Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
RvL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:41:
Zelf gebruik ik altijd de focusring, zeker bij m'n MF lenzen.

@sys64738 welke software gebruik jij om te stacken? Dpp doet het prima, mits alle foto's dezelfde exposure hebben. Als er een foto tussen zit die net een andere sluitertijd heeft, neemt DPP die foto niet mee. Daarom ook eens aan het kijken naar andere software. Ik heb nu Zerene en Helicon geprobeerd, waarbij de eerste een stuk duurder is dan de 2e. Helicon oogt ook wat moderner en werkt in mijn korte ervaring wat makkelijker.
Ik heb vandaag ook een aantal foto's met een iets afwijkende sluitertijd in de stack.
Na aanpassing van de afwijkende sluitertijden met Exif Pilot, accepteert DPP de complete nu stack wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JoStad op 19-10-2021 21:13 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
sys64738 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:29:
....
En hoe heb je die stack geschoten trouwens? Hoezo last van wegschrijf-snelheden? Heb je op burst geschoten? Nergens voor nodig. Gewoon single shot en elke keer camera iets naar voren of klein beetje aan de focus ring draaien. Geen stress en prima resultaten.
.......
Ik gebruik de "low speed continuous" mode. Het probleem is opgelost door C-raw te kiezen.
De camera kan het wegschrijven wel bijhouden wanneer ik C-raw gebruik ipv raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
JoStad schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:46:
[...]

Ik gebruik de "low speed continuous" mode. Het probleem is opgelost door C-raw te kiezen.
De camera kan het wegschrijven wel bijhouden wanneer ik C-raw gebruik ipv raw.
Maar daarmee heb je dus lagere kwaliteit foto's (C-RAW = Compressed RAW). Waarom probeer je heel snel foto's te maken? Je onderwerp loopt niet weg, toch? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
RvL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

@Jackie Moon erg mooi! Na even Googlen begrijp ik dat Post Focus een Panasonic feature is?

[...]
Ja, het heet bij panasonic post focus. Eigenlijk een functie om naderhand je focus punt te kiezen, maar het is niets anders dan een mp4 videootje. Sommige macro gebruiken dit om sneller een insect op te nemen, ipv bracketing wat trager gaat. Helaas dan wel jpg's ipv raw's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Hahn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:48:
[...]
Maar daarmee heb je dus lagere kwaliteit foto's (C-RAW = Compressed RAW). Waarom probeer je heel snel foto's te maken? Je onderwerp loopt niet weg, toch? :P
Het gebruik van C-raw is een compromis om bij "Low speed continuous burst" een constante snelheid te hebben terwijl de focus manueel versteld wordt tbv focus-stacking. Dit voordeel is voor mij zwaarder dan het minieme kwaliteitsverlies van C-raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JoStad schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:15:
[...]

Het gebruik van C-raw is een compromis om bij "Low speed continuous burst" een constante snelheid te hebben terwijl de focus manueel versteld wordt tbv focus-stacking. Dit voordeel is voor mij zwaarder dan het minieme kwaliteitsverlies van C-raw.
Ik snap waarom je C-RAW gebruikt, maar ik snap nog steeds niet waarom je in burst aan het schieten bent... Wat is daar volgens jou het voordeel van?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 19-10-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hahn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:16:
[...]

Ik snap waarom je C-RAW gebruikt, maar ik snap nog steeds niet waarom je in burst aan het schieten bent... Wat is daar volgens jou het voordeel van?
Het lijkt me dat je dan zeker weet dat je per foto ongeveer even veel de focus verplaatst: met constante snelheid die focus verplaatsen en dan met constante snelheid schieten. Anders loop je misschien meer kans om net een deel van de stack te missen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Hahn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:16:
[...]

Ik zal bij de volgende paddenstoelen foto's eens per focus-instelling steeds één foto nemen en kijken hoe dat gaat. Dan kan ik beide methoden met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JoStad schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Ik zal bij de volgende paddenstoelen foto's eens per focus-instelling steeds één foto nemen en kijken hoe dat gaat. Dan kan ik beide methoden met elkaar vergelijken.
Ik heb het idee dat ik een andere taal praat ofzo :+ Ik wil graag weten hoe je te werk gaat, dat je met burst aan de slag gaat. Dus laatste poging: hoe doe jij nu focus stacken?

Draai je aan de focus ring, terwijl je de sluiterknop ingedrukt houdt, en hoop je daarmee in 1 beweging direct 3-4-5-6 (of meer) foto's te maken, waarbij je denkt/hoopt/verwacht dat de focus op elke foto gelijkmatig verspreid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:34

RvL

Hahn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Het verschil in kwaliteit tussen c-raw en raw is verwaarloosbaar volgens verschillende bronnen. Alleen als je flink onderbelichte foto's (3 stops of meer) gaat opschroeven lijk je iets te kunnen merken, met name in gebieden waar ruis voor komt. EosZine heeft het zelfs over 5 stops. Het ruis in c-raw formaat is gestructureerde en je ziet er meer patronen in, waar het in echt raw ook echt ruis is. Maar 3 stops is wel serieus onderbelicht.

Overigens schiet ik voor focus stacking ook vaak in low speed burst. Voor mijn gevoel houd ik de camera handheld langer stabiel in een burst dan wanneer ik meer rust neem tussen de foto's in.

Aangezien ik veel met MF lenzen schiet en daarbij focus peaking gebruik, probeer ik wel altijd dekkend te schieten. Dat lukt vaak aardig, maar is wel erg afhankelijk van de sluitertijden. Het is bij snellere sluitertijden immers een stuk lastiger want je burst gaat nu eenmaal sneller bij 1/500 dan bij 1/30. Dan kies ik er wel voor om niet in burst te schieten.

Het ligt dus volledig aan de omstandigheden.

Daarnaast blijft niet ieder onderwerp keurig stilzitten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 20-10-2021 00:18 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Hahn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:32:
[...]

Ik heb het idee dat ik een andere taal praat ofzo :+ Ik wil graag weten hoe je te werk gaat, dat je met burst aan de slag gaat. Dus laatste poging: hoe doe jij nu focus stacken?

Draai je aan de focus ring, terwijl je de sluiterknop ingedrukt houdt, en hoop je daarmee in 1 beweging direct 3-4-5-6 (of meer) foto's te maken, waarbij je denkt/hoopt/verwacht dat de focus op elke foto gelijkmatig verspreid is?
Klopt helemaal :) Ik doe dus ongeveer zoiets wat sommige camera's automatisch doen met "focus-brackening".

[ Voor 7% gewijzigd door JoStad op 20-10-2021 00:19 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
RvL schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:14:
[...]

Het verschil in kwaliteit tussen c-raw en raw is verwaarloosbaar volgens verschillende bronnen. Alleen als je flink onderbelichte foto's (3 stops of meer) gaat opschroeven lijk je iets te kunnen merken, met name in gebieden waar ruis voor komt. EosZine heeft het zelfs over 5 stops. Het ruis in c-raw formaat is gestructureerde en je ziet er meer patronen in, waar het in echt raw ook echt ruis is. Maar 3 stops is wel serieus onderbelicht.

Overigens schiet ik voor focus stacking ook vaak in low speed burst. Voor mijn gevoel houd ik de camera handheld langer stabiel in een burst dan wanneer ik meer rust neem tussen de foto's in. Ik zal het wel eens proberen zonder burst, ik ben benieuwd hoe dat 'aanvoelt'.

Daarnaast blijft niet ieder onderwerp keurig stilzitten ;)
We hebben het hier over paddenstoelen, daarom zei ik dat die niet wegrennen. En voor goed focus stacking lijkt het me dat je op een statief/monopod nog veel stabieler bent.
Oké, maar dan moet je dus heel gelijkmatig draaien aan de focusring, en hopen dat je sluiter niet tussendoor hapert.

Volgens mij kan je veel preciezer zijn als je 1 foto per keer maakt, en de focus ring in kleine stapjes verplaatst, tussen het foto's maken in. Maar daarbij ga ik er wel vanuit dat je je camera op een statief/monopod/ondergrond hebt staan waardoor je camera niet ongewild verplaatst.

Als je 'm in je handen houdt, dan kan ik me voorstellen dat je een beter resultaat behaald met jouw techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Hahn schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:20:
[...]

We hebben het hier over paddenstoelen, daarom zei ik dat die niet wegrennen. En voor goed focus stacking lijkt het me dat je op een statief/monopod nog veel stabieler bent.
Absoluut, maar die heb ik zeker niet altijd bij. Daarnaast heb ik compleet niets aan mijn statief met paddenstoelen, want het is maar een simpel ding wat niet plat op de grond kan.

Vaak gebruik ik dan m'n rugtas als 'rijstzak' als alternatief voor een statief.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Die Continues / burst methode lijkt me alleen handig als je snel een insect wilt stacken. Verder biedt het alleen maar nadelen.

Als je alle tijd hebt, is een statief en handmatig de focus klein beetje verschuiven prima methode. Een focus rail is nog iets beter maar die moet je maar net (bij je) hebben.

Ik schiet 80% van mijn stacks uit de hand. Focus instellen en dan telkens je camera klein beetje naar voren of achter en dan 2 of 3 platen schieten (en later scherpste er uit pikken). En dat herhalen. Niet perfect maar het werkt prima en in Photoshop is het altijd goed te stacken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Misschien toch maar eens een fatsoenlijke rijstzak maken/kopen. Een statief wat erg laag bij de grond kan is niet heel erg goedkoop, tenzij je voor iets als de GorillaPod 3k gaat.

En om nu steeds mijn cameratas te misbruiken lijkt me ook niets. Sowieso vaak net iets te hoog maar een gemiddeld bos is ook niet erg schoon (of droog in de herfst).

Of zijn er betere alternatieven te bedenken, die ik hier thuis wel door het Ministerie van Financiën krijg?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RvL Die vragen is jaaaaaren geleden ook al gesteld: ;)

Beanbag maken of kopen (hoe groot/zwaar)

https://www.digitalcamera...le-shots-without-a-tripod

https://www.instructables.com/Camera-Bean-Bag/

enz.

Ook YT staat vol met DIY instructievideo's.
volgens mij kun je heel simpel een oud, klein formaat, kussensloop pakken, of een etui o.i.d. met een rits of klittenbandsluiting. Zip-plastic zak erin met rijst/bonen/gritkorrels/[whatever] en klaar is @RvL :)
Stof hiervoor is vaak wel aanwezig in menig huishouden en/of ff struinen door de bak bij de lokale kringloop.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 20-10-2021 13:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@ehtweak
Oh, het maken van zo'n ding is ook niet het probleem. Het er toe zetten is een tweede :)

Maar niettemin bedankt voor de links!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
ehtweak schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:19:
@RvL Die vragen is jaaaaaren geleden ook al gesteld: ;)

Beanbag maken of kopen (hoe groot/zwaar)

https://www.digitalcamera...le-shots-without-a-tripod

https://www.instructables.com/Camera-Bean-Bag/

enz.

Ook YT staat vol met DIY instructievideo's.
volgens mij kun je heel simpel een oud, klein formaat, kussensloop pakken, of een etui o.i.d. met een rits of klittenbandsluiting. Zip-plastic zak erin met rijst/bonen/gritkorrels/[whatever] en klaar is @RvL :)
Stof hiervoor is vaak wel aanwezig in menig huishouden en/of ff struinen door de bak bij de lokale kringloop.
Mijn kleine buigbare driepoot is net niet stevig genoeg op een wat rulle ondergrond voor de paddenstoelen shots met focus-brackening. Haha, toevallig liggen hier nog 2 flinke zakken spliterwten. Ik heb een plastiek diepvrieszak van 18x20cm gevuld met ongeveer een kilo spliterwten. Een paar gaatjes er in geprikt voor de lucht. Ik heb er nu een blue-jeans toilettasje met ongeveer dezelfde maten omheen geplaatst. Mijn camera staat er vrij stabiel op.

Ik denk overigens dat spliterwten wat stabieler zijn dan ronde erwten omdat de spliterwten de positie beter vasthouden.

[ Voor 30% gewijzigd door JoStad op 20-10-2021 14:48 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
RvL schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:57:
Misschien toch maar eens een fatsoenlijke rijstzak maken/kopen. Een statief wat erg laag bij de grond kan is niet heel erg goedkoop, tenzij je voor iets als de GorillaPod 3k gaat.
Valt wel mee, toch?
Elk statief waarbij je de middenkolom om kunt draaien of de poten volledig om kan klappen, voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

wappiewappie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Valt wel mee, toch?
Elk statief waarbij je de middenkolom om kunt draaien of de poten volledig om kan klappen, voldoet.
Bij mijn statief kan ik de middenkolom ook omdraaien. Maar dan moet je met de camera op zijn kop werken en das niet echt prettig (alle dials zitten dan ineens onderop verstopt).

Wat je dan eigenlijk zou moeten hebben is een bracket dat je camera gewoon weer rechtop hangt maar dan wel laag bij de grond.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Definieer 'valt mee' :)

Je hebt inderdaad statieven zoals de Rollei C5i die redelijk betaalbaar zijn, maar ook dan heb je het al snel over €100+. Misschien zijn ze er ook nog wel betaalbaarder, maar tegen de prijs van een oude spijkerbroek, wat klittenband en een pak rijst kunnen ze nog niet op :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 09:47
sys64738 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Bij mijn statief kan ik de middenkolom ook omdraaien. Maar dan moet je met de camera op zijn kop werken en das niet echt prettig (alle dials zitten dan ineens onderop verstopt).

Wat je dan eigenlijk zou moeten hebben is een bracket dat je camera gewoon weer rechtop hangt maar dan wel laag bij de grond.
Je kan in principe een schommelkop gebruiken (net even geprobeerd met mijn eigen schommelkop waar normaal de grote telelens aan hangt).
Niet de lichtste optie maar denk dat ik het eens in het bos ga proberen met wat paddestoelen.
Ik loop ook altijd tegen dezelfde problemen aan ook al is het met een beetje plannen wel te doen op de kop!
Vaak gebruik ik ook nog een radio-trigger voor de flash, en dan hangt je camera opeens weer verder van de grond dan je zou willen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

[...]

Dit doe ik ook, maar dan maak ik gebruik van de remote optie van de camera om de foto's te maken.

Camera onder de tripod hangen, even moeilijk doen om voor de eerste foto scherp te stellen. Vanaf dat moment is het draaien aan de MF ring en via de remote de opname maken. Met de a6600 gaat dat prima vanaf de telefoon.

Dat is uiteindelijk beter voor kleine laag bij de grondse dingen. Statiefjes die wel heel laag willen hebben altijd nog een kop die de camera omhoog tilt.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xkGmWLE604rz/1200x566.jpg

Bracket is helemaal mooi, maar dan past hij niet meer in de compacte tas :P

Helaas is de functie voor het automatisch focus bracketen uit de meer recente sony firmwares gesloopt. Onbegrijpelijk, want de exposure bracketing feature zit er nog wel in.

Je kunt de functionaliteit wel weer herstellen met zo'n camera add-on unit die op je hot-shoe gaat, maar die zijn ook niet gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door Steef op 22-10-2021 12:27 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

Daar is ie dan: mijn rijstzak. Vrouwlief vond nog een mooi lapje stof, de zitzak van de kinderen kon best wat piepschuimballetjes missen en papa is weer blij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkf7bwEkQNhLP_0OnjZXN__xUS8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSb8feTPIMkF1d6c68bNBjKK.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar ja, dan zit je een weekje in bosrijk gebied: geen paddenstoel te bekennen... -O-

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:23
[...]

Ik gebruik daarvoor een "nodal slide rail" van 20cm, niet duur en werkt perfect. Idee hiervoor komt uit hetvolgende filmpje:
YouTube: Pilze als Kunstwerke fotografieren!
Pagina: 1