Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Linkser, maar dat is weer een hele andere discussie.Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:
[...]
Binnen 1 week tijd is nederland veel rechtser geworden dan dat we in jaren hebben gekend.. en bedankt
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik snap waar je naar toe wilt(het ter discussie stellen is al een winst) alleen zijn de inhoudelijke reacties en hoeveelheid op social media niet fraai en die ben ik lange tijd niet zo tegen gekomen.Jiriki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:59:
[...]
Linkser, maar dat is weer een hele andere discussie.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Ja wie denk je? Surinamers natuurlijk...Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:25:
Hier spreek je jezelf tegen: kennelijk zijn er mensen die er wel wat achter zoeken... Al dan niet terecht.
Door heel de discussie en die van de afgelopen jaren met excuses en geld eisen van Nederland heb ik een heel naar beeld gekregen van de gemiddelde Surinamer. Het zal wel niet kloppen, maar man man man, het beeld wat dit bij mij oproept is me toch een zuur volkje.
Dat is een effect van het altijd maar zeiken op Nederland en begon al op de middelbare school, waar een aantal surinamers alle blanke leerlingen voor "bakra's" uitmaakten.
Tja, we houden je hier echt niet vast hoor... We hebben open grenzen...
Nogmaals, het is een beeld wat erin sluipt en zal absoluut niet op waarheid berust zijn. Het is wel het laatste land wat ik voor een vakantie zou kiezen...
Omdat er geen gegronde reden is het weg te halen.Datzelfde argument wordt gebruikt om álle veranderingen tegen te gaan. Het ís nou eenmaal zo, het is traditie, we doen het altijd al zó.
Buiten het feit dat dat niet waar is, (want dan zou Sinterklaas helemaal niet bestaan en zouden we nog in grotten leven), is het ook een non-argument: je kunt verandering niet tegenhouden. Overigens is een zwarte piet helemaal niet zo erg oud... en (om veelerlei redenen) al diverse malen ingeruild voor iets anders. Dat we nu anders tegen die redenen aankijken, is niet anders dan waarom we nu wel vinden dat vrouwen mogen scheiden, werken, dat we kinderarbeid hebben afgeschaft en alle andere veranderingen die we de afgelopen eeuwen hebben gehad.
Dus: kom eens met inhoudelijke argumenten waarom Piet moet blijven?
Zwarte piet is helemaal niet de slaaf van sinterklaas!
Kijk eens goed om je heen bij het feest... Zie jij sinterklaas al allemaal slaven in bedwang kunnen houden!? Waar zijn de kettingen? Waar zijn de zweepslagen? Die horen namelijk wel bij slavernij!
Zwarte Piet doet het vrijwillig!
Dus omdat de link naar slaven klinkklare onzin is bij het feest dat we tegenwoordig vieren, gaan we er hard tegenin.
Tevens zijn we de Nederland is schuldig aan slavernij discussie, van diezelfde groep vaak ook zat!
Leuk wat mijn voorouders in 1600 deden... Ik deed het niet, daarmee is voor mij de kous af.
Ik vind het ook belachelijk dat we de huidige generatie Duitsers er nog steeds op aankijken wat er in WOII is gebeurd.
Ik verwacht absoluut geen excuses van Duitsland nu... Bespottelijk zelfs dat iemand die er niets aan kan doen maar een excuus moet geven namens iemand anders? Tenzij je ervoor gekozen hebt waar je geboren wordt, is het verleden klaar...
Laat het rusten!
Die mensen hebben het nooit zelf meegemaakt!Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:27:
Ik heb maar één tip voor die volwassenen en kinderen die zoveel moeite hebben met de slavernij uit het verleden: Deal with it, get over it.
Dus hebben ze er terecht moeite mee???
Ik kan ook wel heel moeilijk gaan doen over WOII, maar heb ik dat recht? Nee, ik vind van niet!
Gezelligheid! Sinterklaas zonder zwarte piet is minder gezellig, minder geloofwaardig.gekkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:29:
Is dat nou net niet de kern van een traditie .. dat je iets keer op keer doet .. zonder een bijzonder (direct) nut ?
Nee, maar dan doet een Surinamer het en mag het opeens wel!Mx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:
Of wat dacht je van zijn tante-typetje? Als dat geen stereotype Surinaamse oma is, weet ik het ook niet meer!
Dat is pas racisme, mensen buitensluiten om hun huidskleur (blank dit keer).
Hetzelfde wat de rappers in USA doen. Negers mogen "nigga" zeggen en blanken niet.
Dat is uitsluiting op basis van ras = racisme!
Daar heeft deze discussie niets aan veranderd. Het is niet dat mensen opeens anders gaan denken, enkel dat de uitwassen die er al zijn nu weer naar boven komen.Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:02:
[...]
Ik snap waar je naar toe wilt(het ter discussie stellen is al een winst) alleen zijn de inhoudelijke reacties en hoeveelheid op social media niet fraai en die ben ik lange tijd niet zo tegen gekomen.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 12:13 ]
Heeft iemand al iets van de paashaas vernomen? Die schijnt namelijk ook al onder vuur te liggen.....
Cogitationis poenam nemo patitur
70-jarige Surinamer die ik gister sprak zei dat door het zo op te halen dat er meer schade wordt berokkend dan dat het oplost. Vroeger, in zijn tijd, vond hij zwarte piet supergaaf maar was het iemand die in zwarte doeken gewikkeld was. Ik neem aan dat hij bedoelde dat het voor de armen en benen gold met wat roet op het gezicht ofzo maar goed. Ik zie het ook meer als een teken van de emancipatie van de zwarte gemeenschap dat men de tijd en ruimte heeft om over zoiets te vallen. Als je meer energie moet steken in het überhaupt hebben van een leven omdat je vanwege je huidskleur 2e rangsburger bent...Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:03:
Ik vraag me af wat mijn donkerder gekleurde medelanders van al deze ophef vinden. Twitter laat mij nog niet sorteren op huidskleur...
And it goes BRAAAAAPP!
Paashaas is volgens mij al bezig zijn eieren aan het verstoppen voor het geval hij volgend jaar niet meer terug mag komen.
Verwijderd
Ik zie het gewoon als gebrekkige integratie. Iedereen die een keer sinterklaas heeft meegemaakt, echt meegemaakt, ziet zo dat zwarte piet niets met negers (de gekleurde medemens voor de politiek correcten onder ons) danwel het stereotyperen van te maken heeft en het niets meer iets dan een aan NL gebonden snoep en cadeaufeest voor kinderen. Die paar implicaties die je kan verzinnen kan je heel makkelijk wegrelativeren. Als je echt moeilijk moet gaan doen over dat het lijkt met bruine schmink en rode lippen vind ik gewoon echt dat je wat te doen moet zoeken.ROFLASTC schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:15:
[...]
70 jarige Surinamer die ik gister sprak zei dat door het zo op te halen dat er meer schade wordt berokkend dan dat het oplost. Vroege, in zijn tijd, vond hij zwarte piet supergaaf maar was het iemand die in zwarte doeken gewikkeld was. Ik neem aan dat hij bedoelde dat het voor de armen en benen gold met wat roet op het gezicht ofzo. Maar goed. ik zie het ook meer als een teken van de emancipatie van de zwarte gemeenschap dat men de tijd en ruimte heeft om over zoiets te vallen. Als je meer energie moet steken in het uberhaupt hebben van een leven omdat je vanwege je huidskleur 2e rangsburger bent...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 12:24 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 23-10-2013 12:25 ]
Tuurlijk zie je dat het met negers te maken heeft.Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:20:
Ik zie het gewoon als gebrekkige integratie. Iedereen die een keer sinterklaas heeft meegemaakt, echt meegemaakt, ziet zo dat zwarte piet niets met negers (de gekleurde medemens voor de politiek correcten onder ons) danwel het stereotyperen er van te maken heeft en het niets meer iets dan een aan NL gebonden snoep en cadeaufeest voor kinderen. Die paar implicaties die je kan verzinnen kan je heel makkelijk wegrelativeren.
Alleen moeten wij Surinamers gewoon niet meer er achter zoeken.
Lijkt wel of de klagers ook slaven geweest zijn in 1600? Volgens mij is slavernij al afgeschaft.
Ze moeten gewoon een opleiding doen en het beeld veranderen, zodat ze niet meer op Zwarte Piet lijken. Als je alleen rondhangt en raar aan het doen bent, dan lijk je op Zwarte Piet ja. Dat is eigenlijk een belediging voor Zwarte Piet, want die heeft tenminste een baan en talent voor verschillende dingen.
Ik heb helemaal niemand gekozen. En al zeker Desi niet.Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:24:
Misschien moeten we alle surinamers(ja allemaal) ook eens gaan aanspreken op het feit dat ze Desi Bouterse als president hebben gekozen. Blijkbaar is het geheugen vrij selectief als het om het verleden gaat
[ Voor 15% gewijzigd door Xyphoid op 23-10-2013 12:25 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Bam....... Die komt even binnen vallen.....Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:24:
Misschien moeten we alle surinamers ook eens gaan aanspreken op het feit dat ze Desi Bouterse als president hebben gekozen. Blijkbaar is het geheugen vrij selectief als het om het verleden gaat
Dus toch selectieve verontwaardiging van de mensen die op Bouterse hebben gestemd?
[ Voor 10% gewijzigd door Bullet NL op 23-10-2013 12:27 ]
Wat doen alle Surinamers nou weerMiki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:24:
Misschien moeten we alle surinamers(ja allemaal) ook eens gaan aanspreken op het feit dat ze Desi Bouterse als president hebben gekozen. Blijkbaar is het geheugen vrij selectief als het om het verleden gaat
Hap happer hap hap hapPWM schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:26:
[...]
Wat doen alle Surinamers nou weerDit is nu wel een probleem, als we op deze manier iedereen over 1 kam gaan scheren.

Precies zoals de discussie nu ook gevoerd wordt over de zwarte piet.
Ja hij was dus er bewust ingefietst
[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 23-10-2013 12:29 ]
Klopt, "alle" is niet correct..... Bedoel, ook niet heel Nederland was voorstander van Job Cohen...PWM schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:26:
[...]
Wat doen alle Surinamers nou weerDit is nu wel een probleem, als we op deze manier iedereen over 1 kam gaan scheren.
Maar ff iets anders, nu de Sinterklaas liedjes onder vuur liggen, hoe zit dat eigenlijk met sprookjes?
Ik kan ook wel wat discutabele elementen vinden in de 3 biggetjes en de Wolf, Roodkapje, Doornroosje en Hans en Grietje.....
[ Voor 25% gewijzigd door Bullet NL op 23-10-2013 12:30 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Dat is ook het hele probleem. Laat je hem weg dan gaan die beroepszeikers daar weer over zeiken. Ze zijn zelf racistisch omdat ze zwarte Piet op grond van zijn uiterlijk uit willen sluiten. Kan een advocaat hier niets mee?ROFLASTC schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:29:
"zwarte piet niet mee laten doen aan het Sinterklaas feest omdat hij zwart is" /rascisme
Ik weet er wel een wie dat op zijn lijf is geschreven!Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:34:
[...]
Dat is ook het hele probleem. Laat je hem weg dan gaan die beroepszeikers daar weer over zeiken. Ze zijn zelf racistisch omdat ze zwarte Piet op grond van zijn uiterlijk uit willen sluiten. Kan een advocaat hier niets mee?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Verwijderd
Kwam er uit eindelijk op neer dat ze daar in het engels weg gejaagd werden. Ik denk dat deze discussie vooral een teken is van slechte integratie in de nederlandse cultuur en traditie.
En ik ben van mening dat als wij tegen alle kinderen in het land moeten zeggen dat sinterklaas niet echt is, dat wij tegen de rest van de wereld mogen zeggen dat de kerstman gebaseert is op sinterklaas en dat dus ook niet is.
Waarom moet elke plek op aarde hetzelfde zijn ?pingkiller schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:42:
Wat een gigantische hoop domme reacties in dit topic. Vrijwel elke post bevat een drogreden. Het xenofobische sentiment komt ook weer bovendrijven. Veel reacties zijn in de trant van: lol, als die negers het zo vervelend vinden gaat ze toch weer lekker naar hun eigen land. Het is ook pijnlijk om te zien dat zoveel tweakers enig historisch perspectief missen.
Zwarte Piet / ███ Piet.
Wat verwacht je dan als je zo op een nederlandse traditie gaat inhakken?PWM schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:26:
Dat alle nederlanders vanuit hun emotie objectief gaan redeneren!?
Besef?pingkiller schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:42:
Het is ook pijnlijk om te zien dat zoveel tweakers enig historisch perspectief missen.
We beseffen ons prima dat er nooit weer slavernij mag komen in welke vorm dan ook.
Maar we beseffen ons ook dat het nu eenmaal gebeurd is...
We beseffen ons dat wel 0,0 verantwoordelijk zijn voor Nederland in het verleden!
We beseffen ons ook dat de zielepieten geen slavernij hebben meegemaakt, dus kap met dat argument!
De zielepieten beseffen zich blijkbaar niet wat slavernij écht inhield...
Besef...
Helaas is Nederland een goed gastheer maar geen baas meer over zijn eigen cultuur, tradities en grond.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Kortom er iets aan veranderen helpt niet .. en of het zeer wat ze voelen uberhaupt weg te nemen is is ook maar de vraag.
Amen!Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:42:
Kwam er uit eindelijk op neer dat ze daar in het engels weg gejaagd werden. Ik denk dat deze discussie vooral een teken is van slechte integratie in de nederlandse cultuur en traditie.
I am the great Cornholio!
Ik vind dat je selectief leest en zelf niets bijdraagt.pingkiller schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:42:
Wat een gigantische hoop domme reacties in dit topic. Vrijwel elke post bevat een drogreden. Het xenofobische sentiment komt ook weer bovendrijven. Veel reacties zijn in de trant van: lol, als die negers het zo vervelend vinden gaat ze toch weer lekker naar hun eigen land. Het is ook pijnlijk om te zien dat zoveel tweakers enig historisch perspectief missen.
Verwijderd
De link tussen slavernij en zwarte Piet wordt door die zeurdozen gelegd, niet door de rest van de bevolking. Sterker nog, voor dat dit hele gezeik begon wisten mensen niet eens dat er ooit eventueel een link zou zijn geweest tussen slavernij en zwarte Piet.pingkiller schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:42:
Mensen willen gewoon sinterklaas vieren, daar komt geen racisme bij kijken. En als er al eens een keer een gekleurde medemens zwarte Piet wordt genoemd is dat hetzelfde als dat Indo's "blauwe" of "pinda" genoemd wordt. Hoor je die Indo's zeiken over pindakaas in de supermarkt?
Ik keur het overigens niet goed dat ze Indo's pinda noemen.
⏩ PVOutput☀️
Interne kritiek over de voorzitter van de VN onderzoekscommissie
Laten we nou toch alsjeblieft eens ophouden met onderscheid maken tussen Nederlanders. Elke Nederlander heeft recht op zn mening. Dat je voor of tegen Zwarte Piet bent maakt je niet meer Nederlander dan een ander. Met dit soort domme opmerkingen maak je het alleen maar erger en toon je in de ogen van het tegen kamp alleen maar aan dat Nederland inderdaad een probleem heeft.Quad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:49:
Iemand zei ooit eens, ik wil een goed gastheer zijn maar ik blijf wel baas in eigen huis.
Helaas is Nederland een goed gastheer maar geen baas meer over zijn eigen cultuur, tradities en grond.
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 23-10-2013 12:56 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Niet dat dat zo erg is, ik ben namelijk ook een racist en ik heb in beginsel geen problemen met discriminatie op basis van ras, geslacht, sekse, godsdienst etc etc.
Ik ben dan misschien in dit land geboren, ik spreek, lees en schrijf de taal een heel stuk beter dan de gemiddelde Nederlanders, ik ben redelijk 'Nederlands' opgevoed (als ik even vergelijk met andere Surinamers in mijn omgeving), maar ik ben niet ''één van hen'. Ik ben een Nederlander, maar ik ben geen Nederlander.
Gelukkig denk ik dit al een tijdje en zorgt deze bevestig niet voor enige mentale stress. Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen best een klap kan zijn.
Overigens is er genetisch gezien wel meer verschillend tussen blanken en negers dan alleen het gen dat huidskleur bepaalt.
Klopt. Maar het zijn wel weer anderen die nu de link leggen naar allochtonen in het algemeen, gastvrijheid, suikerfeest etc.. Ook dat gaat nergens over. Want de kritiek komt ook van binnenuit, vanuit Nederlanders.Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:52:
[...]
De link tussen slavernij en zwarte Piet wordt door die zeurdozen gelegd, niet door de rest van de bevolking.
Die is er nu toch ook? Door geneuzel van mensen die het alleen maar leuk vinden om een kinderfeest de vernieling in te helpen.
⏩ PVOutput☀️
Komt vast door de crisis. Mensen kunnen of willen geen baan vinden, of hun werkgever heeft niet genoeg werk, en ze hebben overdag te weinig te doen. Dan gaan ze zich met dit soort flauwekul bezig houden.Quad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:58:
[...]
Die is er nu toch ook? Door geneuzel van mensen die het alleen maar leuk vinden om een kinderfeest de vernieling in te helpen.
Verwijderd
Klopt, de link met andere allochtonen en hun feesten hebben hier niets mee te maken maar zoals al eerder in dit topic is gezegd (en ik ook om me heen hoor) wakkert deze hele onzinnige discussie het racisme wel aan als we straks geen zwarte Pieten meer mogen hebben.D-e-n schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
Klopt. Maar het zijn wel weer anderen die nu de link leggen naar allochtonen in het algemeen, gastvrijheid, suikerfeest etc.. Ook dat gaat nergens over. Want de kritiek komt ook van binnenuit, vanuit Nederlanders.
Nee, een maatschappelijk discussie hoort bij een vrije democratische samenleving. Ook als je het helemaal er niet mee eens bent. Een beetje superieur doen alsof wij de mening van de "echte Nederlander" vertegenwoordigen voedt precies het gevoel wat deze tegenstanders hebben. Juist door deze opstelling geef je een kinderfeest wat niks met racisme te maken heeft een verkeerd tintje.Quad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:58:
[...]
Jij en ik hebben het recht om Sinterklaas met Zwarte Piet zoals we dat willen en anderen hebben het recht om daar wat van te vinden. Dat is pas typisch Nederlands; overal een mening over hebben. Met een gewone inhoudelijke discussie komen we er wel uit, maar doen alsof deze mensen geen Nederlanders zijn ook al wonen ze vaak al 10 generaties in Nederlandse gebieden slaat nergens op.
Ik ben helemaal voor Zwarte Piet, maar ik stoor me enorm aan deze houding, als je mening zo superieur is moet je mensen daar ook van kunnen overtuigen zonder te roepen dat ze maar gewoon naar jouw moeten luisteren omdat jij wel de echte Nederlander vertegenwoordigt en hun niet.
[ Voor 33% gewijzigd door ph4ge op 23-10-2013 13:08 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ja, negers kunnen veel harder rennen, en lusten alleen maar kipSefyu schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:56:
Overigens is er genetisch gezien wel meer verschillend tussen blanken en negers dan alleen het gen dat huidskleur bepaalt.
Maar ik ben wel een beetje klaar met de "discussie". Alle Zwarte Pieten en Sinterklazen zijn allang weer geboekt, en de aankomende ~10 jaar zal dat echt niet veranderen. De overheid gaat het echt niet verbieden, en ik denk ook niet dat de politie bekeuringen gaat uitdelen aan al dan niet geschminkte mensen in een pietenpak (mocht het wel verboden worden). In de loop der jaren zullen een aantal mensen Pieten politiek correct gaan schminken, en over 10 jaar hebben we Pieten met wat zwarte strepen op het gezicht.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Helemaal mee eens.Quad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:49:
Iemand zei ooit eens, ik wil een goed gastheer zijn maar ik blijf wel baas in eigen huis.
Weet niet of deze hier al voorbij gekomen is:

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Helemaal prima hoor, van mij mag ramadan, kerst, pasen en al die andere feesten ook af ten toe tot discussie worden gesteld. Knapt de hele wereld van op als we af en toe eens (gedwongen) nadenken over wat we allemaal doen.Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:
ik vind het maar holle retoriek die je aanhaalt. Je kunt met je gedachte prima ook andere gebruiken/tradities/geloofsbeleidenissen ter discussie plaatsen. Zullen we dan maar ook de ramadan, kerst, pasen, zondag en de rest ook maar ter discussie stellen. Voor ieder element zullen we wel een paar gekwetsden kunnen vinden met prima argumenten waarop het afgeschaft dient te worden.
Van mij mag dan ook de conclusie zijn dat we die dingen willen behouden - of niet. Maar nadenken is nooit verkeerd.
Weerleg die motieven dan eens? En kénnelijk weten die "gekleurde medelanders" niet zo goed dat het daar niet om gaat. Anders zou er nl. in 't geheel geen discussie zijn.Nu wordt een kinderfeest gekaapt op verkeerde motieven, een ieder weet dat geheel niet gaat om slavernij en dat weten de gekleurde medelanders net zo goed.
Kénnelijk zijn er mensen die zich er wel aan storen. En zolang mensen zeggen "Hou je mond! Kom niet aan onze tradities" en weigeren na te denken, zijn we minstens net zo beroerd bezig als zij.
Kijk, daar ben ik 't nou volmondig mee eens. "Waar maak je je druk om!" gaat 2 kanten op.Het gekwetst voelen strookt totaal niet meer in de tijd waarin we leven en hoe het feest landsbreed geviert wordt.
En ook dat gaat twee kanten op. De meerderheid kiest ervoor om zich aangevallen te voelen, en om als tegenreactie racistische reacties te geven.Sterker nog, de boze gekleurde medelander heeft er alleen maar voor gezorgd dat we weer terug bij af zijn. Ruim 20 jaar werken aan tolerantie en acceptatie in keer bij het grof vuil gezet puur en alleen om een persoonlijke onhebbelijkheid, het niet willen gunnen.
Het zijn niet die 8% die "ons" daartoe dwingen. Je kunt prima nog normaal en beschaafd reageren, en beschaafd de discussie aangaan.
En als iemand van "ons" verlangd dat we Zwarte Piet afschaffen, hoeven we écht niet meteen zijn huidskleur erbij te betrekken - dat maakt óns racistisch, misschien nog wel meer dan die ander. Want "wij" oordelen dat hij op basis van z'n huidskleur niets mag zeggen over "onze Zwarte Piet". Sinds wanneer is huidskleur of afkomst bepalend voor wat je wel en niet mag?
Eensch. Ik ben het alleen niet eens met de oorzaak die je hier aanwijst.Binnen 1 week tijd is nederland veel rechtser geworden dan dat we in jaren hebben gekend.. en bedankt
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Het is in principe ook een kinderfeest he? Ik krijg als 33-jarige vader vast ook nog wel een cadeautje van Sint en PietSalvatron schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:04:
Ik vind het wel erg dat sinterklaas hier wordt omschreven als een kinderfeest. Ik ben bijna 40 maar met sinterklaas ga ik helemaal los.
Maar als je al die blije kinderen ziet dan is het toch echt een kinderfeest. Al moet ik wel zeggen dat ik soms blij ben dat hij weer naar Spanje vaart want mijn dochtertje van 3 was vorig jaar wel erg in de ban van Sinterklaas en had het er in februari nog over
Leeftijdsdiscriminatie!Salvatron schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:04:
Ik vind het wel erg dat sinterklaas hier wordt omschreven als een kinderfeest. Ik ben bijna 40 maar met sinterklaas ga ik helemaal los.
Wij ook! We hebben het jaren gevierd met heel de familie.Salvatron schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:04:
Oh, oh, oh, wat hebben wij er alweer veel zin in
Dat zijn van die mensen van: Ja, hij is zo zwart als roet en meent het niet goed *muzieknootje*.
Als we nu gewoon eens 1 grote poll openen waar heel Nederland op moet stemmen. Dan zien we direct hoeveel % voor/tegen is. Beide kanten accepteren deze uitslag dan ook gewoon en daarmee is de kous af. Lijkt mij de beste oplossing
Was Sinterklaas zelf al niet leeftijdsdiscriminatie? Blijkbaar kunnen alleen oude mannen met een baard de baas zijn. Daar zit ik dan, met over een paar jaar een master op zak, maar nog steeds een jong broekie. Kan de VN daar niet iets aan doen?
Verwijderd
"Leuk" om te lezen dat deze VN commissie zich niet met echte mensenrechtschendingen bezig houdt maar wel met deze onzindiscussie. En als je dan ziet waar de leden van deze commissie vandaan komen dan weet je al dat van enige objectiviteit weinig sprake zal zijn.Bullet NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:54:
is deze http://www.elsevier.nl/Ne...-Piet-1394947W/?cmpid=NLC|elsevier_dagelijks|2013-10-23|'Diplomaten_willen_vertrek_VN-onderzoeker_na_kritiek_Zwarte_Piet' al voorbij gekomen?
Interne kritiek over de voorzitter van de VN onderzoekscommissie
Hopelijk wordt de voorzitster flink op haar nummer gezet. Geen kado's in haar schoen dit jaar!
Maar denk je dat die kinderen niet meer blij zijn als Zwarte Piet een witte/gele/rode/bruine man of vrouw is met wat zwarte strepen/vegen? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.Vlassie1980 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:06:
[...]
Het is in principe ook een kinderfeest he? Ik krijg als 33-jarige vader vast ook nog wel een cadeautje van Sint en Piet![]()
Maar als je al die blije kinderen ziet dan is het toch echt een kinderfeest. Al moet ik wel zeggen dat ik soms blij ben dat hij weer naar Spanje vaart want mijn dochtertje van 3 was vorig jaar wel erg in de ban van Sinterklaas en had het er in februari nog over
Ik snap de (overdreven) reacties van de voorstanders van ZP echt wel (ben zelf ook voorstander, mensen moeten zich niet zo aanstellen), maar ik denk dat het vooral gaat om het feit dat we "gedwongen" worden door de VN/zielepieten om het feest aan te passen. Dat past niet in "ons" straatje. Die ZP-en wat minder zwart is denk ik niet echt een probleem.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik snap dat sommigen het disciminerend vinden en ik snap ook dat anderen daar weer niks van snappen. Alleen beide kampen willen niet accepteren dat de ander een andere mening heeft.
Maar zover ik weet was Piet zwart van 't roet in de schoorstenen daar hij doorheen moest. Tegenwoordig heeft vrijwel niemand een schoorsteen meer dus waarom is ie dan nog zwart?
Dat excuus vervalt dus eigenlijk en om het nog beetje geloofwaardig te houden voor de kinderen zal hier iets op verzonnen moeten worden.
Pak dat dan aan om geleidelijk ergens naar toe te gaan waar iedereen mee kan leven.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Hmmm, das juist het probleem.....Dennahz schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:08:
[...]
Als we nu gewoon eens 1 grote poll openen waar heel Nederland op moet stemmen. Dan zien we direct hoeveel % voor/tegen is. Beide kanten accepteren deze uitslag dan ook gewoon en daarmee is de kous af. Lijkt mij de beste oplossing
Wanneer het op dit soort gevoelens aankomt dan kunnen de mensen maar heel moeilijk hun keutel in trekken. Stel dat de uitslag wordt dat de meerderheid niets wil veranderen zal dit de tegenstanders niet stil houden.
Overigens, ik vind die VN commissie echt een was en neus, met name het feit dat de voorzitster uitspraken doet op persoonlijke titel (een veroordeling) zonder dat er enig onderzoek is gedaan en de feiten ook nog eens door elkaar haalt.
Echt.... Hoe kan je zo'n iemand nou nog ooit serieus nemen..
Laten we de roe weer in voeren.... Of mee met de zak van Sint terug naar Spanje!Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:09:
[...]
"Leuk" om te lezen dat deze VN commissie zich niet met echte mensenrechtschendingen bezig houdt maar wel met deze onzindiscussie. En als je dan ziet waar de leden van deze commissie vandaan komen dan weet je al dat van enige objectiviteit weinig sprake zal zijn.
Hopelijk wordt de voorzitster flink op haar nummer gezet. Geen kado's in haar schoen dit jaar!
[ Voor 23% gewijzigd door Bullet NL op 23-10-2013 13:13 ]
Verwijderd
Gisteren lieten ze een kind een blauwe zwarte Piet zien en het kind reageerde met dat ie het wel leuk vond om een Piet te zien die misselijk is.St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:10:
[...]
Maar denk je dat die kinderen niet meer blij zijn als Zwarte Piet een witte/gele/rode/bruine man of vrouw is met wat zwarte strepen/vegen? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
Ik snap de (overdreven) reacties van de voorstanders van ZP echt wel (ben zelf ook voorstander, mensen moeten zich niet zo aanstellen), maar ik denk dat het vooral gaat om het feit dat we "gedwongen" worden door de VN/zielepieten om het feest aan te passen. Dat past niet in "ons" straatje. Die ZP-en wat minder zwart is denk ik niet echt een probleem.
Overigens kan de VN ons helemaal niets dwingen, dat is een hele dure tandeloze organisatie die niets te vertellen heeft.
Ik vind het alleen al om het principe gaan. Als je met een beetje onzinnig zeuren elke traditie zo makkelijk kan veranderen (omdat er met de veranderde versie toch ook niets mis is en je net zo goed die mensen die zeuren gelijk kan geven) is er straks geen houden meer aan. Dan blijven we bezig met proberen elke minifractie die iets zinloos heeft gevonden om op te hameren tevreden te krijgen. En uiteindelijk gaan er dan weer mensen zeuren op de verandering en blijf je bezig omdat je nooit iedereen perfect tevreden krijgt.St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:10:
[...]
Maar denk je dat die kinderen niet meer blij zijn als Zwarte Piet een witte/gele/rode/bruine man of vrouw is met wat zwarte strepen/vegen? Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
http://nos.nl/artikel/565...erzoekt-piet-en-meer.html
Enkele recente kwesties die de OHCHR onder de loep heeft genomen zijn de gevolgen van Israëlische nederzettingen voor Palestijnen, de oorzaak van rellen in Kazachstan, slavernij in Mauritanië en armoede en discriminatie in Bolivia.
En nu wordt dus Zwarte Piet onderzocht.
De Algemene Vergadering vergadering kan vervolgens met een tweederde meerderheid een resolutie aannemen die Zwarte Piet veroordeelt.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Precies, en als mijn kinderen over een jaar of 3 begrijpen wat Zwarte Piet is, en die heeft alleen nog maar wat vegen.. dan vinden ze dat nog steeds leuk hoor.Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:13:
[...]
Gisteren lieten ze een kind een blauwe zwarte Piet zien en het kind reageerde met dat ie het wel leuk vond om een Piet te zien die misselijk is.
Overigens kan de VN ons helemaal niets dwingen, dat is een hele dure tandeloze organisatie die niets te vertellen heeft.
En dwingen.. het stond ook tussen aanhalingstekens. Tuurlijk kunnen ze ons niets opleggen, maar het voelt wel zo (waar bemoeien ze zich mee!!)
Nou, in het kader van het Ruslandjaar, de huidige politiek strubbelingen tussen Rusland en Nederland voorzie ik wel een uitspraak van Rusland dat ze wel een VN Resolutie willen aannemen tegen Zwarte Pieten...Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:13:
[...]
Gisteren lieten ze een kind een blauwe zwarte Piet zien en het kind reageerde met dat ie het wel leuk vond om een Piet te zien die misselijk is.
Verwijderd
Een stoomboot heeft kolen nodig. Weleens mijnwerkers gezien? Daarom is zwarte Piet zwart, komt door de kolen waar het schip mee opgestookt wordt.L1nt schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:11:
Ik ben ook wel klaar met het gezeur.
Ik snap dat sommigen het disciminerend vinden en ik snap ook dat anderen daar weer niks van snappen. Alleen beide kampen willen niet accepteren dat de ander een andere mening heeft.
Maar zover ik weet was Piet zwart van 't roet in de schoorstenen daar hij doorheen moest. Tegenwoordig heeft vrijwel niemand een schoorsteen meer dus waarom is ie dan nog zwart?
Dat excuus vervalt dus eigenlijk en om het nog beetje geloofwaardig te houden voor de kinderen zal hier iets op verzonnen moeten worden.
Pak dat dan aan om geleidelijk ergens naar toe te gaan waar iedereen mee kan leven.
Het is idd triest om je eigen gevoelens toch weer bevestigd te zien. Iemand die hier geboren en getogen is met een Nederlandse paspoort is toch geen Nederlander. Want die mag oprotten naar z'n eigen land. Tenzij dat iemand succesvol is in sport, want dan is ie een van ons.Sefyu schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:56:
Grappig hoe ik hier ook weer mijn gedachtes bevestigd zie. Een hele hoop blanke Nederlanders zijn racisten voor wie een Nederlander niet per een Nederlander is.
Niet dat dat zo erg is, ik ben namelijk ook een racist en ik heb in beginsel geen problemen met discriminatie op basis van ras, geslacht, sekse, godsdienst etc etc.
Ik ben dan misschien in dit land geboren, ik spreek, lees en schrijf de taal een heel stuk beter dan de gemiddelde Nederlanders, ik ben redelijk 'Nederlands' opgevoed (als ik even vergelijk met andere Surinamers in mijn omgeving), maar ik ben niet ''één van hen'. Ik ben een Nederlander, maar ik ben geen Nederlander.
Gelukkig denk ik dit al een tijdje en zorgt deze bevestig niet voor enige mentale stress. Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen best een klap kan zijn.
Wanneer komt Groenlinks massaal in opstand? MILIEUVERVUILING!Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:15:
[...]
Een stoomboot heeft kolen nodig. Weleens mijnwerkers gezien? Daarom is zwarte Piet zwart, komt door de kolen waar het schip mee opgestookt wordt.
[edit]Damn, too late...
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 23-10-2013 13:17 ]
Maar als we dan toch zo gaan beginnen dan start ik ook gelijk wat aanvragen bij de VN. Kan het suikerfeest niet omgenoemd worden naar 'zoveel-mogelijk-vreten-als-de-zon-onder-gaat-feest' want ik ken veel mensen die te dik zijn die het kwetsend vinden dat ze aan suiker herinnerd worden. Kunnen we dan ook de jodenkoek meteen hernoemen? Bedoel, alle mensen die de oorlog hebben meegemaakt eten niet graag een koek die men herinnerd aan een van de donkerste dagen van de mensheid. Kan ook trouwens blanke vla/lak/etc. een andere naam krijgen? Ik vind het jammer dat ik blank ben namelijk..
Als we dan dom gezeik de boventoon willen laten voeren (terwijl er VEEL belangrijkere dingen misgaan in dit land en Europa) dan gaan we ook de whole fucking way wat mij betreft.

Pas hier wel mee op, want er zijn ook voldoende Nederlanders die er heel anders tegenaan kijken.Russel88 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:16:
Het is idd triest om je eigen gevoelens toch weer bevestigd te zien. Iemand die hier geboren en getogen is met een Nederlandse paspoort is toch geen Nederlander. Want die mag oprotten naar z'n eigen land. Tenzij dat iemand succesvol is in sport, want dan is ie een van ons.
Edit: de persoon die hier direct boven reageert is dan weer niet zo'n goed voorbeeld...

[ Voor 8% gewijzigd door Amras op 23-10-2013 13:19 ]
Je vergeet de gele LEGO-poppetjes. Hoe racistisch is dat wel niet?RaseriaN schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:17:
Maar als we dan toch zo gaan beginnen dan start ik ook gelijk wat aanvragen bij de VN. Kan het suikerfeest niet omgenoemd worden naar 'zoveel-mogelijk-vreten-als-de-zon-onder-gaat-feest' want ik ken veel mensen die te dik zijn die het kwetsend vinden dat ze aan suiker herinnerd worden. Kunnen we dan ook de jodenkoek meteen hernoemen? Bedoel, alle mensen die de oorlog hebben meegemaakt eten niet graag een koek die men herinnerd aan een van de donkerste dagen van de mensheid. Kan ook trouwens blanke vla/lak/etc. een andere naam krijgen? Ik vind het jammer dat ik blank ben namelijk..
[ Voor 27% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2013 13:19 ]
En jij bent de winnaar!RaseriaN schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:17:
oorspronkelijke bananenland
...
(mijn inziens domme discussie)
Allemachtig. Hoeveel munitie wil je mensen die zich gediscrimineerd voelen geven? Ik schaam me dat je ook een Tweaker bent.
[ Voor 22% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-10-2013 13:21 ]
*Zucht*RaseriaN schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:17:
Jankerds, dat zijn het. Alles in dit stomme land moet allemaal maar anders kunnen en elke mening moet ook maar meteen geventileerd mogen worden. Mooiste is, in hun oorspronkelijke bananenland durven ze weinig tot geen grote mond te hebben omdat ze dan direct uit het bevolkingsregister verdwijnen. Ja, behoorlijk zwart/wit maar deze (mijn inziens domme discussie) begint best wel irritant te worden.
Als we dan dom gezeik de boventoon willen laten voeren (terwijl er VEEL belangrijkere dingen misgaan in dit land en Europa) dan gaan we ook de whole fucking way wat mij betreft.
Xyphoid in "Zwarte Piet..."
En de doorsnee clown heeft een wit-gemaakt gezicht... die zich tevens ook nog als een onnozele voordoet..Amanoo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:18:
[...]
Je vergeet de gele LEGO-poppetjes. Hoe racistisch is dat wel niet?
Kan EIGENLIJK ook niet... toch?
This is a Rapture reminder..
Waarom is überhaupt een karikatuur erg? En vooral als die karikatuur verder enkel op een positieve manier wordt gebruikt (of is vrolijk doen tegenwoordig uit den boze)? Worden er nu zwarten uitgejoeld? Zorgen die karikaturen ervoor dat zwarten in een aparte zwartenrij moeten staan bij de AH? Moeten ze zichzelf opproppen achterin de bus zodat blanken genoeg ruimte hebben? Mag je als je een tintje hebt door die karikaturen geen opleiding volgen?
Hoe heten negerzoenen nu ook al weer? Precies..
Kennelijk is dat dus ook een probleem onder sommige bevolkingsgroepen, terwijl jij in je oude reactie zegt dat dat er niet toe doet.
Persoonlijk vind ik het niet onvergelijkbaar.
http://www.nrc.nl/nieuws/...igeunersaus-aan-de-beurt/
[ Voor 9% gewijzigd door calvinturbo op 23-10-2013 13:24 ]
Definitie van racisme is onderscheid maken op basis van ras.Sefyu schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:56:
Grappig hoe ik hier ook weer mijn gedachtes bevestigd zie. Een hele hoop blanke Nederlanders zijn racisten voor wie een Nederlander niet per een Nederlander is.
Velen maken enkel onderscheid over het ellenlange gezeik van de selectieve groep zielepieten.
Ja en die ben ik ook liever kwijt dan rijk! Geen selectie op ras, enkel op gedrag.
Dus ook de mensen die maar in het verleden blijven leven, jammer dat er geen tijdmachine bestaat, konden we die groep mensen terugsturen...
Toch merk ik bij mezelf een bepaalde vorm van generaliseren. Dat heeft die groep toch echt aan zichzelf te danken.
Waren ze hier niet zo op doorgegaan, had ik nooit het negatieve beeld dat ik nu heb gehad.
Ik wel, ook met "positieve" discriminatie...Niet dat dat zo erg is, ik ben namelijk ook een racist en ik heb in beginsel geen problemen met discriminatie op basis van ras, geslacht, sekse, godsdienst etc etc.
Er is niets mis met jezelf Surinamer te voelen en het te zijn.Ik ben dan misschien in dit land geboren, ik spreek, lees en schrijf de taal een heel stuk beter dan de gemiddelde Nederlanders, ik ben redelijk 'Nederlands' opgevoed (als ik even vergelijk met andere Surinamers in mijn omgeving), maar ik ben niet ''één van hen'. Ik ben een Nederlander, maar ik ben geen Nederlander.
Maar sommige zeurpieten kunnen inderdaad beter naar Suriname terug gaan, gezien hier alles toch kut is en Nederland een koud klote land is.
Maar wat is dan precies een klap?Gelukkig denk ik dit al een tijdje en zorgt deze bevestig niet voor enige mentale stress. Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen best een klap kan zijn.
Bedoel je nou: Tot in den treuren door blijven zeiken over dingen die achter ons liggen? of de negatieve houding jegens alles en iedereen?Overigens is er genetisch gezien wel meer verschillend tussen blanken en negers dan alleen het gen dat huidskleur bepaalt.
Werkten die mensen voor de crisis ook al dan!?Amanoo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:01:
Komt vast door de crisis. Mensen kunnen of willen geen baan vinden, of hun werkgever heeft niet genoeg werk, en ze hebben overdag te weinig te doen. Dan gaan ze zich met dit soort flauwekul bezig houden.
Probleem is dat je wel direct zwarte piet herkent als die tante, neef of nichtje...St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:10:
Prima, maar vanaf dat moment mogen alleen blanken nog maar zwarte piet spelen!St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:15:
Precies, en als mijn kinderen over een jaar of 3 begrijpen wat Zwarte Piet is, en die heeft alleen nog maar wat vegen.. dan vinden ze dat nog steeds leuk hoor.
En dwingen.. het stond ook tussen aanhalingstekens. Tuurlijk kunnen ze ons niets opleggen, maar het voelt wel zo (waar bemoeien ze zich mee!!)
Je kan het krijgen hoe je het hebben wil!
Niet eerst willen afschaffen en dan toch weer meedoen!
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Kijk, dat is inderdaad een hele goede. Zwart schminken en gek doen is racistisch, maar wit schminken en gek doen niet?Sssquirrel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:21:
[...]
En de doorsnee clown heeft een wit-gemaakt gezicht... die zich tevens ook nog als een onnozele voordoet..
Kan EIGENLIJK ook niet... toch?
Is dat nieuw, dat moderators meedoen aan het belachelijk maken van een serieus discussie-onderwerp?Mx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:17:
Het valt mij überhaupt nog mee dat Groen Links geen kamervragen heeft gesteld over die stoomboot!
[edit]Damn, too late...
Inderdaad. Ook de sporters moeten dan gewoon oprottenAmras schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:18:
[...]
Pas hier wel mee op, want er zijn ook voldoende Nederlanders die er heel anders tegenaan kijken.
Edit: de persoon die hier direct boven reageert is dan weer niet zo'n goed voorbeeld...
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik hoef de discussie niet belachelijk te maken, dat is hij zonder mijn interventie namelijk ook al. Bovendien heb ik deze discussie zelf gestart, of heb je mijn openingsrelaas soms niet gelezen?Sebas1979 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:25:
[...]
Is dat nieuw, dat moderators meedoen aan het belachelijk maken van een serieus discussie-onderwerp?
Ik ben bang van niet dusMx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:27:
[...]
Ik hoef de discussie niet belachelijk te maken, dat is hij zonder mijn interventie namelijk ook al. Bovendien heb ik deze discussie zelf gestart, of heb je mijn openingsrelaas soms niet gelezen?
PSN: Bellerophon-
Ik dacht dat het de schoorsteen was? What's next, hij is zwart omdat hij de omgekeerde Michael-Jackson-ziekte heeft?Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:15:
[...]
Een stoomboot heeft kolen nodig. Weleens mijnwerkers gezien? Daarom is zwarte Piet zwart, komt door de kolen waar het schip mee opgestookt wordt.
*knip* ad hominem
[ Voor 64% gewijzigd door argro op 23-10-2013 21:06 ]
Dat is wel het ergst eigenlijk van het hele verhaal. Iedereen mag z'n mening uitten in Nederland, voor of tegen, maar dan komt er iemand uit de VN, die geen flikker van het feest afweet, even haar zegje doen[b]Bullet NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:11:
Overigens, ik vind die VN commissie echt een was en neus, met name het feit dat de voorzitster uitspraken doet op persoonlijke titel (een veroordeling) zonder dat er enig onderzoek is gedaan en de feiten ook nog eens door elkaar haalt.
Echt.... Hoe kan je zo'n iemand nou nog ooit serieus nemen..

Ik dacht: de mensen die tegen zijn, hebben hun zegje gedaan, maar moet je zien wat een aandacht het opeens krijgt. Zwarte piet is zwart door de schoorsteen (volgens de geschreven verhalen dan), WTF is dat nou discriminatie. Maar goed, zal ook wel 500x gezegd, geschreven, verteld zijn.
Wat ik me afvraag waarom het NU opeens zo groot wordt, er zullen genoeg mensen vroeger al geklaagd hebben over zwarte piet.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Wat is dat nou weer voor reactieSefyu schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:30:
Misschien kan je beter naar Stormfront verhuizen. Ik heb denk ik ook nog wel een t-shirt voor je met een portret van van führer.
YouTube: Frank Boeijen - zwart wit + songtekst (lyrics)
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Vergeet ook niet dat men in het algemeen "kwetsziek" is geworden. Tegen van alles en nog wat wordt geageerd onder het mom van "ik voel mij daardoor gekwetst". Terwijl dat zich gekwetst voelen vaak voor een groot deel te zoeken is bij de gedachtengang van het "slachtoffer" zelf.
Ik denk dat je met een rooie Piet het probleem verschuift. Een veer op zijn hoed in combinatie met zijn rode gezicht, dat moet racisme zijn.Gé Brander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:33:
Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit... Maar wel de kleur van je hart...
YouTube: Frank Boeijen - zwart wit + songtekst (lyrics)
Waarom doe je er dan aan mee?Mx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:27:
[...]
Ik hoef de discussie niet belachelijk te maken, dat is hij zonder mijn interventie namelijk ook al.
Je openingspost was prima (hoewel je nu zelf lijkt aan te geven dat die belachelijk was...Bovendien heb ik deze discussie zelf gestart, of heb je mijn openingsrelaas soms niet gelezen?
Al sinds jaar en dag ben ik groot fan van het hele feest. Nu ik zelf kinderen heb kijk ik het hele jaar al uit naar de intocht, het sinterklaasjournaal, de liedjes en pakjesavond. Het is een feest wat zijn weerga niet kent in Nederland, misschien wel een van de weinige zaken die ons nog echt bind. Het collectief neerzetten van een positieve beleving voor de allerkleinsten. Waarbij alle acteurs die sint of piet spelen zelf de grootste kinderen zijn en de meeste lol hebben.
Ik ben zo ongelofelijk woest en gefrustreerd over de aanval op dit sinterklaasfeest dat wil je gewoon niet weten. De misselijkmakende aantijgingen die richting dit feest gaan zijn ongehoord. Zoals de meeste mensen in mijn kringen reageren: er was geen probleem totdat een kleine minderheid zwaar aanzette op issues die zij ervaren en dat collectief Nederland door de strot willen duwen.
Voor mij is het heel simpel. Zwarte Piet heeft weldegelijk een discutabele achtergrond. Maar door de jaren heen is Sinterklaas en Zwarte Piet geevolueerd, de negatieve associaties zijn eraf (roe, voor straf mee naar Spanje, etc). Wat overgebleven is zijn twee relikwieen die alleen maar bestaan binnen de context van dit fesst: een oude bisschop op een paard en zwarte pieten die hem helpen.
Alles wat er bijgehaald wordt rondom slavernijverleden is imho gezocht en bijzonder kwetsend voor mij als Nederlander. Ik beschouw mij als een zeer rationeel mens met een goed inlevingsvermogen. En als er daadwerkelijk een zweem van racisme om de pieten zou hangen, ja. Dan moet dat anders. Maar dat is niet zo.
Het interesseert me eerlijk waar geen reet wie de discussie voert. Maar ik kan de tegenstanders van het voor mij mooiste feest van het jaar absoluut niet luchten of zien. Voor mij is dit een zoveelste voorbeeld waarbij iets wat maatschappelijk allang niet meer in verband wordt gebracht met een negatief verleden door een bevolkingsgroep weer wordt opgerakeld en daardoor verneukt wordt. De negerzoen ging ons voor.
De slavernijdiscussie hangt mij mijlenver de keel uit. Ik ben er klaar mee, basta. Dit is vreselijk geweest, maar wel 5 generaties of meer geleden. Ik kan er geen klote aan doen, was er niet bij. De jankerds die nu nog steeds hierop terugkomen waren er niet bij en moeten niet met andermans ellende gaan scoren. Herstelbetalingen laat me niet lachen. Hoe ver gaan we terugrekenen naar wie wat heeft gedaan? Moeten wij nog even bij de Romeinen gaan claimen? Of bij de Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Engelsen, weet ik veel?
De anti-racisten die nu deze discussie hebben aangezwengeld beseffen niet dat ze precies dat sentiment onder de gemiddelde Nederlander terug hebben opgewekt waar ze tegen strijden: negatieve racistisch gekleurde haatgevoelens.
Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.
Tuurlijk doet dat er niet toe. Negerzoenen waren niet racistisch. Alleen fout genaamd.calvinturbo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:23:
Hoe heten negerzoenen nu ook al weer? Precies..
Kennelijk is dat dus ook een probleem onder sommige bevolkingsgroepen, terwijl jij in je oude reactie zegt dat dat er niet toe doet.
Persoonlijk vind ik het niet onvergelijkbaar.
http://www.nrc.nl/nieuws/...igeunersaus-aan-de-beurt/
In België heten ze tenminste negerinnentetten. Dat lijkt er meer op.
Ik heb helemaal nergens gezegd dat mijn openingspost belachelijk is. Ik zeg wel dat de discussie belachelijk is en waarom heb ik ook in die zelfde openingspost uitgelegd.Sebas1979 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:35:
Je openingspost was prima (hoewel je nu zelf lijkt aan te geven dat die belachelijk was...)
Was deze al gepost?Mx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:35:
Vergeet ook niet dat men in het algemeen "kwetsziek" is geworden. Tegen van alles en nog wat wordt geageerd onder het mom van "ik voel mij daardoor gekwetst". Terwijl dat zich gekwetst voelen vaak voor een groot deel te zoeken is bij de gedachtengang van het "slachtoffer" zelf.
Dominee Gremdaat - Beledigen
Je niet beledigd hoeven voelen is geen recht. Dat is iets wat je zelf in de hand hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-10-2013 13:40 ]
Mag een moderator niet deelnemen aan een discussie dan?
Nee, vanuit discriminerende overwegingen willen we posters met rode letters bij hun avatar hier niet zien.Bellerophon schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:39:
[...]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Meedoen aan het belachelijk maken bedoelde ik. Dacht dat dat duidelijk was. Maar laten we deze zijstap maar even vergeten.Bellerophon schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:39:
[...]
Ik moest lachenGé Brander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:40:
[...]
Nee, vanuit discriminerende overwegingen willen we posters met rode letters bij hun avatar hier niet zien.
Als je denkt dat mensen het slechts hebben over mensen die ze over zwarte piet hebben zien zeuren, dan ben je héél erg naïef.dfrenner schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:24:
[...]
Definitie van racisme is onderscheid maken op basis van ras.
Velen maken enkel onderscheid over het ellenlange gezeik van de selectieve groep zielepieten.
Ja en die ben ik ook liever kwijt dan rijk! Geen selectie op ras, enkel op gedrag.
Dus ook de mensen die maar in het verleden blijven leven, jammer dat er geen tijdmachine bestaat, konden we die groep mensen terugsturen...
Realiseer je je wel wat je hier zegt? Het gevolg van de acties van individuen heeft de hele groep waartoe die individuen toe behoren, aan zichzelf te danken?Toch merk ik bij mezelf een bepaalde vorm van generaliseren. Dat heeft die groep toch echt aan zichzelf te danken.
Kijk, hier ga je de fout in. Lekker generaliseren en discrimineren. Ja, discrimineren. Je maakt onderscheid op basis van ras door alleen de negers "terug" te willen sturen (die misschien wel de Nederlandse nationaliteit hebben). De blanken die klagen die kunnen lekker blijven zitten en daar ben je het alleen mee "oneens".Er is niets mis met jezelf Surinamer te voelen en het te zijn.
Maar sommige zeurpieten kunnen inderdaad beter naar Suriname terug gaan, gezien hier alles toch kut is en Nederland een koud klote land is.
De realisatie dat je "Nederlander" voelen en denken dat blanken je zien als een gelijkwaardige medelander volledig fout is.Maar wat is dan precies een klap?
Nee ik bedoel niet kunnen dansen, geen gevoel voor ritme hebben, niet kunnen koken, niet gastvrij zijn, grootheidswaanzin hebben en tot hetzelfde ras behoren als Hitler, Stalin en Mussolini.Bedoel je nou: Tot in den treuren door blijven zeiken over dingen die achter ons liggen? of de negatieve houding jegens alles en iedereen?
het kan door zwarte piet te verbieden (Wat mij ook geen goed idee lijkt, omdat het niet nodig is, denk ik)
Zwarte piet te veranderen (wat een optie moet zijn waar serieus naar gekeken moet worden volgens mij)
of door te praten met de mensen die zwarte piet racistisch vinden en proberen uit te vinden waar het aan ligt, en ervoor te zorgen dat zo het probleem weg gaat (wat volgens mij de beste oplossing is, en volledig volgens de nederlandse polder cultuur
Ik begrijp je mening goed en weet je het ook goed te verwoorden, waarvoor huldeTettie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:36:
Om mijn duit maar in het zakje te doen.
Al sinds jaar en dag ben ik groot fan van het hele feest. Nu ik zelf kinderen heb kijk ik het hele jaar al uit naar de intocht, het sinterklaasjournaal, de liedjes en pakjesavond. Het is een feest wat zijn weerga niet kent in Nederland, misschien wel een van de weinige zaken die ons nog echt bind. Het collectief neerzetten van een positieve beleving voor de allerkleinsten. Waarbij alle acteurs die sint of piet spelen zelf de grootste kinderen zijn en de meeste lol hebben.
Ik ben zo ongelofelijk woest en gefrustreerd over de aanval op dit sinterklaasfeest dat wil je gewoon niet weten. De misselijkmakende aantijgingen die richting dit feest gaan zijn ongehoord. Zoals de meeste mensen in mijn kringen reageren: er was geen probleem totdat een kleine minderheid zwaar aanzette op issues die zij ervaren en dat collectief Nederland door de strot willen duwen.
Voor mij is het heel simpel. Zwarte Piet heeft weldegelijk een discutabele achtergrond. Maar door de jaren heen is Sinterklaas en Zwarte Piet geevolueerd, de negatieve associaties zijn eraf (roe, voor straf mee naar Spanje, etc). Wat overgebleven is zijn twee relikwieen die alleen maar bestaan binnen de context van dit fesst: een oude bisschop op een paard en zwarte pieten die hem helpen.
Alles wat er bijgehaald wordt rondom slavernijverleden is imho gezocht en bijzonder kwetsend voor mij als Nederlander. Ik beschouw mij als een zeer rationeel mens met een goed inlevingsvermogen. En als er daadwerkelijk een zweem van racisme om de pieten zou hangen, ja. Dan moet dat anders. Maar dat is niet zo.
Het interesseert me eerlijk waar geen reet wie de discussie voert. Maar ik kan de tegenstanders van het voor mij mooiste feest van het jaar absoluut niet luchten of zien. Voor mij is dit een zoveelste voorbeeld waarbij iets wat maatschappelijk allang niet meer in verband wordt gebracht met een negatief verleden door een bevolkingsgroep weer wordt opgerakeld en daardoor verneukt wordt. De negerzoen ging ons voor.
De slavernijdiscussie hangt mij mijlenver de keel uit. Ik ben er klaar mee, basta. Dit is vreselijk geweest, maar wel 5 generaties of meer geleden. Ik kan er geen klote aan doen, was er niet bij. De jankerds die nu nog steeds hierop terugkomen waren er niet bij en moeten niet met andermans ellende gaan scoren. Herstelbetalingen laat me niet lachen. Hoe ver gaan we terugrekenen naar wie wat heeft gedaan? Moeten wij nog even bij de Romeinen gaan claimen? Of bij de Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Engelsen, weet ik veel?
De anti-racisten die nu deze discussie hebben aangezwengeld beseffen niet dat ze precies dat sentiment onder de gemiddelde Nederlander terug hebben opgewekt waar ze tegen strijden: negatieve racistisch gekleurde haatgevoelens.
Ik ben het er misschien niet helemaal mee eens, maar dat is deel twee. Niemand wil het sinterklaasfeest afschaffen. Ja ok, die lieve mevrouw (kuch) van de VN misschien, maar die spreekt maar mooi voor zichzelf en niet voor de rest van de VN. Maar niemand probeert het sinterklaas feest 'kapot te maken'. Alleen om het een beetje mee te laten gaan met zijn tijd. En dat willen mensen al erg lang.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Nu doe je net alsof je een woordvoerder bent voor een bepaalde groep?Garyu schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:42:
[...]
Niemand wil het sinterklaasfeest afschaffen. Ja ok, die lieve mevrouw (kuch) van de VN misschien, maar die spreekt maar mooi voor zichzelf en niet voor de rest van de VN. Maar niemand probeert het sinterklaas feest 'kapot te maken'. Alleen om het een beetje mee te laten gaan met zijn tijd. En dat willen mensen al erg lang.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]