When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:59:
[...]
Jahoor, terug van weggeweest; de racisme-kaart.
Het is al langere tijd bekend dat dat het voornaamste bezwaar is van tegenstanders?
Omdat er volgens de tegenstanders een racistisch element in zit. What's next? Donkere mensen hoeven niet meer te solliciteren bij bedrijven die onrechtmatig selecteren op huidskleur. Als je er problemen mee hebt, dan solliciteer je er toch gewoon niet?Als je zelf het probleem inziet, waarom doe je dan doodleuk eraan mee?
Que? Dus mensen die roepen "Zwarte piet moet zwart zijn", die leggen geen aandacht op de huidskleur? Ik hoop dat je toch ook ziet dat dat een nogal onzinnige redenering is.Gé Brander schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:00:
Maar wie legt er nou de aandacht op de kleur van Zwarte Piet? Dat hebben de pro pieten nooit gedaan. Het was gewoon zoals het was...
Zoek nou eens op wat een hellend vlak is en waarom dat een drogreden is. Zo kan je elke maatschappelijke verandering slecht vinden, stemrecht voor vrouwen? Straks willen ze ook nog gelijke rechten.Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:02:
Ik vermoed dat de reden waarom de mensen in Almere en Diemen de hakken in het zand zetten is dat ze hetzelfde denken als ik: dat de tegenstanders nooit ophouden totdat het feest volledig kapot gemaakt is. Als je dat denkt is het niet egoïstisch om het feest te beschermen door niet mee te gaan in deze onzinnige verandering.
Dat je het voor jezelf goed kunt praten, dat egoisme, dat verbaast me niets.
[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 21-10-2014 22:05 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Oke laat ik het anders zeggen, uiteraard kun je erover speculeren en zelfs argumenten geven om die speculatie te onderbouwen, wat ik ook gedaan heb, maar steekhoudend in de hele discussie is het niet totdat je er ook daadwerkelijk onderzoek naar hebt gedaan.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:56:
[...]
Waarom kan je er niets zinnigs over zeggen zonder gedegen onderzoek. Ik geef je een aantal redenen waarom het (volgens mij) voor kinderen niets uit zal maken. Dat is inderdaad niet wetenschappelijk bepaald maar er zolang er geen echte aanwijzingen zijn dat het wél uit zou maken, zie ik niet in waarom je een gedegen onderzoek zou moeten doen. Je zal op z'n minst (goede) aanwijzingen moeten hebben dat de uitkomst van het onderzoek 2 kanten op zou kunnen. Als alles (behalve de ene huilende kleuter) er op wijst dat het de kinderen niet uit maakt dan is een gedegen onderzoek alleen maar een vertragingstactiek. Tot slot zullen er dan nog mensen komen die het onderzoek niet representatief vinden....
[...]
Je gaat hier gewoon enorm kort door de bocht, het gaat hier om een traditie, een samenhang van regels en gebruiken die een bepaalde sfeer en folklore creëren waarin kinderen plezier kunnen hebben. Het hele idee werkt alleen als kinderen erin geloven (voor zolang dat duurt) Als jij plotseling die regels tijdens het spel gaat aanpassen dan raken kinderen in de war en zullen zij hun vraagtekens gaan zetten bij het feest. Kinderen zijn slimmer dan je denkt en echt wel gevoelig voor dit soort veranderingen. Daarnaast proef ik een beetje in de hele manier waarop je over het sinterklaasfeest schrijft (hoopje leugens) dat het vrij weinig zin heeft om hierover verder te discussiëren met jou.Probeer me eens uit te leggen (serieus) waarom het verwarrend voor de kinderen zou zijn en waarom ze benadeelt worden? Dat zit echt in de hoofden van de volwassenen. Waarom is deze ene leugen nu zo ontzettend belangrijk. Is het voor kinderen niet verwarrend dat cadeautjes in de schoen komen als ze geen schoorsteen hebben? Of dat een paard over de daken loopt (zelfs met sneeuw)?
Verwarring en spanning hoort juist bij het feest. Volg het sinterklaas journaal maar eens.
Daarbij hebben we het over hele kleine kinderen en die zijn echt heel flexibel.
[...]
Jij acht de kans waarschijnlijk dat kinderen niets meekrijgen van de discussie over zwarte piet met alle social media/media aandacht die eraan besteed wordt en dus zullen geloven in een verhaaltje van regenboogpieten die uit de wolken zijn komen vallen? Ik denk dat als ik ze met zo'n achterlijk verhaal naar school stuur dat ze er niet beter vanaf komen dan als ik ze de waarheid zou vertellen. Dat een klein groepje mensen het niet leuk vonden dat zwarte piet zwart was omdat zij zelf ook een donkere huidskleur hadden en daarom moest Piet een ander kleurtje krijgen.Wel als je gaat uitleggen dat er nu geen zwarte pieten mogen zijn omdat er misschien een link is met slavernij. Als je gewoon zegt dat ze door een regenboog gevaren zijn of dat alle potten verf in het sinterklaas huis zijn omgevallen of dat er een magische kleuren fee is langs geweest dan vinden ze het wel prima (zolang die cadeautjes en dat snoep maar blijft komen).
En het is al langer bekend dat racisme niet van toepassing is in combinatie met Zwarte PietXa!pt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:02:
[...]
Het is al langere tijd bekend dat dat het voornaamste bezwaar is van tegenstanders?
Nou zou ik, als ik een donker persoon was, ook niet een sollicitatie bij zo'n bedrijf indienen. Door hun racistische houding hebben ze zich namelijk gediskwalificeerd als geschikte werkplek.Xa!pt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:57:
[...]
Omdat er volgens de tegenstanders een racistisch element in zit. What's next? Donkere mensen hoeven niet meer te solliciteren bij bedrijven die onrechtmatig selecteren op huidskleur. Als je er problemen mee hebt, dan solliciteer je er toch gewoon niet?
Overigens is hier niet per se racisme, maar zeker wel discriminatie van toepassing, een woord wat in vergelijking met racisme niet zulke heftige emoties oproept, en daarom door het anti-kamp niet werd gebruikt.
Wat bedoel je dan precies met het weghalen van de aandacht op de huidskleur? Dat is toch juist niet wat je doet door te verbieden dat Zwarte piet enkel zwart mag zijn? Daarnaast was er nooit een focus op huidskleur totdat er een hoop getoeter kwam vanuit het kamp van de anti pieten. Ik heb letterlijk nooit maar dan ook nooit als kind de link met het sinterklaasfeest en huidskleur gelegd, ik ging er gewoon van uit dat Piet zwart was omdat ie door de schoorsteen kwam net zoals mij geleerd werd op school. Het is pas een kwestie van huidskleur geworden toen mensen hun volwassen probleempjes op het feest gingen projecteren.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:59:
[...]
Het haalt mijn argumentatie niet onderuit, omdat ik nooit geclaimd heb dat de extreme anti-ZP mensen gelijk zouden hebben, of het voor de kinderen zouden doen. Dat is alleen een zelfbedrog dat een deel van de pro-ZP mensen zich voorhouden. Ik denk echter wel dat de tijd rijp is voor aanpassing en het wegnemen van de aandacht op huidskleur. Dat doet even pijn, maar over een paar jaar weten de kinderen niet beter en is het feest verder hetzelfde.
Totdat Quinsy en Prem in het extreme gingen was er een heeeel grote groep die nog nooit de aandacht op de kleur van Zwarte Piet hadden gezien... Daar hebben zij voor gezorgd. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten zeggen we dan.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:02:
[...]
Que? Dus mensen die roepen "Zwarte piet moet zwart zijn", die leggen geen aandacht op de huidskleur? Ik hoop dat je toch ook ziet dat dat een nogal onzinnige redenering is.
Het hellend vlak is al 40 jaar aan de gang! Er wordt al 40 jaar elke keer wat veranderd aan Zwarte Piet omdat hij niet in orde zou zijn. Heb jij er wel eens bij stil gestaan dat het zelfs na die 40 jaar nog steeds niet goed is? Dat dit dus wel het ultieme voorbeeld is van het hellend vlak verhaal? Dat er mensen zijn die het nu zo onderhand welletjes vinden en zeggen tot hier en niet verder... Kan je dat dan echt niet begrijpen of is je inlevingsvermogen daarvoor te beperkt? (om maar even in dezelfde taal te praten als jij hiervoor richting mij deed)[...]
Zoek nou eens op wat een hellend vlak is en waarom dat een drogreden is. Zo kan je elke maatschappelijke verandering slecht vinden, stemrecht voor vrouwen? Straks willen ze ook nog gelijke rechten.
Doe dat nou niet!Dat je het voor jezelf goed kunt praten, dat egoisme, dat verbaast me niets.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat is al een aantal keren herhaald, maar nog niet aangetoond.halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:08:
[...]
En het is al langer bekend dat racisme niet van toepassing is in combinatie met Zwarte Piet
Dat kan, maar daar verbindt de samenleving daar ook terecht consequenties aan en zeggen we ook niet "ach, dan solliciteer je er toch gewoon niet".Nou zou ik, als ik een donker persoon was, ook niet een sollicitatie bij zo'n bedrijf indienen. Door hun racistische houding hebben ze zich namelijk gediskwalificeerd als geschikte werkplek.
Dat is inderdaad een mening van een aantal mensen. En die mensen hebben ondanks alle aandacht voor hun argumenten slechts 20% van Nederland kunnen overtuigen. Een weldenkend mens zou zich dan eens afvragen of er iets mis is met hun argumenten en/of met hun mening.Xa!pt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:57:
Het gaat er niet zozeer om dat tegenstanders van Zwarte Piet Sinterklaas gewoonweg niet zo leuk vinden, maar dat er een racistisch element in zit.
Als je dan toch overtuigd bent van je eigen gelijk, kun je proberen om 80% van Nederland te gaan dwingen om te doen wat je wil, maar dan kun je toch verwachten dat je extreme weerstand krijgt?
Ik heb geen enkel concreet punt gehoord waarbij de tegenstanders van Zwarte Piet echt zijn benadeeld, los van gevoelens, die de voorstanders van Zwarte Piet net zo goed hebben. Dus waarom moet er dan zo geforceerd worden op dit punt? Als je gelooft in de onvermijdelijkheid van het afschaffen van Zwarte Piet kun je toch proberen met kleinere veranderingen die kant op te gaan.
Waarom moet het nu op zo'n intolerante manier?
Yep, maar 1 van deze kampen blijft de discussie opstoken. Het andere kamp reageert alleen maar.Het probleem van deze benadering is dat je de extremisten de discussie laat dicteren. De anti-Pieten vs. de pro-Pieten, waarbij de anti-Pieten verstoren intochten met demonstraties en geweld en de pro-Pieten uiten doodsbedreigingen aan het adres van de tegenstanders. Er zijn wel meer smaken geloof ik.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Kom op zeg, blijf dat nou niet roeptoeteren. Er is allang aangegeven dat alle kleuren de bedoeling zijn, dus er is geen verbod op zwart. Het is alleen niet de bedoeling dat Piet alleen zwart is.Rixos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:08:
Wat bedoel je dan precies met het weghalen van de aandacht op de huidskleur? Dat is toch juist niet wat je doet door te verbieden dat Zwarte piet zwart mag zijn?
In Nederland zag men het niet. Daarbuiten echt wel. Verder is het al langer aangegeven, maar wilde men er niet aan meewerken, gezien de negatieve reacties op de 2006 regenboogpieten.Gé Brander schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:09:
Totdat Quinsy en Prem in het extreme gingen was er een heeeel grote groep die nog nooit de aandacht op de kleur van Zwarte Piet hadden gezien... Daar hebben zij voor gezorgd. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten zeggen we dan.
Kap nou eens met te doen alsof er alleen maar wat aan Quinsy en Prem te verwijten is. Er zit ook een hoop ellende in het pro-ZP kamp en het geetter wat daar uit voorkomt.
Doe even niet zo zielig. Als jij vind dat mensen die een andere mening hebben iets niet in orde hebben in de bovenkamer, dan moet je niet klagen als je even een riposte krijgt of er op aangesproken wordt.Het hellend vlak is al 40 jaar aan de gang! Er wordt al 40 jaar elke keer wat veranderd aan Zwarte Piet omdat hij niet in orde zou zijn. Heb jij er wel eens bij stil gestaan dat het zelfs na die 40 jaar nog steeds niet goed is? Dat dit dus wel het ultieme voorbeeld is van het hellend vlak verhaal? Dat er mensen zijn die het nu zo onderhand welletjes vinden en zeggen tot hier en niet verder... Kan je dat dan echt niet begrijpen of is je inlevingsvermogen daarvoor te beperkt? (om maar even in dezelfde taal te praten als jij hiervoor richting mij deed)
En alles verandert, dat is onderdeel van het leven. De maatschappij van nu is al niet te vergelijken met die van 10 of 20 jaar terug, dat het sinterklaasfeest verandert is juist heel normaal. Om dan nu te doen alsof elke verandering slecht is, of dat dit de druppel is, tja.
Ah, dus je mag mensen niet aanspreken op hun opmerkingen? Dat lijkt me nogal vreemd in een discussie, zeker als je het eenzijdig wilt toepassen. Jij zegt iets op een tendentieuze manier, maar als je er wat tegenvuur op krijgt, dan is dat de fout van de ander? Vreemde aanpak en geen prettige.Doe dat nou niet!
Ik reageer gewoon op wfzelle die probeert de aanpak van Diemen/Almere te draaien alsof het niet egoistisch is en alsof ze het voor de kinderen doen. Dat heet bagatelliseren/goedpraten.
Kom op zeg, doen alsof er geen vuilspuiterij uit het pro-ZP kamp komt, of alsof dat alleen een reactie is. Neem svp in ieder geval verantwoordelijkheid voor de eigen uitlatingen en wat je verdedigt.Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:17:
Yep, maar 1 van deze kampen blijft de discussie opstoken. Het andere kamp reageert alleen maar.
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 21-10-2014 22:20 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is eveneens een drogreden. Alsof de meerderheid altijd gelijk heeft.Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:17:
[...]
Dat is inderdaad een mening van een aantal mensen. En die mensen hebben ondanks alle aandacht voor hun argumenten slechts 20% van Nederland kunnen overtuigen. Een weldenkend mens zou zich dan eens afvragen of er iets mis is met hun argumenten en/of met hun mening.
Verandering gaat inderdaad altijd gepaard met weerstand.Als je dan toch overtuigd bent van je eigen gelijk, kun je proberen om 80% van Nederland te gaan dwingen om te doen wat je wil, maar dan kun je toch verwachten dat je extreme weerstand krijgt?
Ik zie een Piet die niet langer meer zwart maar paars is als een kleine verandering. Maar dat zal voor iedereen anders liggen.Als je gelooft in de ondermijdelijkheid van het afschaffen van Zwarte Piet kun je toch proberen met kleinere veranderingen die kant op te gaan.
Dat is aantoonbaar onjuist.Yep, maar 1 van deze kampen blijft de discussie opstoken. Het andere kamp reageert alleen maar.
[ Voor 6% gewijzigd door Xa!pt op 21-10-2014 22:20 ]
Heb je wel gelezen wat ik zei? Ook al geef je ze alle kleuren van de regenboog dan leg je alsnog de focus op de huidskleur, namelijk zwarte piet mag niet enkel zwart zijn (ondanks dat ie zwarte piet heet). En kinderen gaan vragen stellen waarom dat is.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:17:
[...]
Kom op zeg, blijf dat nou niet roeptoeteren. Er is allang aangegeven dat alle kleuren de bedoeling zijn, dus er is geen verbod op zwart. Het is alleen niet de bedoeling dat Piet alleen zwart is.
[ Voor 3% gewijzigd door Rixos op 21-10-2014 22:22 ]
Natuurlijk mag je mensen aanspreken op hun opmerkingen maar deze was gewoon onder de gordel en veroordelend. Dat moet je niet doen. Dat is niet netjes in een discussie.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:17:
[...Dat je het voor jezelf goed kunt praten, dat egoisme, dat verbaast me niets....]
Ah, dus je mag mensen niet aanspreken op hun opmerkingen? Dat lijkt me nogal vreemd in een discussie, zeker als je het eenzijdig wilt toepassen. Jij zegt iets op een tendentieuze manier, maar als je er wat tegenvuur op krijgt, dan is dat de fout van de ander? Vreemde aanpak en geen prettige.
En nu weer ontopic...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Het is een misverstand te denken dat je gelijk krijgt door consequent te jij-bakken, maar dat terzijde.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:02:
[...]
Que? Dus mensen die roepen "Zwarte piet moet zwart zijn", die leggen geen aandacht op de huidskleur? Ik hoop dat je toch ook ziet dat dat een nogal onzinnige redenering is.
Ongeacht wie er gelijk heeft (dat is namelijk niet zo interessant): Als racisme voorkomt in een cultuur zouden daarvan zomaar symptomen terug te vinden kunnen zijn in een culturele traditie als het Sinterklaasfeest. Je kunt natuurlijk aan symptoombestrijding willen doen door kunstmatig aanpassingen maar dit betekent een culturele verandering en dat gaat gepaard met veel weerstand (zie de huidige discussie) en je kunt je afvragen wat het werkelijk oplost. Je kunt natuurlijk ook proberen het daadwerkelijk probleem te bestrijden (educatie, voorlichting). Dan ben je volgens mij veel effectiever en dan zul je zien dat je culturele tradities vanzelf meeveranderen, zoals het hele Sinterklaasfeest altijd meeveranderd is.
Overigens denk ik dat het met het racismeprobleem in het Sinterklaasfeest reuze meevalt. Ja, ik snap dat het in het buitenland wat vreemd over kan komen maar wat is er mis met uitleg en educatie? Het is in mijn ogen in hoge mate een geconstrueerd probleem
Je hebt door dat het de tegenstanders zijn die met een claim komen en de bewijslast bij hun ligt?Xa!pt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:15:
[...]
Dat is al een aantal keren herhaald, maar nog niet aangetoond.
Het is vrij triest als mensen die zelf iets niet begrijpen een ander gaan corrigeren. Ik heb het eerder al een keer uitgelegd, dus laat ik deze keer Wikipedia citeren:gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:02:
Zoek nou eens op wat een hellend vlak is en waarom dat een drogreden is. Zo kan je elke maatschappelijke verandering slecht vinden, stemrecht voor vrouwen? Straks willen ze ook nog gelijke rechten.
"Het gebruik van een hellend vlak kan een geldig argument zijn, maar ook een drogreden."
Wikipedia: Hellend vlak (retoriek)
Dit is anders dan een ad hominem, wat altijd een drogargument is. Daarom kun je ook niet met een verwijzing naar een hellend vlak iemands argumenten afserveren. Je moet dan wel beargumenteren waarom de eisen niet zullen opschuiven als deze wens ingewilligd is.
Feit is dat er al langer kritiek is op Zwarte Piet en er al van alles is aangepast. Elke keer blijkt dit niet genoeg en komt de volgende eis om de hoek kijken. Zo'n situatie is bij uitstek een hellend vlak.
Ik hoop dat je wat geleerd hebt en zo zelf een bijdrage kunt leveren aan hogere niveau van discussie waar je om vroeg.
bszz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:21:
Het is een misverstand te denken dat je gelijk krijgt door consequent te jij-bakken, maar dat terzijde.
Er wordt niet gejijbakt. Iemand aanspreken op de meningsuiting is geen jijbak. Doen alsof anderen jijbakken is wel een vervelende manier van discusieren, omdat het probeert iemand zwart te maken (sic) ipv op de tekst in te gaan.
Voor educatie moet men wel openstaan. En gezien de felheid waarop elke verandering getorpedeerd wordt (inclusief dreigingen met geweld tegen regenboogpieten, inclusief chantage dat het kinderfeest afgelast wordt), dan zullen daar blijkbaar nog wel heel wat generaties overheen moeten gaan. En dat alleen om onwil om zelfs maar verandering te willen bespreken.Je kunt natuurlijk ook proberen het daadwerkelijk probleem te bestrijden (educatie, voorlichting). Dan ben je volgens mij veel effectiever en dan zul je zien dat je culturele tradities vanzelf meeveranderen, zoals het hele Sinterklaasfeest altijd meeveranderd is.
Daarmee doe je echter alsof men het in het buitenland niet begrijpt. Wil je echter de optie niet openhouden dat men het in Nederland nog steeds niet doorheeft?Overigens denk ik dat het met het racismeprobleem in het Sinterklaasfeest reuze meevalt. Ja, ik snap dat het in het buitenland wat vreemd over kan komen maar wat is er mis met uitleg en educatie? Het is in mijn ogen in hoge mate een geconstrueerd probleem
Als je denigrerend wilt doen, dan moet je dat zelf weten. Mij heb je er niet mee, je zet jezelf wel een beetje voor gek met de tekst over een ad hominemLudewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:25:
Ik hoop dat je wat geleerd hebt en zo zelf een bijdrage kunt leveren aan hogere niveau van discussie waar je om vroeg.
[...]
Dit is anders dan een ad hominem, wat altijd een drogargument is.
Je hellend vlak is een drogreden omdat je suggereert dat ze nooit zullen stoppen met eisen van aanpassingen, en dat je daarom maar niets meer wilt aanpassen. Dat is een poging om stagnatie als "goed" te doen voorkomen en onwil als "ja ik kan niet anders, anders blijven ze maar doorgaan".Feit is dat er al langer kritiek is op Zwarte Piet en er al van alles is aangepast. Elke keer blijkt dit niet genoeg en komt de volgende eis om de hoek kijken. Zo'n situatie is bij uitstek een hellend vlak.
Elke voorgestelde verandering of aanpassing moet je apart bekijken onafhankelijk van welke verandering er aan vooraf gegaan is. Het is geen quid pro quo.
Verder is het te gemakkelijk om argumenten opzij te schuiven door alleen te zeggen "ik vind de manier waarop ze gebracht worden niet leuk". Probeer dan daar eens voorbij te kijken, en kijk naar de argumenten. En wees ook eerlijk naar jezelf door te kijken wat er nu echt verloren wordt als Piet alle kleuren wordt, of als het roetvegen gaan zijn. Wat verandert er voor de kinderen? Waarom zou een dergelijke verandering de traditie veranderen? Kun je het aan om met verandering om te gaan, ondanks de ergernis over Prem en Quinsy? Zou je het wel accepteren als Prem en Quinsy er niet waren geweest?
[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 21-10-2014 22:36 ]
Maar hoe zie je zo'n onderzoek dan voor je. Is de intocht met de gekleurde pieten op Curaçao of in Suriname en de regenboogpieten uit 2006 niet al onderzoek genoeg? Het is al gedaan en er zijn mij geen gevallen bekend van getraumatiseerde kinderen. Zolang dat er niet is zie ik niet in wat je nu precies wilt onderzoeken?Rixos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:05:
[...]
Oke laat ik het anders zeggen, uiteraard kun je erover speculeren en zelfs argumenten geven om die speculatie te onderbouwen, wat ik ook gedaan heb, maar steekhoudend in de hele discussie is het niet totdat je er ook daadwerkelijk onderzoek naar hebt gedaan.
Kort door de bocht? We hadden het over het kinderfeest en of kinderen het zouden accepteren. De gebruiken en folklore doen dan niet ter zake want daar hebben kinderen geen weet van. Kinderen plaatsen hun vraagtekens bij alles van het feest. Hoe kan piet alles horen? Hoe loopt het paard op het dak? Hoe komt hij er op en weer af? Hoe weet de sint wat ik wilde hebben? Hoe komen die cadeautjes in mijn schoen terwijl we geen schoorsteen hebben? Waarom is nu net dit ene puntje zo verwarrend dat ze dat niet meer geloven maar al het andere verwarrende niet?[...]
Je gaat hier gewoon enorm kort door de bocht, het gaat hier om een traditie, een samenhang van regels en gebruiken die een bepaalde sfeer en folklore creëren waarin kinderen plezier kunnen hebben. Het hele idee werkt alleen als kinderen erin geloven (voor zolang dat duurt) Als jij plotseling die regels tijdens het spel gaat aanpassen dan raken kinderen in de war en zullen zij hun vraagtekens gaan zetten bij het feest. Kinderen zijn slimmer dan je denkt en echt wel gevoelig voor dit soort veranderingen.
Het zijn toch allemaal leugens? Er is toch helemaal niets waar van het hele feest? Dat is prima wat mij betreft dat hoort er bij maar laten we dan niet doen alsof de ene leugen zo belangrijk is en dat kinderen er direct doorheen zullen prikken als die leugen veranderd wordt in een andere leugen.Daarnaast proef ik een beetje in de hele manier waarop je over het sinterklaasfeest schrijft (hoopje leugens) dat het vrij weinig zin heeft om hierover verder te discussiëren met jou.
Heb je nu enig idee over welke leeftijden we het hier hebben? Het gaat om kinderen van 3-7 jaar. Vanaf 6 jaar leren kinderen een beetje lezen dus de kans dat deze groep erg actief is op social media is vrij klein (understatement). Ook kijken ze geen journaals en liggen ze voordat de discussies beginnen in hun bedje. En ja, ik verwacht (zoals al aangetoond in 2006 en in Suriname/Antillen) dat kinderen dat inderdaad zullen geloven. En dan nogmaals de vraag: Waarom denk je dat kinderen dit ene verhaaltje niet zullen geloven terwijl ze alle andere verhaaltjes rond het feest wel geloven? Elk jaar in het sinterklaasjournaal zijn er weer nieuwe verhaaltjes en de kinderen slikken alles voor zoete koek.Jij acht de kans waarschijnlijk dat kinderen niets meekrijgen van de discussie over zwarte piet met alle social media/media aandacht die eraan besteed wordt en dus zullen geloven in een verhaaltje van regenboogpieten die uit de wolken zijn komen vallen? Ik denk dat als ik ze met zo'n achterlijk verhaal naar school stuur dat ze er niet beter vanaf komen dan als ik ze de waarheid zou vertellen. Dat een klein groepje mensen het niet leuk vonden dat zwarte piet zwart was omdat zij zelf ook een donkere huidskleur hadden en daarom moest Piet een ander kleurtje krijgen.
Ik probeer te begrijpen wat deze mensen voelen en aan te geven dat het niet per se egoïsme hoeft te zijn. Jij weigert daar serieus op in te gaan en verwijt mij in feite dat ik niet oprecht ben en gewoon maar wat verzin.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:17:
Ah, dus je mag mensen niet aanspreken op hun opmerkingen? Dat lijkt me nogal vreemd in een discussie, zeker als je het eenzijdig wilt toepassen. Jij zegt iets op een tendentieuze manier, maar als je er wat tegenvuur op krijgt, dan is dat de fout van de ander? Vreemde aanpak en geen prettige.
Ik reageer gewoon op wfzelle die probeert de aanpak van Diemen/Almere te draaien alsof het niet egoïstisch is en alsof ze het voor de kinderen doen. Dat heet bagatelliseren/goedpraten.
Dat is een flinke ad hominem aanval, wat ik heel erg vreemd gedrag vind van een moderator. Op veel andere forums zou een moderator juist ingrijpen als iemand een ander in feite uitmaakt voor leugenaar, op basis van emotie.
Nu val je een stro-pop aan. Ik heb nooit gezegd dat er geen vuilspuiterij uit het pro-ZP kamp komt. Ik zeg alleen maar dat dit een reactie is op de aanvallen, wat mij toch overduidelijk lijkt. Tegen wie zouden deze extremen moeten reageren als er geen anti-ZP activisten zouden zijn?Kom op zeg, doen alsof er geen vuilspuiterij uit het pro-ZP kamp komt, of alsof dat alleen een reactie is. Neem svp in ieder geval verantwoordelijkheid voor de eigen uitlatingen en wat je verdedigt.
[ Voor 19% gewijzigd door Ludewig op 21-10-2014 22:36 ]
ehh welles?gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:26:
[...]
offtopic:
Er wordt niet gejijbakt. Iemand aanspreken op de meningsuiting is geen jijbak. Doen alsof anderen jijbakken is wel een vervelende manier van discusieren, omdat het probeert iemand zwart te maken (sic) ipv op de tekst in te gaan.
Ik wil best met je in discussie maar wil niet in het extremistische hoekje gedrukt worden. Daarbij geef je door dit soort stereotyperingen nogal een vertekend beeld van de tegenstanders van jouw standpunt. Het doet de discussie geen goed.Voor educatie moet men wel openstaan. En gezien de felheid waarop elke verandering getorpedeerd wordt (inclusief dreigingen met geweld tegen regenboogpieten, inclusief chantage dat het kinderfeest afgelast wordt), dan zullen daar blijkbaar nog wel heel wat generaties overheen moeten gaan. En dat alleen om onwil om zelfs maar verandering te willen bespreken.
Ehh nee? Waarom? denk je echt dat het buitenland een beter beeld heeft van zo'n typisch Nederlands gebruik dan Nederlanders?Daarmee doe je echter alsof men het in het buitenland niet begrijpt. Wil je echter de optie niet openhouden dat men het in Nederland nog steeds niet doorheeft?
De enige reden waarom men, zeker momenteel, niet openstaat voor educatie is het gehak en het gezaag, de verwensingen, en de schoppen tegen de schenen door het anti-kamp. Binnen nu en tien jaar gaat Sinterklaas niet veranderen. Punt. Dat hebben Quicy en Prem mooi voor elkaar.gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:26:
Voor educatie moet men wel openstaan. En gezien de felheid waarop elke verandering getorpedeerd wordt (inclusief dreigingen met geweld tegen regenboogpieten, inclusief chantage dat het kinderfeest afgelast wordt), dan zullen daar blijkbaar nog wel heel wat generaties overheen moeten gaan. En dat alleen om onwil om zelfs maar verandering te willen bespreken.
Wat de fuck geeft het buitenland het recht om te bepalen wat in ons land wel en niet goed is?gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:26:
Daarmee doe je echter alsof men het in het buitenland niet begrijpt. Wil je echter de optie niet openhouden dat men het in Nederland nog steeds niet doorheeft?
Een hellend vlak is het pas als je volledig hebt toegegeven aan de wensen van de ander en ze daarna alsnog komen met nieuwe eisen. In dit geval is er nog niet volledig toegegeven aan de wensen van de anti's dús kan je niet spreken van een hellend vlak.Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:25:
Feit is dat er al langer kritiek is op Zwarte Piet en er al van alles is aangepast. Elke keer blijkt dit niet genoeg en komt de volgende eis om de hoek kijken. Zo'n situatie is bij uitstek een hellend vlak.
(dit even los van de ZP discussie)
Hoezo? er wordt steeds een beetje aangepast. In welk opzicht is dit geen hellend vlak (voldoet bijna exact aan de definitie)emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:37:
[...]
Een hellend vlak is het pas als je volledig hebt toegegeven aan de wensen van de ander en ze daarna alsnog komen met nieuwe eisen. In dit geval is er nog niet volledig toegegeven aan de wensen van de anti's dús kan je niet spreken van een hellend vlak.
(dit even los van de ZP discussie)
Join the club. Denk je dat het leuk is als degenen die verandering voorstaan, continu in de Prem/Quinsy hoek worden gedrukt of allerlei onzin in de mond worden gelegd (zoals "piet mag niet zwart zijn")?bszz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:34:
Ik wil best met je in discussie maar wil niet in het extremistische hoekje gedrukt worden. Daarbij geef je door dit soort stereotyperingen nogal een vertekend beeld van de tegenstanders van jouw standpunt. Het doet de discussie geen goed.
De discussie wordt echt niet alleen door een kant verpest.
Als je tussen de bomen staat, dan zie je het bos niet. Ik denk juist dat mensen die er niet mee opgegroeid zijn, een objectievere beoordeling kunnen maken, omdat ze niet vastzitten in de aangeleerde "waarheden".Ehh nee? Waarom? denk je echt dat het buitenland een beter beeld heeft van zo'n typisch Nederlands gebruik dan Nederlanders?
Mensen die streng-religieus zijn opgevoed, kunnen ook vaak niet begrijpen wat er mis is met allerlei religieuze uitingen. Ze zijn niet anders gewend.
Over dat onderzoek, simpel, je pakt een willekeurige groep kinderen in Nederland die representatief zijn voor de rest van de populatie en je vraagt ze wat zij vinden van de regenboogpiet en wat zij vinden van zwarte piet, desnoods laat je ze eerst kennis maken met het concept van de regenboogpiet. Dan kun je pas iets zinnigs zeggen over hoe kinderen in de discussie staan.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:31:
[...]
Maar hoe zie je zo'n onderzoek dan voor je. Is de intocht met de gekleurde pieten op Curaçao of in Suriname en de regenboogpieten uit 2006 niet al onderzoek genoeg? Het is al gedaan en er zijn mij geen gevallen bekend van getraumatiseerde kinderen. Zolang dat er niet is zie ik niet in wat je nu precies wilt onderzoeken?
[...]
Kort door de bocht? We hadden het over het kinderfeest en of kinderen het zouden accepteren. De gebruiken en folklore doen dan niet ter zake want daar hebben kinderen geen weet van. Kinderen plaatsen hun vraagtekens bij alles van het feest. Hoe kan piet alles horen? Hoe loopt het paard op het dak? Hoe komt hij er op en weer af? Hoe weet de sint wat ik wilde hebben? Hoe komen die cadeautjes in mijn schoen terwijl we geen schoorsteen hebben? Waarom is nu net dit ene puntje zo verwarrend dat ze dat niet meer geloven maar al het andere verwarrende niet?
[...]
Het zijn toch allemaal leugens? Er is toch helemaal niets waar van het hele feest? Dat is prima wat mij betreft dat hoort er bij maar laten we dan niet doen alsof de ene leugen zo belangrijk is en dat kinderen er direct doorheen zullen prikken als die leugen veranderd wordt in een andere leugen.
[...]
Heb je nu enig idee over welke leeftijden we het hier hebben? Het gaat om kinderen van 3-7 jaar. Vanaf 6 jaar leren kinderen een beetje lezen dus de kans dat deze groep erg actief is op social media is vrij klein (understatement). Ook kijken ze geen journaals en liggen ze voordat de discussies beginnen in hun bedje. En ja, ik verwacht (zoals al aangetoond in 2006 en in Suriname/Antillen) dat kinderen dat inderdaad zullen geloven. En dan nogmaals de vraag: Waarom denk je dat kinderen dit ene verhaaltje niet zullen geloven terwijl ze alle andere verhaaltjes rond het feest wel geloven? Elk jaar in het sinterklaasjournaal zijn er weer nieuwe verhaaltjes en de kinderen slikken alles voor zoete koek.
Op de andere punten die je (weer) naar voren brengt heb ik al uitleg gegeven je wil er niet op ingaan je blaast er gewoon overheen prima. Lets agree to disagree.
Dat laatste punt wil ik nog wel wat over zeggen, neefjes van mij liepen ook al rond met Ipads en smartphones toen ze nog in die leeftijdscategorie vielen die jij noemt (belachelijk, maar het gebeurt) en ik keek vanaf mijn 5e al het jeugdjournaal. Er hoeft trouwens ook maar 1 kind het te zien en die heeft het er op school over met zijn vriendjes. Als jij denkt dat je die leeftijdsgroep kan isoleren van de discussie dan ben je vrij naïef.
[ Voor 8% gewijzigd door Rixos op 21-10-2014 22:45 ]
Volgens mij is er pas de laatste paar jaar sprake van de eis om in heel Nederland regenboogpieten in te voeren. Voor zover dat daarvoor speelde, ging het om een los schooltje van extreem-linkse ouders die dat zelf graag deden.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:37:
Een hellend vlak is het pas als je volledig hebt toegegeven aan de wensen van de ander en ze daarna alsnog komen met nieuwe eisen. In dit geval is er nog niet volledig toegegeven aan de wensen van de anti's dús kan je niet spreken van een hellend vlak.
De eisen zijn in mijn beleving dus echt flink veranderd.
Noem eens een buitenland dan dat "ons" Sinterklaas feest vreemd vindt?gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:41:
Als je tussen de bomen staat, dan zie je het bos niet. Ik denk juist dat mensen die er niet mee opgegroeid zijn, een objectievere beoordeling kunnen maken, omdat ze niet vastzitten in de aangeleerde "waarheden".
Ik reis over de hele wereld en heb nog nooit opmerkingen gehoord over Zwarte Piet.
Als ik 10 dingen wil en jij geeft mij er 1 dan is het geen hellend vlak dat ik nog steeds om de resterende 9 dingen vraag. Het wordt pas een hellend vlak als ik na die 10 dingen om een 11e iets vraag (en daarna om een 12, etc).halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:40:
[...]
Hoezo? er wordt steeds een beetje aangepast. In welk opzicht is dit geen hellend vlak (voldoet bijna exact aan de definitie)
In dit geval zijn er aanpassingen gevraagd maar die zijn nog niet allemaal gedaan. Als de anti's blijven vasthouden aan hun wensen dan is dat geen hellend vlak.
De eisen zijn niet veranderd maar de manier waarop het wordt gevraagd (geëist) is veranderd.Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:44:
[...]
Volgens mij is er pas de laatste paar jaar sprake van de eis om in heel Nederland regenboogpieten in te voeren. Voor zover dat daarvoor speelde, ging het om een los schooltje van extreem-linkse ouders die dat zelf graag deden.
De eisen zijn in mijn beleving dus echt flink veranderd.
[ Voor 28% gewijzigd door emnich op 21-10-2014 22:47 ]
En je denkt werkelijk dat het probleem is opgelost als er geen zwarte piet meer is? (discriminatie, much?)emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:46:
[...]
Als ik 10 dingen wil en jij geeft mij er 1 dan is het geen hellend vlak dat ik nog steeds om de resterende 9 dingen vraag. Het wordt pas een hellend vlak als ik na die 10 dingen om een 11e iets vraag (en daarna om een 12, etc).
In dit geval zijn er aanpassingen gevraagd maar die zijn nog niet allemaal gedaan. Als de anti's blijven vasthouden aan hun wensen dan is dat geen hellend vlak.
[...]
De eisen zijn niet veranderd maar de manier waarop het wordt gevraagd (geëist) is veranderd.
Het anti-kamp verzint dan wel weer iets, waardoor ook Sinterklaas ineens niet meer kan.
Belachelijk dat een stelletje outsiders die niet fatsoenlijk geïntegreerd zijn (Prem en Quincy, en ja, ik speel hier een haat kaart, jegens hen specifiek), mag gaan bepalen hoe wij hier ons feest vieren.
Nu ga ik even heel selectief reageren:emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:46:
[...]
[...]
De eisen zijn niet veranderd maar de manier waarop het wordt gevraagd (geëist) is veranderd.
Wat is er allemaal wanneer gevraagd en wat is er allemaal nog niet veranderd en waarom moeten we alle dingen veranderen die gevraagd zijn? Je kan ook blij zijn met de veranderingen die gedaan zijn en tolereren dat die andere veranderingen (voorlopig) niet komen.
Het is toch niet zo in deze wereld dat als een groep meerdere dingen vraagd deze automatisch allemaal beloond moeten worden. Nee toch zeker? (polderen?)
[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 21-10-2014 23:39 ]
En waarom is dat een beter onderzoek dan te kijken naar de kinderen die de regenboogpieten al hebben meegemaakt? Als je kinderen iets nieuws te eten op hun bord legt, zeggen ze vrijwel allemaal `dat vind ik niet lekker`. Ook als ze het niet geproefd hebben (gek genoeg pikken ze onbekend snoep er wel zo tussenuit). Een kwalitatief onderzoek heeft in die leeftijdscategorie niet zo veel zin en ik zie de meerwaarde echt niet t.o.v. het praktijk experiment wat al heeft plaatsgevonden. Maar goed daar verschillen we dus over van mening.Rixos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:42:
[...]
Over dat onderzoek, simpel, je pakt een willekeurige groep kinderen in Nederland die representatief zijn voor de rest van de populatie en je vraagt ze wat zij vinden van de regenboogpiet en wat zij vinden van zwarte piet, desnoods laat je ze eerst kennis maken met het concept van de regenboogpiet. Dan kun je pas iets zinnigs zeggen over hoe kinderen in de discussie staan.
Heel veel meer dan `het is verwarrend` heb ik niet gezien. En de vraag waarom dit nu verwarrender is dan al het andere blijft mij een raadsel. Maar inderdaad Lets agree to disagree.Op de andere punten die je (weer) naar voren brengt heb ik al uitleg gegeven je wil er niet op ingaan je blaast er gewoon overheen prima. Lets agree to disagree.
Ja ze kunnen al rondlopen met iPads en iPhones maar als ze nog niet kunnen lezen dan is dat allemaal niet zo van belang. Ze kijken inderdaad jeugdjournaal maar daar houdt het jeugdjournaal rekening mee en pakt het dus goed in.Dat laatste punt wil ik nog wel wat over zeggen, neefjes van mij liepen ook al rond met Ipads en smartphones toen ze nog in die leeftijdscategorie vielen die jij noemt (belachelijk, maar het gebeurt) en ik keek vanaf mijn 5e al het jeugdjournaal. Er hoeft trouwens ook maar 1 kind het te zien en die heeft het er op school over met zijn vriendjes. Als jij denkt dat je die leeftijdsgroep kan isoleren van de discussie dan ben je vrij naïef.
Op scholen is er altijd een kind wat niet meer gelooft en het vertelt dat ook aan andere kinderen maar dat maakt niet uit. Alleen (al) twijfelende kinderen zijn daar gevoelig voor. Kinderen willen graag geloven en het is die wil om te geloven dat het maakt dat ze alles slikken.
Toevallig was het twee jaar geleden even onderwerp van gesprek onder de buitenladse master- en doctoraatsstudenten hier (in NL) en eigelijk iedere buitenlandse student (van Hongaren en Italianen over Canadezen en Chinezen tot Nigerianen, Soedanezen en Saoedis) vond het toch een wat vreemd fenomeen en bizar dat veel Nederlanders dat kennelijk niet zagen.noMSforme schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:45:
[...]
...
Noem eens een buitenland dan dat "ons" Sinterklaas feest vreemd vindt?
Ik reis over de hele wereld en heb nog nooit opmerkingen gehoord over Zwarte Piet.
Ik vermoed dat de meeste mensen op je reizen niet echt bekend zijn met het gebruik, waarom breng je het telkens wel ter sprake trouwens?
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2014 23:02 ]
Hetzelfde kunnen we zeggen over Amerikanen en hun wapensbezit of de kerstman.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:00:
[...]
Toevallig was het twee jaar geleden even onderwerp van gesprek onder de buitenladse master- en doctoraatsstudenten hier (in NL) en eigelijk iedere buitenlandse student (van Hongaren en Italianen over Canadezen en Chinezen tot Nigerianen, Soedanezen en Saoedis) vond het toch een wat vreemd fenomeen en bizar dat veel Nederlanders dat kennelijk niet zagen.
Ik weet dat ze het met name in de VS niet begrijpen, maar daar hebben ze zelf een geschiedenis van het belachelijk maken van minderheden met behulp van schmink en een extreem accent. Dus daar kunnen ze Zwarte Piet moeilijk los zien van hun eigen trauma's en racistisch verleden. Ze hebben daar weinig begrip voor een samenleving waar de blanken geen zwarten op grote schaal hebben onderdrukt (wat binnen Nederland bijna niet is gebeurd).noMSforme schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:45:
Noem eens een buitenland dan dat "ons" Sinterklaas feest vreemd vind?
Het valt mij ook op hoeveel Amerikanen en mensen uit die kant van de wereldbol er in het anti-Pieten kamp zitten. Ik heb sowieso het idee dat er vanuit het anti-racisme kamp veel rhetoriek uit de VS komt, omdat veel Nederlanders op Amerikaanse sites zitten. Dat maakt de verwijten ook zo surrealistisch. Zo zijn de verwijten aan de 'blanke slavenhouders' vrij logisch in de VS, waar je gewoon nog de boerderijen kunt aanwijzen waar slaven zijn gehouden en dus ook de nakomelingen van slavenhouders. Bovendien zijn er daar ook allerlei wetten gemaakt specifiek om zwarten te onderdrukken en zijn die wetten binnen een democratie aangenomen, dus kun je de hele samenleving daarop aanspreken. De geschiedenis binnen Nederland is heel anders en het is bijvoorbeeld vrijwel zeker dat mijn voorouders geen enkele invloed hadden op de slavenhandel, wat geregeld werd door een vrij klein groepje rijke handelaren, terwijl de grote groep arme Nederlanders daar niets over mocht zeggen.
On hier nog wat verder op te gaan, dit soort figuren, die een willekeurig, bij de massa gevoelig onderwerp aangrijpen voor hun persoonlijke moment of fame, want dat is het met Prem, Quincy en Wilders, mogen van mij een enkeltje Grote Oceaan hebben. Het enige wat zij doen is provoceren en onrust veroorzaken en de zogenaamde 'reden' is voor hun bijzaak, zolang ze hun zegje maar kunnen doen en eventjes in de schijnwerpers kunnen staan.Xa!pt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:57:
[halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:51:
Belachelijk dat een stelletje outsiders die niet fatsoenlijk geïntegreerd zijn (Prem en Quincy, en ja, ik speel hier een haat kaart, jegens hen specifiek), mag gaan bepalen hoe wij hier ons feest vieren.]
![]()
[ Voor 18% gewijzigd door halofreak1990 op 21-10-2014 23:05 ]
Hetzelfde kan je ook zeggen over de Saoedis met hun vrouwenrechten en onthoofdingen op het plein. Misschien is het gewoon niet slecht om kritiek van anderen af en toe eens aanleiding te laten zijn voor echt open kritische introspectie. Je weet maar nooit, mischien zit er wel wat in en is het zinvol om ens vanuit een ander prespectief te kijken.halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:01:
...
Hetzelfde kunnen we zeggen over Amerikanen en hun wapensbezit of de kerstman.
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2014 23:06 ]
Misschien, maar dan niet, zoals het nu gebeurt, eerst iedereen tegen de schenen schoppen en dan nog eens gaan lopen eisen dat er wat wordt aangepast.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:05:
[...]
Hetzelfde kan je ook zeggen over de Saoedis met hun vrouwenrechten en onthoofdingen op het plein. Misschien is het ewoon niet slecht om kritiek van anderen af en toe eens aanleiding te laten zijn voor echt open kritische introspectie.

De tenen en/of schenen wat minder lang en/of gevoelig laten zijn kan eventuel helpen. Ik heb moeite te begrijpen waarom mensen zich door de 'anti-pieten' zo aangevallen voelen.halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:06:
[...]
Misschien, maar dan niet, zoals het nu gebeurt, eerst iedereen tegen de schenen schoppen en dan nog eens gaan lopen eisen dat er wat wordt aangepast.
En dát is nu juist wel een hellend vlak argumenthalofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:51:
[...]
En je denkt werkelijk dat het probleem is opgelost als er geen zwarte piet meer is? (discriminatie, much?)
Het anti-kamp verzint dan wel weer iets, waardoor ook Sinterklaas ineens niet meer kan.
Nu komen we in een andere discussie. Ik heb alleen een opmerking gemaakt over een discussie techniek en waarom het geen hellend vlak was. Hierbij heb ik er voor de duidelijkheid nog bij gezet dat het buiten deze discussie om was.Gé Brander schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:57:
[...]
Nu ga ik even heel selectief reageren:
Wat is er allemaal wanneer gevraagd en wat is er allemaal nog niet veranderd en waarom moeten we alle dingen veranderen die gevraagd zijn? Je kan ook blij zijn met de veranderingen die gedaan zijn en tolereren dat die andere veranderingen (voorlopig) niet komen.
Het is toch niet zo in deze wereld dat als een groep meerdere dingen vraagd deze automatisch allemaal beloond moeten worden. Nee toch zeker? (polderen?)
Natuurlijk hoef je niet aan alles toe te geven maar eenzijdig iets toegeven en daarna zeggen `je moet maar blij zijn met wat je krijgt` klopt ook niet helemaal. Je zal moeten kijken of je gezamenlijk een oplossing kan bedenken waar je beide tevreden mee bent. Pas als je dat hebt mag je van de ander verlangen dat hij zich er bij neer moet leggen. Zolang die situatie er nog niet is, kan je iemand niet verwijten dat hij om hetzelfde blijft vragen als wat hij altijd al deed. Dat is geen hellend vlak.
Zolang die kritiek maar niet gebaseerd is op misvattingen. Neem nou het VN rapport waar men begint over de relatie tussen zwarte piet en Sinterklaas...begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:05:
[...]
Hetzelfde kan je ook zeggen over de Saoedis met hun vrouwenrechten en onthoofdingen op het plein. Misschien is het ewoon niet slecht om kritiek van anderen af en toe eens aanleiding te laten zijn voor echt open kritische introspectie.
Bij sommigen in Nederland en velen in het buitenland heerst het idee dat zwarte piet als een domme slaaf neer wordt gezet terwijl slimme sinterklaas de held van het feest is. Dan begint men vaak ook nog even over het gebrekkige onderwijs omtrent het eigen slavernijverleden (zonder hier onderzoek naar te doen).
Het is inderdaad niet makkelijk uit te leggen, maar mijn eigen ervaring is dat indien je een compleet beeld geeft van het moderne sinterklaasfeest er weinig mensen overblijven die er een negatief beeld bij blijven hebben.
Dus jij vindt het niet erg om onterecht voor racist te worden uitgemaakt? Als er één ding is waar ik niet tegen kan, is het wel onterecht worden beschuldigd van iets. Daarnaast moeten wij ons maar aanpassen en mogen onze bezwaren tegen het aanpassen van zwarte piet gewoon genegeerd worden? Zo werkt de maatschappij niet. Voort wat hoort wat.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:08:
[...]
De tenen en schenen wat minder lang en/of gevoelig laten zijn kan eventuel helpen. Ik heb moeite te begrijpen waarom mensen zich door de 'anti-pieten' zo aangevallen voelen.
Daarbij is het enige standpunt wat de wereld heeft gehoord, dat van de anti-pieten, en wordt waarschijnlijk de uitleg van de pro-pieten al met een negatieve blik bekeken, waardoor de zaak op voorhand daar al verloren is.andries.t.net schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:11:
[...]
Zolang die kritiek maar niet gebaseerd is op misvattingen. Neem nou het VN rapport waar men begint over de relatie tussen zwarte piet en Sinterklaas...
Bij sommigen in Nederland en velen in het buitenland heerst het idee dat zwarte piet als een domme slaaf neer wordt gezet terwijl slimme sinterklaas de held van het feest is. Dan begint men vaak ook nog even over het gebrekkige onderwijs omtrent het eigen slavernijverleden (zonder hier onderzoek naar te doen).
Het is inderdaad niet makkelijk uit te leggen, maar mijn eigen ervaring is dat indien je een compleet beeld geeft van het moderne sinterklaasfeest er weinig mensen overblijven die er een negatief beeld bij blijven hebben.
Maar het gaat er niet om of het vreemd is, maar of het fout is. Dat is iets totaal anders. Heel veel tradities zijn vrij absurd, dat is juist vaak de charme.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:00:
Toevallig was het twee jaar geleden even onderwerp van gesprek onder de buitenladse master- en doctoraatsstudenten hier (in NL) en eigelijk iedere buitenlandse student (van Hongaren en Italianen over Canadezen en Chinezen tot Nigerianen, Soedanezen en Saoedis) vond het toch een wat vreemd fenomeen en bizar dat veel Nederlanders dat kennelijk niet zagen.
Als orthodoxe Joden een tijdelijk tuinhuisje bouwen en daar een week in gaan zitten vanwege hun religie is dat toch ook vrij vreemd. Of als Christenen droge matzes gaan eten. Of wanneer Amerikanen cadeautjes krijgen van een Coca Cola drinkende vetzak met een slee getrokken door rendieren (terwijl die dieren dat helemaal niet kunnen). Of wanneer Maori's in een groepje op de grond gaan stampen. Zo kan ik nog wel een dag doorgaan.
Tenslotte zijn de meeste andere landen een stuk racistischer dan Nederland, dus vind ik het ook niet zo overtuigend als mensen uit die landen ons bekritiseren. In Hongarije worden Roma systematisch achtergesteld. In China wordt je op het platteland zwaar lastiggevallen als buitenlander. Ik heb verhalen gelezen van een zwarte leraar die Engelse les gaf op scholen in Japan. Die gozer werd continu in zijn kruis gegraaid omdat de leerlingen wilden weten of hij echt groot geschapen was. Bij sommige winkels werden buitenlanders gewoon geweigerd. Maar zwarte Nederlanders hebben het bij ons echt zwaar omdat blanken zich zwart schilderen

Oh, kom op, zeg. Waarom moeten wij altijd het braafste jongetje van de klas uithangen?emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:32:
Dus omdat er elders in de wereld meer gediscrimineerd wordt hoeven wij voorlopig even niets meer te doen tegen eventuele discriminatie?
[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 21-10-2014 23:41 ]
[Folklore]
Zwarte Piet heeft die kleur omdat hij in schoorstenen afdaalt en klimt. Schoorstenen zijn nu eenmaal zwart van het roet. En iedereen weet dat Sinterklaas te oud is om zelf door schoorsteen af te dalen anders deed hij dat wel dan en ja dan was hij ook zwart geworden door het roet. [/folklore]
Oftewel niks racistisch aan.
Wat een onzin allemaal, het is als het ware gewoon een sprookje en dus niet meer van maken dan het is
[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 21-10-2014 23:42 ]
zeg maar net als dat de dokter in het ziekenhuis je niet wegstuurt met je gebroken been omdat mensen in Afrika nog zieker zijn en Wij niet het beste jongetje van de klas willen uithangen...
Dus aan de ene kant mogen we ZP niet aanpassen want dat is traditie, maar als er iemand iets van zegt dan moet die niet naar de traditie kijken maar weer naar de moderne versie?andries.t.net schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:11:
[...]
De dommige piet + roe + in de zak van sinterklaas als de grote baas het zei is wmb juist onderdeel van de traditie, daar ben ik mee opgegroeid.
Zoals jij het zegt heb ik alleen maar meer het idee : Pas ZP aan naar Piet en je moderniseert het feestje 1 stap verder en je hebt ook nog eens een uitlegbaar verhaal.
Maar ok, kan er iemand even voor mij resumeren wat nu de redenen zijn waarom ZP niet naar Piet om kan gaan? (De anti-punten vind ik niet zo spannend want die vind ik per definitie onzin)
Want ik heb de volgende punten langs zien komen :
- De kinderen zouden verward raken (het hele verhaal is verwarrend en in wezen is er niets verwarend aan een wijziging als er geen pro-ZP'en zouden zijn die vast willen blijven houden waardoor er mogelijk verwarring optreedt)
- Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen? Ik denk dat ik echt moet gaan zoeken naar kinderen die ooit roet uit een schoorsteen hebben zien komen
- Het is een kinderfeest / voor de kinderen (volwassenen praten over boycots dus dat kan de reden ook niet zijn)
- Het is traditie? De traditie van Sinterklaas is juist dat hij met alle winden meewaait en voortdurend aangepast wordt.
Iemand die me wel een echte reden kan geven waarom ZP niet naar Piet omgebouwd kan worden?
Of is het echt en alleen maar nee-schreeuwen om het nee-schreeuwen (Want zo ervaar ik het grotendeels)?
Dat Zwarte Piet wel of niet discriminerend zou zijn is nu juist het punt, en verschrikkelijk subjectief; de één vindt van wel, de ander niet. Ik vind persoonlijk van niet en weiger totdat er fatsoenlijk, onafhankelijk onderzoek naar is gedaan, mijn standpunt aan te passen.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:41:
Het lijkt mij dat je elke vorm van discriminatie tegen zou moeten gaan. Ongeacht of de situatie elders nog slechter is.
zeg maar net als dat de dokter in het ziekenhuis je niet wegstuurt met je gebroken been omdat mensen in Afrika nog zieker zijn en Wij niet het beste jongetje van de klas willen uithangen...
Nee, maar voor zover er sprake is van daadwerkelijke discriminatie is het hoogstens een extreem indirecte vorm van het iets versterken van stereotypes dat mogelijk zorgt voor enige achterstelling van zwarte Nederlanders, maar wat eigenlijk niet bewezen kan worden.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:32:
Dus omdat er elders in de wereld meer gediscrimineerd wordt hoeven wij voorlopig even niets meer te doen tegen eventuele discriminatie?
Mijn punt is dat weldenkende mensen hier oprecht van mening over kunnen verschillen en het ook niet meteen een drama is als dit niet a la minuut wordt aangepast.
Daarnaast past het ook niet om hoog van de toren te blazen dat anderen egoïstisch zijn om hier niets aan te willen doen, terwijl het natuurlijk ook vrij egoïstisch is om zo'n heisa te maken over iets dat jou (om wat voor reden dan ook) persoonlijk een beetje raakt, terwijl er in de wereld dingen gebeuren die een miljard keer erger zijn (maar wat lekker ver van ons bed is). Van mij mag iedereen egoïstisch zijn (en we zijn het natuurlijk allemaal), maar wees dan een beetje bescheiden en eis niet dat mensen zich altijd aanpassen aan dingen waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar waar je gewoon geen bewijs voor hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door Ludewig op 21-10-2014 23:49 ]
Wij thuis hebben ook nooit een schoorsteen gehad waar roet uit kon komen.Gomez12 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:43:
- Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen? Ik denk dat ik echt moet gaan zoeken naar kinderen die ooit roet uit een schoorsteen hebben zien komen
Toch is er nooit een ander verhaaltje geweest, omdat het nou eenmaal traditie is.
En ja, we hebben ook wel eens gevraagd hoe Zwarte Piet dan door de wel aanwezige, veel te smalle buizen zou moeten kunnen komen, maar daarop hebben we nooit antwoord gehad
[ Voor 0% gewijzigd door halofreak1990 op 21-10-2014 23:50 . Reden: spelfout ]
Ik reageerde op 'Noem eens een buitenland dan dat "ons" Sinterklaas feest vreemd vindt?'Ludewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:22:
...
Maar het gaat er niet om of het vreemd is, maar of het fout is.
Als iemand uit zo'n land komt wil dat ten eerste niet zeggen dat diegene niet kritisch is tegen gebruiken van dat land (misschien voldoet zo iemand wel niet aan je stereotypische beeld, is het een individu in plaats van exemplaar van de gestereotypeerde groep), ten tweede kan het geen kwaad de boodschap ook eens onafhankelijk van de boodschapper te bekijken.Tenslotte zijn de meeste andere landen een stuk racistischer dan Nederland, dus vind ik het ook niet zo overtuigend als mensen uit die landen ons bekritiseren...
Waarom neem je überhaupt een standpunt in voordat er fatsoenlijk, onafhankelijk onderzoek naar is gedaan?halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:44:
... Ik vind persoonlijk van niet en weiger totdat er fatsoenlijk, onafhankelijk onderzoek naar is gedaan, mijn standpunt aan te passen.
Dat beweer ik helemaal niet, maar er wordt hier gedaan alsof een buitenlander automatisch een goed standpunt in kan nemen over een traditie in een ander land. Mijn punt is juist dat die buitenlander net zo goed eigen vooroordelen kan hebben en daardoor niet objectief is.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:50:
Als iemand uit zo'n land komt wil dat ten eerste niet zeggen dat diegene niet kritisch is tegen gebruiken van dat land (misschien voldoet zo iemand wel niet aan je stereotypische beeld, is het een individu in plaats van exemplaar van de gestereotypeerde groep), ten tweede kan het geen kwaad de boodschap ook eens onafhankelijk van de boodschapper te bekijken.
Omdat ik graag het Sinterklaasfeest, zoals ik dat vroeger heb meegemaakt en beleefd, graag in die vorm ook met mijn eventuele kinderen wil kunnen en mogen vieren.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:50:
Waarom neem je überhaupt een standpunt in voordat er fatsoenlijk, onafhankelijk onderzoek naar is gedaan?
Dezelfde vraag kun je trouwens ook stellen aan diegenen die zich niet aangesproken zouden moeten voelen door Zwarte Piet; namelijk de ó zo 'intolerante', blanke Nederlander, want ook die zijn niet allemaal fan van Zwarte Piet, maar niet om de reden die door het anti-kamp (racisme of discriminatie) wordt aangevoerd.
Niet door mij in ieder geval, ik geef alleen maar aan dat het niet per se slecht is om eens de vidie van mensen met een andere achtergrond in de overpeinzingen mee te nemenLudewig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:53:
...
Dat beweer ik helemaal niet, maar er wordt hier gedaan alsof een buitenlander automatisch een goed standpunt in kan nemen over een traditie in een ander land.
Wat je schreef was 'Tenslotte zijn de meeste andere landen een stuk racistischer dan Nederland, dus vind ik het ook niet zo overtuigend als mensen uit die landen ons bekritiseren...' Wat je daarmee aangeeft is dan dat kritiek van mensen uit landen die racistischer zijn kennelijk a priori al minder overtuigend is. Waarom zou dat zo zijn?Mijn punt is juist dat die buitenlander net zo goed eigen vooroordelen kan hebben en daardoor niet objectief is.
Is het een onterechte beschuldiging dan?halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:12:
[...]
Dus jij vindt het niet erg om onterecht voor racist te worden uitgemaakt? Als er één ding is waar ik niet tegen kan, is het wel onterecht worden beschuldigd van iets.
En ditzelfde gaat op voor de anti-ZP'en, maar die mogen we schijnbaar wel gewoon negeren? En niet beginnen over telkens nieuwe eisen, want de anti-ZP beweging is al redelijk oud en voor zover ik kan zien is er niet echt een eis bijgekomen. Echter zijn de basiseisen nooit ingewilligd.Daarnaast moeten wij ons maar aanpassen en mogen onze bezwaren tegen het aanpassen van zwarte piet gewoon genegeerd worden? Zo werkt de maatschappij niet. Voort wat hoort wat.
Tja, ik gok zomaar even dat ook 80% van de wereld anti-piet is, dus als dat het enige geluid is wat er gehoord wordt dan vind ik dat niet vreemd, hooguit vind ik het vreemd dat de pro-ZP'ers nooit iets hebben gedaan als tegengeluid maar opzich is dat nog niet eens zo erg, zolang jij maar een sterk punt hebt kan je het aandragen en wordt het door de officiele wegen meegenomen.halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:19:
[...]
Daarbij is het enige standpunt wat de wereld heeft gehoord, dat van de anti-pieten, en wordt waarschijnlijk de uitleg van de pro-pieten al met een negatieve blik bekeken, waardoor de zaak op voorhand daar al verloren is.
Dat Truus en Annie degene die het eerst iets verteld het meest geloven is leuk, maar de VN (en consorten) werkt iets anders dan Truus en Annie.
Pak dan liever de vraag eruit...halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:47:
Ik pak deze er even tussenuit:
En? Was het extreem verwarrend / heeft het tot psychische klachten geleid?[...]
Wij thuis hebben ook nooit een schoorsteen gehad waar roet uit kon komen.
Toch is er nooit een ander verhaaltje geweest, omdat het nou eenmaal traditie is.
En ja, we hebben ook wel eens gevraagd hoe Zwarte Piet dan door de wel aanwezige, veel te smalle buizen zou moeten kunnen komen, maar daarop hebben we nooit antwoord gehad
Dus je bedoelt met roe en zak van sinterklaas? Want in huiselijke vorm kan je al die dingen gewoon blijven hanteren hoor.halofreak1990 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:54:
[...]
Omdat ik graag het Sinterklaasfeest, zoals ik dat vroeger heb meegemaakt en beleefd, graag in die vorm ook met mijn eventuele kinderen wil kunnen en mogen vieren.
In NL-vorm zijn er al allerlei dingen verandert dus ik betwijfel of je het in NL-vorm wel op de oude manier krijgt (of je moet erg jong zijn) en dat is nog buiten de ZP-discussie.
De post waar dit als eerste werd aangehaald gebruikte de oordelen van buitenlanders als een soort onafhankelijke rechter in dit verhaal.begintmeta schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:57:
Wat je daarmee aangeeft is dan dat kritiek van mensen uit landen die racistischer zijn kennelijk a priori al minder overtuigend is. Waarom zou dat zo zijn?
Mijn punt is dat het oordeel van deze mensen niet automatisch meerwaarde heeft boven de oordelen van een willekeurige Nederlander. Dit is echt consistent met wat ik eerder zei.
Dat het niet automatisch meerwaarde heeft ben ik met je eens, maar als we ze evenveel waarde gaan geven dan heb je vanwege aantallen weer het probleem dat de pro-ZP'en tot de minderheid behoren (op wereldschaal gezien dan) en als ik zie hoe makkelijk hier de 20% NL'ers aan de kant geschoven wordt die anti-ZP zegt te zijn, tja...Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:06:
[...]
Mijn punt is dat het oordeel van deze mensen niet automatisch meerwaarde heeft boven de oordelen van een willekeurige Nederlander. Dit is echt consistent met wat ik eerder zei.
Of je moet het automatisch minderwaarde vinden hebben als het niet van een willekeurige Nederlander afkomstig is, maar dan mag je weer gaan uitleggen waarom het Nederlanderschap een speciale meerwaarde heeft als het gaat over vermeend racisme.
Het kan wel consistent zijn met de rest van je verhaal, maar ik zie de pro-ZP'en alleen maar verliezen als je dit standpunt wilt gaan hanteren.
Dat is echt totale onzin. 99% van de wereld weet niet eens dat Piet bestaat, dus zijn ze ook niet anti-Piet. De paar mensen die ervan gehoord hebben zijn niet opgevoed met deze traditie, dus hebben ze er natuurlijk zelf geen positief gevoel bij. Dus kunnen ze per definitie al niet pro zijn (hoogstens niet anti). Bovendien zullen de mensen die ervan gehoord hebben een erg beperkt beeld hebben, dus hun mening hangt grotendeels af van wat ze is verteld door de persoon met wie ze praten.Gomez12 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:58:
Tja, ik gok zomaar even dat ook 80% van de wereld anti-piet is, dus als dat het enige geluid is wat er gehoord wordt dan vind ik dat niet vreemd
Als een buitenlander van een anti-Piet krijgt te horen over Zwarte Piet, dan is het vrijwel zeker dat hij het zo verteld krijgt dat hij denkt dat het racistisch is. Als een pro-Piet het verteld, krijgt hij het totaal anders te horen.
Daarom is de mening van een buitenlander meestal weinig waard, tenzij die persoon een tijdje in Nederland heeft gewoond en zelf zijn mening kan vormen op basis van feiten en niet op basis van selectieve vertelde informatie .
Zie je zelf niet hoe problematisch deze uitspraak is?Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:16:
[...]
De paar mensen die ervan gehoord hebben zijn niet opgevoed met deze traditie, dus hebben ze er natuurlijk zelf geen positief gevoel bij. Dus kunnen ze per definitie al niet pro zijn (hoogstens niet anti).
Als je het tegen een blanco persoon zegt dan kan hij volgens jou per definitie niet pro zijn.
Dat komt bij mij toch heel erg over als dat je simpelweg fout zit alleen door traditie etc zie je zelf de fout niet meer.
Ik heb buitenlandse familie en ik kan je vertellen dat toen ik een klein Gomezje was en die familie belde om te vertellen wat ik van Sinterklaas had gehad etc dat ik daar veel later toch wel van heb teruggehoord dat zij het toch wel heel apart vonden, die familieleden hebben het geschaard onder het kopje "NL dat is het land waar je wiet in coffeeshops mag kopen en waar de aanvoer magisch is"Als een buitenlander van een anti-Piet krijgt te horen over Zwarte Piet, dan is het vrijwel zeker dat hij het zo verteld krijgt dat hij denkt dat het racistisch is. Als een pro-Piet het verteld, krijgt hij het totaal anders te horen.
Niet lullig bedoeld, maar ik kan me zo voorstellen dat blanken in Zuid-Afrika dit ook vertelden over het apartheidsregime.Daarom is de mening van een buitenlander meestal weinig waard, tenzij die persoon een tijdje in Nederland heeft gewoond en zelf zijn mening kan vormen op basis van feiten en niet op basis van selectieve vertelde informatie .
Als je geen goed verhaal hebt dan heb je simpelweg geen goed verhaal en dan is het wellicht een idee om eens naar dat verhaal te gaan kijken ipv aan te komen met dat iemand "een tijdje in Nederland moet wonen"
Iemand die het verhaal niet kent (rest van de wereld) kan en mag er niet over oordelen. Punt.Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:33:
Niet lullig bedoeld, maar ik kan me zo voorstellen dat blanken in Zuid-Afrika dit ook vertelden over het apartheidsregime.
Als je geen goed verhaal hebt dan heb je simpelweg geen goed verhaal en dan is het wellicht een idee om eens naar dat verhaal te gaan kijken ipv aan te komen met dat iemand "een tijdje in Nederland moet wonen"
Onzinnige argumentatie. In wezen zeg je nu dat jij niet mag oordelen over de anti-ZP'en.halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:38:
[...]
Iemand die het verhaal niet kent (rest van de wereld) kan en mag er niet over oordelen. Punt.
Of je vertelt de buitenlanders het verhaal en je laat ze oordelen en je kan ze pro-ZP krijgen (wat per definitie niet kan volgens wfzelle) of je hebt simpelweg geen verhaal.
Hoezo? We hebben hun kant toch al gehoord?Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:47:
[...]
Onzinnige argumentatie. In wezen zeg je nu dat jij niet mag oordelen over de anti-ZP'en.
Dan moet de pro-pieterman natuurlijk wel de kans krijgen, maar voor zover ik heb gezien maakt het weinig uit of de pro-pieten kant nog z'n zegje doet; de wereld heeft z'n oordeel al klaar.Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:47:
Of je vertelt de buitenlanders het verhaal en je laat ze oordelen en je kan ze pro-ZP krijgen (wat per definitie niet kan volgens wfzelle) of je hebt simpelweg geen verhaal.
Om mijn eerdere punt wat duidelijker te maken; Je gaat toch ook geen rechter die 0 verstand heeft van een specifieke rechtszaak die zaak laten afhandelen? Hoe kan een persoon een weloverwogen afweging maken als die het probleem niet kent? Anderzijds, hoe kun je een weloverwogen oordeel verwachten als een kant van het verhaal verteld is en de arbiter al op voorhand zegt dat het niet goed is.
De VN heeft ook een ander verhaal als het anti-verhaal gehoord, maar daar schijn jij van te vinden dat het niet verteld is, dus waarom denk jij dat het volledige anti-ZP verhaal wel verteld zou zijn (wellicht moet je voor het volledige anti-ZP verhaal wel eerst in het huis van Quincy of Prem gaan wonen voor een tijdje, net zo logisch als argumenteren dat mensen een tijdje in NL moeten wonen)halofreak1990 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:54:
[...]
Hoezo? We hebben hun kant toch al gehoord?
Ach, arme calimero...[...]
Dan moet de pro-pieterman natuurlijk wel de kans krijgen, maar voor zover ik heb gezien maakt het weinig uit of de pro-pieten kant nog z'n zegje doet; de wereld heeft z'n oordeel al klaar.
Ik vind het wel typerend dat jij zegt dat het weinig uitmaakt of de pro-pieten nog hun zegje gaan doen, alsof het een issue is van dit jaar oid. Het is al een veel langer spelend issue.
Maar ook dit jaar heeft minister Asscher zijn zegje kunnen doen voor de VN voor de pro-pieten.
Racisme is geen uniek probleem hoor. Ik vind het vrij lachwekkend dat je nu gaat zeggen dat de VN 0 verstand heeft van racisme, dat het buitenland 0 verstand heeft van racisme.Om mijn eerdere punt wat duidelijker te maken; Je gaat toch ook geen rechter die 0 verstand heeft van een specifieke rechtszaak die zaak laten afhandelen? Hoe kan een persoon een weloverwogen afweging maken als die het probleem niet kent? Anderzijds, hoe kun je een weloverwogen oordeel verwachten als een kant van het verhaal verteld is en de arbiter al op voorhand zegt dat het niet goed is.
En afaik heeft de arbiter helemaal niets op voorhand gezegd, alleen als er gewoon geen tegenverhaal komt (behalve "Je moet maar even in NL komen wonen, dan kan je het ervaren" wat geen verhaal is) tja dan geef je de arbiter weinig kans om iets anders te kiezen.
Maar nogmaals de vraag dan : Geef eens wat redenen waarom ZP niet naar Piet omgebouwd kan worden?
Want ik woon (vakanties uitgezonderd) al mijn hele leven in NL maar ik kan geen reden bedenken (toegegeven, ik kan behalve dat het mensen ontgriefd ook geen steekhoudend argument vinden om het aan te passen, maar als ik van beide kanten geen argumenten voor heb dan heb ik zoiets van waarom niet de grieven weghalen?)
Again, het zijn toch echt de mensen Bij wie stoom uit de oren komt als ze een zwart fictief karakter zien en hem louter om die reden willen vermoorden die racistisch denken. Dit standpunt zal ongetwijfeld internationale steun vinden, vooral bij organisaties als de kkk.
[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 06:55 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ah dus ik moet wel racistisch handelen om te overleven. Juist.Mx. Alba schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:38:
Als jij zegt dat dit systeem bij jou niet speelt dan ben je wel heel speciaal. Wellicht ben je een van de weinige mensen zonder overlevingsinstinct...
Wat ik wel jammer vind (maar ook wel begrijp gezien het aantal posts) dat je niet ingaat op de rest van mijn stuk terwijl dát nou juist het belangrijkste is. Maar goed, dat is wat dat betreft niet nieuw dat grote stukken worden overgeslagen en een enkele regel gecherrypicked wordt
Dat je bepaalde handelingen doet (en die in het voordeel of nadeel uitpakken van een ander) maakt je niet per ratio racist. Dat je beïnvloed bent door je verleden, vrienden, opvoeding, media etc ontken ik zeer zeker niet. Er wordt toch een bepaald beeld gecreëerd. Dit maakt je echter, nogmaals, niet gelijk een racist. Dat je onderscheid maakt betekend niet direct dat je discrimineert. Er kunnen hele goede en valide argumenten zijn om dit te doen (overlevingstheorie zoals je zelf al zegt wellicht). Dit maakt je niet gelijk een racist.emnich schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:44:
[...]
Het hangt voornamelijk af van je definitie van racist. Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat ons onderbewustzijn een hele grote rol speelt bij het maken van beslissingen en dat de meeste van onze beslissingen niet rationeel zijn.
Daarnaast zijn er heel veel studies die aantonen dat we wel degelijk (onbewust) bepaalde waardes toekennen aan bepaalde rassen. Zo zijn er onderzoeken waar deelnemers moesten schieten (virtueel) op zwarte en witte mensen die óf een pistool óf iets anders in hun hand hadden. Zowel zwarte als witte mensen schoten vaker een onschuldige zwarte dan een onschuldige witte.
Beide fenomenen zijn vanuit een overlevingstheorie te verklaren maar dragen er ook aan bij dat vrijwel iedereen (misschien jij uitgezonderd) onbewust discrimineert.
Misschien is de stelling dat iedereen een racist is dus niet helemaal juist maar ik durf wel te zeggen dat (vrijwel) iedereen discrimineert.
Maar goed, het zal wel een verschil in begrip van definitie zijn. Verder wat mij betreft redelijk irrelevant voor de discussie en al helemaal als main motivator om ZP af te schaffen.
[ Voor 78% gewijzigd door thewizard2006 op 22-10-2014 07:57 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik ben het inmiddels wel met je eens dat racisme iets actiefs moet zijn, wellicht vanuit een ideologie. Net als dat kritiek hebben op Israel je niet direct antisemitisch maakt.
Wie zegt er dat enkel dat ene individu de hele internationale gemeenschap vertegenwoordigt? Volgens mij is dat toch enkel jij en niemand anders. Dus wie verdraait er hier de waarheid?ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 06:52:
Het is welgeteld 1 individu geweest die zich namens de VS ermee heeft bemoeit. Deze persoon is verre van onafhankelijk en had haar mening al lang klaar nog voordat het onderzoek was afgerond. Het is bs dat deze ene persoon de hele internationale gemeenschap vertegenwoordigt, dat is het zoveelste argument van de antis die de waarheid compleet verdraaid. De VN heeft vergelijkbare fictieve figuren juist een beschermde status geheven, maar dat wordt consequent vergeten.
Nee, ik zie het juist als heel vreemd dat jij dit totaal niet lijkt te begrijpen.Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:33:
Zie je zelf niet hoe problematisch deze uitspraak is?
Als je het tegen een blanco persoon zegt dan kan hij volgens jou per definitie niet pro zijn.
Dat komt bij mij toch heel erg over als dat je simpelweg fout zit alleen door traditie etc zie je zelf de fout niet meer.
Het is toch logisch dat je totaal andere gevoelens hebt bij iets waarvan je als kind hebt genoten en wat je als deel ziet van je entiteit, dan bij een traditie uit het buitenland waar je zelf niets mee hebt. Ik zal nooit de positieve gevoelens hebben bij de kerstman, die veel Amerikanen wel hebben. Ik zie het als een absurde traditie, gepushed door de commercie als politiek correcte variant op Sinterklaas.
Maar ik heb empathie, waardoor ik kan begrijpen dat zulke tradities anderen veel kunnen doen. En ik ben tolerant, dus van mij mogen anderen gewoon hun eigen feestje vieren.
Die empathie en tolerantie zou ik ook graag zien bij de anti-Pieten.
Onbewust discriminatoir gedrag is inderdaad een niet te voorkomen bij-effect van dat overlevingsinstinct.thewizard2006 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 07:50:Ah dus ik moet wel racistisch handelen om te overleven. Juist.
Mijn ommezwaai kwam vooral doordat ik niet bekend was met de invloed die dat mechanisme op ons gedrag heeft; nu ik die invloed wel ken zie ik in wat voor effect het fenomeen Zwarte Piet daarop kan hebben.
Ik ben het dus nog steeds niet eens met de redenen die Quinsy & Co hebben om Zwarte Piet aan te vallen (ZP is niet intrinsiek racistisch - maar versterkt wel impliciete associaties waardoor onbewust discriminatoir gedrag toeneemt), ZP heeft niets met slavernij te maken en het feit dat sommigen zich gekwetst voelen door iets geeft geen voldoende valide reden om dat fenomeen dan maar af te moeten schaffen) en ben ervan overtuigd dat de door hun gekozen methode en de nationale hetze die daaruit is voortgevloeid juist sterk contraproductief zijn in de strijd tegen discriminatie en racisme. Maar dat Zwarte Piet veranderd moet worden vanwege het effect ervan op implicite associaties, die op hun beurt weer ons onbewuste gedrag beïnvloeden, staat voor mij nu als een paal boven water.
De eenvoudigste manier om het impliciete associate effect weg te nemen is door de Pieten van alle kleuren van de regenboog te maken. De Pro-Pieten zeggen toch zo hard dat ze niet racistisch zijn? Nou, dan maakt de kleur van Piet toch niet uit? Ja, natuurlijk, de eerste paar jaar zal het vreemd zijn, die vele verschillende kleuren Pieten, maar ik weet zeker dat het snel went. Al die mensen die nu zeggen dat zij willen dat hun kinderen het Sinterklaasfeest het zelfde vieren als zij dat deden zijn immers ook al lang vergeten dat in hun tijd Zwarte Piet nog een roe had, en een zak om stoute kindertjes in te stoppen om ze mee naar Spanje te nemen. Het Sinterklaasfeest is al niet meer het zelfde als het was in onze (30-ers) jeugd...
[ Voor 79% gewijzigd door Mx. Alba op 22-10-2014 09:31 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het is ook logisch dat je dan andere gevoelens er bij hebt. De Spanjaarden kunnen zich ook niet voorstellen dat sommige mensen problemen hebben met stierenvechten. Ik denk dat veel Romeinen ook niet snapten dat het afslachten van slaven en wilde dieren in de Arena's misschien niet de beste traditie was.Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:50:
[...]
Het is toch logisch dat je totaal andere gevoelens hebt bij iets waarvan je als kind hebt genoten en wat je als deel ziet van je entiteit, dan bij een traditie uit het buitenland waar je zelf niets mee hebt. Ik zal nooit de positieve gevoelens hebben bij de kerstman, die veel Amerikanen wel hebben. Ik zie het als een absurde traditie, gepushed door de commercie als politiek correcte variant op Sinterklaas.
Juist door er met andere ogen te naar laten kijken kan iets beoordeeld worden zónder de bijbehorende emoties. Dat betekent uiteraard niet dat je volledig voorbij moet gaan aan die emoties maar het zorgt wel voor een objectieve kijk op het geheel.
Dat is een beetje alsof je bij een feestje van de buren komt vragen of het iets zachter kan (niet of ze nooit meer feest willen vieren, ook niet of ze voortaan zonder muziek feest willen vieren, en al helemaal niet of ze per direct alle gasten naar huis willen sturen). Als je vervolgens tegen de klager roept dat hij maar iets empatischer en toleranter moet zijn in plaats van jou te dicteren hoe een feestje wordt gevierd, en hem tenslotte er ook nog van beschuldigt jouw plezier te willen vergallen, dan is het echt niet de klager die dat gebrek aan empathie heeft hoor.Die empathie en tolerantie zou ik ook graag zien bij de anti-Pieten.
Waarom niet een kleine aanpassing zodat naast zwart, ook andere kleuren Pieten mee mogen doen? Prima uitlegbaar aan kinderen, aantoonbaar niet-traumatiserend en het stelt mensen nog prima in de gelegenheid om hun kinderen een leuk Sinterklaasfeest te laten vieren. Kan iemand daar eens op in gaan zonder de woorden 'Quincy', 'Prem' of 'Racisme' te gebruiken? Die eerste twee laat ik namelijk graag buiten beschouwing en van die tweede werd in het artikel in de Correspondent eerder in deze thread al aangegeven dat het een veel te zware term is voor wat hier wordt besproken.
Objectief gezien is juist het zwart zijn van Piet (door roet) een van de meer logische onderdelen van het Sinterklaasverhaal. Dat je zwart wordt door het klimmen door de schoorsteen is overduidelijk correct. Dat buitenlanders bijvoorbeeld nooit vallen over het feit dat een paard helemaal niet over daken kan lopen (of überhaupt daar komen), laat zien dat zij ook maar reageren op beeldvorming en iets dat aansluit bij hun eigen politiek correcte gevoelens. Dat is verre van objectief.emnich schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:06:
[...]
Het is ook logisch dat je dan andere gevoelens er bij hebt. De Spanjaarden kunnen zich ook niet voorstellen dat sommige mensen problemen hebben met stierenvechten. Ik denk dat veel Romeinen ook niet snapten dat het afslachten van slaven en wilde dieren in de Arena's misschien niet de beste traditie was.
Juist door er met andere ogen te naar laten kijken kan iets beoordeeld worden zónder de bijbehorende emoties. Dat betekent uiteraard niet dat je volledig voorbij moet gaan aan die emoties maar het zorgt wel voor een objectieve kijk op het geheel.
Daarnaast is objectief vast te stellen dat stieren lijden onder stierenvechten. Het effect van Zwarte Piet op discriminatie is alleen maar een geloof. Dat zoveel mensen zonder correct wetenschappelijk bewijs zeker weten dat dit zo is, laat vooral zien hoe weinig kennis mensen hebben van het wetenschappelijk proces en wat echt bewijs inhoudt.
Wat mij betreft komt het ook neer op wensdenken en overdreven geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Men wil graag wat doen aan racisme, maar helaas is de realiteit dat er eigenlijk geen simpele oplossingen zijn waarvan we weten dat ze werken. Dus gaan mensen dan maar iets doen wat ze goed laat voelen. Het vervelende is dan dat ze niet gewoon een demonstratie houden of iets positiefs gaan doen voor zwarte Nederlanders, maar in plaats daarvan op een negatieve manier iets gaan proberen aan te passen wat de meerderheid niet wil.
Whaaaaahahahahahahaha!!!!!!Rixos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:35:
Trouwens wat je zegt over kinderen is gewoon onzin, kinderen zijn niet onverschillig over het feit of zwarte piet zwart is of niet. Kijk maar eens naar dit filmpje.
http://www.dumpert.nl/med...d_huilen_om_kaaspiet.html
Als dat een argument is, moeten we Zwarte Piet dus echt helemaal verbieden. En Sinterklaas ook! Er zijn elk jaar kinderen die overstuur raken van Piet of Sint (welke kleur ze ook hebben), en nu ligt het opeens aan de kaas

Ja, ik was een beetje laat met mijn reactie, zie ik
[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 22-10-2014 10:04 ]
Dat je er andere gevoelens bij hebt dat is wel logisch, alleen gevoelens zeggen weinig over de goed-fout vraag. En de oordelen van anderen gaan over de goed-fout vraag.Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:50:
[...]
Nee, ik zie het juist als heel vreemd dat jij dit totaal niet lijkt te begrijpen.
Maar dat lijkt een continu terugkerend iets te zijn, de niet-pro ZP (niet anti, er zijn meer kleuren dan enkel zwart-wit) wijzen naar dat het fout is / fout geinterpreteerd kan worden. En in plaats van te beargumenteren waarom het niet niet-fout gemaakt kan worden beginnen de pro-ZP voortdurend over andere dingen (bijv gevoelens) die helemaal niets met het aangegeven punt te maken hebben.
Het feestje mag je ook best vieren, er wordt alleen om 1 aanpassing gevraagd.Die empathie en tolerantie zou ik ook graag zien bij de anti-Pieten.
Logisch? Je negeert gewoon even een heel stuk geschiedenis : die wmb tegenwoordig ook niet zo relevant meer is voor het feest zelf, alleen als je gaat kijken naar logische onderdelen dan wordt het wel relevant en zijn er in de geschiedenis veel en veel logischer verklaringen te vinden.Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:39:
[...]
Objectief gezien is juist het zwart zijn van Piet (door roet) een van de meer logische onderdelen van het Sinterklaasverhaal.
Wat zou er fout zijn aan het feit dat een paard over daken kan lopen?Dat buitenlanders bijvoorbeeld nooit vallen over het feit dat een paard helemaal niet over daken kan lopen (of überhaupt daar komen), laat zien dat zij ook maar reageren op beeldvorming en iets dat aansluit bij hun eigen politiek correcte gevoelens. Dat is verre van objectief.
De discussie gaat niet over of het een logisch verhaal is of dat het een verzonnen verhaal is of weet ik veel wat, de discussie gaat over foutieve elementen in het verhaal.
Dat is geen correct voorbeeld, want geluidsoverlast is duidelijk overlast. Zwarte Piet is geen overlast. Een beter voorbeeld is dat de buurman in de tuin gaat zonnen met ontbloot bovenlijf. Je kunt je dan gaan ergeren en boos gaan vragen of de buurman iets aandoet, maar je kunt ook gewoon beseffen dat je kunt kiezen om niet te kijken of (als je echt groot zelfbewustzijn hebt) om je niet meer te ergeren. Maar je kunt natuurlijk ook naar de Rijdende Rechter stappen en de relatie met de buurman opblazen, vanwege kleinzieligheid.Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:32:
Dat is een beetje alsof je bij een feestje van de buren komt vragen of het iets zachter kan (niet of ze nooit meer feest willen vieren, ook niet of ze voortaan zonder muziek feest willen vieren, en al helemaal niet of ze per direct alle gasten naar huis willen sturen).
Als je vervolgens tegen de klager roept dat hij maar iets empatischer en toleranter moet zijn in plaats van jou te dicteren hoe een feestje wordt gevierd, en hem tenslotte er ook nog van beschuldigt jouw plezier te willen vergallen, dan is het echt niet de klager die dat gebrek aan empathie heeft hoor.
Per definitie is het een gebrek aan tolerantie als je wilt afdwingen dat iemand anders zich aanpast vanwege iets waar je je alleen aan ergert, maar waar je geen schade van hebt.
Het is NIET uitlegbaar aan kinderen, want ik heb niemand nog een goed uitleg horen geven. Zwart door roet is logisch uitlegbaar. Hoe leg je een groene piet uit?Waarom niet een kleine aanpassing zodat naast zwart, ook andere kleuren Pieten mee mogen doen? Prima uitlegbaar aan kinderen
Er wordt hier geroepen dat men internationaal Zwarte Piet afkeurt, omdat de VN dat zou roepen. Het tweede is niet waar, dat is slechts een enkele onderzoeker die verbonden is aan de VN. Er is geen resolutie of iets dergelijks aangenomen. Wat de VN wel heeft aangenomen is dat een ander zwart geschminkt cultureel fenomeen beschermd wordt. De mening van de VN is niet de mening van mevrouw Shepard en de mening van de VN is niet de mening van "het buitenland". Bovendien is mevrouw Shepard (over negatieve stereotype gesproken) bewezen zeer partijdig en voelt ze zich nog persoonlijk slachtoffer van de slavernij, zo had ze haar mening al klaar voordat ze haar onderzoek had afgerond en heeft ze nooit enig begrip getoond voor de voorstanders.Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:27:
Wie zegt er dat enkel dat ene individu de hele internationale gemeenschap vertegenwoordigt? Volgens mij is dat toch enkel jij en niemand anders. Dus wie verdraait er hier de waarheid?
De VN heeft wel een officiële uitspraak gedaan over een andere vorm van Zwarte Piet, die wordt niet alleen niet afgekeurd maar is zelfs beschermd. Dat bijv. Amerikanen van nature geneigd zijn om negatief te reageren op Zwarte Piet omdat ze hem associëren met een eigen negatieve karikatuur zegt iets over de Amerikanen en niet per se over Zwarte Piet.
Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van een geknutseld argument van de tegenstanders, die roepen:
- Het is racisme.
- Het is een negatieve stereotype.
- Het werkt discriminatie in de hand.
- Het heeft een slechte invloed op kinderen.
- Het verwijst naar slavernij.
- Het buitenland keurt het ook af.
Stuk voor stuk hele zware argumenten, het probleem is alleen dat er meestal helemaal niks van waar is of op zn zachtst gezegd totaal niet hard te maken is. Als een van bovenstaande wel waar was zou ik met het betoog mee kunnen gaan, maar dat is niet het geval. De hele lijst van pro argumenten wordt vervolgens is wel uitvoerig onderbouwt en wordt over het algemeen ook nauwelijks betwist, omdat de tegenstanders vinden dat een van de bovenstaande argumenten zwaarder wegen. Maar van die tegen argumenten blijft niks over als je je er een klein beetje in verdiept of een klein beetje doorvraagt. In dat geval wordt gewoon het lijstje afgewerkt.
In dit topic gebeurt keer op keer hetzelfde. Een tegenstander roept "racisme!", vervolgens wordt dat uitgebreid weerlegt en komt er een ander die roept "slavernij!" en vervolgens wordt dat uitgebreid weerlegt en zo gaan de tegenstander het lijstje af en als alle punten zijn geweest dan beginnen ze weer opnieuw, in de hoop dat als je het maar vaak en hard genoeg roept mensen het vanzelf gaan geloven. Niet alleen hier, maar in alle debatten werkt het op deze manier. Aangezien het in een maatschappelijk debat niet lukt wordt het geprobeerd dmv het bespelen van de media, bedreigingen en rechterlijke stappen, terwijl de Nederlandse samenleving juist prima heeft bewezen zich vanzelf de goede kant op te ontwikkelen.
Uiteindelijk is het allemaal emotie van de tegenstanders en is het niet op rationele feiten berust. De vraag is in hoeverre we hier in mee moeten gaan. Of er iets opgelost wordt of dat de problemen juist groter worden door deze discussie. Waarom de natuurlijk ontwikkeling ineens niet meer genoeg is en waarom iemand die het feestje niet leuk vindt dat ook voor een ander moet verstieren. Alsof de tegenstanders nu ineens wel Sinterklaas gaan vieren, ik ga ook het offerfeest niet vieren zodra er een verbod op ritueel slachten komt.
Ondertussen worden voor- en tegenstanders weggezet, bedreigt en aangevallen en hebben een aantal prominente media al lang partij gekozen. Arrogant dat ze zijn duiken overal al allerlei clowns op die het traditionele feest proberen te verzieken, zonder het geduld op te brengen om gewoon even af te wachten hoe het zich ontwikkelt is hun zin al doorgedramd. Van democratie is al lang geen sprake meer en een eeuwenoude en belangrijk sociaal-cultureel-opvoedkundig feest wordt langzaam de nek om gedraaid door een stelletje openlijke racisten. Nooit staan de politiek correcte meelopers er bij stil of ze niet veel meer kapot maken dan ze lief is. In een land waar huidskleur geen thema meer was, waar we uitgebreide hebben voor het bestrijden van discriminatie, in een land waar de sociale gelijkheid iets is om trots te zijn, zijn er nu een stel racisten die dat allemaal kapot proberen te maken. Denk daar nou eens over na als je Quincy en co volgt omdat je dat als politiek correct beschouwt. De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.
Laat het duidelijk zijn dat ik zeer progressief ben. Abortus, homoseksualiteit, vrijheid van religie etc hou ik in een hoog vaandel. Probeer maar eens een fellere tegenstander te vinden van Wilders en co. Maar voor mij zijn een aantal van de Zwarte Piet tegenstanders nog een heel stuk erger. In die zin krijgen we wat we verdienen.
Ik blijf erbij dat als je je nu nog drukt maakt om slavernij dat er iets mis is met jou, en niet met de samenleving. Het is ZOOO lang geleden en zelfs jullie en onze grootouders hadden er helemaal niks mee te maken. Ondertussen kan je de holocaust nog zo bagatelliseren, maar daar is men binnen een generatie overheen gestapt. Neem ook een land als Zuid Afrika, waar men apartheid ook grotendeels heeft vergeven. Maar nee, in Nederland is men nog steeds slachtoffer en neemt men alleen genoegen met wraak.
Racisme zal nooit helemaal verdwijnen. Het is iets wat biologisch zit ingebakken. Er is echter nooit in de geschiedenis of waar ook ter wereld een samenleving waar dat beter onderdrukt wordt dan Nederland. Natuurlijk komt het nog wel eens aan het oppervlakte, maar dat los je niet op door iets heel anders er aan de haren bij te slepen en het uit rancune kapot te maken. Nee, als jouw kinderen op school gepest worden dan stap je naar de ouders en naar de school en als je er daar mee niet uitkomt naar een van de vele andere instanties. Er is genoeg mogelijk zonder dat er Zwarte Pieten verbrand hoeven te worden in de straten van Rotterdam. Met dat soort acties werk je het juist alleen maar in de hand. Door iemands kinderen aan te vallen en iemand zwaar te beledigen met termen als racist en slavendrijver raak je gewoon mensen diep in het hart en krijg je juist precies wat je niet wilt.
De oplossing was zo simpel geweest. Een campagne rond Sinterklaas tegen pesten en racisme en een Sinterklaas journaal waarin je nog eens benadrukt dat Zwarte Piet alleen maar positieve eigenschappen heeft en geen "neger" is en klaar is Kees, iedereen blij. Maar nee, aangezien het niet om argumenten en praktische oplossingen gaat maar om emoties en rancune is het debat helemaal uit de hand gelopen en die laatste emoties zullen alleen maar toenemen door toe te geven aan de racisten, nu in beide kampen en niet bij 1% bij de samenleving maar bij meer dan 90%.
En nu is het wachten op een tegenstander die een zin uit mijn betoog quote, vervolgens een slachtoffer act uithangt en weer begint over de slavernij. Ik ben er klaar mee, maar het is zo belangrijk om niet toe te geven aan racisme dat ik zal blijven reageren ben ik bang.
"Er was eens een groep mensen die zich stoorden aan de zwarte huidskleur van Zwarte Piet. Deze mensen waren op geen andere manier tevreden te stellen dan door de zwarte huid van Zwarte Piet groen te verven. Ze staken Zwarte Pieten in de brand en bedreigde iedereen die het voor Zwarte Piet op nam. Uiteindelijk werd Zwarte Piet dus gedwongen om zich te verven. Maak je maar geen zorgen, als we straks thuis zijn en deze boze mensen zijn niet in de buurt zal Zwarte Piet wel weer gewoon zijn verf afwassen."Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:50:
Het is NIET uitlegbaar aan kinderen, want ik heb niemand nog een goed uitleg horen geven. Zwart door roet is logisch uitlegbaar. Hoe leg je een groene piet uit?
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 09:57 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Goed geschreven! En kan ik helemaal mee in komen.Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:58:
[...]
Onbewust discriminatoir gedrag is inderdaad een niet te voorkomen bij-effect van dat overlevingsinstinct.
Mijn ommezwaai kwam vooral doordat ik niet bekend was met de invloed die dat mechanisme op ons gedrag heeft; nu ik die invloed wel ken zie ik in wat voor effect het fenomeen Zwarte Piet daarop kan hebben.
Ik ben het dus nog steeds niet eens met de redenen die Quinsy & Co hebben om Zwarte Piet aan te vallen (ZP is niet intrinsiek racistisch - maar versterkt wel impliciete associaties waardoor onbewust discriminatoir gedrag toeneemt), ZP heeft niets met slavernij te maken en het feit dat sommigen zich gekwetst voelen door iets geeft geen voldoende valide reden om dat fenomeen dan maar af te moeten schaffen) en ben ervan overtuigd dat de door hun gekozen methode en de nationale hetze die daaruit is voortgevloeid juist sterk contraproductief zijn in de strijd tegen discriminatie en racisme.
Dit kan je echter niet hard maken. Jij gelooft dat het zo is zonder enig echt bewijs te kunnen tonen. Wat mij betreft is het hoogsten aannemelijk dat het verband er is en moet het verder onderzocht worden.Maar dat Zwarte Piet veranderd moet worden vanwege het effect ervan op implicite associaties, die op hun beurt weer ons onbewuste gedrag beïnvloeden, staat voor mij nu als een paal boven water.
Nou ja, alsof er geen niet-racistische reden kan zijn waarom je zou kunnen vinden dat Zwarte Piet zwart zou moeten zijn...De Pro-Pieten zeggen toch zo hard dat ze niet racistisch zijn? Nou, dan maakt de kleur van Piet toch niet uit?
Overlast is per definitie iets subjectiefs. Er zijn natuurlijk wel regels gesteld m.b.t. geluidsoverlast (hoeveel dB een bepaald evenement mag produceren bijvoorbeeld) maar dat kan alleen omdat geluid objectief meetbaar is. En voor stankoverlast kan je limieten stellen aan de hand van de hoeveelheid meetbare luchtvervuiling. Maar de daadwerkelijk overlast door geluid en stank is toch echt subjectief.Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:50:
Dat is geen correct voorbeeld, want geluidsoverlast is duidelijk overlast. Zwarte Piet is geen overlast. Een beter voorbeeld is dat de buurman in de tuin gaat zonnen met ontbloot bovenlijf. Je kunt je dan gaan ergeren en boos gaan vragen of de buurman iets aandoet, maar je kunt ook gewoon beseffen dat je kunt kiezen om niet te kijken of (als je echt groot zelfbewustzijn hebt) om je niet meer te ergeren. Maar je kunt natuurlijk ook naar de Rijdende Rechter stappen en de relatie met de buurman opblazen, vanwege kleinzieligheid.
Per definitie is het een gebrek aan tolerantie als je wilt afdwingen dat iemand anders zich aanpast vanwege iets waar je je alleen aan ergert, maar waar je geen schade van hebt.
Waarom zou iemand geen overlast kunnen ondervinden van die overal zichtbare Zwarte Piet? Of die overlast nu gebaseerd is op een reële klacht aangaande het personage is daarbij niet echt van belang, het gaat immers om de overlast, toch? Stel dat mijn buurman piano speelt, dan zou ik dat waarschijnlijk geen overlast vinden. Maar een andere buurman die niet van het soort muziek houdt die de beste man speelt zou daar veel anders over kunnen denken...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dus nee, ik geloof niet dat je 'toegeeft aan de racisten' als je de kleur van zwart verandert naar 'zwart + alle andere kleuren'.'elk onderscheid, elke vorm van uitsluiting, elk verschil, elke beperking of elke voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afkomst of etniciteit, die gemaakt wordt met de bedoeling of het effect om de erkenning, toekenning of uitoefening van gelijke rechten en vrijheden in de politieke, economische, sociale, culturele of anderszins publieke sfeer te frustreren of teniet te doen.'
Je HOEFT het ook niet uit te leggen. Piet is Piet, en die kan alle kleuren zijn. Kinderen vragen toch ook niet waarom de tabberd van de Sint rood is en niet groen? En als ze wel de vraag stellen 'papa, waarom is Piet soms groen en soms blauw?', dan kun je daar toch een antwoord op verzinnen? Het varen door de regenboog is best een plausibel antwoord (voor een vijfjarige dan), maar je zou ook nog kunnen zeggen dat ze hun gezicht een kleur hebben geschminkt omdat ze dat vrolijk vinden ofzo. Dat lukt heus wel!Het is NIET uitlegbaar aan kinderen, want ik heb niemand nog een goed uitleg horen geven. Zwart door roet is logisch uitlegbaar. Hoe leg je een groene piet uit?
Ik heb nog geen goed onderbouwd argument gehoord waarom we Piet niet een heel spectrum van kleuren kunnen laten zijn.
Precies, en als die er dan wat van zegt, dan zal dat heus niet zijn dat de pianist alleen nog maar Bach mag spelen, of zijn piano weg moet doen, maar dat zal waarschijnlijk een redelijk verzoek zijn om een beetje rekening met elkaar te houden. Maar als je in dit land tegenwoordig vraagt om een beetje rekening met elkaar te houden, dan kun je wel inpakken blijkt...Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:56:
[...]
Overlast is per definitie iets subjectiefs. Er zijn natuurlijk wel regels gesteld m.b.t. geluidsoverlast (hoeveel dB een bepaald evenement mag produceren bijvoorbeeld) maar dat kan alleen omdat geluid objectief meetbaar is. En voor stankoverlast kan je limieten stellen aan de hand van de hoeveelheid meetbare luchtvervuiling. Maar de daadwerkelijk overlast door geluid en stank is toch echt subjectief.
Waarom zou iemand geen overlast kunnen ondervinden van die overal zichtbare Zwarte Piet? Of die overlast nu gebaseerd is op een reële klacht aangaande het personage is daarbij niet echt van belang, het gaat immers om de overlast, toch? Stel dat mijn buurman piano speelt, dan zou ik dat waarschijnlijk geen overlast vinden. Maar een andere buurman die niet van het soort muziek houdt die de beste man speelt zou daar veel anders over kunnen denken...
Storen, tegenwoordige tijd. "Ik stoor mij aan Zwarte Piet". Wie is hier het leidend voorwerp? Niet de persoon die zich stoortMx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:56:
Overlast is per definitie iets subjectiefs.
Ik kan me ook storen aan mensen die Duits praten in Nederland omdat Duitsers bijna het hele gezin van mijn Oma hebben omgebracht. Dan ligt de actie bij mij, ik ben de persoon die er voor kiest om zich te storen en niemand anders. Ik kan dan op straat ook kleine poppetjes van Duitsers in de fik gaan steken. Ik kan de kinderen van deze Duitsers aanspreken en even haarfijn uitleggen wat zijn overgrootouders wellicht hebben gedaan. Ik kan me ook niet storen en me om belangrijkere dingen druk maken, en ze desnoods negeren. Beter is het als ik zoiets heb als: Het is lang geleden, deze Duitsers doen niks verkeerds, ik ga positief in het leven staan. Als een Duitser mij persoonlijk iets aan doet dan moet ik die Duitser aangeven bij de politie of bij andere instanties die daar voor zijn. En als ik echt een probleem heb met Duitsers zonder dat ze mij kwaad doen ben ik diegene die in therapie moet.
[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 10:08 ]
Op dit punt ging het niet over de goed/fout-vraag, maar over mijn opmerking dat buitenlanders zonder deze traditie niet pro kunnen zijn. Dat gaat dus over gevoelens, want je kunt meestal alleen voor een bepaalde traditie zijn als je die positieve gevoelens hebt. Een buitenlander zal dus hoogstens neutraal zijn (zoals ik ben over de meeste tradities van buitenlanders).Gomez12 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:48:
Dat je er andere gevoelens bij hebt dat is wel logisch, alleen gevoelens zeggen weinig over de goed-fout vraag. En de oordelen van anderen gaan over de goed-fout vraag.
Andere liedjes, andere schmink, andere kleding, geen lipstick, geen oorringen, een andere relatie met de Sint en Piet op een paard.Het feestje mag je ook best vieren, er wordt alleen om 1 aanpassing gevraagd.
1 aanpassing???? Laat me niet lachen. Als je zulke duidelijke onwaarheden gaat zeggen, diskwalificeer je jezelf.
In het verhaal zoals dat momenteel wordt verteld is dit inderdaad logisch. Het is inderdaad best mogelijk dat dit een relatief moderne draai aan het verhaal is, maar wat maakt dit nu uit??Logisch? Je negeert gewoon even een heel stuk geschiedenis : die wmb tegenwoordig ook niet zo relevant meer is voor het feest zelf, alleen als je gaat kijken naar logische onderdelen dan wordt het wel relevant en zijn er in de geschiedenis veel en veel logischer verklaringen te vinden.
Piet moet inbreken in een huis zonder braakschade, dus dan is de uitleg van het klimmen door de schoorsteen volstrekt logisch. En dan wordt je zwart van de roet. Dat jij dit niet begrijpt toont mij dat je echt totaal verblind bent door je anti-Piet gevoelens.
Zucht, met jou is echt niet te discussiëren. Je lijkt geen enkel argument van mij te kunnen volgen. Lees mijn reactie nog maar eens, want jou reactie slaat als een tang op een varken.Wat zou er fout zijn aan het feit dat een paard over daken kan lopen?
De discussie gaat niet over of het een logisch verhaal is of dat het een verzonnen verhaal is of weet ik veel wat, de discussie gaat over foutieve elementen in het verhaal.
euh... zwart als roet? Is dat uitlegbaar? Wanneer heb jij voor het laatst een schoorsteenveger in de straat gezien? Steken ze bij jou de straatlantaarns nog iedere dag met de hand aan? Ik Er zijn volgens mij heel veel kinderen die niet eens weten wat een schoorsteen is dus zo "logisch" is het niet...Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:50:
Het is NIET uitlegbaar aan kinderen, want ik heb niemand nog een goed uitleg horen geven. Zwart door roet is logisch uitlegbaar. Hoe leg je een groene piet uit?
als je dan een logisch verhaal wil voor kinderen, zoek dan terug in dit topic... heb er wel een aantal voorbij zien komen... de leukste vond ik (die me bij bleef): Pieten moeten, om Piet te worden, een Pietendiploma halen.. zodra ze dit diploma halen, mogen ze een kleur kiezen.. die kleur is dan gelijk het bewijs dat ze erkend Piet zijn...
Zal ik hem inkoppen, of heb je zelf ergens een spiegel?ph4ge schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:52:
En nu is het wachten op een tegenstander die een zin uit mijn betoog quote, vervolgens een slachtoffer act uithangt en weer begint over de slavernij.
Ik ben oprecht dankbaar voor deze vrolijke nootOh, oh, arme ik, wat een zielig slachtoffer ben ik, iemand gaat mij zo vast weer helemal uit context gerukt misbruiken
Ik had verwacht dat je zou schrijven onbekend. Als het een effect heeft dan is dat er, of we het op dit moment weten, geloven of niet.Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:39:
... Het effect van Zwarte Piet op discriminatie is alleen maar een geloof. ...
Eh, daarvoor moet je bij de anti-ZP beweging zijn, niet bij de mensen die ZP niet willen veranderen, toch ?Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:00:
Ik heb nog geen goed onderbouwd argument gehoord waarom we Piet niet een heel spectrum van kleuren kunnen laten zijn.
Ik heb nl geen zin om een K-smoes te moeten ophangen over piet die door een regenboog vaart.
[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 22-10-2014 10:11 ]
De meeste nemen geen genoegen met zwart plus andere kleuren. Dan nog is iemand in een andere kleur verven omdat hij zwart is gewoon racisme. We gaan ook niet Jip en Janneke in allerlei kleuren uitbrengen omdat alleen zwart echt niet kan. We gaan geen afleveringen maken van the A-team waar BA elke aflevering een andere kleur heeftKurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:00:
@ph4ge: Ik zal geen zinnen quoten dan, zo je wilt. Jouw aanname dat je niet wil toegeven aan racisme, getuigt er in ieder geval niet van dat je de definitie van racisme snapt. Zowel de pro als de anti-pieten zijn geen racisten. De definitie volgens de VN:
Dus nee, ik geloof niet dat je 'toegeeft aan de racisten' als je de kleur van zwart verandert naar 'zwart + alle andere kleuren'.
Iemand die in felle kleuren wordt geverfd is een clown en geen Zwarte Piet. Laten er wereldwijd nou meer mensen zijn met Coulrofobie dan die zich ergeren aan Zwarte Piet, en bij die mensen is het echt een wezenlijk en objectief vast te stellen probleem.
Waarom wel Piet in allerlei kleuren maar Klaas niet?!
[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 10:14 ]
Lees nog eens waar je op reageert? Degenen die hem niet willen veranderen willen geen andersgekleurde Pieten. Dan valt te verwachten dat dat degenen zijn die een argument tegen andersgekleurde Pieten aandragen.Goner schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:10:
[...]
Eh, daarvoor moet je bij de anti-ZP beweging zijn, niet bij de mensen die ZP niet willen veranderen, toch ?
Ik heb nl geen zin om een K-smoes te moeten ophangen over piet die door een regenboog vaart.
Jij stelt nu dat degenen die andersgekleurde Pieten willen een tegenargument moeten aandragen. Logisch is anders.
Vervolgens spreek je jezelf nogal pontificaal tegen trouwens, door zelf een argment te geven. Warabij ik dan weer aanteken dat ik het nogal een zwak argument vind, maar goed.
Als je dit soort dingen stelt, valt er niet normaal met je te praten. Heb je net gelezen wat de definitie van racisme is?Als je je stoort aan die huidskleur, dan ben je een racist. Dat is volkomen duidelijk.
Als jij mijn argumenten dusdanig uit hun verband trekt en mij impliciet beschuldigt van KKK-sympathieën, dan maak je slechts één persoon volkomen belachelijk. En die persoon ben ik niet.Dat we geen zwarte mensen mogen vereren en geen zwarte mensen in onze nationale folklore zouden mogen hebben is een standpunt wat je zou verwachten van iemand met een witte puntmuts.
Die anti ZP beweging heeft een argument gegeven: Er zijn mensen die aanstoot nemen aan de huidige verschijningsvorm van ZP, en daarom zouden zij graag zien dat de kleur wat wordt verbreed en er ook andere Pieten mee doen.Goner schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:10:
[...]
Eh, daarvoor moet je bij de anti-ZP beweging zijn, niet bij de mensen die ZP niet willen veranderen, toch ?
Als je dat onderbouwde* verzoek vervolgens naast je neer wil leggen, dan zul je echt zelf met een tegenargument moeten komen. En dat is niet dat je geen zin hebt om een smoes te verzinnen om het te verklaren, want dat wordt door het hele Sinterklaasfeest al gedaan!
*Ik heb het hier even versimpeld onderbouwd en ga niet herhalen wat er pagina's geleden ook allemaal is al geschreven. Feit is nu eenmaal dat er mensen om een verscheidenheid aan redenen die niet allemaal even valide zijn, aanstoot aan nemen.
Als samenleving hebben we besloten dat geluidsoverlast boven een bepaald niveau schade aanbrengt aan anderen. Je kunt ook echte schade aanwijzen: niet kunnen slapen, niet kunnen werken, geen gesprek kunnen voeren, etc.Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:56:
Overlast is per definitie iets subjectiefs. Er zijn natuurlijk wel regels gesteld m.b.t. geluidsoverlast (hoeveel dB een bepaald evenement mag produceren bijvoorbeeld) maar dat kan alleen omdat geluid objectief meetbaar is.
Als iemand zich apart aankleed kun je niet aanwijzen hoe je daardoor echte schade lijdt. Het enige argument is dat je je gekwetst voelt. We hebben als samenleving besloten dat er ruime grenzen zijn hoe mensen zich mogen kleden, maar er zijn grenzen aan de tolerantie. Zo mogen mensen niet naakt rondlopen op straat. Daar houdt onze tolerantie op.
Zwarte Piet zorgt niet voor meer aanwijsbare schade dan Groene Piet, dus de vergelijking met geluidsoverlast is niet correct.
Van Groene Piet hebben mensen net zoveel overlast als van van Zwarte Piet. Het enige verschil is de mate waarin mensen gekwetst worden. Daarbij worden de meeste Nederlanders gekwetst door Groene Piet (maar hun gevoelens tellen niet) en een kleinere groep door Zwarte Piet.Waarom zou iemand geen overlast kunnen ondervinden van die overal zichtbare Zwarte Piet?
Hoe past de haat voor iemand louter en alleen vanwege een huidskleur en iemand willen verven vanwege zijn huidskleur niet bij de definitie van racisme? Voor de duidelijkheid, het zijn de anti's die ras erbij gehaald hebben, ik spiegel het argument alleen maar. Jullie winden je op over de huidskleur, waar dat bij de andere Nederlanders niet zou zijn opgekomen.Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:23:
Als je dit soort dingen stelt, valt er niet normaal met je te praten. Heb je net gelezen wat de definitie van racisme is?
Haha, dus heel Nederland mag te pas en te onpas voor racist worden uitgemaakt, maar als je een anti een spiegel voor houdt dan is dat belachelijk? Mijn hele punt is juist dat deze uitspraken van het anti kamp veel mensen pijn doen, ik ben in die zin blij dat jullie dat ook voelen als het gespiegeld wordt. Wellicht houdt het een keer op, maar ik vermoed van niet.Kurkentrekker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:23:
Als jij mijn argumenten dusdanig uit hun verband trekt en mij impliciet beschuldigt van KKK-sympathieën, dan maak je slechts één persoon volkomen belachelijk. En die persoon ben ik niet.
Ik zeg niet dat jij KKK sympathieën hebt, ik zeg wel dat zo'n club het waarschijnlijk met je eens is, is dat zo'n rare veronderstelling?
Ik heb het al een keer of 10 gevraagd, maar doe het nog eens omdat het blijkbaar moeilijk is om antwoord op te geven: Waarom wel geverfde Zwarte Pieten en geen geverfde Sinterklaas?
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 22-10-2014 10:36 ]
Hoe weet je dat eigenlijk?Ludewig schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:30:
... Zwarte Piet zorgt niet voor meer aanwijsbare schade dan Groene Piet, ...
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]