Wellicht niet bewust maar het komt nu wel over alsof de rest die niet hetzelfde denkt dom is dat ze zich laten misleiden door de verkeerde info. Maar zo zal je het niet bedoeld hebben. Er is helemaal niets mis mee met je standpunt aanpassen als je zelf hiervan overtuigd bent. Dat maakt de rest echter niet per ratio misguided.
Ik beweer helemaal nergens dat zwarte piet naar slavernij verwijst. Ook nu niet. Dat vind ik nog steeds pure onzin namelijk. En daar gaat het wat mij betreft ook helemaal niet om.
Wellicht is dat ook wel het lastige. Er zijn namelijk legio mensen die dit wel beweren. Wellicht handig om dit dan eerst duidelijk te krijgen

Zelf zie ik ook die verwijzing niet.
Waar het wel om gaat is dat het een onbewust stereotype bevestigt. En dat dat stereotype daardoor sterker verankerd wordt. En daardoor dus sterker het onbewuste gedrag beïnvloed.
Ok dus het gaat er jou om dat het een stereotype oproept en/of bevestigd. En over welk stereotype hebben we het dan. Het stereotype van een luie, domme en acrobatische neger?
En waarom is een stereotype not done of negatief? Waarom kan bijv een corpulente kerstman, seniele sinterklaas, dom blondje wel en is een vrolijke en vriendelijke "neger" ineens not done. (neger tussen haakjes omdat ZP een entiteit opzich is zoals een clown of mimespeler ook geen blank persoon vertegenwoordigen)
Klopt, en ik vind nog steeds dat Zwarte Piet niet racistisch is. Maar de vragen of ZP met slavernij te maken heeft en of ZP racistisch is hebben niets te maken met het feit dat ZP onbewust wel bepaalde stereotypes bevestigt.
Ok dus het grootste probleem, ZP is racistisch bestaat dan niet. Dat is dus niet zoals de anti groep dat ziet. Je bent dus onderdeel van een 3e groep. Die vindt ZP niet racistisch maar omdat er een stereotype wordt neergezet wordt er iets (en wat dat iets is ben ik erg benieuwd naar) bevestigd. Je bent dus tegen stereotypes. Of alleen als deze zwart/bruin zijn?
Ja, dat klopt. Door dat filmpje heb ik inderdaad ingezien dat wij allemaal onbewust racisten zijn.
Dat is nogal een uitspraak. Ik distantieer mij daar van. Wellicht dat jij een andere betekenis van racist hanteert dan ik doe. Ergens een bepaald oordeel of beeld over hebben maakt je niet direct een racist, ook niet onbewust. Je onbewust zijn kan wel meespelen in je beslissingen en uitingen uiteraard.
Is ons dat te verwijten? Helemaal niet. We hebben namelijk geen invloed op onze onbewuste denkprocessen. Die worden volledig gevormd door de wereld waaraan wij worden blootgesteld en juist omdat ze onbewust zijn hebben we er geen bewuste invloed op.
Ben ik het ook niet mee eens. Juist door er actief bewust mee bezig te zijn zal je onbewuste denkprocessen beïnvloed worden. Je gaat namelijk ontdekken dat er vaak meerdere kanten aan een verhaal zitten, je gaat je inleven in andere en je visie kan zich wijzigen (voortschrijdend inzicht weet je wel

)
De enige manier om dat onbewuste racisme aan te kunnen pakken is in de eerste plaats ERKENNEN dat het bestaat (en jij ontkent het kennelijk).
Nee ik ontken dat niet. Hoe dit echter gerelateerd wordt aan ZP ontgaat mij echter wel. Slaan we niet een beetje heel erg door als er bij alles bedacht moet worden of mensen onbewust iets kunnen gaan denken? Hoe alles politiek zo correct mogelijk moet zijn. Hoe er voor gezorgd kan worden dat niemand zich meer beledigd, vernederd of buitengesloten voelt.
Daarnaast is het ook niet alsof het ei van Columbus is uitgevonden. Er is al lang bekend dat dit bestaat en daar wordt al met man en macht aan gewerkt om alles wel zo politiek correct te krijgen want we willen natuurlijk niet dat mensen beledigd kunnen zijn.
En in de tweede plaats ervoor zorgen dat stereotyperingen zo veel mogelijk uit de wereld om ons heen verwijderd worden zodat volgende generaties kunnen opgroeien zonder door dat soort dingen geïmpregneerd te worden. ZP is daar een onderdeel van.
Alles stereotypes verbannen dus. Fransman met stokbrood, dom blondje, politieman met donut, superhero met megaspieren, prinsesjes uit sprookjes, ridders op witte paarden, dikke Amerikanen, Mexicanen met sombrero, cheerleader als dom blondje, verwijfde homo's, chinezen die goed zijn in wiskunde met grote voortanden, negers die kip lekker vinden, Nederlanders die gierig zijn and the list goes on and on and on. Er eerlijk gezegd stoor ik mij aan geen 1 hiervan. Waarom moet hier censuur op komen. We zijn toch geen Noord Korea?
En dan steekt toch weer mijn hypocrisie de kop op, want ja, ik ga wel met mijn kinderen naar het sinterklaasfeest dat door het bedrijf waar ik werk wordt georganiseerd. Het bevestigen van zulke stereotypes is namelijk een heel geleidelijk en sluipend proces. Een middagje een gezellige show en cadeautjes krijgen maakt op het geheel niet zo veel uit (zoals een enkele druppel in een emmer). Maar ik hoop wel dat Zwarte Piet in de komende jaren gaat veranderen in Piet. Met wellicht allemaal verschillende kleuren. Er zal dan vast ook nog wel een Zwarte Piet zijn, maar ook een Witte Piet, een Rode Piet, een Gele Piet, een Groene Piet, een Rose Piet, een Paarse Piet... Lijkt mij de perfect oplossing.
Dus een piet in de huidige vorm is een stereotype voor een domme en luie neger die onbewust negatieve invloed heeft op de vorming van kinderen. Maar zodra we hem niet meer zwart maken is het goed. Dus eigenlijk zeg je nu dat zwart onbewust een negatieve associatie oproept maar kleuren niet.
Laat ik het omkeren. Enerzijds zeg je dat het onderbewuste wel beïnvloed wordt door opvoeding, vrienden, media, etc. Waarom zou volgens jou Zwarte Piet niet zo'n invloed hebben?
Wat dat betreft kan ik alleen voor mezelf spreken dus dat maakt het wellicht wat eenzijdig. Maar om te beginnen heb ik niet de link gelegd tussen ZP = neger. Daarnaast is ZP een positief icoon (vrolijk, vrijgevig, werkt hard etc) en heb ik er geen negatieve annotaties bij. Als derde punt is het een fictief karakter. Die heeft op mij een stuk minder invloed dan echte mensen die niet een bepaalde rol spelen. Sneeuwwitje heeft mij ook niet beïnvloed zeg maar

Als kanttekening, ik zie nog niet in waarom dat een ZP nou juist een negatieve invloed moet hebben als we er voor het gemak even vanuit gaan dat er wel een onbewuste invloed zou zijn.
Je erkent het proces - maar ontkent vervolgens dat Zwarte Piet bij dat proces betrokken zou zijn. Waarom niet?
Zie hierboven. En door onderscheid te maken tussen fictie en non-fictie onder andere. Zoals ik al zei moet ik voor mezelf spreken en heeft het proces (om het zo maar te noemen) geen negatief (of noemenswaardige) impact gehad op mijn vorming. Voor zover ik dat zelf kan beoordelen uiteraard

En hoe ZP schade aanricht aan de maatschappij heb ik denk ik al uitvoerig genoeg uit de doeken gedaan. ZP zorgt voor een sterkere verankering van bepaalde stereotypes. ZP afschaffen lost dat onderliggende probleem dus zeker niet helemaal op en al zeker niet per direct. Maar het is wel een stap in de goede richting. Er moeten een heleboel dingen gedaan worden om racisme echt uit te roeien. En geen van die dingen zal ook maar in de buurt komen van een complete oplossing. Maar toch zijn ze allemaal nodig om uiteindelijk tot die oplossing te komen.
Dan verschillen we daar van mening. Allereerst zie ik ZP namelijk niet als een stereotype neger. Als tweede zie ik ook weinig heil om stereotypes uit te bannen. Zoals hierboven beschreven zijn dan er nogal veel. Als derde hoeft een stereotype helemaal niet negatief te zijn. Wie gaat bepalen wat wel en niet mag? De meerderheid blijkbaar niet want dat is nu ook geen doorslaggevend argument. En als laatste zie ik geen schade aan de maatschappij aangericht door ZP. Ik heb het dan niet over een aantal mensen dat beledigd is. Er is namelijk altijd wel iemand ergens over beledigd. Ik heb het over schade in de zin van geen baan kunnen krijgen nav ZP, uitgesloten worden van groepen nav ZP, de rotklusjes in de schoenen geschoven worden nav ZP.
Bovenstaande problemen gebeuren zeer zeker wel en moet absoluut aangepakt worden. ZP als stereotype neger staat daar mijns inzien compleet los van (en is ook geen juiste vergelijking).