In het rapport van de VN noemde men o.a. de relatie tussen ZP en SN problematisch, die moet veranderen. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat buitenstaanders en mensen uit het anti-kamp suggereren dat SN net een slavendrijver is die de domme pieten naar hun plek wijst. Nu is het al heel wat jaar geleden sinds in het sinterklaasjournaal keek, maar wat ik mij nog wel herinner is dat die oude man niemand meer rond commandeerde.ph4ge schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:52:
[...]
Als het al waar is; wat is er precies mis mee dat een van de eerste associaties die kinderen hebben bij zwarte mensen, die ze in sommige gebieden niet vaak zien, het feit is dat het super vrolijke, vriendelijke, vrijgevige en behulpzame mensen zijn? Het alternatief is juist een stuk negatiever, nog los van dat het inderdaad een natuurlijke reactie is om bang te zijn van iets dat vreemd is en Zwarte Piet ze juist die natuurlijke reactie afleert. Welke boodschap geef je ze mee door eindeloos te discussiëren over iemand huidskleur?
Overigens is Zwarte Piet helemaal niet dom. Het is juist Sinterklaas die het allemaal niet meer zo goed weet (een zeer negatief stereobeeld richting ouderen, die juist vrijwel allemaal heel pro-Sinterklaas zijn).
[...]
Dat blijft uiteindelijk de kern van het verhaal. De mensen met de grootste afkeur tegen Zwarte Piet zijn juist de racisten door zoveel stennis te schoppen over iemands huidskleur. Zie de tweet over MH17 van Quincy.
Het was nog net niet zo dat er een CEO, CFO en CTO piet was terwijl die oude man alleen nog zijn naam aan het bedrijf feest gaf. Het het zou mij ook niets verbazen als de meeste van de pieten een fatsoenlijk raspaard in de lease hebben terwijl de Sint het met die rammelbak moet doen. De relatie tussen ZP en SN is compleet tegenovergesteld aan wat het anti-kamp nu probeert te suggereren en als het VN rapport die relatie problematisch noemt dan kan ik mij het onbegrip in het pro-kamp voorstellen wanneer het anti-kamp dat rapport als argument gaat gebruiken.