Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
ph4ge schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:52:
[...]

Als het al waar is; wat is er precies mis mee dat een van de eerste associaties die kinderen hebben bij zwarte mensen, die ze in sommige gebieden niet vaak zien, het feit is dat het super vrolijke, vriendelijke, vrijgevige en behulpzame mensen zijn? Het alternatief is juist een stuk negatiever, nog los van dat het inderdaad een natuurlijke reactie is om bang te zijn van iets dat vreemd is en Zwarte Piet ze juist die natuurlijke reactie afleert. Welke boodschap geef je ze mee door eindeloos te discussiëren over iemand huidskleur?

Overigens is Zwarte Piet helemaal niet dom. Het is juist Sinterklaas die het allemaal niet meer zo goed weet (een zeer negatief stereobeeld richting ouderen, die juist vrijwel allemaal heel pro-Sinterklaas zijn).

[...]

Dat blijft uiteindelijk de kern van het verhaal. De mensen met de grootste afkeur tegen Zwarte Piet zijn juist de racisten door zoveel stennis te schoppen over iemands huidskleur. Zie de tweet over MH17 van Quincy.
In het rapport van de VN noemde men o.a. de relatie tussen ZP en SN problematisch, die moet veranderen. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat buitenstaanders en mensen uit het anti-kamp suggereren dat SN net een slavendrijver is die de domme pieten naar hun plek wijst. Nu is het al heel wat jaar geleden sinds in het sinterklaasjournaal keek, maar wat ik mij nog wel herinner is dat die oude man niemand meer rond commandeerde.

Het was nog net niet zo dat er een CEO, CFO en CTO piet was terwijl die oude man alleen nog zijn naam aan het bedrijf feest gaf. Het het zou mij ook niets verbazen als de meeste van de pieten een fatsoenlijk raspaard in de lease hebben terwijl de Sint het met die rammelbak moet doen. De relatie tussen ZP en SN is compleet tegenovergesteld aan wat het anti-kamp nu probeert te suggereren en als het VN rapport die relatie problematisch noemt dan kan ik mij het onbegrip in het pro-kamp voorstellen wanneer het anti-kamp dat rapport als argument gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Señor Sjon schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:04:
Ruimdenkende mensen? Die moet je even uitleggen als men het over ZP=slaaf heeft en we wensen geen andere verklaring te horen.

Dat te paard verhaal zal wel uit de middeleeuwen komen waarbij de ridders te paard gingen en schildknapen e.d. te voet.
Alleen is Sint Nicholaas van vóór de middeleeuwen (= ca. 500 tot ca. 1500).

Paarden zullen een vorm van luxe geweest zijn in het verleden, de kerk is altijd rijk geweest en Sint Nicholaas was een bisschop. Dat hij geld voor het paard had, snap ik. Dat hij te paard afgebeeld wordt, snap ik evengoed. Niet vanwege zijn rijkdom, niet vanwege zijn status, maar vanwege zijn afgebeelde leeftijd.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Jean Paul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:03:
[...]

Hoe kom je erbij dat 90% erbij verzonnen is? En je blijft vasthouden aan één bron. Erg gevaarlijk :)

Al dit geleuter om huidskleuren en status, en we missen ondertussen waar het werkelijk om draait.
Een bron wat nog steeds als sinterklaas liedje wordt gezongen...

Jij denkt dat sinterklaas nu is zoals hij in 343 was? Met zijn stoomboot? En zijn paard op het dak? En zijn kruidnoten? Begrijp niet wat er gevaarlijk is aan 1 bron die overal genoemd wordt als de oorsprong van het feest zoals we nu kennen. Heb jij een betere bron?
Yohost! schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:07:
[...]

Zie ineens ben ik niet meer ruimdekend :z
Ons bedoel ik degenen die zwarte piet als onderdeel van een kinderfeest zien en wat al jaren bij hun cultuur hoort niks meer en niks minder.
Aha dus ik zie zwarte piet niet als onderdeel van een kinderfeest? Ik heb alleen aangegeven dat tradities best kunnen veranderen. Ik ben net zo opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet.
Miki jij bent de enige die in mijn ogen met echte argumenten komt. Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat kinderen zwarte piet als helden zien en zelfs onbewust de associatie niet leggen naar slavernij of wat dan ook. Daarom denk ik ook dat aanpassingen aan de piet geen enkele impact zal hebben op hoe kinderen het feest ervaren. Ik speel hier de advocaat van de duivel en het kan me geen donder schelen of er wel of niet iets aangepast wordt. Mijn kind krijgt mijn normen en waarden mee, dus die zal van mij het nodige meekrijgen om niet te discrimineren. Maar ik kan goed begrijpen dat mensen zwarte piet aanstootgevend vinden en dat we met zijn allen hier best het e.e.a. kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoorde op de radio dat de burgemeester van Gouda en zijn gezin zijn bedreigd, dat ze 'de intocht niet zouden overleven' als ze iets aan Zwarte Piet zouden veranderen.

Hij zou politiebescherming gekregen hebben inmiddels.

Hoort dat dan ook bij de oer-Hollandse traditie van Zwarte Piet? Ging het hier nu om een feest of om een gewelddaddig iets, dat een burgemeester en zijn gezin kennelijk al voor hun leven moeten vrezen? Goed voorbeeld ook voor de kinderen, dit soort bedreigingen....

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 14-10-2014 17:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

shenr schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:23:
[...]

Een bron wat nog steeds als sinterklaas liedje wordt gezongen...

Jij denkt dat sinterklaas nu is zoals hij in 343 was? Met zijn stoomboot? En zijn paard op het dak? En zijn kruidnoten? Begrijp niet wat er gevaarlijk is aan 1 bron die overal genoemd wordt als de oorsprong van het feest zoals we nu kennen. Heb jij een betere bron?

[...]
Dus omdat we sinterklaasliedjes zingen uit jouw bron, maakt het die bron de enige waarheid? Kom op, doe even fris :)

Doe ik voorkomen alsof hij wordt afgebeeld alsof het 343 was? Absoluut niet.
Doe ik voorkomen alsof ik een bron heb met de enige waarheid? Absoluut niet.
Doe ik voorkomen alsof zwarte piet altijd bestaan heeft? Absoluut niet.

Betreffende paard op dak, daarvan wordt gedacht dat het relatie heeft met de god Wodin. Maar zoals ik eerder zei, de herkomst van veel zaken is niet of nauwelijks te achterhalen. Is dat relevant? Nee.

Wat wel relevant is, is dat we een feest vieren. Een feest die we laten verzieken ondertussen door enkele racisme schreeuwers, kortzichtigheid en mensen in een slachtofferrol. Daar ben ik op tegen.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:35:
Hoorde op de radio dat de burgemeester van Gouda en zijn gezin zijn bedreigd, dat ze 'de intocht niet zouden overleven' als ze iets aan Zwarte Piet zouden veranderen.

Hoort dat dan ook bij de oer-Hollandse traditie van Zwarte Piet? Ging het hier nu om een feest of om een gewelddaddig iets, dat een burgemeester en zijn gezin kennelijk al voor hun leven moeten vrezen? Goed voorbeeld ook voor de kinderen, dit soort bedreigingen....
Als dit werkelijk zo is dan zijn we wel diep gezonken met z'n allen. Ongelooflijk wat een futiel iets kan losmaken in onze samenleving.

Ik had liever gezien dat iemand ludiek een protest had ingediend on dezelfde redenen die nu aangevoerd worden bij de zwarte Pieten. Denk aan indo community i.r.l. Nederlandse bezettingsverleden en dus ook krijgsgevangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 14-10-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

wildhagen schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:35:

Kansloos van degenen die iemand daarom gaan bedreigen. Het helpt helemaal niemand in de discussie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou ja, het geeft aan hoever mensen willen gaan om een traditie te behouden. Kennelijk gaan dan letterlijk alle remmen los en dan schijnen alle middelen geoorloofd te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het komt denk ik voort uit een breder gevoel van onvrede met de veranderingen in de samenleving, waar de bewuste personen (niet behorende tot de intellectuele kosmopolitische klasse) erg bang voor zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:37
Iemand "anoniem" de dood inwensen is blijkbaar mode tegenwoordig. Las ook al dat Peter R de Vries een mail heeft ontvangen.
Triest, ongeacht je voor of tegen verandering bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
nare man schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:46:
... (niet behorende tot de intellectuele kosmopolitische klasse)...
Over vooroordelen gesproken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Morrar schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:47:
[...]

OK, ok, ik geef meteen toe, de mensen die de burgemeester met de dood hebben bedreigd behoren waarschijnlijk wel tot de intellectuele kosmopolitische klasse. Want zo doen die dat, kom je aan ons feestje, dan maken we je gewoon kapot :)

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 14-10-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
[...]

Indien Nare man het heeft over mensen die dat soort mails sturen i.p.v. het gehele pro-kamp heeft hij gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Nou ja, vind jij het dan normaal dat het (kennelijke) pro-pieten kamp moet grijpen naar doodsbedreigingen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ik ben pro piet met wat kleine aanpassingen maar wens niet met dezelfde kam behandeld te worden als die malloten die dit soort waanzinnige middelen inzetten.

Waar kan ik me melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
andries.t.net schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:48:
[...]

Indien Nare man het heeft over mensen die dat soort mails sturen i.p.v. het gehele pro-kamp heeft hij gewoon gelijk.
Dat was ook wel redelijk duidelijk, ik zie niet in waar de bewuste personen anders op moest slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
wildhagen schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:48:
[...]

Nou ja, vind jij het dan normaal dat het (kennelijke) pro-pieten kamp moet grijpen naar doodsbedreigingen?
Nee het ging over de aanname dat alleen niet-intellectuelen dat zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23

Player1S

Probably out in the dark

Het boeit de kinderen echt geen ene pepernoot van wie ze de cadeaus en pepernoten krijgen.

Als beide kampen nou eens stoppen met koppig zijn en de koppen bij elkaar steken om een goede oplossing te vinden.

Ik vraag me echter af of het sommigen echt gaat om Piet zwart te houden volgens traditie of dat er een dieper onderliggend probleem is wat ze dwars zit.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Jean Paul schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:38:
[...]
Dus omdat we sinterklaasliedjes zingen uit jouw bron, maakt het die bron de enige waarheid? Kom op, doe even fris :)

Doe ik voorkomen alsof hij wordt afgebeeld alsof het 343 was? Absoluut niet.
Doe ik voorkomen alsof ik een bron heb met de enige waarheid? Absoluut niet.
Doe ik voorkomen alsof zwarte piet altijd bestaan heeft? Absoluut niet.

Betreffende paard op dak, daarvan wordt gedacht dat het relatie heeft met de god Wodin. Maar zoals ik eerder zei, de herkomst van veel zaken is niet of nauwelijks te achterhalen. Is dat relevant? Nee.

Wat wel relevant is, is dat we een feest vieren. Een feest die we laten verzieken ondertussen door enkele racisme schreeuwers, kortzichtigheid en mensen in een slachtofferrol. Daar ben ik op tegen.
O ja ik was dat versje vergeten dat we zingen over de god Wodin :? :? :?
Je probeert alles wat ik zeg onderuit te halen zonder ook maar iets met inhoud te zeggen. Vooral dat laatste wat je zegt geeft wel duidelijk weer dat jij zelf juist erg kortzichtig bent en in geen mate te overtuigen bent.
L1nt schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:53:
Het boeit de kinderen echt geen ene pepernoot van wie ze de cadeaus en pepernoten krijgen.

Als beide kampen nou eens stoppen met koppig zijn en de koppen bij elkaar steken om een goede oplossing te vinden.

Ik vraag me echter af of het sommigen echt gaat om Piet zwart te houden volgens traditie of dat er een dieper onderliggend probleem is wat ze dwars zit.
Dat gevoel krijg ik nou ook.

[ Voor 17% gewijzigd door shenr op 14-10-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Het pro-kamp zal zich exact het omgekeerde afvragen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
Miki schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:52:
Ik ben pro piet met wat kleine aanpassingen maar wens niet met dezelfde kam behandeld te worden als die malloten die dit soort waanzinnige middelen inzetten.

Waar kan ik me melden?
Gewoon je bek houden of een kant kiezen, of je bent een vuile racistische slavendrijver of je bent een walgelijke buitenlander die maar terug naar zijn plek moet. :X :X

De discussie is zo gepolariseerd met aan de ene kant herrieschoppers zoals Quinsy en aan de andere kant mensen die blijkbaar doodsbedreigingen gaan versturen dat dit alleen maar verliezers gaat kennen. De discussie wordt gehouden in de samenleving ipv de politiek, maar al die twitter en facebook discussies maken het probleem alleen maar erger. Wanneer bedrijven of politici zich er wel mee bezig gaan houden zijn er iedere keer weer mensen die van mening zijn dat ze zich er niet mee moeten bemoeien, maar die mensen kunnen zelf niet normaal de discussie aan gaan in de samenleving zelf.

Wellicht waren een paar simpele aanpassingen genoeg geweest om beide kanten tevreden te houden, maar tot een normale dialoog is het helaas nooit gekomen. Racisme is onder bepaalde mensen alleen maar versterkt en sommige groepen voelen zich alleen maar minder deel van de samenleving. ZP zal toch wel verdwijnen, maar het antikamp heeft niet het gevoel dat er echt naar ze is geluisterd terwijl propieters 'verloren' hebben en dit iedere keer weer zullen herhalen in maatschappelijke discussies die hier niets mee te maken hebben.

Dus waar kan je je melden? Bespaar jezelf de moeite. Het belangrijkste is dat pepernoten en kruidnoten de discussie gewoon overleefd hebben en we dus gewoon van april tot januari kunnen blijven genieten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de discussie en opspraak moet iets betekenen in de term van onbezoedelde persoon voor iedereen . Het is het breken met tradities die voorruitgang boeken en ik denk dat sint altijd goede dingen heeft gedaan in Nederland , met name verdeeldheid wegnemen die er altijd was en nog is maar anders . Als er groepen protestante kinderen voorbij een Katholieke school liepen werd er gezongen , Katholieke stinkfabrieken en andersom zelfde ellende . Die kloof is een stuk minder maar nu ontstaat er een andere kloof omdat alles anders is als vroeger . We zullen zien hoe de upgrade/evolutie van piet verloopt maar hij moet met zijn tijd mee gaan denk ik. En laten we niet vergeten dat sint en piet eigenlijk niet bestaan en Spanje een mooi vakantieland is met de zelfde euro als wij en de dictator is weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:37

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:49:
Alleen de discussie en opspraak moet iets betekenen in de term van onbezoedelde persoon voor iedereen . Het is het breken met tradities die voorruitgang boeken en ik denk dat sint altijd goede dingen heeft gedaan in Nederland , met name verdeeldheid wegnemen die er altijd was en nog is maar anders . Als er groepen protestante kinderen voorbij een Katholieke school liepen werd er gezongen , Katholieke stinkfabrieken en andersom zelfde ellende . Die kloof is een stuk minder maar nu ontstaat er een andere kloof omdat alles anders is als vroeger . We zullen zien hoe de upgrade/evolutie van piet verloopt maar hij moet met zijn tijd mee gaan denk ik. En laten we niet vergeten dat sint en piet eigenlijk niet bestaan en Spanje een mooi vakantieland is met de zelfde euro als wij en de dictator is weg :)
Met verandering is niks mis maar verandering moet niet geforceerd worden door een kleine groep die zich gekwetst voelt. We voelen ons met z'n allen veel te snel gekwetst tegenwoordig. Verandering moet geleidelijk gaan en Zwarte Piet maakt al jaren een geleidelijke verandering door. Maar nu, omdat het racistisch zou zijn, hebben we opeens een stroopwafelpiet en een kaaspiet. Ik weet niet hoe die laatste eruit gaat zien maar mijn vermoeden doet dat deze geel is. Wat krijgen we volgend jaar dan? Aziaten die zich beledigd voelen?

Mij boeit het niet hoe de veranderingen van Zwarte Piet zijn zolang de veranderingen maar niet plaatsvinden onder het mom van racisme, politiek correct zijn en iedereen tevreden stellen. Vorig jaar had er gewoon een algemene website moeten komen waarop men kon stemmen. Dan kon democratisch bepaald worden hoe het verder moet gaan en was je in één klap van heel het gezeur af. "Wil jij Zwarte Piet veranderen omdat je je gekwetst voelt? Prima, maar meer dan 90% van de Nederlandse bevolking wil het niet. De meerderheid bepaald, einde verhaal." En dan kon Zwarte Piet weer verder gaan met geleidelijk veranderen.

Omdat het hier over traditie gaat zal ik er een mooi voorbeeld bij pakken: onverdoofd ritueel slachten. Dat wordt vooral gepraktiseerd door Joden en moslims en zou zijn basis vinden in het Joodse en islamitische geloof. Een kleine groep wil die traditie behouden (ondanks dat het barbaars is) en een grote groep Nederlanders wil dat het verdwijnt. Hier een bericht uit 2012:

"Bleker sloot in juni een convenant met joodse en moslimorganisaties om bij de rituele, onverdoofde, slacht het dierenwelzijn te verbeteren zonder godsdienstige gebruiken aan te tasten. De bewindsman vond een verbod op onverdoofd slachten dat een meerderheid van de Tweede Kamer wilde, te ver gaan.

De Eerste Kamer wees een verbod af omdat het de vrijheid van godsdienst aantast
."

Het probleem is niet het ritueel achter het slachten. Daar is niet veel mis mee namelijk. Het probleem is dat de dieren niet verdoofd worden en dat gedeelte vind je niet terug in zowel de Koran als de Thora. Waarom? Omdat er vroeger nog geen verdoving bestond. Dat heeft dus meer met traditie te maken dan met geloof. Maar de vraag is dus: waarom mag die traditie niet aangetast worden terwijl een andere traditie wel aangetast mag worden? Puur om politiek correct te zijn? Bang om de verkeerde groep voor het hoofd te stoten?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:22
Het kan nog best eens lelijk gaan worden tijdens de intocht
http://www.nu.nl/binnenla...sinterklaas-in-gouda.html

Als het "Kick Out Piet" kamp mag demonstreren dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er ook een tegengeluid komt.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
Mx. Alba schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:52:
Ik heb een zeer interessante korte lezing gezien over racisme en vooroordelen:

Ik ben mijzelf er wel degelijk van bewust dat ik bevooroordeeld ben. Maar juist omdat ik dat weet, kan ik daar rekening mee houden en proberen om mijn mening bij te sturen.

Ook in deze zie ik nu in dat ik mijn mening moet bijsturen. Het fenomeen Zwarte Piet helpt inderdaad om bepaalde associaties met zwarte mensen te versterken. En die associaties worden juist door kleine kinderen gelegd omdat het een kinderfeest is. En het is juist "gevaarlijk" omdat het gevaar ervan niet wordt ingezien. Tot nu toe door mijzelf dus ook niet.

Maar als ik nu terugkijk, zie ik ook waarom ik dat niet inzag. Juist door de manier waarop Quinsy et al het aankaartten! Ik voelde mij aangevallen en schoot dus in de verdediging. Ik was het vooral oneens met de manier waarop het gebracht werd, waardoor ik het onderliggende probleem niet kon zien. Maar al met al moet ik zeggen dat de anti-pieten gelijk hebben - zij het niet op de manier waarop zij beweren.

Want zij zeggen dat het is vanwege de slavernij, vanwege het stereotype, omdat zij zich gediscrimineerd voelen. Maar dat is allemaal grotendeels onzin. Wat wel van belang is, is dat het bij kinderen zorgt voor onbewuste associaties met betrekking tot zwarte mensen.

Associaties die dan wel niet of nauwelijks hun mening beïnvloeden, maar die wel degelijk hun onbewuste gedrag beïnvloeden. Associaties die niet alleen gevormd worden bij blanke kinderen, maar ook bij zwarte kinderen, die daardoor een zeer schadelijk intrinsiek onbewust minderwaardigheidscomplex krijgen.
Indien dat zo was dan was dat zeker van belang ja, maar is dat wel zo dan? Er is geen enkel bewijs dat dat zo is en er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dat zo is. De zwarte pieten van tegenwoordig zijn juist helden die vooral herkenbaar zijn door hun vrolijkheid, vindingrijkheid en wellicht ook vrijgevigheid.

Overigens ga je het anti-kamp nu woorden in de mond leggen. Je zegt zelfs zelf dat de genoemde argumenten grotendeels onzin zijn, maar dat ze zus en zo bedoelen, maar het is maatschappelijk gezien toch echt belangrijk dat men eens een keer stopt met die drogredeneringen. Nu snap ik ook wel dat dat waarschijnlijk niet meer mogelijk is in deze discussie, maar dat maakt het niet minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:37

SomerenV

It's something!

ScuL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:48:
Het kan nog best eens lelijk gaan worden tijdens de intocht
http://www.nu.nl/binnenla...sinterklaas-in-gouda.html

Als het "Kick Out Piet" kamp mag demonstreren dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er ook een tegengeluid komt.
Even een foto opgezocht van deze groep en zijn voornamelijk donkere mensen (niet heel vreemd ook in dit geval). Maar wil je racisme in de hand werken? Dan vooral tijdens een fucking intocht gaan roepen dat je Zwarte Piet weg wilt hebben omdat het racisme zou zijn. Top bezig! 8)7 Ben benieuwd of een pro-groep nu ook mag demonstreren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

shenr schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:56:
[...]

O ja ik was dat versje vergeten dat we zingen over de god Wodin :? :? :?
Je probeert alles wat ik zeg onderuit te halen zonder ook maar iets met inhoud te zeggen. Vooral dat laatste wat je zegt geeft wel duidelijk weer dat jij zelf juist erg kortzichtig bent en in geen mate te overtuigen bent.

[...]

Dat gevoel krijg ik nou ook.
Je mist nogal wat, maar dat verbaast me weinig gezien het feit je je aan een bron vastklampt.

Waar geef ik aan dat we over Wodan zingen? Lees je eens wat meer in, dan kom je dit soort referenties te weten.

Verder is het niet noodzakelijk om mij persoonlijk aan te vallen. Dat laat je wel gelijk kennen. Je gaat geen discussie aan, je houd vast aan een enkele bron zonder verder je erop in te lezen, en als het je niet zint noem je mij maar kortzichtig en niet te overtuigen?

Er valt weinig te overtuigen als je met niets concreets komt. Daarnaast laat ik de geschiedenis open, zoals ik eerder aangaf kom je de waarheid toch niet te weten, en dat is het euvel ook niet.

Waar het om draait is dat wij, als Nederlander, onze huidige traditie in huidige vorm aan moeten passen voor een hele kleine groep met een hele grote mond. Als het nu gegrond was, oké. Maar we vieren geen slavernij of wat voor gekkigheid. Op elk onderwerp houd je ontevreden mensen, zo ook hier. Maar die mensen moeten bij henzelf te rade gaan wat nu eigenlijk hun echte probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:26
Lekker demonstreren in het altijd gezellige Gouda. Uitstekende kans voor de zeurpieten om zich van hun slechtste kant te laten zien. Een kinderfeest met mobiele eenheid. En een burgermeester in een kogelvrij vest. Kansloos gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die gelukkig met common sense en fatsoen de discussie proberen aan te gaan.

http://www.rtlnieuws.nl/n.../kom-niet-aan-zwarte-piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
Het is dit jaar heel simpel: Ga niet naar intochten en massale feesten omtrent Sinterklaas waar dit soort rare zwarte pieten rondlopen. Blijkbaar kunnen we niet met honderden columns, duizenden klaagbrieven en weet ik het allemaal iets bewerkstelligen, dan is het ook over.

Voor de volgende generatie die inmiddels in de familie is hebben we besloten dat de Sint persoonlijk langs komt. Geen intocht met dit soort rare zaken. Dat is namelijk pas echt verwarrend voor een kind: Zwarte piet die opeens geel is. Juist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch mooi hoe Wester zijn fundamentalisme voor zichzelf goedpraat als redelijkheid.

Die houding is het spiegelbeeld van Quinsy Gario.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 15-10-2014 10:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15

unclero

MB EQA ftw \o/

naarden 4ever schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 01:04:
Voor de volgende generatie die inmiddels in de familie is hebben we besloten dat de Sint persoonlijk langs komt. Geen intocht met dit soort rare zaken. Dat is namelijk pas echt verwarrend voor een kind: Zwarte piet die opeens geel is. Juist....
Ach... Als je als ouder je kinderen wijs kan maken dat er een of andere dooie vent ieder jaar het zonovergoten Spanje verlaat om op zijn verjaardag cadeautjes uit te gaan delen in dit kille kikkerlandje.. Dan kun je hier ook nog wel wat moois van maken. Beetje creatief zijn ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

unclero schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:03:
[...]

Ach... Als je als ouder je kinderen wijs kan maken dat er een of andere dooie vent ieder jaar het zonovergoten Spanje verlaat om op zijn verjaardag cadeautjes uit te gaan delen in dit kille kikkerlandje.. Dan kun je hier ook nog wel wat moois van maken. Beetje creatief zijn ;).
De periode dat iemand gelooft in sinterklaas is een goede 4 - 5 jaar. Dus over 4-5 jaar is het voor kinderen de normaalste zaak van de wereld dat pieten er anders bij lopen, voor hun is het immers nooit anders geweest. En verder is het inderdaad een kwestie van het sprookje wat aanpassen. Als je het sinterklaasjournaal de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd, dan weet je dat er elk jaar enorm spannende dingen gebeuren in Spanje en op die boot. Moet wel een erg slechte scenario-schrijver zijn die hier niets op weet te verzinnen.

Wat mij het meeste stoort aan deze hele discussie is de felheid. Pro-pieten en/of anti-pieten die gaan staan demonstreren bij de intocht? (Doods-)bedreigingen? Opnieuw opborrelend racisme? Dat is de echte puinhoop die met deze discussie weer eens aan het licht komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 15-10-2014 08:13 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23

Player1S

Probably out in the dark

SomerenV schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:58:
[...]

Even een foto opgezocht van deze groep en zijn voornamelijk donkere mensen (niet heel vreemd ook in dit geval). Maar wil je racisme in de hand werken? Dan vooral tijdens een fucking intocht gaan roepen dat je Zwarte Piet weg wilt hebben omdat het racisme zou zijn. Top bezig! 8)7 Ben benieuwd of een pro-groep nu ook mag demonstreren.
Die gaan ongetwijfeld ook protesteren. En voor hun moet de ME waarschijnlijk in actie komen. En wie worden er de dupe van? De kinderen.
Goed bezig Nederland.

Ik durf te wedden dat wanneer heel Nederland massaal had gezegd "ok, jullie voelen je beledigt door Zwarte Piet. Dat kan. Wij willen wel meedenken aan een goede oplossing waar jullie je in kunnen vinden maar dan moet dat wel geleidelijk gaan want onze kinderen, en met name de autistische kinderen, mogen er niet de dupe van worden" het merendeel van het anti-kamp hier wel in mee waren gegaan.

Omdat het pro-kamp meteen over de zeik was is het nu hard tegen hard.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04
shenr schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:30:
Zwarte piet bestond niet eens bij het originele concept van sinterklaas.
"In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht drie nieuwe zaken, die zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot"
Meer dan 150 jaar al, maar omdat een ventje van een jaar of 35 (Quinsy) het racisme vindt moeten we het maar afschaffen? Heb je die gast toevallig bij Pauw & Witteman gezien? Vroeger zouden ze zeggen "die is niet wies". Tegenwoordig krijgt elke aap door internet een platform.
En nee: aap is niet racistisch :O

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
L1nt schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:53:

Het gaat helemaal niet om zwarte piet, het gaat om de sociale onrust in onze veranderende maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
Voor mij is het simpel.

Iedereen is welkom in Nederland, we passen ons aan, moskeeen, synagogen, verschillende religies tradities etc zijn mogelijk in Nederland zonder dat men raar opkijkt. Rituelen over en weer worden gerespecteerd. Wel of niet gesluierd het maakt niet uit etc. Ook al ben je te gast in ons land, je mag je eigen tradities en geloof behouden.

Als we naar het buitenland gaan passen we ons aan, de schoenen uit als we een moskee bezoeken. De vrouwen gesluierd als dat verwacht word. Wij passen ons aan aan de tradities die gelden in dat land, en daar hebben we geen moeite mee.

Maar nu word er ineens verwacht dat wij ons tradities gaan aanpassen, omdat een klein aantal mensen vinden dat dat racistisch is. Het feest is niet rasistisch, maar uitleg is niet genoeg.

Het gaat erom dat er een grens overschreden word. Waar wij altijd tolerant zijn, ons altijd aanpassen, blijkt dat al die gastvrijheid ons niets heeft opgeleverd. Zover zijn wij gegaan om anderen zo welkom te laten voelen.

Laat ons in onze waarde zoals wij ook anderen in hun waarde houden, en heb respect voor tradities. Sint en piet zijn niet racistisch, geen enkele Nederlander ziet dat zo. Maar juist degenen die wij welkom heten in ons land(nou, een kleine groep dan), zijn bezig om dit kapot te maken voor ons.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:26
L1nt schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:15:
[...]

Omdat het pro-kamp meteen over de zeik was is het nu hard tegen hard.
Lekker omdraaien. Het zijn tenslotte de pro-pieten die moeilijk doen. :? Het zijn net kleine kinderen die net zo lang zeuren om een snoepje tot moeder zwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Devian schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:46:

Het gaat erom dat er een grens overschreden word. Waar wij altijd tolerant zijn, ons altijd aanpassen, blijkt dat al die gastvrijheid ons niets heeft opgeleverd. Zover zijn wij gegaan om anderen zo welkom te laten voelen.

Laat ons in onze waarde zoals wij ook anderen in hun waarde houden, en heb respect voor tradities. Sint en piet zijn niet racistisch, geen enkele Nederlander ziet dat zo. Maar juist degenen die wij welkom heten in ons land(nou, een kleine groep dan), zijn bezig om dit kapot te maken voor ons.
Wanneer behoor je tot "wij" en wanneer behoor je tot "hun"?
Zijn al die anti Pieten dan mensen die pas een half jaar in NL wonen? Of zitten er velen bij die hier geboren en getogen zijn?
Als je in je jeugd vervelende opmerkingen krijgt vanwege je huidskleur en de Zwarte Piet associatie en je wilt je eigen kinderen behoeden voor hetzelfde ben je dan slecht bezig?
In dit topic wordt vaak verwezen naar Quinsie en die andere gek. Maar er zijn toch zat anti Pieten die toch normaal zijn? Als zelfs de hoofdpiet zegt dat het wel iets minder mag (http://www.nrc.nl/nieuws/...r-zwart-en-minder-knecht/), dan is het toch een teken aan de wand dat de antikamp niet alleen uit schreeuwerd als Quinsie en Prem?

Helaas is er geen fatsoenlijke discussie geweest door schreeuwerds van beide kampen. Daarom zijn we nu opgescheept met een gedrocht als een gele kaaspiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lekkerboeie86 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:49:
[...]

Lekker omdraaien. Het zijn tenslotte de pro-pieten die moeilijk doen. :?
Nou ja, hij heeft wel een punt, als je ziet hoe uitermate spastisch het pro-pieten kamp vaak reageert op zelfs maar de meest milde kritiek. En als ze dan ook nog naar doodsbedreigingen moeten grijpen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 15-09 19:58
Dit dus.
De meerderheid wil het absoluut niet en toch gebeurd het.

Maar goed! Het begin van het einde van zwarte piet is nu ingezet en nu de kinderen het voorgeschoteld krijgen is het onomkeerbaar geworden.
Helaas de meerderheid heeft verloren en zal zich moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 20:59
Russel88 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:57:
[...]

Zijn al die anti Pieten dan mensen die pas een half jaar in NL wonen? Of zitten er velen bij die hier geboren en getogen zijn?
Als je in je jeugd vervelende opmerkingen krijgt vanwege je huidskleur en de Zwarte Piet associatie en je wilt je eigen kinderen behoeden voor hetzelfde ben je dan slecht bezig?
In dit topic wordt vaak verwezen naar Quinsie en die andere gek. Maar er zijn toch zat anti Pieten die toch normaal zijn? Als zelfs de hoofdpiet zegt dat het wel iets minder mag (http://www.nrc.nl/nieuws/...r-zwart-en-minder-knecht/), dan is het toch een teken aan de wand dat de antikamp niet alleen uit schreeuwerd als Quinsie en Prem?

Helaas is er geen fatsoenlijke discussie geweest door schreeuwerds van beide kampen. Daarom zijn we nu opgescheept met een gedrocht als een gele kaaspiet...
Als je in je jeugd aapje genoemd word, moeten we dan ook alle apen maar verbannen?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:26

ktf

Waar wij altijd tolerant zijn, ons altijd aanpassen, blijkt dat al die gastvrijheid ons niets heeft opgeleverd.
Wat een ongelofelijk narcistische onzin is dit. Heeft het ons niets opgeleverd? Serieus, voel eens aan je hoofd!
Yohost! schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:03:
De meerderheid wil het absoluut niet en toch gebeurd het.
Zolang je geen representatieve steekproef de vraag hebt gesteld is dit echt volledig uit de lucht gegrepen en m.i. niet meer dan onderbuikgevoelens. Gelukkig is democratie niet 'de meerderheid regeert', want dan zouden we ook vooral zoveel mogelijk gas in Groningen uit de grond halen en niet omkijken naar wat voor ongemakken ervan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
gambieter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 01:04:
Toch mooi hoe Wester zijn fundamentalisme voor zichzelf goedpraat als redelijkheid.

Die houding is het iegelbeeld van Quinsy Gario.
Je hebt ze nooit allebei op TV gezien? :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
wildhagen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:59:
[...]

Nou ja, hij heeft wel een punt, als je ziet hoe uitermate spastisch het pro-pieten kamp vaak reageert op zelfs maar de meest milde kritiek. En als ze dan ook nog naar doodsbedreigingen moeten grijpen....
YouTube: DWDD 15.10.2013 - Discussie Zwarte Piet
Vooral rond een seconde of 40.... Dáár zit het probleem. Dáár is het begonnen. Daarna nog het in de schoenen schuiven van racisme van 90% van de Nederlanders. Dáár ageert men tegen. En dan zijn het de pro pieten die spastisch zijn... juist.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 15-09 19:58
Zwarte Piet blijft in Friesland gewoon zwart

Zo zegt voorzitter Flip Roordink van de Sint Nicolaascommissie van de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken in Groningen dat de Pieten 'pikzwart' worden. ,,Donkerbruin maakt het zo menselijk, alsof het echt om een huidskleur gaat. Wij gaan daarom dit jaar weer echt voor roetzwart. Zo zwart is niemand, daardoor is het duidelijker dat het niet om discriminatie gaat.''

Wijze woorden _/-\o_
Dit is precies waarom ik en volgens mij vele anderen zwarte piet nooit hebben vergeleken met donkere mensen.

Feit is wel dat er kennelijk mensen zijn die er toch moeite mee hebben maar gebruik het woord discriminatie nou even niet alsjeblieft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ach, ja, Friesland :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Yohost! schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:23:
Zwarte Piet blijft in Friesland gewoon zwart

Zo zegt voorzitter Flip Roordink van de Sint Nicolaascommissie van de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken in Groningen dat de Pieten 'pikzwart' worden. ,,Donkerbruin maakt het zo menselijk, alsof het echt om een huidskleur gaat. Wij gaan daarom dit jaar weer echt voor roetzwart. Zo zwart is niemand, daardoor is het duidelijker dat het niet om discriminatie gaat.''

Wijze woorden _/-\o_
Dit is precies waarom ik en volgens mij vele anderen zwarte piet nooit hebben vergeleken met donkere mensen.

Feit is wel dat er kennelijk mensen zijn die er toch moeite mee hebben maar gebruik het woord discriminatie nou even niet alsjeblieft!
Tsja, in Friesland wonen dan ook vrijwel per definitie geen bruine of zwarte mensen :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07
thewizard2006 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:18:
[...]

YouTube: DWDD 15.10.2013 - Discussie Zwarte Piet
Vooral rond een seconde of 40.... Dáár zit het probleem. Dáár is het begonnen. Daarna nog het in de schoenen schuiven van racisme van 90% van de Nederlanders. Dáár ageert men tegen. En dan zijn het de pro pieten die spastisch zijn... juist.
Oh ik kan me altijd goed inhouden. Maar ik zou me toch een potje kwaad geworden zijn als ik daar zat. Belachelijke actie. Ook al ben je er op tegen, zoiets doe je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Garyu schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:30:
[...]

Tsja, in Friesland wonen dan ook vrijwel per definitie geen bruine of zwarte mensen :+
Friesland, waar de negers nog zwart zijn en alleen de koeien wit }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 20:52
Puur vanwege Prem zou ik een enorme pro-pieter worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Russel88 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:57:
Dat is de vraag voor beide kanten schijnbaar: krijg soms het idee dat anti-pieters met een tintje nu een mooi moment hebben gevonden om lekker hun gal te spuwen voor alle onrecht die ze in hun leven is aangedaan :)
Ik zie maar weinig negers die zo zwart zijn als piet. Oeps, zei ik "neger"? Dat mag ook niet meer: ik bedoelde "zwarte" :X
Grotendeels veroorzaakt door de manier waarop Quinsy het bracht: alsof zwarte piet de NL-versie van blackface is (lang leve wikipedia), Amerikaanse slavenverleden met NL te vergelijken is en elke Nederlander al vanaf zijn jeugd een stiekeme kkk-aanhanger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het is ook wel belangrijk om de personen te onderscheiden van de argumenten. Ik vind die Gario ook een verschrikkelijk irritant mannetje, maar de case tegen Zwarte Piet is natuurlijk niet minder sterk omdat het 'anti-Pieten-kamp' uit een hoop idioten bestaat (dat zou dan overigens net zo hard gelden voor het 'pro-Pieten-kamp', nu de eerste doodsbedreiging vanuit dat kamp alweer een feit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Yohost! schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:23:
roetzwart. Zo zwart is niemand, daardoor is het duidelijker dat het niet om discriminatie gaat.''[/i]
Dat inderdaad: je moet wel een heel blinde zwarte zijn als je daarnaar kijkt en dan een evenbeeld van jezelf ziet. Vooral met die grote rode lippen en die gouden oorbellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij moet je je drukker maken over de mensen die geen bedreigingen sturen. Die zijn veel gevaarlijker. Maar dat in Gouda een demonstratie wordt toegestaan vind ik beneden alle peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
matthijst schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:56:
[...]

Dat inderdaad: je moet wel een heel blinde zwarte zijn als je daarnaar kijkt en dan een evenbeeld van jezelf ziet. Vooral met die grote rode lippen en die gouden oorbellen :)
Het is ook geen evenbeeld, het is een karikatuur.

Ach, why bother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:59:
Het is ook geen evenbeeld, het is een karikatuur.

Ach, why bother.
een karikatuur van wat? Van elke niet blanke?
Zijn ze nu opeens dan wel "allemaal hetzelfde"? Als het zo uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:06

Soggney

Zeekomkommer

Misschien moeten we dit probleem eens verleggen. We maken er gele pieten van, met strooien hoedjes en konijnetanden, die in het verre china speeltjes maken, met een karavaan via de zijde route naar NL komen, met natuurlijk een sint-achtig persoon ervoor.

Of we geven de pieten pijpekrullen, zetten ze grote hoeden op, en de sint scheert z'n baard af, en houd nog een klein snorretje over, en deze kindervriend komt dan van het verre Polen?

Just my 2 cents

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beetje OT maar deze discussie doet mij altijd weer denken aan een oude bekende email grap over "the office christmas party"
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
Soggney schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:07:
Misschien moeten we dit probleem eens verleggen. We maken er gele pieten van, met strooien hoedjes en konijnetanden, die in het verre china speeltjes maken, met een karavaan via de zijde route naar NL komen, met natuurlijk een sint-achtig persoon ervoor.

Of we geven de pieten pijpekrullen, zetten ze grote hoeden op, en de sint scheert z'n baard af, en houd nog een klein snorretje over, en deze kindervriend komt dan van het verre Polen?

Just my 2 cents
We kunnen ze beter blank maken, blanken kunnen hier tenslotte nooit gediscrimineerd worden...?

Het slaat ook weer ver door allemaal, net als in Gouda met de ebolapieten. Leuke kleurtjes geven met een commercieel oogpunt :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
matthijst schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:56:
[...]

Bijvoorbeeld Wilders scheen zichzelf ook in Cartoon

te herkennen, terwijl dat, zou men kunnen beweren, nog minder 'evenbeeld' is.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
begintmeta schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:10:
[...]

Bijvoorbeeld Wilders scheen zichzelf ook in [afbeelding]

te herkennen, terwijl dat, zou men kunnen beweren, nog minder 'evenbeeld is.
Mja als we op dat niveau gaan discussieren moet je deze ook maar even meenemen, de ironie is zeer zoet bij deze.

http://www.geenstijl.nl/m...bashen_met_anousha_n.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
matthijst schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:05:
[...]

Een karikatuur van een neger natuurlijk.

Dit soort reacties is overigens precies de reden waarom dit topic verder op niets zal uitlopen behalve nog 3487 pagina's met hetzelfde (domme) gezever. Dus doei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SantaMuerte schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:10:
[...]

Het slaat ook weer ver door allemaal, net als in Gouda met de ebolapieten. Leuke kleurtjes geven met een commercieel oogpunt :/.
En wat is daar mis mee? Sinterklaas is nu eenmaal een commercieel feest. Dat is niks nieuws, dat is al vele, vele jaren zo. Er zit verder geen religieus iets achter (i.t.t. bijvoorbeeld Kerstmis), het is puur commercieel (kadotjes, snoepgoed etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

matthijst schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:05:
[...]

Karikatuur, stereotype.. Er wordt van alles aangegrepen, vooral kleine details, om maar discriminatie of iets dergelijke te kunnen roepen. Er wordt alleen gelet op kleine details, maar het geheel wordt ondertussen compleet vergeten.

Wat als we de zwarte pieten blank maken. Gaan de blanken dan roepen dat het discriminatie is? Want de blanke pieten "werken onder een blanke man"? Ik zie het niet gebeuren dat de blanke beschaving gelijk discriminatie roept. En waarom zouden regenboogpieten bijvoorbeeld wel geaccepteerd worden? Het aangegrepen concept "knechten / slaven" die werken voor een baas, blijft dan namelijk bestaan. Dan maar louter een Sinterklaas. Maar wacht, waarom zou hij cadeau's geven aan kinderen? Waarom zou hij die moeite doen? En waarom kan een zwarte piet dat niet doen? Voelt een zwarte piet zich te goed voor liefdadigheid!?

Daarnaast, in het dagelijkse leven zijn er genoeg gekleurde medemensen welke onder blanke bazen werken, en andersom komt evengoed voor. Waarom is dit geen discriminatie? Waarom zouden we ook in een gemengde maatschappij leven waarbij er niet naar huidskleur of afkomst gekeken wordt, als we ook iedereen in een hok kunnen duwen omdat men op bepaalde fronten anders is in uiterlijk? Dat is waar een Quinsy & co op stuurt momenteel, het creëren van apartheid in plaats van gelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:56:
Maar dat in Gouda een demonstratie wordt toegestaan vind ik beneden alle peil.
Ja, precies. Dat we in deze vrije rechtsstaat nog demonstraties toestaan gaat echt alle grenzen te buiten. Wat moet er van ons land worden als mensen hun eigen mening nog mogen verkondigen!

Waarom zou er geen demonstratie mogen zijn, zolang deze ordelijk verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reletivity
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-08-2021
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:30:
[...]

Ja, precies. Dat we in deze vrije rechtsstaat nog demonstraties toestaan gaat echt alle grenzen te buiten. Wat moet er van ons land worden als mensen hun eigen mening nog mogen verkondigen!

Kunnen ze wel op een andere dag doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Soggney schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:07:

Just my 2 cents
en inmiddels zijn die strooien hoedjes vervangen door verschillende soorten hoofddeksels en zijn de konijnentanden vervangen voor normale tanden
En inmiddels zijn de pijpekrullen vervangen door verschillende kapsels en heeft de sint weer een baard laten aangroeien.
Wat is je punt? De eventuele verwijzingen en pijnpunten zijn allang weggenomen. Geen domme piet maar een slimme piet, geen bangmaker voor kinderen maar een kindervriend, geen gouden oorbellen meer, geen surinaams accent, steeds minder dikke rode lippen, zwarte en bruine pieten die op paarden zitten, pieten die niet onderdoen voor de sint, de sint die seniel, dom en oud is. Het enige dat overblijft is de kleur. En stel je voor dat je iemand zwart sminkt. Wit, als een clown of mimespeler ok. Maar zwart! brrrrr dat is racisme!

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 15-10-2014 10:33 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

reletivity schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:32:
Kunnen ze wel op een andere dag doen...
en ook op een afgelegen veldje elders? Lijkt een beetje op de redenering van de agenten die de twee republikeinse mensen tijdens de kroning arresteerden omdat ze overlast zouden veroorzaken.

Ik vind die demonstratie ook niet nodig, maar vooral het erger maken door er aandacht aan te geven. Als die domme politieagenten Quinsy en zijn maatje een paar jaar terug gewoon met rust hadden gelaten, was er nu veel minder aandacht voor geweest. Maar juist omdat er zoveel zeikerds waren die vonden dat Quinsy daar niet mocht staan, hebben we nu deze onzin. Waarbij de pro-pieten zeker zo slecht uit de hoek komen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

[...]

Waarom demonstreren tegen cultureel erfgoed. Als het land en de daar gevierde feesten je niet zint, moet je er ofwel mee leven, of verhuizen. Ermee leven noemen we ook wel tolerantie. Mogelijk zelfs respect voor de medemens en zijn/haar cultuur en gewoonten.

Moet jij eens proberen om te gaan demonstreren tegen de gebeden via moskee's in Turkije bijvoorbeeld. Het is cultuur, het hoort bij het land. Zint het je niet, leef je ermee of verhuis je. Zolang er geen gevaar voor de samenleving is, laat je cultuur en religie in hun waarde. Zo ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Je kan ook provoceren. Laat het kinderfeest eens met rust, nu wordt er een hoop politiek omheen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 10:46

Goner

What can I do you for ?

nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:18:
[...]
behalve nog 3487 pagina's met hetzelfde (domme) gezever. Dus doei :)
Bedankt voor je bijdragen :+

[...]
Dat we in deze vrije rechtsstaat nog demonstraties toestaan gaat echt alle grenzen te buiten
Ze protesteren maar raak.
Hopelijk is men wel zo slim om het niet tijdens de intocht te doen ?? Want dat is natuurlijk vragen om ellende.

Overigens zag ik vanochtend een foto in de Metro van zo'n gele kaas piet en eerlijk gezegd vind ik het net of het iemand met een enge huidziekte is ... zou als 4-jarige niet graag snoepjes aanpakken van 'm.

Btw ; ik als kaaskop heb geen problemen met een kaas-piet qua stereotype/racisme/karikatuur en weet ik veel. Zal geen acties of protesten starten. Is wel ontzettende flauwekul verder, maar OK.

[ Voor 22% gewijzigd door Goner op 15-10-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jean Paul schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:41:
[...]

Waarom demonstreren tegen cultureel erfgoed. Als het land en de daar gevierde feesten je niet zint, moet je er ofwel mee leven, of verhuizen.
Omdat we in de grondwet een artikel 9 hebben die de vrijheid tot vergadering en betoging legaal en toegestaan maakt.

In feite wil jij dus wat basisvrijheden schrappen en de grondwet aanpassen omdat dat beter in jouw straatje past en je tegen vrijheid van demonstratie bent??

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Waarom demonstreren tegen cultureel erfgoed. Als het land en de daar gevierde feesten je niet zint, moet je er ofwel mee leven, of verhuizen. Ermee leven noemen we ook wel tolerantie. Mogelijk zelfs respect voor de medemens en zijn/haar cultuur en gewoonten.
Dat is nu het mooie van vrijheid van meningsuiting, jij mag daar tegen demonstreren omdat het je mening is. Wie ben jij om te bepalen waar een ander voor of tegen mag demonstreren? Als iemand een probleem heeft met een bepaald fenomeen, dan heeft hij in Nederland het recht om zijn mening daar over te geven. Als je dan netjes een vergunnng aanvraagt voor een demonstratie, dan is daar helemaal niets mis mee. Al zouden ze willen demonstreren voor het blauw verven van alle lantaarnpalen, dat mag gewoon. Hoe stom jij dat ook vindt.
Moet jij eens proberen om te gaan demonstreren tegen de gebeden via moskee's in Turkije bijvoorbeeld. Het is cultuur, het hoort bij het land. Zint het je niet, leef je ermee of verhuis je. Zolang er geen gevaar voor de samenleving is, laat je cultuur en religie in hun waarde. Zo ook hier.
Dat doet toch niet terzake hier? Wij hebben hier bepaalde vrijheden verworven in Nederland, en iedereen heeft het recht om die uit te oefenen. Dat je in Turkijke misschien niet tegen moskeeën mag demonstreren en in Utah misschien niet tegen Jezus, dat doet helemaal niets af aan het feit dat dat hier wel mag.

Het argument dat mensen 'dan maar moeten verhuizen naar een ander land' is natuurlijk helemaal te bezopen voor woorden. Juist in een land als Nederland is het toegestaan om een mening te hebben en daar voor uit te komen. Welke dat ook is. Bovendien, als de mensen die zwarte piet willen veranderen naar een minder karikaturesk personage, die verandering er op een democratische wijze doorheen krijgen, dan is daar toch niets mis mee? Jij mag daar vervolgens tegen zijn, en het staat je vrij om daar over je mening te geven. Maar het argument 'iederen die het niet eens is met de momenteel geldende normen die rot maar op, ook al is hij of zij hier geboren', dat slaat helemaal nergens op. Op die grond kun je namelijk nooit meer voor enige verandering zijn, waarin dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:35:
[...]

en ook op een afgelegen veldje elders?
Ja, hoe minder kinderen er in de buurt zijn, hoe beter. Deze egoisten willen blijkbaar de meest onschuldige groep, die hier helemaal geen reet mee te maken heeft, de dupe maken van hun - ook al niet tegen kinderen gerichte - mening. Als ze ook maar een greintje respect hebben doen ze dat niet tijdens de intocht van Sinterklaas, die er alleen maar is voor de kinderen. Elke dwaas die daar gaat staan hoeft van mij in elk geval geen greintje respect te verwachten en dan sta je wat mij betreft buitenspel en hoef je niet meer mee te doen. Niet dat ze dat wat zal interesseren, maargoed.

Kinderfeest. Dat betekent niet dat je je als klein kind moet gaan gedragen.

Ik vind wat men heeft verzonnen, met die kaaspieten, op zich een prima idee. Ik vrees alleen dat er nog veel mensen geen genoegen mee gaan nemen. Maar als men het wel goed vindt, dan zou dat fijn zijn zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 15-10-2014 11:03 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:51:
[...]

Je kan ook provoceren. Laat het kinderfeest eens met rust, nu wordt er een hoop politiek omheen gemaakt.
Provoceren mag gewoon. Het argument 'laat het feest toch met rust', dat is juist de hele discussie. Mensen die tegen een sereotyperende weergave van zwarte piet zijn, die willen niet het hele feest afschaffen hoor. Die willen met een kleine aanpassing, zoals deze al jaren achter elkaar plaats heeft gevonden, het feest nog leuker maken voor iedereen. Dat betekent niet dat we alle zwarte pieten nu moeten vervangen door stroopwafels, maar bijvoorbeeld wel de kenmerken die doen denken aan een tijd dat slavernij nog heel gewoon was, vervangen door zaken die minder of helemaal niet kwetsend zijn. Daar wordt het feest niet minder leuk van, kinderen kunnen nog steeds liedjes zingen, snoep en cadeautjes krijgen, en er zijn minder mensen die er aanstoot aan zullen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Waarom heeft Gouda de protesten eigenlijk goedgekeurd tijdens de intocht? Dat is toch vragen om rellen? Los of je nou pro of anti bent. Een ME charge tijdens de sint optocht is toch het laatste wat men wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyphax schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:00:
[...]

Ja, hoe minder kinderen er in de buurt zijn, hoe beter. Deze egoisten willen blijkbaar de meest onschuldige groep, die hier helemaal geen reet mee te maken heeft, de dupe maken van hun - ook al niet tegen kinderen gerichte - mening.
Lekker overdreven.... alsof het die kinderen boeit welke kleur zwarte piet heeft, het gaat hun helemaal niet daarom, maar om de kados en het snoepgoed....

De ouders kunnen ook het sprookje gewoon aanpassen, kinderen van die leeftijd kan je alles wijsmaken, en het huidige zwarte piet is ook al een leugen, mocht je het niet doorhebben. Of denk je serieus dat-ie met zijn paar over de daken gaat en door schoorstenen gaat?

Waarom de bestaande leugens die je als ouder aan je kinderen vertelt niet gewoon wat aanpassen?
Russel88 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:02:
Waarom heeft Gouda de protesten eigenlijk goedgekeurd tijdens de intocht? Dat is toch vragen om rellen? Los of je nou pro of anti bent. Een ME charge tijdens de sint optocht is toch het laatste wat men wilt?
Omdat in de grondwet een vrijheid van betoging is vastgelegd, en die kan je niet zomaar zonder zwaarwegende redenen buitenspel zetten. Dat pro-pieten dan eventueel gaan rellen met de demonstratnen is eerder reden om de pro-pieten aan te pakken dan de demonstratie te verbieden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 10:46

Goner

What can I do you for ?

Echt ?!? Tijdens de intocht ? Zo dom kun je toch niet zijn als burgemeester ? (alhoewel, is dat de man van de wafels en kaas ?)

Da's zoiets als ultra-rechts laten demonstreren in de Schilderswijk tijdens ramadan/suikerfeest.
wildhagen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:05:
[...]
Dat pro-pieten dan eventueel gaan rellen met de demonstratnen is eerder reden om de pro-pieten aan te pakken dan de demonstratie te verbieden.
En om de vergelijking door te trekken ; dan pakt de ME dus de moslims aan ipv de demonstratie te verbieden ?

[ Voor 45% gewijzigd door Goner op 15-10-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Lekker overdreven.... alsof het die kinderen boeit welke kleur zwarte piet heeft, het gaat hun helemaal niet daarom, maar om de kados en het snoepgoed....
Daar heb ik het niet over, ik bedoel mensen die de intocht willen verstoren.
Ik ben niet tegen aanpassingen an sich. Ik heb m'n bericht nog iets uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyphax schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:00:
Ja, hoe minder kinderen er in de buurt zijn, hoe beter. Deze egoisten willen blijkbaar de meest onschuldige groep, die hier helemaal geen reet mee te maken heeft, de dupe maken van hun - ook al niet tegen kinderen gerichte - mening. Als ze ook maar een greintje respect hebben doen ze dat niet tijdens de intocht van Sinterklaas, die er alleen maar is voor de kinderen.
Ja, net zoals de pro-ZP fundamentalisten die perse een zwarte piet moeten en zullen hebben, die moeten dat ook gewoon niet doen waar de kinderen bij in de buurt zijn. Je meet nu met twee maten. De kinderen worden net zo goed de dupe van de zeikerds die uit pure weerzin en egoisme er op staan dat Piet voor altijd en eeuwig zwart moet zijn.
Señor Sjon schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:51:
Dan moet je consequent zijn en ook de pro-ZP figuren weghouden van het kinderfeest en de intocht.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 15-10-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:18:
[...]

Een karikatuur van een neger natuurlijk.

Dit soort reacties is overigens precies de reden waarom dit topic verder op niets zal uitlopen behalve nog 3487 pagina's met hetzelfde (domme) gezever. Dus doei :)
Want we hebben zoveel echte negers in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:09:
[...]

Want we hebben zoveel echte negers in Nederland.
Want je moet 'een neger' zijn om een voorstander van het afschaffen van een slavernij-karikatuur te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gisteravond was op Powned wel een grappig stuk hierover. Liet ook wel zien hoe de kinderen erover denken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40
wildhagen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:59:
[...]

Leuk om de pro pieten als agressor te noemen, maar misschien heb je wat dingen over het hoofd gezien. En er zijn nog veel meer voorbeelden als je die graag wilt zien.

https://twitter.com/djsabroso/status/398832581707173888

http://www.telegraaf.nl/t...dreigen_met_geweld__.html

[ Voor 5% gewijzigd door Barfman op 15-10-2014 11:14 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Omdat in de grondwet een vrijheid van betoging is vastgelegd, en die kan je niet zomaar zonder zwaarwegende redenen buitenspel zetten. Dat pro-pieten dan eventueel gaan rellen met de demonstratnen is eerder reden om de pro-pieten aan te pakken dan de demonstratie te verbieden.
In DH was het wel mogelijk.
Je weet gewoon dat dit rellen oplevert.
Men keurt ook geen pro nazi demonstratie goed op 5 mei. Dan weet je ook dat dit rellen op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Barfman schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:13:
[...]

Leuk om de pro pieten als agressor te noemen, maar misschien heb je wat dingen over het hoofd gezien. En er zijn nog veel meer voorbeelden als je die graag wilt zien.

https://twitter.com/djsabroso/status/398832581707173888

http://www.telegraaf.nl/t...dreigen_met_geweld__.html
Die zijn net zo fout natuurlijk, het ging er mij meer om dat het onder pro-pieten kennelijk acceptabel is om de burgemeester met de dood te bedreigen.

Er zullen aan beide kanten wel dit soort dingen gebeuren ja.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

wildhagen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:54:
[...]

Omdat we in de grondwet een artikel 9 hebben die de vrijheid tot vergadering en betoging legaal en toegestaan maakt.

In feite wil jij dus wat basisvrijheden schrappen en de grondwet aanpassen omdat dat beter in jouw straatje past en je tegen vrijheid van demonstratie bent??
Ik heb het niet over aanpassen van de grondwet, maar het aanpassen van de werkwijze van bepaalde mensen. Zoals ik aangaf gaat het hier om tolerantie, respect en common sense. En als je echt zonodig moet demonstreren, doe dat met respect voor de mensen die het wel willen vieren. Doe het op een andere dag, locatie en/of tijdstip.

gambieter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:09:
[...]

Ja, net zoals de pro-ZP fundamentalisten die perse een zwarte piet moeten en zullen hebben, die moeten dat ook gewoon niet doen waar de kinderen bij in de buurt zijn. Je meet nu met twee maten. De kinderen worden net zo goed de dupe van de zeikerds die uit pure weerzin en egoisme er op staan dat Piet voor altijd en eeuwig zwart moet zijn.

[...]

Dan moet je consequent zijn en ook de pro-ZP figuren weghouden van het kinderfeest en de intocht.
Wordt het dan niet wat stil tijdens de intocht? :+

Het doet er wel degelijk toe dat we in Turkije bijvoorbeeld niet zo'n geintje uit hoeven te halen. Ik refereer hier namelijk niet naar het wel of niet hebben van bepaalde vrijheden volgens grondwetten, maar het hebben van respect en tolerantie voor andere culturen, normen en waarden. En als jij dit respect en de tolerantie niet op kan brengen, en je kan er ook niet mee leven, is het jouw probleem. Jij kiest ervoor om er moeite mee te hebben, niet de mensen die het feest vieren.

Daarbij is het mogen hebben van een mening iets anders dan het provoceren en opleggen van jouw mening. De uitingen van Quinsy, het willen demonstreren tijdens de intocht en het liefst op locatie, dat is respectloos en toont gebrek aan tolerantie. Alles maar om je doel te bereiken, zonder respect en tolerantie te tonen naar de mensen die wel van deze feestdag willen genieten. Dit gaat al lang en breed niet meer over meningen, dit gaat over stampvoetende figuren die hun zin, ten koste van de rest, willen doordrukken en het willen opleggen op het merendeel van de samenleving.

[ Voor 60% gewijzigd door Jean Paul op 15-10-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 07:51
Common sense:

http://nos.nl/audio/56584...ten-over-zwarte-piet.html

http://nos.nl/artikel/565...warte-piet-eigenlijk.html

Bij de eerste officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam in 1934 waren er toevallig zes Pieten. Zes Surinaamse matrozen van een schip dat ook in de haven lag, sloten zich aan bij de goedheiligman.

[ Voor 61% gewijzigd door cbr600f4i op 15-10-2014 11:20 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:09:
[...]

Ik zou reageren op wat je hier schrijft maar aangezien je er al voor hebt gekozen dat ik met twee maten meet is het me de verdere moeite nieteens meer waard. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
wildhagen schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:16:
[...]

Die zijn net zo fout natuurlijk, het ging er mij meer om dat het onder pro-pieten kennelijk acceptabel is om de burgemeester met de dood te bedreigen.
Wat :')

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik zie de toegevoegde waarde niet van de stellingen over de 'historische herkomst' van Zwarte Piet. Ook al is wat Pijbes betoogt juist, dan nog doet dat niets af aan de discussie. Die gaat immers met name over de vragen of a) Zwarte Piet in zijn huidige verschijningsvorm nodeloos kwetsend is voor een bepaald deel van de bevolking, b) of dat moet betekenen dat het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm aangepast moet worden en c) zoja, hoe.

Het komt op mij nu vooral over als een poging om vraag a) af te doen met de stelling dat de herkomst onschuldig en niet racistisch is, zodat er nu ook geen sprake kan zijn van gekwetste gevoelens bij een bepaalde groep. Dat kun je natuurlijk zo niet stellen. Sowieso is de stelling van veel witte mensen dat donkere mensen zich niet gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet, omdat de bedoeling van het feest niet slecht is, natuurlijk een kwestie van de slager die zijn eigen vlees keurt.

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 15-10-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:24:
[...]

Ik zie de toegevoegde waarde niet van de stellingen over de 'historische herkomst' van Zwarte Piet. Ook al is wat Pijbes betoogt juist, dan nog doet dat niets af aan de discussie. Die gaat immers met name over de vragen of a) Zwarte Piet in zijn huidige verschijningsvorm nodeloos kwetsend is voor een bepaald deel van de bevoking, b) of dat moet betekenen dat het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm aangepast moet worden en c) zoja, hoe.
Waarom aanpassen, voor een paar mensen die doen alsof ze gekwetst zijn? Because we say so... In 1934 was het kennelijk geen enkel probleem.

Bij de eerste officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam in 1934 waren er toevallig zes Pieten. Zes Surinaamse matrozen van een schip dat ook in de haven lag, sloten zich aan bij de goedheiligman.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyphax schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:21:
Ik zou reageren op wat je hier schrijft maar aangezien je er al voor hebt gekozen dat ik met twee maten meet is het me de verdere moeite nieteens meer waard. :N
Dus jij mag anderen wel egoisten en dwazen noemen en veroordelen omdat ze het over de rug van de kinderen uitvechten, maar als je zelf wat tegengas krijgt ben je beledigd? Maar de pro-ZP mensen die er op staan dat Piet zwart is, doen dat ook over de rug van de kinderen, en zeer zeker niet in het belang van de kinderen, maar puur voor zichzelf. Al de kritiek die je uitspreekt gaat ook voor de andere kant op.

Dit is nu juist het probleem: volop kritiek voor de andere kant, maar geen zelf- of inwaardse kritiek, alsof men zichzelf als "goed" ziet en de tegenstanders als "kwaad". Ik zie alleen twee kampen die "kwaad" voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
cbr600f4i schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:26:
[...]

Waarom aanpassen, voor een paar mensen die doen alsof ze gekwetst zijn? Because we say so... In 1934 was het kennelijk geen enkel probleem.
Voor wat betreft het doen alsof ze gekwetst zijn: zie mijn toevoeging hierboven. Als je de geschiedenis in ogenschouw neemt, geloof ik zeker wel dat die gevoelens van kwetsing authentiek zijn.

Verder is een verwijzing naar 1934 natuurlijk niet zo nuttig. In de jaren '20 en '30 vonden veel landen het ook nog acceptabel om zwarten tentoon te stellen alsof het rariteiten waren. Tijden en opvattingen veranderen (gelukkig).

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 15-10-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:12:
[...]

Want je moet 'een neger' zijn om een voorstander van het afschaffen van een slavernij-karikatuur te zijn?
Nee, maar het draagt wel bij aan de geloofwaardigheid van je verontwaardiging als er een groot aantal look-al-like zwarte piet negers zouden zijn die klagen, in plaats van de 20 man en een paardenkop die je nu hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:28:
[...]

Voor wat betreft het doen alsof ze gekwetst zijn: zie mijn toevoeging hierboven. Als je de geschiedenis in ogenschouw neemt, geloof ik zeker wel dat die gevoelens van kwetsing authentiek zijn.

Verder is een verwijzing naar 1934 natuurlijk niet zo nuttig. In de jaren '20 en '30 vonden veel landen het ook nog acceptabel om zwarten tentoon te stellen alsof het rariteiten waren. Tijden en opvattingen veranderen (gelukkig).
Ik noem het cherry-picking om vooral maar aan de slavernij vast te blijven houden. De logischer verwijzingen worden naar de prullenbak verwezen want te positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Jean Paul schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:16:
Dit gaat al lang en breed niet meer over meningen, dit gaat over stampvoetende figuren die hun zin, ten koste van de rest, willen doordrukken en het willen opleggen op het merendeel van de samenleving.
Juist. En het heeft al helemaal niks meer met tolerantie te maken, want dat lijkt in deze een eenrichtingsweg te moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
nare man schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:24:
Die gaat immers met name over de vragen of a) Zwarte Piet in zijn huidige verschijningsvorm nodeloos kwetsend is voor een bepaald deel van de bevolking, b) of dat moet betekenen dat het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm aangepast moet worden en c) zoja, hoe.
Hoe groot (of klein) mag zo'n bepaald deel van de bevolking zijn?
Ik vind het kwetsend dat een blanke oude man met kleine kindjes op zijn schoot zit te hobbelen op TV; doet me denken aan mijn roomskatolieke opvoeding en de pastoor :*)

Zwarte mensen mogen zich best gekwetst voelen (al vind ik het jankerds): de vraag is: hoe veel of weinig moeten dat er zijn om iets aan te passen voor een heel land?

[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 15-10-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
cbr600f4i schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Ik noem het cherry-picking om vooral maar aan de slavernij vast te blijven houden. De logischer verwijzingen worden naar de prullenbak verwezen want te positief.
Je mist het punt. Het gaat simpelweg om de uitbeelding. Die is op zichzelf al kwetsend.

Dat Nazi-uniform van prins Harry van een paar jaar geleden was vast ook goed bedoeld en had een logische verklaring, maar dat maakte de enkele verschijning ervan niet minder schokkend voor joden en andere bevolkingsgroepen wier voorouders te lijden hebben gehad onder WO II.

Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]