Witte schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:07:
Grappig dat we hier zo blijven vasthouden aan het paradigma dat Nederland zo tolerant is.
"Tolerant als ik er maar geen last van heb en kan doen en laten wat ik wil"
We moeten niet vaak een voorbeeld nemen aan de V.S., maar daar zou Zwarte Piet echt niet kunnen.
Daar hebben ze de Coon's Chicken Inn ook gesloten. Hun beeldmerk was een lachende neger.
Ook daar kan je je afvragen, is dat dan racistisch? Een neger die lacht?
Het is al zo vaak gezegd en ik zeg het nog een keer: Nederland is toch echt een van de meest tolerante landen ter wereld. Ja, het kan altijd beter natuurlijk. Maar alleen al het feit dat Zwarte Piet kennelijk de zwaarste vorm van discriminatie is waar onze zwarte medelanders tegenaan lopen is al een indicatie, toch?
Je haalt Amerika aan als voorbeeld... Ik was in 1999 in Richmond, Virginia. In die stad is 50% van de bevolking zwart. Maar die zag je nauwelijks. In alle winkels alleen maar blank personeel. Een vriendin van de persoon bij wie ik daar logeerde was door haar familie
onteigend omdat ze een zwarte vriend had.
Ga naar willekeurig welk ander land en je zult veel meer discriminatie vinden dan in Nederland. Dat betekent niet dat we achterover kunnen zitten, er is zeker nog veel te doen. Maar Zwarte Piet verbannen is symboolpolitiek en symptoombestrijding dat totaal geen zoden aan de dijk zet om discriminatie daadwerkelijk terug te dringen. Integendeel, deze hele discussie en de manier waarop hij wordt gevoerd zorgt alleen maar voor
meer discriminatie en intolerantie.

Blijkbaar wil er bij ons kaaskoppen maar niet in dat slavernij en onderdukking binnen de Afrikaanse / Antiliaanse gemeenschap nog altijd een pijnpunt is, waar ze liever niet aan wordt herinnerd.
Een knecht zwart afbeelden is dan echt een schop tegen het zere been.
Vind je het gek dat we dat niet snappen? Ghanezen en Kameroenezen waren net zo schuldig aan de slavenhandel als de Europeanen die de slaven naar Amerika vervoerden; zij waren immers degenen die die slaven aan de Europeanen verkochten! Maar toch richt het anti-slavernij-sentiment zich alleen maar tegen Europeanen. Bovendien zijn de Afrikaanse slaven van toen bezien tegen de hele geschiedenis een fractie van het totaal. Moeten wij van Germaanse afkomst soms ook boos zijn op Italianen omdat de Romeinen ooit Germanen als slaven hielden? Wat dacht je van alle slavernij die tegenwoordig nog voorkomt, bijvoorbeeld op cacaoplantages in Ivoorkust, waar toch echt zowel de slaven als de meesters zwart zijn? Of de huidige slavernij in verschillende Aziatische landen, waar zowel de slaven als de meesters Aziatisch zijn?
En dan nog, we hebben het over iets dat zich VIER GENERATIES geleden afspeelde. Verreweg de meeste blanke Nederlanders van nu hebben geen enkele voorouder die maar wat dan ook met slaven te doen had. Sterker nog, neem mijn ex-vrouw. Zij is zwart. Directe afstammeling van een Kameroenese koning. Die slaven verkocht aan Europeanen. Maar zij is ook anti-ZP geworden en wil mij zelfs verbieden om met mijn dochter Sinterklaas te vieren...
Maar zelfs als je zou aannemen dat Zwarte Piet inderdaad iets met slavernij te maken heeft... Dan is het toch compleet onlogisch dat een
zwarte Piet volgens hun niet kan, terwijl een
blanke Piet (zoals bij AH) wel mag van hun? Want het enige wat verandert is de huidskleur, ceteris paribus; de "slavernijsituatie" verandert niet. Zij zijn dus ZELF schuldig aan racisme omdat ze vinden dat een
zwarte Piet een slaaf is, maar een
blanke Piet niet. Ik bedoel, als die
zwarte Piet een slaaf is, dan is die
witte Piet dat toch ook? En dan zouden ze toch net zo goed tegen die
witte Piet moeten zijn?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.