Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
FAN-TAS-TISCH!
Ja het is pownews en ja het is tv, maar vond de gestuurde vragen en ondoordachte antwoorden wel super.
Zit nu op de telefoon, maar als je het kunt vinden zou ik het zeker even bekijken.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...els-uit-winkels-1.4571041In de reclames en tv-commercials van Albert Heijn zijn geen traditionele zwartgekleurde Pieten meer te zien. Daarmee speelt de supermarkt in op de discussie over het racistische uiterlijk van het hulpje van Sinterklaas.
"Heel Nederland komt bij ons over de vloer. Mensen die het Sinterklaasfeest willen vieren zoals ze dat altijd al doen, maar ook de groep die toe is aan verandering. Met beide houden we rekening", zegt woordvoerder Els van Dijk.
Zo zullen er zowel chocolaatjes in de vorm van Zwarte Piet in de schappen liggen als snoepgoed zonder die omstreden afbeelding. Van Dijk: "Onze communicatie draait om het zalig avondje. Er zijn genoeg andere symbolen waarmee we dat feestelijk kunnen aankleden."
In de winkels worden nu bijvoorbeeld foto's gebruikt van een 'hulppietje'; een blank kind met een zwarte Pietenpruik en -pak. Meer voorbeelden of details wilde Albert Heijn woensdagavond niet geven.
De discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet ligt erg gevoelig. Fans van het zwarte hulpje klagen dat tegenstanders hun geliefde Sinterklaastradities afpakken.
Nadat eind augustus bekend werd dat Hema zijn verpakkingen aanpast, werd op sociale media opgeroepen om het warenhuis te boycotten. In de discussie over Zwarte Piet stellen bedrijven zich daarom uiterst terughoudend op.
Leveranciers van snoep, inpakpapier en verkleedspullen gaven onlangs in deze krant aan nog niets van de discussie over Zwarte Piet te merken. Zij zouden afgelopen maanden gewoon zijn doorgegaan met het produceren van snoep en spullen met traditionele beeltenissen. Hun klanten, de winkeliers, zouden niet om aanpassingen hebben gevraagd.
Naast AH en Hema doet ook V&D overigens aanpassingen aan Zwarte Piet: http://www.bndestem.nl/al...zwarte-piet-aan-1.4504155
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb het niet gezien... Kan je wat meer in detail treden? Want op deze manier is je oost onbegrijpelijk voor mensen die die aflevering van PowNews niet gezien hebben...NeutraleTeun schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:05:
Keek net Pownews, met een stuk over het Kwaku festival.
FAN-TAS-TISCH!
Ja het is pownews en ja het is tv, maar vond de gestuurde vragen en ondoordachte antwoorden wel super.
Zit nu op de telefoon, maar als je het kunt vinden zou ik het zeker even bekijken.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Wat ik dan ook interessant vindt is dat dit geklaag alleen in Nederland is en dat Belgie er geen last van heeft. Oplossing voor die mensen is dan ook gewoon naar de Belgische intocht te kijken. Die is sowieso een stuk leuker, dan het rare circus wat de NTR hier uitzendt.
"21 jaar DSL!"
Nee het hele geklaag is omdat een heel groot deel van de NL bevolking nu wordt weggezet als racist (dan wel onbewust). Het toegeven en bijv ZP uit de schappen halen is als zeggen ja je hebt gelijk, het is racistisch. Hoe ver moet je gaan om tegemoet te komen aan een relatief kleine groep waar je ook nog eens kan twijfelen aan de juiste intentie en onderbouwing. Wat als er nu een groep komt die vindt dat clowns zich niet meer wit mogen sminken want het is een karikatuur van die domme blanken. Is het dan reëel om daar naar te luisteren of heeft dat minder gewicht en waarom dan. Je kan dan natuurlijk stellen dat domme blanken niets met racisme te maken hebben maar het wordt juist betwist door een erg groot deel dat dit bij ZP wel aan de orde is.The_Bird schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:01:
Ik blijf het vermakelijk vinden dat mensen zich zo kunnen opwenden over een kinderfeest met fictionele figuren. Ik moet zeggen dat de toon van de anti-zwarte pieten wat lomp is maar wat maakt het allemaal uit. Iedereen denkt vanuit nostalgie ipv realiteit. De kinderen zal het echt niet uitmaken wanneer Zwarte Piet opeens een andere kleur heeft. Dat is met een of andere flauwe fantasiereden zo te verklaren. Er zit zoveel fantasie-crap in het hele verhaal (met een paard...in de winter....op een dak lopen?) dat dit er ook wel bij kan. De meeste argumenten voor behoud zijn vanuit de gedachte dat het "zo hoort" omdat ze het vroeger ook zo meemaakten.
Wat ik dan ook interessant vindt is dat dit geklaag alleen in Nederland is en dat Belgie er geen last van heeft. Oplossing voor die mensen is dan ook gewoon naar de Belgische intocht te kijken. Die is sowieso een stuk leuker, dan het rare circus wat de NTR hier uitzendt.
Ook vind ik de respons van de AH erg zwak
Hiermee laat je dus blijkbaar zien dat je alleen slaaf kan zijn of gediscrimineerd kan worden als je gekleurd bent want blijkbaar is het wel ok als je blank bent en precies "diezelfde" kenmerken van een "slaaf" hebt.In de winkels worden nu bijvoorbeeld foto's gebruikt van een 'hulppietje'; een blank kind met een zwarte Pietenpruik en -pak.
Maar goed. In before de Boycot AH facebook posts

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 09-10-2014 07:46 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
http://youtu.be/f9R-p61giVgMx. Alba schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 06:49:
[...]
Ik heb het niet gezien... Kan je wat meer in detail treden? Want op deze manier is je oost onbegrijpelijk voor mensen die die aflevering van PowNews niet gezien hebben...
Men wilt het Kwaku festival inkorten.
Kleine minderheid moet zich maar aanpassen aan de meerderheid.
Ze moeten tradities in ere houden.
Het is iets van vroeger, is nu nog steeds zo en moet zo blijven.
"handjes af van onze Kwaku"
Als je ze iets voorschotelt wat op hun van toepassing is en waar hun zich op moeten aanpassen dan klopt het allemaal niet en kan het allemaal niet.
Want hun moeten kunnen doen wat hun willen, anders is het racisme!!1oneee
Ja joh. Kom maar lekker op bezoek, blijf maar lekker hier wonen... wij passen ons wel aan.
(of is die laatste zin fout?

Saillant detail is dat de Moren in het begin veel blanke slaven naar het Midden Oosten hebben verhandeld. Zwarte piet kwam dus slaven halen.
Maargoed, in wat serieuzer modus. Ik wil niets bagatelliseren, de Trans-Atlantische slavenhandel van Afrika naar Amerika is de grootste en bekendste handel geweest. De referentie naar Zwarte Piet slaat mijns inziens nog steeds nergens op, maar het zij zo. De partijen zoeken naar handvatten om het beeld van de zwarte knecht weg te krijgen, racisme en slavernij zijn dan overtuigende argumenten. Want als je vind van niet ben je racist en als je zoals ik tegenargumenten gaat zoeken in de historie verlaag je je tot het niveau.
Ik denk echter dat een oplossing zoals AH nu biedt met de witte hulppiet in feite een knieval is maar objectief gezien nog net zo bezwaarlijk is als Zwarte Piet. Persoonlijk vind ik het schandalig als men een zwarte variant als racistisch beschouwd maar een witte variant prima vindt. Ik kan heel goed de weerstand tegen de zwarte begrijpen, maar doe dan allebei of helemaal niets.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar is niet noodzakelijk iets mis mee natuurlijk.thewizard2006 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:44:
... zeggen ja je hebt gelijk, het is racistisch. ....
Even zonder de frustratie, wat is nu precies het idee? Ik kan nu geen filmpjes kijken.NeutraleTeun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:58:
http://youtu.be/f9R-p61giVg
Men wilt het Kwaku festival inkorten.
Kleine minderheid moet zich maar aanpassen aan de meerderheid.
Ze moeten tradities in ere houden.
Het is iets van vroeger, is nu nog steeds zo en moet zo blijven.
"handjes af van onze Kwaku"
Ze willen het Kwaku festival inkorten, waarschijnlijk om ook een traditie te ondermijnen. Maar hebben ze er ook degelijke argumenten voor? Of is het weer kinderachtig pesten?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, selectief puur die paar woorden zonder onderbouwing niet. Maar om alleen dit te quoten en de rest te negeren vind ik dan wel weer erg jammer want het is natuurlijk compleet uit zijn verband getrokken en disrespectvol jegens de rest van de argumentatie ik aandraag.begintmeta schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:19:
[...]
Daar is niet noodzakelijk iets mis mee natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 09-10-2014 09:34 ]
Het is een feest van 6 weken waarbij mensen last hebben van overlast (zo wordt als argument aangevoerd). Dit is echter een kleine minderheid. (Vandaar de analogie met Piet)Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:25:
[...]
Even zonder de frustratie, wat is nu precies het idee? Ik kan nu geen filmpjes kijken.
Ze willen het Kwaku festival inkorten, waarschijnlijk om ook een traditie te ondermijnen. Maar hebben ze er ook degelijke argumenten voor? Of is het weer kinderachtig pesten?
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
Heb ik ook al een keer aangekaart ... voordat Portugezen, Engelsen en Nederlanders zich op de slavenhandel wierpen, handelden de Noordafrikanen/Arabieren al eeuwen in blanke en zwarte slaven. Op grote schaal. West-Europese kusten werden afgestroopt en mensen ontvoerd.Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:12:
Saillant detail is dat de Moren in het begin veel blanke slaven naar het Midden Oosten hebben verhandeld.
Misschien moet de VN eens onderzoeken of ze daar nog bedenkelijke feestjes vieren met blanke knechten. En ik wil excuses en herstelbetalingen voor MIJN slavernij-verleden ...
Sterker nog. Er wordt zwaar gemeten op dat je van tradities moet afblijven en die Kleine minderheid moet niet zo zeuren. Als laatste vragen ze dan: "Jullie houden je traditie en wij houden Zwarte Piet?" waarop het antwoord natuurlijk wel te bedenken is...Ypho schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:31:
[...]
Het is een feest van 6 weken waarbij mensen last hebben van overlast (zo wordt als argument aangevoerd). Dit is echter een kleine minderheid. (Vandaar de analogie met Piet)
Meten met twee maten heet dat.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik kan in de rest van de post geen uitspraken ontdekken die nopen tot een andere uitspraak over de quote, het enige wat wordt aangedragen is ' het wordt juist betwist door een erg groot deel dat dit bij ZP wel aan de orde is.'thewizard2006 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:28:
[...]
Nee, selectief puur die paar woorden zonder onderbouwing niet. Maar om alleen dit te quoten en de rest te negeren vind ik dan wel weer erg jammer want het is natuurlijk compleet uit zijn verband getrokken en disrespectvol jegens de rest van de argumentatie ik aandraag.
Omdat je dat waarschijnlijk niet wilt lezen en goedkoop probeert te scoren met een quote of oneliner (iets wat je continue doet trouwens). Het zou fijn zijn voor de discussie als je ook toelicht wat je wilt bereiken ipv andere mensen maar laten gokken wat nu je punt is en waar je het over wilt hebben. Op deze suggestieve manier maak je de discussie alleen maar dood en wek je irritaties op.begintmeta schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:45:
[...]
Ik kan in de rest van de post geen uitspraken ontdekken die nopen tot een andere uitspraak over de quote, het enige wat wordt aangedragen is ' het wordt juist betwist door een erg groot deel dat dit bij ZP wel aan de orde is.'
[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 09-10-2014 09:56 ]
Ja we moeten rekening houden met andere mensen, maar als een overgroot deel iets wilt behouden en nog geen 2% iets wilt verbannen hebben dan telt nog altijd de meerderheid.
"21 jaar DSL!"
Verwijderd
Niemand die respect heeft voor een ander, iedereen stoort zich aan iedereen, mensen ontnemen vrijheden en tradities gewoon omdat het kan en het ze niets kan schelen hoe een ander zich daar over voelt.
Het is natuurlijk voornamelijk een commercieel feestje en de TV en commercie bepalen vooral hoe Sint en z'n Pieten er uit zien. Als deze de pieten gaan veranderen dan zullen de gemeenten vanzelf volgen. Misschien niet dit jaar maar dan in de komende jaren.Goner schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:37:
Overigens lijkt er niet heel veel te veranderen ... ja, een paar grootgrutters zijn door de commerciele knieën gegaan, maar bij mij in de buurt (R'dam) gaan alle omliggende gemeenten gewoon met zwarte/bruine pieten de intocht doen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat bijvoorbeeld AH dit beleid weer terug gaat draaien, het dan ook een onomkeerbaar proces geworden.
We ? Wie zijn dat precies ?Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:34:
We zijn sterk onderweg een enorm intolerante samenleving te worden
Maar, ja, daar zou eens een onderzoekje aan gewaagd moeten worden ... hoe komt dat toch ?
De Nederlandse poldermentaliteit zorgt ervoor dat dit debat een deel van de bevolking in een lakse houding brengt met standpunten als "het is maar een kinderfeest", "ach wat maakt het uit", "er zal wel wat mis zijn dus laten we ons maar aanpassen"... Echt, die zwakke opstelling komt me de neusgaten uit. Hakken in het zand en keihard NEE schreeuwen. Genoeg is genoeg. Het is een Nederlandse traditie, het is onze cultuur, tradities heten traditie om een reden (een gebruik of gewoonte dat door de samenleving als een groep gedragen wordt). Als je er aanstoot aan neemt dan ligt dat probleem bij jezelf, niet bij de meerderheid. Ik neem ook aanstoot aan bepaalde buitenlandse gebruiken (zal ze niet expliciet benoemen) maar ik negeer die en laat die mensen in hun waarde. Het zou fijn zijn als de andersdenkenden onze cultuur ook respecteren en dit kinderfeest niet verpesten. Het is niet waarschijnlijk dat ik ooit nog in Nederland zal wonen, maar ik ben groot gebracht met dit oer-Hollandse feest en heb de volledige intentie mijn toekomstige kinderen met dezelfde Zwarte Piet te laten kennis maken als ik die heb gekend in de jaren 80. Waar ter wereld dat dan ook moge zijn. Het helpt niet echt als het draagvlak voor de traditie onder de bevolking wordt afgezwakt omdat de magie dan verdwijnt. Als half Amerika plotseling de Kerstman niet meer vertoont in de winkelpuien dan geloven kinderen er ook niet meer in. Kortom ik vind dat de lakse houding van een boel mensen het in stand houden van de traditie niet ten goede komt.
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Overigens over traditie gesproken: We hebben tegenwoordig ook de kerstman, iets wat een bedreiging is voor zowel de Sinterklaas- als de kersttraditie (welke eigenlijk zonder deze Amerikaanse vent is). Maar daar hoor ik niemand over. Sterker nog, de kerstman is steeds meer gemeengoed aan het worden, ook het geven van kadootjes met kerst zie je steeds vaker. tradities veranderen nu eenmaal.
[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 09-10-2014 11:57 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
omdat dit over zwarte piet gaat en niet over de kerstman.anandus schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:56:
Het is niet alsof iemand Sinterklaas wil afschaffen
Overigens over traditie gesproken: We hebben tegenwoordig ook de kerstman, iets wat een bedreiging is voor zowel de Sinterklaas- als de kersttraditie (welke eigenlijk zonder deze Amerikaanse vent is). Maar daar hoor ik niemand over.
Het gaat ook over het argument dat tradities niet zouden mogen veranderen, terwijl dat juist een illustratie is van een traditie die de laatste jaren juist aan het veranderen is.T-Forever schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:57:
[...]
omdat dit over zwarte piet gaat en niet over de kerstman.
Overigens, bedacht ik me laatst is volgens mij de discussie over zwarte Piet in Nederland ouder dan de kerstman. Over tradities gesproken
[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 09-10-2014 11:58 ]
Verwijderd
Met we doel ik op de inwoners van Nederland, inclusief de minderheden, dus iedereen met een NL paspoort.Goner schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
We ? Wie zijn dat precies ?
Maar, ja, daar zou eens een onderzoekje aan gewaagd moeten worden ... hoe komt dat toch ?
Ik zou het erg interessant vinden om de resultaten van zo'n onderzoek te lezen!!!
Waarom ?? Vanwege het vuurwerk ?ScuL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:53:
Hier in Engeland verzetten veel immigranten zich tegen Guy Fawkes op 5 november (voor degenen die het niet kennen, er wordt massaal vuurwerk afgestoken op die dag)
Het gaat nl om herdenken v/e aanslag op het parlement (house of lords) als ik me goed herinner ; wat voor problemen hebben immigranten daarmee ?
Duidelijk.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:08:
[...]
Met we doel ik op de inwoners van Nederland, inclusief de minderheden, dus iedereen met een NL paspoort.
Het zal wel hartstikke fout cq. racistisch zijn van me, maar ik denk dat juist al die immigranten (allemaal met eigen cultuur, gebruiken, gedrag etc) van grote invloed zijn op het steeds intoleranter worden van dit land.
Yep. Je vraagt je af - ook in het licht van de hele ZP discussie - waarom daar niet eens naar gekeken wordt. Het wordt blijkbaar gewoon als feit geaccepteerd ; oh, we worden steeds intoleranter.Ik zou het erg interessant vinden om de resultaten van zo'n onderzoek te lezen!!!
[ Voor 46% gewijzigd door Goner op 09-10-2014 12:20 ]
Volgens mij komt het door een steeds verdere individualisering van de samenleving en de daarbij behorende ikke ikke ikke mentaliteit.Goner schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Voor die individualisering zijn natuurlijk ook weer allerlei oorzaken aan te wijzen maar dat gaat wat off-topic denk ik
OT: maar ja juist, met name de Aziatische minderheden storen zich er aanGoner schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:14:
[...]
Waarom ?? Vanwege het vuurwerk ?
Het gaat nl om herdenken v/e aanslag op het parlement (house of lords) als ik me goed herinner ; wat voor problemen hebben immigranten daarmee ?
Yep. Je vraagt je af - ook in het licht van de hele ZP discussie - waarom daar niet eens naar gekeken wordt. Het wordt blijkbaar gewoon als feit geaccepteerd ; oh, we worden steeds intoleranter.
Ik denk dat je het best correct kunt samenvatten als doorgeslagen tolerantie, zoals al eerder werd gezegd. We zijn in Nederland zo tolerant geworden dat we intolerantie tegen onze eigen gebruiken toestaan. Op een zeker moment zou je beter eens ophouden met polderen en "tot hier en niet verder".
Ik ben met bovenstaande trouwens ook eens, het zou heel interessant zijn om een "Maurice de Hond" eens los te laten op dit debat en kijken wat er werkelijk leeft onder bevolking. Dat Pietitie met meer dan 2 miljoen likes de grootste Nederlandse FB-pagina is zegt toch wel genoeg lijkt me
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Ik weet niet of we intoleranter zijn geworden, volgens mij is het vooral zo dat het tegenwoordig, sinds de Fortuyn-revolutie, makkelijker is om je intolerantie te uiten, maar volgens mij zijn een hoop Nederlanders altijd al intolerant geweest, maar durfde men gewoon die intolerantie niet openlijk te uiten.Goner schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:14:
[...]
Het zal wel hartstikke fout cq. racistisch zijn van me, maar ik denk dat juist al die immigranten (allemaal met eigen cultuur, gebruiken, gedrag etc) van grote invloed zijn op het steeds intoleranter worden van dit land.
Je ziet het aan deze discussie, vroeger, voor de Fortuyn-revolutie, was men veel minder fel over het behouden van de zwarte knecht, tegenwoordig is men feller.
De juist context is daarom ook geen tolerantie maar de aanklacht van racisme.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Maar inderdaad. Een zwarte piet, dat mag niet want dat lijkt op slavernij. Maar een blanke (hulp)piet, dat mag wel. We willen toch van discriminatie af? Waarom dan dat verschil in perceptie tussen een zwarte piet en een blanke piet? Als Piet op slavernij lijkt, dan is dat toch compleet onafhankelijk van zijn huidskleur? Of hij nu zwart, wit, rood, groen, of pimpelpaars met een roze randje is; slaaf is slaaf. Toch?
O, het gaat dus toch om de huidskleur van Piet. Wie discrimineert er nou? *zucht*
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
dat dus!Mx. Alba schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:16:
Maar inderdaad. Een zwarte piet, dat mag niet want dat lijkt op slavernij. Maar een blanke (hulp)piet, dat mag wel. We willen toch van discriminatie af? Waarom dan dat verschil in perceptie tussen een zwarte piet en een blanke piet? Als Piet op slavernij lijkt, dan is dat toch compleet onafhankelijk van zijn huidskleur? Of hij nu zwart, wit, rood, groen, of pimpelpaars met een roze randje is; slaaf is slaaf. Toch?
O, het gaat dus toch om de huidskleur van Piet. Wie discrimineert er nou? *zucht*
Cogitationis poenam nemo patitur
Je moet niet boos zijn op AH, maar op de extremistische anti-Pieten die AH in deze moeilijke situatie manoeuvreren...
Waarom is de AH dan de enige die dit zo doet?Mx. Alba schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:52:
Een beetje sneu hoor, zo'n reactie jegens AH... Ze zitten in een "damned if you do, damned if you don't" positie en ik vind de gekozen oplossing eigenlijk de minst slechte die ze in deze situatie kunnen toepassen.
Je moet niet boos zijn op AH, maar op de extremistische anti-Pieten die AH in deze moeilijke situatie manoeuvreren...
Volgens mij doen andere supermarkten niet deze oplossing?
Nu worden de blanke mensen toch gediscrimineerd?
Want stel ZP is een slaaf, dan is Witte Piet dat niet?
Omdat een klein groepje mensen heel hard schreeuwen moet alles maar aangepast worden?
Mooi dat Nederland, het land waarbij als je je asociaal genoeg gedraagt en maar hard genoeg schreeuwt men het vanzelf aanpast naar jouw eisen/wensen en je meer bereikt als mensen die zich gewoon aanpassen.
Be nice, You Assholes :)
Daarmee moet genoeg gezegd zijn lijkt mij.
Ze verkopen ook halal vlees. Gaat mij persoonlijk een tikkeltje te ver, want ik verafschuw halal vlees en de islam. Maar geef de Albert Heijn eens ongelijk.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Zoals het voor velen een principe is om onze traditionele ZP in de ban te doen is het voor mij een principe om nu geen boodschappen te doen bij AH.
[ Voor 42% gewijzigd door Bullet NL op 09-10-2014 14:02 ]
Dan moet je net zo boos worden op de schreeuweige pro-ZP mensen (inclusief die belachelijke Pietitie) die de discussie even hard polariseren. Al dat intolerante geschreeuw over hoe intolerant anderen zouden zijn zorgt net zo goed voor het besmet raken van ZP voor bedrijven.Mx. Alba schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:52:
Het eenzijdige doen alsof de "fout" alleen bij hen ligt die de ZP-discussie hebben aangezwengeld is, is behoorlijk storend. Aan beide kanten zitten teveel schreeuwlelijken.
Wow. Loop je met een boog om halal vlees heen of zo?Barry|IA schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:59:
want ik verafschuw halal vlees

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 09-10-2014 14:05 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik woon en werk nu al een tijdje in Norfolk, toegegeven een plek waar niet veel minderheden wonen, maar ik heb dit nog nooit gehoord. Het enige wat ik opgepikt heb van kritiek op Guy Fawkes is dat het slecht voor het milieu zou zijnScuL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:39:
[...]
OT: maar ja juist, met name de Aziatische minderheden storen zich er aan
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Alles is media, geen Nederlander die dit wil.. Ja in Adam ZO zitten er een paar en die hebben uitgebreid de media aandacht gehad met desastreuse gevolgen.. De Nederlanders die het allemaal belachelijk vinden laten ze op tv links liggen. Verontwaardiging van hen namelijk telt niet.
ScuL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:53:
Ik woon al vijf jaar in het buitenland maar het doet me echt pijn dat een discussie als deze zo intens en onnodig lang doorgaat. Het draait wat mij betreft om één ding en dat is respect voor tradities en inheemse cultuur. Hier in Engeland verzetten veel immigranten zich tegen Guy Fawkes op 5 november (voor degenen die het niet kennen, er wordt massaal vuurwerk afgestoken op die dag) maar er is hier geen Brit te vinden die ook maar iets aan die traditie zou willen veranderen.
De Nederlandse poldermentaliteit zorgt ervoor dat dit debat een deel van de bevolking in een lakse houding brengt met standpunten als "het is maar een kinderfeest", "ach wat maakt het uit", "er zal wel wat mis zijn dus laten we ons maar aanpassen"... Echt, die zwakke opstelling komt me de neusgaten uit. Hakken in het zand en keihard NEE schreeuwen. Genoeg is genoeg. Het is een Nederlandse traditie, het is onze cultuur, tradities heten traditie om een reden (een gebruik of gewoonte dat door de samenleving als een groep gedragen wordt). Als je er aanstoot aan neemt dan ligt dat probleem bij jezelf, niet bij de meerderheid. Ik neem ook aanstoot aan bepaalde buitenlandse gebruiken (zal ze niet expliciet benoemen) maar ik negeer die en laat die mensen in hun waarde. Het zou fijn zijn als de andersdenkenden onze cultuur ook respecteren en dit kinderfeest niet verpesten. Het is niet waarschijnlijk dat ik ooit nog in Nederland zal wonen, maar ik ben groot gebracht met dit oer-Hollandse feest en heb de volledige intentie mijn toekomstige kinderen met dezelfde Zwarte Piet te laten kennis maken als ik die heb gekend in de jaren 80. Waar ter wereld dat dan ook moge zijn. Het helpt niet echt als het draagvlak voor de traditie onder de bevolking wordt afgezwakt omdat de magie dan verdwijnt. Als half Amerika plotseling de Kerstman niet meer vertoont in de winkelpuien dan geloven kinderen er ook niet meer in. Kortom ik vind dat de lakse houding van een boel mensen het in stand houden van de traditie niet ten goede komt.
Mooi man, niets leuker dan een mening! Ach, en schreeuwlelijken.... Volhardend...... Das een betere beschrijving...gambieter schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:02:
[...]
Aan beide kanten zitten teveel schreeuwlelijken.
Ach op gegeven moment vind ik het best met die ZP. (ben wel nog steeds voor dat die blijft.. maar we zullen het zien heBullet NL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:05:
[...]
Mooi man, niets leuker dan een mening! Ach, en schreeuwlelijken.... Volhardend...... Das een betere beschrijving...
http://www.geenstijl.nl/m...r_om_albert_hei.html#more
Ik moet hier wel om lachen haha
[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 09-10-2014 14:15 ]
Ik eet geen halal vlees. Vind het een afschuwelijke manier om dieren zo te slachten.gambieter schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:02:
[...]
Dan moet je net zo boos worden op de schreeuweige pro-ZP mensen (inclusief die belachelijke Pietitie) die de discussie even hard polariseren. Al dat intolerante geschreeuw over hoe intolerant anderen zouden zijn zorgt net zo goed voor het besmet raken van ZP voor bedrijven.
Het eenzijdige doen alsof de "fout" alleen bij hen ligt die de ZP-discussie hebben aangezwengeld is, is behoorlijk storend. Aan beide kanten zitten teveel schreeuwlelijken.
[...]
Wow. Loop je met een boog om halal vlees heen of zo?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Sprak gister een vriendin die alles behalve racistisch was, maar nu kreten riep dankzij deze hele discussie die ik nog nooit eerder van haar had gehoord, en ook nooit verwacht had dat ze dat zou zeggen.
Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T
Te laat oftewel -> Hallo Jumbo!! En de HEMA kwam ik eigenlijk al nooit meer.Miki schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:02:
AH is al bezig met reparatiewerk
https://www.ah.nl/pers/actualiteiten/bericht?id=1199446
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Dat is het trieste aan deze hele zaak; de manier waarop de discussie gevoerd wordt, werkt escalatie en polarisatie enorm in de hand. Beide kampen hebben daar schuld aan en het lijkt er niet echt op alsof er toenadering gaat komen.Scrummie schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:27:
Van een tolerant land mét Zwarte Piet, naar een intolerant land zónder Zwarte Piet. Goed gedaan hoor, anti's.
Sprak gister een vriendin die alles behalve racistisch was, maar nu kreten riep dankzij deze hele discussie die ik nog nooit eerder van haar had gehoord, en ook nooit verwacht had dat ze dat zou zeggen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je aan het uiterlijk van ZP best wat racistische kantjes kan ontdekken, die overigens prima veranderd zouden kunnen worden. Je beroepen op het feit dat iets traditie is of 'zo hoort' lijkt me ook geen sterk argument; cultuur en tradities veranderen altijd en dat hoeft geen probleem te zijn als dat in samenspraak gaat.
Tegelijkertijd is ZP echt geen slaaf van Sinterklaas; de relatie is veel gelijkwaardiger. Daarnaast zijn jonge kinderen zich waarschijnlijk nog geheel niet bewust van dat alles. De vergelijking met slavernij lijkt me daarom wat overtrokken.
In alle redelijkheid zou je dus best een oplossing kunnen vinden; verander het uiterlijk wat (minder negroide, meer roet, meer diversiteit), zorg dat de relatie tussen Sint en ZP (nog meer) gelijkwaardig is en klaar. Maar ja, dat valt nu moeilijk nog voor elkaar te krijgen. En AH zal wel enorm balen dat ze nu tussen de twee strijdende partijen zijn komen te staan

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 09-10-2014 14:39 ]
Dat kun je AH wel kwalijk nemen, maar slaat natuurlijk nergens op. Al die stoere figuren die op internet roepen ''ik ban de AH, hema, etc.'' rennen zo hard mogelijk weer terug naar de AH als hun export bier weer in de aanbieding is.
Je zou het de politiek kwalijk moeten nemen en de mensen die zich groot maken voor het uitroeien van onze tradities.
Andere supermarkten hoor je niet en die balen dus ook niet. Als je als bedrijf zo'n stelling wil nemen, dan moet je niet gaan klagen als je klantenbestand daar negatief op reageert. Zeker niet bij zo'n situatie als die over Zwarte Piet, waar een echte kleine minderheid er problemen mee heeft. En als je meeneemt dat de emoties torenhoog opgelopen zijn, dan ben je eigenlijk gewoonweg idioot bezig als je nu nog begint met Zwarte Piet uit je assortiment halen.
Wat zouden we de politiek kwalijk moeten nemen?Barry|IA schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:41:
Je zou het de politiek kwalijk moeten nemen en de mensen die zich groot maken voor het uitroeien van onze tradities.
[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 09-10-2014 14:42 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Voor mij neemt de kerstman het ook steeds meer over van Sint (grappig dat in NL dezelfde figuur 2x komt kijkenanandus schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:56:
Het is niet alsof iemand Sinterklaas wil afschaffen
Overigens over traditie gesproken: We hebben tegenwoordig ook de kerstman, iets wat een bedreiging is voor zowel de Sinterklaas- als de kersttraditie (welke eigenlijk zonder deze Amerikaanse vent is). Maar daar hoor ik niemand over. Sterker nog, de kerstman is steeds meer gemeengoed aan het worden, ook het geven van kadootjes met kerst zie je steeds vaker. tradities veranderen nu eenmaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 09-10-2014 14:53 ]
Moet ik daar serieus nog antwoord op geven?Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:41:
Wat zouden we de politiek kwalijk moeten nemen?
Het sinterklaasfeest evolueert al tijden maar wel geleidelijk. Waar vroeger het hulpje van de Sint een domme surinaams sprekende stuntel was is het nu de held en redder(oh de ironie..) van het feest. De oude strenge baas is geleidelijk aan een oude verwarde man geworden. Een ieder die een jaar of 30 of ouder is, moet dit herkennen.Morrar schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:35:
[...]
Dat is het trieste aan deze hele zaak; de manier waarop de discussie gevoerd wordt, werkt escalatie en polarisatie enorm in de hand. Beide kampen hebben daar schuld aan en het lijkt er niet echt op alsof er toenadering gaat komen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je aan het uiterlijk van ZP best wat racistische kantjes kan ontdekken, die overigens prima veranderd zouden kunnen worden. Tegelijkertijd is ZP echt geen slaaf van Sinterklaas; de relatie is veel gelijkwaardiger. Daarnaast zijn jonge kinderen zich waarschijnlijk nog geheel niet bewust van dat alles.
In alle redelijkheid zou je dus best een oplossing kunnen vinden; verander het uiterlijk wat (minder negroide, meer roet, meer diversiteit), zorg dat de relatie tussen Sint en ZP (nog meer) gelijkwaardig is en klaar. Maar ja, dat valt nu moeilijk nog voor elkaar te krijgen. En AH zal wel enorm balen dat ze nu tussen de twee strijdende partijen zijn komen te staan
Dat er momenteel nog steeds scherpe randjes aan het feest zitten is (mij)wel duidelijk en als we het op dezelfde wijze ook geleidelijk veranderen dan gaat dat ook wel goed komen. Denk aan de rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar, enz. enz.
Zelf ben ik niet zo rouwig dat AH nu tussen twee vuren in staat. Dit hebben ze echt zelf veroorzaakt door gisteren zo stelling te nemen incl. met de bijbehorende interviews. Ze hadden best nog een weekje kunnen wachten totdat de Raad van State een uitspraak zou doen. Maar ja, Harry Piekema had al de volgende verkooptruc in de maak(koop x aantal boodschappen en spaar voor een pietenpakje) en dat ging toch even voor op het maatschappelijk debat

Dat klopt dit is gewoon heel dom van de AH.Cyphax schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:41:
AH heeft zichzelf tussen die strijdende partijen gezet, dat heeft niemand vóór ze gedaan.
Andere supermarkten hoor je niet en die balen dus ook niet. Als je als bedrijf zo'n stelling wil nemen, dan moet je niet gaan klagen als je klantenbestand daar negatief op reageert. Zeker niet bij zo'n situatie als die over Zwarte Piet, waar een echte kleine minderheid er problemen mee heeft. En als je meeneemt dat de emoties torenhoog opgelopen zijn, dan ben je eigenlijk gewoonweg idioot bezig als je nu nog begint met Zwarte Piet uit je assortiment halen.
[...]
Wat zouden we de politiek kwalijk moeten nemen?
Even realistisch denk ik dat het aantal mensen dat Anti-ZP is boodschappen doet een veel kleiner percentage is dan het percentage dat voor ZP is. Lijkt mij een eenvoudige rekensom
En overigens is het slimste om je in deze situatie neutraal op te stellen (zwitserland
Bovendien kun je als groot bedrijf makkelijk een marktonderzoekje laten doen. Laat zo'n onderzoeksbureau 1000 mensen vragen of ze pro, anti of neutraal zijn en in hoeverre ze een supermarkt zouden mijden of juist meer gaan bezoeken als de supermarkt z'n producten / reclameuitingen pro, anti of neutraal maakt.3DDude schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:56:
[...]
Dat klopt dit is gewoon heel dom van de AH.
Even realistisch denk ik dat het aantal mensen dat Anti-ZP is boodschappen doet een veel kleiner percentage is dan het percentage dat voor ZP is. Lijkt mij een eenvoudige rekensom![]()
En overigens is het slimste om je in deze situatie neutraal op te stellen en alles te laten zoals het was en vooral geen mening te verkondigen vanuit 'het bedrijf zelf'.
Dan heb je als bedrijf direct een globaal idee hoe je de marketing voor de komende Sinterklaas-periode moet aanpakken.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Als dat het geval zou zijn niet nee. Het punt is dus dat ik ageer hier tegen. Ik neem niet de stelling aan dat het racistisch is. Het kan echter wel zo overkomen/voelen dat als je toegeeft dat dit insinueert dat je het eens bent met de stelling dat het racistisch is. Maar goed volgens mij hoef ik jou dat niet uit te leggen en kan je dat prima zelf bedenkenbegintmeta schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:07:
Uit je post maak ik op dat er iets mis zou zijn met 'Het toegeven en bijv ZP uit de schappen halen is als zeggen ja je hebt gelijk, het is racistisch. '. In mijn ogen is met 'Het toegeven en bijv ZP uit de schappen halen is als zeggen ja je hebt gelijk, het is racistisch. ' niet noodzakelijk iets mis.
Het is maar gewoon een vraag hoor, niet een of andere sneer? Ik heb van de politiek nog maar weinig gehoord hierover maar ik zit er ook niet echt bovenop.Barry|IA schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:52:
[...]
Moet ik daar serieus nog antwoord op geven?
Saved by the buoyancy of citrus
Ah er is door iemand bij de AH een lampje gaan branden (damage control):Rannasha schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:59:
[...]
Bovendien kun je als groot bedrijf makkelijk een marktonderzoekje laten doen. Laat zo'n onderzoeksbureau 1000 mensen vragen of ze pro, anti of neutraal zijn en in hoeverre ze een supermarkt zouden mijden of juist meer gaan bezoeken als de supermarkt z'n producten / reclameuitingen pro, anti of neutraal maakt.
Dan heb je als bedrijf direct een globaal idee hoe je de marketing voor de komende Sinterklaas-periode moet aanpakken.
Bron https://www.ah.nl/pers/actualiteiten/bericht?id=1199446Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus zeker geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al producten in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.

Ik vind het overigens beschamend en tenenkrommend dat dit tot aan de VN wordt gespeeld. Door VN medewerkers. Ik had al geen hoge pet van ze op (vetorecht anyone?) maar ze hebben voor mij nu helemaal afgedaan. Stelletje idioten..
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Ik denk zelf dat de discussie rondom zwarte piet een reflectie is van de daadwerkelijke en steeds verder oplopende spanningen tussen bevolkingsgroepen in nederland..Spotmatic schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:11:
Als ik op persoonlijke titel mag spreken: dit gezeur over Zwarte Piet komt gewoon op een enorm verkeerd moment. We bevinden ons in een rap veranderende wereld waarin zekerheden helemaal niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Dan voelt het voor menig Nederlander alsof ze ook nog dat laatste beetje traditie, zekerheid (denk aan je eigen kindertijd!) en cultuur moeten inleveren.
Ik vind het overigens beschamend en tenenkrommend dat dit tot aan de VN wordt gespeeld. Door VN medewerkers. Ik had al geen hoge pet van ze op (vetorecht anyone?) maar ze hebben voor mij nu helemaal afgedaan. Stelletje idioten..
Ik hoop/denk dat je nu oorzaak en gevolg met elkaar verward, of alle 'allochtonen' op 1 hoop dondert.shoombak schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:21:
[...]
Ik denk zelf dat de discussie rondom zwarte piet een reflectie is van de daadwerkelijke en steeds verder oplopende spanningen tussen bevolkingsgroepen in nederland..
Persoonlijk wordt ik hier alleen maar heel erg droevig van....
Mijns inziens de enige 'beschaafde' reactie op wat er hier gebeurd. Ongeacht je overtuiging....
Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.
Tja, ik reis veel en (wij/jullie) Nederlanders zijn super tolerant ivm sommige andere Europese landen (en die zijn op zich al weer veel toleranter dan de rest van de wereld) waar ik kom.Scrummie schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:27:
Van een tolerant land mét Zwarte Piet, naar een intolerant land zónder Zwarte Piet. Goed gedaan hoor, anti's.
Maar dat maakt niet uit, als je mensen maar lang en hard genoeg blijft pushen dan bereiken ze op een gegeven moment een breaking point en pikken ze het niet meer. Als import Nederlander
Het enige wat met deze "discussie" is bereikt is dat meer mensen dan ooit de denkwijze van de pvv et al zullen aanhangen.

Even los van waar het hier inhoudelijk om gaat, wil ik je wijzen op de hypocrisie in wat je nu stelt; Er is schijnbaar wel degelijk een waardeoordeel te vellen over culturen en gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan wat P. Fortuyn over 'Islamitische cultuur' zei. Als er in een cultuur aspecten zitten, die in een ander land niet legaal zijn, mag daar in het desbtreffende land wel degelijk kritisch op zijn. Sterker nog. Dat gebneurd. Ook in dit geval. Alleen staat NL nu - in mondiale optiek - aan de 'verkeerde kant' van de morele scheidslijn.daanski82 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:40:
Elk land heeft zijn Cultuur en gebruiken. Daar pas je op aan. Doe je of wil je dat niet wat doe je dan nog in dat land? Laat elke cultuur in zijn waarde! Zo simpel is het. Je bent zeker binnen de EU vrij om te gaan en staan waar je wilt. En heb je 2 paspoorten ga dan eens in hef land kijken van je 2e paspoort!
En ja hoor, beginnen mensen de meest walgelijke dingen te roepen, die ook nogeens 100% haaks staan op wat men eerder zei.
In dit geval lijkt het juist op cultuur-armoe, dat men iets waarvan - op zijn zachst gezegd (!) - de herkomst twijfelachtig is. De blinde, emotionele woede waarmee hieraan wordt vastgeklampt verbaasd mij. Persoonlijk vind ik het een dieptepunt. "The Horror!"
Terwijl NL zoveel meer andere culturele kenmerken heeft, met een zoveel betere, bindende invloed op de maatschappij in zijn geheel.
Laatste keer dat NL dergelijk standpunt had; Einde van het koloniale tijdperk toen men onder druk van o.a. de VS 'Ons Indie' moest opgeven...
Indië verloren, rampspoed geborenn
bron; Wikipedia: Nederlands-Indië
Helaas staan te weinig mensen stil bij wie je hier het meest mee kwetst. Denk je dat dit de 'medelanders' zijn, die gewoon meedoen? Dat zijn niet de mensen die tijd hebben om te trollen/rellen op Nujij.nl of hier. (Ik ben zo weer weg!)
En besef je eens goed wie er inderdaad als eerste weg zullen gaan. Dat zullen niet de kansenpareltjes zijn. Eerst zijn het de mensen, die het gewoon - als modaal, hardwerkende mensen - kunnen betalen. En als dit je blij maakt - en je het schijnbaar nog niet begrijpt; Blijf maar roepen, en alles wat fatsoenlijk is gaat vanzelf weg. Het uitschot zal blijven.... dat geef ik je op een briefje.
Be careful what you wish for.... You just might get it....
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Waar maak je op uit dat de anti's in het buitenland geboren zijn?daanski82 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:40:
Elk land heeft zijn Cultuur en gebruiken. Daar pas je op aan. Doe je of wil je dat niet wat doe je dan nog in dat land? Laat elke cultuur in zijn waarde! Zo simpel is het. Je bent zeker binnen de EU vrij om te gaan en staan waar je wilt. En heb je 2 paspoorten ga dan eens in hef land kijken van je 2e paspoort!
Er zijn in dit land genoeg niet blanken die hier geboren en getogen zijn. Waar moeten ze naartoe? Geloof het of niet, maar voor hun is NL hun vaderland. Als sommigen iets willen veranderen in hun land, moeten ze maar opdonderen?
Verandering is een monopoly voor blanken die minimaal 5 generaties in NL wonen?
Bijzonder zwakke causaliteit, die je daar aangeeft.actionInvoke schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:51:
[...]
Tja, ik reis veel en (wij/jullie) Nederlanders zijn super tolerant ivm sommige andere Europese landen (en die zijn op zich al weer veel toleranter dan de rest van de wereld) waar ik kom.
Maar dat maakt niet uit, als je mensen maar lang en hard genoeg blijft pushen dan bereiken ze op een gegeven moment een breaking point en pikken ze het niet meer. Als import Nederlanderben ik toch wel bang voor dat moment.
Het enige wat met deze "discussie" is bereikt is dat meer mensen dan ooit de denkwijze van de pvv et al zullen aanhangen.
Dus;
- Ze is niet Racistisch
- Ze is pro-ZP
- Ze is zo erg pro-ZP, dat ze de anti-ZP niet kan verdragen.
- Hierdoor doet ze uiteindelijk de meest ranzige, mogelijk zelfs racistische uitspraken, die jou verbazen.
- Want in wezen is ze - zeker niet - racistisch
(dat meen ik -> hou haar en jezelf maar lekker de nodige (collectieve) drogredenatie voor)
Al ben je 45e generatie.Russel88 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Waar maak je op uit dat de anti's in het buitenland geboren zijn?
Er zijn in dit land genoeg niet blanken die hier geboren en getogen zijn. Waar moeten ze naartoe? Geloof het of niet, maar voor hun is NL hun vaderland. Als sommigen iets willen veranderen in hun land, moeten ze maar opdonderen?
Je hebt je aan te passen aan de normen en waarden van een land. vind je het niks?
Zoek je een ander land.
Ik vind nederland te stressvol dus ben ik tijdelijk op Aruba gaan wonen.
Ik ga niet lopen schreeuwen dat iedereen relaxed moet gaan doen in NL.
en op Aruba ga ik ook niet iedereen op jagen dat ze harder moeten werken...
Een handtekening?!
Waar maak je uit op dat de anti's niet aangepast zijn aan de normen en waarden van het land?tellavist schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:05:
[...]
Al ben je 45e generatie.
Je hebt je aan te passen aan de normen en waarden van een land. vind je het niks?
Zoek je een ander land.
Ik vind nederland te stressvol dus ben ik tijdelijk op Aruba gaan wonen.
Ik ga niet lopen schreeuwen dat iedereen relaxed moet gaan doen in NL.
en op Aruba ga ik ook niet iedereen op jagen dat ze harder moeten werken...
Omdat ze een verandering willen in een traditie?
Ik meen dat ze wel mogen blijven, maar zich vrijwillig moeten laten blootstellen aan de nodige publieke verkettering, met als constante uitsmijter / dooddoener; "....anders tief je maar op naar je eigen land".Russel88 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Waar maak je op uit dat de anti's in het buitenland geboren zijn?
Dus..... Als het een verkiezing of referendum zou zijn dan maken de Pietenhaters niet veel kan op basis van dit onderzoek.Er is weinig steun voor aanpassingen aan Zwarte Piet. Een overgrote meerderheid (83%) vindt dat het uiterlijk niet moet worden aangepast. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 27.000 leden van het Opiniepanel.
Vandaag werd bekend dat Albert Heijn Piet niet zal gebruiken in reclames. Acht op de tien (83%) deelnemers vinden dat grote winkelketens geen aanpassingen moeten doen. In oktober 2013 vond 5 procent dat Piet aangepast moest worden, nu vindt 13 procent dat. Er is ondanks de felle discussie van het afgelopen jaar dus weinig veranderd.
....
Sinterklaasliedjes
Ook andere aanpassingen kunnen op weinig steun rekenen. Zo vinden acht op de tien (79%) deelnemers het een slecht initiatief om bekende Sinterklaasliedjes neutraler te maken. Hetzelfde geldt voor het plan van enkele speelgoedmerken om te stoppen met het produceren van poppetjes van Zwarte Piet: 85 procent is het daar niet mee eens.
....
Intocht in gemeenten
Veel gemeenten wachten de uitspraak in de Amsterdamse zaak af voordat zij besluiten hoe de Pieten in hun intocht er uit zullen zien. De ondervraagden (82%) vinden dat Zwarte Piet in hun gemeente niet aangepast moet worden.
....
Aan het onderzoek deden 27.797 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 6 t/m 9 oktober 2014. Enkele vragen uit dit onderzoek zijn in oktober 2013 ook voorgelegd aan de leden van het EenVandaag Opiniepanel.
En hoe uit zich dat ??Russel88 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Geloof het of niet, maar voor hun is NL hun vaderland.
Ik krijg juist het idee dat ze zich in alles (bijv.) Turk of Marokkaan willen voelen, niet Nederlander ...
(sorry, heeft niet direct met ZP te maken, maar wel met groeiende intolerantie en de gevolgen daarvan op deze situatie/discussie)
daanski82 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:40:
Elk land heeft zijn Cultuur en gebruiken. Daar pas je op aan. ...
Dat lijkt me een voorbeeld van 19e-eeuwse nationalistische mythevorming, moet ik me daarop aanpassen, of op recentere of oudere denkbeelden? En is dat niet eigenlijk te Duits of is het Nederlands genoeg? Zijn Nederlanders niet eigenlijk gewoon Duitsers... lastiglastig
[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 09-10-2014 17:00 ]
Anders zoek je een ANDER land.Mr.Tweaks schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:16:
[...]
Ik meen dat ze wel mogen blijven, maar zich vrijwillig moeten laten blootstellen aan de nodige publieke verkettering, met als constante uitsmijter / dooddoener; "....anders tief je maar op naar je eigen land".
niet je "eigen" land.
Nederland is mijn "eigen" land.
Echter vind ik Nederland soms te stressvol. En dan kies ik er voor om een minder stressvol land uit te zoeken. Niet om Nederland te veranderen.
Als de berg niet naar mohamed komt. komt mohamed naar de berg princiepe
Ik ga toch ook niet naar de VS verhuizen en daar dan proberen oranje pompoenen tijdens halloween af te schaffen omdat de pompoenen oranje zijn en ik toevalig rood haar heb en me daar door gediscrimineerd voel?!
Ik ga me niet eens meer mengen in deze discusse, merk dat ik er veel te veel stress van krijg
[ Voor 52% gewijzigd door tellavist op 09-10-2014 17:17 ]
Een handtekening?!
Ik ken de samenstelling(etnische achtergrond) van de panels niet maar het is wel opmerkelijk om te zien dat over de diverse provincies het gedachtegoed over dit onderwerp nagenoeg gelijk is. Hiermee wordt het beeld dat het "tegen verandering" zijn breed en dus landelijk gedragen wordt.Bullet NL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:51:
http://regio.eenvandaag.n...warte_piet_niet_aanpassen
[...]
Dus..... Als het een verkiezing of referendum zou zijn dan maken de Pietenhaters niet veel kan op basis van dit onderzoek.
Afijn, ik ken de achtergrond van het éénvandaag panel ook niet, ik weet wel dat een van de grotere pannels van ons land is. Iets wat natuurlijk wel iets zegt over de draagkracht van de onderzoeken.
[ Voor 72% gewijzigd door Bullet NL op 09-10-2014 17:24 ]
Het suffe van deze discussie is dat de meest suffe vergelijkingen opeens allemaal vrij spel hebben.tellavist schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:08:
[...]
Anders zoek je een ANDER land.
niet je "eigen" land.
Nederland is mijn "eigen" land.
Echter vind ik Nederland soms te stressvol. En dan kies ik er voor om een minder stressvol land uit te zoeken. Niet om Nederland te veranderen.
Als de berg niet naar mohamed komt. komt mohamed naar de berg princiepe
Ik ga toch ook niet naar de VS verhuizen en daar dan proberen oranje pompoenen tijdens halloween af te schaffen omdat de pompoenen oranje zijn en ik toevalig rood haar heb en me daar door gediscrimineerd voel?!(heb blond haar trouwens)
Ik ga me niet eens meer mengen in deze discusse, merk dat ik er veel te veel stress van krijg
De analogien en metaforen mogen allemaal opeens van absurdistisch niveau zijn. Alsof iedereen in ene opeens 'tokkie-speak' en 'tokkie-redenatie' omarmt.... Zo opportunistisch dat het echt - meen ik - lachwekkend is, als het niet zo triest zou zijn. Het is pure armoede, dat meen ik serieus!
Op zich geen probleem, want het is ook heus wel 'uit te tekenen' en met ratio te 'debunken'. Het is alleen zo vermoeiend, en - nogmaals - triest om te moeten beginnen uit te leggen dat een Pompoen en en een stereotyp relikwie uit een humane mistand niet hetzelfde zijn.
Het doet - mijns inziens - de NL cultuur juist tekort!
Weet iemand nog hoe dit is begonnen!? Niemand wil het 'afschaffen' er is slechts aandacht gevraagd om eea te veranderen. In lijn te brengen met wat - op globaal/mondiaal - niveau gangbaar / fatsoenlijk is.
De reacties zijn alsof de staat der Nederlanden wordt aangevallen. Ow wacht, dat is natuurlijk wat er gaande is.... Het is een aanval op de culurele staat! Echt Joh!?
Ook een leuke; Zwart van de roet, in de schoorsteen!? Really, meen je dat nou!? Wat een belediging van de collectieve intelligentie is dat, zeg.... pfffffff En dat geldt wat mij betreft alle kanten op!
Als je dat echt als argument aandraagt, zou je mij sowieso geen discussie waard zijn.
Laten we aan de andere kant ook niet vergeten dat Nederlanders zelf graag de mond vol hebben over alles wat er mis is met de gebruiken van andere culturen, neem bijvoorbeeld het stierenvechten in Spanje...
[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 09-10-2014 17:40 ]
Ticket richting Aruba voor 3 maandjes valt zojuist in de brievenbus!
Veel plezier met jullie "Sinterklaas"
Op 5 december zal ik toasten op zwarte piet, met mijn bleke nederlandse aarsch tussen de "zwarte" Arubanen op een parel wit strandje.

Een handtekening?!
Ehhh... als je de absolute meerderheid vormt dan zijn oplossingen of compromissen niet nodig. De tegenstanders lullen maar een eind weg, maar wat de meerderheid wil, gebeurt.Morrar schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:30:
Als een minderheid ergens aanstoot aan neemt, kun je kijken of er compromissen of oplossingen mogelijk zijn.
Laten we wel wezen; dat is toch simpelweg voor de clicks.
En er wordt puur met sentiment geklikt, want nogmaals - of je nu Pro of Anti bent, is er echt daadwerkelijk nog een volwassen persoon in NL - die niet zwakzinnig of buitengewoon simpel is - , die met droge ogen durft te beweren - niet.te.begrijpen - dat ZP als discriminerend kan worden ervaren?
Come on Tweakers. Ik weet dat het niveau wat is gedaald, maar zo erg verwacht ik dat hier ook weer niet.
Ook hier kan 'de onderbuik' niet het verschil maken tussen 'rationeel begrip' en 'eigen voorkeur'.
Want stel dat je het rationele begrip erkent, dan kan je het je al bijna voorstellen, en dan kan wordt het al wat lastiger om - rucksichtlos- hard met de rest mee te gillen....
Dus hup, kop in het zand, en vooral maar aangeven dat je totaaaaaaaaaal niet begrijpt hoe een overdreven karikatuur, ontstaan ten tijde van een slavenhandelaarstijdperk, compleet met guitige accentjes als discriminatoir kan worden ervaren. Waar heb je het over!?
Dat is cultuur... Uit alles waar NL voor kan staan, en als cultureel erfgoed heeft zou ZP het summum dat ergens symbool voor staan, moeten zijn. Echt!? Komop mensen,....
Dat je jezelf niet 'dom' vindt terwijl je jezelf hier andermaal van overtuigt is mij een raadsel.
Vergelijkbaar met vrouwen, die bij hun man blijven, ondanks dat ze dagelijks worden mishandeld. Ook zoiets vreemds, maar misschien wel beter verklaarbaar....
Ja, dat is altijd al de primaire drijfveer voor ontwikkeling, beschaving en vooruitgang geweest!Spotmatic schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:43:
[...]
Ehhh... als je de absolute meerderheid vormt dan zijn oplossingen of compromissen niet nodig. De tegenstanders lullen maar een eind weg, maar wat de meerderheid wil, gebeurt.
Ow, wacht,....
.....dat de aarde plat is, melk slecht voor je is, vliegen tegennatuurlijk is en TV/schermen al helemaal van de duivel zijn....
Zeg dan gewoon; "oprotten met jullie".
Komt slimmer over...
PS: Moet je overigens nieteens willen, met wijze waarop de demografische samenstellingen van NL, Europa en de Wereld door blijven evolueren. Je plaatst jezelf uiteindelijk namelijk buiten spel.
[ Voor 13% gewijzigd door Mr.Tweaks op 09-10-2014 17:51 ]
Ha ha Aruba is inderdaad wel erg relaxed; net terug van Bonaire en had bij aankomst in Nederland ook wel zin om rechtsomkeer te makentellavist schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:39:
Nou geweldig!
Ticket richting Aruba voor 3 maandjes valt zojuist in de brievenbus!
Veel plezier met jullie "Sinterklaas"![]()
Op 5 december zal ik toasten op zwarte piet, met mijn bleke nederlandse aarsch tussen de "zwarte" Arubanen op een parel wit strandje.
Nodig of niet, de kwaliteit van een democratie wordt toch wel afgemeten aan hoe je met minderheden omgaat.Spotmatic schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:43:
[...]
Ehhh... als je de absolute meerderheid vormt dan zijn oplossingen of compromissen niet nodig. De tegenstanders lullen maar een eind weg, maar wat de meerderheid wil, gebeurt.
[ Voor 28% gewijzigd door Morrar op 09-10-2014 17:53 ]
Mooi betoog, maar je gaat compleet aan het feit voorbij dat veel mensen gewoon geen verandering willen, je kan ze voor alles en nog wat uit gaan maken. Je kan ze zelfs dom vinden. Boeit allemaal niets, men wil de veranderingen van ZP gewoon niet....Mr.Tweaks schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:48:
[...]
Ja, dat is altijd al de primaire drijfveer voor ontwikkeling, beschaving en vooruitgang geweest!
Ow, wacht,....![]()
.....dat de aarde plat is, melk slecht voor je is, vliegen tegennatuurlijk is en TV/schermen al helemaal van de duivel zijn....
Komt slimmer over...
. uit!
Ik wou dit plaatje posten, maar zag dat het onderwerp an sich allang was aangesneden. Maar hier komt ie dan dus toch:SharpY schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:08:
Kerstmis, de kerstman laat zijn elven (lees: kleine mensen) alle cadeaus inpakken om te bezorgen. Dit kan discriminerend worden opgevat door mensen die niet zo lang zijn. Denk dat we een hoop andere feestdagen ook kunnen ontleden op een manier dat er wel een bepaald kenmerk als discriminerend kan worden gezien.
Dit is overduidelijk géén slavendrijver van lilliputters:

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Dit soort discussies zijn altijd interessant. Maar veel mensen kennen het andere kant van het verhaal niet eens, er wordt acuut gezegd ''ga naar een ander land'' maar denk wel na wat het verhaal van zwarte piet is.
Ook vindt ik het walgelijk dat het buitenland reageert, de VS bijvoorbeeld, ''het is gewoon racistisch, Nederlanders moeten maar kerstmis vieren'' goed ik zal maar niet vertellen waar hun kerstman vandaan komt maar anyway. Als wij over de Wapenwet in de VS beginnen ''moeten'' wij onze mond maar houden. Wut Sorry hoor ???
Anyay hier zijn de voor en tegen punten
Voor verandering van Zwarte piet
- Zwarte piet is racistisch (en wie het ontkent is naïef) Het komt van de slaven af of we willen of niet. Er wordt ook niet gezegd dat alle zwarte pieten wit moeten worden maar half zwart en half wit zou toch geen probleem moeten zijn ?
- Culturen (moeten) veranderen, elke cultuur veranderd. Als culturen niet zouden veranderen zou het wel heel erg zijn. De emancipatie is ook een cultuurverandering. Voor de kinderen (waar het voor bedoeld is) kan het verhaal vrij logisch uitgelegd worden want de meeste huizen hebben geen houtkachel meer. Daarnaast is het sinterklaasfeest al honderden keren veranderd (wat sommige mensen niet eens door hebben) zwarte piet was bijvoorbeeld vroeger altijd negatief de boze vent met een roe, alle kinderen waren bang voor zwarte piet, nu is het een blije acrobaat.
- Geen gezeik meer, of het wel of niet gebeurd het gezeik zal altijd blijven bestaan.
Tegen de verandering van zwarte piet
- Het hoort bij onze cultuur, men vindt dat het bij de cultuur hoort en dat zwarte piet ''zwart'' moet zijn.
- ''die'' buitenlanders veranderen ''onze'' cultuur, ik vind dit zelf een enorm dom argument maar anyway. Sommige mensen vinden dat ''zwarte buitenlanders'' (3e generatie Nederlanders kuch kuch) Sommige gaan zelf zo ver dat ze geloven dat ''zwarte'' ons land ''overnemen'' (volksverhuizing is al jaren aan de gang, deal with it)
- Het is een kinderfeest, men vind dat je niet aan een kinderfeest moet komen, en mensen die dat wel doen zijn ''kinderhaters'' kinderfeesten moeten zijn zoals ze zijn.
Mijn persoonlijke mening::
Om eerlijk te zijn, het kan me geen biet boeien of er witte pieten bijkomen of niet. Zolang het maar geen regenboogfestijn word. Witte pieten zijn vrij logisch, dus ik vind het eigenlijk wel prima. Maar ik vind wel dat er veel stennis word gemaakt over een kinderfeest. Daarnaast kan de getinte bevolking ook zelf de rollen omdraaien, zwarte piet is bij veel kinderen een held. Dus eigenlijk een zwarte kinderheld. Dat zie je nergens op de wereld.
Dit is mijn mening maar dan heel oppervlakkig opgeschreven.
Nog een ding.
Mensen die vinden dat dit bij onze cultuur hooft heb ik maar een antwoord op:
HAHAHAHAHA

Ze lopen zelf met Amerikaanse kleding rond, hebben een Japanse of Amerikaanse Smartphone op zak, (sommige) vinden dat het koningshuis moet worden afgeschaft, En wie viert er nog sint Maarten ?
Allemaal dingen die bij de Nederlandse cultuur horen. Als je nog in 100% Nederlandse kledingdracht loopt, en volledig ''Hollands'' bent mag je dit argument gebruiken. Maar als je eigenlijk geen bal weet van de Hollandse geschiedenis, en helemaal niks van de Hollandse cultuur weet en maar een mening geeft geef dan aub geen mening.
TIME TO UPGRADE !!!
Dan zal ik je eens wat over mijzelf vertellen: niemand zo ruimdenkend en niet-discriminatoir als ik. Of je nu transgender, homo, moslim, jood, atheïst, zwart, blauw, rood, grijs bent: ik vind het allemaal prima en iedereen mag hier blijven van mij. Ik maak alleen een uitzondering voor mensen die moedwillig andere mensen beschadigen of pijn doen.Mr.Tweaks schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:48:
[...]
Komt slimmer over...
Maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat iemand aanstoot kan nemen aan een kindervriend als Zwarte Piet. Voelt een Surinamer pijn als hij Zwarte Piet ziet? Is iemand uit Nairobi tot in het diepst van zijn ziel gekrenkt als hij Zwarte Piet ziet? Zout op slakken leggen, spijkers op laag water zoeken, dat vind ik ervan. Waarom moet in dit geval de racismekaart steeds getrokken worden?
Niemand maakt mij wijs dat een kind van nu (ongeacht ras, geloof of huidskleur) Zwarte Piet als minderwaardig ziet. Ik daag je uit het tegendeel te bewijzen!
Als je goed leest, zie je dat het aantal tegenstanders in 1 jaar met 260% gestegen is... Ja, het gaat nog steeds om "maar" 13%, maar deze constante druk, maakt wel dat er steeds meer mensen overstag gaan.Bullet NL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:51:
http://regio.eenvandaag.n...warte_piet_niet_aanpassen
[...]
Dus..... Als het een verkiezing of referendum zou zijn dan maken de Pietenhaters niet veel kan op basis van dit onderzoek.
Tsja, als je weet dat het overgrote deel van de slaven niet eens zwart waren, dan is het niet gek dat je Zwarte Piet niet met slavernij associeerd. Makkelijk kijkenMr.Tweaks schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:44:
En er wordt puur met sentiment geklikt, want nogmaals - of je nu Pro of Anti bent, is er echt daadwerkelijk nog een volwassen persoon in NL - die niet zwakzinnig of buitengewoon simpel is - , die met droge ogen durft te beweren - niet.te.begrijpen - dat ZP als discriminerend kan worden ervaren?
Nope, niet ontstaan tijdens een slavenhandelaarstijdperk. Slavenhandel is in 1807 afgeschaft, de eerste afbeelding van Zwarte Piet is van 1850, pas in 1859 kreeg hij zijn naam, en pas in 1895 is de naam echt in zwang geraakt.Dus hup, kop in het zand, en vooral maar aangeven dat je totaaaaaaaaaal niet begrijpt hoe een overdreven karikatuur, ontstaan ten tijde van een slavenhandelaarstijdperk, compleet met guitige accentjes als discriminatoir kan worden ervaren. Waar heb je het over!?
Dat is een lelijke ad hominim: als het het niet met me eens bent, ben je dom. Graag aanpassing van je discussiemethoden, want dit is inderdaad GoT onwaardig.Dat je jezelf niet 'dom' vindt terwijl je jezelf hier andermaal van overtuigt is mij een raadsel.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Het is zo vermoeiend dat het telkens uit z'n verband wordt getrokken.Bullet NL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:51:
[...] Pietenhaters [...]
Mensen die een aanpassing willen van zwarte Piet (voor velen mag-ie prima zwart blijven), zijn niet tegen het Sinterklaasfeest, noch zijn het 'Pietenhaters'.
Net zo min als degenen die vóór behoud van de huidige zwarte Piet allemaal PVV-stemmers zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 09-10-2014 18:09 . Reden: Genuanceerd :P ]
De hele discussie heeft pas sinds vorig jaar voet-aan-grond gekregen, zo verwonderlijk is die stijging dus niet. Ik vraag het me af als die "constante" druk echt meer mensen overstag doet gaan.Ardana schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:06:
[...]
Als je goed leest, zie je dat het aantal tegenstanders in 1 jaar met 260% gestegen is... Ja, het gaat nog steeds om "maar" 13%, maar deze constante druk, maakt wel dat er steeds meer mensen overstag gaan.
Je kan het namelijk net zo goed omgekeerd bekijken, de constante druk maakt dat 87% van de onderzochten juist volhardender in hun standpunt om voor Zwarte Piet te kiezen.
Met het afschaffen van de transatlantische slavenhandel was de slavernij nog niet afgelopen. Toen Jan Schenkman de eerste Zwarte Piet toonde, bestond de slavernij gewoon nog en naar mijn idee is het moeilijk te ontkennen dat die Zwarte Piet gevormd was naar het beeld van een slaaf…Ardana schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:06:
[...]
Nope, niet ontstaan tijdens een slavenhandelaarstijdperk. Slavenhandel is in 1807 afgeschaft, de eerste afbeelding van Zwarte Piet is van 1850, pas in 1859 kreeg hij zijn naam, en pas in 1895 is de naam echt in zwang geraakt.
[ Voor 10% gewijzigd door lateef op 09-10-2014 18:20 ]
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]