emnich schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:22:
Goed punt, laten we weer terug gaan naar recht van de sterkste, fijne samenleving. Zullen we als eerste maar de grondwet afschaffen. En @Wijnands, die opmerking van jou hierover is een situatie schets, toch?
Nee het is helemaal geen goed punt. Dat is juist wat ik zeg. Je kan met je percentages aankomen maar wie beslist wanneer we moeten luisteren, wanneer het een probleem is, wanneer het doorslaggevend is. Als dat 1% had geweest dan had je net zo goed gezegd "ja maar 1% is 1% teveel". En dat is natuurlijk ook zo. Echter leven we niet in een utopia. Als we continue moeten luisteren naar een bepaalde groep (minderheid) en die hun zin moeten geven.... De minderheid wil ook minder Marokkanen. Is dat dan ook het luisteren waard? Ik vind van niet. Het zegt niet zoveel imo.
Zie ook het duidelijke stuk van Lunatic. Zo zit ik er zelf ook in.
Want er zijn net zo veel blanke slaven als zwarte slaven geweest? En omdat er ook blanke slaven waren mogen zwarten daar niets meer van zeggen. En de blanke slaven mogen ook niet klagen want er zijn immers ook zwarte slaven.
Sinds wanneer is het een nummertjes wedstrijd? Elke slaaf is er 1 teveel. Of deze nou blank, zwart, paars of geel is. Je zit zo in je anti pieten standaard dat je niet eens wilt begrijpen wat er staat. Jammer maar blijkbaar valt er met jou ook geen dialoog aan te gaan als je zo de discussie ingaat.
Volgens mij is belediging en discriminatie al lang verboden. En in hoeverre is Sinterklaas en de kerstman een stereotypering? Heb je enig idee wat een stereotype is?
Beledigen mag zoiezo. Iets met vrijheid van meningsuiting enzo. Daarnaast is het nogal een subjectief iets. Waar de ene over beledigd is of zich gediscrimineerd voelt is dat voor de ander niet het geval. Voor elke gekleurde die is beledigd door zwarte piet staat een andere gekleurde die dat niet is. Sinterklaas is een verzameling van stereotyperingen. Zo is hij oa een oude wijze man (nu niet meer maar vroegah wel), is hij een religieus persoon (zie kruis/mijter etc), is hij een oude goedzak (zie ook kerstman). De kerstman is een dikke vrolijke goedzak (omdat dikke mensen altijd vrolijk en goed zijn!). Je kan zo denigrerend gaan doen maar het helpt niet echt de discussie. Sterker nog het laat heel duidelijk zien dat het probleem zeker niet alleen bij de lompe tokkies in het pro pieten kamp ligt....
En dat is dus het hele punt. Verder dan dat komt het pro-kamp niet. Ik doe het lekker niet omdat zij het willen. En dan Boehoe roepen over het andere kamp, hoe kleinzielig kan je zijn

Het lijkt er meer op dat jij bepaalde zaken gewoon niet wilt inzien. Je doet precies hetzelfde als dat je de andere groep verwijt. Onderschat de kracht van het toedelen van de discriminatie troef niet. Het heeft niets te maken met het lekker niet willen doen omdat zij het willen. Het gaat er om dat 1. er geen duidelijk reden is dat het daadwerkelijk discriminatie/racisme betreft anders dan gevoel en 2. er wordt een groep het verwijt gemaakt te discrimineren of bij te dragen aan een feest dat dit promoot.
Er wordt al decennia lang geprobeerd er iets aan te doen met dialogen pas nu het wat scherper gespeeld wordt, gebeurt er iets (de commercie past zich aan). Je kan wel blijven roepen dat het op een andere manier had gemoeten maar dat heeft niet geholpen.
Wederom, oogkleppen. Er is de afgelopen 30 jaar al heel erg veel veranderd. De voorbeelden zijn al tientallen keren voorbij gekomen (accent, slimmere piet, dommere sint, geen knecht maar helper, aanpassingen aan uiterlijk etc). Dat het voor jou niet genoeg is blijkt wel. Dat is het hele punt en je beland dan al snel op de glijdende schaal. Het is nooit genoeg. Er is altijd wel een groep dat meer en meer wil en niet zal stoppen tot ZP compleet weg is. Dat dit niet de intentie is van iedereen is inherent.
En waarom is dat wél gevoelig en een goed punt maar als iemand zich gediscrimineerd voelt niet. Moet het pro-kamp dan niet ook maar hard maken waarom een identiteit wordt afgenomen. En als het nu niet bedoeld is als het afnemen van een identiteit....
Ik zeg niet dat het een goed punt is. Ik zeg dat het een gevoelig punt is en dat het daarom een lastig onderwerp is. Je zit zo vol haat en je voelt je zo aangevallen. Dat moet je niet doen. Is zonde van je inspanning en mijn tijd dat ik je weer moet corrigeren omdat je in je blinde haat/aversie dingen leest die er niet staan.
Dido schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:31:
Ik ben je erkentelijk dat je zo ongeveer als eerste en enig eprobeert om mijn plaatjes van repliek te diene, maar helaas ontgaat me volkomen waarom het bestaan van witte slaven het karikaturiseren van zwarteen opeens goedpraat.
Dat doet het ook niet. Het ontgaat mij echter wat plaatjes van vroeger te maken hebben met de huidige zwarte pieten. Dat bedoelde ik daarmee. De plaatjes van vroeger waar een blanke slaaf gebruikt wordt hebben niets met (blanke) slaven te maken in deze tijd.
Ten eerste is het (mijn, ons) probleem met die plaatejs niet primair een link naar slavernij, maar het efit dat ze een beeld neerzetten dat elke gekleurde persoon voldoet aan den karikaturale bosneger. Vergeet niet dat de plaatjes uit de strips ook in serieuze schoolboekjes stonden. Dat had niets met slavernij te maken, maar puur met het idee dat elke neger een ongeciviliseerde wildeman was.
Wederom, oude plaatjes. Het klopt dat dit een lange tijd het beeld was. Tegenwoordig gelukkig niet meer (of een stuk minder). Oa door multiculti, (social) media, reizen/vakanties etc. Er zijn vast ook plaatjes te vinden van karikaturen van blanke (gemaakt door gekleurde) maar dat is niet relevant.
Ten tweede, al zou het met slavernij te maken hebben gehad, waarom is het ok om slavernij te verheerlijken?
Het ontgaat mij even waar slavernij wordt verheerlijkt? Of vind je dat het gebruik van de zwarte pieten dit doet? Dan hebben we daar een andere opvatting over. Maar die discussie is ook al gevoerd en we zijn het daar oneens. Jij komt met feiten over slavernij in het verleden en dat dit raakvlakken heeft met de huidige ZP. Ik zie niet in waarom dat zo zijn en heb daar mijn eigen onderbouwing voor gegeven.
Als iemand zwarte slavernij bejubeld mag daar niets van gezegd worden "want er zijn ook witte slaven"? Ik zou niet weten waarom ik het verheerlijken van witte slavernij wel zou goedkeuren.
Wederom, ik mis even waar slavernij (in general) wordt verheerlijkt?
Punt is dat in de Westerse wereld, dat stukje aardkloot waar dit zich afspeelt, het traditie is dat de witte heerser de zwarte slaaf overheersde.
Vroeger. En dat is trouwens kenmerkend voor slavernij (een heerser en slaaf). Dit heeft dan niet zoveel te maken met kleur en ook niet met tegenwoordig.
Dus is het niet heel erg gek dat slavernij in het westen met zwarte slaven geassocieerd wordt, omdat de meeste slaven in het westen nu eenmaal zwart waren. Dat betekent niet dat iemand witte of gele slaven ontkend. Maar dat we slavernij (of de viering ervan) moeten goedkeuren "omdat er ook witte of gele slaven zijn" is natuurlijk een sine qua non.
Wederom, wie heeft het over goedkeuring? Het gaat er om dat het lijkt alsof het alleen discriminatie betreft als het om donker gekleurde mensen gaat. Of die het alleen recht hier op hebben. Dat is niet het geval. Discriminatie heb je in alle vormen en maten. Dat is het punt. Niet dat ze daar slavernij ook hebben en dat het dus goed is. Maar dat had je natuurlijk zelf ook wel gewoon door.
Ten overvloede, ik ben het categorisch oneens met de mgemaakte link tussen slavernij en de huidige zwarte piet, ik ben teleurgesteld dat mensen dat niet kunnen opmaken uit wat ik eerder gepost heb, en ik ben verbaasd dat mijn naam nu wordt aangehaald als het gaat om dat slavernij-argument, nota bene in combinatie met de plaatjes en de misselijkmakende stereotypering die ze uitbeelden. Die stereotypering heeft erg weinig met slavernij te maken, maar alles met "wij mensen versus zij de ongeletterde zwarte wildemannen".
Je linkt naar oude plaatjes waarin karikaturen/slavernij en onderdrukking van negers wordt afgebeeld en dit haal je aan als geldig argument dat de huidige ZP hier nauwe verwantschap mee heeft. Als dit niet zo is dan heeft het toevoegen van al die plaatjes geen toegevoegde waarde. Voor mij was het in iedergeval niet duidelijk dat je een groot onderscheid maakt tussen het verbieden van een karikatuur troef en de overeenkomst met slavernij troef.
Het verminderd wellicht de karikatuur/stereotype of het beeld dat dit bij sommige mensen kan oproepen. Maarja, je blijft bezig want er is altijd wel ergens iets van te vinden. Net zoals als je er nu 1 puntje uitplukt zal iemand anders zeggen dat er nog wel kroeshaar is of dat zei een piet kennen die wel nog met een accent praat en dom doet
[
Voor 34% gewijzigd door
thewizard2006 op 17-09-2014 10:46
]