Waarom reageer je nu dan weer met "stromannen bij je houden" ?
Je komt zo toch ook vrij fel gekant over op me ..
Het is wel handig om je argumenten eerst te bekijken voordat je ze tegen iemand aangooit. Kijk even goed waar ik vandaan quote en hoe me dat artikel voor de voeten gegooid werd. Het gaat erom dat iemand zo snugger was om een argument voor mijn stelling tegen me te willen gebruiken.
En als ik erop wijs dat zijn artikel mijn stelling onderschrijft gaat men draaaikonten om dat artikel aan te vallen. Dat is simpelweg niet handig, want het betekent dat sommigen kennelijk zo hard geloven dat de rest van de wereld gek is dat ze niet eens lezen wat ze als argument aanvoeren.
Als ik het artikel lees dan is daar ook wel wat op aan te merken.
Het artikel bouwt een betoog op met een strekking dat aan de pro-zijde alles vergoeilijkt wordt en mogelijke associaties ontkent (niet dat ik denk dat er echt één pro-kamp is, net als er waarschijnlijk ook niet één tegen-kamp is wat alle argumenten en ziens wijzen deelt.)
Maar ik denk dat je een zelfde soort betoog ook kan betrekken op het tegen-kamp .. namelijk dat ze graag alles racistisch willen interpreteren dan wel doen lijken. Ook daarvan zou je ongetwijfeld kunnen stellen dat het culturele afasie betreft. (en ja er zijn ook blanken in het "tegen-kamp" .. en ook zwarte die het allemaal zo wel prima vinden, kortom genoeg uitzonderingen dat ik me afvraag of het artikel (en mening) van deze meneer nou zo steekhoudend is.
En dat is ook de reden dat het wel welletjes is geweest. Ik zie echt helemaal niets zinnigs meer uit het pro kamp komen behalve "help ze willen sinterklaas afpakken" - wat een misselijkmakende stroman is - en "het is niet racistisch want lalalalalalalalalala ik wil je niet horen.
Oh ja, en "traditie". Terwijl Piet er de laatste jaren elk jaar anders uitzag. Hell, de Piet als karikaturale zwarte slaaf/knecht is even oud als "homo's zijn ziek en vrouwen mogen niet stemmen", maar Piet is nog wel heilig.
Ah zwartepiet is nu ook al heilig en niet alleen sinterklaas meer .. zie vooruitgang
Ik weet niet hoe het jou vergaat natuurlijk, misschien heb je inmiddels je eigen eiland utopia ..
Maar de meeste mensen in deze wereld (ook in de westerse, sterker nog misschien onderhand juist in de westerse) zijn volgens mij een ondergeschikte, in hun levensonderhoud, mobiliteit, communicatie volledig afhankelijk van hun baas, salaris, leaseauto, telefoon en laptop van de zaak. Die op hun beurt weer ondergeschikt zijn aan regeringen en belangengroeperingen die hun nering in notime omzeep kunnen helpen (boycotje iemand ? NSA spionage ?).
Maar als zwarte piet een medewerker moet worden van sinterklaas met de juiste CAO en een lease-schimmelpony van de zaak .. is dat wellicht wel bespreekbaar voor het pro-kamp .. je weet het niet
Maar zonder gekheid, komt er uit het zogenaamde tegen-kamp dan wel iets meer zinnigs dan "het is racisme" ?
En dat mensen als Quinsy het niet erg handig verwoorden. Maar dat zijn zelfs de antiPieten al lang met je eens, dus dat hoeft niet herhaald te worden. Punt is dat je bij hem nog je hakken in het zan kunt zetten omdat hij het zo knullig brengt, maar die hakken komen het zand niet uit als er meer rationeel gediscussieerd wordt. Ik heb nergens een extreme stelling ingenomen, maar ik wordt over een kam geschoren met (niet bestaande) figuren die het hele sinterklaasfeest willen afschaffen.
Zoals gezegd, ik ben blij voor de vrouwen en de homos dat Nederland zijn traditie van tolerantie nog niet bij het grofvuil gezet had. Dat baart me meer zorgen dan sinterklaas, eerlijk gezegd.
Denk dat er ook weinig heel rationele argumenten zijn voor of tegen. Tegen is een gevoel van een bepaalde groep .. Voor is daar dan weer een tegen reactie op ook gebaseerd op voornamelijk gevoel.
En van beide zijden wordt naarstig gezocht naar mooie argumenten, die meestal vrij parallel zijn opgebouwd en vaak ook nog eens prima om te draaien.
Mwah of er werkelijk sprake is van tollerantie (eigenlijk wellicht een verkeerde term want dat laat nog steeds een zweem van dat je iets toestaat/gedoogd terwijl je dan eigenlijk zou willen dat het normaal-normaal en vanzelfsprekend is) is nog maar de vraag.
Maar of het doordraven naar gelijkheid niet ten koste gaat van verschillen en derhalve weer een nieuw mogelijk keurslijf en verwachtingen kweekt weet ik niet.