Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:49

Shabbaman

Got love?

Precies, slechts 7% van onze landgenoten discrimineren is natuurlijk een hartstikke goede score.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 10:33
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:20:
[...]

Nou en? Omdat Zwarte Pier zwart is moet je alle donker gekleurde mensen ook negatief zien? Deze donker gekeurde medelanders hebben ook voordelen t.o.v. niet gekleurde mensen.

Bijvoorbeeld een soort aan automatische underdog rol die ze toebedeeld krijgen in dit soort discussies.
Tja, als jij een voorkeurspositie als roomblanke hollander hebt zal je nooit begrijpen wat donker gekleurde Nederlanders doormaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Cyphax

Moderator LNX
R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:05:
[...]

Tja, als jij een voorkeurspositie als roomblanke hollander hebt zal je nooit begrijpen wat donker gekleurde Nederlanders doormaken.
Dit is een dooddoener waar niemand wat aan heeft. Het idee is dat er geen voorkeurspositie is. Dat dat in de praktijk niet altijd gebeurt betekent niet dat je blanken in een nadelige positie mag duwen op deze manier. Dat is eigenlijk racisme. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:55:
[...]

Al was het alleen maar hoe je het onderzoek uit kunt leggen. 7% die daadwerkelijk zich gediscrimineerd voelt en dan 37% die vindt dat het anderen discrimineert. Zout toch eens op met dat voor anderen denken ! Als er iets irritant is is het wel mensen die op zo'n manier menen voor anderen te moeten denken. We hebben in dit onderzoek ruim 5 keer !?! meer mensen die menen dat anderen een probleem hebben dan dat er daadwerkelijk mensen zijn die ook echt vinden dat ze een probleem hebben.......

Ik haal uit dit onderzoek dus alleen dat 7% het feitelijk een probleem en 93% niet. En dat is dan in Amsterdam. Over heel Nederland zal dat percentage dus nog veel lager liggen.
Die 37% vindt het niet voor 37% van de mensen discriminerend maar vindt het gewoon discriminerend. Zo'n 2% van de mensen die in Nederland woont is Somalisch, die mogen we dus gewoon discrimineren want maximaal 2% van de mensen voelt zich zelf gediscrimineerd |:( ?

Edit: Dit verwoord het nog beter maar ik ben niet zo snel ;)
Precies, slechts 7% van onze landgenoten discrimineren is natuurlijk een hartstikke goede score.
_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door emnich op 15-09-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

Dido

heforshe

redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:55:
Al was het alleen maar hoe je het onderzoek uit kunt leggen. 7% die daadwerkelijk zich gediscrimineerd voelt en dan 37% die vindt dat het anderen discrimineert. Zout toch eens op met dat voor anderen denken !
Dus als ik, als blanke Nederlander met 500 jaar Nederlandse stamboom het waag om rekening te houden met die 7% die zich gediscrimineerd voelt, dan moet ik opzouten van jou. Fijne manier van discussieren heb jij :+

Als een partij stelt dat vrouwen niet gekozen mogen worden mag ik dat ook niet discriminerend vinden voor vrouwen?
Ik mag niet voor het homohuwelijk zijn omdat ik hetero ben?
Ik haal uit dit onderzoek dus alleen dat 7% het feitelijk een probleem en 93% niet. En dat is dan in Amsterdam. Over heel Nederland zal dat percentage dus nog veel lager liggen.
"Nog" veel lager. Jij vindt 7% laag? We hebben het homohuwelijk opengesteld voor ongeveer dat percentage (en dan reken ik de bi's even mee). Ook van dat gezeur van dat kleine groepje...
redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:16:
Ik houd iig niet halsstarrig vast. Ik zie alleen nog geen enkele goed onderbouwde reden voorbij komen waarom we meer zouden veranderen dan er standaard al (is)verandert. Alleen omdat zwarte piet op iets lijkt dat in een ver verleden een probleem was vind ik geen goede reden.
Ik heb al eerder aangetoond dat het niet gaat om een ver verleden. De aanpassingen van bijvoorbeeld Sjors en Sjimmie zijn relatief recent. En die waren "nodig" omdat een sbsurde stereotypische karikaturale afbeelding van een neger als racistisch werd gezien.

En ja, aan de ene kant is er al een hoop veranderd aan Piet. Maar (ook in dit topic) willen sommigen per se vasthouden aan de klassieke stereotypische zwarte smink, rode lippen en krullen/kroeshaar.

En dan rijst toch de vraag, als we geen problemen hebben gehad met de aanpassing tot nu toe, wat is er dan zo ontzettend slecht aan het voorstel om die laatste, overduidelijk stereotyperende karikaturen te veranderen? Echt, wat maakt het voor een kind uit of Piet rode lippen heeft? Wat maakt het voor een kind uit of hij zwart, paars of blauw is?

Kennelijk is de modernisering van de rolverdeling tussen Sint en zijn Pieten geen probleem, maar het weghalen van de laatste paar overblijfselen van een racistische traditie (het karikaturiseren van de gekleurde medemens) is opeens onbespreekbaar. Het hele feest wordt aangevallen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:12
Shabbaman schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:01:
Yup, en iemands woorden compleet verdraaien is ook een heel goede keuze.
Dido schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:13:
[...]
Dus als ik, als blanke Nederlander met 500 jaar Nederlandse stamboom het waag om rekening te houden met die 7% die zich gediscrimineerd voelt, dan moet ik opzouten van jou. Fijne manier van discussieren heb jij :+
Dat mag op zich best, alleen als er 5* meer mensen zijn die vinden dat anderen een probleem hebben dan dat er daadwerkelijk mensen zijn die het echt een probleem vinden loopt er toch iets scheef.
"Nog" veel lager. Jij vindt 7% laag? We hebben het homohuwelijk opengesteld voor ongeveer dat percentage (en dan reken ik de bi's even mee). Ook van dat gezeur van dat kleine groepje...
Wat voor impact heeft het op mij of andere Nederlanders dat het homo-huwelijk opengesteld wordt ? Dit zijn gewoon geen vergelijkingen.

Het gaat hier om 7% waarbij je weet dat dit onderzoek grotendeels is gedaan onder precies de groep die er schijnbaar problemen mee hebben. Dan vind ik 7% inderdaad erg laag omdat je weet dat je over heel Nederland dan op een paar procent terecht zult komen. Ik durf te wedden dat je dat soort getallen ook makkelijk haalt als je dezelfde vragen zou stellen over het afschaffen van kerstmis/de kerstman.
En dan rijst toch de vraag, als we geen problemen hebben gehad met de aanpassing tot nu toe, wat is er dan zo ontzettend slecht aan het voorstel om die laatste, overduidelijk stereotyperende karikaturen te veranderen? Echt, wat maakt het voor een kind uit of Piet rode lippen heeft? Wat maakt het voor een kind uit of hij zwart, paars of blauw is?
Het grote verschil is dat het nu geforceerd moet gebeuren omdat een kleine groep vind dat dat moet. Tradities veranderen door de jaren heen en daar is niets mis mee. Maar om plotseling een traditie om te gooien zonder goede reden is wel fout. Wij hebben in Nederland nota bene wetten die zorgen dat je een schaap ritueel mag slachten (waar ook zeker meer dan 7% tegen is) maar een zwarte piet zou niet mogen ? Wij passen ons aan aan de tradities van mensen die hier naar toe komen, is het dan zoveel gevraagd dat zij hetzelfde doen met de tradities die hier al heel wat jaartjes bestaan ?
Kennelijk is de modernisering van de rolverdeling tussen Sint en zijn Pieten geen probleem, maar het weghalen van de laatste paar overblijfselen van een racistische traditie (het karikaturiseren van de gekleurde medemens) is opeens onbespreekbaar. Het hele feest wordt aangevallen?
Het is nooit een racistische traditie geweest. Het is altijd al een kinderfeest geweest. Moderniseringen horen erbij, dingen geforceerd aanpassen niet.

[ Voor 82% gewijzigd door redwing op 15-09-2014 14:36 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

The.Terminator

Un boer met bier

Shabbaman schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:01:
Oke dan passen we het voor die 7 procent aan naar bijvoorbeeld gele pieten.
Nieuw onderzoekje wordt er gehouden en wat blijkt 8% van de chinezen in NL vindt het discriminerend.
Hoppa wederom wordt het aangepast en zo gaat het maar door.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat het nooit 100% goed kan! Zo ook met de discussie die straks vast weer komt over vuurwerk. Het kan nooit 100% goed.

Maarja ik ben benieuwd hoe dit afloopt, iig denk ik wel dat al dit soort discussie de Nederlandse maatschappij verhard en je buurman een wereldvreemde voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

The.Terminator schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:33:
[...]

Oke dan passen we het voor die 7 procent aan naar bijvoorbeeld gele pieten.
Nieuw onderzoekje wordt er gehouden en wat blijkt 8% van de chinezen in NL vindt het discriminerend.
Hoppa wederom wordt het aangepast en zo gaat het maar door.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat het nooit 100% goed kan! Zo ook met de discussie die straks vast weer komt over vuurwerk. Het kan nooit 100% goed.
Dat is natuurlijk een onzin redenering. Zolang we de pieten niet ook gelijk spleetogen geven en de R niet laten uitspreken als een L, zal er niets aan de hand zijn. De chinesen maken toch ook geen bzwaar tegen bananen omdat die geel zijn. En de zwarten niet tegen autobanden omdat die ook zwart zijn.

Het gaat om het hele plaatje en hoewel het (zeker nu) niet discriminerend bedoelt is, kan ik me wel voorstellen dat het discriminerend opgevat kan worden.

En natuurlijk kan het nooit 100% goed maar een betere score dan dit moet toch echt wel makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Op zich zouden Gele Pieten niet eens zo gek zijn want bijna al dat speelgoed dat ze uitdelen wordt in China gemaakt... ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:44

Secsytime

Automagisch

Ik snap niet dat ze het niet discriminerend vinden dat sinterklaas altijd blank moet zijn, ik bedoel.. waarom zou een zwart persoon niet gul en genereus kunnen zijn? Net zon onzin als deze zwarte pieten discussie...........................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 15:20
Ik las het eerder al voorbijkomen: de discussie wordt meteen gegijzeld omdat bij zoeen gevoelig onderwerp mensen meteen een rigide, extreme positie innemen. Waar we voor moeten waken is het gebruiken van 'het is voor de kinderen' argument om eigenlijk je eigen feest te beschermen. Juist de kinderen kan het echt helemaal niks schelen welke kleur piet hem/haar een cadeautje komt brengen. Die vinden het toch wel fantastisch. Wij als ouderen voelen onze cultuur aangevallen worden en willen deze zodoende met hand en tand verdedigen. Het moet echter echt niet meer kunnen dat er nu nog op scholen, 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het TOCH goed' word gezongen/geleerd. Het argument dat kinderen dit niet door hebben raakt kant noch wal want het gaat hier wederom niet hoe de kinderen dit ervaren (die vinden het ook prima om in het liedje zoet met goed te laten rijmen) maar hoe de mensen die hier aanstoot aan nemen (en ik doe dat als NLer ook omdat het gewoon een achterlijke zin is) wel serieus worden genomen. Uiteraard moet het hele feest niet omgegooid worden maar niet al te grote veranderingen aan liedjes / piet uitdossingen moeten gewoon kunnen. Laten we er een leuk kinderfeest van maken door gewoon de aanstootgevende elementen eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

paulklooster schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:04:
Ik las het eerder al voorbijkomen: de discussie wordt meteen gegijzeld omdat bij zoeen gevoelig onderwerp mensen meteen een rigide, extreme positie innemen. Waar we voor moeten waken is het gebruiken van 'het is voor de kinderen' argument om eigenlijk je eigen feest te beschermen. Juist de kinderen kan het echt helemaal niks schelen welke kleur piet hem/haar een cadeautje komt brengen. Die vinden het toch wel fantastisch. Wij als ouderen voelen onze cultuur aangevallen worden en willen deze zodoende met hand en tand verdedigen. Het moet echter echt niet meer kunnen dat er nu nog op scholen, 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het TOCH goed' word gezongen/geleerd. Het argument dat kinderen dit niet door hebben raakt kant noch wal want het gaat hier wederom niet hoe de kinderen dit ervaren (die vinden het ook prima om in het liedje zoet met goed te laten rijmen) maar hoe de mensen die hier aanstoot aan nemen (en ik doe dat als NLer ook omdat het gewoon een achterlijke zin is) wel serieus worden genomen. Uiteraard moet het hele feest niet omgegooid worden maar niet al te grote veranderingen aan liedjes / piet uitdossingen moeten gewoon kunnen. Laten we er een leuk kinderfeest van maken door gewoon de aanstootgevende elementen eruit te halen.
Ik vind de gay parade ook aanstoot gevend, mogen we die dan ook aanpassen? Alle homos dragen normale kleding en doen geen overdreven sexueel getinte dingen. B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 22:04

Bullet NL

Eigen Wijs

Laten we het vooral zo houden zoals het nu is..... Rekening houden met andere gevoelens, een statement maken dat het niet discriminerend bedoeld is... en hoppa... gaan met die Zwarte Piet...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ik vind de bloemencorso ook aanstoot gevend, mogen we die dan ook aanpassen? Hoeft niet want niemand dwingt mij om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:06:
[...]

Ik vind de gay parade ook aanstoot gevend, mogen we die dan ook aanpassen? Alle homos dragen normale kleding en doen geen overdreven sexueel getinte dingen. B.v.d.
Zucht.. Laten we de discussie vooral verpesten door totaal ongerelateerde voorbeelden er doorheen te gooien..

Laat het mij maar weten wanneer je het artikel dat 'het doen van overdreven sexueel getinte dingen' verbied in de grondwet hebt gevonden.

Vertel me, wat vind jij van 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het TOCH goed'? Dat kan, zeker gezien het verleden' toch gewoon echt niet? Hoe kun je er nou op tegen zijn om zoeen kleine aanpassing te doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:06:
[...]

Ik vind het ook een ordinair feest waar ik niks te zoeken heb, maar als ze daar plezier willen hebben hou ik ze niet tegen.

Snap nog steeds niet waarom er mensen moeten zijn die zo tegen Zwarte Piet demonstreren. Staan ze daar in hun t-shirt met een rood kruis over Zwarte Piet..... Hoe ga ik dat mijn dochter van 5 uitleggen jongens?
En het is een kinderfeest, ik heb nooit enige associatie gehad met Zwarte Piet en negers. Alle kinderen vinden Zwarte Piet geweldig.

Het is trouwens als neger zijnde ook veel makkelijker om je om te kleden tot Zwarte Piet, je hoeft jezelf niet eens te schminken en alleen maar een pruik op te zetten en oorbellen in te doen. Vervolgens nog een pietenpak aan en alle kinderen zijn je vriend, wat wil je nog meer :+

Maar even back to reality:

1) Donkere mensen komen hier naar Nederland ( de reden is voor mij irrelevant )
2) Vervolgens ga je je ergeren aan onze tradities

Ik ga toch ook niet naar een Islamitisch toe en mensen daar veroordelen op hun tradities? Of naar Spanje emigreren en dan het stierenvechten bekritiseren? Dat is een traditie waar ik niks mee te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Nu online

The.Terminator

Un boer met bier

Dat leuke kinderfeest is er al niet meer door dat gezeur van Pro- en Anti pietenkamp.
Mx. Alba schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:45:
Op zich zouden Gele Pieten niet eens zo gek zijn want bijna al dat speelgoed dat ze uitdelen wordt in China gemaakt... ;)
Lol :D
emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:37:
[...]
Dat is natuurlijk een onzin redenering. Zolang we de pieten niet ook gelijk spleetogen geven en de R niet laten uitspreken als een L, zal er niets aan de hand zijn. De chinesen maken toch ook geen bzwaar tegen bananen omdat die geel zijn. En de zwarten niet tegen autobanden omdat die ook zwart zijn.

Het gaat om het hele plaatje en hoewel het (zeker nu) niet discriminerend bedoelt is, kan ik me wel voorstellen dat het discriminerend opgevat kan worden.
Je snapt toch dat ik chinezen als voorbeeld nam.
emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:37:
[...]
En natuurlijk kan het nooit 100% goed maar een betere score dan dit moet toch echt wel makkelijk kunnen.
Maar wat is dan die betere score ?
Stel nu dat die 7% score naar beneden gaat (is beter), maar aan de andere kant groeit er bij een andere groep (en nee dat hoeft niet perse) een groter percentage ontevredenheid? Wat dan ?

Bij welk percentage gaan we uberhaupt wat veranderen? 5%, 1%, 0.5%.
Zo blijf je bezig.

Maarja zoals gezegd, ik ben benieuwd of er een tussenweg gevonden kan worden waarbij beide kampen tevreden zijn.
Vlassie1980 schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:15:
[...]
Ik ga toch ook niet naar een Islamitisch toe en mensen daar veroordelen op hun tradities? Of naar Spanje emigreren en dan het stierenvechten bekritiseren? Dat is een traditie waar ik niks mee te maken heb.
Kun je uiteraard wel doen, t'word daar alleen niet aangepast door jou "gedram" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 13:10

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Het ergste is van de hele ZP discussie dat ineens ook de hele wereld zich er mee bemoeid (heeft). En dat tewrwijl er op deze wereld toch echt belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken. En wat er in NL gebeurd is ons pakkie aan, dat kunnen we heel goed zelf in de juiste banen leiden. Daar hebben we geen internationale organisaties voor nodig....

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

paulklooster schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:13:
[...]

Zucht.. Laten we de discussie vooral verpesten door totaal ongerelateerde voorbeelden er doorheen te gooien..

Laat het mij maar weten wanneer je het artikel dat 'het doen van overdreven sexueel getinte dingen' verbied in de grondwet hebt gevonden.

Vertel me, wat vind jij van 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het TOCH goed'? Dat kan, zeker gezien het verleden' toch gewoon echt niet? Hoe kun je er nou op tegen zijn om zoeen kleine aanpassing te doen??
Iedereen is gelijk, dus waarom hebben de homo's wel een speciale dag? Hetero's krijgen dit toch ook niet? Waarom is er niet een dag van de negers? Omdat we er vanuit gaan dat we al gelijk zijn? De gay parade was hier speciaal voor bedoeld, om te laten zien we zijn gelijk.

Waarom zou het niet kunnen dan? Ik snap dat het verkeerd opgevat kan worden. Maar zwarte piet is toch een soort "comediant/komiek/deugniet" dus waarom vat je dit op als racistisch... het is een deugniet die grapjes uithaalt met kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik las het eerder al voorbijkomen: de discussie wordt meteen gegijzeld omdat bij zoeen gevoelig onderwerp mensen meteen een rigide, extreme positie innemen.
Dat is het gevaar van deze hele discussie. Vrijwel niemand in Nederland vindt zichzelf een racist. Als je een feest wat door veel mensen wordt gevierd ineens 'racistisch' noemt, wordt dat door veel mensen geïnterpreteerd als 'ik vier ook Sinterklaas, en nu wordt ik dus voor racist uitgemaakt'. Dat maakt het wel een beetje lastig, want feitelijk is men nu de discussie voor behoud van Zwarte Piet aan het voeren, omdat men zichzelf geen racist vindt.

Een paar dingen die ik me verder nog afvraag:
- Waarom krijg je dikke lippen en kroeshaar als je door een schoorsteen kruipt? Dat je zwart wordt (en daarbij op magische wijze ook je kleren schoon houdt) kan ik me voorstellen, maar lippen? Seriously?
- Als een kleuterjuf zich als sinterklaas verkleedt waar de kinderen bij zijn, en je vraagt de kinderen achteraf wat er gebeurd is, dan zeggen ze allemaal 'Sinterklaas was op school'. Volgens die logica kun je ook prima een Piet blauw schminken, want de kinderen zullen nog steeds geloven dat Piet op school was. Waarom zien we dat niet in?
- Waarom denken we dat Piet ineens duidelijk herkenbaar als de buurman is als hij een andere kleur dan zwart wordt? Bovendien, stel dat dat al zo zou zijn, heel veel van de Pieten die kinderen zien, komen ze tegen op TV, in het winkelcentrum, op school, etc. Allemaal op plaatsen waar ze de volwassenen ook niet kennen, dus waarom zouden ze de volwassenen ineens wel herkennen als deze groen / paars zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Kurkentrekker schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:25:
[...]

Dat is het gevaar van deze hele discussie. Vrijwel niemand in Nederland vindt zichzelf een racist. Als je een feest wat door veel mensen wordt gevierd ineens 'racistisch' noemt, wordt dat door veel mensen geïnterpreteerd als 'ik vier ook Sinterklaas, en nu wordt ik dus voor racist uitgemaakt'. Dat maakt het wel een beetje lastig, want feitelijk is men nu de discussie voor behoud van Zwarte Piet aan het voeren, omdat men zichzelf geen racist vindt.

- Waarom krijg je dikke lippen en kroeshaar als je door een schoorsteen kruipt? Dat je zwart wordt (en daarbij op magische wijze ook je kleren schoon houdt) kan ik me voorstellen, maar lippen? Seriously?
- Als een kleuterjuf zich als sinterklaas verkleedt waar de kinderen bij zijn, en je vraagt de kinderen achteraf wat er gebeurd is, dan zeggen ze allemaal 'Sinterklaas was op school'. Volgens die logica kun je ook prima een Piet blauw schminken, want de kinderen zullen nog steeds geloven dat Piet op school was. Waarom zien we dat niet in?
- Waarom denken we dat Piet ineens duidelijk herkenbaar als de buurman is als hij een andere kleur dan zwart wordt? Bovendien, stel dat dat al zo zou zijn, heel veel van de Pieten die kinderen zien, komen ze tegen op TV, in het winkelcentrum, op school, etc. Allemaal op plaatsen waar ze de volwassenen ook niet kennen, dus waarom zouden ze de volwassenen ineens wel herkennen als deze groen / paars zijn?
Dikke lippen en kroes haar? Ik zie zwarte piet altijd met rode lippen en krullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Maar even back to reality:

1) Donkere mensen komen hier naar Nederland ( de reden is voor mij irrelevant )
2) Vervolgens ga je je ergeren aan onze tradities
Dat is niet 'back to reality'. Welk percentage van de mensen die zich op dit moment in ons koninkrijk bevinden en een donkere huiskleur heeft, denk je dat hier op een zeker moment uit eigen beweging 'naartoe' is gekomen? Er zijn toch zat mensen die hier geboren zijn en een waardevolle bijdrage leveren aan onze samenleving? Hoe zit het dan met de gevoelens van die mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Nu online

The.Terminator

Un boer met bier

[...]

1. Welke dikke lippen, zie alleen rode lippen. Idem met het haar.
2. Omdat de juf een witte baard had en een sinterklaas pak aanhad? De kenmerken van Sinterklaas.
De juf was niet blauw of zwart geverfd.
3. Tja misschien met een landelijke optocht of in de stad, maar hier op het platteland in ons gehuchtje word de burrman er echt wel uitgepikt als deze geel is geschminkt. De zwarte schmink camoufleert dit beter dan geel, paars of blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:29:
[...]

Dikke lippen en kroes haar? Ik zie zwarte piet altijd met rode lippen en krullen?
Even wikipedia quoten:
Kroeshaar is haar dat typerend is voor negroïde mensen. Het is haar dat gevormd wordt door veel en verschillende soorten kleine krulletjes. Deze kleine krulletjes en het feit dat ze verschillende richtingen uitgroeien geven dit haartype unieke eigenschappen.
Als gevolg van de eeuwenlange slavernij van negroïde Afrikanen heeft de naam kroeshaar voor sommigen een negatieve connotatie.
Een Piet met stijl haar is volgens heel veel mensen een probleem, want dan zijn we 'teveel aan het veranderen' voor 'een stelletje drammers' enzo... uh-huh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
The.Terminator schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:32:
[...]

2. Omdat de juf een witte baard had en een sinterklaas pak aanhad? De kenmerken van Sinterklaas.
De juf was niet blauw of zwart geverfd.
Daar ging het niet om, het gaat er om dat de juf zich kan omkleden, en de kinderen vervolgens niet meer zien dat het de juf is, maar denken dat het de Sint is. Dat gaat net zo goed op voor een Piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kurkentrekker schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:32:
[...]

Even wikipedia quoten:

[...]

Een Piet met stijl haar is volgens heel veel mensen een probleem, want dan zijn we 'teveel aan het veranderen' voor 'een stelletje drammers' enzo... uh-huh.
Zou het ook eventueel nog kunnen dat je krullen kan hebben zonder dat het kroeshaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
[...]

Ja, dat hakken in het zand (van beide kanten) is volgens mij het grootste probleem in de hele discussie.

De anti-pieten beweging lokte dit uit door te claimen dat Nederlanders racisten zijn omdat ze een racistisch feest vieren. Daardoor valt bijna alle goodwill weg bij degenen die misschien best willen meedenken over een aanpassing van Zwarte Piet.

Maar had het anders gekund? Ik vraag me af of een kleine beweging die Zwarte Piet wil aanpassen had op kunnen boksen tegen de heersende gedachtes die hier ook regelmatig voorbij komen, inclusief drogredenen als "kinderen vinden het feest/ZP fantastisch dus het kan niet racistisch zijn" en "zwarte buitenlanders moeten zich niet met onze Nederlandse tradities bemoeien."

Met andere woorden, hoewel ik het niet eens ben met de conclusie van de anti-pieten club dat Nederlanders die Sinterklaas vieren racisten zijn denk ik dat de harde uitspraken misschien wel nodig zijn om eens serieus over het onderwerp te kunnen discussiëren. Een zachtere aanpak zou volgens mij weinig kans van slagen hebben, misschien als men nog 20 jaar lang rond 5 december protesteerde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik denk dat je je overal wel mee kan associeren als je dit wilt. Ik denk dat je overal wel een reden voor kunt vinden dat je het aanstoot gevend vindt.

Dit betekent niet meteen dat het ook veranderd moet/hoeft worden.

Als we met gekleurde pieten gaan werken, wil ik ook met gekleurde sinterklaasen gaan werken. Anders vind ik dit een beetje racistisch, dat alleen een blanke man de leiding kan hebben. En hoezo kan sinterklaas geen vrouw zijn? En ik dacht dat we in Nederland geemancipeerd waren )):

[ Voor 10% gewijzigd door Secsytime op 15-09-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Ik heb nog nooit een piet gezien met dikke lippen ? (rood zijn ze wel, maar heb je wel eens een piet gezien die zwart is gemaakt maar nog geen lippenstift op heeft, meestal is dat nl. gewoon geen gezicht)
Leuk, en op zich heb je gelijk, maar waarom zou hij blauw moeten worden en is zijn normale zwarte kleur plotseling racistisch/discriminerend ? En waarom is de baas (sinterklaas) dan niet discriminerend ? Ik zou verwachten dat je af wilt van degene die schijnbaar discriminerend/racistisch bezig is (sinterklaas) en niet van degenen die juist uitgebuit worden (zwarte pieten).

De hele discussie is gewoon raar omdat er geen goede reden is waarom er iets zou moeten veranderen en het ook niet duidelijk is wat er nu moet veranderen en daarnaast het apart is dat er alleen over zwarte piet wordt geklaagd maar niet over eender welk ander figuur met een verleden (zo'n beetje alle tradities die we hebben)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:44:
omdat er geen goede reden is waarom er iets zou moeten veranderen
Mening, geen feit. Het blijft opvallen hoe erg de hakken in het zand worden gezet en er alleen naar binaire uitkomsten wordt gekeken.

Enige voordeel van deze "discussie": Nederlanders kunnen gewoon weggehoond worden als ze een mening hebben over tradities in andere landen. Het vingertje is impotent geworden, want zodra er kritiek en druk is op een eigen traditie schiet men zelf in de "nee, nooit, never" stuip, ipv serieus te proberen naar een oplossing te werken en te accepteren dat de 'Ollandse stijfkoppige visie niet de enige juiste is.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 15-09-2014 15:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Mooie discussie. Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft.

Ik vind het eigenlijk heel raar dat er mensen zijn die vinden dat zwarte piet niet zwart mag zijn. Hij mag dus schijnbaar alle kleuren hebben, maar zwart mag niet. Daarmee discrimineren de mensen toch eigenlijk hun zelf?

Daarnaast; wat is het probleem nu eigenlijk exact? Want ik hoor heel vaak dat de donkere mensen met een slavernij-verleden worden geconfronteerd. Maar de mensen die het slavernij-verleden werkelijk hebben mee gemaakt leven helemaal niet meer. Dus ik snap niet zo goed waarom dit een 'argument' moet zijn om het maar te verbieden. Als je naar de geschiedenis van Nederland en de Nederlanders kijkt zijn er ook allemaal dingen die 'we' aan kunnen halen om ons gelijk maar te krijgen. Maar is dat niet een beetje makkelijk? Het slaat ook nergens op in mijn optiek.

Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van. Dat constante geklaag over discriminatie en racisme. Dat zal nooit stoppen zolang mensen zichzelf blijven discrimineren zoals dat hier het geval is. Dat je je gekwetst voelt door een stereotype dat notabene verzonnen is voor kinderfeest. Ook door Nederlanders zelf gebeurt dit. Er zijn veel blanke Nederlanders die voor donkere mensen bepalen dat Zwarte Piet racistisch is, terwijl er ook een hele boel donkere mensen zijn die dit totaal niet als racistisch ervaren. Het constant maar niet voor vol aan zien van de donkere medemens. Ik vind dat echt iets om te kotsen. Alsof ze een speciale behandeling benodigd zijn en alsof ze niet voor hunzelf op kunnen komen. Bizar gewoon. Vandaar ook dat ik vraag; wat is nu het probleem dat zwarte piet zwart is? Waarom voelen sommige donkere mensen zich hierdoor gekwetst?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:44:
De hele discussie is gewoon raar omdat er geen goede reden is waarom er iets zou moeten veranderen en het ook niet duidelijk is wat er nu moet veranderen en daarnaast het apart is dat er alleen over zwarte piet wordt geklaagd maar niet over eender welk ander figuur met een verleden (zo'n beetje alle tradities die we hebben)
Zoals al gezegd, omdat er mensen zijn die zich er aan storen en zich gediscrimineerd voelen.

De vergelijkingen met Gay Pride en andere lokale eendaagse evenementen gaat totaal mank. Die kan je makkelijk vermijden door er niet naar toe te gaan en even weg te zappen bij de 3 minuten dat er aandacht voor is op het journaal. Je kan vanaf half november niet meer normaal over straat zonder zwarte pieten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:59:
Mooie discussie. Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft.

Ik vind het eigenlijk heel raar dat er mensen zijn die vinden dat zwarte piet niet zwart mag zijn. Hij mag dus schijnbaar alle kleuren hebben, maar zwart mag niet. Daarmee discrimineren de mensen toch eigenlijk hun zelf?

Daarnaast; wat is het probleem nu eigenlijk exact? Want ik hoor heel vaak dat de donkere mensen met een slavernij-verleden worden geconfronteerd. Maar de mensen die het slavernij-verleden werkelijk hebben mee gemaakt leven helemaal niet meer. Dus ik snap niet zo goed waarom dit een 'argument' moet zijn om het maar te verbieden. Als je naar de geschiedenis van Nederland en de Nederlanders kijkt zijn er ook allemaal dingen die 'we' aan kunnen halen om ons gelijk maar te krijgen. Maar is dat niet een beetje makkelijk? Het slaat ook nergens op in mijn optiek.

Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van. Dat constante geklaag over discriminatie en racisme. Dat zal nooit stoppen zolang mensen zichzelf blijven discrimineren zoals dat hier het geval is. Dat je je gekwetst voelt door een stereotype dat notabene verzonnen is voor kinderfeest. Ook door Nederlanders zelf gebeurt dit. Er zijn veel blanke Nederlanders die voor donkere mensen bepalen dat Zwarte Piet racistisch is, terwijl er ook een hele boel donkere mensen zijn die dit totaal niet als racistisch ervaren. Het constant maar niet voor vol aan zien van de donkere medemens. Ik vind dat echt iets om te kotsen. Alsof ze een speciale behandeling benodigd zijn en alsof ze niet voor hunzelf op kunnen komen. Bizar gewoon. Vandaar ook dat ik vraag; wat is nu het probleem dat zwarte piet zwart is? Waarom voelen sommige donkere mensen zich hierdoor gekwetst?
What he said ((:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:00:
[...]

Zoals al gezegd, omdat er mensen zijn die zich er aan storen en zich gediscrimineerd voelen.
Gediscrimineerd voelen, niet worden. Redelijk verschil lijkt me.
De vergelijkingen met Gay Pride en andere lokale eendaagse evenementen gaat totaal mank. Die kan je makkelijk vermijden door er niet naar toe te gaan en even weg te zappen bij de 3 minuten dat er aandacht voor is op het journaal. Je kan vanaf half november niet meer normaal over straat zonder zwarte pieten te zien.
Dat is behoorlijk overdreven. Afgezien van de intocht zelf (net als de gay pride ook één dag) valt het echt reuze mee.

Als dat slavernijverleden zo'n probleen is: waarom worden "12 Years a Slave" en "Django Unchained' dan gewoon vertoond in de bioscoop?

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 15-09-2014 16:06 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

*knip* Dit is wel heel kort door de bocht.

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battleduck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 10:40
Het is maar een handjevol mensen die problemen maakt over zwarte piet...
Is een handjevol tegen de rest van nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gambieter schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:51:
[...]
Mening, geen feit. Het blijft opvallen hoe erg de hakken in het zand worden gezet en er alleen naar binaire uitkomsten wordt gekeken.
Tja, andersom is het ook net zo goed een mening dat zwarte piet racistisch zou zijn. Ook puur een mening omdat er nergens uit blijkt dat het wel racistisch is (behalve dan dat zwarte piet zwart is, maar ik vind de rest van de zwarte mensen in Nederland daarom toch ook niet gelijk racisitisch ?)

Maar hetzelfde doe ik (en de meeste anderen gelukkig) hier op het werk ook hoor, als iemand geen goede reden heeft om iets te veranderen zal ik er moeite voor doen om het tegen te houden. Werkverschaffing alleen omdat iemand vind dat het moet is onzin, toon eerst maar eens aan waarom het moet.
Enige voordeel van deze "discussie": Nederlanders kunnen gewoon weggehoond worden als ze een mening hebben over tradities in andere landen. Het vingertje is impotent geworden, want zodra er kritiek en druk is op een eigen traditie schiet men zelf in de "nee, nooit, never" stuip, ipv serieus te proberen naar een oplossing te werken en te accepteren dat de 'Ollandse stijfkoppige visie niet de enige juiste is.
En over welke tradities hebben we het hier dan waarbij Nederlanders in het buitenland proberen om de tradities van dat land te veranderen ?
emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:00:
[...]
Ja, maar laat nu eens zien waar het probleem dan echt zit. Alleen maar vinden dat je gediscrimineerd wordt is nog nooit genoeg geweest voor een veroordeling. Daarvoor zal er toch echt sprake moeten zijn van daadwerkelijke discriminatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Kijk, je kan de discussie wel breed willen trekken door te stellen dat er niet nar binaire uitkomsten moet worden gekeken. Maar je hebt het hier over gevoelens, veel mensen zijn gewoon voor of tegen. Dat is zo binair als het maar kan. Ik vind ook dat "we" niets hoeven te veranderen. ZP is voor mij niet discriminerend, mijn mening, mijn gevoel. Laten we het dus vooral zo houden als dat het is.

Dit heeft niets met stijfkoppig zijn, maar gewoon omdat het mijn mening en gevoel is. Discriminatie zou het zijn als nu inderdaad het verhaal zou worden aangehouden dat ZP een slaaf zou zijn, geen eigen mening zou mogen hebben e.d. Dat is nu allemaal niet het geval.

ZP is zwart, net zo dan een clown 9 van de 10 een rode neus heeft. Roodkapje heeft ook niet in eens een groen jasje aan.

Tradities zijn er niet voor niets, natuurlijk.... Geen van allen is nodig en overal valt een mouw aan te passen. Maar ik vind gewoon dat ZP zwart hoort te zijn, en dat heeft geen donder met discriminatie te maken.

Ach... Hollanders stijfkoppig? We moeten wel, we stellen in de wereld geen reed voor, beetje voor je eigen identiteit opkomen mag wel. Denk je nou echt dat Merkel, Cameron of Hollande het ook maar iets kan schelen wat wij Nederlanders ergens iets van vinden? Alleen daarom al moeten we gewoon stijfkoppig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
Ik wil gewoon even van de mensen die zwarte piet helemaal niet willen veranderen horen hoe ze dan aankijken tegen kleine veranderingen. Veranderingen die voor ons nostalgisch gevoel misschien minder fijn zijn, maar een kind zal hier NIETS van merken. Ik neem als voorbeeld, nogmaals, 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'. Kan die zin nou ook niet verandert worden? dat kinderen op school een update van dat liedje met die specifieke zin eruit leren?

[ Voor 4% gewijzigd door paulklooster op 15-09-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Dit is gewoon onzin, komop. Wat je verafschuwt, promoot je met deze post weer. "Nederlanders kunnen weggehoond worden" leuk, alle Nederlanders over 1 kam. "Het vingertje is impotent geworden". Nog een keer alle Nederlanders over 1 kam. Hoe is dat NIET hakken in het zand? Practice what you preach!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik vind het racistisch van deze zwarte mensen dat ze zwarte piet racistisch vinden! Ik voel me hier erg door gekwetst, kunnen we zwarte piet nu zwart houden? Want het gaat om mijn gevoel, jullie kwetsen mij er mee dat er zo racistisch gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:09:
... Dit heeft niets met stijfkoppig zijn, maar gewoon omdat het mijn mening en gevoel is. ...
Waarom heb je die mening en dat gevoel eigenlijk?
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:11:
Ik vind het racistisch van deze zwarte mensen dat ze zwarte piet racistisch vinden! Ik voel me hier erg door gekwetst, kunnen we zwarte piet nu zwart houden? Want het gaat om mijn gevoel, jullie kwetsen mij er mee dat er zo racistisch gedacht wordt.
Waarom associeer je je nou zo graag met 'de sukkels'?

[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

paulklooster schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:10:
Ik wil gewoon even van de pro-zwarte piet mensen horen hoe ze dan aankijken tegen kleine veranderingen. Veranderingen die voor ons nostalgisch gevoel misschien minder fijn zijn, maar een kind zal hier NIETS van merken. Ik neem als voorbeeld, nogmaals, 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'. Kan die zin nou ook niet verandert worden? dat kinderen op school een update van dat liedje met die specifieke zin eruit leren?
Hoe vaak komt dat liedje nog voor in de muziek die jij rond 5 dec. hoort? Precies, dit liedje heeft zich zelf al lang in de ban gedaan, waarom zou je iets aanpassen als iets toch niet meer actueel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:59:
Het heeft ook niets (meer) met racisme te maken maar dat neemt niet weg dat mensen het zo op kunnen vatten en je er dan iets mee moet doen. Voorbeeldje: Laatst was er een kleding merk die leuke logo's op hun kleding had gezet. Een van die logo's bleek ook iets nazi-achtigs te zijn. Het was niet zo bedoelt (ze vonden het gewoon een leuk logo) maar toch haalden ze het terug en boden ze excuses aan. Kortom, ook al bedoel je iets niet zo, als het zo wordt opgevat en je kan er makkelijk iets aan doen, waarom dan niet.
Volgens mij zegt niemand dat ze niet zwart mogen zijn maar dat ze niet meer alleen zwart moeten zijn met rode lippen krulletjes haar.
Dat je je gekwetst voelt door een stereotype dat notabene verzonnen is voor kinderfeest.
Dus omdat het voor een kinderfeest is, is het goed? Die kids maakt het niet uit. Als ik nu een kinderfeest bedenk dat kinderen met een grote gele ster op moeten lopen, denk je dat het geaccepteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:12:
[...]

Hoe vaak komt dat liedje nog voor in de muziek die jij rond 5 dec. hoort? Precies, dit liedje heeft zich zelf al lang in de ban gedaan, waarom zou je iets aanpassen als iets toch niet meer actueel is?
? Sorry?
Deze zin komt uit 'daar wordt aan de deur geklopt' en wordt zeker nog geleerd en gezongen op scholen! Wie kent daar wordt aan de deur geklopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 17:56
En weten jullie wat er nou voor zorgt dat de hele discussie maar door blijft gaan? Doordat we er met zijn allen allemaal aandacht aan besteden en de media ook :')

Ik opteer in dit geval gewoon voor een gevalletje doofpot en gewoon het feest blijven vieren als vanouds. En laat de media zich lekker focussen op zaken die er wel toe doen in plaats van een paar donkere mensen die moeten azijnpissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battleduck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 10:40
Vlassie1980 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:14:
En weten jullie wat er nou voor zorgt dat de hele discussie maar door blijft gaan? Doordat we er met zijn allen allemaal aandacht aan besteden en de media ook :')

Ik opteer in dit geval gewoon voor een gevalletje doofpot en gewoon het feest blijven vieren als vanouds. En laat de media zich lekker focussen op zaken die er wel toe doen in plaats van een paar donkere mensen die moeten azijnpissen.
AMEN! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:12:
[...]

Waarom heb je die mening en dat gevoel eigenlijk?
Omdat het onderdeel is van mijn identiteit....

En omdat wanneer ik mijn identiteit niet kan tonen, mijn ware ik dus, het voelt dat mijn mening wordt gediscrimineerd.
paulklooster schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:14:
[...]

? Sorry?
Deze zin komt uit 'daar wordt aan de deur geklopt' en wordt zeker nog geleerd en gezongen op scholen! Wie kent daar wordt aan de deur geklopt niet?
Dat couplet wordt hier al lang niet meer gezongen....

Das net als met het Nederlandse volkslied, daar zingen we ook het eerste couplet van, de rest kent half ons land niet eens.

[ Voor 40% gewijzigd door Bullet NL op 15-09-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dacht precies hetzelfde, AMEN BROTHER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:15:
...

Omdat het onderdeel is van mijn identiteit....
...
Waarom is het onderdeel van je identeit, waarom leidt die identiteit tot die mening of dat gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

MrSleeves schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:05:
[...]

Gediscrimineerd voelen, niet worden. Redelijk verschil lijkt me.
Want?
Dat is behoorlijk overdreven. Afgezien van de intocht zelf (net als de gay pride ook één dag) valt het echt reuze mee.
Elke winkel, etalage en school staat er vol mee. Nee, dat valt niet mee.
Het is maar een handjevol mensen die problemen maakt over zwarte piet...
Is een handjevol tegen de rest van nederland...
Oh echt.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:17:
[...]

Waarom is het onderdeel van je identeit, waarom leidt die identiteit tot die mening of dat gevoel?
Waarom wordt jouw identiteit gekwetst door zwarte piet ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Emnich, ken jij die site 'Tatta's be like'? Ooit begonnen als een leuke site waar grapjes worden gemaakt over Nederlanders. Vaak nog terecht ook. De laatste tijd post die knakker (het is een Facebook site overigens) enkel nog dingen waarbij hij zich gediscrimineerd voelt of waarbij volgens hem discriminatie te zien is. Sommige mensen voelen zich ALTIJD gediscrimineerd en gebruiken hun kleurtje alleen maar om te bitchen hierover.

Mooi voorbeeld is ook Gordon. Die maakt een grapje over 29 met lijst en gelijk valt iedereen er over. Waarom mag je geen grapjes maken over/met mensen die NIET blank zijn? Mag dat alleen bij blanken? Is juist DAT niet racistisch?

Again; sommige mensen hangen het altijd aan de discriminatie kapstok. Als je op die manier iets gaat verbieden ben je op het eind van de rit alles aan het verbieden omdat mensen die NIET blank zijn het anders niet aan kunnen of zo. Ik vind juist DAT je reinste discriminatie.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:18:
[...]

Dat is niet het geval, maar ik ben benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:18:
[...]

Blijkbaar ben ik van kinds af aan al een racist )): ik had het moeten weten zwarte piet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:17:
[...]

Dat is feitelijk niet eens relevant voor deze discussie, het gaat er om dat het mijn mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:19:
[...]

Dat is niet het geval, maar ik ben benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
Maar laten we bij de kern beginnen. Mensen voelen zich aangetast door zwarte piet. Waarom ? Dat kan toch niet alleen zijn omdat zwarte piet zwart is en rode lippen heeft. Zulke mensen ken ik nl, wel meer, je schijnt zelfs donker gekleurde vrouwen te hebben die express hun lippen extra rood maken omdat dat zo mooi kleurt.

Oftewel zoals al eerder gezegd, de discussie is niet wat moeten we veranderen, de discussie moet eerst zijn waarom moet er iets veranderen. Pas als dat duidelijk is kun je iets gaan veranderen.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 15-09-2014 16:22 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:18:
@Emnich, ken jij die site 'Tatta's be like'? Ooit begonnen als een leuke site waar grapjes worden gemaakt over Nederlanders. Vaak nog terecht ook. De laatste tijd post die knakker (het is een Facebook site overigens) enkel nog dingen waarbij hij zich gediscrimineerd voelt of waarbij volgens hem discriminatie te zien is. Sommige mensen voelen zich ALTIJD gediscrimineerd en gebruiken hun kleurtje alleen maar om te bitchen hierover.

Mooi voorbeeld is ook Gordon. Die maakt een grapje over 29 met lijst en gelijk valt iedereen er over. Waarom mag je geen grapjes maken over/met mensen die NIET blank zijn? Mag dat alleen bij blanken? Is juist DAT niet racistisch?

Again; sommige mensen hangen het altijd aan de discriminatie kapstok. Als je op die manier iets gaat verbieden ben je op het eind van de rit alles aan het verbieden omdat mensen die NIET blank zijn het anders niet aan kunnen of zo. Ik vind juist DAT je reinste discriminatie.
Vertel eens, waarom mogen blanken zoals Gordon en Spijkerman wel discriminerend en laag dunkende opmerkingen maken over anderen? Eenvoudig omdat zij zich beter voelen dan de andere persoon; en dan achteraf bleren over "grapje-moet-kunnen"

Je hebt een erg selectief beeld; maar dat kun je ook niet helpen als je blank bent - je weet niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik denk dat maar beter iedereen blank kan zijn, blond haar, blauwe ogen. Zodat iedereen hetzelfde is, en niemand meer kan zeuren over ongelijkheid, laten we dit maar na streven ;). Klinkt als een goed idee right, zucht.

Mensen zijn verschillend, anders.. dit betekent niet meteen dat als je er anders uit ziet dat je ook anders bent. Als mensen dit wel voelen, betekent het niet dat het zo is. Iedereen voelt zich wel eens onzeker, dit is een PERSOONLIJK probleem. Gooi je eigen probleem dan niet op de maatschappij.

Ik heb sterk het gevoel dat dit met deze zwarte piet onzin dus wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:20:
...

Dat is feitelijk niet eens relevant voor deze discussie, het gaat er om dat het mijn mening is.
Dat is wel relevant voor de discussie, want je mening en je gevoel bepaalt kennelijk je interpretatie van de discussie en je positie erin. Waarom je een bepaalde mening of een bepaald gevoel hebt is dan wel een interessante vraag lijkt me. Zeker als het niets met stijfkoppigheid te maken zou hebben is onderzoek naar achtergronden van je 'argumenten en motieven' wel gevraagd lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:22:
[...]

Vertel eens, waarom mogen blanken zoals Gordon en Spijkerman wel discriminerend en laag dunkende opmerkingen maken over anderen? Eenvoudig omdat zij zich beter voelen dan de andere persoon; en dan achteraf bleren over "grapje-moet-kunnen"

Je hebt een erg selectief beeld; maar dat kun je ook niet helpen als je blank bent - je weet niet beter.
Wie zegt dat Gordon en Spijkerman bijvoorbeeld dat alleen mogen? Dat staat NERGENS geschreven. Dat maak jij er van. Iedereen mag laag dunkende en kwetsende opmerkingen maken in ons land. Dat staat notabene in de wet. Het recht om te kwetsen. En nu jij weer.

Overigens voel ik mij niet gediscrimineerd door jouw opmerking over mijn kleur. He wat lekker. Wat fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:23:
Ik denk dat maar beter iedereen blank kan zijn, blond haar, blauwe ogen. Zodat iedereen hetzelfde is, en niemand meer kan zeuren over ongelijkheid, laten we dit maar na streven ;). Klinkt als een goed idee right, zucht.

Mensen zijn verschillend, anders.. dit betekent niet meteen dat als je er anders uit ziet dat je ook anders bent. Als mensen dit wel voelen, betekent het niet dat het zo is. Iedereen voelt zich wel eens onzeker, dit is een PERSOONLIJK probleem. Gooi je eigen probleem dan niet op de maatschappij.

Ik heb sterk het gevoel dat dit met deze zwarte piet onzin dus wel gebeurt.
"Gooi je eigen probleem niet op de maatschappij" ... hoe simpel kun je het krijgen.

Als de maatschappij voor problemen zorgt dan benoem je dat, daarom zijn wij een maatschappij en los je het samen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:23:
[...]

Dat is wel relevant voor de discussie, want je mening en je gevoel bepaalt kennelijk je interpretatie van de discussie en je positie erin. Waarom je een bepaalde mening of een bepaald gevoel hebt is dan wel een interessante vraag lijkt me. Zeker als het niets met stijfkoppigheid te maken zou hebben is onderzoek naar achtergronden van je 'argumenten en motieven' wel gevraagd lijkt me.
Dat mag jij vinden, maar ik denk daar iets anders over. Ik zie het vast houden aan een gevoel en/of mening in dit geval niet als stijfkoppigheid. Aan de andere kant heb ik ook duidelijk gemaakt dat er overigens niets mis is met stijfkoppigheid.

Vergeet niet, gevoelens en meningen zijn onderdeel van mijn identiteit als Nederlander. Wanneer mensen mijn gevoelens en of meningen gaan af doen als iets onzinnigs, raars of achterlijk (bijvoorbeeld in de zin van een achterlijke cultuur) dan kan ik mij maar zo gediscrimineerd gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:29:
[...]

"Gooi je eigen probleem niet op de maatschappij" ... hoe simpel kun je het krijgen.

Als de maatschappij voor problemen zorgt dan benoem je dat, daarom zijn wij een maatschappij en los je het samen op.
Denk dat je mijn comment nog maar eens moet lezen, want je snapt er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:25:
[...]

Wie zegt dat Gordon en Spijkerman bijvoorbeeld dat alleen mogen? Dat staat NERGENS geschreven. Dat maak jij er van. Iedereen mag laag dunkende en kwetsende opmerkingen maken in ons land. Dat staat notabene in de wet. Het recht om te kwetsen. En nu jij weer.

Overigens voel ik mij niet gediscrimineerd door jouw opmerking over mijn kleur. He wat lekker. Wat fijn.
Nee, als een opmerking racistisch mag deze niet gemaakt worden - dus er zijn grenzen aan kwetsen - en nu jij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:18:
Het punt is dat het inmiddels niet meer om een enkeling gaat. Dát is het probleem. Als het een enkeling is, so be it, maar dat is het niet. Er is een grote groep Nederlanders die zich er aan stoort. Ik stoor me er zelf overigens niet aan maar wel aan het feit dat volwassen mensen er niets aan willen veranderen puur en alleen omdat `het zo hoort en ze het niet zo bedoelen`.

Het gaat er helemaal niet om hoe iets bedoelt is maar hoe het opgevat wordt. Dan kan je natuurlijk altijd kijken of dat door 1 iemand verkeerd wordt opgevat of door een grote groep. Bij dat laatste geval zal je toch echt moeten denken of je niet iets moet veranderen.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat we niet moeten doorschieten (wat vaak wel gebeurt) en dat een grapje over 29 prima moet kunnen (in die context). Te vaak en te makkelijk wordt er racisme bijgehaald maar in dit geval zie ik gewoon niet in waarom er niet iets veranderd zou kunnen worden.

Ik weet dat zwarte piet niet (meer) racistisch bedoeld is maar als je weet dat andere mensen het kwetsend vinden en je doet er niets aan dan is de kans groot dat het wél racistisch wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:30:
[...]

Denk dat je mijn comment nog maar eens moet lezen, want je snapt er niks van.
Probeer het dan eens wat beter op te schrijven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:31:
[...]

Nee, als een opmerking racistisch mag deze niet gemaakt worden - dus er zijn grenzen aan kwetsen - en nu jij weer.
Hier zijn een hoop haken en ogen aan, te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 13:18
Ik walg er gewoon van dat deze hele discussie er uberhaubt is. Dat is typisch Nederlandse politiek, een relatief klein groepje mensen kan iets verzieken of verpesten voor de overgrote rest (meerderheid).

Mijn mening is, zoals velen andere hier, heel simpel. Het is een oude traditie hier in Nederland waar de meeste kinderen, gezinnen en families veel plezier aan beleven ieder jaar, een feest wat Nederland uniek maakt. Zwarte Piet is daar één van de core onderdelen van en heeft gewoon absoluut niets met racisme te maken. Kinderen vinden zwarte pieten doorgaans juist cool en kijken tegen ze op. Ik vond het geweldig vroeger om mij als zwarte piet te verkleden en voelde mij dan als een soort held die alles kan.Nogmaals, puur het feit dat er zo over wordt gedebatteerd en serieus naar aanpassingen wordt gekeken vind ik gewoon idioot. Alleen maar omdat er een klein select groepje herrieschoppers zich gediscrimineerd voelen (of denken te weten hoe andere mensen zich voelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:32:
[...]

Hier zijn een hoop haken en ogen aan, te kort door de bocht.
Wat bedoel je? De wet is redelijk duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Wanneer het een serieus probleem zou zijn wel, maar kom op, waar hebben we het hier over, een stuk cultuur en folklore wat als discriminerend wordt uitgemaakt.

Kortom, wanneer ik mijn kinderen met 5 december zwart schmink en een kroeshaarpruik opzet ben ik discriminerend bezig? Kom op zeg.... Wat een kul en onzin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:55
DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:25:
[...]

Als ik de voorgaande post van DAMAGE lees geeft hij zoals ik het lees keurig te kennnen dat hij het vind kunnen, en dat het andersom ook kan.
Moet België Nederland dan maar aanklagen omdat er veel belgen moppen zijn, of nog beter vergelijkend (vanwege de onderlinge historie), onze Oosterburen, moeten die dat dan maar doen?

Als ik het heel plat zeg vind ik die hele pieten discussie maar onzin, het is vooral een kwestie van "ik wil het niet, ik vier het niet, dus moet de rest zich maar aanpassen"... Dat een VN commissie hier naar heeft gekeken, of de traditie niet racistisch zou zijn is ook nogal vreemd:
- Een niet blanke krijgt de schijn "tegen" wanneer ze aangeeft dat het racistisch is en een blanke krijgt de schijn tegen wanneer deze beslist dat het niet racistisch zou zijn.

Er is niet 1 persoon die de beslissing daarin kan nemen. Overigens is het natuurlijk vreemd dat in andere landen het sinterklaasfeest met blanke (witte) pieten wordt gevierd (donkere mensen die zich witten) en dat daar niet moeilijk over gedaan wordt.

Om maar weer terug te komen op de opmerking van DAMAGE:
- Blanke mensen mogen zich niet zwart schminken voor een feest, omdat dat discriminerend is.
- Gekleurde mensen mogen zich wel wit schminken voor een feest

Nu kort door de bocht: Blanke mensen mogen niet discrimineren, gekleurde mensen wel.
emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:32:
[...]

Het punt is dat het inmiddels niet meer om een enkeling gaat. Dát is het probleem. Als het een enkeling is, so be it, maar dat is het niet. Er is een grote groep Nederlanders die zich er aan stoort. Ik stoor me er zelf overigens niet aan maar wel aan het feit dat volwassen mensen er niets aan willen veranderen puur en alleen omdat `het zo hoort en ze het niet zo bedoelen`.

Het gaat er helemaal niet om hoe iets bedoelt is maar hoe het opgevat wordt. Dan kan je natuurlijk altijd kijken of dat door 1 iemand verkeerd wordt opgevat of door een grote groep. Bij dat laatste geval zal je toch echt moeten denken of je niet iets moet veranderen.

Ik weet dat zwarte piet niet (meer) racistisch bedoeld is maar als je weet dat andere mensen het kwetsend vinden en je doet er niets aan dan is de kans groot dat het wél racistisch wordt.
Dat het "inmiddels niet meer om een enkeling gaat" vind ik juist het meest storend aan de hele discussie. Blijkbaar zijn er duizenden, zo niet honderdduizenden mensen die er niet voor uit durfden te komen dat ze zich gediscrimineerd voelden. Of ze hebben dat nooit zo gevoeld en voelen dat nu ineens wel, omdat iemand lekker de boel heeft opgestookt.
ineens beseft men dat ze zich al jaren gediscrimineerd voelen. Het is vreemd dat "hoe je iets opvat" bepalend is voor of het discriminerend is. De opvatting kan veranderen doordat je door iemand anders ergens op gewezen wordt...

[ Voor 29% gewijzigd door jbdeiman op 15-09-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:09
Hey voor alle pro en anti pieten hier is een klein stukje geschiedenis.
De Sinterklaasviering kende tot het einde van de 19de eeuw veel regionale varianten. Als Sinterklaas een knecht had, was dat soms een duivelachtig figuur of simpelweg iemand die Jan Knecht heette. Geen van deze helpers was zwart van huidskleur of zwart van het roet. Sinterklaas werd overigens slechts zelden door mensen in een Sinterklaaspak uitgebeeld. Op het beroemde Sinterklaas schilderij van Jan Steen komt Sinterklaas niet voor, laat staan Zwarte Piet.

In 1850 verscheen het prentenboek Sinterklaas en zijn knecht van Jan Schenkman. In dit boek werd onder meer de stoomboot geïntroduceerd en een zwartgekleurde knecht.

Het leeft in den schoorsteen,
Hoor, hoor dat geraas!
Hoe rollen hier de app'len,
‘t Is vast Sint Niklaas!
Maar neen...
't Is zijn knechtje,
Dat zwart is van kleur;

Uit deze tekst zou wellicht op te maken kunnen zijn dat de knecht zwart is door de schoorsteen. De illustraties in het boek laten echter geen twijfel bestaan over de etniciteit van de knecht: hij is duidelijk zwart van ras, niet door het roet van de schoorsteen of omdat hij een duiveltje is.

De illustrator van Sinterklaas en zijn knecht tekende een zwarte man in een oriëntaliserend kostuum. Waarschijnlijk omdat er in Europa in de tweede helft van de 19de eeuw onder invloed van de kolonisatie een grote belangstelling ontstond voor exotische onderwerpen in de literatuur en de beeldende kunst. Het boek van Schenkman werd tot in het begin van de 20ste eeuw herdrukt vaak met nieuwe illustraties. In die illustraties ontwikkelt de zwarte knecht zich tot de Zwarte Piet die we nu nog kennen met een pagepakje, een baret met veer, zwarte huid, rode lippen, kroeshaar en gouden oorringen.

In de eerste druk lijkt het kostuum van de knecht nog het meest Ottomaans. Latere afbeeldingen lijken terug te grijpen op de 17de en 18de eeuw. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat Sinterklaas volgens de traditie een zeer oude man oud was wiens oorspronkelijk katholieke feestdag de reformatie in de tweede helft van de 16de eeuw had overleefd. De verwijzing naar Spanje hangt daarmee samen alsmede de uitdossing van Zwarte Piet.

Uit recent onderzoek van John Helsloot van het Meertensinstituut blijkt dat Schenkman en/of zijn illustrator de figuur van Zwarte Piet wellicht heeft gebaseerd op een herinnering van Alberdingk Thijm aan een ‘strooiavond’ op de Herengracht in 1828 in het huis van de Italiaanse koopman Dominico Arata, tevens de consul-generaal van Sardinië in Nederland.

…ging plotseling de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. “Pieter me knecht” was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen “gard” onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren.

De kroesharige neger van Dominico Arata moet worden gezien in de traditie van zwarte huisslaven die in Nederland in het begin van de 17de eeuw werd geïntroduceerd door Sefardische joden uit Portugal en Spanje. Rijke Amsterdamse kooplieden namen deze gewoonte in de 17de eeuw over en zo kwam er een aantal zwarte huisslaven naar Nederland. De bekendste zwarte huisslaven in Nederland waren Cupido en Cedron die in de jaren zestig van de 18de eeuw door de WIC aan stadhouder Willem V cadeau werden gedaan.

Sinds de 17de eeuw waren er ook zwarte muzikanten in de Europese (huurlingen) legers. Op de tentoonstelling Black is Beautiful in De Nieuwe Kerk waren enkele voorbeelden van zwarte huisslaven en muzikanten in Nederland te zien. De gelijkenis met de Zwarte Piet uit de late 19de eeuw is overduidelijk.

Tegen het eind van de 19de eeuw wordt het verhaal van Schenkman in school- en familieverband uitgebeeld door mensen die zich in Sinterklaas en Zwarte Piet kostuums hijsen. In deze tijd was Afrika een missie- en zendingsgebied geworden voor respectievelijk de katholieke- en de protestante kerken. Het beeld van de Afrikaanse wilde was daarmee geboren. Dit is terug te zien in de manier waarop Zwarte Piet werd uitgebeeld: dom, wild, buitelend en brabbelend in een bedacht accent dat in de jaren zestig Surinaams werd.

De Amerikaanse blackface traditie, waarin blanke entertainers zich zwart schminken om zwarte mensen na te doen of te persifleren kan ook een rol hebben gespeeld. The Jazz Singer (1927) waarin Al Jolson zich transformeert in een zwarte zanger, was de allereerste geluidsfilm en ook populair in Nederland.

Onze Zwarte Piet is opgebouwd uit verschillende beelden die van zwarte mensen in Nederland (hebben) bestaan: dat van een exotische bediende en een domme wilde. Zwarte Piet wordt ook nu nog vaak uitgebeeld als een buitelende, speelse, simpele ziel. Het gebeurt ook nog dat Zwarte Pieten met een soms ondefinieerbaar, soms Surinaams accent praten.

Veel Nederlanders beweren bij hoog en bij laag dat Zwarte Piet zwart is door het roet schoorsteen en dat verhaal wordt ook regelmatig aan kinderen verteld. Hoe je het ook wendt of keert: Zwarte Piet is een historische karikatuur van de zwarte mens, met verwijzingen naar de historische ondergeschiktheid van zwarten en verwijzingen naar het beeld van zwarten als wild en dom.

Er zijn zwarte mensen die geen problemen hebben met Zwarte Piet. Er zijn zwarte mensen die niet zeggen dat ze problemen hebben met Zwarte Piet en er zijn zwarte mensen die er openlijk voor uitkomen dat ze liever niet met dit stereotype beeld van zwarten worden geconfronteerd. Er zijn mensen die in de kritische benadering van Zwarte Piet een aanval zien op de Nederlandse cultuur. Er zijn mensen die vinden dat zwarte mensen niet zo gevoelig moeten zijn en er zijn ook mensen die vinden dat zwarte mensen hun mond moeten houden en zich aan ‘onze’ cultuur moeten aanpassen. Het volstaat niet simpelweg af te spreken dat Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen.

Het vaak gebezigde excuus dat kinderen Zwarte Piet niet als zien etnisch zwart, neemt ook niet weg dat het beeld van Zwarte Piet bewust of onbewust stereotypische beelden van zwarte mensen in stand houden. Daar kan geen Hoofd Piet, Coole Piet of Wegwijs Piet iets aan veranderen zolang ze kroeshaar hebben en zijn zwart geschminkt. De oplossing is simpel. Piet kan prima functioneren zonder de ‘zwarte’ parafernalia: gouden oorringen, rode lippen, zwarte schmink en kroeshaarpruik. In de geschiedenis van de viering van Sinterklaas is Zwarte Piet een relatief recente toevoeging die zonder problemen kan worden bijgezet in de geschiedenis. Op die manier kan iedere Nederlander - ongeacht kleur - genieten van dit unieke feest, zonder zich te hoeven schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:31:
[...]

Satire/grapje is heel wat anders dan: Jij mag dit niet, want jij bent zwart. Dat is racisme. Dat is onderscheid maken. Stellen dat je geen grapjes mag maken over/met mensen die anders zijn dan blank, is eveneens onderscheid maken en dus racisme. Je zou dus kunnen stellen, dat door het maken van grapjes, die gene juist als gelijk gezien wordt. Maar nee. Er zijn dus altijd (vaak Nederlanders ook nog!) die het dan op moeten nemen voor de niet-blanke, omdat deze het grapje wel eens als racistisch zou kunnen ervaren. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. En dat is een naar, zéér naar iets. JUIST dát is racisme. Denken omdat iemand anders is dan zij, dat iets dan niet mag. Of te wel; die persoon verdient géén gelijke behandeling, nee; we moeten die persoon een beetje voorzichtig behandelen. Want die is anders. Die zien we niet voor vol aan.

Dat is toch naar? Jij wilt toch ook voor vol aangezien worden of niet? Of heb je liever dat we je als een kwetsbaar iemand willen zien, omdat je bepaalde dingen niet aan kunt? Dus dat we je eigenlijk NIET als een gelijke zien maar iemand die minder is? Juist dát is racistisch. Maar véél zien dit niet. Bedroevend vind ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Precies, 1850... Das zo lang geleden...
De gevoelens en ideeën achter ZP zijn in die 160 jaar echt wel mee geëvolueerd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:34:
Kortom, wanneer ik mijn kinderen met 5 december zwart schmink en een kroeshaarpruik opzet ben ik discriminerend bezig? Kom op zeg.... Wat een kul en onzin....
Waarom was het wel discriminerend toen den bosneger in de schoolboekjes stond, toen hij in Sjors en Sjimmie en Kuifje als karikatur werd afgebeeld, en in reclames? Daar hebben we het imemrs allemaal aangepast.

Waarom is diezelfde karikatuur nu als Zwarte Piet opeens wel ok?

Keer op keer wordt er geroepen "het is niet racistisch, en ik zie geen argumenten", maar er is nog niemand geweest die hierop heeft gereageerd.
Het lijkt alsof degenen die geen argumenten zie daar bewust blind voor blijven.

Ik had nog wel de moeite gedaan plaatjes toe te voegen voor de meer visueel ingestelden onder ons.
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:37:
Precies, 1850... Das zo lang geleden...
De gevoelens en ideeën achter ZP zijn in die 160 jaar echt wel mee geëvolueerd hoor.
En waarom wordt er dan nu moord en brand geschreeuwd als wordt voorgesteld om dat laatste stukje karikatuur er ook uit te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Dido op 15-09-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:32:
[...]

Probeer het dan eens wat beter op te schrijven :?
Dont know if stupid or trolling, mods please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:37:
...
...
Dat vind ik ook, maar hoe bewust dat is, daar ben ik nog niet over uit. Overigens is ook daarover al wel het een en ander gepost in dit topic. Beetje stagnerend, of circulair, topic. Misschien niet gek als mensen de waarde van introspectie niet lijken te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
[...]

Wanneer het een serieus probleem zou zijn wel, maar kom op, waar hebben we het hier over, een stuk cultuur en folklore wat als discriminerend wordt uitgemaakt.

Precies, en daarom is dit aan de wetgever voorgelegd en die heeft bepaald dat ZP wel degelijk racistisch en stereo typerende kenmerken heeft - daar kun je als ouder je kop voor in het zand steken maar dat is nu eenmaal de uitspraak als uitkomst van toetsing.

Wat je daarmee doet is jouw zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Waarom was het wel discriminerend toen den bosneger in de schoolboekjes stond, toen hij in Sjors en Sjimmie en Kuifje als karikatur werd afgebeeld, en in reclames? Daar hebben we het imemrs allemaal aangepast.

Omdat hij zoals ik net al schreef, mee geëvolueerd is. Daar komt nog bij dat ik, en velen met mij, geen reden zien om hem nog verder te veranderen.
Keer op keer wordt er geroepen "het is niet racistisch, en ik zie geen argumenten", maar er is nog niemand geweest die hierop heeft gereageerd.

Ik had nog wel de moeite gedaan plaatjes toe te voegen voor de meer visueel ingestelden onder ons.

[...]

En waarom wordt er dan nu moord en brand geschreeuwd als wordt voorgesteld om dat laatste stukje karikatuur er ook uit te halen.
Hoe kan iets wat al lang niet meer als racistisch is bedoeld toch racistisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:40:
Dat vind ik ook, maar hoe bewust dat is, daar ben ik nog niet over uit. Overigens is ook daarover al wel het een en ander gepost in dit topic. Beetje stagnerend, of circulair, topic. Misschien niet gek als mensen de waarde van introspectie niet lijken te zien.
Daar ben ik het bij nader inzien wel mee eens - ik kan inderdaad niet bepalen of het bewust is of niet. Opvallend is het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk waarom het uberhaupt racistisch is. Ja, hij is zwart so what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

R3M1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:41:
[...]

Precies, en daarom is dit aan de wetgever voorgelegd en die heeft bepaald dat ZP wel degelijk racistisch en stereo typerende kenmerken heeft - daar kun je als ouder je kop voor in het zand steken maar dat is nu eenmaal de uitspraak als uitkomst van toetsing.

Wat je daarmee doet is jouw zaak
Kenmerken heeft, ik lees daar dus duidelijk uit dat hij niet racistisch is. En dan nog, ik zie het probleem nog steeds niet. Het gaat namelijk om het feit als iets ook racistisch is bedoeld, geloof me. Dat is met ZP al lang niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Secsytime; idd. Als je dat vraagt blijft het antwoord altijd uit. Ik vroeg het net ook. Geen reactie op. Bijzonder. Ben echt oprecht benieuwd naar de argumentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:42:
...
Daar ben ik het bij nader inzien wel mee eens - ik kan inderdaad niet bepalen of het bewust is of niet. Opvallend is het wel :P
Wat dat betreft vond ik het cultural aphasia-verhaal best interessant.
Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:44:
...Het gaat namelijk om het feit als iets ook racistisch is bedoeld, geloof me. ...
Budget Cleaning had ook geen racistische bedoelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:49:
@Secsytime; idd. Als je dat vraagt blijft het antwoord altijd uit. Ik vroeg het net ook. Geen reactie op. Bijzonder. Ben echt oprecht benieuwd naar de argumentatie.
Idd, sinterklaas is blank, zwarte piet is zwart, zijn paard heet ameriko o.i.d. (en is een schimmel) de paashaas is wit, kuikentjes zijn geel, de kerstman is dik, allah is een arabier, jezus is blank, god is zwart, alle aziaten kunnen gamen en vechtsport, ik zie veel racisme in deze wereld )):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bullet NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:41:
Hoe kan iets wat al lang niet meer als racistisch is bedoeld toch racistisch zijn?

[...]

Het gaat namelijk om het feit als iets ook racistisch is bedoeld, geloof me. Dat is met ZP al lang niet meer zo.
Dat doet niet ter zake.

Zara had handtassen waarop het hakenkruis stond. De bedoeling was totaal niet Neonazistisch maar maakt dat uit? Even later hadden ze blauw-witte pyama's met een grote gele ster die totaal niet bedoeld waren als `joden tenue` maar maakt dat uit? Zo zijn er nog vele voorbeeld van zaken die niet racistisch of kwetsend bedoeld zijn maar wel zo opgevat (kunnen) worden. Als dat enigzins terecht is en je kan er makkelijk iets aan doen dan moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:28
[...]
Dat "samen" heeft het anti-piet kamp al door de plee gespoeld op het moment dat ze iedereen die niet met hun stond als racist "benoemden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kaap schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:53:
...
Dat "samen" heeft het anti-piet kamp al door de plee gespoeld op het moment dat ze iedereen die niet met hun stond als racist "benoemden".
Wanneer was dat moment eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:44:
Het is voor mij nog steeds niet duidelijk waarom het uberhaupt racistisch is. Ja, hij is zwart so what?
Ik heb het al vaker uitgelegd dus dan lees je selectief ;)

Het is discriminerend omdat het zo wordt opgevat en omdat je er niets aan doet!

Als ik wild met m'n armen zwaai en ik raak jouw hoofd is dat geen mishandeling. Als ik het daarna nog 10 keer doe is het wel mishandeling want ik wist dat ik je ging raken.

Als dit door een grote groep wordt opgevat als discriminatie (door de rode lippen, kroeshaar, grote oorbellen, etc) en je veranderd er niets aan dan wordt het discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
[...]
Nee maar je helpt wel mee aan het instandhouden van een karikatuur van een negerslaaf.
Waar heel veel donkere mensen vanaf willen.
Obiter dictum schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:08:
[...]

Ik ontken helemaal niets; zwarte pieten zijn negers en zij zijn de hulpjes van Sinterklaas. In de regel zijn ze niet de meest heldere stel ook nog. Maar de tegenstanders leggen net iets te vaak de vinger op een zere plek die niet bestaat; kinderen hebben dingen zoals in dat liedje helemaal niet in de gaten en volwassenen bekommeren zich er niet om. Behalve Quincy.
Er is laatst ook enorme ophef geweest over een kindershirtje met een ster die op een joden-ster leek.
Kinderen hebben dit ook niet door, Toch struikelde half Nederland hierover en kon het shirtje niet snel genoeg uit de schappen worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:44:
DAMAGE schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:49:
Het is al lang en breed uitgezocht - als je een beetje moeite doet: http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=143017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 09:57
[...]
Waarom was het wel discriminerend toen den bosneger in de schoolboekjes stond, toen hij in Sjors en Sjimmie en Kuifje als karikatuur werd afgebeeld, en in reclames? Daar hebben we het immers allemaal aangepast.

Omdat de sinterklaasvierders zwarte piet niet als een karikatuur zien, niet als een neger en niet als een slaaf van sinterklaas. Bij Sjimmie en Kuifje in Africa had je duidelijk de "domme neger karikatuur". Niet hatelijk bedoeld, maar wel gebaseerd op stereotypes en clichés. Zwarte Piet wordt niet gezien als een neger en is ook geen vergelijkbare karikatuur. Dat dit heel vroeger wat meer het geval was, doet niet ter zake. Het koningshuis was vroeger ook anders, maar dat is nog geen reden om het huidige af te schaffen.
Keer op keer wordt er geroepen "het is niet racistisch, en ik zie geen argumenten", maar er is nog niemand geweest die hierop heeft gereageerd. Het lijkt alsof degenen die geen argumenten zie daar bewust blind voor blijven.
Er zijn ook helemaal geen harde bewijzen, voor of tegen. Niets is. Het is allemaal een kwestie van perceptie. Ghanezen en Surinamers die een sinterklaasintocht zien, zien een oude slavendrijver op een paard met negerslaven. Kinderen en deelnemers zien gewoon een paar karakters die er een leuk kinderfeest van maken.

[...]

Omdat het niet gaat om "iets eruit halen", maar dat er wordt geëist dat het hele feest wordt afgeschaft.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

emnich schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:57:
[...]

[...]

Ik heb het al vaker uitgelegd dus dan lees je selectief ;)

Het is discriminerend omdat het zo wordt opgevat en omdat je er niets aan doet!

Als ik wild met m'n armen zwaai en ik raak jouw hoofd is dat geen mishandeling. Als ik het daarna nog 10 keer doe is het wel mishandeling want ik wist dat ik je ging raken.

Als dit door een grote groep wordt opgevat als discriminatie (door de rode lippen, kroeshaar, grote oorbellen, etc) en je veranderd er niets aan dan wordt het discriminatie.
Is relatief, je kan het zo opvatten.. je kan het ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
Secsytime schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:53:
[...]

Idd, sinterklaas is blank, zwarte piet is zwart, zijn paard heet ameriko o.i.d. (en is een schimmel) de paashaas is wit, kuikentjes zijn geel, de kerstman is dik, allah is een arabier, jezus is blank, god is zwart, alle aziaten kunnen gamen en vechtsport, ik zie veel racisme in deze wereld )):
Jezus had geen blond haar en blauwe ogen en was licht getint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

twerk schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:00:
[...]

Moet je niet mee aankomen bij christenen in de VS.

Ik denk zelfs dat ze zich gediscrimineerd beledigd zullen voelen als je dat zegt tegen ze.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

twerk schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:00:
[...]

Sorry, ik bedoelde het niet racistisch.. mijn fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
Atomsk schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:59:

Omdat het niet gaat om "iets eruit halen", maar dat er wordt geëist dat het hele feest wordt afgeschaft.
Dit is niet waar. Tegenstanders willen alleen van de blackface karikatuur af niet van het feest.

[ Voor 0% gewijzigd door twerk op 15-09-2014 17:02 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ok. Dus omdat iets als discriminerend wordt gezien, zonder valide argumenten, dan is het zo. Dus als ik de hele tijd ga roepen dat 1 en 1 3 is dan is dat na een tijdje ook zo?

We zijn dus nog weker dan ik dacht hier in Nederland. Dit land is af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

mooie post van iemand op een blog post

quote mrjraider
"Ik denk ook dat onderstaande post iets genuanceerder is over het Pieten probleem:

Ik ben Nederlander, praat Nederlands, doe Nederlands en denk vooral Nederlands. Ik heb een opvoeding gehad die Nederlands is, gevuld met Nederlandse gezelligheid en tradities. Tradities waar ik als Nederlander steeds trotser op werd, enkel al omdat ik gaandeweg mijn jeugd leerde wat goed en wat fout was. Ik voetbalde op straat met mijn maatjes, schopte ballen in tuinen van buren, trok aan belletjes in de wijk en maakte vuurwerkbommetjes in onze schuren.

Wij gingen vroeger op 24 december om 2400 uur naar de kerk, en aten worstenbroodjes bij thuiskomst. Lagen cadeautjes onder de boom en gingen elke zondag op bezoek bij opa en oma. Met pasen rook je de gekookte eieren al op de slaapkamer, terwijl je met carnaval niet wist hoe snel je om 1800 uur moest eten om vervolgens weer stoer te moeten wezen bij de botsauto's in het dorp. Ja, diezelfde botsauto's waar je jouw 1e sigaretje rookte, je jouw eerste meisje rondreed en vooral botste tegen dat leuke meisje.

Ik leerde over andere geloven, feesten en gebruiken. Ouders van kindjes met het moslimgeloof namen met suikerfeest lekkernij mee naar school. Ben op turkse bruiloften geweest en zelfs een keer het feest rond een besnijdenis mee mogen maken. Mijn broertje heeft ten tijde van zijn dansopleiding in een gastgezin in Amsterdam gewoond. Dit gastgezin was van Israëlische afkomst, en dus Joods in hun gebruiken. Als kind zijnde kreeg ik van alles iets mee, want dat was Nederland.... knus, gezellig en huiselijk.

En dan in november veranderde ik in een kind, in November begon het feest waar je stiekem al een jaar naar uitkeek, maar het nooit over had. Sinterklaas kwam in het land. Sinterklaas, samen met zijn pieten. Ik was onder de indruk, zo jong als ik was. Ik zag een oude man kwiek op een paard stappen, een oude man die geholpen werd door pieten gekleed in mooie gekeurde pakken. En ja, ik weet nog goed. We schreven in oktober thuis een brief, een brief die we als gezin op de bus deden. Adres; Sinterklaas, kasteel 1, Madrid, Spanje.
postzegel erop en hup, gezamelijk erin duwen. En wachten natuurlijk, want kwam de brief wel aan? Stuurde de Sint die brief wel terug? Na een paar weken viel er iets op de deurmat; Afzender Madrid..... Zou het dan?? Was het zo??? Ik mocht voorlezen, want ik was de oudste. Beste Pascal, Raymon en Nathalie...... begon de brief. Ik heb jullie brief ontvangen en natuurlijk heb ik een gaatje om bij jullie op bezoek te komen. Mijn pieten en ik zullen op 5 december 1988 bij jullie langskomen. Ik kan niet zeggen hoelaat, want we gaan bij nog veel meer kindjes langs. Vriendelijke groet, Sint Nicolaas...........

Nu anno 2014 ben ik zelf vader, en voed ik mijn zoontje van bijna 5 op met de gebruiken die ik ook heb meegekregen in mijn jeugd. Ik leer hem wat goed is, leg uit wat fout is. Hij spreekt oudere mensen beleefd aan en speelt het liefste op het pleintje achter met de buurkindjes. Op school heeft hij zijn 1e kerstviering gehad, zo ook het Suikerfeest en geleerd wat de paashaas eigenlijk komt doen. Tijdens deze vieringen nemen alle ouders eten en drinken mee naar school. Een tafel vol lekkernij afkomstig uit misschien wel 7 verschillende achtergronden. Kinderen smikkelen en smullen ervan.
En dan rond November zien we de kindjes veranderen, ze willen ineens hun schoentje zetten, en zingen braaf liedjes aan de deur (aangezien een open haard niet snel meer bestaat in huis). Ik voel mij trots, trots als een Nederlandse jongen die zijn kindje de gebruiken van ons land mee mag geven. Trots als een vader dat zijn kindje het leuk en gezellig vind.

En toen kwam Quinsy Gario!!!!!!!!!
Een man geboren op Curacao, gewoond op st. Maarten en later naar Nederland verhuisd. Hier heeft hij een bachelordiploma in theater-, film-, en televisiestudies aan de Universiteit Utrecht, waarna zich daarna op zijn artistieke carrière. Echter kwam er in meneer Gario zijn leven een wending toen een persoon zijn moeder uitmaakte voor 'zwarte piet'. Dit gebeurde tijdens de goede vrouw haar werk, en nam deze opmerking hoog op. Quinsy was dusdanig boos dat hij zich spontaan druk ging maken over een onderwerp wat hem al die jaren ervoor geen ene moer uitmaakte. Maar nu, nu zaten ze aan zijn moeder en was heel Nederland de Sjaak.

In juni 2011 startte Gario samen met de Ghanees-Nederlandse kunstenaar Kno'ledge Cesare het kunstproject "Zwarte Piet Is Racisme". Toen op 12 november 2011 de intocht van Sinterklaas plaatsvond in Dordrecht droegen Gario en Cesar T-shirts met daarop de tekst "Zwarte Piet Is Racisme", waarna ze beiden hardhandig gearresteerd werden, wat groots in het (internationale) nieuws kwam. Gario diende een klacht in bij de politie omdat hij zich beperkt voelde in zijn vrijheid van meningsuiting.
Van 2011 tot en met 2014 verscheen Quinsy Gario vrij geregeld op de Nederlandse televisie om zijn standpunten over Zwarte Piet toe te lichten, meestal gevolgd door grootschalige kritiek en afkeer in diverse media. In 2013 kreeg Gario steun van de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd die ook het Sinterklaasfeest als racistisch benoemde, wat ook Sheperd op grootschalige kritiek kwam te staan.
In 2014 spanden tegenstanders van Zwarte Piet een proces aan bij de rechtbank in Amsterdam; in juli besloot de rechter dat de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan niet alle belangen had afgewogen bij het afgeven van de vergunning voor de intocht. Een maand later stapte Gario uit het overleg omdat het niet relevant zou zijn om te onderhandelen over afzwakking van het racisme in de figuur van Zwarte Piet. (bron Wikipedia)

Nadat de HEMA (wat zich een oer Nederlands bedrijf noemt) aangekondigd had de zwarte pieten uit de etalage te houden, komt nu groot producent van kinderspeelgoed met dit bericht. En de aanleiding? Een hardwerkende vrouw, die tijdens haar werk voor zwarte piet uitgemaakt word. Nee, het heeft niets met het verleden te maken, en nee, niets met de slavernij te maken. Het is een eergevoel wat kwam kijken waardoor deze man, Quinsy Gario, het nodig achte een grote Nederlandse traditie kapot te maken.

Ik kan jou, Quinsy Gario, hetvolgende zeggen;
Nee, wij Nederlanders zijn geen racist. Nee, wij Nederlanders houden van elkaar, ons land en onze gebruiken. Wij houden van onze tradities, net als Nederlanders met een Turkse, Antilliaanse of Marokkaanse achtergrond. Wij leren onze kinderen wat goed is, en leggen uit wat fout is. Onze kinderen spelen niet met Marokkaanse, Turkse of Surinaamse kinderen. Zij spelen met Mohammed, Sinan en Quincy. Onze kinderen zien geen Turks, Indisch of Angolees eten, zij zien eten..... En zo zien onze kinderen ook geen Sinterklaas met zijn slaven, hulpjes of negers.... zij zien Sinterklaas met zijn vrolijke, acrobatische en vooral lieve pieten. Kinderen maken geen onderscheid, kinderen zien geen onderscheid. Juist dat is de mooiste les die ik, vader van een zoon van bijna 5, leer van mijn kind. Iedereen is gelijk..... Wat voor uiterlijk, eten of kleren je ook aan heb. welke taal je ook spreek, een kind ziet dat niet.

Beste Meneer Gario, u spreekt over discriminatie, racisme en vooroordelen. U zegt dat, omdat wij, de Nederlandse bevolking, roepen dat mensen op moeten flikkeren als het ze hier niet bevalt in het land. U moet begrijpen dat juist de medelanders als U ervoor zorg dragen dat deze uitspraken gedaan worden. Dat medelanders als U ervoor zorgen dat de Nederlandse kinderen (Pietje, jolanda, Mohammed en Karim) straks GEEN sinterklaas meer kunnen vieren zoals wij, ouders, dat jaren lang met heel veel plezier hebben mogen vieren.

En het ergste is, u lijkt het niet eens te beseffen! u lijkt niet eens door te hebben wat uw boosheid over die ene opmerking aan uw moeders adres, de rest van Nederland aandoet. U komt op TV met een zelf voldaan gezicht waar een grijs op zit die tot Tokio reikt. Ja, u heeft een bachelordiploma in theater-, film-, en televisiestudies aan de Universiteit Utrecht gehaald. En dat is te zien ook, met al die toneelstukjes die u jaarlijks in de media uitvoert. Weet u wat u moet doen? Vragen of u dit seizoen mee mag spelen in "de club van Sinterklaas" Ze kunnen daar vast nog wel een ZEURPIET gebruiken!!!!!

Maarja, ik zal nu wel weer discrimineren. Ik zal nu wel weer tegen uw zere been aanstoten. Maar ach, daar kan ik mij niet druk om maken, want een mede lander als u voegt totaal niets toe aan de opvoeding van de Nederlandse jeugd. Mede lander?? Idd ja, Medelander.... want een Nederlander doet onze kinderen dit niet aan.."
Pagina: 1 ... 40 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]