Cyphax schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:32:
Op wat voor manier keuren we het goed? Het bestaan van Zwarte Piet als zijnde een figuur met zwarte huidskleur? Is dat genoeg om racistisch gedrag te promoten of het goed te keuren? Ik vind dat vrij gevaarlijk eerlijk gezegd.
Ik zie weinig onderscheid tussen het nu als "onschuldig" verdedigde karikatuur en de karikaturen in Sjors en Sjimmie, Kuifje, de oude zeepreclames en schoolboekjes. Door de gekleurde medemens zo af te schilderen creer je een bepaald beeld. En dat beeld is niet positief.
Die conclusie is getrokken bij het plaatje van "den bosneger", bij de zeepreclame, bij de stripboeken. Het is dus raar dat we die conclusie niet willen of durven trekken bij Zwatre Piet.
Weer zo'n vergelijking, lastig. Hoe ik het zie is dat het mes helemaal niet per definitie in m'n hand zit. Jij bent al een stap verder met de constatering dat het mes in m'n hand zit, hetgeen pijn veroorzaakt. Dat lijkt me logisch: het mes is aantoonbaar scherp. Wat moet ik nou doen, alle messen weggooien en voortaan een ander scherp voorwerp gebruiken voor datgeen waar ik voorheen een mes voor gebruikte?
Nee, het gaat niet om messen. Het gaat erom dat iemand jou meldt dat ie pijn in zijn hand heeft (hij wordt gediscrimineerd). Jij zegt vervolgens, ja, moet je luisteren, dat mes in je hand is traditie. En ik kan het er wel uithalen, maar je hand blijft toch wel pijn doen.
Je schrijft, als ik je goed begrijp, dat Zwarte Piet racisme promoot en dat wil je weghalen? En dan het echte probleem aanpakken? Dat lijkt je de beste manier?
Promoten is een groot woord, maar goedkeuren, ja. Het is een publieke viering met een karikatuur dat we in het verleden herhaaldelijk als racistisch hebben aangemerkt.
En ja, als je iets wilt bestrijden dan lijkt het me uitermate nuttig als je het niet tegelijkertijd publiekelijk goedpraat. Ik vraag me echt af wat daar nu zo vreemd aan is.
Ja, "iets zwarts, daar kunnen we ze mooi voor uitmaken". Da's je link, of niet? Pak iets anders dat zwart is en men gaat toch vrolijk verder?
So what?
Dan hebben we op zijn minst iets weggehaald dat aantoonbaar gebaseerd is op een koloniale karikatuur. Zolang je dat laat voortbestaan gaan ze in ieder geval niet stoppen.
Nou, dan ben ik nu helemaal benieuwd geworden waarom je het idee lijkt te hebben dat Zwarte Piet racisme promoot.
Om dezelfde reden als dat we vonden dat dit racisme promootte (of zie jij een bedrijf dit soort commercials de lucht inslingeren in de Westerse wereld anno nu?
Dit zijn dan reclames, maar dergelijk afbeelding waren dus normaal in stripverhalen, schoolboekjes, etc.
Dan kun je roepen dat het verbieden van dat soort reclames geen zin heeft "want ze vinden wel wat anders", maar laten we het eens omdraaien:
Als we nu, out of the blue, sinterklaas gingen invoeren, inclusief een groep klassiek gestereotypeerde negers, zou dat een goede invloed hebben op het racisme in dit land?
In feite zeggen we: je mag negers niet belachelijk maken door ze karikaturaal af te beelden. Behalve rond 5 december.
Dan vind ik de vraag "waarom moeten we dat rond 5 december dan doen?" op zich een heel terechte vraag, want onderhand is dat toch echt wel de uitzondering.
Ja ho; ik heb nog nooit iemand "uitgescholden" voor Zwarte Piet hoor.
Ik ook niet.
Ik heb ook nog nooit iemand vermoord, maar ik ga dat niet aanhalen als argument om (al dan niet gestileerde) moord te promoten op een volksfeest.
(OK - ik denk dat ik net een reden heb gevonden om Pasen in de ban te doen

)
Ik snap nog steeds niet waarom je nou denkt dat het aanpassen van die vrolijke krullenbol iets oplost. Oprecht niet.
Het lost an sich niets op. Het verwijdert alleen iets dat die gewenset aanpassing in de weg staat.
Als ik naar huis wil rijden met mijn auto, en ik kan niet weg omdat jouw auto ervoor staat, dan vertel je me ook dat je hem laat staan, neem ik aan? Immers, ik wil naar huis, en dat snap jij prima. Maar als jij je auto weghaalt ben ik nog niet thuis, dus het helpt geen moer!
Nee je zult zo'n vergelijking eerst treffend moeten maken want je vergelijkt nu het zwart schminken van mensen om ze uit te dossen als Zwarte Piet met het verkrachten van vrouwen. Als zwarte mensen nu illegaal waren zoals verkrachting dat is, dan ja. Die vergelijking zou al iets treffender zijn als je die verkrachtingen zou spelen, niet daadwerkelijk uitvoeren.
Prima, spelen we ze. Immers, dat is hoe sommigen de vleesmarkt van het zomercarnaval zo ongeveer beschrijven. Door het af te doen als een onschuldig spelletje maak je het niet minder erg.
In India hebben ze een uitdrukking "Eve-teasing". Klinkt onschuldig, maar er wordt zo ongeveer alles mee bedoeld dat niet bij gedowngen penetratie eindigt. Hey, het was maar een spelltje, dus.
En als jij mensen publiekelijk onder algehele goedkeuring dat spelletje ziet opvoeren, dan is het echt niet zo simpel om dan dus maar te begrijpen dat jij dat in het echhie niet mag doen.
Ook niet als spelletje!
We hebben allemaal lol met Zwarte Piet, maar als Pietje de Vries in april met een swartegsminkte kop, rode lippenstift en krulletjespruik op school verschijnt en roept dattie een negert is, dan zitten hij, zijn ouders en het schoolbestuur bij de dienst Jeugdzorg. Maar we geven Pietje wel elk jaar opnieuw het voorbeeld.
En dan is Pietje met zijn 6 jaar misschien niet degene die die Zwarte Piet verkeerd oppikt. Dat kan ook prima zijn grote broer zijn, of Abdul van 18, die zich sowieso al ongemakkelijk voelt als er een Surinamer lansgloopt. Die ziet hoe we in Nederland ieder jaar opnieuw een karikatuur neerzetten. En
hem wil je vertellen dat ie zich netjes moet gedragen naar de gekleurde medemens.
Maar vervolgens wordt dat "hardgemaakt" met zaken als "slavernij" (zo zwak...) en "racisme" en het enige waar we nu mee kunnen komen is Surinaamse en Amerikaanse kinderen die rond Sinterklaas meer worden geplaagd.
Waarom hebben we de karikaturen van eertijds in de ban gedaan? Waarom waren die slecht, maar mag zwarte piet wel? Omdat we er een schoorsteenveger van gemaakt hebben? Als we het nou over zwakke argumenten hebben...
Je noemt een paar eigenschappen die er al vrij lang uitgehaald zijn. En zo niet, dan vind ik het prima om dat alsnog te doen: geen grote gouden oorbellen meer, geen grote rode lippen, en je vergeet de domheid van het karakter. En kroeshaar (je gaat me toch hopelijk niet vertellen dat krullen niet mogen toch?). Ik schrijf niet voor niets al een tijdje dat ik het gevoel heb dat de bezwaren al lang geleden geadresseerd zijn... Zwarte Piet HOEFT niet te lijken op een of andere karikatuur maar wat er nu nog van over is, is misschien de outfit en het feit dat ie... zwart is. OH NEE NIET ZWART, ALLESBEHALVE ZWART.
Als dat beeld daadwerkelijk zou worden doorgevoerd op alle niveaus, zou dat waarschijnlijk prima kunnen. Maar ondanks alle aanpassingen van de afgelopen jaren zijn de associaties met "den bosneger" nog steeds aanwezig, blijkens de bestaande sentimenten.
En als je bereid bent om de oorbellen, de lipstick en het domme karakter aan te passen, waarom dan niet dat laatste stukje zeer herkenbare symboliek er ook afhalen? Als Piet echt niets (meer!) met de oorsponkelijke karikatuur van de zwarte slaaf te maken heeft, waarom moet ie dan per se zwart blijven? Omdat Ernst-Jan anders de buurman herkent?
Verf je de buurman toch blauw?
Het zou iets met tolerantie te maken kunnen hebben maar Zwarte Piet lijkt op geen enkele manier getolereerd te worden door sommigen.
Ik moet zeggen dat de manier waarop (een aantal van) de antipieten zich geprofileerd hebben mij in eerste instantie ook dusdanig in het verkeerde keelgat schoot dat ik alleen al daarom weigerde om ze serieus te nemen. Het zou absoluut een hoop schelen als de antipieten zouden proberen om op een iets mediageniekere manier hun ergumenten over het voetlicht te brengen.
Aan de andere kant zou het de propieten sieren om zich wat minder op te stellen als de rokende pokerspelers. Ik zie echt heel erg duidelijke overeenkomsten tussen de rokers die in de kroeg niet meer mochten roken (roken
hoort bij een biertje! is traditie! je verpest me kroegavond! Ik blifj het lekker toch doen) terwijl de niet-rokers zich vertwijfeld afvroegen wanner die rkers zouden gaan begrijpen dat verandering niet zo heel gek is.