Nickname does not reflect reality
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Maar blijf het vooral stellig verdedigen
En vraag mij niet om jou onderbuikgevoelens te staven met links e.d.
100-200 mensen?
Ze zochten problemen mbt racisme?
Er was jarenlang geen enkel probleem??
Iemand doet het om er geld uit te slepen???
Het racisme excuus werkt geweldig??
De ondertoon is gezet merk ik: ''En nee, facebook like acties is geen manier om animo voor zoiets te laten zien''
Om op die toon verder te gaan... Tjah omgeving Den Haag....
Welke problemen waren er dan? Geen
Welke andere reden is er? Geen
Racisme excuus werkt toch al jaren? lastig gevallen? Noem het racisme, tadaa je bent zielig volgens alle media. Problemen met de politie? Racisme -> magisch opgelost.
Het ligt aan mij. Er is geen probleem mbt racisme. Die kaart word alleen maar door donkere mensen getrokken om zo een discussie te winnen

[ Voor 27% gewijzigd door Livecrew011 op 01-09-2014 12:59 ]
Controleer de controleurs
"ja ik had een afrikaanse vriend, die heb ik het uitgelegd"
en een paar wiki links die zeer toevallig de afgelopen dagen aangepast zijn..
Voor de rest die nog wel een discussie wil aangaan;
Heeft iemand uberhaupt nummers over de mensen die dit echt erg vinden? Aangezien het enige wat ik kan vinden is "Deze facebook actie heeft X likes" en ja, iedereen weet dat Facebook nou geen goede maat is. (Aka elke gebruiker klikt like als je er ook maar het woord media in noemt)
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Slecht een voorbeeld van iemand die de link tussen blackface en zwarte piet meteen legde. Ik kende blackface zelf toen ook niet.lanerios schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:00:
Ik ga deze discussie niet aan.. het enige argument wat je erbij haalt
"ja ik had een afrikaanse vriend, die heb ik het uitgelegd"
en een paar wiki links die zeer toevallig de afgelopen dagen aangepast zijn..
Voor de rest die nog wel een discussie wil aangaan;
Heeft iemand uberhaupt nummers over de mensen die dit echt erg vinden? Aangezien het enige wat ik kan vinden is "Deze facebook actie heeft X likes" en ja, iedereen weet dat Facebook nou geen goede maat is. (Aka elke gebruiker klikt like als je er ook maar het woord media in noemt)
Voor verdere vergelijkingen tussen blackace en zwarte piet moet je maar even googlen. Er is namelijk veel en veel meer te vinden dan alleen de wikipedia pagina. De link tussen die twee figuren word echt niet alleen hier gelegd maar overal ter wereld.
En hierbij hou ik ook met deze discussie op. Al vaker is mij duidelijk geworden dat de gemiddelde Hollander zo krampachtig aan deze traditie wil vasthouden want ja 'de kindertjes' als je dit langzaam laat doodbloeden merken die kinderen er ook niks van. En ''het is slechts een select groepje mensen wat (onterecht?) loopt te zeiken en maar al te graag die 'racism card' spelen''.
Wat een opportunistische reactie!
Het valt niet te ontkennen dat deze traditie een racistische oorsprong heeft en als je je zo krampachtig aan deze traditie wilt vasthouden then be my guest. Misschien met de tijd meegaan?
Ik hou er mee op en kijk medio december nog wel een keer op deze pagina

Zoals aangegeven zal er precies hetzelfde staan want blijkbaar kan geen van beide partijen zich inleven in de andere
[ Voor 27% gewijzigd door Livecrew011 op 01-09-2014 13:10 ]
Controleer de controleurs
En even los van "blackface" zijn er al legio voorbeelden genoemd in de hele discussie. Maar wat je krijgt is dat er steeds nieuwe mensen inspringen die steeds weer naar de bekende weg vragen...
Verwijderd
Dus meteen het beroep schoorsteenveger ook maar afschaffen? Blanke vla? Jodenkoeken?Livecrew011 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:03:
[...]
Slecht een voorbeeld van iemand die de link tussen blackface en zwarte piet meteen legde. Ik kende blackface zelf toen ook niet.
Voor verdere vergelijkingen tussen blackace en zwarte piet moet je maar even googlen. Er is namelijk veel en veel meer te vinden dan alleen de wikipedia pagina. De link tussen die twee figuren word echt niet alleen hier gelegd maar overal ter wereld.
Ik had nog nooit van die link tussen blackface en Piet gehoord voor heel deze discussie.
In mijn ogen was Piet zwart van het roet. Zijn afkomst is bij mij nooit van belang geweest.
Zelfde met het hele slaafse gebeuren. Piet zag ik als een werknemer van de Sint. Hoezo domme knecht, hij wijst de Sint de weg, Hij helpt hem bij de namen van de kinderen.
Moeten we dan ook meteen heel het idee van werkgever/werknemer afschaffen? Een werknemer is toch ook geef slaaf
Als je als kennisachtergrond alleen blackface kent en geen zwarte piet dan snap ik wel dat je die onterechte link maakt en het als discriminerend oppakt. Niemand beweert echter dat de oorsprong rooskleurig was. De hele discussie gaat juist over het feest nú.Livecrew011 schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:51:
Een donkere man uit Afrika vraagt mij wat dat sinterklaas feest inhoud. Ik vertel hem wat het voor de Nederlanders voor feest was en hij kon alleen maar concluderen dat het stereotyperend was en dat het op de Amerikaanse blackface leek. Na dit gesprek en wat onderzoek thuis kon ik hem eigenlijk alleen maar gelijk geven dat de oorsprong van het sinterklaasfeest helemaal niet zo rooskleurig is als wij ons voorhouden.
Mijn excuus dat ik niet de gehele dialoog opnieuw wil voorkauwen. Dit was de strekking van dat gesprek.
Voor dit gesprek was ik noch voor noch tegen.
Het meest vreemde vind ik nog dat de Moren helemaal niets met blackface te maken hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En die opmerking van jou kun je natuurlijk ook weer precies andersom makenfm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:08:
Ondertussen belandt deze discussie steeds weer in dezelfde vicieuze cirkel.... De voorstanders (van ZP) blijven vragen naar onderbouwingen, en de tegenstanders geven die. Die worden door de voorstanders niet als legitiem geaccepteerd, en dat gaat al zo'n 140 pagina's lang zo...
En even los van "blackface" zijn er al legio voorbeelden genoemd in de hele discussie. Maar wat je krijgt is dat er steeds nieuwe mensen inspringen die steeds weer naar de bekende weg vragen...
Iets met pot en ketel als we het hebben over het stereotyperen van bevolkingsgroepen (in dit geval de "gemiddelde Hollander").Livecrew011 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:03:
En hierbij hou ik ook met deze discussie op. Al vaker is mij duidelijk geworden dat de gemiddelde Hollander zo krampachtig aan deze traditie wil vasthouden want ja 'de kindertjes' als je dit langzaam laat doodbloeden merken die kinderen er ook niks van. En ''het is slechts een select groepje mensen wat (onterecht?) loopt te zeiken en maar al te graag die 'racism card' spelen''.
Wat een opportunistische reactie!
Overigens zie je dat de discussie wel degelijk ergens to leidt, aangezien ze in Amsterdam aanpassingen gaan doen. Het is alleen jammer dat de discussie ooit zo extreem hard is ingezet, waardoor elke zinnige discussie bijna niet meer mogelijk is en het enkel ontaard in een "wij" tegen "zij" (hoewel elke discussie op een forum natuurlijk eindigt met Godwins over en weer
[ Voor 43% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 01-09-2014 13:39 ]
En andersom precies hetzelfde. Welkom bij discussieren op een forum!fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:08:
Ondertussen belandt deze discussie steeds weer in dezelfde vicieuze cirkel.... De voorstanders (van ZP) blijven vragen naar onderbouwingen, en de tegenstanders geven die. Die worden door de voorstanders niet als legitiem geaccepteerd, en dat gaat al zo'n 140 pagina's lang zo...
Dat is idd waar, wou dat er ook bij zetten achteraflanerios schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:31:
[...]
En andersom precies hetzelfde. Welkom bij discussieren op een forum!
Maar wat ik bedoelde was dat alle vragen die jij net gesteld hebt al uitgebreid vele malen besproken zijn in dit topic...
Ik vind het zelf oprecht jammer dat er mensen zijn waarbij ZP zulke negatieve emoties oproept, maar ik vind hun belang eerlijk gezegd niet groot genoeg om een verandering te kunnen rechtvaardigen. Daarbij moet ik toegeven dat het gedrag van de mensen tegen het karakter hun zaak wat mij betreft geen goed gedaan heeft. Door mij weg te zetten als een asociale lul die graag mensen pijn wil doen heb ik me niet meer bereid gevonden om te zeggen: "Goh, laten we het anders doen".
Natuurlijk zijn er aan beide kanten fanatiekelingen, maar in de normale discussies heb ik dat punt niet voorbij zien komen.Patriot schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:47:
Daarbij moet ik toegeven dat het gedrag van de mensen tegen het karakter hun zaak wat mij betreft geen goed gedaan heeft. Door mij weg te zetten als een asociale lul die graag mensen pijn wil doen heb ik me niet meer bereid gevonden om te zeggen: "Goh, laten we het anders doen".
De stelling is ook dat het fenomeen zwarte piet racisme is, niet dat mensen die zwarte piet vieren racistisch zijn... (maar sinds deze discussie is wel gebleken dat een vrij groot deel van de mensen dat zeer zeker wel zijn).
En dat is denk ik het punt..Patriot schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:47:
Ik vind het zelf oprecht jammer dat er mensen zijn waarbij ZP zulke negatieve emoties oproept, maar ik vind hun belang eerlijk gezegd niet groot genoeg om een verandering te kunnen rechtvaardigen.
er is zo'n minieme groep die hierover klaagt. moet de massa dan maar meegaan met de kleine groep en accepteren dat elke kleine groep van alles kan veranderen?
Dat is toch een logisch gevolg van het ander? Als ZP racistisch is ben ik dat blijkbaar ook, omdat ik me ieder jaar een paar keer verkleed om wat kinderen blij te maken.fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:52:
[...]
Natuurlijk zijn er aan beide kanten fanatiekelingen, maar in de normale discussies heb ik dat punt niet voorbij zien komen.
De stelling is ook dat het fenomeen zwarte piet racisme is, niet dat mensen die zwarte piet vieren racistisch zijn... (maar sinds deze discussie is wel gebleken dat een vrij groot deel van de mensen dat zeer zeker wel zijn).
EDIT:
Nouja, voor de duidelijkheid: Of ik al dan niet bereid/gewillig ben om dingen te veranderen is niet een product van zuiver hoe groot beide belanghebbende partijen zijn.lanerios schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:56:
[...]
En dat is denk ik het punt..
er is zo'n minieme groep die hierover klaagt. moet de massa dan maar meegaan met de kleine groep en accepteren dat elke kleine groep van alles kan veranderen?
[ Voor 28% gewijzigd door Patriot op 01-09-2014 13:58 ]
Een vrij groot deel van welke mensen? Dat is namelijk nogal een stelling.fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:52:
[...]
Los daarvan: het is ook niet gek dat als de discussie wordt ingestoken met T-shirts en weet ik veel wat, met daarop de stelling "Zwarte Piet is racisme", dat mensen die iets anders daarover denken zich persoonlijk aangevallen voelen (hoe zou je immers als niet-racist een voorstander kunnen zijn van het behouden van ZP?) en dus de hakken in het zand steken.
Pas op met deze uitspraak, veel mensen raken verhit omdat hun normen en waarden op het spel staan en niet zo zeer omdat ze racistisch zijn.fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:52:
(maar sinds deze discussie is wel gebleken dat een vrij groot deel van de mensen dat zeer zeker wel zijn).
Zelfs na al deze tijd kan ik de discussie niet echt snappen.. Er word constant weer terug gegrepen naar de koloniale tijd met slaven etc. Ja leuk maar nogal ver in het verleden - moeten we dit maar direct als non-argument aangeven? Nee maar met je blik op het verleden zie je de toekomst niet.
Mensen houden van azijnzeiken - zeker groepen die in de minderheid zijn. Zolang de minderheid niet doorheeft dat ze een minderheid is blijven we dit soort discussies houden. Moet de minderheid dan maar direct terugkrabbelen en stil zijn? Nee ook niet, maar ik vind het belachelijk dat zo'n kleine groep het voor zo'n grote groep kan verpesten - zeker iets wat al decennia lang aanwezig is en vrijwel nooit grote weerstand zag.
We moeten samen kijken naar een oplossing- ga ze mengen, een paar 'zwarte' pieten, een paar 'witte' pieten en een paar pieten met roetvegen op hun gezicht, dat kroeshaar en die rode lippen mag wel iets minder en doet me idd soms denken aan het stereotype 'neger' van begin vorige eeuw.
[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 01-09-2014 14:06 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Patriot schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:57:
[...]
Dat is toch een logisch gevolg van het ander? Als ZP racistisch is ben ik dat blijkbaar ook, omdat ik me ieder jaar een paar keer verkleed om wat kinderen blij te maken.
EDIT:
[...]
Nouja, voor de duidelijkheid: Of ik al dan niet bereid/gewillig ben om dingen te veranderen is niet een product van zuiver hoe groot beide belanghebbende partijen zijn.
Als jullie echt geïnteresseerd zijn in antwoorden daarop raad ik jullie aan om het topic nog eens door te lezen. Maar ik merk vaak dat mensen in dit topic springen om af te geven op de "zeurpieten", en verder helemaal niet geïnteresseerd zijn in een oplossing.Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:59:
[...]
Een vrij groot deel van welke mensen? Dat is namelijk nogal een stelling.
Los daarvan: het is ook niet gek dat als de discussie wordt ingestoken met T-shirts en weet ik veel wat, met daarop de stelling "Zwarte Piet is racisme", dat mensen die iets anders daarover denken zich persoonlijk aangevallen voelen (hoe zou je immers als niet-racist een voorstander kunnen zijn van het behouden van ZP?) en dus de hakken in het zand steken.
Ik zeg ook vrij groot deel... Lees de discussies op het net maar en je zal versteld staan wat voor narigheid je voorbij ziet komen.D4NG3R schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:03:
[...]
Pas op met deze uitspraak, veel mensen raken verhit omdat hun normen en waarden op het spel staan en niet zo zeer omdat ze racistisch zijn.
Gelukkig heb ik dat hier vrij weinig gezien, mede door de inzet van de mods die dit topic goed in de gaten houden
[ Voor 16% gewijzigd door fm77 op 01-09-2014 14:07 ]
Je ontwijkt de vraag. Jij komt met de stelling dat is gebleken dat een vrij groot deel van de mensen racistisch is. Dat is een nogal vage, ongenuanceerde en tendentieuze stelling. Vandaar mijn vraag om toelichting, zeker omdat het anders weinig aan de discussie lijkt toe te voegen.fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:04:
[...]
[...]
Als jullie echt geïnteresseerd zijn in antwoorden daarop raad ik jullie aan om het topic nog eens door te lezen. Maar ik merk vaak dat mensen in dit topic springen om af te geven op de "zeurpieten", en verder helemaal niet geïnteresseerd zijn in een oplossing.
Nee, jij wil graag horen dat iedereen het met je eens is. En de rest die niet anti ZP is, is dus een (racistische) zeurpiet.[b]fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:04:
Als jullie echt geïnteresseerd zijn in antwoorden daarop raad ik jullie aan om het topic nog eens door te lezen. Maar ik merk vaak dat mensen in dit topic springen om af te geven op de "zeurpieten", en verder helemaal niet geïnteresseerd zijn in een oplossing.
Wel jammer dat een leuke discussie ongedaan wordt gemaakt door iedereen maar racistisch en zeurderig te noemen zodra het niet werkt met je eigen standpunt.
Nouja, dat is een beetje het cyclische van dit topic, er komt er weer eentje binnen met een gestrekt been en anderen voeren de eeuwige "is het al dan niet racistisch"-discussie waarin steeds maar weer dezelfde argumenten omhoog komen.fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:04:
[...]
[...]
Daar heb ik ook aan meegedaan, maar dat is megazinloos. Het valt echt niet de bediscussiëren, omdat het een fictief karakter is waarbij het volledig van je eigen opvattingen afhangt of het racistisch is. Dus sla zoiets alsjeblieft over en accepteer dat er mensen zijn die het vervelend vinden en kijk of je daar wat aan kunt doen.
Nouja, ik denk dat "maar negers zijn toch ook dom"-mensen voor facepalm's zorgen bij alle overige betrokkenen. Ik weet ook niet hoe relevant die mensen zijn voor deze discussie.[...]
Ik zeg ook vrij groot deel... Lees de discussies op het net maar en je zal versteld staan wat voor narigheid je voorbij ziet komen.
Gelukkig heb ik dat hier vrij weinig gezien, mede door de inzet van de mods die dit topic goed in de gaten houden
EDIT:
Ik snap dat de emoties soms hoog op kunnen lopen, maar probeer je wel goed te lezen? De "zeurpieten" waar hij het over had zijn de mensen die tegen het karakter ZP zijnlanerios schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:12:
[...]
Nee, jij wil graag horen dat iedereen het met je eens is. En de rest die niet anti ZP is, is dus een (racistische) zeurpiet.
Wel jammer dat een leuke discussie ongedaan wordt gemaakt door iedereen maar racistisch en zeurderig te noemen zodra het niet werkt met je eigen standpunt.
[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 01-09-2014 14:15 ]
Knap.. Waar zeg ik dat dan?lanerios schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:12:
[...]
Nee, jij wil graag horen dat iedereen het met je eens is. En de rest die niet anti ZP is, is dus een (racistische) zeurpiet.
Dat dusPatriot schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:14:
[...]
Nouja, dat is een beetje het cyclische van dit topic, er komt er weer eentje binnen met een gestrekt been en anderen voeren de eeuwige "is het al dan niet racistisch"-discussie waarin steeds maar weer dezelfde argumenten omhoog komen.
Daar heb ik ook aan meegedaan, maar dat is megazinloos. Het valt echt niet de bediscussiëren, omdat het een fictief karakter is waarbij het volledig van je eigen opvattingen afhangt of het racistisch is. Dus sla zoiets alsjeblieft over en accepteer dat er mensen zijn die het vervelend vinden en kijk of je daar wat aan kunt doen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom? Mijn mening en mijn visie zijn irrelevant? Er MOET en ZAL een probleem zijn en een andere conclusie is niet mogelijk? Is dat de strekking van wat je hier schrijft?begintmeta schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:22:
[...]
Laat dat dan maar aan anderen over zou ik zeggen.
Saved by the buoyancy of citrus
'Ik zie het probleem niet en hoe moet ik een probleem dat ik niet zie oplossen?'Cyphax schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:44:
[...]
Waarom? Mijn mening en mijn visie zijn irrelevant? Er MOET en ZAL een probleem zijn en een andere conclusie is niet mogelijk? Is dat de strekking van wat je hier schrijft?
Ik weet niet of iemand je heeft gevraagd het probleem wat je niet ziet op te lossen. Zo ja, kan het handig zijn om ofwel het probleem op te lossen (aan tonen dat het probleem niet bestaat is is dan uiteraard ook een optie). Zo nee, laat het gewoon aan degenen over die zich wel geroepen voelen of mensen die wel een probleem zien..
Met de werkelijkheid bewust beter zien is op zich niets mis lijkt me.Gonadan schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:31:
... Maar ik merk dat door de hoeveelheid discussies over racisme de afgelopen tijd het mij meer op is gaan vallen dat iemand een andere kleur heeft. ...
Ah ja. 'k Moet de eerste nog zien die mijn stelling accepteert. Als dat steevast wordt weggezet als "je hebt geen inlevingsvermogen", dan kan ik ook weinig meer toevoegen natuurlijk. Als het om racisme gaat lijkt het er eigenlijk altijd op neer te moeten komen dat er racisme is, want als blijkt dat er toch geen racisme in het spel is...begintmeta schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:59:
[...]
'Ik zie het probleem niet en hoe moet ik een probleem dat ik niet zie oplossen?'
Ik weet niet of iemand je heeft gevraagd het probleem wat je niet ziet op te lossen. Zo ja, kan het handig zijn om ofwel het probleem op te lossen (aan tonen dat het probleem niet bestaat is is dan uiteraard ook een optie). Zo nee, laat het gewoon aan degenen over die zich wel geroepen voelen of mensen die wel een probleem zien..
Dat is met alle vormen van discriminatie zo overigens; ben je 55+ en word je niet aangenomen, dan is het al gauw "oh ik ben te oud", wat het bedrijf ook zegt. Andersom kan het natuurlijk nog steeds zo zijn dat men zich achter iets anders verschuilt terwijl de werkelijkheid wel degelijk neerkomt op discriminatie, maar we hebben het over iets dat zo diep zit dat je dat echt niet wegkrijgt met zelfs het botweg helemaal opheffen van Sinterklaas.
[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 01-09-2014 15:13 ]
Herkenbaar ; niet alleen kleur, maar ook religieuze, sexuele overtuiging en noem maar op...Gonadan schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:31:
Maar ik merk dat door de hoeveelheid discussies over racisme de afgelopen tijd het mij meer op is gaan vallen dat iemand een andere kleur heeft.
Er worden tegenstellingen "gecreëerd" die me vroeger niet eens opvielen.
Check. Deze hele Pietendiscussie zorgt juist voor meer polarisatie en dus meer discriminatie...Gonadan schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:31:
Waar ik mij zorgen over maak is de uitwerking die discussies als deze heeft. Ik ben totaal niet racistisch aangelegd (al zeg ik het zelf) en heb een kennissenkring van verschillende culturen en huidskleuren (toegegeven: merendeel autochtoon en blank). Maar ik merk dat door de hoeveelheid discussies over racisme de afgelopen tijd het mij meer op is gaan vallen dat iemand een andere kleur heeft. Wellicht is het gevoel wat lastig over te brengen in een post maar voor mij persoonlijk is het besef juist dichterbij gekomen door al die discussies. Het zou dan eerder tot gevolg hebben dat ik politiek correct ga lopen doen, zoals velen in dit topic, dan dat ik mij minder druk zou maken om verschillen tussen mensen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Blackface is een amerikaans fenomeen, niet nl/be .fm77 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:08:
Dat uit zijn context hier plaatsen is gewoon fout.
Het probleem dat ik hier mee heb is dat als je dit verbied er tal van culturele en andere gewoontes zijn die je kan afschaffen omdat die ergens wel niet voldoen aan de normen/waarden/gebruiken van iemand.
Multicultureel betekend nog steeds dat je culturen vermengt en dat die de gebruiken gewoontes van elkaar kennen en aanvaarden.
Zwarte piet nu heeft niks meer met racisme te maken, dat afrekenen op de al dan niet correcte origine met geimporteerde hier niet bestaande oude gebruiken van elders is fout .
Dat men zomaar je stelling accepteert is misschien wat teveel gevraagd, trouweens, ook de stelling dat zwarte piet wel een probleem zou zijn wordt klaarblijkelijk niet zomaar geaccepteert.Cyphax schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:05:
... Moet de eerste nog zien die mijn stelling accepteert. ...
Als dat al zo zou zijn, dan ligt dat vooral aan degenen die vanwege de discussie meer gaan discrimineren, tenslotte is het totaal niet noodzakelijk meer te gaan discrimineren vanwege deze discussie. Warom kiest men er dan toch voor meer te gaan discrimineren?Mx. Alba schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:12:
...
Deze hele Pietendiscussie zorgt juist voor .. meer discriminatie...
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 01-09-2014 15:18 ]
Is het een probleem of word er 1 van gemaakt?begintmeta schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:16:
[...]
Dat men zomaar je stelling accepteert is misschien wat teveel gevraagd, trouweens, ook de stelling dat zwarte piet wel een probleem zou zijn wordt klaarblijkelijk niet zomaar geaccepteert.
Tja is menselijk, alleen al hier op de laatste pagina word iedereen die blijkbaar niet zwarte piet wil afschaffen als racist bestempeld . In een discussie gaan mensen meer ongenuanceerde positie innemen die automatisch tot meer polarisatie ed leiden.Als dat al zo zou zijn, dan ligt dat vooral aan degenen die vanwege de discussie meer gaan discrimineren, tenslotte is het totaal niet noodzakelijk meer te gaan discrimineren vanwege deze discussie. Warom kiest men er dan toch voor meer te gaan discrimineren?
Nou ja, zomaar accepteren is veel gevraagd, maar je snapt wel wat ik bedoel, toch?begintmeta schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:16:
[...]
Dat men zomaar je stelling accepteert is misschien wat teveel gevraagd, trouweens, ook de stelling dat zwarte piet wel een probleem zou zijn wordt klaarblijkelijk niet zomaar geaccepteert.
Het probleem is en blijft dat alles wat Zwarte Piet racistisch maakt in mijn ervaring is weg-aangepast. Dat is toch DE oplossing? Maar blijkbaar niet... en men lijkt gewoon niet verder te komen dan "ja maar dat vind ik nou eenmaal". Daar kan ik toch niets mee? Ook met racisme, gevoelig onderwerp als dat het is, mag er best wel wat meer uit komen dan "ja maar dat vind ik" en "ja maar de geschiedenis"... sorry, de geschiedenis ligt per definitie achter ons. Als blijkt dat het ooit een racistisch fenomeen is geweest (ik weet niet of dat wel of niet zo is), betekent dat niet automatisch dat de huidige Zwarte Piet ook maar racistisch is, net zo goed dat een Duitser echt niet automatisch fout is vanwege de geschiedenis van onze landen. Ik vind dat geen sterk argument want de geschiedenis kunnen we gewoon niet meer veranderen. We kunnen er alleen van leren en zorgen dat we het vandaag en in de toekomst wel goed doen. Ik mis de beargumentatie over het gegeven dat we een racistisch feest zouden vieren. Ik heb juist het gevoel dat we het heel goed doen in Nederland. We hebben echt wel een probleem met discriminatie als je kijkt naar hoe met Marokkanen wordt omgegaan (zat me laatst nog bij en verjaardag helemaal op te vreten over hoe medegasten over Marokkanen praatten... zo polariserend, dat stelde me echt teleur). Maar dat is zo iets anders dan Zwarte Piet... niemand heeft een kwaad woord over Zwarte Piet. Moet je kijken hoe fel 'ie wordt verdedigd. Is dat nou echt omdat we met z'n allen bang zijn dat we straks niet meer lekker kunnen discrimineren rond december?
[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 01-09-2014 15:31 ]
Ben maar niet bang, hoe het hele verhaal rond Piet ook af gaat lopen, er blijft meer dan genoeg te discrimineren over hier in Nederland (of waarvan een ander denkt dat het discriminatie betreft), en dat beperkt zich niet alleen tot de maand december.Cyphax schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:31:
[...]
[knip]
Is dat nou echt omdat we met z'n allen bang zijn dat we straks niet meer lekker kunnen discrimineren rond december?
[ Voor 69% gewijzigd door hardware-lover op 01-09-2014 15:38 ]
Testing, one, two ...
Als er een probleem is binnen een harmonie, wat blijkbaar niet binnen die harmonie opgelost kan worden, is het dan niet logisch dat er polarisatie optreedt? Dit is zeker niet gelijk aan discriminatie, dus je gaat wel erg snel in je doemdenken.Mx. Alba schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:12:
[...]
Check. Deze hele Pietendiscussie zorgt juist voor meer polarisatie en dus meer discriminatie...
Ik had graag gezien wat je nu eigenlijk van de analyse van de Snijtafel vind, het filmpje wat je zelf als eerst aandraagt.
In je posts vandaag zie ik alleen opmerkingen over hoe erg het wel niet is in het buitenland (is dat de standaard waar we naar moeten kijken?), en ontkennen dat zwarte piet en blackface met elkaar te maken hebben, en je maakt de meest belachelijke vergelijking die ik gezien heb doordat je vorm en inhoud door elkaar haalt. De inhoud, het idee om blanke artiesten te schminken en het publiek te vermaken door een "domme neger te" spelen heeft 2 vormen, Zwarte Piet en blackface. Dat wij zwarte piet gebruikten als vorm en de Amerikaanse Vaudeville theaters blackface geeft aan dat 1 idee meerdere vormen kan aannemen. Jij hebt het over 1 vorm (hakenkruis) en 2 verschillende betekenissen (nazisme en religieus teken), zie je waarom je vergelijking compleet mank loopt?
Ik ben nog steeds oprecht geïnteresseerd in wat je van de argumenten en de conclusie van de snijtafel vind. Oscar mopperkont haalde dit vandaag ook nog aan, maar ze bespreken meer interessante zaken zoals de potentie van het Sintfeest (het zou een veel beter feest kunnen zijn, ook zonder Zwarte Piet) en ook dat het een negatief effect is van het huidige feest dat wij van kinderen verwachten dat ze het verschil tussen zwarte piet en een zwarte Nederlander goed kunnen maken. Daarbij geven ze aan dat het raar is om het feest zo openbaar massaal te houden, gesteund door gemeenschapsgeld en ouders min of meer dwingen om hun kind voor te liegen (anders is je kind de "spelbreker").
Voor mij is de opsomming van alle argumenten een goede reden om naar andere vormen van het feest te kijken, graag zonder een personage die kenmerken heeft van een karikatuur van een zwart persoon. Ik zou zeggen, sterkere meester/knecht verhouding en een minder "beheersend" feest in het openbaar. Cadeautjes, gedichten en pepernoten erbij en je hebt een goede tegenhanger van Kerst.
In de snijtafel leggen ze de uitspraak van de bestuursrechter onder de loep en maken in feite de kromme redeneringen erin belachelijk. Ze merken onder meer op dat als de redenering van de bestuursrechter wordt doorgetrokken, het feest binnen no-time helemaal gestaakt zou moeten worden, omdat er altijd wel een groep gevonden kan worden die zich gekwetst kan voelen. Daarnaast gaan ze in op het gekke onderscheid tussen zwart en wit dat de rechter maakt (hoe gaan we om met de mensen die er tussenin zitten). En ze opperen inderdaad ook dat er genoeg andere manieren zijn om het feest zonder zwarte piet te vieren.JohnnieWbl schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:28:
Ik ben nog steeds oprecht geïnteresseerd in wat je van de argumenten en de conclusie van de snijtafel vind. Oscar mopperkont haalde dit vandaag ook nog aan, maar ze bespreken meer interessante zaken zoals de potentie van het Sintfeest (het zou een veel beter feest kunnen zijn, ook zonder Zwarte Piet) en ook dat het een negatief effect is van het huidige feest dat wij van kinderen verwachten dat ze het verschil tussen zwarte piet en een zwarte Nederlander goed kunnen maken. Daarbij geven ze aan dat het raar is om het feest zo openbaar massaal te houden, gesteund door gemeenschapsgeld en ouders min of meer dwingen om hun kind voor te liegen (anders is je kind de "spelbreker").
Ik heb niet het idee dat ze heel erg stelling nemen, eerder het tegenovergestelde.
En dat gebeurt alleen op NL verjaardagen denk je ? Want wij hebben een monopolie op discrimineren.Cyphax schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:31:
[...]
We hebben echt wel een probleem met discriminatie als je kijkt naar hoe met Marokkanen wordt omgegaan (zat me laatst nog bij en verjaardag helemaal op te vreten over hoe medegasten over Marokkanen praatten... zo polariserend, dat stelde me echt teleur).
Moet je eens horen wat bijv. Marokkanen op straat naar Nederlanders roepen ... zal op hun verjaardagen wel net zo zijn.
Heb je de laatste jaren het Sinterklaasjournaal gekeken? Die zwarte pieten zijn echt niet dom hoor. Ja, er zijn domme bij. Maar ook intelligente. Het zijn net echte mensen... De hoofdpiet staat minstens even hoog in aanzien als Sinterklaas.JohnnieWbl schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:28:
In je posts vandaag zie ik alleen opmerkingen over hoe erg het wel niet is in het buitenland (is dat de standaard waar we naar moeten kijken?), en ontkennen dat zwarte piet en blackface met elkaar te maken hebben, en je maakt de meest belachelijke vergelijking die ik gezien heb doordat je vorm en inhoud door elkaar haalt. De inhoud, het idee om blanke artiesten te schminken en het publiek te vermaken door een "domme neger te" spelen heeft 2 vormen, Zwarte Piet en blackface. Dat wij zwarte piet gebruikten als vorm en de Amerikaanse Vaudeville theaters blackface geeft aan dat 1 idee meerdere vormen kan aannemen. Jij hebt het over 1 vorm (hakenkruis) en 2 verschillende betekenissen (nazisme en religieus teken), zie je waarom je vergelijking compleet mank loopt?
Jij bent juist degene die vorm en inhoud met elkaar verwart. Ja, zwarte piet en blackface hebben enkele uiterlijke overeenkomsten - hoewel eigenlijk alleen de zwarte schmink tegenwoordig nog een overeenkomst is. Kijk maar:
Blackface:

Moderne zwarte piet:

Oh, en voor de goede orde, dit is Hajji Firouz, een door de VN als immaterieel cultureel erfgoed beschermd feestfiguur:

De enige overeenkomst is de zwarte schmink... En wat is er nu mis met schmink? Mimes en veel clowns zijn wit geschminkt, is dat soms ook kwetsend voor blanken? Sterker nog, op de Antillen zie je soms een wit geschminkte Sinterklaas wanneer men geen blank (genoeg) persoon vindt om die rol te spelen...
Ik ben het met die redenering ook wel eens. Maar dat is zo met alle kinderfeesten en kindermythes. De Kerstman is in grote delen van de wereld onderhevig aan de zelfde collectieve leugens als Sinterklaas. Paashaas, tandenfee, etc. etc. etc., genoeg voorbeelden, daar is het Sinterklaasfeest echt geen uitzondering in.Ik ben nog steeds oprecht geïnteresseerd in wat je van de argumenten en de conclusie van de snijtafel vind. Oscar mopperkont haalde dit vandaag ook nog aan, maar ze bespreken meer interessante zaken zoals de potentie van het Sintfeest (het zou een veel beter feest kunnen zijn, ook zonder Zwarte Piet) en ook dat het een negatief effect is van het huidige feest dat wij van kinderen verwachten dat ze het verschil tussen zwarte piet en een zwarte Nederlander goed kunnen maken. Daarbij geven ze aan dat het raar is om het feest zo openbaar massaal te houden, gesteund door gemeenschapsgeld en ouders min of meer dwingen om hun kind voor te liegen (anders is je kind de "spelbreker").
Maar zelfs al zou Zwarte Piet een karikaturale zwarte mens zijn, wat is daar mis mee? Je ziet zo vaak karikaturale Nederlanders... Zeeuwse klederdracht, klompen, Goudse kaas erbij, weiland met koeien, bollenveld en een windmolen op de achtergrond... Ook een stereotype toch?Voor mij is de opsomming van alle argumenten een goede reden om naar andere vormen van het feest te kijken, graag zonder een personage die kenmerken heeft van een karikatuur van een zwart persoon.
Een van de problemen die de "zeurpieten" hebben met het Sinterklaasfeest is juist dat zij het vinden neigen naar slavernij, en jij wil juist de meester/knecht-verhouding sterker maken? Of begrijp ik je verkeerd?Ik zou zeggen, sterkere meester/knecht verhouding en een minder "beheersend" feest in het openbaar. Cadeautjes, gedichten en pepernoten erbij en je hebt een goede tegenhanger van Kerst.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het maakt me eerlijk gezegd niets uit of dat ook andersom gebeurt op Marokkaanse feesten. Het is geen excuus om een hele bevolkingsgroep weg te zetten als half-criminele uitkeringstrekkers/gelukszoekers maar toch gebeurt dat.Goner schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:39:
[...]
En dat gebeurt alleen op NL verjaardagen denk je ? Want wij hebben een monopolie op discrimineren.
Moet je eens horen wat bijv. Marokkanen op straat naar Nederlanders roepen ... zal op hun verjaardagen wel net zo zijn.
Zolang dat stereotype maar niet negatief weggezet wordt, lijkt me.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:41:
[...]
Maar zelfs al zou Zwarte Piet een karikaturale zwarte mens zijn, wat is daar mis mee? Je ziet zo vaak karikaturale Nederlanders... Zeeuwse klederdracht, klompen, Goudse kaas erbij, weiland met koeien, bollenveld en een windmolen op de achtergrond... Ook een stereotype toch?
[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 02-09-2014 11:14 ]
Jij geeft aan dat zwarte piet en blackface verschillende vormen (iets wat ik ook probeer uit te leggen omdat je verwijzing naar een hakenkruis nergens op slaat) zijn, en ik haal de 2 door elkaar? Nogmaals, het idee/ de inhoud achter deze 2 verschillende vormen is min of meer hetzelfde. De inhoud/het idee achter het hakenkruis is op in ieder geval 2 plekken verschillend.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:41:
Heb je de laatste jaren het Sinterklaasjournaal gekeken? Die zwarte pieten zijn echt niet dom hoor. Ja, er zijn domme bij. Maar ook intelligente. Het zijn net echte mensen... De hoofdpiet staat minstens even hoog in aanzien als Sinterklaas.
Jij bent juist degene die vorm en inhoud met elkaar verwart. Ja, zwarte piet en blackface hebben enkele uiterlijke overeenkomsten - hoewel eigenlijk alleen de zwarte schmink tegenwoordig nog een overeenkomst is. Kijk maar:
Blackface:
[afbeelding]
Moderne zwarte piet:
[afbeelding]
Oh, en voor de goede orde, dit is Hajji Firouz, een door de VN als immaterieel cultureel erfgoed beschermd feestfiguur:
[afbeelding]
De enige overeenkomst is de zwarte schmink... En wat is er nu mis met schmink? Mimes en veel clowns zijn wit geschminkt, is dat soms ook kwetsend voor blanken? Sterker nog, op de Antillen zie je soms een wit geschminkte Sinterklaas wanneer men geen blank (genoeg) persoon vindt om die rol te spelen...
Ik vind het wel opmerkelijk dat je vaak refereert naar andere voorbeelden (landen mbt discriminatie, andere feesten mbt het "beheersende" aspect van een feest). Andere feesten hebben hier inderdaad ook een handje van, maar het sinterklaasfeest is de enige waar een karikatuur van een zwart persoon een centrale rol heeft die in de geschiedenis van het feest een negatieve stereotypering blijkt (fel rode lippen, kroeshaar, en inderdaad zwart geschminkt.Ik ben het met die redenering ook wel eens. Maar dat is zo met alle kinderfeesten en kindermythes. De Kerstman is in grote delen van de wereld onderhevig aan de zelfde collectieve leugens als Sinterklaas. Paashaas, tandenfee, etc. etc. etc., genoeg voorbeelden, daar is het Sinterklaasfeest echt geen uitzondering in.
Weer een prachtige vergelijking. Ten eerste is een stereotypering op basis van huidskleur verschillend van nationaliteit, en ten 2e zijn jou voorbeelden geen negatieve stereotyperingen maar antwoorden op de vraag "waar staat De Nederlander internationaal om bekend?" Twee verschillende dingen.Maar zelfs al zou Zwarte Piet een karikaturale zwarte mens zijn, wat is daar mis mee? Je ziet zo vaak karikaturale Nederlanders... Zeeuwse klederdracht, klompen, Goudse kaas erbij, weiland met koeien, bollenveld en een windmolen op de achtergrond... Ook een stereotype toch?
Nee je begrijpt me niet verkeerd als je het onderscheid kunt maken tissen mijn argumentatie en de groep die jij "zeurpieten" noemt. Als je goed leest zie dat ik ik mijn wens voor een sterkere meester/knecht verhouding combineer met de opmerking dat dat bij voorkeur zonder de link naar een karikaturaal zwart persoon gebeurd. Dan is van link naar slavernij geen sprake en kunnen we, zoals de Snijtafel betoogd, kinderen een educatief feest voorschotelen waarin men kan leren dat officieel hiërarchische verdelingen niet betekenen dat je als "ondergeschikte" machteloos hoeft te zijn.Een van de problemen die de "zeurpieten" hebben met het Sinterklaasfeest is juist dat zij het vinden neigen naar slavernij, en jij wil juist de meester/knecht-verhouding sterker maken? Of begrijp ik je verkeerd?
Nee geenszins; was dat nog niet duidelijk?Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:16:
Vind jij dan dat Zwarte Piet negatief wordt weggezet?
True, maar wat is het probleem daarmee precies? Stereotypering op basis van lengte is ook verschillend van nationaliteit.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:18:
[...]
Ten eerste is een stereotypering op basis van huidskleur verschillend van nationaliteit
Waarom is het dan toch negatief alleen maar vanwege de huidskleur? Een Zwarte Piet blijft toch hetzelfde als je 'm blauw maakt (al wordt ie dan ongetwijfeld constant "Smurf" genoemden ten 2e zijn jou voorbeelden geen negatieve stereotyperingen maar antwoorden op de vraag "waar staat De Nederlander internationaal om bekend?" Twee verschillende dingen.
En als we de meester/knechtverhouding nou eens verder loslaten en de Zwarte Pieten meer autonomie geven, dan kan je toch geen fatsoenlijke link met slavernij leggen? Dan leer je de kinderen ook nog eens op eigen benen te staan.[...]
Als je goed leest zie dat ik ik mijn wens voor een sterkere meester/knecht verhouding combineer met de opmerking dat dat bij voorkeur zonder de link naar een karikaturaal zwart persoon gebeurd. Dan is van link naar slavernij geen sprake en kunnen we, zoals de Snijtafel betoogd, kinderen een educatief feest voorschotelen waarin men kan leren dat officieel hiërarchische verdelingen niet betekenen dat je als "ondergeschikte" machteloos hoeft te zijn.Veel beter toch?
Maar de "huidige" (lees: die van de afgelopen paar decennia) vorm van Zwarte Piet vind ik ook op geen normale manier te koppelen aan slavernij. Daar blijf ik vooralsnog wel bij.
[ Voor 81% gewijzigd door Cyphax op 02-09-2014 11:28 ]
Kinderen zijn ook fans van snoep, maar kunnen vaak niet verder kijken dan hun eigen wereldje. Een argument dat kinderen iets ok vinden en dat het daarom goed moet zijn vind ik een zwaktebod eigenlijk.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:16:
Vind jij dan dat Zwarte Piet negatief wordt weggezet? Volgens mij zijn bijna alle kinderen onder de 6 in Nederland enorme fans van dat personage, ik zou dat zeker niet negatief kunnen noemen...
De inhoud van blackface is: Een karakter dat specifiek bestaat om zwarte mensen belachelijk te maken. Het zwart zijn (de vorm) van blackface is een sine qua non.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:18:
Jij geeft aan dat zwarte piet en blackface verschillende vormen (iets wat ik ook probeer uit te leggen omdat je verwijzing naar een hakenkruis nergens op slaat) zijn, en ik haal de 2 door elkaar? Nogmaals, het idee/ de inhoud achter deze 2 verschillende vormen is min of meer hetzelfde. De inhoud/het idee achter het hakenkruis is op in ieder geval 2 plekken verschillend.
De inhoud van zwarte piet is: een karakter dat specifiek bestaat als kindervriend, om cadeautjes en snoepgoed uit te delen. Het zwart zijn (de vorm) van zwarte piet is weliswaar sterk geworteld in de traditie maar is een secundaire eigenschap.
Het sinterklaasfeest is niet het enige feest waarin een zwartgeschminkt karakter met felrode lippen een hoofdrol speelt. Case in point, Hajji Firouz, door de VN erkend als te beschermen immaterieel cultureel erfgoed.Ik vind het wel opmerkelijk dat je vaak refereert naar andere voorbeelden (landen mbt discriminatie, andere feesten mbt het "beheersende" aspect van een feest). Andere feesten hebben hier inderdaad ook een handje van, maar het sinterklaasfeest is de enige waar een karikatuur van een zwart persoon een centrale rol heeft die in de geschiedenis van het feest een negatieve stereotypering blijkt (fel rode lippen, kroeshaar, en inderdaad zwart geschminkt.
Waarom zou de ene stereotypering anders zijn dan de andere? Maar ook alleen al dat "waar Nederland om bekend staat" is een stereotypering van Nederland.Weer een prachtige vergelijking. Ten eerste is een stereotypering op basis van huidskleur verschillend van nationaliteit, en ten 2e zijn jou voorbeelden geen negatieve stereotyperingen maar antwoorden op de vraag "waar staat De Nederlander internationaal om bekend?" Twee verschillende dingen.
Dus als je ze niet meer zwart maakt, maar de meester-knecht-verhouding versterkt, dan heeft het geen link meer met slavernij? Want alleen zwarte mensen kunnen slaven zijn, of zo? Hieruit spreekt juist racisme van jouw kant. Want een zwarte knecht moet wel een slaaf zijn, terwijl een blanke knecht dat niet is, zelfs als de meester-knecht-relatie wordt versterkt?Nee je begrijpt me niet verkeerd als je het onderscheid kunt maken tissen mijn argumentatie en de groep die jij "zeurpieten" noemt. Als je goed leest zie dat ik ik mijn wens voor een sterkere meester/knecht verhouding combineer met de opmerking dat dat bij voorkeur zonder de link naar een karikaturaal zwart persoon gebeurd. Dan is van link naar slavernij geen sprake en kunnen we, zoals de Snijtafel betoogd, kinderen een educatief feest voorschotelen waarin men kan leren dat officieel hiërarchische verdelingen niet betekenen dat je als "ondergeschikte" machteloos hoeft te zijn.Veel beter toch?
Als er een feest is waarbij lange mensen elk jaar worden geconfronteerd met een negatieve stereotypering (zou niet weten hoe je dat zou moeten doen, maar goed) die refereert aan een zeer moeilijke geschiedenis dan zal ik in het GoT-topic erover ook wel eens mijn mening posten..Cyphax schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:20:
True, maar wat is het probleem daarmee precies? Stereotypering op basis van lengte is ook verschillend van nationaliteit.
[
Ik ken geen echt persoon met een blauwe huidskleur, dus dat zou voor niemand als kwetsend op basis van negatieve stereotypering moeten zijn, maar ik vind dat onwenselijk omdat een onrealistisch personage ertoe kan leiden dat kinderen moeilijker snappen wie/wat zo'n blauwe piet precies is. En ik vind nogmaals niet dat de rol van zp erg is, ik snap alleen niet waarom hij een specifieke huidskleur moet hebben.Waarom is het dan toch negatief alleen maar vanwege de huidskleur? Een Zwarte Piet blijft toch hetzelfde als je 'm blauw maakt (al wordt ie dan ongetwijfeld constant "Smurf" genoemd)? Er is toch niets mis met de rol die het figuur bekleedt?
Hoe werkt die educatie dan precies waarbij kinderen op hun eigen benen leren te staan? Puur door het argument dat zp dan een soort rol-model is? De meester/knecht verhouding refereert tenminste nog naar de huidige maatschappij, waarin iedereen wel te maken heeft met hiërarchische verdelingen in zijn of haar omgeving.En als we de meester/knechtverhouding nou eens verder loslaten en de Zwarte Pieten meer autonomie geven, dan kan je toch geen fatsoenlijke link met slavernij leggen? Dan leer je de kinderen ook nog eens op eigen benen te staan.
Omdat het personage Zwarte Piet nou eenmaal zwart is. Net zoals Sneeuwwitje sneewwit is met rode lippen en zwart haar. Net zoals Annie en Ariël roodharig zijn. Net zoals de heks Karaba (uit de verhalen van Kirikou) zwart is. Bij die personages ga je ook niet opeens die uiterlijke kenmerken veranderen want dan zijn ze niet (direct) meer herkenbaar als zijnde dat personage...JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:37:
Ik ken geen echt persoon met een blauwe huidskleur, dus dat zou voor niemand als kwetsend op basis van negatieve stereotypering moeten zijn, maar ik vind dat onwenselijk omdat een onrealistisch personage ertoe kan leiden dat kinderen moeilijker snappen wie/wat zo'n blauwe piet precies is. En ik vind nogmaals niet dat de rol van zp erg is, ik snap alleen niet waarom hij een specifieke huidskleur moet hebben.
Maar het geeft wel aan dat het duidelijk als feest is opgezet en niets met discriminatie te maken heeft. En dat laatste is helaas iets waar je steeds meer van ziet dat het 'misbruikt' wordt. Kijk alleen eens naar die politieprogramma's waar je iemand asociaal ziet rijden en als ze dan worden gestopt beginnen ze te schreeuwen dat het discriminatie is dat zij wel en de rest niet worden aangepaktJohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:21:
[...]
Kinderen zijn ook fans van snoep, maar kunnen vaak niet verder kijken dan hun eigen wereldje. Een argument dat kinderen iets ok vinden en dat het daarom goed moet zijn vind ik een zwaktebod eigenlijk.

Ik krijg bij dit soort discussies eerder het idee dat de mensen die vinden dat ze gediscrimeerd worden een probleem hebben dan andersom. Zwarte piet heeft niets met discriminatie te maken, maar schijnbaar zijn er een aantal mensen die ons dat wel willen laten geloven. O.a. door vergelijkingen te gaan maken met blackface...... Een type die gemaakt is om zwarte mensen als dom af te beelden vergelijken met de grote kindervriend die zwarte piet is ?
[removed]
Op welke manier wordt Zwarte Piet dan echt negatief weggezet? Je suggereert dat je geen moeite hebt met een feest waarbij lange mensen een rol spelen, mits het maar niet negatief is. Lijkt me heel begrijpelijk overigens, maar dat is niet hetzelfde als beledigd of gekwetst zijn door alleen het feit dat er lange mensen voorkomen.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:37:
[...]
Als er een feest is waarbij lange mensen elk jaar worden geconfronteerd met een negatieve stereotypering
En ik ken niemand die eruit ziet als Zwarte Piet. Zwarte Piet is meer dan een geschminkt gezicht. Het is een heel karakter en niemand ziet er zo uit. En dan ziet Zwarte Piet er imo nieteens kwetsend of beledigend uit, toch?Ik ken geen echt persoon met een blauwe huidskleur
Ik denk niet dat je je daar zorgen om moet maken; kinderen zien Teletubbies (ik weet nieteens wat dat voor dingen zijnik vind dat onwenselijk omdat een onrealistisch personage ertoe kan leiden dat kinderen moeilijker snappen wie/wat zo'n blauwe piet precies is.
Mijn zoontje is gek op Mickey Mouse, maar hij lijkt er niet erg van in de war te zijn dat ie naar een pratende muis kijkt.
Dat moet ie ook niet, maar je kunt niet beginnen aan onzichtbare Pieten.En ik vind nogmaals niet dat de rol van zp erg is, ik snap alleen niet waarom hij een specifieke huidskleur moet hebben.
Why not, lijkt me een prima voorbeeld. In elk geval niet bezwaarlijk. Dit is ongeveer de rol waarin ik Zwarte Piet ken (niet direct leidinggevend maar er is altijd wel een hoofdpiet geweest bijvoorbeeld, die dan wel de leiding had).[...]
Hoe werkt die educatie dan precies waarbij kinderen op hun eigen benen leren te staan? Puur door het argument dat zp dan een soort rol-model is?
Dan is het weer slavernij, en dan is het weer niet goed.De meester/knecht verhouding refereert tenminste nog naar de huidige maatschappij, waarin iedereen wel te maken heeft met hiërarchische verdelingen in zijn of haar omgeving.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 02-09-2014 11:48 ]
ik ben blij dat je bent afgestapt van de vergelijking naar het hakenkruis en inziet dat we het hier over 2 vormen hebben. Het primaire doel van beide tradities was/is om een publiek te vermaken, beide doen/deden dit mede door zich voor te doen als een zwart persoon waarbij stereotypes gebruikt werden/worden om het verschil met een blank persoon te benadrukken.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:35:
De inhoud van blackface is: Een karakter dat specifiek bestaat om zwarte mensen belachelijk te maken. Het zwart zijn (de vorm) van blackface is een sine qua non.
De inhoud van zwarte piet is: een karakter dat specifiek bestaat als kindervriend, om cadeautjes en snoepgoed uit te delen. Het zwart zijn (de vorm) van zwarte piet is weliswaar sterk geworteld in de traditie maar is een secundaire eigenschap.
Ik zal eens opzoeken of deze vergelijking terecht gemaakt kan worden, ik ken deze persoon niet namelijk.Het sinterklaasfeest is niet het enige feest waarin een zwartgeschminkt karakter met felrode lippen een hoofdrol speelt. Case in point, Hajji Firouz, door de VN erkend als te beschermen immaterieel cultureel erfgoed.
Vraag je hier of ik het verschil uit wil leggen tussen een positief en negatief stereotype? De Snijtafel deed dit prima volgens mij door te stellen dat een negatief stereotype in potentie kan leiden tot een minder zelfbeeld bij de geportretteerde (zie hun voorbeeld van de Oost-Europese boef in politieseries).Waarom zou de ene stereotypering anders zijn dan de andere? Maar ook alleen al dat "waar Nederland om bekend staat" is een stereotypering van Nederland.
Lol, that escalated quickly.. Nee, je legt mij hier woorden in de mond zonder reden. Een meester/knecht verhouding staat compleet los van huidskleur en kan zelfs door een hond en een mens worden vertolkt. Zou je willen oppassen met mij betichten van rascisme in een stukje waarbij je zelf vragen blijkbaar beantwoord die ik niet zo zou beantwoorden? Op basis van argumenten mag je me best een rascist noemen, dan heb ik tenminste kans om daar iets tegenin te brengen, als dat kan.Dus als je ze niet meer zwart maakt, maar de meester-knecht-verhouding versterkt, dan heeft het geen link meer met slavernij? Want alleen zwarte mensen kunnen slaven zijn, of zo? Hieruit spreekt juist racisme van jouw kant. Want een zwarte knecht moet wel een slaaf zijn, terwijl een blanke knecht dat niet is, zelfs als de meester-knecht-relatie wordt versterkt?
edit: ff een zin lopend gemaakt.
Hoezo kun je concluderen dat iets "niets met discriminatie te maken heeft" omdat kinderen er plezier aan beleven?redwing schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:43:
[...]
Maar het geeft wel aan dat het duidelijk als feest is opgezet en niets met discriminatie te maken heeft. En dat laatste is helaas iets waar je steeds meer van ziet dat het 'misbruikt' wordt. Kijk alleen eens naar die politieprogramma's waar je iemand asociaal ziet rijden en als ze dan worden gestopt beginnen ze te schreeuwen dat het discriminatie is dat zij wel en de rest niet worden aangepakt![]()
Ik krijg bij dit soort discussies eerder het idee dat de mensen die vinden dat ze gediscrimeerd worden een probleem hebben dan andersom. Zwarte piet heeft niets met discriminatie te maken, maar schijnbaar zijn er een aantal mensen die ons dat wel willen laten geloven. O.a. door vergelijkingen te gaan maken met blackface...... Een type die gemaakt is om zwarte mensen als dom af te beelden vergelijken met de grote kindervriend die zwarte piet is ?
Blackface is niet puur zwarte mensen belachelijk maken, maar had primair als doel een publiek te vermaken. Hierbij gebruikten zij het zwart schminken en het uitbuiten van een negatieve stereotype als middel, samen met andere kwaliteiten. Wij hebben hier niet mee te maken gehad in NL, dus het is lastig om er achter te komen hoe die traditie ewrd beleefd, maar een voorbeeld is de Jazz-artiest/zanger Al Jolson. Blackface is niet hetzelfde als Zwarte Piet, maar de overeenkomsten in zowel vorm als het idee erachter kun je volgens mij niet zomaar negeren en roepen dat het niks met elkaar te maken heeft omdat het in NL niet is gebruikt.
Oké maar volg mijn redenatie eens.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:48:
Lol, that escalated quickly.. Nee, je legt mij hier woorden in de mond zonder reden. Een meester/knecht verhouding staat compleet los van huidskleur en kan zelfs door een hond en een mens worden vertolkt. Zou je willen oppassen met mij betichten van rascisme in een stukje waarbij je zelf vragen blijkbaar beantwoord die ik niet zo zou beantwoorden? Op basis van argumenten mag je me best een rascist noemen, dan heb ik tenminste kans om daar iets tegenin te brengen, als dat kan.
Men (jij ook?) vindt Zwarte Piet problematisch omdat het op slavernij lijkt. Wat is slavernij? Dat is wanneer een mens het eigendom is van een ander mens. Dat is bij Zwarte Piet niet het geval want de pieten zijn geen eigendom van Sinterklaas, ze zijn zijn helpers, net als de elfen van de Kerstman en de Oempa Loempa's van Willy Wonka. Maar dat terzijde, men vindt het op slavernij lijken.
Je stelt dan voor om dat probleem op te lossen door de Pieten niet meer zwart te laten zijn - ondanks dat dat zwart schminken op zich niets met slavernij te maken heeft - en door de meester-knecht-verhouding juist te versterken. Maar als je de meester-knecht-verhouding versterkt, dan lijkt het toch juist meer op slavernij? Kennelijk vind jij dat een zwarte knecht die niet zo heel onderdanig is (heel regelmatig doen Zwarte Pieten niet wat Sinterklaas hun opdraagt) op een slaaf lijkt, terwijl een blanke knecht die nog onderdaniger is niet op een slaaf lijkt? De enige manier waarop dat mogelijk is, is wanneer jij zelf een bepaalde betekenis aan die huidskleur hangt; een verschil maakt tussen blank en zwart. En dat is toch racisme pur sang? Please do correct me if I'm wrong!
http://www.telegraaf.nl/b...napt_Piet-rel_niet__.html
http://www.ad.nl/ad/nl/10...-gewoon-Zwarte-Piet.dhtml
" Piet is 'nooit racistisch' bedoeld. 'Piet heeft niks te maken met een koloniaal verleden. Er is maar een kleine groep kleingeestige mensen in Holland die dat denkt en die kleine groep is verantwoordelijk voor al het gedoe"
[ Voor 33% gewijzigd door wimpie007 op 02-09-2014 12:05 ]
Wat is de rol van zwarte piet (en ook van sinterklaas trouwens) dan ? Ik vind dit vooral zoeken naar dingen die met een lange uitleg als discriminerend gezien kunnen worden en daarmee discriminatie in de hand werkend in plaats van andersom. Tot een paar jaar geleden waren er geen problemen en sinds een paar jaar hebben er een paar net zo lang geschreeuwd totdat het een probleem was.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:57:
[...]
Hoezo kun je concluderen dat iets "niets met discriminatie te maken heeft" omdat kinderen er plezier aan beleven?
99/100 keer dat ik tegenwoordig iets over discriminatie hoor is dat totaal niet het geval maar wordt het misbruikt om het gebrek aan eigen kwaliteiten niet bij zichzelf neer te hoeven leggen (
- 50+ er die niet wordt aangenomen omdat hij geen verstand van zaken heeft -> discriminatie voor ouderdom
- iemand die 200 rijdt op de snelweg en wordt aangehouden -> ik ben Marokkaan anders had je me nooit aangehouden.
e.d.
Net zoals een Hans Teeuwen tegenwoordig kabouters belachelijk maakt, moeten we nu ook sneeuwwitje maar aan gaan pakken omdat dat discriminerend voor kleinere mensen is ?Blackface is niet puur zwarte mensen belachelijk maken, maar had primair als doel een publiek te vermaken. Hierbij gebruikten zij het zwart schminken en het uitbuiten van een negatieve stereotype als middel, samen met andere kwaliteiten.
Hoezo komt het idee en de vorm ook maar enigszins overeen behalve dan dat ze allebei zwart zijn ? Is zwarte piet hier dan een negatief stereotype ? En dan nog is het eerder een positief stereotype op een zelfde manier als sinterklaas ook een positief stereotype is.Blackface is niet hetzelfde als Zwarte Piet, maar de overeenkomsten in zowel vorm als het idee erachter kun je volgens mij niet zomaar negeren en roepen dat het niks met elkaar te maken heeft omdat het in NL niet is gebruikt.
[removed]
Tot zover ga ik mee in je uitleg, al beweer ik niet dat alleen het zwart-schminken het probleem is. Hieronder ga je er echter van uit dat de meester/knecht verhouding met een karikaturaal zwart persoon op dezelfde wijze werkt als met een persoon met een andere huidskleur, omdat iedereen slaaf kan zijn (en inderdaad op dit moment kun je redelijk sterk beargumenteren dat de "echte" slaven een andere huidskleur hebben dan zwart). De link tussen zp en slavernij refereert naar een specifiek verleden, onder meer door de karakteristieke eigenschappen als kroeshaar en rode lippen, net zo goed als naar het algemene beeld van slavernij (een meester die opdraagt wat de knecht moet doen). Met alleen dit laatste heb ik zogezegd geen probleem (in tegendeel, het heeft de potentie om het feest veel nuttiger voor de samenleving te maken), maar het eerste kan problemen opleveren voor mensen die daar aanstoot aan nemen in combinatie met de algemene link naar slavernij. Voor mij kan het specifieke verleden versterkt worden door die algemene link, wat ik onwenselijk vind. Vanwege de voor mij complexe werking van een traditie als deze probeer ik voorzichtig te zijn met mensen te betichten van racisme, al kan ik me soms laten verleiden doordat sommigen moeite hebben met een mening die tussen de "ZP is racistisch" en "ZP heeft niks met racisme te maken, jullie zijn zelf racistisch" in ligt.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:01:
Oké maar volg mijn redenatie eens.
Men (jij ook?) vindt Zwarte Piet problematisch omdat het op slavernij lijkt. Wat is slavernij? Dat is wanneer een mens het eigendom is van een ander mens. Dat is bij Zwarte Piet niet het geval want de pieten zijn geen eigendom van Sinterklaas, ze zijn zijn helpers, net als de elfen van de Kerstman en de Oempa Loempa's van Willy Wonka. Maar dat terzijde, men vindt het op slavernij lijken.
Je stelt dan voor om dat probleem op te lossen door de Pieten niet meer zwart te laten zijn - ondanks dat dat zwart schminken op zich niets met slavernij te maken heeft - en door de meester-knecht-verhouding juist te versterken.
You're wrong..Maar als je de meester-knecht-verhouding versterkt, dan lijkt het toch juist meer op slavernij? Kennelijk vind jij dat een zwarte knecht die niet zo heel onderdanig is (heel regelmatig doen Zwarte Pieten niet wat Sinterklaas hun opdraagt) op een slaaf lijkt, terwijl een blanke knecht die nog onderdaniger is niet op een slaaf lijkt? De enige manier waarop dat mogelijk is, is wanneer jij zelf een bepaalde betekenis aan die huidskleur hangt; een verschil maakt tussen blank en zwart. En dat is toch racisme pur sang? Please do correct me if I'm wrong!
Het probleem zou voor mij hetzelfde zijn als een "moderne slaaf" op een bepaalde negatieve manier gestereotypeerd werd, wij die beeltenis gebruikten als onderdeel van een zeer grote nationale traditie die het moeilijk maakte voor sommigen om het verschil te zien tussen de beeltenis en mensen die op deze beeltenis lijken. Omdat het lastig is om van de moderne slaaf 1 duidelijk negatief stereotype te maken (leeftijd?, huidskleur?, nationaliteit?) zie ik niet dat dit de komende tijd een probleem op gaat leveren..
Nog even een puntje: Zwarte Piet heeft geen kroeshaar... Mijn dochter heeft kroeshaar. Zwarte Piet heeft krullen.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:44:
[...]
Tot zover ga ik mee in je uitleg, al beweer ik niet dat alleen het zwart-schminken het probleem is. Hieronder ga je er echter van uit dat de meester/knecht verhouding met een karikaturaal zwart persoon op dezelfde wijze werkt als met een persoon met een andere huidskleur, omdat iedereen slaaf kan zijn (en inderdaad op dit moment kun je redelijk sterk beargumenteren dat de "echte" slaven een andere huidskleur hebben dan zwart). De link tussen zp en slavernij refereert naar een specifiek verleden, onder meer door de karakteristieke eigenschappen als kroeshaar en rode lippen, net zo goed als naar het algemene beeld van slavernij (een meester die opdraagt wat de knecht moet doen). Met alleen dit laatste heb ik zogezegd geen probleem (in tegendeel, het heeft de potentie om het feest veel nuttiger voor de samenleving te maken), maar het eerste kan problemen opleveren voor mensen die daar aanstoot aan nemen in combinatie met de algemene link naar slavernij. Voor mij kan het specifieke verleden versterkt worden door die algemene link, wat ik onwenselijk vind. Vanwege de voor mij complexe werking van een traditie als deze probeer ik voorzichtig te zijn met mensen te betichten van racisme, al kan ik me soms laten verleiden doordat sommigen moeite hebben met een mening die tussen de "ZP is racistisch" en "ZP heeft niks met racisme te maken, jullie zijn zelf racistisch" in ligt.
Die rode lippen zijn ook vrij eenvoudig te verklaren. Blanke lippen in een zwart gezicht, dat staat niet mooi, dus wordt er lippenstift gebruikt, en die is nou eenmaal rood. Overigens hebben zwarte mensen niet eens rode lippen tenzij ze lippenstift op doen, maar dat terzijde.
De link tussen ZP en slavernij refereert inderdaad naar een ver verleden. Een ver verleden waar niemand die nu leeft iets mee te maken heeft gehad. Zelfs de overgrootouders van iedereen die nu leeft niet. Ik bedoel, mijn overgrootouders waren nog niet eens geboren toen de slavernij werd afgeschaft en mijn over-overgrootouders wellicht ook of anders waren ze nog jonge kinderen toen dat gebeurde. Hoeveel generaties moeten we die vreselijke geschiedenis nog met ons meesleuren? Don't dwell in the past, or you'll miss your future.
Een specifiek slavenverleden van zwarte mensen. Van tweehonderd jaar geleden. Terwijl er in het hier en nu veel meer slaven zijn dan er toen ooit waren. Waarvan verreweg de meesten geen zwarte mensen zijn.You're wrong..Ik snap je redenatie maar vind die gevaarlijk omdat je mensen zo dwingt om minder genuanceerd hun mening neer te zetten om maar duidelijk te blijven. Waarom moet Zwarte Piet óf zwart óf wit zijn? Ik probeer uit te leggen dat de eigenschappen van zwarte piet (onder meer de kleur, maar niet uitsluitend) uitgelegd kunnen worden met referenties naar een specifiek slavenverleden van zwarte mensen. Die specifieke link kun je niet op dezelfde manier maken met een andere huidskleur.
Men beweert dat ZP nu racistisch is. Dat klopt gewoon niet. Wellicht dat ZP ooit wel racistisch was; maar ook toen was dat onbedoeld en zijn we dat pas achteraf, "in hindsight", racistisch gaan vinden. De moderne Zwarte Piet is daarop nauwelijks meer terug te voeren maar toch vindt men dat een probleem. Ik durf te wedden dat wanneer ZP nog verder wordt aangepast (bijvoorbeeld roetpieten of regenboogpieten), dat dan die zelfde minderheid nog steeds gaat roepen dat ZP gebaseerd is op het slavernijverleden.
Ik noem één voorbeeld: de al dan niet illegale latino's in de VS en de manier waarop zij door Hollywood neergezet worden als, for lack of a better word, moderne slaven?Het probleem zou voor mij hetzelfde zijn als een "moderne slaaf" op een bepaalde negatieve manier gestereotypeerd werd, wij die beeltenis gebruikten als onderdeel van een zeer grote nationale traditie die het moeilijk maakte voor sommigen om het verschil te zien tussen de beeltenis en mensen die op deze beeltenis lijken. Omdat het lastig is om van de moderne slaaf 1 duidelijk negatief stereotype te maken (leeftijd?, huidskleur?, nationaliteit?) zie ik niet dat dit de komende tijd een probleem op gaat leveren..
Maar als je zo gaat denken en daarom zwart maar verbied ben je juist aan het discrimineren. Volgens mij was de hele discussie juist begonnen omdat we niet wilden discrimineren ? Of gaan we straks sinterklaas ook verbieden omdat sommige mensen de associatie blijven houden met een blanke slavendrijver ? Dat lijkt me toch ook niet echt de bedoeling omdat de kerstman met zijn slaven-elfen er dan natuurlijk op volgtJohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:44:
You're wrong..Ik snap je redenatie maar vind die gevaarlijk omdat je mensen zo dwingt om minder genuanceerd hun mening neer te zetten om maar duidelijk te blijven. Waarom moet Zwarte Piet óf zwart óf wit zijn? Ik probeer uit te leggen dat de eigenschappen van zwarte piet (onder meer de kleur, maar niet uitsluitend) uitgelegd kunnen worden met referenties naar een specifiek slavenverleden van zwarte mensen. Die specifieke link kun je niet op dezelfde manier maken met een andere huidskleur.
[removed]
Prima dat je voorbeelden gebruikt van de situatie op dit moment, dat heeft geen invloed op hoe zwarte piet geportretteerd werd. Ik begrijp dat je het niet erg vind dat dit in de loop der jaren is veranderd (als dat al overal zo is, ik weet niet precies hoe het feest overal gevierd wordt), waarom zou zp nu dan wel zwart moeten blijven, puur omdat we zp nu wel genoeg hebben ontdaan van alle negatieve stereotyperingen? Voor mij blijft het beeld hangen van een zwarte piet, met oorringen, rode lippen en kroeshaar, kunstmatig zwartgemaakt door schmink. Bij uitleg van ook onze "moderne" versie van zwarte piet zul je moeten refereren aan de oorsrpong. Ik kan me voorstellen dat deze negatieve stereotyperingen door sommigen als kwetsend kunnen worden gezienMx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:03:
Nog even een puntje: Zwarte Piet heeft geen kroeshaar... Mijn dochter heeft kroeshaar. Zwarte Piet heeft krullen.
Die rode lippen zijn ook vrij eenvoudig te verklaren. Blanke lippen in een zwart gezicht, dat staat niet mooi, dus wordt er lippenstift gebruikt, en die is nou eenmaal rood. Overigens hebben zwarte mensen niet eens rode lippen tenzij ze lippenstift op doen, maar dat terzijde.
Ik zou je (mooie) quote ook kunnen gebruiken om tegen de voorstanders van zp te zeggen: het maakt niet uit dat zp altijd zwart was, gewoon accepteren dat in het heden zwarte piet elke kleur kan hebben en met roet besmeurd op zoek komt op 5 december. Binnen een traditie blijf je altijd refereren aan een verleden, dat is zowel de kracht als de kwetsbaarheid van een traditie en in mijn ogen vormt dat op dit moment een probleem.De link tussen ZP en slavernij refereert inderdaad naar een ver verleden. Een ver verleden waar niemand die nu leeft iets mee te maken heeft gehad. Zelfs de overgrootouders van iedereen die nu leeft niet. Ik bedoel, mijn overgrootouders waren nog niet eens geboren toen de slavernij werd afgeschaft en mijn over-overgrootouders wellicht ook of anders waren ze nog jonge kinderen toen dat gebeurde. Hoeveel generaties moeten we die vreselijke geschiedenis nog met ons meesleuren? Don't dwell in the past, or you'll miss your future.
Ik heb op zich wel genoeg van dit argument gehoord, dat wij in NL niet moeten zeuren omdat het elders veel slechter is, en dat andere minderheden op andere plekken ook gediscrimineerd worden. Ja, je hebt gelijk, er zijn meerdere problemen in de wereld. Voor mij is dat geen reden om niet naar deze specifieke situatie te kijken en na te denken over hoe het anders kan.Een specifiek slavenverleden van zwarte mensen. Van tweehonderd jaar geleden. Terwijl er in het hier en nu veel meer slaven zijn dan er toen ooit waren. Waarvan verreweg de meesten geen zwarte mensen zijn.
Je bent bij de verkeerde als je suggereert dat ik zp nu racistisch vind en alle aanhangers een stel racisten bij elkaar noem, ik kan me dan ook niet in jou "men" vinden wat het lastig discussiëren maakt.Men beweert dat ZP nu racistisch is. Dat klopt gewoon niet. Wellicht dat ZP ooit wel racistisch was; maar ook toen was dat onbedoeld en zijn we dat pas achteraf, "in hindsight", racistisch gaan vinden. De moderne Zwarte Piet is daarop nauwelijks meer terug te voeren maar toch vindt men dat een probleem. Ik durf te wedden dat wanneer ZP nog verder wordt aangepast (bijvoorbeeld roetpieten of regenboogpieten), dat dan die zelfde minderheid nog steeds gaat roepen dat ZP gebaseerd is op het slavernijverleden.
Ik vind niet dat je in het verleden blijft hangen door te beargumenteren dat zp gelinkt kan worden aan een racistisch verleden, en dat daardoor op dit moment een onwenselijke situatie voor sommige mensen kan ontstaan doordat zij weer aan zwarte piet gelinkt kunnen worden. Met deze mening heb ik geen kans op een succesvolle rechtszaak, maar zou ik wel blij zijn als onze traditie wat aangepast zou worden.
Louter het gebruik maken van het portret van een Latino/Latina als moderne slaaf in Hollywood producties zou problematisch zijn inderdaad. De discussie in Amerika is echter veel breder dan alleen de rol van dit portret binnen Hollywood producties, met name omdat het een zeer grote minderheid is die voor sommigen de Angelsaksische Amerikaanse identiteit bedreigen. Hierdoor is de controverse in de VS groter, de discussie breder en is het portret niet alleen volksvermaak. Valt deze discussie weg en blijft alleen het karikatuur van een Latino over als referent naar een uitgebuite buitenlander dan zou je vergelijking wellicht van toepassing zijn.Ik noem één voorbeeld: de al dan niet illegale latino's in de VS en de manier waarop zij door Hollywood neergezet worden als, for lack of a better word, moderne slaven?
Ja maar, men wil toch de HUIDiGE Zwarte Piet afschaffen/veranderen?JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:01:
Prima dat je voorbeelden gebruikt van de situatie op dit moment, dat heeft geen invloed op hoe zwarte piet geportretteerd werd.
Of willen ze soms met een tijdmachine terug om die vroegere Zwarte Piet retroactief af te schaffen?
Sorry, maar ik begrijp het echt niet helemaal. Men wil de huidige versie van iets afschaffen omdat een vorige versie ervan aanstootgevend was?
Ja, en ik kan me zeker ook wel voorstellen dat de personage van Zwarte Piet voor sommigen kwetsend kan zijn. Echter, dat is geen reden om het af te schaffen. Er is zo veel dat voor sommigen kwetsend kan zijn. Twee mannen die hand in hand lopen, of God verhoede het, elkaar zoenen? Van Middelburg via Barneveld tot aan Staphorst en verder gaan de haren van alle zwarte kousen overeind staan!
[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 02-09-2014 14:11 ]
Volgens mij omdat de "huidige" zp nog niet genoeg veranderd is tov de "vorige" zp. Daar lijkt de discussie naartoe te gaan, dat de voorstanders vinden dat het nu wel genoeg is aangepast, maar dat de tegenstanders vinden dat de link nog altijd van invloed blijft binnen de traditie. Ik zie daar wel een punt in en denk dat het feest beter kan zijn zonder piet die standaard zwart moet zijn.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:07:
[...]
Ja maar, men wil toch de HUIDiGE Zwarte Piet afschaffen/veranderen?
Of willen ze soms met een tijdmachine terug om die vroegere Zwarte Piet retroactief af te schaffen?
Sorry, maar ik begrijp het echt niet helemaal. Men wil de huidige versie van iets afschaffen omdat een vorige versie ervan aanstootgevend was?
Klopt het dat de crux hierin zit? Dat je eigenlijk alleen nog maar Zwarte Piet volledig moet wegpoetsen om te zorgen dat niemand meer refereert aan de oorsprong en er geen negatief beeld uit het verleden meer blijft hangen? Is dat nou echt nodig, zo extreem blijven vasthouden ergens aan? Waarom moet en zal een negatief beeld toch zo blijven hangen?JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:01:
[...]
Voor mij blijft het beeld hangen van een zwarte piet, met oorringen, rode lippen en kroeshaar, kunstmatig zwartgemaakt door schmink. Bij uitleg van ook onze "moderne" versie van zwarte piet zul je moeten refereren aan de oorsrpong. Ik kan me voorstellen dat deze negatieve stereotyperingen door sommigen als kwetsend kunnen worden gezien
Er komt een punt waarop je naar mijn idee kunt zeggen "jammer dan" omdat het wel echt heel erg ver gaat. Er is gewoon geen einde aan zo.
Dan is dat toch eigenlijk de enige oplossing in jouw ogen? Geen knechtjes meer voor Sinterklaas, punt. Mja je kunt als je denkt aan "Sinterklaas" dan natuurlijk nog wel terugdenken aan de tijd dat Zwarte Piet -- weet je, we komen er nooit meer vanaf.
Tsja, in mijn ogen omdat de gevolgen van discriminatie zo groot zijn voor elk individu dat wordt geacht vrij geboren te worden.Cyphax schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:13:
[...]
Klopt het dat de crux hierin zit? Dat je eigenlijk alleen nog maar Zwarte Piet volledig moet wegpoetsen om te zorgen dat niemand meer refereert aan de oorsprong en er geen negatief beeld uit het verleden meer blijft hangen? Is dat nou echt nodig, zo extreem blijven vasthouden ergens aan? Waarom moet en zal een negatief beeld toch zo blijven hangen?
Zonder een piet die per definitie zwart moet zijn ben je in mijn ogen een heel eind. En nogmaals, ik ben juist een erg voorstander van knechten!Er komt een punt waarop je naar mijn idee kunt zeggen "jammer dan" omdat het wel echt heel erg ver gaat. Er is gewoon geen einde aan zo.
Dan is dat toch eigenlijk de enige oplossing in jouw ogen? Geen knechtjes meer voor Sinterklaas, punt. Mja je kunt als je denkt aan "Sinterklaas" dan natuurlijk nog wel terugdenken aan de tijd dat Zwarte Piet -- weet je, we komen er nooit meer vanaf.
Ja, uiteraard, maar elk vrij geboren individu wordt dankzij het bestaan van Zwarte Piet toch niet automatisch gediscrimineerd? Dat gaat alle logica te boven en de tegenstanders van Zwarte Piet komen nog steeds niet met iets dat ze kunnen aanwijzen. Alleen de geschiedenis lijkt ertoe te doen. Een vorm die Zwarte Piet mogelijk ooit aangemeten heeft maar in de loop der tijd is aangepast.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:16:
[...]
Tsja, in mijn ogen omdat de gevolgen van discriminatie zo groot zijn voor elk individu dat wordt geacht vrij geboren te worden.
Hij moet niet per definitie zwart zijn inderdaad.[...]
Zonder een piet die per definitie zwart moet zijn ben je in mijn ogen een heel eind. En nogmaals, ik ben juist een erg voorstander van knechten!
Nope, en dat beweer ik ook niet. Ik gaf antwoord op je vraag waarom zo'n negatief beeld zo blijft hangen.Cyphax schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:22:
Ja, uiteraard, maar elk vrij geboren individu wordt dankzij het bestaan van Zwarte Piet toch niet automatisch gediscrimineerd? Dat gaat alle logica te boven en de tegenstanders van Zwarte Piet komen nog steeds niet met iets dat ze kunnen aanwijzen. Alleen de geschiedenis lijkt ertoe te doen. Een vorm die Zwarte Piet mogelijk ooit aangemeten heeft maar in de loop der tijd is aangepast.
Het is de geschiedenis in combinatie met de huidige vorm van zwarte piet die het ertoe doet, volgens mij.
euh.. daar gaat het de pro-zp'ers toch wel om, of heb ik het verkeerd? Vanwege het feit dat zp altijd al zwart is geweest moet hij dat ook blijven?Hij moet niet per definitie zwart zijn inderdaad.
edit: quote fix
Over de geschiedenis zou ik willen zeggen: leg het aan de kinderen uit zoals het vroeger bij ons ook ging. Zwart van de schoorsteen. Het is nooit een huidskleur-issue geweest en dat hoeft het ook helemaal niet te zijn. Het is een leuk argument tegen Zwarte Piet maar kijk eerst maar eens hoe het in de praktijk gaat.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:31:
[...]
Nope, en dat beweer ik ook niet. Ik gaf antwoord op je vraag waarom zo'n negatief beeld zo blijft hangen.
Het is de geschiedenis in combinatie met de huidige vorm van zwarte piet die het ertoe doet, volgens mij.
Ik spreek niet voor alle pro-zp'ers. Ik heb in principe liever dat 'ie hetzelfde blijft omdat ik een sucker ben voor patronen en tradities. Maar ik heb ook een hekel aan discriminatie en dat het fenomeen Zwarte Piet nu wordt weggezet als een of ander racistisch iets steekt me enorm. Dat is namelijk ver verwijderd van hoe ik het hele Sinterklaasfeest al sinds mijn jeugd ken en waar ik elk jaar enorm van heb genoten. Dát wordt nu met een in mijn ogen onterechte racismekaart geweld aangedaan en dáár verzet ik me wél tegen.[...]
euh.. daar gaat het de pro-zp'ers toch wel om, of heb ik het verkeerd? Vanwege het feit dat zp altijd al zwart is geweest moet hij dat ook blijven?
Helemaal mee eens. Het maakt me ook geen bal uit of zwarte piet nu wit zwart blauw of groen is. Maar ga er geen discriminatie bij halen om te zeggen dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn. We gaan nu een traditie die al tientallen jaren totaal geen probleem is geweest plotseling verbieden vanwege discriminatie.Cyphax schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:40:
[...]
Maar ik heb ook een hekel aan discriminatie en dat het fenomeen Zwarte Piet nu wordt weggezet als een of ander racistisch iets steekt me enorm. Dat is namelijk ver verwijderd van hoe ik het hele Sinterklaasfeest al sinds mijn jeugd ken en waar ik elk jaar enorm van heb genoten. Dát wordt nu met een in mijn ogen onterechte racismekaart geweld aangedaan en dáár verzet ik me wél tegen.
[removed]
Hierom gingen bij veel mensen de hakken in het zand. Als je voor ZP bent, dan ben je een racist.redwing schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:48:
[...]
. We gaan nu een traditie die al tientallen jaren totaal geen probleem is geweest plotseling verbieden vanwege discriminatie.
Geen idee of het echt zo gezegd is, maar dat beeld is wel ontstaan.
Die mouw waar je alle vergelijkingen uit schut is werkelijk enorm!Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:39:
Nee, Zwarte Piet moet niet per definitie zwart zijn. Net zoals Sneeuwwitje ook niet per definitie wit hoeft te zijn. Toch?
@ de laatste 3 posters: Ik ben het op zich wel met jullie eens, maar zonder een radicaal standpunt zou de discussie wel bij voorbaat gedoemd zijn, omdat het argument "we gaan zonder goede reden onze traditie toch zeker niet veranderen" wel erg makkelijk overeind blijft door het aantal mensen wat het sinterklaasfeest als iets vanzelfsprekends acht (zonder racistische ondertoon).
[ Voor 38% gewijzigd door JohnnieWbl op 02-09-2014 14:56 ]
Ben benieuwd of er nog niet-radicale standpunten komen dan. Van de anti-zwartepieten bedoel ik. Zij zijn degene die een probleem benoemen immers.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:54:
[...]
@ de laatste 3 posters: Ik ben het op zich wel met jullie eens, maar zonder een radicaal standpunt zou de discussie wel bij voorbaat gedoemd zijn, omdat het argument "we gaan zonder goede reden onze traditie toch zeker niet veranderen" wel erg makkelijk overeind blijft door het aantal mensen wat het sinterklaasfeest als iets vanzelfsprekends acht (zonder racistische ondertoon).
Maar het is wel een goede vergelijking, toch?JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:54:
Die mouw waar je alle vergelijkingen uit schut is werkelijk enorm!
Sneeuwwitje hoeft helemaal niet wit te zijn. Het zelfde verhaaltje kan je ook vertellen met een zwart prinsesje en haar dan Ebony noemen of zo. Maar voor iedereen die is opgegroeid met het sprookje Sneeuwwitje zal dat gewoon vreemd zijn, niet kloppen.
En dat is eigenlijk zo met bijna elk fictieve karakter. Ze hebben bepaalde uiterlijke eigenschappen die er meestal niet toe doen voor het verhaal maar waaraan de personages wel herkend worden. Klein meisje met rood haar? Annie. Zeemeermin met lang rood haar? Ariël. Arabische prins met pofbroek? Aladdin. Dik blond jongetje op klompen? Dik Trom. Twee blonde jongens in overalls? Hylke en Sietse. Zwarte huid, kleurrijke flamboyante kleren, baret met een grote veer erop? Zwarte Piet!
Weet je, klinkt misschien lullig, maar een Zwarte Piet is een stuk exotischer dan een Blanke Piet. Het is niet voor niets een vrij expressief uiterlijk. Sinterklaas lijkt ook niet op de gemiddelde oude man en ook dat heeft een reden. Als het niet tot de verbeelding spreekt is het voor de kinderen een stuk minder leuk. Maar dat staat verder los van of het wel of niet racistisch zou zijn.
Zie de uitleg van Cyphax, daar kan ik me wel in vinden. Verder hoef ik niet te herhalen wat ik van je andere voorbeeld(en) vind. Na een tijdje zal je natuurlijk wel een keer een goede te pakken hebben, maar die heb ik vooralsnog niet gezien..Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:02:
[...]
Maar het is wel een goede vergelijking, toch?
Sneeuwwitje hoeft helemaal niet wit te zijn. Het zelfde verhaaltje kan je ook vertellen met een zwart prinsesje en haar dan Ebony noemen of zo. Maar voor iedereen die is opgegroeid met het sprookje Sneeuwwitje zal dat gewoon vreemd zijn, niet kloppen.
En dat is eigenlijk zo met bijna elk fictieve karakter. Ze hebben bepaalde uiterlijke eigenschappen die er meestal niet toe doen voor het verhaal maar waaraan de personages wel herkend worden. Klein meisje met rood haar? Annie. Zeemeermin met lang rood haar? Ariël. Arabische prins met pofbroek? Aladdin. Dik blond jongetje op klompen? Dik Trom. Twee blonde jongens in overalls? Hylke en Sietse. Zwarte huid, kleurrijke flamboyante kleren, baret met een grote veer erop? Zwarte Piet!
Ja, maar wanneer komt er nu eens een onderbouwd standpunt waaruit blijkt dat zwarte piet een slaaf is van sinterklaas ? Vanuit de pro zwarte piet kant zijn er al tig punten gekomen waarom zwarte piet + sinterklaas juist het tegendeel zijn van racisme/discriminatie. Vanuit de con zwarte piet zijde heb ik nog niets meer gehoord dan dat zwarte piet doet denken aan een slaaf uit het verleden. En als je dan vraagt waarom, is dat meestal omdat hij zwart isJohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:54:
[...]
Hylke en Sietze als rasechte boerenjongers die altijd kattekwaad uithalen, maar wel een hart van goud hebben zijn anders toch aardige karikaturen (net als b.v. Dik Trom trouwens)JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:11:
[...]
Zie de uitleg van Cyphax, daar kan ik me wel in vinden. Verder hoef ik niet te herhalen wat ik van je andere voorbeeld(en) vind. Na een tijdje zal je natuurlijk wel een keer een goede te pakken hebben, maar die heb ik vooralsnog niet gezien..
Maar waarom wordt zwarte piet dan wel als karikatuur gezien en b.v. sinterklaas niet ? Of moet ik me ook gediscrimineerd voelen omdat ik als blanke niet graag met een oude man vergeleken wil worden die altijd cadeautjes rondstrooit
[removed]
Toch blijft het erop neerkomen dat de moderne Zwarte Piet nauwelijks meer overeen komt met die steretype neger van vroeger; alleen de zwarte huid is ervan over en die is vrij elementair voor een Zwarte Piet... De gouden oorringen, de dikke rode lippen, het gebroken Nederlands, de algehele domheid, onbenulligheid en onhandigheid zijn allemaal weggeëvolueerd. Dus dan gaat het erover dat Zwarte Piet gebaseerd is op een stereotype (en niet zelf een stereotype is). En dat het ontstaan van Zwarte Piet een al dan niet bewezen link heeft met slavernij. Goed, dat zijn valide punten tegen de Zwarte Piet in 1850, tegen de Zwarte Piet van de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw (ik herinner me namelijk nog wel Pieten met roe en met een "Surinaams" accent uit mijn kindertijd). Maar zijn het ook valide punten tegen de huidige Piet? Nauwelijks...
Mensen kunnen er last van hebben als ze de verkeerde, sorry dat moet zijn, niet bedoelde, link leggen met het slavernijverleden. Waar zit dan de pijn. In het hoofd van de persoon die meent dat het racistisch bedoeld is en de verkeerde link legt of bij alle andere Sinterklaas vierders die nooit de link met racisme of slavernij gelegd hebben bij het vieren van Sinterklaas.
Nog steeds kunnen mensen dat niet bedoelde beeld hebben, en nog steeds kan dat pijn doen ja. Maar om nou 99% van de bevolking op te leggen dat er iets moet veranderen omdat er 1% last van hebben...
Ik heb last van voetbal als ik dat op TV zie etc... Ik zal vast tot de 1% horen van de bevolking die dat ook vinden. Het kan toch niet zo zijn dat ik het voor de andere 99% kan gaan bederven?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dan lees je wel erg makkelijk over dingen heen om je maar af te kunnen vragen "Wie is nu aan het discrimineren?" Ik heb meerdere keren uitgelegd dat voor mij het probleem erin ligt dat er een directe link is tussen de huidige piet (niet-slaaf, krullen ipv kroeshaar, etc.) en de vorige piet (kroeshaar, dommig gedrag, fel rode lippen, exotisch dialect, oorringen). Daarmee is voor mij de link met een negatief stereotype prima te begrijpen, iets wat ik onwenselijk vind in onze cultuur.redwing schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:18:
Ja, maar wanneer komt er nu eens een onderbouwd standpunt waaruit blijkt dat zwarte piet een slaaf is van sinterklaas ? Vanuit de pro zwarte piet kant zijn er al tig punten gekomen waarom zwarte piet + sinterklaas juist het tegendeel zijn van racisme/discriminatie. Vanuit de con zwarte piet zijde heb ik nog niets meer gehoord dan dat zwarte piet doet denken aan een slaaf uit het verleden. En als je dan vraagt waarom, is dat meestal omdat hij zwart isSorry, maar wie is hier dan aan het discrimineren ??
Ik weet te weinig van H&S en Dik Trom om daar op in te gaan. Over het algemeen gaan zulke vergelijkingen mank omdat "boerenjongens" geen specifieke geschiedenis van uitbuiting en onderdrukking hebben en op hetzelfde moment op meerdere plekken nog gediscrimineerd worden.Hylke en Sietze als rasechte boerenjongers die altijd kattekwaad uithalen, maar wel een hart van goud hebben zijn anders toch aardige karikaturen (net als b.v. Dik Trom trouwens)
Maar waarom wordt zwarte piet dan wel als karikatuur gezien en b.v. sinterklaas niet ? Of moet ik me ook gediscrimineerd voelen omdat ik als blanke niet graag met een oude man vergeleken wil worden die altijd cadeautjes rondstrooit
Hetzelfde geld voor de vaker voorgekomen vergelijking met de Sint en een blanke huidskleur en Sneeuwwitje.
@ Albantar:
Dat is jouw mening, ik vind het vaak slechte vergelijkingen (en heb dat onderbouwd) en soms zelfs belachelijk de plank misslaan, bijvoorbeeld je vergelijking tussen de zp / blackface relatie en het hakenkruis in nazi-Duitsland / het hindoeïsme.Tja, op elke vergelijking is natuurlijk wel het een en ander aan te merken maar de meeste zijn wel globaal "in the ball park".
De link zit er volgens mij in dat je in een traditie niet de geschiedenis kunt negeren, met andere woorden: je kunt de huidige piet niet los zien van de vorige piet. Jij lijkt een compleet in het hier en nu traditie te willen, wat per definitie niet mogelijk is bij een nationale/culturele traditie.
Een traditie kan evolueren, waarom kan zwarte piet niet evolueren in een personage dat niet aan huidskleur gebonden is. Je geeft zelf aan dat dit ook mogelijk was voor rode lippen en kroeshaar, eigenschappen die op zichzelf natuurlijk ook geen probleem hoeven te vormen.
Schijnbaar wel: er zat zijn voorbeelden van gemeentelijke, danwel landelijke regels, wetten en afspraken die vanuit die 1% komen. Het probleem is dat het in dit geval eens niet eens financiële grondslag heeft, maar één op basis van zogeheten "slavernij" of "discriminatie". Daarom zal de kans dat een individu een voetbalverbod kan bewerkstelligen veel kleiner zijn - daar zijn compleet andere belangen bij betrokken.Gé Brander schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:33:
Nog steeds kunnen mensen dat niet bedoelde beeld hebben, en nog steeds kan dat pijn doen ja. Maar om nou 99% van de bevolking op te leggen dat er iets moet veranderen omdat er 1% last van hebben...
Ik heb last van voetbal als ik dat op TV zie etc... Ik zal vast tot de 1% horen van de bevolking die dat ook vinden. Het kan toch niet zo zijn dat ik het voor de andere 99% kan gaan bederven?
[ Voor 3% gewijzigd door zaiziks op 02-09-2014 15:41 ]
La la la la la la la la la
Een traditie evolueert door gewijzigde inzichten, niet omdat iemand dat van bovenaf oplegd.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:39:
[...]
Een traditie kan evolueren, waarom kan zwarte piet niet evolueren in een personage dat niet aan huidskleur gebonden is.
Dus ja ZP kan tzt zijn kleur verliezen. Maar niet omdat er nu een groep mensen dat verlangd.
Maar als je Zwarte Piet nu vervangt door Roetpieten of Regenboogpieten, dan is die link er toch ook nog steeds?JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:39:
Dan lees je wel erg makkelijk over dingen heen om je maar af te kunnen vragen "Wie is nu aan het discrimineren?" Ik heb meerdere keren uitgelegd dat voor mij het probleem erin ligt dat er een directe link is tussen de huidige piet (niet-slaaf, krullen ipv kroeshaar, etc.) en de vorige piet (kroeshaar, dommig gedrag, fel rode lippen, exotisch dialect, oorringen). Daarmee is voor mij de link met een negatief stereotype prima te begrijpen, iets wat ik onwenselijk vind in onze cultuur.
Veel minder krachtig. Als we het nu aanpassen kunnen we zeggen dat er geen zichtbare link meer is naar een personage dat als negatief stereotype van een zwart persoon begon. De huidskleur is waarschijnlijk van alle eigenschappen (wel of neit veranderd door de jaren heen) wel de meest zichtbare, en hoewel op dat zichzelf inderdaad niks met racisme of discriminatie te maken heeft wordt die huidskleur makkelijker in verband gebracht met het verleden dan wanneer piet niet huidskleurgebonden zou zijn.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:59:
[...]
Maar als je Zwarte Piet nu vervangt door Roetpieten of Regenboogpieten, dan is die link er toch ook nog steeds?
Volgens mij is deze middenweg best voor elkaar te krijgen, en hoeven we niet te kiezen tussen óf een compleet zwarte piet óf een complete afschaffing van piet / het sinterklaasfeest.
@ Pieter J: Daar heb je wel een punt. Maar ik herhaal dat het volgens mij erg moeilijk was om met alleen een gematigde mening over zwarte piet zo'n beheersende traditie te doorbreken. Ik zou liever zien dat wij met z'n allen discussie voeren over het feest dan dat een rechter iets oplegt, maar de reacties van velen lieten mij zien dat dat erg moeilijk was geweest. Nu nog hoor ik vaak genoeg: waar maakt men zich nou druk om? Het was niet en is niet racistisch bedoeld dus hoeft het niet veranderd te worden. De discussie dient al worden gestaakt voordat hij überhaupt is begonnen..
Daarom waardeer ik de nuttige inbreng van velen hier (en iets mindere mate de inbreng van sommigen)..
[ Voor 27% gewijzigd door JohnnieWbl op 02-09-2014 16:29 ]
Nog een keer lezen aub, de kracht van de link zit hem voornamelijk in de huidskleur. Het blijft mogelijk de link te zien maar dat wordt moeilijker.Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:32:
Jawel want dan is er nog steeds de kleding die het zelfde is als van de oude Zwarte Piet - kleding van luxe huisslaven, volgens anti-ZP...
Toch niet zo raar om niet voor 1 van de 2 uitersten te moeten kiezen Er is vast wel een grijs gebied waar overeenstemming kan worden bereikt. Mits pro en anti elkaar wat gunnen.
Daarom is het ook een aanklacht tegen de gemeente. De gemeente mag de optocht niet ondersteunen/door laten gaan.PieterJ schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:51:
[...]
Een traditie evolueert door gewijzigde inzichten, niet omdat iemand dat van bovenaf oplegd.
Dus ja ZP kan tzt zijn kleur verliezen. Maar niet omdat er nu een groep mensen dat verlangd.
Het blijft beleving per persoon. Voor de ander zou het nog net zo erg zijn en voor anderen misschien niet... De vraag is hoever moeten we gaan. Totdat iedereen tevreden is (gaat volgens mij echt niet lukken) of totdat 99,999% tevreden is...JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:41:
[...]
Nog een keer lezen aub, de kracht van de link zit hem voornamelijk in de huidskleur. Het blijft mogelijk de link te zien maar dat wordt moeilijker.
Ik ben helemaal voor overeenstemming. Het grootste probleem hier is de harde aanval die de enkeling is ingezet bij dit issue. Dat resulteert alleen maar in hakken in het zand en minder bereidheid tot gunnen. (ik heb het nier niet over jou!)Toch niet zo raar om niet voor 1 van de 2 uitersten te moeten kiezen Er is vast wel een grijs gebied waar overeenstemming kan worden bereikt. Mits pro en anti elkaar wat gunnen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ja, dat erken ik wel en ik ga niet de moeite nemen om die groep te verdedigen of aan te vallen, beide gebeurd al genoeg volgens mij.Gé Brander schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:21:
Ik ben helemaal voor overeenstemming. Het grootste probleem hier is de harde aanval die de enkeling is ingezet bij dit issue. Dat resulteert alleen maar in hakken in het zand en minder bereidheid tot gunnen.
Ik hoop alleen dat de argumenten van de gematigden zich blijven voordoen in de hele discussie, en dat wij niet blijven hangen in een "ergens anders is de situatie veel erger, dus wij hoeven ons niet druk te maken over dit onderwerp," wat mij redelijk stoorde bij de posts van Albantar.
Maar wanneer, bij welke verandering is die directe link dan per definitie komen te vervallen? Ongeacht welke verandering je invoert, van Zwarte Piet v1.0 naar Piet v2.5 op den duur > die blijven aan elkaar gelinkt omwille van de nationale Sinterklaasintocht. Kortom: wanneer/hoe haal je dan de angel uit deze discussie, op welke manier verbreek je de directe link? Of je de Piet nu laat evolueren in eentje met bijtijds pakkie aan, de hierachie duidelijker naar voren laat komen, dan wel de faciale kenmerken van Piet aanpast > die link blijft nu eenmaal bestaan omdat het nog immer onderdeel vormt van het grotere geheel. (de intocht) Pas als je het grotere geheel (de intocht zelf) gaat aanpassen, kun je pas spreken van het weghalen van een directe link naar...JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:39:
[...]
Dan lees je wel erg makkelijk over dingen heen om je maar af te kunnen vragen "Wie is nu aan het discrimineren?" Ik heb meerdere keren uitgelegd dat voor mij het probleem erin ligt dat er een directe link is tussen de huidige piet (niet-slaaf, krullen ipv kroeshaar, etc.) en de vorige piet (kroeshaar, dommig gedrag, fel rode lippen, exotisch dialect, oorringen). Daarmee is voor mij de link met een negatief stereotype prima te begrijpen, iets wat ik onwenselijk vind in onze cultuur.
En als je daar aan gaat beginnen (hervorming van hoe de intocht vorm moet krijgen), welnu: haal Sint er dan ook maar uit en pas die ook meteen aan als je toch bezig bent. Een karikatuur van een heiligman en met de misbruik in de Kerk vind ik Sint zelf persoonlijk zeer aanstootgevend. De Sint in zijn vorm zou mij daar telkens in kwetsen omdat ik bij elke intocht weer aan dat feit herinnerd word. Enfin: zo kun je bijkans alles dus wel op de schop nemen i.v.m. aanstootgevend zijn naar een bepaalde bevolkingsgroep, maar dan is het toch een gebed zonder end? Dan is het toch nooit goed, ongeacht wat je doet? Damned if you do, damned if you don't. De groep die er aanstoot aan nam blijft er namelijk aanstoot aan nemen maar dan vanwege een andere reden, een nieuwe groep neemt aan een ander kenmerk aanstoot en dus begint het circus opnieuw.
Voor groep 1 is ZP aanstootgevend want directe link met slavernijverleden, voor groep 2 is ZP niet aanstootgevend. Maar ZP wordt aangepast om groep 1 tegemoet te komen. Voor groep 3 is Sint aanstootgevend want directe link met het katholicisme en inherent daaraan de laatste openbaringen aangaande het misbruik in de kerk. Groep 4 vind de Kerstman en diens manier van bedrijfsvoering aanstootgevend omdat er een directe link ligt met uitbuiting van dieren > neigt naar dierenmishandeling door rendieren voor zijn karretje te spannen als mede een directe link met uitbuiting van de kleine medemens > neigt naar een discriminatoir karakter. En voor de volgende groep is de kerstman aanstootgevend want doet net voorkomen alsof alleen de medemens met overgewicht voor kerstman kan spelen en de kerstman zelf geen evenredige afspiegeling is van de huidige demografie. Om nog maar niet te spreken van het feit dat het kerstman is en geeneens kerstvrouw kan zijn klaarblijkelijk. En dat kan je ook zeggen van de Sint, waarom geen vrouwelijke sint? De vrouw wordt er buiten gelaten, al kunnen vrouwelijke pieten dan weer wel. (ook zoiets.. een vrouwelijke knecht dan aanhalen onder de noemer Piet > jongensnaam)
Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die aan ZP aanstoot nemen vanwege reden x, y of z. Maar er zijn legio mensen te vinden die aan willekeurig welke aangelegenheid aanstoot nemen vanwege reden x, y of z. Of dat nu in raciale/faciale dan wel sekse kenmerken verborgen ligt is om het even, want dat ligt in elkaars verlengde qua gevoeligheid. (of je nu de zwarte medemens doet terugdenken aan het slavernijverleden of de vrouwelijke medemens doet terugdenken aan het verleden waarin slechts de man de macht had over de vrouw en waarin zij op bepaalde plekken vandaag de dag nog immer onderdrukt wordt bijvoorbeeld) Ik wil niet zeggen dat je dan helemaal niks moet doen en je kop in het zand moet steken. Maar om deze maatschappelijke discussie dan te laten uitmonden in een juridisch getouwtrek is niet de aangewezen manier om je zin te krijgen. Je kan beter van onderop via de tig verenigingen die verantwoordelijk zijn voor de jaarlijkse intochten in heel het land aanschrijven en suggesties voorstellen om geleidelijke verandering mogelijk te maken, dan met een gestrekt been een andere groep onderuit te schoffelen via de juridische weg. Iets met: liever van onderop met zachte hand geleidelijk de boel veranderen waarbij dat in de tijd min of meer geruisloos gebeurd is te verkiezen boven het van hogerop met harde hand af te dwingen om per direct de boel aan te passen. Kwestie van de weg van de minste weerstand uitkiezen en die bewandelen. Maar daar gaat het al mis in dit geval.
Ja, en zo zal straks de link nog steeds gelegd kunnen worden tussen de zwarte piet die dan blauw is en nog steeds zijn herkenbare pietenmuts op heeft. Of moeten we er straks maar een blanke man in net pak van maken om alle gelijkenissen weg te halen ?? Sorry, maar ik blijf erbij dat als je met de huidige piet nog steeds problemen hebt je dat met elke toekomstige piet ook zult hebben. Laat staan dat de link met het verleden eerder positief dan negatief kan worden uitgelegd.JohnnieWbl schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:39:
[...]
Oftewel je stelt hier dat we de piet/alle sint-hulpjes af moeten schaffen.
Zwarte pieten hebben ook geen specifieke link naar uitbuiting en onderdrukking. De enige link is dat zwarte piet ook toevallig zwart is. Maar als je die link al legt kan ik ook zonder problemen een link leggen tussen sinterklaas als heilige waarbij heiligen (de rijken) vroeger nogal slecht omgingen met de rest van het volk (veelal blanken). Oftewel als je het echt zo ver door wil trekken moet je ook sinterklaas en de kerstman gaan verbieden omdat ook daar de link naar het verleden gelegd kan worden.[...]
Ik weet te weinig van H&S en Dik Trom om daar op in te gaan. Over het algemeen gaan zulke vergelijkingen mank omdat "boerenjongens" geen specifieke geschiedenis van uitbuiting en onderdrukking hebben en op hetzelfde moment op meerdere plekken nog gediscrimineerd worden.
De enige reden waarom dat niet wordt gedaan is omdat het schijnbaar mode is tegenwoordig om je snel gediscrimineerd te voelen (voorbeelden zijn al genoeg genoemd). Naar mijn idee ligt het probleem in dit geval duidelijk bij de klagers en niet bij de traditie.
[removed]
Eens.redwing schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:53:
[...]
Naar mijn idee ligt het probleem in dit geval duidelijk bij de klagers en niet bij de traditie.
Waarom is dit in Nederland (en bij 1 Jamaicaanse mevrouw) zo'n gigantisch probleem en in België, waar Sinterklaas incl. ZP ook een traditie is, niet ??
Overigens las ik vanochtend in de Metro dat ene Jordania Dunker (blijkbaar van net anti-ZP front) dit zegt :
Die Belgen die snappen welles vaker iets niet. Ze zijn al tig jaren het onderwerp van de Nederlandse spot. Hoe is het mogelijk dat ze voor een potje zwarte schmink ineens tot held van menig Nederlander zijn uitgeroepen. Misschien zijn de Nederlanders toch niet zo slim als ze dachten te zijn.
Hoezo discrimineren ?
Verwijderd
Omdat het in Nederland door de pers gehyped wordt. Kan je jezelf afvragen waarom ze dat doen.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:27:
Waarom is dit in Nederland zo'n gigantisch probleem en in België, waar Sinterklaas incl. ZP ook een traditie is, niet ??
Yep ... misschien rechtstreeks overgenomen van een blog of zo ?Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:30:
stond dat gedrukt in de krant? "welles vaker iets niet"? Goeiedag zeg....
http://readmetro.com/nl/holland/rotterdam/download/
en dan blz. 6 van 20140903_nl_rotterdam.pdf
Hoewel onze Zuiderburen het feest van de heilige Nicholaas op bijna dezelfde manier vieren als wij blijft een discussie over het uiterlijk van Piet onder Belgen uit. Zij slaan met stijgende verbazing de heftige discussies in Nederland gade. Iets veranderen is al helemaal niet aan de orde. ”Wij begrijpen er niks van dat de discussie bij jullie zo uit de hand loopt. Wij hebben hier in al die jaren nog nooit één klacht gehad over Zwarte Piet”, zei Raf Rumes, secretaris van het Vlaamse Sint-Nicolaasgenootschap gisteren in het Algemeen Dagblad. ”Piet heeft niets te maken met een koloniaal verleden. Er is maar een kleine groep kleingeestige mensen in Holland die dat denkt en die kleine groep is verantwoordelijk voor al het gedoe. Wij vinden dat heel Hollands: het altijd beter weten, altijd maar met het vingertje zwaaien.” Omdat het in België stil blijft rondom de kindervriend is er volgens het Vlaamse Sint-Nicolaasgenootschap geen enkele reden om iets aan te passen aan de donkere huidskleur, rode lippen, gouden oorbellen of kroeshaar.
De Belgische uitspraken wakkerden de discussie in Nederland alleen maar verder aan. Op Twitter en Facebook vlogen voor- en tegenstanders elkaar, zoals gebruikelijk in de haren. Ook veel Metrolezers reageerden, onder andere op Facebook, en waren het lang niet allemaal met elkaar eens. ”Zijn de Belgen
toch slimmer dan wij”, was een veelgehoorde reactie. Ook naar het zuiden emigreren om het kinderfeest ongestoord te kunnen vieren werd door sommigen overwogen. Maar er klonk ook kritiek. Onder andere van Jordania Dunker die niet alleen de Belgen maar ook de Nederlanders bekritiseerde die hun steun uitspraken. ”Die Belgen die snappen welles vaker iets niet. Ze zijn al tig jaren het onderwerp van de Nederlandse spot. Hoe is het mogelijk dat ze voor een potje zwarte schmink ineens tot held van menig Nederlander zijn uitgeroepen.Misschien zijn de Nederlanders toch niet zo slim als ze dachten te zijn.”
Nee, dat geloof ik niet.Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:37:
[...]
Omdat het in Nederland door de pers gehyped wordt. Kan je jezelf afvragen waarom ze dat doen.
Er zijn in België blijkbaar gewoon geen mensen die zich eraan storen, terwijl ze daar toch ook een koloniaal en slavernij verleden (zucht ..) hebben. En ook heel veel niet-blanke Belgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 03-09-2014 14:52 ]
Begrip en respect moet van twee kanten komen maar het lijkt erop dat als je een kleurtje hebt mag je discrimeren maar als je blank bent ben je gelijk een gore emotieloze racist. Een blanke hollander "tata" noemen is onder de surinamers gemeengoed maar daar hoor je ze nooit over.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:27:
[...]
Eens.
Waarom is dit in Nederland (en bij 1 Jamaicaanse mevrouw) zo'n gigantisch probleem en in België, waar Sinterklaas incl. ZP ook een traditie is, niet ??
Overigens las ik vanochtend in de Metro dat ene Jordania Dunker (blijkbaar van net anti-ZP front) dit zegt :
Die Belgen die snappen welles vaker iets niet. Ze zijn al tig jaren het onderwerp van de Nederlandse spot. Hoe is het mogelijk dat ze voor een potje zwarte schmink ineens tot held van menig Nederlander zijn uitgeroepen. Misschien zijn de Nederlanders toch niet zo slim als ze dachten te zijn.
Hoezo discrimineren ?
Even voor de goede orde wat dat betekent:
Een oud hollands gezegd: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is dan wel heel toepasselijkMaar Surinamers weten wel beter; in Nederland barst het van de illegale Surinamers –mensen die na de onafhankelijkheid voor het Surinaamse staatsburgerschap kozen, maar later spijt kregen. Weten die ‘tata’s’ veel. Tata’s? ‘Hollanders. Een tata is een blanke, een witte, een kaas, een patat.’ (HP/De Tijd, 01/11/2002)
Mijn dochter noemde me laatst een ‘tata’, een kaaskop, omdat ik iets dat ik gratis had gekregen, als cadeau aan iemand doorgaf. (De Volkskrant, 17/08/2006)
Ik vind "Hollander" persoonlijk meer beledigend als Tata, maar ik kom dan ook uit het oosten van Nederland.
Nogal offtopic aangezien de kerstman meer een Amerikaans feest is als wat anders - en daar kennen ze gewoon de kerstvrouw, en nee niet alleen jonge meiden in een veel te strak rood-wit pakje.Joosie200 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:50:
Om nog maar niet te spreken van het feit dat het kerstman is en geeneens kerstvrouw kan zijn klaarblijkelijk.
Wat ik trouwens nog niet echt gezien heb in deze discussie, maar mogelijk ook een pijnpunt vormt:
Word onze samenleving niet steeds sneller beledigd of gediscrimineerd? Iets is pas beledigend of discriminerend als iemand zich dat er door voelt - en blijkbaar is dat pas sinds een paar jaar het geval bij een langzaam groter wordende groep.
Ik vind de discussie zelf nogal onzin en geef onze Belgische buren groot gelijk, ZP komt door de schoorsteen en word 'zwart' van de roet. Heb jij in NL ooit iemand gezien die letterlijk 'zwart' is? Ik IIG niet, maar kom zoals aangegeven dan ook niet uit de grote stad en zie daardoor al veel minder donker getinte mensen.
[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 03-09-2014 15:16 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Sinterklaasfeest op zichzelf is niets, het is de betekenis die aan de symboliek en traditie wordt gegeven die het maakt wat het is. Wanneer iedereen vind dat Sinterklaas gewoon een onschuldig kinderfeestje is, dan is dat zo. Zou een meerderheid vinden dat Sinterklaas iets met kindermisbruik of racisme te maken heeft, dan kan dat ook zo zijn. Het vervelende is echter dat al die negatieve beschuldigingen een soort zichzelf vervullende profetie zijn: je gaat je toch een beetje racistisch voelen wanneer je je schminkt als zwarte piet door al dat geschreeuw.
_██_
(ಠ_ృ)
Onze samenleving niet, maar bepaalde groeperingen blijkbaar wel ... weet ook niet hoe dat komt. Onzekerheid, minderwaardigheidscomplex ?D4NG3R schreef op woensdag 03 september 2014 @ 15:12:
[...]
Word onze samenleving niet steeds sneller beledigd of gediscrimineerd?
Net als dat gedram over het slavernij-verleden. 'Wij' mogen de Duitsers niet meer verwijten wat er in WOII is gebeurd (en terecht), maar we moeten ons wel schuldig voelen over 'ons' slavernij-verleden. Mooi niet. Dan kunen wij ook wel genoegdoening gaan vragen aan div. Noord-Afrikaanse landen ivm hún slavernij-verleden.
Laat men zich maar eens druk maken over het slavernij-heden ...
En vergeet ook niet dat zij(de surinaamse bevolking) ook bepaalde Afrikaanse landen dan mag aankijken en aanspreken op genoegdoening. Daar werden onderling in stamoorlogen krijgsgevangen gemaakt die voor leuke vergoedingen aan de blanke passant werden verkocht. Uiteraard lees je daar nu heel weinig van omdat dat nu natuurlijk niet zo uit komt.Goner schreef op woensdag 03 september 2014 @ 15:34:
[...]
Onze samenleving niet, maar bepaalde groeperingen blijkbaar wel ... weet ook niet hoe dat komt. Onzekerheid, minderwaardigheidscomplex ?
Net als dat gedram over het slavernij-verleden. 'Wij' mogen de Duitsers niet meer verwijten wat er in WOII is gebeurd (en terecht), maar we moeten ons wel schuldig voelen over 'ons' slavernij-verleden. Mooi niet. Dan kunen wij ook wel genoegdoening gaan vragen aan div. Noord-Afrikaanse landen ivm hún slavernij-verleden.
Laat men zich maar eens druk maken over het slavernij-heden ...
Verwijderd
Evenals koniningin Maxima, want haar voorouders hebben de inca's verdreven uit zuid-amerika
Koopt geen Katoenen artikelen want plantages waren slaven bolwerken.
Ik doe alle diamanten de deur uit, want het zouden zo maar bloeddiamanten kunnen zijn
Ik kijk niet naar het WK in Qatar, want dat is moderne slavernij.
Dit klinkt als onzin, en dat is het ook! Maar naar mijn mening op dezelfde lange tenen gebaseerd als de ZP discussie. Alhoewel discussie... Als je het nog een discussie durft te noemen. Iedereen schreeuwt maar en bedreigt maar raak. Kinderen zijn het slachtoffer. Ik zou iets minder disrespect voor het anti kamp opbrengen als ze het op een wat nettere manier doen. Nu zijn het een stelletje minderheids-boe-roepers die hun eigen minderwardigheidscomplex op kinderen en de nederlandse cultuur proberen te botvieren.
Op werkelijk alle activiteiten/boeken/liedjes/ga zo maar door, is er wel een groep te bedenken die zich gedisrimineerd zouden kunnen voelen. Echter! gediscrimineerd VOELEN is ongelijk aan gediscrimineerd WORDEN!
Als ze dan duidelijk kan worden gemaakt dat die zwarte kleur helemaal niet essentieel is, het een kinderfeest is en het niet gaat om volwassenen die hun hakken in het zand zetten, etc etc.
Je doet nu echt alsof je eigen visie heel redelijk is en die andere visies niet. Zoals je het opschrijft komt het trouwens behoorlijk neerbuigend over, alsof je de mensen die ZP veranderd willen hebben alleen maar vriendelijk hoeft uit te leggen dat ze het fout hebben en het niet begrijpen. Denk je echt dat dat gaat werken?
Dat is de mooie Catch-22 voor de felle voorstanders. Bedrijven willen geen controverse, dus des te harder de felle pro-ZP groep roept "blijf af van ZP", des te meer controverse ze genereren, des te meer bedrijven er uit zullen stappen aangezien controverse met huidskleur echt moet worden vermeden (net als controverse met seksuele geaardheid bijvoorbeeld). Daarmee schieten de felle ZP-voorstanders zich alleen maar zelf in de voet en helpen ze Quincy alleen maar, vergelijkbaar met de felle rokers toendertijd. Hadden ze zich redelijker opgesteld, dan hadden ze veel meer invloed op de regels kunnen hebben.
Moraal van het verhaal (
[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 08-09-2014 12:25 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]