gambieter schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:20:
[...]
Die racisme-kaart bevalt me ook niet, maar ik heb verder niets met die Quincy of Shepherd. Ja, het zal kwaad bloed zetten, maar probeer dan daar overheen te stappen. Nu wordt Quincy nogal gemakkelijk gebruikt om te doen alsof dat het hele tegenargument is.
Dat
is toch het hele argument van de antizwartepietenbrigade? Het sinterklaasfeest is racistisch en doet aan slavernij denken? Of ging het nou toch heel ergens anders over en is er naast het gezeur van Quincy hier parallel een andere discussie gaande?
[...]
Maar dat is nogal tegenstrijdig. Aan de ene kant ontken je de gevoelens van hen die het een racistische ondertoon/boventoon vinden vieren (want dat is maar hun gevoel), aan de andere kant zet je opeens je eigen gevoel in als argument waarom het niet zo is.
Nee, ik ontken dat zwarte piet racistisch is. Als ik moet bekennen dat zwarte piet racistisch is, dan moet ik dus terugdenken aan m'n jeugd naar situaties waarin zwarte piet iets met racisme te maken heeft gehad.
En dat is nooit aan de orde geweest. DAT heeft niets met gevoelens te maken. Doen alsof het sinterklaasfeest wel iets met slavernij te maken heeft is dingen verzinnen, OF ik heb in een soort bubbel geleefd en een heel ander sinterklaasfeest gevierd. Dat dat NIET het geval is kan je aantonen door bijvoorbeeld de sinterklaasintochten terug te kijken. De real deal!
Uitzonderingen hierop zijn uitwassen die kei, maar dan ook keihard de kop ingedrukt mogen worden, en ik heb zo'n hekel aan racisme dat ik vooraan zal staan om dat te helpen uit te bannen.
[...]
Het zo letterlijk nemen dat het tot in het belachelijke wordt doorgetrokken is nogal een vervelende discussieaanpak.
Oh? Als de vergelijking met slavernij echt zo belachelijk is, dan is mijn conclusie dat het sinterklaasfeest dus belachelijk weinig met slavernij te maken heeft. Dat heeft geen reet met discussieaanpak te maken, maar alles met gewoon eens kijken waar zij het nou over hebben.
Wat is het alternatief volgens jou?
Figuurlijk nemen? Man, dan is het einde zoek. Succes daarmee. Oh en daar ga je die mensen ook niet tevreden mee krijgen, dat voorspel ik je. Die willen echt wel serieus genomen worden en zeker niet figuurlijk!
[...]
Dat is je goed recht. Maar is dat een excuus om dan maar andermans gevoelens weg te zetten en te negeren?
Als die gevoelens nou enigszins zouden passen in de realiteit wel, maar ze zijn er vooralsnog niet in geslaagd om dat aan te duiden. Ik draai de vraag eens om: moet ik automatisch maar erkennen dat het sinterklaasfeest iets is dat het niet is, ongeacht hoe belachelijk het is? Ben jij gek, ik dacht het niet. Dan krijg je van die mensen van de VN die er zonder enige vorm van inhoudelijke kennis of praktijkervaring naar kijken. Ik neem die dus niet echt serieus, logischerwijs. Ik hoef met jou ook niet in discussie over jouw vakgebied. Je bent wetenschapper, ik ben IT'er. Je zou me terecht uitlachen om m'n onwetendheid (bij wijze van spreken).
De kinderen van slaveneigenaren in het Amerikaanse Zuiden zullen zich ook niet snel over hun opvoeding hebben kunnen heenzetten, en zullen slavernij vaak ook niet als slecht hebben gezien, het was gewoon de standaard, en de predikanten e.d. versterkten die visie alleen maar. Probeer dan in ieder geval je in de visie van de andere kant in te leven en niet alleen vanuit de eigen visie te kijken.
Ik vermoed dat je hier een punt probeert te maken, maar ik zie het even niet, sorry. Kan je het anders verwoorden?
[...]
Dit voorbeeld slaat wat mij betreft als een tang op een bacon- en hamproducent. Of gaat dit nog steeds over Quincy en Shepherd?
Nee, dit gaat alleen maar over jouw houding waarin je, volgens mij, steeds hebt gesteld dat, wanneer men zegt dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn, ik by default maar argumenten moet aanvoeren om 'm zwart te houden of anders maar moet toegeven. Met iets anders heeft dat niets te maken. Dat ga ik dus niet doen. ZIJ willen iets hebben, dan mogen ZIJ mij overtuigen. Daar ga ik niet van mening over veranderen, wat je ook aandraagt als argument, sorry.

Als we nou eens afspreken dat we de extreme visies erbuiten laten en gewoon proberen de discussie op een redelijk nivieau te houden, zonder weer terug te vallen op die figuren (of het figuur dat bij de demonstratie in Den Haag zich lekker misdroeg).
Afgesproken! Extreme visies die bij deze afvallen:
- Sinterklaas is racistisch omdat zwarte piet zwart is (belachelijke stelling natuurlijk)
- Sinterklaas is slavernij omdat zwarte piet niet met de scepter zwaait, en omdat ie zwart is
Ben benieuwd wat de argumenten nog zijn om zwarte piet te verbannen.
Het verschil tussen die twee is dat de stieren meetbaar lijden. Sterker nog, ze worden gewoon afgeslacht. Dat kan je waarnemen en we hoeven niet te speculeren of zo'n dier daar wel of niet enorm onder lijdt.
Bij de zwarte piet heb je het ten eerste over acteurs (ze maken dus misbruik van stieren maar er worden geen mensen misbruikt om zwarte piet te zijn), in tegenstelling tot de stieren (als de stier ook acteur is en alles in scene is gezet ben ik gelijk geen tegenstander van stierenvechten), en ten tweede is het in mijn ervaring (en het is alleen die die ik verdedig) eenvoudigweg niet te waarnemen want de zwarte piet is weliswaar donker van huidskleur en is niet de baas, maar wordt niet als minderwaardig gezien (ook wel getuige de ophef die het veroorzaakt:
we houden van zwarte piet, zo lijkt het) dus racisme en slavernij zijn eenvoudigweg niet aan de orde.
Als ik dus nou moet zeggen "ja zwarte piet is inderdaad racistisch en doet denken aan slavernij" dan ben ik aan het liegen.
defiant schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:14:
Inderdaad, als de racisme kaart niet getrokken zou zijn geweest zou er een hele andere discussie zijn ontstaan, nu heeft het de discussie eigenlijk vanaf het begin al verziekt. Zonder racisme blijft het een typische polder discussie over: hoe tolerant zijn we tegen elkaars gewoontes en gebruiken?
Als de racismekaart niet getrokken zou zijn, dan zou er geen discussie zijn. Dat zeg je zelf al met "vanaf het begin al verziekt". Hoe tolerant zijn we tegen elkaars gewoontes en gebruiken? Goede vraag. Onze zwarte piet wordt niet getolereerd door een paar man. Is jammer. Vooral omdat men stelt dat we met z'n allen al decennialang racistisch zijn. Of niet, en dan hebben ze hun zin al decennialang. En dat betekent toch automatisch dat ze het eigenlijk nergens over hebben?
[
Voor 17% gewijzigd door
Cyphax op 25-08-2014 09:28
]