MrSleeves schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:01:
De geschiedenis is imo helemaal niet interessant, want dat het negatief racistisch was gelood ik wel. Het gaat erom dat het nu omgevormd is in "positief racisme". Toen ik op de basisschool zat, had je geen pietendiploma e.d., nu wel.
Mijn dochter heeft twee verkleedoutfits rond december: Sinterklaas en Zwarte Piet. En ze kiest praktisch altijd Zwarte Piet. Mijn zoon van twee ook.
Inderdaad, hoe zwarte Piet ooit is neergezet, dat is hij nu niet meer. Zwarte Piet is net zoveel slaaf als de Sint bisschop is. De kleding mag een afgeleide zijn (respectievelijk Moorse page en kerkelijk figuur), de naam mag de afkomst aanduiden (zwart en Sint), maar in de praktijk zie ik geen kerkdienst op 5 december in het sinterklaas journaal, noch zie ik een overeenkomst tussen pepernoten en hosties, evenmin dat ik een overeenkomst zie tussen een slaaf en zwarte Piet.
De link met slavernij is er in de praktijk niet (meer), als die nu nog gelegd wordt, is dat op conto van de klagers. De huidige zwarte Piet wordt niet negatief neergezet, geeft geen negatief beeld van donker gekleurde medemensen en is niet kwetsend bedoeld. Dat mensen zich gekwetst voelen, is hun eigen keuze. Ik ben (indirect) in dit topic ook uitgemaakt voor Kaaskop, iets wat mij potentieel ook kan kwetsen, het is een denigrerende karikatuur van de Nederlander en ik ben niet eens dol op kaas... Daarnaast zou het mij ook kunnen kwetsen dat mensen van bepaalde afstammeling/locatie mij tatta noemen, de aardappel consumptie hier is vrij laag en ik "be helemaal niet like" veel van die generaliserende opmerkingen.
Echter ik negeer het en laat me niet kwetsen. Daarnaast lijkt mij dat je gekwetst voelen je geen speciale rechten toebedeeld of je in een speciale positie brengt om dingen maar tegen te mogen werken/af te schaffen.
Ja, denk je dan, makkelijk praten, als tatta/Kaaskop/blanke ken je geen discriminatie, dat is anders. Ik heb echter voldoende van de wereld gezien om die mythe te ontkrachten, discriminatie is overal en bij iedereen aanwezig en ik ben als blanke, niet gelovige man in diverse situatie geweest waarbij ik wel degelijk op diverse vlakken gediscrimineerd werd, zowel in het buitenland als in eigen land.
Nu wil ik niet de moeilijkheden die de donkere medemens gehad heeft om als volwaardig gezien te worden in de geschiedenis opzij schuiven of als onbelangrijk te betitelen, integendeel, situatie zoals de apartheid en de omstandigheden in het grootste deel van de 20ste eeuw in de VS laten zien dat mensen als barbaren kunnen re(a)geren, echter ik denk niet dat de gemiddelde zwarte Piet klager ook maar het belang ziet van inmiddels zelf mogen kiezen waar in de bus te gaan zitten, de naam M.L. King kent, noch weet waar de man over droomde of weet wie Tutu was en wat hij voor de afschaffing van de apartheid gedaan heeft.
De discriminatie kaart wordt echter te pas en te onpas getrokken en men verwijt de, in dit geval, de blanke Nederlander van het negeren van kennis, echter door die kaart constant (mijns inziens vaak onterecht) te trekken en de ander dus te beschuldigen, sla je de hele discussie dood, plaats je jezelf meteen in de slachtoffer rol en strijk je een heleboel mensen tegen de haren.
Resultaat? Uit politieke correctheid is de zwarte Piet zoals weer die nu kennen binnen twee jaar weg, maar zal de mate van discriminatie en het gemiddelde beeld van de gekleurde Nederlander niet positief zijn veranderd, waarschijnlijk het tegenovergestelde...