Rixos schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:11:
Beste Ardana, nu niet in 1 x terugkomen op wat je net gezegd hebt.
Je weet zelf heel goed dat hoewel je het niet letterlijk zei, dit wel degelijk was wat je impliceerde met wat je zei. Je probeerde het meten met twee maten in onze maatschappij goed te praten door te zeggen dat dit komt omdat donkere mensen 'vaker' in het heden (bron a.u.b.) en in het verleden met racisme te maken hebben gehad en dat om deze reden donkere mensen meer recht hebben om zich gediscrimineerd te voelen, grote onzin natuurlijk. De dubbele standaard valt niet goed te praten en er valt ook geen begrip voor op te brengen. De discriminatie van een donker persoon is net zo erg als de discriminatie van een blank persoon.
Wat fijn dat je me kunt uitleggen wat ik bedoelde, ik wist het zelf niet eens.
Nee, het is níet wat ik impliceerde. Er zit een verschil tussen "logisch gevolg" en "goedpraten", ik hoop dat je dat inziet? Ook heb ik nergens gezegd óf geïmpliceerd dat discrimintatie van een blanke minder erg is dan discriminatie van een kleurling: dat maak jij ervan. Ik geef enkel aan dat jarenlange én voortdurende discriminatie een logische tegenreactie oproept: actie geeft reactie.
Wat betreft bronnen: is 2006 recent genoeg?
Bron. Anders een
onderzoek uit 2010 (met verwijzing naar CBS-onderzoek)? Ja, een deel van deze voorkeuren van werkgevers wordt veroorzaakt door inhoudelijke verschillen, maar een deel ook niet.
Beiden (en meer onderzoeken) zijn makkelijk genoeg te vinden als je even googled.
Overigens, als jouw groep daadwerkelijk aantoonbaar vaak/vaker gediscrimineerd wordt en jij dit persoonlijk ook merkt (bijv. omdat jouw klasgenoten met exact dezelfde CV wél een stageplek krijgen en jij niet), is het dan gek dat je je inderdaad gediscrimineerd vóelt?
Ja, op individueel niveau kun je altijd wel een min of meer "objectieve" reden zoeken waarom je Jantje wel aanneemt, en Ali niet, maar regelmatig speelt daar dus discriminatie in mee: Jantje wordt aangenomen omdat hij Jantje heet, en Ali niet omdat hij Ali heet.
En begrip opbrengen: kun je werkelijk geen begrip opbrengen voor iemand in een dergelijke situatie? Dat vind ik oprecht jammer, want dat draagt m.i. alleen maar bij aan de continuering van het probleem.
Ongefundeerde conclusie, waar baseer je dat op? Je gaat hier voorbij aan het feit dat er altijd een groep mensen zal zijn die geneigd zal zijn de racisme kaart te pakken wanneer zij benadeeld worden.
Niet ongefundeerd. Kijk maar naar het feminisme. Het radicaal feminisme dat opkwam tijdens de 2e
feministische golf in de jaren 60 is na de jaren 80 ook afgezwakt.
Ja, er zullen altijd mensen zijn (geen hele groepen!) die onterecht de racisme kaart pakken, maar grote acties, met grote impact zal afnemen.
Zodra mensen niet meer "uit de kast" hoeven te komen als ze openbaar maken dat ze homoseksueel zijn, vervalt de reden om "uit de kast" te komen, vervalt de reden om iets als een Gay Parade te vieren en verwordt het tot een gewoon volksfeest, net als Koningsdag en Sinterklaas dat nu zijn. En dat zie je nu al: veel jongeren weten al heel jong dat ze homoseksueel zijn en zíjn dat gewoon, niks geen "uit de kast" komen, niks geen "opbiechten", niks geen "toch maar proberen hetero te zijn". Die hebben geen behoefte aan de Gay Parade, hooguit vinden ze het een leuk uitje.
Pas als homoseksualiteit net zo geaccepteerd wordt als heteroseksualiteit, pas als vrouwen (wereldwijd) net zo behandeld worden als mannen, pas als gekleurd net zo behandeld wordt als blank, pas dan verdwijnen extreme, (min of meer) breed gedragen acties. Rosa Parks was ook maar 1 persoon - met grote gevolgen voor de gehele maatschappij.
Want dát is wat ik zeg: discriminatie, in welke vorm ook, is níet goed, maar áls het plaatsvind, is het logisch als er een tegenreactie ontstaat. Hetzelfde geldt voor onderdrukking, dat levert ook revolutie op, en eigenlijk is discriminatie ook een vorm van onderdrukking. Probeer er alsjeblieft niet meer van te maken dan dat. Dit soort acties zoals met Zwarte Piet zie ik dan ook meer als een vorm van revolutie, maar dan een vreedzame soort, of als een actie zoals die van Rosa Parks, welke netjes in de rechtbank werd uitgevochten, net als deze Zwarte Piet actie.
En net als bij Rosa Parks levert het veel commotie in de maatschappij op en waren er zat mensen die vonden dat ze zeurde, dat het zo hoorde, dat het "altijd al zo was geweest", dat als het haar daar niet beviel, ze maar terug moest naar waar ze vandaan kwam.
Ai, dit gaat niet zo lekker, lezen is klaarblijkelijk niet je sterkste punt. Nergens heb ik dit gezegd, mijn voorbeeld diende enkel om aan te geven dat het geen zin heeft om persoonlijke ervaringen erbij te trekken en dat door te trekken op een populatie als geheel (Ik ben een vrouw, blond, blauwe ogen, heb niet met racisme te maken), racisme komt ook voor onder blanken, dat was de functie van het voorbeeld.
Wat betreft lezen: ik bevind me in goed gezelschap

Je hebt wel gelijk dat N=1 geen basis voor conclusies is, en, bij mijn weten heb ik dat ook niet geprobeerd te doen: ik heb wel meer redenen aangedragen dan alleen mijn eigen ervaringen.
Ai, dan denk je net dat het niet erger kan en dan sluit je af met een sarcastisch ad hominem. Ik zou zeggen try again, dit kan je vast beter

Tsja, ik probeerde op een (gezien je smiley, kennelijk deels gelukte) grappige manier te zeggen dat je íets genuanceerder en onderbouwder mocht zijn

Ik had het kennelijk nog erger aan moeten dikken, nu kwam het (vermoed ik zo) nog wat overtuigd en gemeend over?
En nee, ik ben niet voor het afschaffen van Zwarte Piet, ik ben niet tegen het afschaffen van Zwarte Piet. Het is gewoon een traditie, en tradities zijn aan wijzigingen onderhevig. Soms geleidelijk, soms radicaal.
Wat ik wel heel ironisch vind, is dat in de WOII er ook geen Zwarte Pieten gebruikt mochten worden, maar dan juist wel om racistische redenen...