Dat is dus niet van belang. Er zijn zoveel zaken die in het verleden een andere insteek hadden of hebben dan blijf je bezig. Je kan je wel gekwetst blijven voelen door zaken uit het verleden maar dat is totaal niet meer relevant. Dat het vroeger kut met peren was betekend niet dat dit nu ook nog zo is en betekend ook niet dat je er nu nog zo naar moet gedragen.
Het is al herhaaldelijk neergezet door verschillende personen: onze zwarte medemensen hebben ALTIJD al een mindere positie gehad in de wereld, wat resulteerde in slavernij en andere mensonterende zaken. Hoe je het ook wendt of keert; de blanken hebben altijd een privilege-positie gehad. D.w.z. dat zij zichzelf altijd als de betere zagen en dat geldt nu nog steeds. Het wordt wel beter langzamerhand, maar het is nog steeds niet goed.
Maar dit is een losstaand issue. Ik zal ook nergens ontkennen dat er geen racisme is. Dat is er wel degelijk. Echter is dit ook beide kanten op.
Daarnaast scheer je nu alle blanken over dezelfde kant wat imo veel te makkelijk is. Typisch een gevalletje van de slachtofferrol aannemen.
En juist om die reden is het voor ons blanke westerlingen "makkelijk praten" omdat wij nooit op zulke manier benadeeld zijn geworden. Wij kunnen niet oordelen over hoe onze gekleurde medemens zich moet voelen.
Hoezo niet... Ben jij nooit als laatste gekozen bij gym, gepest omdat je een bril had etc. En nu ga je er vanuit dat alle gekleurde mensen zo behandeld worden en de niet gekleurde mensen nooit.
Als het nu niet zo gevierd wordt en als we het allemaal niet zo bedoelen en we er geen racisme achter bedoelen, dan moeten we het karikatuur niet zo neerzetten, punt.
De enige mensen die het verband leggen zijn de mensen die zich gekwetst en beledigd voelen. Ik zeg niet dat ze dit niet zijn maar dit is van niemand die het sinterklaasfeest viert te intentie. Er zal niemand zijn die uitkijkt naar 5 december zo dat we die zwarte weer lekker kunnen discrimineren. Dat lijkt me nogal duidelijk.
Zij mogen dus niet roepen dat het discriminatie is omdat er ook racisme andersom is....Met dát kulargument schuif je het hele probleem dus mooi onder het tapijt...Over hypocriet gesproken

Uh nee. Begrijpend lezen is blijkbaar een kunst. Er wordt altijd maar gedaan of racisme 1 kant op is en dat is niet zo. Daarnaast is het een kwalijke zaak waar zeker wat aan gedaan moet worden. Dit wil zeggen bij de echte racisme zaken (bijv een lager geschoolde blanke aannemen ipv een hogergeschoolde gekleurde die beter bij de job zou passen). Kulzaken als een zwartepiet en mensen die zich weer eens beledigd voelen zijn niet belangrijk. Ik heb al eens eerder een linkje gepost naar een aantal moslims die zich beledigd voelde door een schilderij met een varken erop. Er is altijd wel iemand ergens over beledigd. Vaak is dit het lange tenen werk.
Ja ik weet dat er gekleurde mensen zijn die er geen racisme in zien, maar dat wilt niet zeggen dat dat betekent dat het er ook niet is.
Zeg ik ook nergens. Andersom werkt dat ook. Dat mensen racisme in zaken zien die er niet zijn.
Nogmaals, WIJ waren vroeger degene die onze zwarte medemens als onze mindere zagen, en nu blijkbaar nog steeds, alleen worden de argumenten om racisme onder het tapijt te vegen steeds intelligenter.... Zwarte piet zoals die nu neergezet wordt is gewoon een weerspiegeling van dat karikatuur en juist om die reden wordt er ook geprotesteerd. En terecht.
Uh nee. Dat waren WIJ niet. Dat waren onze voor voor voor voor voor ouders. Waar ik helemaal niets mee te maken heb/had of ga hebben. Hun acties hebben niets met mijn denken te maken.
Wat intelligentere argumenten er nu mee te maken hebben snap ik niet echt. Dat werkt volgens mij beide kanten op wat dat betreft (met dank aan het internet).
De een zet zwarte piet weg als een karikatuur, de ander als een slaaf, weer een ander als een toevallig zwart persoon, weer een ander als iemand die zwart is van het roet, weer een ander ziet de huidskleur niet eens (als iets bijzonders). Wat is je punt. Iedereen kijkt er weer anders naar. Er is niet 1 juist antwoord.
We hoeven alleen maar het karikatuur aan te passen naar een beeld van hoe een schoorsteenveger eruit ziet en klaar is kees. Is het rekening houden met onze gekleurde medemens op deze manier dan echt zo'n enorme opgave?
En hier ga je dus de fout in. Nu verbind jij het zwart zijn aan het slaaf zijn. Al maak je hem groen, blauw of zwarte geveegd het blijft de knecht/hulpje van Sinterklaas. Dit is dus weer een typisch voorbeeld van net doen alsof alleen gekleurde mensen gediscrimineerd kunnen worden. Als je er iets aan wilt doen moet je het hele concept van Piet afschaffen. Echter is het concept van een hulpje hebben niets bijzonders en gebeurd overal (denk bijv aan een caddy bij het golf, ballenjongens, stagaires etc). Deze mogen dan ook niet gekleurd zijn neem ik aan....