Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Lustucru schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:40:
[...]

Afgezien van het argument van de stroman ongeveer allemaal. ;)
Welke stroman? Ga jij nu discrimineren tegen mensen zonder ruggengraat? :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:54:
Allerlei racisme, seksisme, leeftijdisme, klassisme etc. zijn gewoon erg gangbaar en ook geaccepteerd (door mensen buiten maar ook binnen die bepaalde groep), dat wil niet zeggen dat het er niet is. Waarom zou je niet serieus omgaan met mensen die zich er toevallig wel aan storen. Dat lijkt niet te gebeuren en dat is IMHO kwalijk (en wellicht een uiting van het ...isme in kwestie)
Zoals al zo vaak verteld:
1. Omdat ze met gestrekt been erin kwamen. Als ze vonden dat Zwarte Piet een karikatuur was van onze zwarte medemens hadden ze ook naar de commissie kunnen gaan en vragen of er niet wat minder lippenstift gebruikt kan worden. Maar in plaats daarvan kregen we te horen dat we allemaal racisten zijn, terug naar kolonialisme willen en Zwarte Piet verboden moet worden.

2. Omdat iedereen zich wel ergens aan kans storen. Als het enig argument is dat mensen zich gekwetst voelen kan ik me er totaal niet druk om maken. Als ik me gekwetst voel doordat Sinterklaas in het rood zich uitdost, terwijl rood de kleur van de duivel is, gaan we dan in het vervolg hem in het blauw doen zodat ik niet gekwetst meer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:20
http://www.telegraph.co.u...ned-by-US-university.html

University students in America have been told not to wear "offensive" halloween costumes including cowboys, indians and anything involving a sombrero.

Students at the University of Colorado Boulder have also been told to avoid "white trash" costumes and anything that portrays a particular culture as "over-sexualised" - which the university says includes dressing up as a geisha or a "squaw" (indigenous woman).
They are also asked not to host parties with offensive themes including those with “ghetto” or "hillbilly" themes or those associated with "crime or sex work."

Kan hier maar 1 ding op zeggen: WTF????

Ik kan me nog een vakantie herinneren dat mijn familie een klein kasteeltje had afgehuurd in België. Wij hadden een aantal thema avonden bedacht (middeleeuwen, traditionele Surinaamse kleding). Betekent dit nu dat wij onszelf moeten uitmaken voor racisten????

Het was voor de lol. En we deden het niet om ridders en Surinamers belachelijk te maken. De Surinaamse kleding deden we juist omdat we trots waren op onze afkomst. Blanke familieleden verkleedden zich met tropenhoed en korte kaki broek. Zij waren blanke boeren (boeroes) of safarigangers, maar we maakten ook grappen dat ze slavendrijvers waren. Ook mijn oma van 65 was er bij.

Wij konden er juist grappen over maken, omdat alles in het verleden lag. Wij zijn geen slaven.
Mijn oma werd als slaaf behandeld door haar pleeggezin. Tuurlijk heeft het voor haar meer impact als je het over slavernij hebt, maar zij was allang blij dat wij grappen konden maken over slavernij van eeuwen geleden. Dat betekent dat het voorbij is.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Zoiets heeft een naam: relativeringsvermogen :Y)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sissors schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:21:
.. gestrekt been...
Omdat iedereen zich wel ergens aan kans storen. Als het enig argument is dat mensen zich gekwetst voelen kan ik me er totaal niet druk om maken. ...
Wat betreft het eerste punt: het is geen voetbal. Het is nergens voor nodig om ondoordacht met een 'tegenovertreding' te reageren als je iets als een gestrekt been ervaart (waarbij de andere kant wellicht zwarte piet al heeft ervaren als gestrekt been (en waarbij ook voor hen dus hetzelfde geldt)).

Zich ergens aan storen is niet toevallig, mensen storen zich ergens aan met een bepaalde reden (en wat mij betreft mag je best een rode-sinterklaas-topic openen om je problemen met daarmee nader toe te lichten). Als je je een beetje verdiept in seksisme, racisme etc weet je ook dat mensen zich gekwetst voelen niet het enige argument is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Dit is wel een verhelderend stukje over beledigen en je beledigd voelen:

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:40:
Dit is wel een verhelderend stukje over beledigen en je beledigd voelen:

[video]
Die had ik gezien ja. En ik ben het er mee eens.
Ik raak sneller geïrriteerd dan beledigd (sommige mensen kunnen echt niet rijden!!!).
Ik beledig trouwens ook iedereen, maar meestal zit er wel een kern van waarheid in.

[ Voor 20% gewijzigd door Xyphoid op 25-10-2013 11:50 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:33:

Dat is oud nieuws. Als je nou eens zou lezen in plaats van paniekvoetbal (meeste reakties) Zou je zien dat het helemaal niet gaat om het afschaffen maar aanpassen. ach ja gedraag je maar naar hoe jij je wilt (cognitieve dissonantie).
Hoezo aanpassen? Zwarte Piet moet weg. Dat is de enige oplossing. Hij wordt namelijk getypeerd als slaaf. Waarom zou dit dan ineens niet meer zo zijn als hij blank is? Is een slaaf alleen te koppelen aan een gekleurd persoon?
Je kan ze geel, groen of blauw maken maar het punt waar men tegen strijd is dat het symbool zou staan voor de slavernij. Dus dan heb je gele en groene slaven ipv zwarte slaven en volgens de nee roepers is dit dan wel weer acceptabel? Want we zeggen immers we willen het aanpassen en niet afschaffen.

ps Zelf vind ik het triest dat men dit soort dingen onder het mom van racisme en discriminatie probeert af te schaffen. Zelfde als bijv dat gezeik met negerzoenen of dat gedoe met schilderijen van varkens in een ziekenhuis http://www.geenstijl.nl/m...2010/07/varkenskunst.html (orginele bron is trouw maar die kon ik zsm niet vinden)

Verder kan je hier nog wel wat meer over vinden mbt de mensen die beledigd zijn. Just because you are offended doesnt make you right.

[even chargeren]
Als je echt consequent wilt zijn zul je het moeten afschaffen en dit ook moeten doorvoeren op "de rest" waarbij gekleurde mensen(geel, groen, blauw, zwart, bruin etc) blijkbaar andere assisteren. Dus geen gekleurde mensen meer in de thuiszorg, geen gekleurde mensen meer in de supermarkt. Alleen nog maar op de echte top waar niemand meer boven ze staat want anders zou men wel eens beledigd kunnen zijn
[/even chargeren]
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:46:
Mackabroad (en nog een paar) ik ben het totaal met je eens
De hele discussie wordt nu totaal uit z'n verband gerukt. En dan zie je opeens wél dat deze discussie wel degelijk een racistische deel van Nederland naar boven haalt.
Het enige wat de anti zwarte piet groep vraagt is om zwarte piet te veranderen naar dit:
https://fbcdn-sphotos-d-a...86994034_1989940731_o.jpg
Heb je meteen het schoorsteen gebeuren gecovered, en kan je het liedje aanpassen van zwart als roet naar zwart van roet...

Het enige geldige argument wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is de herkenbaarheid. Maar met een beetje creativiteit is daar vast wel iets op te vinden.
Dus alleen omdat ze zwart zijn, zijn het slaven.... Wie is hier nu de racist :S

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 25-10-2013 12:54 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:38:
[...]

Wat betreft het eerste punt: het is geen voetbal. Het is nergens voor nodig om ondoordacht met een 'tegenovertreding' te reageren als je iets als een gestrekt been ervaart (waarbij de andere kant wellicht zwarte piet al heeft ervaren als gestrekt been (en waarbij ook voor hen dus hetzelfde geldt)).

Zich ergens aan storen is niet toevallig, mensen storen zich ergens aan met een bepaalde reden (en wat mij betreft mag je best een rode-sinterklaas-topic openen om je problemen met daarmee nader toe te lichten). Als je je een beetje verdiept in seksisme, racisme etc weet je ook dat mensen zich gekwetst voelen niet het enige argument is.
Het kan geen voetbal zijn, maar als je emotionele chantage erop gooit door te vertellen dat iedereen die niet tegen Zwarte Piet is een racist is, dan ga ik automatisch de andere kant op.

En ja, het enige argument dat er is is dat ze zich gekwetst voelen. Er is geen enkel ander serieus argument langsgekomen.

Onder het noemen van beledigd worden is deze ook een goede:
http://www.dumpert.nl/med...teve_hughes_offended.html

En ik vraag me af of zoiets niet onder een lading van racisme zou verdwijnen als het door blanken wordt gedaan: YouTube: White People Vs Black People: Reaction To Magic! "Original Vines #135" (buiten dat blijft dat hele Vines gebeuren lame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
thewizard2006 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:49:
Hij wordt namelijk getypeerd als slaaf.
DOOR WIE wordt hij getypeerd als slaaf? Niet door de 90% van Nederland die pro-Piet is! De "slaaf claim" wordt alleen gemaakt door de mensen die ertegen zijn.

Als je zelf iets claimt (wat anderen niet zo zien) en dan op basis van die eigen claim iets voor elkaar wil krijgen, dan klopt er toch iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Als je je een beetje verdiept in seksisme, racisme etc weet je ook dat mensen zich gekwetst voelen niet het enige argument is.
Uit de Van dale:
ra·cis·me (het; o)
1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras
Punt 1: Op wat voor manier wordt de blanke superieur aan Zwarte Piet gesteld? Ik kan Sinterklaas zelfs niet als de 'grote leider' van de Pieten zien. Als je zo gaat redeneren kan je elke blanke werkgever die alleen maar niet-blanken in dienst heeft wel tegen het racisme-licht houden. Of mis ik iets en worden de Pieten die de pakjes niet op tijd bezorgd hebben bij terugkomst verwelkomd met 20 zweepslagen en water en brood?

Punt 2: Als je het discriminatie wilt noemen zou je erover kunnen zeggen dat Sinterklaas alleen maar Zwarte Pieten aanneemt en ik, een blanke Piet(er), bij voorbaat al geen kans heeft omdat ik niet zwart ben. Dus eigenlijk zou ik me gediscrimineerd moeten voelen, maar zo voel ik me niet.

En seksisme? Really?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Er wordt gesuggereerd dat, indien het geen racisme zou zijn, we niet zo heftig zouden reageren. Oftewel, de ontkenningsfase tacktiek. En dat is gewoon bullshit.

Als iemend jouw meisje uitmaakt voor hoer, aanplakbiljetten maakt, alles op facebook zet, ingezonden stukken in de krant zet, dan word je ook pislink. Dan doe je aangifte van smaad.

Nu wordt een heel land uitgemaakt voor racist, en nu moeten we het maar over onze kant laten gaan?

Heel eerlijk, mij intereseert dat sinterklaasfeest niet veel. 't Maakt me niet uit of Piet, groen, zwart blauw of wit is, of dat hij helemaal verdwijnt. Ik weet dat er veel mensen zijn die er aan hechten en graag Piet zwart willen houden. Ik vind de argumenten van de tegenstanders onder de maat.

Maar ik voel me wel beledigd als ik uitgemaakt wordt voor racist omdat hij van mij mag blijven. Dat is nl. onterecht en een zware belediging, en dàt kwetst mij.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:57:
[...]

DOOR WIE wordt hij getypeerd als slaaf? Niet door de 90% van Nederland die pro-Piet is! De "slaaf claim" wordt alleen gemaakt door de mensen die ertegen zijn.

Als je zelf iets claimt (wat anderen niet zo zien) en dan op basis van die eigen claim iets voor elkaar wil krijgen, dan klopt er toch iets niet?
Tot deze week zag ik Zwarte Piet helemaal niet als slaaf, en zeker niet als racistisch.
Ik zag hem alleen als onderdeel van het Sinterklaasfeest. Maar ja, nu zit er een vieze bijsmaak aan het Sinterklaasfeest door het racistische sausje wat er overheen is gepleurd.
Nu kijk ik ook anders naar negers. Als ik er eentje zie, dan denk ik: "Zou hij voor of tegen Zwarte Piet zijn?". Voor dit alles zou ik niet eens aandacht aan hem of haar hebben gegeven, zoals ik aan niemand aandacht geef als ik op straat loop. Tenzij het een mooie dame is (daar discrimineer ik op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Weet je, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat niet bekenden van het Snterklaasfeest zich aangevallen voelen.
Als je er van een afstand naar kijkt kan het idd best wel stigmatiserend overkomen. En ja, dat kan pijn doen.

Net zoals het bij mij pijn kan doen dat ik als homosexueel werd aangezien in kathmandu omdat ik een zooi neus- een oorbellen heb. Moet ik daarom alle Nepales mannen dwingen een piercing te dragen. Nee, dat dus niet.

Zo ook denk ik dus dat we er hier niks mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
maartend schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:10:

Net zoals het bij mij pijn kan doen dat ik als homosexueel werd aangezien in kathmandu omdat ik een zooi neus- een oorbellen heb. Moet ik daarom alle Nepales mannen dwingen een piercing te dragen. Nee, dat dus niet.
Deed dat pijn dan? Door iets wat je meegemaakt had vroeger?

Ben vroeger toen ik nog uit ging paar keer versierd door homoseksuele mannen. Waarschijnlijk omdat ik meestal met een groep meiden was en niet heel erg mijn best deed om stoer te doen. Vond het wel grappig.

[ Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 25-10-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Haha, dat kan ik beamen, Xyphoid. Een homoseksuele collega van mij heeft ook een keer avances naar mij gemaakt. Sorry makker, maar ik speel voor het andere team. Samen over gelachen, ik heb hem bedankt voor het compliment, klaar. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wederom advocaat van de duivel:

Het beeld van Piet kan wellicht zijn gewijzigd in de afgelopen jaren, maar waarom zijn de cartoons / tekeningen dat nog niet dan:

https://www.google.nl/sea...source=lnms&tbm=isch&sa=X

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, moet je alle oude boekjes dan ook weggooien? Dat is een bepaalde tekenstijl. Net als de stijl van lego is dat alle mannetjes gele hoofden hebben.

Sinterklaas ziet er ook niet zo uit als in die plaatjes. In het "echt" is die ook minder bol en grappig en meer een sint.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
BtM909 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:33:
Wederom advocaat van de duivel:

Het beeld van Piet kan wellicht zijn gewijzigd in de afgelopen jaren, maar waarom zijn de cartoons / tekeningen dat nog niet dan:

https://www.google.nl/sea...source=lnms&tbm=isch&sa=X
Waarom ze nog niet veranderd zijn, weet ik niet. Ik weet wel, dat ik nooit heb gedacht dat alle negers er zo uit zien, omdat mijn ouders niet tegen mij hebben gezegd: "Kijk Xyphoid, zo zien negers er uit".
Ik weet niet of ze het ooit aan mij hebben uitgelegd of dat ik er zelf achter ben gekomen. Waarschijnlijk het laatste, omdat ik op de basisschool ook een zwarte klasgenoot had, waarmee ik veel omging.
Kan mij voorstellen dat sommige blanke kinderen nog nooit een neger hebben gezien en denken dat ze allemaal rare pakjes aan hebben en felrode lippen hebben. Maar als zo'n kind dan Zwarte Piet naar negers gaat roepen als ie er eentje ziet, dan moeten de ouders toch uitleggen hoe het in elkaar zit. Maar i.p.v. uit te leggen, gaan ze lachen en doen vrolijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ardana schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:06:
Er wordt gesuggereerd dat, indien het geen racisme zou zijn, we niet zo heftig zouden reageren. Oftewel, de ontkenningsfase tacktiek. En dat is gewoon bullshit.

Als iemend jouw meisje uitmaakt voor hoer, aanplakbiljetten maakt, alles op facebook zet, ingezonden stukken in de krant zet, dan word je ook pislink. Dan doe je aangifte van smaad.

Nu wordt een heel land uitgemaakt voor racist, en nu moeten we het maar over onze kant laten gaan?

Heel eerlijk, mij intereseert dat sinterklaasfeest niet veel. 't Maakt me niet uit of Piet, groen, zwart blauw of wit is, of dat hij helemaal verdwijnt. Ik weet dat er veel mensen zijn die er aan hechten en graag Piet zwart willen houden. Ik vind de argumenten van de tegenstanders onder de maat.

Maar ik voel me wel beledigd als ik uitgemaakt wordt voor racist omdat hij van mij mag blijven. Dat is nl. onterecht en een zware belediging, en dàt kwetst mij.
Is die krampachtige reactie niet de kern van de zaak.

Ook het feit dat je voor jezelf en voor velen ook namens hun kinderen besluiten dat ze niet rascistisch zijn is onrealistisch.

Sinterklaas is een christelijk feest, zwarte piet in huidige vorm heeft er niets mee te maken. Dat we vandaag de dag proberen vast te houden aan de traditie vind ik vreemd. Dat het er commercieel feest is geworden maakt het er niet beter op.
Sinterklaas, kerstman, Valentijn en carnaval. Mag allemaal afgeschaft worden.

Wat dat betreft mag Nederland er stuk pragmatischer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Iblies schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:59:
[...]

Ook het feit dat je voor jezelf en voor velen ook namens hun kinderen besluiten dat ze niet rascistisch zijn is onrealistisch.
Ben je zelf nooit kind geweest? Ik ben nog nooit racistisch geweest, zeker niet toen ik kind was. Natuurlijk waren er kinderen met een ander kleurtje, maar dat was voor mij niet meer dan dat. Als er al op de lagere school iemand voor 'zwarte' (what's in a name) werd uitgemaakt werd dat niet vanuit racisme-oogpunt gemaakt. Iemand met rood haar werd net zo goed voor 'vuurtoren' uitgemaakt. Dichterbij: ik werd regelmatig voor 'dikke' uitgemaakt of 'brillejood'. Zat ik daarmee? Nope.
Sinterklaas is een christelijk feest, zwarte piet in huidige vorm heeft er niets mee te maken. Dat we vandaag de dag proberen vast te houden aan de traditie vind ik vreemd. Dat het er commercieel feest is geworden maakt het er niet beter op.
Katholiek ;) De kerstman ook niet met kerst, de Paashaas ook niet met pasen. Nederland is ook niet altijd een koninkrijk geweest, vroeger woonden we nog in grotten...
Sinterklaas, kerstman, Valentijn en carnaval. Mag allemaal afgeschaft worden.
Zo, jij zal leuk zijn op een feestje... :/
Wat dat betreft mag Nederland er stuk pragmatischer worden.
Ja, allemaal gewoon 365 dagen per jaar werken tegen kost en inwoning. O, wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:51
Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:46:
Kan mij voorstellen dat sommige blanke kinderen nog nooit een neger hebben gezien en denken dat ze allemaal rare pakjes aan hebben en felrode lippen hebben.
Wat? We hebben het hier over Nederland toch? Dat kan ik me dus absoluut niet voorstellen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Sarcasme, mijn beste Melkunie, sarcasme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:51
Dat past toch echt totaal niet hier, mijn beste McBoom, dat best toch echt totaal niet hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Sarcasme kan en past altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Alweer mijn <sarcasme> tags vergeten??? pfffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Laatst online: 19:28
McBoom schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:18:
[...]

Ben je zelf nooit kind geweest? Ik ben nog nooit racistisch geweest, zeker niet toen ik kind was. Natuurlijk waren er kinderen met een ander kleurtje, maar dat was voor mij niet meer dan dat. Als er al op de lagere school iemand voor 'zwarte' (what's in a name) werd uitgemaakt werd dat niet vanuit racisme-oogpunt gemaakt. Iemand met rood haar werd net zo goed voor 'vuurtoren' uitgemaakt. Dichterbij: ik werd regelmatig voor 'dikke' uitgemaakt of 'brillejood'. Zat ik daarmee? Nope.
Ik zal heel eerlijk zijn, ik vroeger toen ik echt klein was wel een beetje (peuter, basischool). Een kant van mn familie was niet zo netjes met zulke dingen en totdat ikzelf oud genoeg was dingen in te zien/begrijpen was bv turkie turkie onderjurkie roepen gewoon normaal :| Ook duitsers moest ik niks van hebben (maar daar begrijp ik nog iets van wat mn grootouders (beide kanten) betreft en hoe ze ertegen keken al ging dat wel altijd met humor)
Ik zal er even bij zeggen dat er niks van blijven hangen is :P
Nja, die duisters hebben wel met mn familie lopen fucken :( :P

Maar in zwarte piet heb ik nooit een neger gezien :)
Melkunie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:36:
[...]

Wat? We hebben het hier over Nederland toch? Dat kan ik me dus absoluut niet voorstellen :')
Ik wel hoor, al word dat wel heel lastig tegenwoordig. Ikzelf woon in een grote stad maar als je achteraf ergens komt zijn er nog aparte plaatsjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Nee nee nee, alleen ironie kan altijd en het understatement natuurlijk! :P

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:09:
[...]

Tot deze week zag ik Zwarte Piet helemaal niet als slaaf, en zeker niet als racistisch.
Ik zag hem alleen als onderdeel van het Sinterklaasfeest. Maar ja, nu zit er een vieze bijsmaak aan het Sinterklaasfeest door het racistische sausje wat er overheen is gepleurd.
Nu kijk ik ook anders naar negers. Als ik er eentje zie, dan denk ik: "Zou hij voor of tegen Zwarte Piet zijn?". Voor dit alles zou ik niet eens aandacht aan hem of haar hebben gegeven, zoals ik aan niemand aandacht geef als ik op straat loop. Tenzij het een mooie dame is (daar discrimineer ik op).
Idd, dat heb ik nu ook! :| Hiervoor had ik een positief beeld van Surinamers, maar daar zijn nu flinke scheuren in gekomen.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Sissors schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:21:
Zoals al zo vaak verteld:
1. Omdat ze met gestrekt been erin kwamen. Als ze vonden dat Zwarte Piet een karikatuur was van onze zwarte medemens hadden ze ook naar de commissie kunnen gaan en vragen of er niet wat minder lippenstift gebruikt kan worden. Maar in plaats daarvan kregen we te horen dat we allemaal racisten zijn, terug naar kolonialisme willen en Zwarte Piet verboden moet worden.

2. Omdat iedereen zich wel ergens aan kans storen. Als het enig argument is dat mensen zich gekwetst voelen kan ik me er totaal niet druk om maken. Als ik me gekwetst voel doordat Sinterklaas in het rood zich uitdost, terwijl rood de kleur van de duivel is, gaan we dan in het vervolg hem in het blauw doen zodat ik niet gekwetst meer wordt?
Maar juist als we de kleur bruin maken van zwarte piet, ipv zwart en de lippenstift achterwegen laten krijgen we er een neger voor terug toch?

Negers zijn ook bruin en mannelijke negers lopen volgens mij niet heel de dag met lippenstift op...

Dus wat wil je nou!?
McBoom schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:31:
Zoiets heeft een naam: relativeringsvermogen :Y)
Dus wat wil je zeggen?
Buitenlanders kunnen niet relativeren??? :+

Nee het gekwetst voelen is gewoon nergens voor nodig. Laat het los en get over it.
Ga gewoon verder met je leven...

Maar de ware aard van het beestje wordt pijnlijk blootgelegd bij zo iemand als Verene Sheperd...
Ze wil 30 miljard van Nederland, blijkbaar over de ruggen van kleuters en kinderen!

Dat soort mensen kots ik uit! Daar pik ik helemaal niets van en die kunnen vanuit mijn persoon enkel op tegenwerking rekenen, voor de rest van hun leven!

Profiteurs, parasieten, bloedzuigers...

Nogmaals, ik heb niets gedaan, ik heb nergens spijt van omdat ik niets heb gedaan en je krijgt geen rooie cent van mij. Niemand is verantwoordelijk voor andermans daden.
Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:47:
Die had ik gezien ja. En ik ben het er mee eens.
Ik raak sneller geïrriteerd dan beledigd (sommige mensen kunnen echt niet rijden!!!).
Ik beledig trouwens ook iedereen, maar meestal zit er wel een kern van waarheid in.
Iedereen mag van mij vinden wat hij/zij wil...
Het zal me werkelijk waar niets interesseren of een complete vreemdeling mij aardig vind of niet.

Mijn naasten/vrienden, daar richt ik me op! Dat interesseert me dan weer wel.
Waarom?
Of alleen als het je uitkomt?

Hoe kan iets nou pijn doen als je het nooit hebt meegemaakt!?
Vanuit verhalen is het dus aangeleerd gedrag...

Mijn schoonzus is surinaamse en mijn zwager nerderlander.
Hun kind is dus half half...

Kan die ook nog de slavernij kaart spelen?
En wat als hij met een nederlande een kind krijgt, mag die als kart surinamer nog de slavernijkaart spelen???

Sterker nog, ik vind dat slavernij ook niet moet kunnen, kan ik uit naam van de slaven in het verleden nu ook 30 miljard van Nederland gaan eisen!?

Er zit buiten kleur geen verschil tussen verene sheperd en mijzelf. Beide hebben we de slavernij nooit meegemaakt.
Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:57:

Inderdaad, eerst en probleem creëren wat er helemaal niet is en het dan willen oplossen.
Ardana schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:06:
Het doet me helemaal niets, want ik ken de waarheid.
Maar die mensen kunnen wat mij betreft letterlijk in de stront zakken.

Ik ga mijn zoon zijn zwarte piet niet afnemen, omdat we het vroeger een geweldig positiefs iets vonden. Iedereen die daar tussen komt te staan, heeft een probleem ;)
Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:09:
Inderdaad!
Ik kijk ook met een ander oog naar negers op straat...

Is het er ook één of niet!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:15:
[...]

Idd, dat heb ik nu ook! :| Hiervoor had ik een positief beeld van Surinamers, maar daar zijn nu flinke scheuren in gekomen.
Lekker generaliserend zeg. :X

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
In het kader van excuses eisen voor zaken die 200 jaar door andere mensen zijn aan gericht weet ik er nog wel een paar.

Ik wil graag excuses van Suriname voor de moord die ik laatst bij opsporing verzocht zag, gepleegd dor een Surinamer.

Blijkbaar mag ik de gehele Surinaamse bevolking hierop aanspreken, of zijn zoon, of zijn toekomstige kleinzoon, of zijn achter achter achter kleinzoon....

Bespottelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat een tenenkormmende discussie is dit toch overal.

Ik wil me er niet mee bemoeien... maar toch . ik ga op de pieitietietie stemmen denk ik. wat een gekibbel over een traditie. Ik wil tekeningen kunnen maken van de profeet mohammed omdat het mag in nederland. ik wil vloeken omdat het mag. Ik wil zwarte piet omdat het mag.
En niet omdat andere culturen die hier komen (omdat het mag) in een keer gaan zeggen dat dingen niet meer mogen.

Bah

fyi ik ben nederlands+pinda, mijn vriendin surinaams en mijn zoon een mengeling daarvan.

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 25-10-2013 15:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Kijk, dat is dus inderdaad precies waarom die zeurpieten het verkeerd hebben aangepakt. Mensen zoals fish waren neutraal, maar worden door dat gezeur juist het pro-kamp ingeduwd. Het jaagt mensen weg uit het centrum en zorgt voor polarisatie waardoor compromissen sluiten zeer moeilijk tot onmogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Het stoort mij enorm dat de huidige Nederlanders, de kaaskoppen dan, verantwoordelijk worden gesteld voor de kolonisatie van Suriname en de slavernij in het verleden.

Als je kijkt naar hoe het er nu in Afrika aan toe gaat: daar zijn nog volop stammenstrijden, dus tussen groepen zwarten onderling. We hebben de volkerenmoord in Rwanda gehad met de Hutu's en de Tutsi's. In Rwanda moet men nu ook maar vreedzaam samen zien te leven, ondanks deze slachtpartij. Bij verkiezingen vallen steevast doden. We hebben Idi Amin gehad en nu nog steeds Mugabe. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden.

Je kunt ook redeneren, dat door die slavernij van vroeger, negers uit Afrika zijn weggehaald die het daardoor in de huidige tijd beter hebben dan degenen die zijn achtergebleven. Er zijn veel Afrikanen die dolgraag naar Europa willen maar ik hoor nooit ook maar 1 zwarte Surinaamse Nederlander zeggen dat hij naar Afrika wil.

De zwarte mens in de VS heeft het m.i. na de afschaffing van de slavernij in de VS veel moeilijker gehad dan de zwarte mens in Suriname. Nog maar een paar decennia geleden was daar rassenscheiding in de zuidelijke staten, dus aparte plaatsen in de bus, gemengde huwelijken waren verboden enz. De KKK bestaat ook nog steeds. De strijd voor gelijke behandeling is daar in de jaren zestig nog in volle hevigheid gevoerd, met veel geweld.

In Nederland is daarvan totaal geen sprake geweest. Daar komt bij dat voor en na de onafhankelijkheid van Suriname er een grote migratiestroom op gang gekomen van Suriname naar Nederland, van mensen die daar een betere toekomst van verwachtten. En terecht, denk ik.

En dan nu zeiken over ZP? :| Je kunt er toch ook een positieve draai aan geven? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:42:
Kijk, dat is dus inderdaad precies waarom die zeurpieten het verkeerd hebben aangepakt. Mensen zoals fish waren neutraal, maar worden door dat gezeur juist het pro-kamp ingeduwd. Het jaagt mensen weg uit het centrum en zorgt voor polarisatie waardoor compromissen sluiten zeer moeilijk tot onmogelijk wordt.
Hee, kijk, we zijn het een keer eens in dit topic :o.

De zwarte medemens staat misschien formeel op gelijke voet met elke willekeurige Nederlander, in de praktijk is dit om vele redenen niet zo. Dit komt echt niet doordat de blanke Nederlander nou racistisch is, daar geloof ik namelijk geen hout van. Hetzelfde geldt voor vrouwen -> equal pay day was afgelopen week of zo. Zolang dit zo is, vind ik het prima om te blijven vechten voor de gelijkheid van alle mensen of ze nou groot klein groen of blauw zijn.

Dit heeft eigenlijk weinig met slavernij of slavernij-verleden te maken, het is gewoon een feit. Belangrijk is wel de redenen hiervoor helder te krijgen voordat we de verkeerde maatregelen treffen, maar blijkbaar zijn er nog altijd maatregelen nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 25-10-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:45:
In Nederland is daarvan totaal geen sprake geweest. Daar komt bij dat voor en na de onafhankelijkheid van Suriname er een grote migratiestroom op gang gekomen van Suriname naar Nederland, van mensen die daar een betere toekomst van verwachtten. En terecht, denk ik.

En dan nu zeiken over ZP? :| Je kunt er toch ook een positieve draai aan geven? :*)
Kunnen we Sinterklaas niet vieren als de intocht van immigranten met de boot??
Oh nee, dat kan niet, want Pieten gaan weer terug naar waar ze vandaan kwamen... :P
Badum-Tss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Garyu schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:27:
[...]

Lekker generaliserend zeg. :X
Omdat je niet weet welke Surinamer wat denkt. Een paar deuren verder wonen Surinamers en Antillianen. Nooit iets bij gedacht, afgelopen zomer nog buurtbarbecue gehad, en nu ga je je toch afvragen: behoren zij ook tot de groep die van ZP af wil en een schadevergoeding van Nederland wil? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:54:
[...]

Omdat je niet weet welke Surinamer wat denkt. Een paar deuren verder wonen Surinamers en Antillianen. Nooit iets bij gedacht, afgelopen zomer nog buurtbarbecue gehad, en nu ga je je toch afvragen: behoren zij ook tot de groep die van ZP af wil en een schadevergoeding van Nederland wil? :/
Dus gaan alle Surinamers voor de zekerheid maar in hetzelfde hokje? Dat is niet alleen maar zwaar generaliserend, maar aangezien je het blijkbaar op basis van nationaliteit / kleur doet is het nog discriminerend ook.

Denk je ook voor de zekerheid bij elke Griek dat hij verantwoordelijk is voor de crisis in zijn land en leen je hem geen geld als hij erom vraagt 'want Grieken kunnen niet met geld omgaan'? En elke Oostenrijker is een fascist want ze hebben Jörg Haider in de regering gezet?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met generaliseren, maar je begrijpt wel ongeveer wat ik bedoel, of niet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 22:48

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Garyu schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:02:
[...]

Of heeft 90% nog een bord voor zijn kop en wil hij het gewoon niet zien, en zijn er maar tien procent die net iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is? Dat is immers ook één van de argumenten van het anti-pieten-kamp :+
Tja als die 10% nou kan zeggen wat er nou zo discriminerend is aan zwarte piet vind ik het prima, Het ''argument'' wat ik tot nu toe telkens hoor is: Ja maar het is racistisch... Nou dat vind ik geen argument maar een persoonlijke mening.

[ Voor 85% gewijzigd door Djesse8999 op 25-10-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:42:
En nu moet je eens ophouden.

We hebben twee even idiote pagina's op facebook; de ene trekt zoals je zelf zegt een paar duizend likes, de andere schiet in een paar dagen over de twee miljoen.

In de hele discussie tel ik een handvol mensen die met droge ogen beweren dat zwarte-piet een racistisch fenomeen is en welgeteld 1 die beweert dat Sinterklaas moet worden afgeschaft. Die laatste is inmiddels vakkundig afgeserveerd.
Ook in dit topic vind je met grote moeite een standpunt dat verder gaat dan het goed zou zijn om eens met een frisse blik naar de uitdossing van zwarte-Piet te kijken. Daartegenover staan honderden posts vol verontwaardiging over zo'n laffe aanval op een kinderfeest. Wie doet er nu huilie-huilie? En wat doe jij om de discussie weer in een normaal perspectief te krijgen?

Als we beroepsmediaspeler Prem en de verdwaasde VN-consultant van een even omstreden VN-bureau erbuiten laten, wat blijft er dan over? Helemaal niks. En daarover vallen dan miljoenen die in een stuitende eensgezindheid optrekken tegen een volstrekt imaginaire bedreiging.

Blaf niet zo voor je gebeten wordt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Djesse8999 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:00:
Maar waar bemoeid de VN zich eigenlijk mee, Als wij nou met zn alle kritiek gaan hebben op (Noem random Amerikaans feest) dan denken die mensen ook: Waar bemoeid Nederland zich nou mee...

En als 90 procent het goed vind zo en een kleine 10 procent het racistisch vind gaat het toch nergens over.

|:(
Of heeft 90% nog een bord voor zijn kop en wil hij het gewoon niet zien, en zijn er maar tien procent die net iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is?

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 25-10-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:45:
Het stoort mij enorm dat de huidige Nederlanders, de kaaskoppen dan, verantwoordelijk worden gesteld voor de kolonisatie van Suriname en de slavernij in het verleden.
vooropgesteld: ik vind het ook onzin dat "wij" gaan betalen voor daden van onze voorouders... maar toch wil ik wel even stellen dat wij onze welvaart deels te denken hebben aan de daden van onze voorouders... wij hebben er uiteindelijk voordeel van gehad... in dat kader bekeken is een schadevergoeding niet extreem gek gedacht.... toch ben ik het er niet mee eens dat er een schadevergoeding moet volgen... immers hebben "zij" die nazaten zijn van de slachtoffers van toen, nu uiteindelijk alleen maar voordeel van het feit dat ze in een welvarend land zijn geboren... cru gezegd: hun slaven-voorouders hebben geleden om hen een goed leven "te geven".... (vergeet ik voor het "gemak" even de slaven die als slaaf zijn gebruikt maar wel in afrika bleven).
Lustucru schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:01:
[...]

Als we beroepsmediaspeler Prem en de verdwaasde VN-consultant van een even omstreden VN-bureau erbuiten laten, wat blijft er dan over? Helemaal niks. En daarover vallen dan miljoenen die in een stuitende eensgezindheid optrekken tegen een volstrekt imaginaire bedreiging.
eens.... negeren is de enige "oplossing" voor deze blaffende honden

[ Voor 18% gewijzigd door P.O. Box op 25-10-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
P.O. Box schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:05:
vooropgesteld: ik vind het ook onzin dat "wij" gaan betalen voor daden van onze voorouders... maar toch wil ik wel even stellen dat wij onze welvaart deels te denken hebben aan de daden van onze voorouders... wij hebben er uiteindelijk voordeel van gehad... in dat kader bekeken is een schadevergoeding niet extreem gek gedacht.... toch ben ik het er niet mee eens dat er een schadevergoeding moet volgen... immers hebben "zij" die nazaten zijn van de slachtoffers van toen, nu uiteindelijk alleen maar voordeel van het feit dat ze in een welvarend land zijn geboren... cru gezegd: hun slaven-voorouders hebben geleden om hen een goed leven "te geven".... (vergeet ik voor het "gemak" even de slaven die als slaaf zijn gebruikt maar wel in afrika bleven).
Zo hebben wij ook nog wel wat geld te goed van andere landen. Volgens mij zijn wij ook overheerst en aangevallen door zo'n beetje elk land in Europa. Als die ons nou allemaal schadevergoeding hebben betaald houden we vast wel wat over voor een schadevergoeding aan Suriname.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Naja als we toch alles discriminerend vinden verbied dan ook Jodenkoeken even, Verwijst naar de WW2...

http://www.upcoming.nl/ca...len-tegen-moeten-strijden Is wel leuk artiekel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Djesse8999 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:12:
Naja als we toch alles discriminerend vinden verbied dan ook Jodenkoeken even, Verwijst naar de WW2...
Flauwekul. Jodenkoeken worden al sinds minimaal 1872 gebakken (zie Wikipedia: Jodenkoek)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

wildhagen schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:15:
[...]

Flauwekul. Jodenkoeken worden al sinds minimaal 1872 gebakken (zie Wikipedia: Jodenkoek)
Was ook een grapje, Maar ik bedoel omdat het woord jood erin zit, Zelfde als negerzoenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Djesse8999 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:16:
[...]

Was ook een grapje, Maar ik bedoel omdat het woord jood erin zit, Zelfde als negerzoenen...
Over negerzoenen werd niet moeilijk gedaan. Was uiteindelijk een reclame-campagne van de fabrikant zelf.
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant.
Wikipedia: Negerzoen

Maar dát wordt natuurlijk vaak "vergeten" erbij te melden....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En nu moet je eens ophouden.

We hebben twee even idiote pagina's op facebook; de ene trekt zoals je zelf zegt een paar duizend likes, de andere schiet in een paar dagen over de twee miljoen.
Hey laten we niet doen alsof we er twee hebben, we gaan lekker door hoor, we hebben iig witte kerst is racisme en blackboard is racisme ook nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
En vergeet de Chrietitie niet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Garyu schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:00:
[...]

Dus gaan alle Surinamers voor de zekerheid maar in hetzelfde hokje? Dat is niet alleen maar zwaar generaliserend, maar aangezien je het blijkbaar op basis van nationaliteit / kleur doet is het nog discriminerend ook.

Denk je ook voor de zekerheid bij elke Griek dat hij verantwoordelijk is voor de crisis in zijn land en leen je hem geen geld als hij erom vraagt 'want Grieken kunnen niet met geld omgaan'? En elke Oostenrijker is een fascist want ze hebben Jörg Haider in de regering gezet?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met generaliseren, maar je begrijpt wel ongeveer wat ik bedoel, of niet? :X
Nee, de twijfel dat je niet aan de buitenkant kunt zien in welk "kamp" iemand zit, maakt dat je je tegenover de hele groep ongemakkelijk voelt. Dit is het polariserende effect van het agressieve anti-ZP-kamp.

Nee, bij Grieken in Nederland denk ik helemaal niets. Er waren in het recente verleden Nederlanders die weigerden te betalen in het Griekse restaurant omdat er al door de EU was betaald. Voor zoiets schaam ik me echt kapot. :(
In Griekenland zie je dat de echt rijken hun kapitaal tijdig ergens anders stallen (een huis kopen in Londen en nog zo wat dingen) en dat de "gewone Griek" voor de crisis opdraait.
Ik maak me er ook boos over dat er Nederlanders zijn die zelf bij elke bezuiniging beginnen te piepen en niets gek genoeg vinden om de Grieken de duimschroeven verder aan te draaien.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:34:
[...]

Nee, de twijfel dat je niet aan de buitenkant kunt zien in welk "kamp" iemand zit, maakt dat je je tegenover de hele groep ongemakkelijk voelt. Dit is het polariserende effect van het agressieve anti-ZP-kamp.

Nee, bij Grieken in Nederland denk ik helemaal niets. Er waren in het recente verleden Nederlanders die weigerden te betalen in het Griekse restaurant omdat er al door de EU was betaald. Voor zoiets schaam ik me echt kapot. :(
In Griekenland zie je dat de echt rijken hun kapitaal tijdig ergens anders stallen (een huis kopen in Londen en nog zo wat dingen) en dat de "gewone Griek" voor de crisis opdraait.
Ik maak me er ook boos over dat er Nederlanders zijn die zelf bij elke bezuiniging beginnen te piepen en niets gek genoeg vinden om de Grieken de duimschroeven verder aan te draaien.

.
En bij Surinamers is het precies hetzelfde. Er zijn genoeg niet-surinamers die zich storen aan ZP, en genoeg surinamers die zich niet storen aan ZP, dat de hele opdeling in "kampen" gewoon compleet onzinnig is.

Nogmaals, het is w.m.b. geen verwijzing naar slavernij dat we een zwarte piet in NL hebben, maar het is wel een teken van ongelijkheid uit het verleden tussen blank en niet-blank. Dat mag en moet best ter discussie gesteld kunnen worden, zonder dat er meteen doodsbedreigingen over en weer vliegen. Zowel de anti-ZP als de pro-ZP laten zich van hun laagste kant zien in deze discussies op FB, Twitter en zelfs hier op GOT.

Gepast plaatje daarbij:
Afbeeldingslocatie: http://lolbot.net/pix/22180.jpeg

Voor mijn gevoel komt in de hele ZP discussie heel veel van die 50% aan het woord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
thewizard2006 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:49:
[...]

[...]

Dus alleen omdat ze zwart zijn, zijn het slaven.... Wie is hier nu de racist :S
Onjuiste conclusie idd. In een filmpje was te zien: ga je 1x door de schoorsteen naar beneden dan heb je alleen roetvegen in je gezicht, doe je het vaak dan word je zo zwart dat je het er ook niet meer af kunt wassen. <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Volgens mij is het gewoon een feest voor volwassenen.

De massale verontwaardiging geeft dat maar weer aan. Kinderen an-sich kun je best veel wijsmaken. Power-rangers, Barbie, K3, mega-Mindy en noem maar op. In hun fantasie lopen/leven die mensen daadwerkelijk ergens rond.

Dat mis je in de discussie ook. Sinterklaas bestaat niet en dan moet er ook niet te zwaar aan worden getild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Iblies schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:07:
[...]

Volgens mij is het gewoon een feest voor volwassenen.
Nee hoor, kinderfeest! Kan me nog herinneren dat ik met mijn zus 's avonds in bed langdurig sinterklaasliedjes zong, in de hoop op snoep in de schoen :*) en dat mijn vader naar boven schreeuwde: "Is het nou eindelijk eens een keer stil daarboven!" :-(

Kan me niet herinneren of er de volgend ochtend wel of niet iets in de schoen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik vind de vertaling van Zwarte Piet naar Black Pete trouwens ook een aanfluiting. :/ Er zijn weinig namen oud-Hollandser dan Piet (denk even aan Jan, Piet, Joris en Corneel), hetgeen in de vertaling uiteraard niet terug is te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:53
De kerstman is toch ook altijd wit? Dan is dat ook discriminatie, dus die ook maar meteen afschaffen?

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Louise525 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:01:
Ik vind de vertaling van Zwarte Piet naar Black Pete trouwens ook een aanfluiting. :/ Er zijn weinig namen oud-Hollandser dan Piet (denk even aan Jan, Piet, Joris en Corneel), hetgeen in de vertaling uiteraard niet terug is te vinden.
Waarom niet?

Nederlands: Petrus -> Pieter -> Piet
Engels: Petrus -> Peter -> Pete
Frans: Petrus -> Pierre -> Pépé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Jantje88 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:02:
De kerstman is toch ook altijd wit? Dan is dat ook discriminatie, dus die ook maar meteen afschaffen?
Waarom altijd die letterlijke en figuurlijke zwart-wit stelling?

Hier die andere sinterklaas,
water in wijn, blinde die weer zien etc.
Wikipedia: Race and appearance of Jesus
Daar zijn ze ook nog niet helemaal uit welk kleurtje die had maar de boodschap is daardoor niet verdwenen.
By the 20th century, theories had also been proposed that Jesus was black, but not necessarily of descendent of any specific black African ethnicity, e.g. based on the argument that the Hebrew Jacob, also known as Israel, and his children were originally a black people.[31][40] Martin Luther King was a proponent of the "Black Christ" movement and identified the struggle of Jesus against the authorities of the time with the struggle of African Americans in the southern parts of the United States, as he questioned why the white church leaders did not voice concern for racial equality.[40] For some, this blackness was due to Jesus's identification with black people, not the color of his skin,[40] while others such as Albert Cleage argued that Jesus was ethnically black.[41]
Mensen zien wat ze willen zien en in casus Sinterklaas is daar zeker wat van te zeggen. Positief maar ook negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Jezus was blank noch zwart, Hij was een Jood...

Zullen we het nu weer over Zwarte Piet hebben? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een kennis is zo zwart als de nacht (noem het neger of negroide...) en ken hem al sinds mijn jeugd. zelf doet hij ook mee als zwarte piet en spreekt plat zeeuws. met sinterklaas doet hij vaak mee bij de intocht in Zierikzee en draagt ook lippenstift.
dus ook mensen met een donker huidskleur doen mee. zijn hun dan opeens ook een racist? of telt dat alleen voor de nederlander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Daartegenover staan honderden posts vol verontwaardiging over zo'n laffe aanval op een kinderfeest. Wie doet er nu huilie-huilie?
Haha, nu wordt het helemaal mooi. Niet alleen worden er zo maar eventjes miljoenen mensen weggezet als zijnde rascist op nationale televisie, nee, nu doen *die* mensen ook nog huilie-huilie als ze zich even verdedigen tegen de aantijgingen racisten te zijn. Ik dacht dat de discussie niet gekker kon worden... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik zag net dit op Facebook, van ene Bianca Berends...
Wat een boel emotionele reacties op Facebook over de Sinterklaasviering.

Voor mijn afstuderen heb ik onderzoek gedaan naar beeldvorming in de Sinterklaastraditie door o.a. 70 sinterklaasverhalen te analyseren, had een 9 voor dit onderzoek en werd ook genomineerd voor de Parool Scriptieprijs; het zit stevig in elkaar.

Is het Sinterklaasfeest racistisch? Nee. Maar:

Waarom niet? De scheve machtsverhouding tussen Sinterklaas en ZP kan pas als racistisch bestempeld worden als er expliciete uitspraken worden gedaan die de scheve machtsverhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet rechtvaardigen.

Een expliciete uitspraak is bijvoorbeeld: 'Zwarte Piet is dom want hij is zwart', dit soort uitspraken vind je niet terug in sinterklaasverhalen.

Impliciet is wel duidelijk dat de één superieur is aan de ander: Zwarte Piet komt nooit beter uit de verf dan Sinterklaas. Deze is altijd slimmer, meer oplossingsgericht, statiger en dwingt meer respect af.

Als het Sinterklaasfeest niet als racistisch bestempeld kan worden, dan is daarmee de kous af? Nee.

Uit mijn onderzoek blijkt dat de traditie in zijn huidige vorm wel degelijk bijdraagt aan de instandhouding van het etnocentrische beeld waarin blank superieur is aan zwart. (Etnocentrisme is je eigen cultuur superieur zien andere). Daarmee bevestigt het feest de negatieve beeldvorming over zwarte mensen.

Merken kinderen hier wat van? Ja. Uit de statistische analyse van de verhalen blijkt dat de stereotypen waaruit ZP is opgebouwd, dezelfde zijn als die in 'gewone' kinderverhalen waarin zwarte mensen geportretteerd worden (Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid).

Is er een verschil tussen sinterklaasverhalen en gewone verhalen? Ja. Het sinterklaasverhaal heeft geen realistische setting, het is een fantasieverhaal.

De meeste Nederlanders beschouwen Sinterklaas als een onschuldig kinderfeest. Omdat het niet om een acuut maatschappelijk probleem gaat, willen ze de discussie niet serieus aangaan.De meesten zijn zich er niet van bewust dat de viering bijdraagt aan de negatieve beeldvorming over zwarte mensen.

Blanke en donkere kinderen kijken in Nederland naar dezelfde televisieprogramma’s en tekenfilms en lezen dezelfde kinderboeken. Bij de donkere kinderen kunnen de negatieve beschrijvingen over henzelf (zwarte mensen) en de positieve beschrijvingen over de andere groep (blanke mensen), leiden tot een negatief zelfbeeld. Er zijn maar weinig verhalen waarin de taakverdeling tussen zwart en blank zo duidelijk aanwezig is als in het sinterklaasverhaal. En juist dat verhaal komt elk jaar weer terug.

In de loop der eeuwen is er bij blank Nederland een grote hoeveelheid beelden over zwarte mensen ontstaan, waarbij negatieve beelden de overhand hebben gehad.

Gelukkig zijn veel van deze beelden bijgesteld:

Bijvoorbeeld het stereotype Kannibaal: reclames waar witte mensen in een kookpot zitten en zwarte mensen met botjes in hun neus wachten op hun maaltje, komen niet meer voor.

Conclusies van het onderzoek:

ZP is opgebouwd uit stereotype beelden van zwarte mensen die in de rest van de Nederlandse cultuur terug te vinden zijn (reclame uitingen, media, kinderverhalen).

Uit het onderzoek kan gesteld worden dat ZP bijdraagt aan het instandhouden van het negatieve imago van zwarte mensen in de Nederlandse samenleving.

De machtsverhouding tussen de zwarte knecht en Sinterklaas moet onder de loep worden genomen.

De machtsafstand tussen de twee personages is al een stuk kleiner geworden door de introductie van de hoofdpiet. Deze hoofdpiet, een intelligent personage, is de rechterhand van Sinterklaas. Hij zou helemaal gelijkwaardig zijn aan Sinterklaas, als hij bv ook op een paard door de stad zou gaan en evenals de Sint uit het ‘grote boek’ zou lezen.

Veranderingen van bovenaf opleggen?

Uit de geschiedenis blijkt dat het volk de viering verandert en dat veranderingen die van bovenaf zijn opgelegd zelden worden doorgevoerd. Zowel de rooms-katholieke Kerk, de calvinisten als de anarchisten hebben pogingen gedaan om het feest naar hun hand te zetten, tevergeefs…

Nog wat %:

* Tot 1945 wordt in 42% van de verhalen Sinterklaas aangesproken met 'heer' of 'meester' door ZP en wordt ZP in 70% van de verhalen met 'knecht' aangesproken.

* Tot 1945 wordt in 35% van de verhalen ZP ook 'moor' of 'neger' genoemd. In de laatste 25 jaar komen deze termen nog in 6% van de verhalen voor en in de laatste 10 jaar (1990 - 2000) helemaal niet meer.

* Na 1945 wordt er in 30% van de verhalen verwezen naar ZP als 'dom'.

* In de laatste 10 jaar wordt ZP in 40% van de verhalen clownachtig afgebeeld, voor 1945 was hij een opvallend streng en dreigend figuur.

* In de tweede helft van de 20ste eeuw wordt ZP steeds kinderlijker, in 50% van de verhalen wordt een niet volwassen ZP geportretteerd. Tussen 1990 en 2000 neemt dit een beetje af (43%) dus wie weet is dat een trend die doorgezet wordt.

* Tussen 1990 - 2000 vervult in 83% van de verhalen Sinterklaas de rol van leraar t.o.v. ZP.

* Op afbeeldingen kijkt Sinterklaas in in de verhalen tussen 1990 - 2000 in 75% van de verhalen boos naar ZP, wat aansluit bij zijn kinderlijker gedrag.

* In 86% van de verhalen tussen 1990 en 2000 deelt Sinterklaas de opdrachten uit en voert ZP ze uit.
Je ziet dus dat Zwarte Piet aan het veranderen is en dat de Hoofdpiet een grote stap voorwaarts is - maar er is nog een hele weg te gaan. Die weg moet alleen geleidelijk zijn en kan niet van bovenaf worden opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Goed verhaal van Bianca ik kan me alleen niet helemaal vinden in het stukje dat het de negatieve beeldvorming bevestigd. In mijn omgeving herken ik het in elk geval niet ik zie ook eerder kinderen naar Zwarte Piet toe stappen dan naar Sinterklaas vooral door het 'kinderlijke' gedrag van Zwarte Piet.

En dat Zwarte Piet tijdens de intocht ook paard zou moeten rijden zou voor een aantal wel een idee zijn maar zeker niet voor alle Pieten daarmee vergroot je juist de afstand met de kinderen. Kinderen kan je het beste benaderen op hun oog hoogte.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Volgens mij was het Bianca's bedoeling ook dat alleen de Hoofdpiet ook te paard gaat... Inderdaad, de "gewone" Pieten moeten gewoon te voet gaan voor het contact met de kinderen en natuurlijk het belangrijkste: het uitdelen van handenvol pepernoten en snoepgoed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Ja ik vermoed ik dat ik toch te snel gelezen. Uit delen van snoepgoed en pepernoten is een kerntaak van de Pieten neem ze nog steeds graag aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Nou de discussie heeft 1 ding bereikt. Ik ben nu 34, en reis voor mijn werk de hele wereld rond. Jaren in Amsterdam gewoond.

Vandaag zag ik een donker iemand, en dacht:

"Zwarte Piet"

:S

Nog nooit een donker iemand, neger zo u wilt, op die manier bekeken. In 34 jaar niet, niet als kind en niet als vader. En nu schiet dat door mijn hoofd -O-
Iblies schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:07:

Dat mis je in de discussie ook. Sinterklaas bestaat niet en dan moet er ook niet te zwaar aan worden getild.
Nou, dat lijkt me dan inderdaad een mooi einde van de discussie :) Kunnen de tegenstanders zich weer druk gaan maken om andere zaken, en kan de rest van Nederland weer gewoon lol hebben :)

[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 25-10-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Dat heb ik nu dus al een paar dagen, ik denk ook niet meer gelijkwaardig over donkere mensen, maar denk nu bij ieder donker persoon ook gelijk "neger". Gaat hopelijk na deze discussie snel weer over. Want ik heb nog NOOIT een donker persoon minderwaardig gevonden.

Een ik vind het een goed idee om ook de hoofdpiet op een paard te laten rijden.

[ Voor 49% gewijzigd door Cobb op 25-10-2013 19:48 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Laatst online: 19:28
Daarom dat ik steeds zei dat de tegenstanders juist het verschil maken tussen donker en blank. Ze willen gelijkheid en de slavernij vergeten maar gebruiken apartheid als argument om het de wereld en zichzelf te laten blijven herinneren.
Dat gaat in iedereen z'n hoofd zitten en je gaat anders kijken, een beetje "what has been seen can't be unseen" maar dan met gedachten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Zanbee schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:21:
Goed verhaal van Bianca ik kan me alleen niet helemaal vinden in het stukje dat het de negatieve beeldvorming bevestigd. In mijn omgeving herken ik het in elk geval niet ik zie ook eerder kinderen naar Zwarte Piet toe stappen dan naar Sinterklaas vooral door het 'kinderlijke' gedrag van Zwarte Piet.

En dat Zwarte Piet tijdens de intocht ook paard zou moeten rijden zou voor een aantal wel een idee zijn maar zeker niet voor alle Pieten daarmee vergroot je juist de afstand met de kinderen. Kinderen kan je het beste benaderen op hun oog hoogte.
Bianca gaat er van uit dat ZP gezien wordt als een neger, wat velen anders zien.

Ook sta ik er weer van te kijken dat het feit dat zowel Sint als Piet in ieder geval mannen zijn (alsof dat dan niet net zo goed een verkeerd voorbeeld kan zijn voor meisjes/vrouwen), te vanzelfsprekend is voor woorden. En ja, ik weet dat er vrouwen zijn die voor ZP spelen, maar ze spelen dan wel een man.

Ik denk dat het Sinterklaasfeest echt wel mee verandert met ontwikkelingen in de samenleving, maar dat het beginpunt veranderingen in de samenleving moet zijn en niet omgekeerd. Het lijkt mij iig naief om te vooronderstellen dat als we planmatig een hoofdpiet op een paard laten rijden en wat vrouwelijke ZP's toevoegen met een rokje aan, daardoor de samenleving verandert. 7(8)7

Omgekeerd kun je wel stellen dat naarmate meer (hogere) functies vervuld worden door zwarte mensen of vrouwen, iets wat je in het dagelijks leven kunt zien, dat het beste positieve effect zal hebben op het zelfbeeld.

En ook wil ik nog even aanhalen dat Jip en Janneke in de bekende tekeningen van Fie Westendorp allebei zwart zijn, pikzwart zelfs. Dit is mij als kind totaal niet opgevallen. Heeft iemand daar nog een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Dit hele gedoe rond Zwarte Piet heeft me wel weer doen beseffen dat er een bepaalde angst is naar iedereen die anders is. Niet alleen naar mensen toe die een andere huidskleur hebben maar het gaat verder dan dat. Ook een aparte kleding stijl of een man met lang haar kan een onbewuste angst reactie opwekken. Het heeft volgens mij te maken met het feit dat de mens van nature een kudde dier die zich het veiligst voelt bij zijn eigen kudde alles daarbuiten is een potentieel gevaar.

Dat is volgens mij ook de reden dat je vaak groepen ziet die iets gemeen hebben. daar zijn we mee bekent en is dus veilig op het zelfde moment is die groep voor een buitenstaander nog "gevaarlijker" waardoor de buitenstaander nog meer afstand neemt en dus is minder kans om tot elkaar te komen.

Ik denk dat we dat ook niet kunnen vergelijken met het bewust uitsluiten op welke grond dan ook of het minderwaardig zien van een ander persoon omdat hij of zij anders is. Het is meer een soort van zelfbescherming.

Voor alle duidelijkheid ik wil nu niet alle discriminatie bagatelliseren want er zijn voorbeelden genoeg er van waar de grens precies ligt durf ik niet te vertellen ik voor mezelf hou er op dat er een zekere vorm van basis respect naar elkaar moet zijn als dat er niet is van één kant neigt het naar een bewuste uitsluiting en dus discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tja, maar die angst voor mensen die anders zijn heb ik dus totaal niet... Anders vind ik juist verschrikkelijk interessant. Hoe meer anders hoe beter. Noem het xenofilie... :D

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 25-10-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Cobb schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:46:

Een ik vind het een goed idee om ook de hoofdpiet op een paard te laten rijden.
met winterbanden mag ik hopen <+:)

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
@Louise525:
Ook sta ik er weer van te kijken dat het feit dat zowel Sint als Piet in ieder geval mannen zijn (alsof dat dan niet net zo goed een verkeerd voorbeeld kan zijn voor meisjes/vrouwen), te vanzelfsprekend is voor woorden. En ja, ik weet dat er vrouwen zijn die voor ZP spelen, maar ze spelen dan wel een man.
Ik (als man zijnde) heb nooit ervaren dat de vrouwelijke pieten een man speelde en ook in de uitzendingen van oa. de Club van Sinterklaas zie ik wel verschil tussen de mannen en vrouwen en wat ik van de trailer van de aankomende film gezien heb zit het daar ook wel goed. De naam Piet zou je idd over kunnen vallen maar Zwarte Piet is een begrip en daar iets aan veranderen lijkt mij zeer lastig. De Sint een man houden is buiten de kerkelijke afkomst denk ik vooral een praktische keus vanwege herkenbaarheid. De hoofd Piet zie ik geen enkele reden waarom dat geen vrouw zou kunnen zijn. Maar voor dat je over een vrouwelijke navigatie piet gaat beginnen. Nee daar beginnen we niet aan het is wel de bedoeling om aan te komen namelijk. ;)

@Albantar:
Heb je dat ook als kind ook altijd al gehad of is het later gekomen. Ik had nog nooit van xenofilie gehoord dus even opgezocht. En het lijkt er op dat die angst bij de meeste mensen voor zou kunnen komen maar niet bij iedereen het zou de uitzondering kunnen zijn die de regel bevestigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Garyu schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:02:
Of heeft 90% nog een bord voor zijn kop en wil hij het gewoon niet zien, en zijn er maar tien procent die net iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is?
Hoe kunnne we nou iets zien wat er niet is?
Ik raad de mensen die slavernij "voelen" een psycholoog aan.
Het is namelijk aangeleerd gedrag! Over gevoelig, hoe je het ook wil noemen.

Ik heb de slavernij net zoveel meegemaakt als die mensen (helemaal niet dus)
Iets wat je niet heb meegemaakt, kun je niet zo overgevoelig op reageren. Juist uit respect voor de mensen die dat ooit wel hebben gedaan.

Als iemand zijn kind verliest, kan ik ondanks dat ik een zoon heb, ook niet zeggen: "ik weet hoe je je voelt". Dat weet ik niet, en door het te zeggen bagatelliseer je de ernst van die gebeurtenis voor die mensen.
Mutatie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:25:
Daarom dat ik steeds zei dat de tegenstanders juist het verschil maken tussen donker en blank. Ze willen gelijkheid en de slavernij vergeten maar gebruiken apartheid als argument om het de wereld en zichzelf te laten blijven herinneren.
Dat gaat in iedereen z'n hoofd zitten en je gaat anders kijken, een beetje "what has been seen can't be unseen" maar dan met gedachten :|
Ze willen geld....
Uit mijn onderzoek blijkt dat de traditie in zijn huidige vorm wel degelijk bijdraagt aan de instandhouding van het etnocentrische beeld waarin blank superieur is aan zwart. (Etnocentrisme is je eigen cultuur superieur zien andere). Daarmee bevestigt het feest de negatieve beeldvorming over zwarte mensen.
Wat slecht, hier ben ik gestopt met lezen.
N=1
Er zit nog een verschil: jong vs. oud

Als sinterklaas Einstein was geweest, had je er ook 100 blanken tegenover kunnen zetten, dan kwam einstein ook als slimste uit de verf.

Het algemeen beeld bij oud is wijs... Laat Sinterklaas nu net heeeeeeeeeeel erg oud zijn...

Dat principe zie je ook terug bij afrikaanse stammen hoor. Luisteren naar de ouderen, die zijn wijs...
Dus niets racistisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
CynicRelief schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:06:
[...]

met winterbanden mag ik hopen <+:)
Banden onder een paard lijkt me een slecht idee beter iets zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_237633_1.jpg

Goedkoper ook dan die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
Zanbee schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:14:
[...]
[afbeelding]
Maar Zanbee, dat .. dat zijn kuisheidsgordels! Wat doe jij met je paarden?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Zanbee schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:14:
[...]

[afbeelding]

Goedkoper? Top! maar wel met glimmende gespen dan?!

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mensen mensen:

Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Is dit filmpje al voorbij gekomen?

YouTube: Willy Keurig en de Zwarte Piet discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithson
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 21:25
dfrenner schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:12:
[...]

Hoe kunnne we nou iets zien wat er niet is?
Ik raad de mensen die slavernij "voelen" een psycholoog aan.
Het is namelijk aangeleerd gedrag! Over gevoelig, hoe je het ook wil noemen.

Ik heb de slavernij net zoveel meegemaakt als die mensen (helemaal niet dus)
Iets wat je niet heb meegemaakt, kun je niet zo overgevoelig op reageren. Juist uit respect voor de mensen die dat ooit wel hebben gedaan.
Weet jij wat andere mensen voelen? Lijkt me niet toch...
Ik ben zelf een blanke Nederlander en ben ook pro zwarte piet, maar ik vind wel dat er rekening gehouden moet worden met gevoelens van anderen. Gevoelens kun je net zo min lezen als gedachten, daarom moet je daar ook niet zomaar roekeloze uitspraken over doen.
Maar als we dan kijken naar de gevoelens van de tegenstanders van zwarte piet, die zeggen gekwetst te zijn, vind ik dat er ook gekeken moet worden naar de gevoelens van de voorstanders. Nederland reageert niet voor niets zo heftig op dit hele zwarte piet verhaal. Dit is geen rationele reactie, veel Nederlanders voelen zich denk ik ook in bepaalde mate gekwetst of geraakt. Beide partijen reageren hier dus emotioneel op.

Ik ben van mening dat er in iedere, dus ook onze, samenleving gekeken en geluisterd moet worden naar emotie's en gevoelens van bevolkingsgroepen. Dat is in dit geval natuurlijk erg lastig, aangezien 95% van Nederland pro zwarte piet is en slechts een hele kleine minderheid tegen.
Het lijkt me in dit geval niet meer dan logisch, ook gezien het feit dat dit een uniek onderdeel van onze cultuur is, we hier niks aan MOETEN veranderen. Het lijkt mij het best als we de traditie zichzelf laten veranderen, op het moment dat de tijd rijp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 19:45
Over ZP bestempelen als dom.
Is dat niet normaal in kinderverhalen/(teken)films dat er altijd een persoon of groep van dommer/onhandiger is?

B100 heeft ook altijd pech, de schildpad van Boes moet ook altijd haar schild repareren. Nu is mijn inspiratie op, op deze vroege morgen, maar elk verhaal heeft toch zo'n personage? Dat maakt het leuk om te kijken, vooral voor kinderen.

Maar wat is er nu nog serieus aan de gang eigenlijk?
Dat EU/VN gedoe is achterhaald, maar staat er nog iets op de agenda van onze overheid?
Of is het enkel maar een media'spektakel'? Als niemand deze kleine groep mensen een podium had gegeven, was het dan ook uitgegroeid tot hetgeen wat het nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als zwarte piet niet racistisch is en zwart is door het roet uit de schoorstenen, is zo'n chocoladebruin scheel negertje dan niet wat ongelukkig gekozen als logo voor je (meest succesvolle facebook) actie?

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1375749_592411944139970_153881090_n.jpg

Afgezien van de hele discussie, vind ik dat echt een beetje raar. Je zou bijna denken dat de pietitie is opgezet door tegenstanders van zwarte piet uit een soort van cynische moedeloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Mithson schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 03:06:
[...]

Weet jij wat andere mensen voelen? Lijkt me niet toch...
Ik ben zelf een blanke Nederlander en ben ook pro zwarte piet, maar ik vind wel dat er rekening gehouden moet worden met gevoelens van anderen.
Hoe ver gaat dat rekening houden ? In de zp kwestie lijkt mij dat een kleine minderheid er niet tegen kan dat ze aan hun huidskleur herrinert worden en daarbij het idee hebben dat ze dan mishandeld worden ofzo. paralell daaraan hadden we de islam cartoons en de hele meute boze mensen daaromheen, dat legden we toch ook naast ons neer? De zwarte gemeenschap krijgt nu hooguit een indirecte belediging te verduren maar daar moeten ze maar tegen kunnen. Wij draaien ook niet door van elke video waarin mooie zwarte/creoolse whatever meisjes door blanken mishandeld worden.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het "zich beledigd voelen door zwarte piet" is racisme in optima forma. Hoe kun je beter blijk geven van je geloof in verschillende rassen, in dit geval zwart en blank!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Het is toch mooi dat tijdens het Sinterklaasfeest (inclusief het verwelkomen van de Sint) iedereen blij is dat naast Sinterklaas ook zijn "zwarte" helpers er weer zijn. Dat betekent dat de "zwarte" medemens gewoon is geaccepteerd en ik zie verder 0,0 discriminatie hieruit.
Het zou erger wezen als iedereen die Pieten gaan negeren en daar naar neerbuigend gaan doen.

En wat is het volgende? Pinda's moeten een andere naam krijgen omdat daarmee ook naar een bepaalde bevolkingsgroep verwezen kan worden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Wouter schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:56:
...

Afgezien van de hele discussie, vind ik dat echt een beetje raar. Je zou bijna denken dat de pietitie is opgezet door tegenstanders van zwarte piet uit een soort van cynische moedeloosheid.
Of een reclame bureau die op een slimme manier aan eventuele klanten wil laten zien dat social media een goede manier van reclame maken is.
Het bewijs dat social media werkt. In 20 uur van 0 naar 720.000 likes! http://on.fb.me/18HjXke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Onbekend schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:36:
Het is toch mooi dat tijdens het Sinterklaasfeest (inclusief het verwelkomen van de Sint) iedereen blij is dat naast Sinterklaas ook zijn "zwarte" helpers er weer zijn. Dat betekent dat de "zwarte" medemens gewoon is geaccepteerd en ik zie verder 0,0 discriminatie hieruit.
En volgens jou is er niks mis met dit soort uitspraken?

WTF |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb het ook speciaal tussen aanhalingstekens gezet. Zwarte Piet wordt gewoon gezien als vriendelijke man die Sinterklaas helpt, en wordt niet gezien als een iemand die zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
@Onbekend Ik heb nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en mensen met een donkere huidskleur ook niet in de tijd dat het (eerder door BtM909 aangehaalde) overdreven Surinaams dialect gesproken werd. Ik was er van overtuigd dat dat kwam doordat Zwarte Piet uit Spanje kwam.

[ Voor 19% gewijzigd door Zanbee op 26-10-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Het is denk ik wel racistisch, draai het maar eens om, Sinterklaas zwart, witte pieten hoe denken we er dan over?
Ik ben wel voor de gekleurde pieten, en in de liedjes "zwart" vervangen door "knecht" lijkt me ook wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Wij kennen het niet anders dat Sinterklaas blank is met een grote witte baard, en dat Piet zwart is en zwarte handschoenen draagt.
Als je de kleuren andersom maakt, zullen de mensen dat niet accepteren.

Kijk maar eens naar het experiment van Heinz ketchup. Ze hadden groene ketchup gemaakt de qua ingrediënten en smaak exact het zelfde was als de normale rode ketchup. Het enige wat anders was was de kleur, en toch kocht bijna niemand de groene variant......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Uiteindelijk is zwarte piet gewoon een fictief personage. Volgens sommigen dankt hij zijn huidskleur aan genen, volgens de traditie aan schoorsteenroet. Als we hierover gaan zeuren vind ik ook dat fictieve personages geen andere kleur meer mogen hebben. Dan kan blank evenmin. Dan vind ik Indiana Jones racistisch. Alsof alle blanken archeologen zijn, met een zweep en slordige werkwijze. En dan heb ik het nog niet eens over mime-spelers.

Dat is dan ook het enige waarop gezeurd wordt. Een simpele depictie. We hebben enkel een structurele traditie, en nog steeds geen echte structurele discriminatie. Geen bordjes die zeggen "zwarten niet welkom", geen zwartenbanken achterin de bus. Het is hier geen Zuid-Afrika van voor Mandela.

En de kleuren omdraaien? Als het de traditie was, dan zou ik van mening zijn dat het gezeur is als blanken zich gediscrimineerd voelden. Maar zo is de traditie niet, en omdat een groepje mensen die aan zeuren verslaafd zijn zitten te zeuren moet je het niet veranderen. Bovendien zou hetdan waar schijnlijk alsnog als racisme tegen mensen met een donkere huid worden gezien. Zeurpieten blijven zeuren, haters will be hating.

[ Voor 22% gewijzigd door Amanoo op 26-10-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zanbee schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:31:
@Onbekend Ik heb nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en mensen met een donkere huidskleur ook niet in de tijd dat het (eerder door BtM909 aangehaalde) overdreven Surinaams dialect gesproken werd. Ik was er van overtuigd dat dat kwam doordat Zwarte Piet uit Spanje kwam.
Dat lijkt me ook nogal wiedes. We zien dagelijks donkere mensen om ons heen en zo af en toe een blanke kerel met een witte baard. Niemand vindt dat bijzonder. En elk kind snapt dat de hele jaarlijkse ophef rond Sint en Piet die "naar Nederland komen" niks te maken heeft met de doodgewone witte baarden en donkere gezichten die we het hele jaar al om ons heen zien.
Die link legt een kind niet omdat ze niet alles overanalyseren. Sinterklaas is Sinterklaas, een bisschop die uit Spanje komt, en alle andere mannen met witte baarden zijn Sinterklaas niet. En Zwarte Piet is Zwarte Piet, de knecht van Sinterklaas, en al die andere donkere gezichten zijn geen Zwarte Piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Het gaat natuurlijk om de rolverdeling, de witte man is de baas en de zwarten mogen het werk opknappen, net als in de slavernij.
Dat kan je niet vergelijken met Indiana Jones of Ketchup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Onbekend schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:46:
Wij kennen het niet anders dat Sinterklaas blank is met een grote witte baard, en dat Piet zwart is en zwarte handschoenen draagt.
Als je de kleuren andersom maakt, zullen de mensen dat niet accepteren.

Kijk maar eens naar het experiment van Heinz ketchup. Ze hadden groene ketchup gemaakt de qua ingrediënten en smaak exact het zelfde was als de normale rode ketchup. Het enige wat anders was was de kleur, en toch kocht bijna niemand de groene variant......
Denk dat je hier wel wat veralgemeniseerd, bij eten wilt het oog namelijk ook wat, en gaan we dus minder gemakkelijk dingen eten die we niet gewoon zijn, omdat dat afschrikt (zoals blauwe rijst, of zoals je zelf aanhaalt groene ketchup) terwijl het eigenlijk toch compleet hetzelfde is.

Bij Sinterklaas en ZP daarentegen gaat het niet om het feit dat we het niet graag omgekeerd zouden zien, maar om het feit dat we gewoon al jaren een traditie in stand houden. Uit de verhalen blijkt nu eenmaal dat Sinterklaas blank is en een baard heeft, en dat zwarte piet een donkere huiskleur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Maak Sinterklaas zwart, Zwarte Piet blank, en er wordt wel gezeurd dat het de zwarte is die al zijn spullen moet inleveren (zo kan je Sinterklaas interpreteren, iemand die alles weggeeft/inlevert), net als tijdens de slavernij. Je blijft bezig. Mensen die nu zeuren blijven wel manieren vinden waarop het racistisch is in het nadeel van donkere huidskleuren, daar durf ik mijn hoofd om te verwedden. Kwestie van creatief genoeg zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Amanoo op 26-10-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Soldaatje schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:41:
Het is denk ik wel racistisch, draai het maar eens om, Sinterklaas zwart, witte pieten hoe denken we er dan over?
Ik ben wel voor de gekleurde pieten, en in de liedjes "zwart" vervangen door "knecht" lijkt me ook wel mogelijk.
Gokje: Het is dan racistisch omdat de zwarte geen drol uitvoert en de blanken het werk voor hem laat doen...

Je weet dat politiek correct racisme roepen slechts één richting op werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:29:
[...]

Gokje: Het is dan racistisch omdat de zwarte geen drol uitvoert en de blanken het werk voor hem laat doen...

Je weet dat politiek correct racisme roepen slechts één richting op werkt?
Ik zeg ook niet dat dat beter is of dat we dat moeten doen, het laat alleen een ander beeld zien.
Ik zeg wel dat ik voor de meerkleurige pieten ben, het is misschien raar maar wel correcter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja maar als we dat doen, dan is hagelslag straks ook verboden.
Pagina: 1 ... 17 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]