Heel hard gezegd is Nederland als land een soort tumor die zich steeds verder aan het ontwikkelen is. We maken ons druk om een sprookje wat een kinderfeest is terwijl er duizenden Nederlanders amper te eten hebben met kerstmis etc. Maak je liever daar druk om.
Opgelost!CynicRelief schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:12:
Overigens heeft Bouterse, om eens een andere zwarte piet te noemen, Nederland de slavernij vergeven, dus ja, dat is dus geen issue meer.
https://www.google.com/se...official&client=firefox-a
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Maar het swastika symbool (dus niet de hakenkruis, een symbool wat er van afgeleid is maar gedraaid en gespiegeld is) heeft geen beladen verleden en geeft dus ook geen aanleiding voor de Joden (of wie dan ook) om er tegen te ageren.Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:38:
[...]
Daar komt het ongeveer op neer inderdaad, ik zal het nog een keer uitleggen.
Blackface was in Amerika. Zwarte Piet is in Nederland. Compleet andere continenten. Compleet andere geschiedenis. En dus ook compleet andere ideeën achter een symbool dat er op het eerste gezicht ongeveer het zelfde uitziet.
Het hakenkruis was in Europa. De swastika is in Azië. Compleet andere continenten. Compleet andere geschiedenis. En dus ook compleet andere ideeën achter een symbool dat er op het eerste gezicht ongeveer het zelfde uitziet.
Dus evenmin als Joden eisen dat de swastika's worden verwijderd van Aziatische tempels, zouden zwarte mensen ook niet moeten eisen dat Zwarte Piet verdwijnt uit Nederland. Toch?
Ik kan daarentegen wel voorstellen dat zwarte piet met zijn kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen (het stereotype vroeger van een zwart persoon -> blackface) het beeld opwekt dat men belachelijk gemaakt wordt.
Om naast over boeren maar niet over vrouwen te spreken! Tot in de jaren 50 was de gehuwde Nederlandse vrouw wettelijk handelingsonbekwaam en was de man het officiële gezinshoofd. Gehuwde vrouwen werden ook standaard ontslagen. Daar zie ik ook nog wel een leuke schadeclaim in inzake misgelopen loon.
En dan nog al die andere scheldwoorden voor vrouwen als dom blondje, muts, golddigger enz.
En dan nog al die andere scheldwoorden voor vrouwen als dom blondje, muts, golddigger enz.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
dfrenner schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:55:
[...]
Even jullie aandacht voor het volgende:
[afbeelding]
Wat nou racisme!?

Zwarte Piet door de ogen van een kind. Ontwapenend plaatje.
Maar dat is het juist. Zwarte Piet is helemaal niet discriminerend bedoeld. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet, geen zwart persoon.beat schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:20:
[...]
Maar het swastika symbool (dus niet de hakenkruis, een symbool wat er van afgeleid is maar gedraaid en gespiegeld is) heeft geen beladen verleden en geeft dus ook geen aanleiding voor de Joden (of wie dan ook) om er tegen te ageren.
Ik kan daarentegen wel voorstellen dat zwarte piet met zijn kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen (het stereotype vroeger van een zwart persoon -> blackface) het beeld opwekt dat men belachelijk gemaakt wordt.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hmmmm........ En die schadeclaim van 30 miljard Euro vanuit Suriname die ik gisteren in Nieuwsuur voorbijzag komen dan?
Hierbij verwachtte men ook hulp van de Surinaamse gemeenschap in Nederland.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Geef alleen hulp als ik de helft van die 30 miljard krijg...Louise525 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:23:
[...]
Hmmmm........ En die schadeclaim van 30 miljard Euro vanuit Suriname die ik gisteren in Nieuwsuur voorbijzag komen dan?
Hierbij verwachtte men ook hulp van de Surinaamse gemeenschap in Nederland.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Ik neem genoegen met 1%...Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:25:
Geef alleen hulp als ik de helft van die 30 miljard krijg...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Jij bent zeker geen echte Nederlander
Als je historisch correct wil zijn, dan zijn het de schoorsteenvegers die belachelijk worden gemaakt met zwarte piet.beat schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:20:
[...]
Maar het swastika symbool (dus niet de hakenkruis, een symbool wat er van afgeleid is maar gedraaid en gespiegeld is) heeft geen beladen verleden en geeft dus ook geen aanleiding voor de Joden (of wie dan ook) om er tegen te ageren.
Ik zet er een zak, nee een pallet!, pepernoten op dat dat kansloos is (zoals advocaat Spong in diezelfde uitzending reeds zei).Louise525 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:23:
[...]
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Maar als dat inderdaad het probleem is, dan had dit natuurlijk ook gewoon netjes door degene die er een probleem mee hebben gedaan kunnen worden: Was naar een paar grote organisaties gegaan die de Zwarte Pieten doen en vraag gewoon of die oorbellen (ik wist serieus niet dat dat iets met zwarte te maken had) er niet uit kunnen en de lippenstift wat minder.Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:22:
[...]
Maar dat is het juist. Zwarte Piet is helemaal niet discriminerend bedoeld. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet, geen zwart persoon.
Dat was waarschijnlijk niemand uberhaupt opgevallen. Ach misschien was er even wat gemor over, maar meer dan dat verwacht ik niet.
Wat krijgen we in plaats daarvan? Zwarte Piet is racisme, Zwarte Piet is slavernij, Zwarte Piet moet worden afgeschaft. Oh ja en jullie moeten 30 miljard betalen. Als er op die manier met gestrekt been wordt ingezet dan valt dat bijzonder slecht bij bijzonder veel mensen.
Exact. Met als resultaat dat de pro-Pieten juist nog meer gaan vasthouden aan hoe Zwarte Piet nu is en de modernisering juist langzamer verloopt.
Lippenstift minder? Dat is al een heel stuk minder in vergelijking tot vroeger. Ik zie vrouwen met meer op.
The ramblings of an idiot
Gewoon duivels toch? duivel, neger, wat is het verschil.Amanoo schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
Als je historisch correct wil zijn, dan zijn het de schoorsteenvegers die belachelijk worden gemaakt met zwarte piet.
Voer de krampus gewoon in.
Ja, en de transformatie van Zwarte Piet in een duivels figuur in het Sinterklaas-journaal zodat alle kinderen het kunnen zien. Trauma's richting donkergekleurde mensen gegarandeerd, want ze kunnen zo in een eng wezen veranderenbegintmeta schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:57:
[...]
Gewoon duivels toch? duivel, neger, wat is het verschil.
Voer de krampus gewoon in.
Ja, denk het ook, maar verwacht daaraan voorafgaand nog wel een hoop gedoe!CynicRelief schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Ik zet er een zak, nee een pallet!, pepernoten op dat dat kansloos is (zoals advocaat Spong in diezelfde uitzending reeds zei).
Waar is overigens de boosheid over de media aandacht aan de film: hoe duur is de suiker. Deze film gaat over slavernij (heb hem zelf nog niet gezien).
Aangezien het punt wat herhaaldelijk door de anti-pieten groep wordt gemaakt is dat zwarte piet hen terug doet laten denken aan de slavernij. En dit soort films dan? Die doen dat niet?
Nou kan je natuurlijk zeggen dat je niet naar de film hoeft te kijken als je dat niet wilt maar je hoeft ook niet naar een intocht of tv uitzending van het sinterklaasjournaal te kijken als je dat niet wilt.
Aangezien het punt wat herhaaldelijk door de anti-pieten groep wordt gemaakt is dat zwarte piet hen terug doet laten denken aan de slavernij. En dit soort films dan? Die doen dat niet?
Nou kan je natuurlijk zeggen dat je niet naar de film hoeft te kijken als je dat niet wilt maar je hoeft ook niet naar een intocht of tv uitzending van het sinterklaasjournaal te kijken als je dat niet wilt.
Lol, lees net dat het hele VN onderzoek niet bestaat, Die vrouw doet gewoon een onderzoek op zichzelf en wil dat wel bij de VN gaan voorleggen. Ze is ook geen werknemer van de VN.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Bedoel je dit artikel?Marzman schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:22:
Lol, lees net dat het hele VN onderzoek niet bestaat, Die vrouw doet gewoon een onderzoek op zichzelf en wil dat wel bij de VN gaan voorleggen. Ze is ook geen werknemer van de VN.
http://www.hln.be/hln/nl/...sletter&utm_content=daily
Het staat ook in het AD, op FOK op Geenstijl.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Even voor de duidelijkheid: het gaat niet de consensus worden dat we Pieten minder zwart (en dus meer bruin) gaan maken!
Dan gaan ze toch juist nog meer op negers lijken

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Marzman schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:27:
Het staat ook in het AD, op FOK op Geenstijl.
offtopic:
Sorry ben pas net wakker en zag het zo snel niet in de laatste 5 pagina's voorbijkomen
Sorry ben pas net wakker en zag het zo snel niet in de laatste 5 pagina's voorbijkomen
Verwijderd
En roet is niet bruin maar zwart ...BtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:28:
Even voor de duidelijkheid: het gaat niet de consensus worden dat we Pieten minder zwart (en dus meer bruin) gaan maken!
Maak zwarte piet donkergrijs... problem solved?
Of nog beter:
Blanke pieten (de zwart slaven gesmeerde blanken knechten hebben zich eens gewassen en laten Sint het zware werk doen) en Zwarte sinterklaas (is zelf door de schoorsteen gekropen).
PS: Ik heb zelf niets met sint/piet... val eerder over de "leugen" rondom het gedoe... Wat ook al een erg gevoelig onderwerp is.
Aan de VN: Maak je liever druk om de daadwerkelijke mensenrechten in Qatar... schijnbaar is een wat ongelukkig ingekleurde traditie erger dan echte slavernij.....
Of nog beter:
Blanke pieten (de zwart slaven gesmeerde blanken knechten hebben zich eens gewassen en laten Sint het zware werk doen) en Zwarte sinterklaas (is zelf door de schoorsteen gekropen).
PS: Ik heb zelf niets met sint/piet... val eerder over de "leugen" rondom het gedoe... Wat ook al een erg gevoelig onderwerp is.
Aan de VN: Maak je liever druk om de daadwerkelijke mensenrechten in Qatar... schijnbaar is een wat ongelukkig ingekleurde traditie erger dan echte slavernij.....

[ Voor 84% gewijzigd door Thalaron op 24-10-2013 17:42 . Reden: Drukte te snel verstuur :D ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
nee maak sint ook maar zwart, hij moet ook maar aan het werkThalaron schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:38:
iedereen zwart iedereen blij

ora et labora
Verwijderd
Fair enough (pieten donkergrijs maken).Thalaron schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:38:
Of nog beter:
Dan word het eng, zombie attak!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 24-10-2013 18:10 ]
Ik vraag me af hoe lang het stil blijft als je Zwarte Piet grijs maakt. Ik ben optimistisch, en geef het tot morgen, dan barst de discussie rondom Grijze Piet wel weer opnieuw los.
Wat leven we toch in een gelukkig en welvarend land eigenlijk, dat zoveel mensen zoveel tijd hebben om zo iets onbenulligs te bespreken. Dat was vroeger op de plantages wel anders
Verwijderd
De reden waarom Zwarte Piet zwart is: (vanaf 5:00)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hMn6thkorNs]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hMn6thkorNs]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 18:48 ]
Pietitie is de 2 miljoen likes gepasseerd!
Zijn ze de VN nu voorbij? Dat zou een mooi signaal zijn.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik kan me niet voorstellen dat dezelfde ZP-discussie volgend jaar opnieuw losbarst!
Is dit toch allemaal niet voor niets geweest.
Is dit toch allemaal niet voor niets geweest.

http://www.bnr.nl/opinie/...ljoen-blanke-nederlanders
[ Voor 3% gewijzigd door Pikoe op 24-10-2013 20:32 ]
Dat snap ik du ook niet...BtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:28:
Geen lippen stift, bruin ipv zwart, geen grote oorbellen...
Net een hedendaagse neger in zwarte pieten kledij...
Snap niet wat daar grappig aan is. Dit is precies het effect wat deze discussie heeft: het werkt enorm polariserend. Als er nu verkiezingen zouden komen dan heeft Wilders een makkie. En da's wel 't laatste wat men wil bereiken lijkt me.
Vind het verder een domme column die niks toevoegt en het probleem alleen maar erger maakt. "Weer een buitenlander die er niks van snapt".
https://niels.nu
De ironie.Hydra schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:46:
[...]
Snap niet wat daar grappig aan is. Dit is precies het effect wat deze discussie heeft: het werkt enorm polariserend. Als er nu verkiezingen zouden komen dan heeft Wilders een makkie. En da's wel 't laatste wat men wil bereiken lijkt me.
Vind het verder een domme column die niks toevoegt en het probleem alleen maar erger maakt. "Weer een buitenlander die er niks van snapt".
Het is soms heel handig om te realiseren dat heel veel Nederlanders gewoon racistisch zijn.
Jazeker, racisten heb je in allerlei huidskleuren.Pikoe schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:51:
[...]
De ironie.
Het is soms heel handig om te realiseren dat heel veel Nederlanders gewoon racistisch zijn.
Leuk voorstel van mijn vrienden(neem het niet te serieus). We nemen gewoon Asians als de zwarte piet er niet meer is. Die zijn toch overal beter in en werken harder.
Ik heb de afgelopen week mijn nabije omgeving nog nooit zo vaak het woord "neger" gehoord dan ooit
Deze hele discussie heeft zeker zo zijn werking gehad...
Ik snap niet wat die Quincy in zijn hoofd haalde om hier over te beginnen...
Deze hele discussie heeft zeker zo zijn werking gehad...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik geloof dat het hele begrip racisme een beetje aan het vervagen is. Iemand aanvallen op zijn mening is geen racisme, zelfs als diegene tot een minderheid behoort. Racisme is als je iemand afserveert puur vanwege zijn ras, ongeacht de inhoud van zijn argument. Maar ik denk dat als bij deze mensen iemand van hun eigen/zelfde ras met dezelfde mening aan komt zetten, ze er net zo hard tegenin zullen gaan.Pikoe schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:51:
De ironie.
Ach, dan is hij ook weer op TV. (Ik vond het trouwens wel grappig dat hij in een fragment van een voorgaand jaar toen hij gearresteerd werd op de grond lag te roepen, herhaaldelijk, "ik word geschopt en geslagen", terwijl uit diezelfde beelden het overduidelijk is dat dat niet het geval was. Dat gaf mij al een redelijk beeld van de mate van aandachtstrekkerij.)Cobb schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:59:
Het vervelende is dat mensen die ogenschijnlijk voor een nobel doel strijden veelal voornamelijk strijden voor hun eigenbelang.
[ Voor 35% gewijzigd door Zoijar op 24-10-2013 21:28 ]
Hmm op Bonaire is het niet eens een issue volgens dit artikel in de Trouw. Het is zelfs een eer om zwarte piet te spelen.
Blijft toch vreemd dat een groep zich gediscrimineerd voelt terwijl een andere groep mensen met dezelfde achtergrond het niet snapt. En dan vinden ze het vreemd dat de "blanke" Nederlander het niet begrijpt of ziet.quote: uit het artikel"Zwarte Piet racisme? Nee, hoor. Jongeren vinden het een eer om Piet te zijn. We houden elk jaar een auditie. Iedereen wil wat graag meedoen. Als Piet moet je met kinderen kunnen omgaan, kunstjes kunnen doen, toneelspelen. Natuurlijk worden ze geschminkt. Pretu pretu. Zwarter dan zwart."
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
Niet alleen op bonaire. Hier vind ik het ook een eer om als trompettist in een pietenband mee te spelen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ja, vandaar de dikke grote lippen, kroeshaar en slome domme (surinaamse) accent ...Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:22:
[...]
Maar dat is het juist. Zwarte Piet is helemaal niet discriminerend bedoeld. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet, geen zwart persoon.
Hij is waarschijnlijk Chinees

Dat slome domme accent? Welk slome domme accent? Nogmaals, kijk eens het Sinterklaas journaal.R3M1 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:51:
[...]
Ja, vandaar de dikke grote lippen, kroeshaar en slome domme (surinaamse) accent ...
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 24-10-2013 21:57 ]
En dikke grote lippen?
Ik zie geen grote lippen of hoor een dom accent (hooguit bij Gerard Joling en tante Til):R3M1 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:51:
[...]
Ja, vandaar de dikke grote lippen, kroeshaar en slome domme (surinaamse) accent ...
YouTube: Sinterklaas Pepernoten Chaos Officiele Filmtrailer
Ook geen gouden oorringen overigens.
In deze film worden de blanken een stuk dommer neergezet dan de gemiddelde Piet.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Racisme!!!MrSleeves schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:16:
In deze film worden de blanken een stuk dommer neergezet dan de gemiddelde Piet.
Sorry, hoe lang heb je al geen Zwarte Piet meer gezien? Die dikke lippen zijn al lang exit (meer dan rode lippenstift op de lippen is het niet - ik zie geregeld vrouwen met veel meer) evenals het Surinaamse nepaccent. De Pieten praten gewoon ABN tegenwoordig.R3M1 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:51:
[...]
Afgeven op dingen als het suikerfeest is geen racisme. Sorry, try again.Pikoe schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:51:
[...]
De ironie.
Sommige mensen willen graag verontwaardigd lopen doen. Ze doen maar. Ik denk dat de intocht van sinterklaas dit jaar beter bezocht is dan ook.Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:57:
[...]
Dat slome domme accent? Welk slome domme accent? Nogmaals, kijk eens het Sinterklaas journaal.
[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 24-10-2013 23:05 ]
https://niels.nu
Dus het had een racistische basis en die is er nu niet meer... Zou het dus zijn dat men er problemen mee heeft omdat het nog teveel verwijst naar die racistische grondslag?Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:56:
[...]
Sorry, hoe lang heb je al geen Zwarte Piet meer gezien? Die dikke lippen zijn al lang exit (meer dan rode lippenstift op de lippen is het niet - ik zie geregeld vrouwen met veel meer) evenals het Surinaamse nepaccent. De Pieten praten gewoon ABN tegenwoordig.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Verwijderd
Hier ook. In Amsterdam schijnt ongeveer een derde van de aanmeldingen van de vrijwilligers om zwarte Piet te spelen van Antillianen en Surinamers afkomstig te zijn. En waarom zouden ze het ook niet doen.Zanbee schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:43:
Hmm op Bonaire is het niet eens een issue volgens dit artikel in de Trouw. Het is zelfs een eer om zwarte piet te spelen.
[...]
Blijft toch vreemd dat een groep zich gediscrimineerd voelt terwijl een andere groep mensen met dezelfde achtergrond het niet snapt. En dan vinden ze het vreemd dat de "blanke" Nederlander het niet begrijpt of ziet.
Nu leg je me woorden in de mond.
Zwarte Piet is nooit racistisch bedoeld geweest. Maar in de loop der tijd is er al veel aan Piet aangepast om ervoor te zorgen dat er minder risico is dat hij als racistisch gezien wordt. Geen dikke lippen meer, geen gouden oorring meer, geen vreemd accent meer, roe weg, "mee in de zak naar Spanje" weg, Piet is veel slimmer geworden.
Tegenwoordig is Sinterklaas een verstrooide goeiige opa die veel vergeet. Piet is zijn slimme, vrolijke assistent. Kinderen vroeger waren nog wel eens bang voor Zwarte Piet - tegenwoordig houden ze meer van Piet dan van Sint!
Stel je eens voor dat je een kind hebt in Sinterklaasleeftijd (0 - 8 jaar), hoe ga je zo'n kind uitleggen dat opeens Zwarte Piet er niet meer bij is? Omdat hij zwart is? Je leert het kind dan JUIST wat racisme is.
Zwarte Piet is nooit racistisch bedoeld geweest. Maar in de loop der tijd is er al veel aan Piet aangepast om ervoor te zorgen dat er minder risico is dat hij als racistisch gezien wordt. Geen dikke lippen meer, geen gouden oorring meer, geen vreemd accent meer, roe weg, "mee in de zak naar Spanje" weg, Piet is veel slimmer geworden.
Tegenwoordig is Sinterklaas een verstrooide goeiige opa die veel vergeet. Piet is zijn slimme, vrolijke assistent. Kinderen vroeger waren nog wel eens bang voor Zwarte Piet - tegenwoordig houden ze meer van Piet dan van Sint!
Stel je eens voor dat je een kind hebt in Sinterklaasleeftijd (0 - 8 jaar), hoe ga je zo'n kind uitleggen dat opeens Zwarte Piet er niet meer bij is? Omdat hij zwart is? Je leert het kind dan JUIST wat racisme is.

Nee hoor, da's mijn conclusie nav jouw uitspraken. Ik heb ergens (ja tig pagina's geleden toch al toegelicht dat ik dat vondMx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:19:
Nu leg je me woorden in de mond.
Daar ben ik het dan niet met je eensZwarte Piet is nooit racistisch bedoeld geweest. Maar in de loop der tijd is er al veel aan Piet aangepast om ervoor te zorgen dat er minder risico is dat hij als racistisch gezien wordt. Geen dikke lippen meer, geen gouden oorring meer, geen vreemd accent meer, roe weg, "mee in de zak naar Spanje" weg, Piet is veel slimmer geworden.
Nogmaals, ik ben niet van 't kamp zwarte Piet afschaffen hè[...]
Dan kunnen we de bijbel ook wel verbiedenBtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:10:
[...]
Dus het had een racistische basis en die is er nu niet meer... Zou het dus zijn dat men er problemen mee heeft omdat het nog teveel verwijst naar die racistische grondslag?
http://robertnielsen21.wo...-the-bible-part-5-racism/
Op zich lijkt het me alleen maar positief je kind te leren wat racisme, seksisme enz zijn.Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:19:
... Je leert het kind dan JUIST wat racisme is. ...
"Sorry lieverd, maar Zwarte Piet mag niet meer meedoen omdat hij zwart is."
Dus je leert het kind dan dat het normaal is om iemand buiten te sluiten om zijn huidskleur...
Dus je leert het kind dan dat het normaal is om iemand buiten te sluiten om zijn huidskleur...

Niet als ze nog geen 7 zijn. Laat ze lekker kind zijn.begintmeta schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:29:
[...]
Op zich lijkt het me alleen maar positief je kind te leren wat racisme, seksisme enz zijn.
Tuurlijk mag je ze wel uitleggen dat ze niet iedere neger Zwarte Piet moet noemen en waarom niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2013 23:31 ]
Tot eergisteren was ik het evenmin, maar hoe langer deze discussie duurt i.c.m. een kort bezoekje aan het pro-pieten kamp doen me aardig twijfelen.BtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:24:
Nogmaals, ik ben niet van 't kamp zwarte Piet afschaffen hè
Het is werkelijk sneu. Een paar hotemetoten stellen een figuur ter discussie, krijgen een platform ter beschikking en in plaats van dat er enige vorm van zelf-reflektie plaats vindt gaan alle hakken in het zand en wordt er net zo hard moord en brand geschreeuwd dat 'onze' cultuur ten onder gaat.

Zijn we dan werkelijk zo armetierig?
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Ik heb nog nooit zo'n pik zwarte neger gezien.R3M1 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:51:
Nog nooit een neger met fel rode lippenstiftt en grote oorbellen...
Welk accent? Nog nooit van mijn leven (ben 29 jaar oud) een zwarte piet met surinaams accent meegemaakt.
Man man man, dat calimero effect heeft hard toegeslagen op Suriname zeg.
Zwarte piet is een icoon, een fictieve persoon.
Vergelijk het met een oempa loempa. Fictief, niet echt.
Uit een verhaal, heel onschuldig!
Eigenlijk zelfs een held voor alle kinderen en ouders, want zonder zwarte piet zou het sinterklaasverhaal erg ongeloofwaardig zijn...
Maar Lustucru, het is het anti-kamp dat als eerste de hakken in het zand zette. Dat het pro-kamp dan ook de hakken in het zand zet is een logische reactie. Het is alleen contraproductief. Zwarte Piet is constant aan verandering onderhevig. Door gewoon te polderen, had het anti-kamp de verandering kunnen versnellen. Nu vertragen ze de verandering juist.
Ik kon het niet laten om mezelf opnieuw te quoten. Dankzij Prem en Quincy zijn we weer helemaal terug bij af. Die zullen zich nog wel achter de oren krabben over wat ze nu werkelijk hebben bereikt.Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:
[...]
ik vind het maar holle retoriek die je aanhaalt. Je kunt met je gedachte prima ook andere gebruiken/tradities/geloofsbeleidenissen ter discussie plaatsen. Zullen we dan maar ook de ramadan, kerst, pasen, zondag en de rest ook maar ter discussie stellen. Voor ieder element zullen we wel een paar gekwetsden kunnen vinden met prima argumenten waarop het afgeschaft dient te worden.
Sturen "in" is tot daaraan toe maar dan moet het wel gebeuren langs de geleidelijke weg. Nu wordt een kinderfeest gekaapt op verkeerde motieven, een ieder weet dat geheel niet gaat om slavernij en dat weten de gekleurde medelanders net zo goed. Zij de gekleurde medelanders hebben helemaal niets meer met slavernij te maken. Het gekwetst voelen strookt totaal niet meer in de tijd waarin we leven en hoe het feest landsbreed geviert wordt. Sterker nog, de boze gekleurde medelander heeft er alleen maar voor gezorgd dat we weer terug bij af zijn. Ruim 20 jaar werken aan tolerantie en acceptatie in keer bij het grof vuil gezet puur en alleen om een persoonlijke onhebbelijkheid, het niet willen gunnen. Als ik nu alle reacties op twitter en facebook op een hoop veeg zou Wilders in zijn nopjes zijn. Binnen 1 week tijd is nederland veel rechtser geworden dan dat we in jaren hebben gekend.. en bedankt
Hier een leuk stuk over de oorsprong van zwarte piet : http://www.abedeverteller...klaas-een-racist-of-niet/
Maar sint was gewoon een vieze priester:

[ Voor 30% gewijzigd door Bulls op 24-10-2013 23:53 ]
De vraag is hoelang duurt het voordat het acceptabel wordt.Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:28:
[...]
Dan kunnen we de bijbel ook wel verbieden
http://robertnielsen21.wo...-the-bible-part-5-racism/
Ik had een discussie met een geschiedkundige die verwacht dat binnen een afzienbaar aantal jaar mein kampf gewoon weer vrij verkrijgbaar zal zijn (terwijl dat tot nu toe nog steeds een probleem is). De bijbel is iets ouder dan zwarte pieten in Nederland en dat boek van Hitler
Oooh mensen, dfrenner heeft het allemaal niet meegemaakt en vind t geen probleem, dus we kunnen het afsluiten! Nothing to see, move along ....dfrenner schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:36:
[...]
Ik heb nog nooit zo'n pik zwarte neger gezien.
Nog nooit een neger met fel rode lippenstiftt en grote oorbellen...
Welk accent? Nog nooit van mijn leven (ben 29 jaar oud) een zwarte piet met surinaams accent meegemaakt.
Man man man, dat calimero effect heeft hard toegeslagen op Suriname zeg.
Zwarte piet is een icoon, een fictieve persoon.
Vergelijk het met een oempa loempa. Fictief, niet echt.
Uit een verhaal, heel onschuldig!
Eigenlijk zelfs een held voor alle kinderen en ouders, want zonder zwarte piet zou het sinterklaasverhaal erg ongeloofwaardig zijn...
[ Voor 41% gewijzigd door BtM909 op 24-10-2013 23:50 ]
Verwijderd
Dan is de priester dus niet veel veranderd in de loop der jarenBulls schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:48:
Hier een leuk stuk over de oorsprong van zwarte piet : http://www.abedeverteller...klaas-een-racist-of-niet/
[afbeelding]
Mijn punt was meer dat je overal wel een basis van racisme kan zien. Moeten we alles dan maar verbieden en veranderen?BtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:48:
[...]
De vraag is hoelang duurt het voordat het acceptabel wordt.
Ik had een discussie met een geschiedkundige die verwacht dat binnen een afzienbaar aantal jaar mein kampf gewoon weer vrij verkrijgbaar zal zijn (terwijl dat tot nu toe nog steeds een probleem is). De bijbel is iets ouder dan zwarte pieten in Nederland en dat boek van Hitler
[...]
Oooh mensen, dfrenner heeft het allemaal niet meegemaakt en vind t geen probleem, dus we kunnen het afsluiten! Nothing to see, move along ....
Daar los je niks mee op. Leer kinderen gewoon dat ze niet racistisch moeten zijn en hoe ze er mee om moeten gaan als andere mensen wel racistisch zijn. Ik was niet helemaal duidelijk. Excuses.
Haha dfrenner heeft gesproken...
Maar even serieus. Dat accent en domme gedrag kwam in de jaren 80 nog geregeld voor. Daarna steeds minder.
Ik hoef je, neem ik aan, je niet te vertellen dat dat een jij-bak is?Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:37:
Maar Lustucru, het is het anti-kamp dat als eerste de hakken in het zand zette. Dat het pro-kamp dan ook de hakken in het zand zet is een logische reactive.
Of het helemaal waar is weet ik ook niet zo. De arrestatie vorig jaar is een aardige verharding van de discussie geweest. Ja, een paar rellers hebben overdreven veel exposure gehad, maar (ook) de ronduit racistische commentaren op o.a. facebook vind ik echt zorgwekkend.
Ook dat is niet alleen te wijten aan degenen die kritiek hebben op het uiterlijk van Zwarte Piet. Het commentaar is deels terecht en onderbouwd. Door dat weg te wuiven, of vast te houden aan ' onze intenties' -wat jij hier doet met 'Maar hier in Nederland kennen we die Blackface-geschiedenis helemaal niet.'- maak je en onderscheid tussen 'onze' cultuur en 'hun' cultuur. Dat onderscheid is kunstmatig.Het is alleen contraproductief. Zwarte Piet is constant aan verandering onderhevig. Door gewoon te polderen, had het anti-kamp de verandering kunnen versnellen. Nu vertragen ze de verandering juist.
In een samenleving gaat het niet alleen om intenties van de ene groep, maar ook om de ervaring van de andere. Dat gaat twee kanten op. Als mijn buurtgenoten zich bedreigd voelen door een groepje zuipende daklozen op straat heeft het weinig zin om alleen maar te verwijzen naar het feit dat die gasten alleen maar van hun biertje willen genieten.
Wat me dan echt zorgen baart zijn de angstige, bijna xenofobe reacties. 'Zij hebben ons al het suikerfeest opgedrongen en nu raken we ook nog Sinterklaas kwijt'. Ook hier weer de kunstmatige tegenstelling tussen 'zij' en 'wij'. Het Sinterklaasfeest wordt echt niet bedreigd als een symbool sneuvelt. Een paar jaar geleden was het huis te klein toen werd voorgesteld om het kruis uit de mijter van Sinterklaas te halen. We hebben het prima overleefd.
Wat ik voorsta is een sterke cultuur, gebed in een traditie, die niet meteen in een kramp schiet als een paar hotemoten al dan niet terechte kritiek uitoefenen. Die sterke cultuur lijkt nu verder weg dan ooit.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Toen dat ene (surinaamse/antilians)vrouwtje (Barryl Biekman) (http://www.eenvandaag.nl/...lavernij_en_moet_stoppen_ ) die de melding bij de VN heeft gedaaan bij EenVandaag dinsdag op TV zag.
Met haar arrogante utspraken en zo'n gezichtsuitdrukking van en net geen geniepige SMILE van: "Lekker PUH. : en "Nu kan ik jullie nederlanders een tegen het zere been aanschoppen."
Toen Dacht ik. Die mag van mij metteen naat Timbuktu vertrekken. Ga ik ook nog voor collectern via Internet voor een Rot-OP premie. Eens kijken hoe zij dat zouden vinden als zich een groep Nederlanders in suriname met hun acherlijke feesten zou bemoeien omdat niet meer met de tijd is meegegaan(zoals Vodoo met Baron Samedi die weer WIT is. Da's ook discriminatie en niet aankomen van : vanwege de witte biitte/schedel dan zeg ik vanwege het zwarte roet.

Anders komen we met een busje met grote muzieksyteem er op het dak langs en spelen we dag en nacht Sinterklaassliedjes voor haar huis tot ze vanzelf de biezems pakt.
het is hier nog steeds en democratie en nog steeds nederland. Dus de meeste stemmen gelden en de buitenlanders moeten zich aanpassen en niet de nederlanders.
Ik doe deerste 10,-€ in de pot voor haar OPROTpremie. Wie wil nog bijdragen ?
Met haar arrogante utspraken en zo'n gezichtsuitdrukking van en net geen geniepige SMILE van: "Lekker PUH. : en "Nu kan ik jullie nederlanders een tegen het zere been aanschoppen."
Toen Dacht ik. Die mag van mij metteen naat Timbuktu vertrekken. Ga ik ook nog voor collectern via Internet voor een Rot-OP premie. Eens kijken hoe zij dat zouden vinden als zich een groep Nederlanders in suriname met hun acherlijke feesten zou bemoeien omdat niet meer met de tijd is meegegaan(zoals Vodoo met Baron Samedi die weer WIT is. Da's ook discriminatie en niet aankomen van : vanwege de witte biitte/schedel dan zeg ik vanwege het zwarte roet.

Anders komen we met een busje met grote muzieksyteem er op het dak langs en spelen we dag en nacht Sinterklaassliedjes voor haar huis tot ze vanzelf de biezems pakt.

het is hier nog steeds en democratie en nog steeds nederland. Dus de meeste stemmen gelden en de buitenlanders moeten zich aanpassen en niet de nederlanders.
Ik doe deerste 10,-€ in de pot voor haar OPROTpremie. Wie wil nog bijdragen ?
[ Voor 22% gewijzigd door Dr.Jake op 25-10-2013 02:29 . Reden: smilies ]
Het gaat me hier niet of het zou overleven of niet. Het gaat erom dat zich de buiten;landers moeten aanpassen od anders weer vertrekken en niet de nederlanders steeds maar buigen.Een paar jaar geleden was het huis te klein toen werd voorgesteld om het kruis uit de mijter van Sinterklaas te halen. We hebben het prima overleefd.
Het een princiepekwestie voor mij. : Take it or Leave (it / the county) .
Of zorg via een democratische meerderheid voor vernadering en niet als minderheid de meerderheid dikteren wat er te doen is.
Dat is het "wake the Dog" prinzipe. De staart zwaait met de hond en niet zoals het hoort andersom.
[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Jake op 25-10-2013 02:48 ]
Om het even op te sommen:
- de oorsprong van zwarte piet heeft niets te maken met slavernij
- zwarte piet is altijd als gelijkwaardig beschouwd aan sinterklaas
- zwarte piet is zwart gewoon omdat hij zwart is net als dat sinterklaas een witte baard heeft en een mijter op z'n kop
mogen we nu aub dit kinderfeest gewoon blijven vieren waarbij we de kleintjes met een klein beetje bedrog een educatieve les leren?
- zwarte piet is zwart gewoon omdat hij zwart is net als dat sinterklaas een witte baard heeft en een mijter op z'n kop
mogen we nu aub dit kinderfeest gewoon blijven vieren waarbij we de kleintjes met een klein beetje bedrog een educatieve les leren?
Intentionally left blank
Inderdaad, er is volgens mij bijna geen Nederlander die er anders over denkt. Veronderstellen dat zwarte piet de slaaf is van sinterklaas, puur en alleen om het feit dat hij zwart is, dat vind ik nou racisme.crisp schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 03:43:
pffff.. zijn jullie nou nog steeds bezig? 
ik begrijp natuurlijk dat je echt 64 pagina's nodig hebt om jezelf aan te praten dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft.
ik denk dat als sint maarten zou worden aangeklaagd als een kinderfeest met racistische trekjes dat deze discussie met moeite 5 pagina's had gehaald omdat dat idd onzin zou zijn.
ik begrijp natuurlijk dat je echt 64 pagina's nodig hebt om jezelf aan te praten dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft.
ik denk dat als sint maarten zou worden aangeklaagd als een kinderfeest met racistische trekjes dat deze discussie met moeite 5 pagina's had gehaald omdat dat idd onzin zou zijn.
Webjunkie, ik snap wel dat mensen die niet begrijpen wat het Sinterklaasfeest is het als racistisch zouden kunnen zien. We hebben 64 pagina's nodig gehad om te proberen de tegenstanders daarvan te overtuigen.
Laten we wel wezen, de tegenstanders van het Sinterklaasfeest zijn een kleine minderheid. De Pietitie heeft inmiddels in 2 dagen tijd meer dan 2 miljoen likes gekregen, dat is 1/3 van alle Nederlandse Facebookgebruikers; terwijl de pagina "Zwarte Piet is racisme" het moet doen met 7.000 likes. Uit een peiling blijkt dat bijna 90% van de bevolking het Sinterklaasfeest wil houden zoals het is, inclusief Zwarte Piet. Uit een peiling onder zwarte Nederlanders in de drie grootste steden blijkt dat meer dan 2/3 geen enkel probleem ziet in Zwarte Piet.
Ik zou durven zeggen dat Zwarte Piet in Nederland populairder is dan de koning.
Zeggen dat Zwarte Piet "overduidelijk racistisch" is, is als zeggen dat die Aziatische swastika's "overduidelijk antisemitisch" zijn. Gewoon pertinent onjuist en gebaseerd op de historie van een compleet andere cultuur.
Laten we wel wezen, de tegenstanders van het Sinterklaasfeest zijn een kleine minderheid. De Pietitie heeft inmiddels in 2 dagen tijd meer dan 2 miljoen likes gekregen, dat is 1/3 van alle Nederlandse Facebookgebruikers; terwijl de pagina "Zwarte Piet is racisme" het moet doen met 7.000 likes. Uit een peiling blijkt dat bijna 90% van de bevolking het Sinterklaasfeest wil houden zoals het is, inclusief Zwarte Piet. Uit een peiling onder zwarte Nederlanders in de drie grootste steden blijkt dat meer dan 2/3 geen enkel probleem ziet in Zwarte Piet.
Ik zou durven zeggen dat Zwarte Piet in Nederland populairder is dan de koning.
Zeggen dat Zwarte Piet "overduidelijk racistisch" is, is als zeggen dat die Aziatische swastika's "overduidelijk antisemitisch" zijn. Gewoon pertinent onjuist en gebaseerd op de historie van een compleet andere cultuur.
Net zoals dat het bij Sint Nicolaas onzin is. Dat er mensen vinden dat het racisme is betekend niet dat het racisme is.
Ik heb nog niet een goed argument gehoord waarom het racisme is. Ik hoor alleen maar 'maar het is racistisch!!!' zonder iets aan te tonen. Het uiterlijk van Zwarte Piet? Tja, jezelf associeren met zo'n uiterlijk zegt meer over het beeld wat je van jezelf hebt. Het is een slaaf? Er is al diverse malen uitgelegd dat het enige raakvlak wat Zwarte Piet heeft met slavernij is dat het volgens de legendes een bevrijde slaaf zou zijn geweest. Is er iets mis met een vrije (ex-)slaaf? De tegenstanders willen niet aan de slavernij herinnerd worden, maar ze willen er nog wel even 30 miljard voor zien.
Ik heb nog niet een goed argument gehoord waarom het racisme is. Ik hoor alleen maar 'maar het is racistisch!!!' zonder iets aan te tonen. Het uiterlijk van Zwarte Piet? Tja, jezelf associeren met zo'n uiterlijk zegt meer over het beeld wat je van jezelf hebt. Het is een slaaf? Er is al diverse malen uitgelegd dat het enige raakvlak wat Zwarte Piet heeft met slavernij is dat het volgens de legendes een bevrijde slaaf zou zijn geweest. Is er iets mis met een vrije (ex-)slaaf? De tegenstanders willen niet aan de slavernij herinnerd worden, maar ze willen er nog wel even 30 miljard voor zien.

Kijk jij snapt het!BtM909 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:48:
Oooh mensen, dfrenner heeft het allemaal niet meegemaakt en vind t geen probleem, dus we kunnen het afsluiten! Nothing to see, move along ....
Maar juist door het bagataliseren, vergeet je dat het wel juiste constateringen zijn.
Wie heeft ooit een zwarte piet meegemaakt die een surinaams accent naspeelt!?
Roept u maar...
Dan punt 2, VANDAAG DE DAG, ik doe het maar in cabs, want mensen lezen het bewust niet of reageren er bewust niet op... Vandaag de dag doen zwarte pieten dat niet, dus problem solved!
Nummer 2, top!Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:10:
Haha dfrenner heeft gesproken...
(Leggen jullie het mevrouw dfrenner ook even uit?)
Ik ben van 84, dus zo vreemd is het dus niet...Maar even serieus. Dat accent en domme gedrag kwam in de jaren 80 nog geregeld voor. Daarna steeds minder.
Maar we leven nu niet in de jaren 80, maar in 2013...
Vandaag de dag komt het niet voor, dus een non-argument.
Omdat er gewoon niets achter zit...Webjunkie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:50:
pffff.. zijn jullie nou nog steeds bezig?
Ga hier eens op in dan:
crisp schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 03:43:
Ik kan het niet zien, omdat er geen racistische bedoelingen achter zitten.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:02:
Webjunkie, ik snap wel dat mensen die niet begrijpen wat het Sinterklaasfeest is het als racistisch zouden kunnen zien. We hebben 64 pagina's nodig gehad om te proberen de tegenstanders daarvan te overtuigen.
Daarnaast is het wel erg makkelijk de "racisme-kaart" te spelen tegenwoordig...
InderdaadZeggen dat Zwarte Piet "overduidelijk racistisch" is, is als zeggen dat die Aziatische swastika's "overduidelijk antisemitisch" zijn. Gewoon pertinent onjuist en gebaseerd op de historie van een compleet andere cultuur.
Juist!McBoom schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:04:
Net zoals dat het bij Sint Nicolaas onzin is. Dat er mensen vinden dat het racisme is betekend niet dat het racisme is.
JepIk heb nog niet een goed argument gehoord waarom het racisme is. Ik hoor alleen maar 'maar het is racistisch!!!' zonder iets aan te tonen. Het uiterlijk van Zwarte Piet? Tja, jezelf associeren met zo'n uiterlijk zegt meer over het beeld wat je van jezelf hebt. Het is een slaaf? Er is al diverse malen uitgelegd dat het enige raakvlak wat Zwarte Piet heeft met slavernij is dat het volgens de legendes een bevrijde slaaf zou zijn geweest. Is er iets mis met een vrije (ex-)slaaf? De tegenstanders willen niet aan de slavernij herinnerd worden, maar ze willen er nog wel even 30 miljard voor zien.
Het simpele feit dat iemand aanstoot neemt is niet voldoende. Wat mij betreft heeft een zwarte Nederlander die zich aangesproken voelt door het Sinterklaas feest daar net zoveel recht op als een Protestante Nederlander of een vrouwelijke Nederlander (the list goes on, maar je snapt wat ik bedoel). Het stamt nou eenmaal uit een tijd dat Nederland Katholiek was, vrouwen niet werkten en zeker niet de baas waren en een zwart persoon nog een stereotype was. Dan kan iedereen wel een reden vinden waarom het feest afgeschaft moet worden, maar we kunnen ook met zn alle tolereren dat het feest is wat het is en zich op een natuurlijke manier ontwikkelt binnen onze samenleving.
Ik persoonlijk vind het niks dat de oudste de baas is, maar daar kan ik een heel punt van maken, actie voeren dat er ook een jongere Sinterklaas moet komen en een oudere Zwarte Piet, of ik accepteer dat Sinterklaas nou eenmaal Sinterklaas is. Ik weet dat het niet bedoeld wordt als sneer naar jongeren dus ik kies er voor om geen aanstoot te nemen en lekker mee te doen.
Wat mij betreft is het uitsluitend een probleem van de Zeur Pieten dat die er voor kiezen om aanstoot te nemen. Ze hebben de slavernij niet meegemaakt, sterker nog ze kunnen niet eens iemand gekend hebben die dat wel heeft, dus dat ze persoonlijk geraakt worden gaat niet op. Ze worden net zo persoonlijk geraakt door de slavernij als ik wordt geraakt door de Spanjaarden in de 80 jarige oorlog. De vergelijking met WO2 vind ik ongepast, omdat dat veel recenter was. Bovendien zijn de scherpe slavernij gerelateerde randjes, als ze er al waren, al lang van het Sinterklaasfeest af gesleten.
We kunnen het toch nooit iedereen helemaal naar zn zin maken en zonder dit soort cultuur zou het helemaal een saai land zijn. Laten we blij zijn dat we het zo goed hebben in dit land dat we niks anders hebben om ons druk over te maken. Dat geldt ook in het bijzonder voor de Zwarte Nederlanders, blijkbaar is "echt" racisme zo goed als verdwenen want anders zouden ze zich daar wel druk om maken.
Ik persoonlijk vind het niks dat de oudste de baas is, maar daar kan ik een heel punt van maken, actie voeren dat er ook een jongere Sinterklaas moet komen en een oudere Zwarte Piet, of ik accepteer dat Sinterklaas nou eenmaal Sinterklaas is. Ik weet dat het niet bedoeld wordt als sneer naar jongeren dus ik kies er voor om geen aanstoot te nemen en lekker mee te doen.
Wat mij betreft is het uitsluitend een probleem van de Zeur Pieten dat die er voor kiezen om aanstoot te nemen. Ze hebben de slavernij niet meegemaakt, sterker nog ze kunnen niet eens iemand gekend hebben die dat wel heeft, dus dat ze persoonlijk geraakt worden gaat niet op. Ze worden net zo persoonlijk geraakt door de slavernij als ik wordt geraakt door de Spanjaarden in de 80 jarige oorlog. De vergelijking met WO2 vind ik ongepast, omdat dat veel recenter was. Bovendien zijn de scherpe slavernij gerelateerde randjes, als ze er al waren, al lang van het Sinterklaasfeest af gesleten.
We kunnen het toch nooit iedereen helemaal naar zn zin maken en zonder dit soort cultuur zou het helemaal een saai land zijn. Laten we blij zijn dat we het zo goed hebben in dit land dat we niks anders hebben om ons druk over te maken. Dat geldt ook in het bijzonder voor de Zwarte Nederlanders, blijkbaar is "echt" racisme zo goed als verdwenen want anders zouden ze zich daar wel druk om maken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Hoewel ik ze absoluut niet goed wil praten, en soms ik bijvoorbeeld als ik op powned reacties lees ik gewoon schrik (laatst dat een 94 jarige moslima was gedood bij rellen, reacties: Zal wel verdiend zijn, want de daders waren Boedisten en die zullen anders nooit geweldadig zijn), wil ik dit toch een beetje nuanceren.Lustucru schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:27:
[...]
Ik hoef je, neem ik aan, je niet te vertellen dat dat een jij-bak is?
Of het helemaal waar is weet ik ook niet zo. De arrestatie vorig jaar is een aardige verharding van de discussie geweest. Ja, een paar rellers hebben overdreven veel exposure gehad, maar (ook) de ronduit racistische commentaren op o.a. facebook vind ik echt zorgwekkend.
Als eerste is het toch imo wel uitgelokt door het anti-kamp, door alle voorstanders weg te zetten als racisten waar alle zwarte gebukt onder gaan. Dan kan ik ook wel een beetje de reactie voorstellen dat ze dan misschien allemaal maar moeten oprotten.
Daarnaast is een flink gedeelte van elke bevolking gewoon een idioot. Technisch gezien zijn die reacties racistisch. Echter ze waren waarschijnlijk exact hetzelde geweest als het een ander doelwit was: Nu zijn het de 'kut buitenlanders die moeten oprotten', maar als het de Friezen waren, feministen, Fransen, etc, had je eenzelfde reactie gezien. Als je op de afvoerput van het Nederlandse internet kijkt, NuJij, en je op een random flink bediscussieerd onderwerp kijkt dan heb je goede kans dat het er vol staat met oproepen tot lynchpartijen van bankdirecteuren, of gewoon iedereen die meer geld heeft.
Oftewel ik wil zulk soort reacties absoluut niet goedpraten, maar ik denk wel dat het niet zozeer een flinke groep racisten is, maar meer een flinke groep idioten die zich ook nogal door emoties laten meeslepen.
nou, laatste keer dan.
ben voor dit jaar wel een beetje klaar met klaas
was vroegah normaal.
maar ja, ben waarschijnlijk ook een stukkie ouder dan jij
http://www.ad.nl/ad/nl/10...ebben-oogkleppen-op.dhtml
lees wat kunst historicus elmer kolfin er van zegt
http://www.trouw.nl/tr/nl...knaap-uit-17de-eeuw.dhtml
klaas is de baas en piet is hoogstens werknemer.
piet is zwart omdat hij in een mijn heeft geleefd waar klaas een meissie bezwangerd had (wat voor een verhaal is dat toch :D)
maar ik heb nog nooit gehoord dat piet zwart is omdat hij toevallig zwart is.
dat zou opzich al racistisch zijn, want dat zou betekenen dat klaas al 200 jaar geen witte mensen voor zich wil hebben werken.
oh oh oh wat worden we gediscrimineerd in eigen land omdat "buitenstaanders" kritiek hebben op ons feestje.
* Webjunkie steekt z'n hand op.dfrenner schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:26:
[...]
Wie heeft ooit een zwarte piet meegemaakt die een surinaams accent naspeelt!?
Roept u maar...
was vroegah normaal.
maar ja, ben waarschijnlijk ook een stukkie ouder dan jij
lees wat een hoogleraar europese etnologie aan de universiteit van amsterdam en verbonden aan het Meertens Instituut. (Dit wetenschappelijke instituut bestudeert de Nederlandse taal en cultuur en houdt zich onder meer bezig met tradities en rituelen.) er van zegt.Ga hier eens op in dan:
nee, zelfs als knecht geen slaaf betekent dan betekent het iig ondergeschikte.- zwarte piet is altijd als gelijkwaardig beschouwd aan sinterklaas
nee, piet is zwart omdat ie door de schoorsteen kruipt.- zwarte piet is zwart gewoon omdat hij zwart is net als dat sinterklaas een witte baard heeft en een mijter op z'n kop
piet is zwart omdat hij in een mijn heeft geleefd waar klaas een meissie bezwangerd had (wat voor een verhaal is dat toch :D)
maar ik heb nog nooit gehoord dat piet zwart is omdat hij toevallig zwart is.
dat zou opzich al racistisch zijn, want dat zou betekenen dat klaas al 200 jaar geen witte mensen voor zich wil hebben werken.
de klaasaanhangers spelen de discriminatiekaart anders zelf ook veelvuldig.Ik kan het niet zien, omdat er geen racistische bedoelingen achter zitten.
Daarnaast is het wel erg makkelijk de "racisme-kaart" te spelen tegenwoordig...
oh oh oh wat worden we gediscrimineerd in eigen land omdat "buitenstaanders" kritiek hebben op ons feestje.
Raar dat deze discussie maar blijft doorgaan. Heb al een TR gemaakt, want het begint echt wel te vervelen hoor. Op Facebook zijn er ook nog wat stuiptrekkingen bij sommige mensen, maar de meesten hebben wel door dat het nu (hopelijk) voorgoed voorbij is met deze discussie
Op FB is er zelfs al parodie.... https://www.facebook.com/chrietitie
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Je hebt een TR aangemaakt omdat je een discussie niet interessant vindt?Dennahz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:06:
Raar dat deze discussie maar blijft doorgaan. Heb al een TR gemaakt, want het begint echt wel te vervelen hoor. Op Facebook zijn er ook nog wat stuiptrekkingen bij sommige mensen, maar de meesten hebben wel door dat het nu (hopelijk) voorgoed voorbij is met deze discussie
Brb, tijd om wat TRs te maken.
Deze website geeft weer een ander achtergrond. Feit is dat er niemand is die met zekerheid kan beweren waar het vandaan komt.[b]Webjunkie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:06:
lees wat een hoogleraar europese etnologie aan de universiteit van amsterdam en verbonden aan het Meertens Instituut. (Dit wetenschappelijke instituut bestudeert de Nederlandse taal en cultuur en houdt zich onder meer bezig met tradities en rituelen.) er van zegt.
[...]
[quote=Art.1]
Oorsprong
Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel. In Duitsland wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, een naam die ook voor de duivel wordt gebruikt.
Soms valt de rol van de duivel en de rol van Sint in één figuur samen. In het Engels wordt de figuur van de duivel ook wel 'Old Nick' genoemd. Sinterklaas heeft hier klaarblijkelijk de slechte naam van zijn knecht overgenomen.[\quote]
bron: Art.1 is het landelijk kenniscentrum op het gebied van discriminatie op alle gronden (leeftijd, seksuele voorkeur, afkomst etc.) Iedereen die discriminatie wil of moet voorkomen en bestrijden, zoals overheden, bedrijven en belangenorganisaties, kan bij Art.1 terecht voor informatie, onderzoek, advies en training op maat.
[ Voor 11% gewijzigd door Zanbee op 25-10-2013 10:31 ]
Als een topic begint te vervelen gewoon het
in je followlist van topics aanvinken. Als we voor alle oninteressante discussies een TR gingen maken kan GOT wel weg.
Als het nou een flame/troll/offtopic discussie wordt ok.
Ik moet wel zeggen dat de plaatjesmakers steeds creatiever worden met de (flauwe) plaatjes zwarte piet/sinterklaas.

Als het nou een flame/troll/offtopic discussie wordt ok.
Ik moet wel zeggen dat de plaatjesmakers steeds creatiever worden met de (flauwe) plaatjes zwarte piet/sinterklaas.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Goed, laten we wat argumenten van de anti-pieten op een rij zetten.
Zwarte Piet is duidelijk racistisch.
Hoezo, "duidelijk"? Inderdaad, Zwarte Piet lijkt op die beruchte Blackface maar heeft er cultureel en historisch niets mee te maken. Ik kan best begrijpen dat iemand die bekend is met Blackface en die voor het eerst Zwarte Piet ziet, daardoor geschokt kan zijn - net zoals een Europeaan die voor het eerst in Azië een tempel met hakenkruizen erop ziet ook geschokt kan zijn. Maar Zwarte Piet is niet "duidelijk racistisch". Als dat wel zo zou zijn dan zou het immers niet zo zijn dat een ruime meerderheid van Nederland dat niet ziet, toch?
Zwarte Piet is een slaaf.
Het is helemaal niet duidelijk of Zwarte Piet nou wel of niet van origine een slaaf is. Sint Nicolaas zou juist slaven bevrijd hebben - daar is inderdaad geen bewijs voor. Zwarte Piet is in de 19e eeuw gemodelleerd naar 16e-eeuwse slaven - sterke aanwijzing maar geen bewijs. Een blanke die de baas is over zoveel zwarten, dat moet wel slavernij zijn - als dat niet een bevooroordeelde conclusie is, weet ik het ook niet meer. Er is geen hard bewijs dat Zwarte Piet in oorsprong een slaaf is geweest. Maar zelfs als dat zo zou zijn, is de moderne Zwarte Piet zeker geen slaaf meer. Hij is een vrolijke, slimme, flamboyante sidekick van de verstrooide, vergeetachtige, muffige Sinterklaas. Hij heeft plezier in zijn werk, is zeer geliefd bij kinderen (zelfs meer geliefd dan Sinterklaas), en is vrij om te gaan en te staan waar hij wil en om te doen en te laten wat hij wil. Bovendien is de slavernij in 1860 afgeschaft. Hoe lang moeten "wij blanken" nog een collectief schuldgevoel aangepraat worden? Uit cijfers van de VN blijkt dat er tegenwoordig meer slavenarbeid wordt uitgevoerd dan ooit in de geschiedenis van de mensheid, vooral in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het zijn daar mensen die hun eigen volk uitbuiten. Ga die slavernij aanpakken in plaats van je blind te blijven staren op praktijken die 150 jaar geleden zijn afgeschaft.
Zwarte Piet is een karikatuur van zwarte mensen.
Wellicht dat Zwarte Piet in origine wel een karikatuur van zwarte mensen was. Maar sindsdien is hij geëvolueerd. Zwarte Piet is een personage in een sprookje en dat personage is nou eenmaal zwart, net zoals Sneeuwwitje wit is, de Dwergen klein zijn, Dik Trom een dik jongetje is, en Aladdin Arabisch is.
Er zijn mensen die zich erdoor gekwetst voelen.
Ik zou haast zeggen: nou en? We leven in een vrije democratie, waar vrijheid van meningsuiting zeer hoog in het vaandel staat. Dat betekent dat het zelfs een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat iedereen zich met enige regelmaat gekwetst zal voelen. Zonder uitzondering. Je hebt hier in Nederland nou eenmaal geen recht om niet gekwetst te worden, en alleen het feit dat een minderheid zich gekwetst voelt is geen reden om iets volledig af te schaffen. Uiteraard kan erover gepraat worden, beargumenteerd, gepolderd, compromissen gezocht, want het is natuurlijk ook niet zo dat gekwetst zijn helemaal niets waard is. Vooral niet als het - zoals bij de moderne Zwarte Piet - helemaal de bedoeling niet is om mensen te kwetsen. Maar als gekwetste minderheid je hakken in het zand zetten en luidkeels roepen dat je het een schande vindt en dat het gestopt moet worden, is niet de manier zoals we dat in Nederland doen.
Heb ik nog een argument gemist?
Zwarte Piet is duidelijk racistisch.
Hoezo, "duidelijk"? Inderdaad, Zwarte Piet lijkt op die beruchte Blackface maar heeft er cultureel en historisch niets mee te maken. Ik kan best begrijpen dat iemand die bekend is met Blackface en die voor het eerst Zwarte Piet ziet, daardoor geschokt kan zijn - net zoals een Europeaan die voor het eerst in Azië een tempel met hakenkruizen erop ziet ook geschokt kan zijn. Maar Zwarte Piet is niet "duidelijk racistisch". Als dat wel zo zou zijn dan zou het immers niet zo zijn dat een ruime meerderheid van Nederland dat niet ziet, toch?
Zwarte Piet is een slaaf.
Het is helemaal niet duidelijk of Zwarte Piet nou wel of niet van origine een slaaf is. Sint Nicolaas zou juist slaven bevrijd hebben - daar is inderdaad geen bewijs voor. Zwarte Piet is in de 19e eeuw gemodelleerd naar 16e-eeuwse slaven - sterke aanwijzing maar geen bewijs. Een blanke die de baas is over zoveel zwarten, dat moet wel slavernij zijn - als dat niet een bevooroordeelde conclusie is, weet ik het ook niet meer. Er is geen hard bewijs dat Zwarte Piet in oorsprong een slaaf is geweest. Maar zelfs als dat zo zou zijn, is de moderne Zwarte Piet zeker geen slaaf meer. Hij is een vrolijke, slimme, flamboyante sidekick van de verstrooide, vergeetachtige, muffige Sinterklaas. Hij heeft plezier in zijn werk, is zeer geliefd bij kinderen (zelfs meer geliefd dan Sinterklaas), en is vrij om te gaan en te staan waar hij wil en om te doen en te laten wat hij wil. Bovendien is de slavernij in 1860 afgeschaft. Hoe lang moeten "wij blanken" nog een collectief schuldgevoel aangepraat worden? Uit cijfers van de VN blijkt dat er tegenwoordig meer slavenarbeid wordt uitgevoerd dan ooit in de geschiedenis van de mensheid, vooral in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het zijn daar mensen die hun eigen volk uitbuiten. Ga die slavernij aanpakken in plaats van je blind te blijven staren op praktijken die 150 jaar geleden zijn afgeschaft.
Zwarte Piet is een karikatuur van zwarte mensen.
Wellicht dat Zwarte Piet in origine wel een karikatuur van zwarte mensen was. Maar sindsdien is hij geëvolueerd. Zwarte Piet is een personage in een sprookje en dat personage is nou eenmaal zwart, net zoals Sneeuwwitje wit is, de Dwergen klein zijn, Dik Trom een dik jongetje is, en Aladdin Arabisch is.
Ik zou haast zeggen: nou en? We leven in een vrije democratie, waar vrijheid van meningsuiting zeer hoog in het vaandel staat. Dat betekent dat het zelfs een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat iedereen zich met enige regelmaat gekwetst zal voelen. Zonder uitzondering. Je hebt hier in Nederland nou eenmaal geen recht om niet gekwetst te worden, en alleen het feit dat een minderheid zich gekwetst voelt is geen reden om iets volledig af te schaffen. Uiteraard kan erover gepraat worden, beargumenteerd, gepolderd, compromissen gezocht, want het is natuurlijk ook niet zo dat gekwetst zijn helemaal niets waard is. Vooral niet als het - zoals bij de moderne Zwarte Piet - helemaal de bedoeling niet is om mensen te kwetsen. Maar als gekwetste minderheid je hakken in het zand zetten en luidkeels roepen dat je het een schande vindt en dat het gestopt moet worden, is niet de manier zoals we dat in Nederland doen.
Je hebt je standpunt goed verdedigd. Geen speld meer tussen te krijgen.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:32:
Ik zou haast zeggen: nou en?
Afgezien van het argument van de stroman ongeveer allemaal.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:32:
Dat, of houden je argumuneten geen stand meer?Webjunkie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:06:
nou, laatste keer dan.
Vroegah dus, maar we vieren het in 2013 en de tegenstanders klagen over zwarte piet in het jaar 2013...* Webjunkie steekt z'n hand op.
was vroegah normaal.
Dus het gaat om nu...
Ben 29...maar ja, ben waarschijnlijk ook een stukkie ouder dan jij
Wat boeit het waar het vandaan komt?lees wat een hoogleraar europese etnologie aan de universiteit van amsterdam en verbonden aan het Meertens Instituut. (Dit wetenschappelijke instituut bestudeert de Nederlandse taal en cultuur en houdt zich onder meer bezig met tradities en rituelen.) er van zegt.
Vroeger moesten slaven ook roeien.
Moeten we dan vandaag de dag alle roeiboten maar verbieden omdat het een verwijzing is naar slavernij!?
Dan maak je het VERHAAL anders. Zwarte piet is opgestaan om Sinterklaas te gaan helpen... Geheel vrijwillig...nee, zelfs als knecht geen slaaf betekent dan betekent het iig ondergeschikte.
Maar we leven in tijden dat zwarte pieten naar de "pietenschool" gaan... Dat kinderen hun "pieten diploma" kunnen halen. Kom op, vrijwillig is toch geen slavernij!?
En hoor je ons klagen!?maar ik heb nog nooit gehoord dat piet zwart is omdat hij toevallig zwart is.
Neen! Ik kan zo slecht tegen de eeuwige pessimist. Overal een probleem van maken...
Dat is geen discriminatie nee, maar wel bloed irritant aan het worden.de klaasaanhangers spelen de discriminatiekaart anders zelf ook veelvuldig.
En dat Sheperd geval wil nu weer 30 miljard... Ze haalt echt het bloed onder me nagels vandaag. Bananen-buiger!
Het maakt me echt kwaad.
Ik ben wel benieuwd of mesen het racisme in bijvoorbeeld de 'magical negro' ook niet zien.
Misschien moeten we ook sommige Disneyfilms verbieden.
Arabieren hebben blijkbaar allemaal een tulband en schoenen met krullende punten, (Alladin)
Krabben hebben dikke lippen en een accent. (Little Mermaid)
Apen praten als jaren 70 negers. (Jungle Book)
Alle indianen hebben veren op hun hoofd en geverfde strepen op hun gezicht. (Peter Pan)
Alle Chinezen hebben hele kleine ogen en praten alsof ze fortune cookies voorlezen. (Mulan)
Arabieren hebben blijkbaar allemaal een tulband en schoenen met krullende punten, (Alladin)
Alle indianen hebben veren op hun hoofd en geverfde strepen op hun gezicht. (Peter Pan)
Alle Chinezen hebben hele kleine ogen en praten alsof ze fortune cookies voorlezen. (Mulan)
Allerlei racisme, seksisme, leeftijdisme, klassisme etc. zijn gewoon erg gangbaar en ook geaccepteerd (door mensen buiten maar ook binnen die bepaalde groep), dat wil niet zeggen dat het er niet is. Waarom zou je niet serieus omgaan met mensen die zich er toevallig wel aan storen. Dat lijkt niet te gebeuren en dat is IMHO kwalijk (en wellicht een uiting van het ...isme in kwestie)
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 25-10-2013 10:55 ]
De witte handschoen van Mickey Mouse waren voor het eerst te zien tijdens een korte film waarin Mickey overdreven dikke oranje lippen heeft en schijnen ook weer gelinkt te zijn aan blackface. Heel Disney maar in de ban doen dan.Xyphoid schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:52:
Misschien moeten we ook sommige Disneyfilms verbieden.
Film is Mickey's Mellerdrammer Hierin spelen ze het verhaal Uncle Tom's Cabin na.
[ Voor 8% gewijzigd door Zanbee op 25-10-2013 11:02 ]
Op zich denk ik dat Rutte wel in moet grijpen, in zijn bedrijf is Sinterklaas namelijk doorgeschoten met 'positieve discriminatie'. Zijn werknemers zijn geen afspiegeling van de maatschappij er is nog nooit een vrouwelijke hoofdpiet geweest, vrouwen en de blanke medemens zijn ernstig in de minderheid. Het huidige kabinetsbeleid schrijft voor dat grote bedrijven zich meer moeten inzetten om een diversiteit aan personeel aan het werk te zetten.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als 90% van de bevolking het eens is dat zwarte piet moet blijven, Waar gaat het dan nog om?
Ik vind de NSA nou net weer wat erger.
Ik vind de NSA nou net weer wat erger.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]