Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

Shabbaman

Got love?

cbr600f4i schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:22:
[...]
Ik hou de Duitsers van nu ook niet verantwoordelijk voor daden die door hun opa en oma zijn gepleegd.
Als tijdens de dodenherdenking een rondje langs graven van Duitse soldaten gelopen wordt is de wereld echter te klein.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:20:
Maar het is gewoon zo dat we bevoorrecht zijn. Dat het ten koste is geweest van een heleboel leed, is erg, maar het enige wat we daar aan kunnen doen, is er van leren en verder genieten van ons leven in het nu.
Ik ga niet in een hoekje zitten janken, omdat mijn voorvaderen slaven waren. Ik zorg er voor dat dat nooit meer kan gebeuren.
Hoppa, dat is de goede instelling! Ik weet ook wat blanke Europeanen vroeger allemaal hebben uitgespookt, maar dat trek ik mij ook niet aan. Ik waak er uiteraard voor dat het niet nog een keer zou gebeuren, maar veel meer kan ik niet doen - vooral omdat ik vrij zeker weet dat mijn eigen voorouders er zelf niets mee te maken hebben gehad, want op een Roma overgrootmoeder na zijn al mijn bekende voorouders arme Gelderse boeren of arme Gelderse arbeiders geweest die waarschijnlijk nooit van hun leven een slaaf hebben gezien.

Leer van het verleden, maar blijf er niet al te lang bij stilstaan!

Wat betreft het rondje langs Duitse graven, dat kan ik nog wel begrijpen. Er zijn nog steeds mensen in leven die de oorlog zelf hebben meegemaakt, dat is heel wat anders dan het slavernijverleden, waar hooguit je overgrootouders of betovergrootouders misschien nog wat mee te maken zouden kunnen hebben gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 13:29 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

[...]

Er is een redelijk verschil tussen WO2 en slavernij. Daarnaast doet mijn collega er niet moeilijk (meer) over over iets wat er voor zijn tijd heeft plaatsgevonden en probeert er al helemaal geen financieel slaatje uit te slaan. Je kan de Nederlander van nu het niet aanrekenen dat er ver voor zijn tijd dingen gebeurt zijn waar men nu niets aan kan veranderen. Ik hou de Duitsers van nu ook niet verantwoordelijk voor daden die door hun opa en oma zijn gepleegd. Get over it zou ik zeggen.
Jij misschien niet, maar er zijn in een aantal landen restitutie-wetten actueel en onderzoeksinstituten die "Provenienzforschung" bedrijven, om ervoor te zorgen dat eigendom dat ten tijde van WOII verdween weer bij de achter-achter-nazaten van de toenmalige eigenaars terugkomen. Nu actueel bijvoorbeeld is de eventuele teruggave van het beroemdste kunstwerk van Gustav Klimt, de enorme Beethoven-Fries.

Hetzelfde geldt voor de eventuele betalingen n.a.v. slavernij en dergelijke. Het is houdt dus niet noodzakelijkerwijs op met de (natuurlijke) dood van de betroffenen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:47:
[...]

Met het risico dat het een Godwin wordt: het hakenkruis is in bepaalde delen van de wereld gewoon nog steeds een religieus symbool. Als iemand die van de historie van het hakenkruis weinig weet, maar die het wel herkent als het symbool van Nazisme, zo'n religieus hakenkruis ziet, kan dat inderdaad zeer aanstootgevend voor hem zijn. Zo ook Zwarte Piet vs Blackface. Als je niet weet wat Zwarte Piet is, maar je weet wel wat Blackface is, dan kan Zwarte Piet heel kwetsend zijn. Maar wij vragen toch ook niet aan Boeddhisten om hun hakenkruis op te geven omdat het symbool misbruikt is door de Nazi's? Waarom zouden wij dan wel gevraagd worden om Zwarte Piet op te geven omdat Blackface in Angelsaksische landen misbruikt is?
Ik schrok in eerste instantie ook dat in sommige tempels in Vietnam hakenkruizen zitten. Maar het symbool bestaat al veel langer inderdaad en die tempels ook. De nazi's hebben het alleen hier een negatief symbool gemaakt. Het is net zoiets als geschokt zijn om het hitlersnorretje van Charley Chaplin eigenlijk ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shabbaman schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:27:
[...]

Als tijdens de dodenherdenking een rondje langs graven van Duitse soldaten gelopen wordt is de wereld echter te klein.
Wellicht dat het komt omdat de Duitsers van nu daar niet begraven liggen maar de Duitsers die actief deelnamen aan de oorlog daar wel begraven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad dat zou meer analoog eraan zijn als wanneer je bij een slavernij herdenking ook de slavenhouders zou herdenken. Nu is het natuurlijk wel zo dat de gemiddelde Wehrmacht soldaat niet schuldig was aan de Holocaust, maar hij vocht toch nog steeds voor de foute partij.

Maar zelfs dan nog is het volgens mij vooral een luidruchtige minderheid die er echt problemen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Wat mij erg opvalt is dat Zwarte piet aan de slavernij zou doen denken maar als hij wit zou zijn is het op eens een ander verhaal en verdwijnt dat gevoel. Merkte het ook aan het einde van het filmpje een witte piet is nog steeds een knecht en volgens de tegenstanders die ik gehoord heb dus een slaaf.

Komt op mij een beetje over dat het erger is om met een rode auto een ongeluk te krijgen dan met een blauwe 8)7.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:16:
En is nogal onsmakelijk. De bevoorrechting is wel ten koste gegaan van een heleboel leed. Het is en blijft een vreselijk stukje geschiedenis. Het is alsof je blij bent met WO2 omdat je anders geen magnetron zou hebben.
Leed? Ja toen!
Het is goed om de geschiedenis te kennen, maar niet iedere keer die koeien uit de sloot te halen!
Je hebt het nooit meegemaakt, de emotie die slavernij bij je oproept is aangeleerd!

Hetzelfde geldt voor WOII, ik heb het nooit meegemaakt en de meeste Duitsers die nu leven ook niet. Het zou bekrompen zijn de huidige generatie Duitsers erop aan te kijken.
Ik ga toch ook niet om excuses vragen van Duitsland. Wat zielig is dat zeg! Het zegt niets uit de mond van een huidige generatie Duitser die er geen schuld aan heeft.

Ik kijk ook geen enkele Duitser erop aan die er geen schuld aan heeft gehad. Zou erg oneerlijk zijn.

Dus wat nou leed? Aangeleerd leed! Om geld te willen vangen zeker? Geldwolven, gold diggers, nietsnutten! Ga je nuttig maken en positieviteit brengen! Bekijk het eens van de positieve kant, wordt je leven er een stuk beter op.
Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:20:
Maar het is gewoon zo dat we bevoorrecht zijn. Dat het ten koste is geweest van een heleboel leed, is erg, maar het enige wat we daar aan kunnen doen, is er van leren en verder genieten van ons leven in het nu.
Ik ga niet in een hoekje zitten janken, omdat mijn voorvaderen slaven waren. Ik zorg er voor dat dat nooit meer kan gebeuren.
_/-\o_

Leren van het verleden inderdaad! En dat geldt voor iedereen, zwart, bruin, geel, blank, wit...
Ik vind het respectloos ten opzichte van de slaven toen, als je nu in emotie gaat leven en klagen! Je weet niet wat die mensen hebben gevoeld...
Ik kan me niet indenken hoe de mensen in de hongerwinter leefden, het is veel erger geweest dan ik ooit heb meegemaakt... Dus als ik dat argument ga gebruiken doet het af aan de oorspronkelijke gebeurtenis. Dat zou ik zeer respectloos vinden tegenover de mensen die het echt meemaakten.
Er is een redelijk verschil tussen WO2 en slavernij. Daarnaast doet mijn collega er niet moeilijk (meer) over over iets wat er voor zijn tijd heeft plaatsgevonden en probeert er al helemaal geen financieel slaatje uit te slaan. Je kan de Nederlander van nu het niet aanrekenen dat er ver voor zijn tijd dingen gebeurt zijn waar men nu niets aan kan veranderen. Ik hou de Duitsers van nu ook niet verantwoordelijk voor daden die door hun opa en oma zijn gepleegd. Get over it zou ik zeggen.
Slimme gozer die collega van jou!
Verder helemaal met je eens!
Je hoeft natuurlijk geen Duitse nazi's te herdenken... Maar de Duitse onschuldige bevolking die om is gekomen!? Waarom niet.

Ik wil de slavendrijvers ook helemaal niet herdenken, dus nazi's ook niet...
Haal het goede eruit, Duitsers die mee herdenken: prima! Onschuldige Duitse slachtoffer mee herdenken: Prima!
Graag zelfs.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
[...]
Maar niemand kijkt er gelukkig Duitsers op aan wanneer ze hier of in andere landen in Europa het graf van hun opa of overgrootvader komen bezoeken op een militaire begraafplaats. Dat zou ook echt te bekrompen voor woorden zijn...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

Shabbaman

Got love?

Jiriki schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

Maar niemand kijkt er gelukkig Duitsers op aan wanneer ze hier of in andere landen in Europa het graf van hun opa of overgrootvader komen bezoeken op een militaire begraafplaats. Dat zou ook echt te bekrompen voor woorden zijn...
Even een willekeurige en niet zo heel oude link: http://weblogs.nrc.nl/exp...nking-op-de-dam-bijwonen/
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft de Duitse ambassadeur Thomas Läufer laten weten dat hij niet welkom is bij de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Maar "een Duitser" is anders dan "de Duitse ambassadeur". Want die Duitse ambassadeur vertegenwoordigt Duitsland. De huidige Duitsers zelf is wel niets te verwijten - Duitsland als land allicht wel. Dus als hij er zelf bij wil zijn - mij best. Als hij er in zijn hoedanigheid als ambassadeur van Duitsland erbij wil zijn ligt het gevoeliger.

Maar we raken weer van het topic af. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 14:08 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]

Er is een redelijk verschil tussen WO2 en slavernij.
Wat is het verschil dan in deze context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De naam zegt het al, "Nationale" Dodenherdenking. We herdenken dan de Nederlandse slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
[quote]dfrenner schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:52:
[...]

Ik ga toch ook niet om excuses vragen van Duitsland. Wat zielig is dat zeg! Het zegt niets uit de mond van een huidige generatie Duitser die er geen schuld aan heeft.

Ik kijk ook geen enkele Duitser erop aan die er geen schuld aan heeft gehad. Zou erg oneerlijk zijn.

[...]

lol :D
je komt duidelijk niet uit de kustgebieden van nederland, waar auto's met duitse kentekens tot op vandaag niet veilig zijn.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Webjunkie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:15:
[...]

[...]

je komt duidelijk niet uit de kustgebieden van nederland, waar auto's met duitse kentekens tot op vandaag niet veilig zijn.
Ik wel. En die onzin heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:13:
De naam zegt het al, "Nationale" Dodenherdenking. We herdenken dan de Nederlandse slachtoffers.
Nee, het betekent dat de natie de doden herdenkt. Het gaat absoluut niet alleen om de Nederlandse slachtoffers, dat is ook gewoon ronduit onbeschoft richting al die Amerikanen, Canadezen, Engelsen, Russen etc die zijn gestorven voor onze vrijheid.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:11:
Ik denk niet zo veel...
Maar de Nederlanders die klagen over "De Duitsers" moeten ook hun mond houden. Even die kanttekening erbij, dat sommige oude Nederlanders dit bewust hebben meegemaakt en/of directe familieleden hebben verloren hieraan.

Ik ken weinig slaven uit 1600 die nu nog leven...

Waar leg je de grens? Vader/moeder/broer/zus dan snap ik de emotie, maar vanaf opa en oma, wordt bij mij het begrip voor de nabestaanden steeds minder. Nog een generatie later is aangeleerd gedrag.

Ik vind het heel vervelend voor mijn opa en oma wat ze in WOII hebben meegemaakt, maar heel eerlijk heeft dat totaal geen invloed op mij als kleinkind... Ouders en broer/zus leef je hele leven mee en groei je mee op. Dat vind ik anders, persoonlijk.

De gebeurtenis op zich is diep triest, maar een Surinamer moet even veel lering trekken uit WOII als een Duitser, een Pool, een Jood of een Arabier... Niemand hoeft zich hier vandaag de dag schuldig voor te voelen naar mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:20
Orian schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:19:
[...]

Ik wel. En die onzin heb ik nog nooit gehoord.
Geen enkele auto staat hier veilig.
Laatst nog twee auto's in de buurt in de fik. Geen Duitse nummerplaten....

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
ph4ge, ik ben muzikant bij de Politiekapel Noord- en Oost-Gelderland, in die hoedanigheid heb ik dus ook meegewerkt aan de Nationale Dodenherdenking dit jaar bij Ereveld Loenen. Er is daar dubbel en dwars herhaald dat tijdens de Nationale Dodenherdenking worden herdacht: alle NEDERLANSE slachtoffers van oorlogsgeweld en alle NEDERLANDERS die zijn gestorven tijdens gevechtshandelingen, waar en wanneer ook ter wereld. Dus niet alleen de Nederlandse oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar ook de Nederlandse militairen die daarna tijdens vredesmissies etc. zijn gestorven.

Verder helemaal eens met dfrenner. Mijn vader is vlak na de oorlog geboren maar heeft natuurlijk nog wel heel veel uit de eerste hand gehoord van zijn ouders. Maar hij doet ook gewoon zaken met Duitsers. Eens moet het toch ophouden? Mijn overgrootmoeder was Roma - moet ik dan soms ook bij Roemenië aankloppen voor herstelbetalingen vanwege de discriminatie van zigeuners daar? Kom nou zeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:11:
[...]

Welke context? Je qoute één zin waar geen context uit te halen valt. Waar doel je precies op? Ik weet wel iets wat geen verschil is: Dat we het allebei niet meegemaakt hebben, slavernij niet en WO2 niet. Mijn opa heeft gevangen gezeten en daarbij PTSS opgelopen (zoals vele ten tijde van WO2). De jaren voor hij is overleden had hij Alzheimer. Tot op het eind wist hij nog twee dingen. Wie zijn vrouw was en de verhalen over wat hij in de oorlog had meegemaakt. Hij wist niet meer wie ik was, zelfs herkende hij mijn moeder niet meer. Wat wil ik hiermee zeggen? Ik vond/vind het erg voor mijn opa wat hij daar heeft meegemaakt, maar moet ik voor iets wat mijn opa heeft meegemaakt genoegdoening eisen? Nee, dat is zijn leven geweest en in dit geval heb ik de verhalen uit eerste hand kunnen horen. Laat staan dat mijn kinderen (of zelfs kleinkinderen) hier nog geld voor willen zien.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als je gewoon op de post had geklikt waaruit ik quote, dan had je niet zo'n heel betoog hoeven neerpennen. De context bevind zich namelijk in de post die gequote werd in de post die ik quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:28:
Als je gewoon op de post had geklikt waaruit ik quote, dan had je niet zo'n heel betoog hoeven neerpennen. De context bevind zich namelijk in de post die gequote werd in de post die ik quote.
Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:20:
[...]

Nee, het betekent dat de natie de doden herdenkt. Het gaat absoluut niet alleen om de Nederlandse slachtoffers, dat is ook gewoon ronduit onbeschoft richting al die Amerikanen, Canadezen, Engelsen, Russen etc die zijn gestorven voor onze vrijheid.
Je hebt gelijk. Maar er worden in ieder geval geen Duitse bezetters herdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1398242_640910959265359_659208746_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:05
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:58:
[...]

Dat is een oude tacktiek :D

Wikipedia: The Eternal Jew (1940 film)

[...]

Niet bedoeld als Godwin, maar om aan te geven dat als je zaken naast elkaar legt, je wel de indruk wekt dat ze iets met elkaar te maken hebben, maar dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Stukje manipulatie van de beeldvorming, ook wel propaganda genoemd. Je vermengt oude en nieuwe beelden en doet overkomen alsof de maatschappij intussentijd niet veranderd is. Daarnaast doe je alsof Piet een stereotype neger uit het verleden moet voorstellen, terwijl hij in het verleden er wellicht losjes op gebaseerd is geweest, maar daar nu weinig meer mee van doen heeft.

Allemaal drogredenen en het vertroebelt de discussie alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is gisteren al voorbij gekomen maar wat heeft dat met de discussie te maken? Sjors en Sjimmie zoals ze er vroeger uit zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik zie het nut van het plaatje ook niet. Behalve dat het karikatuur van de neger steeds minder is geworden.
Sjimmy is (de laatste keer dat ik Sjors en Sjimmy las) een gewone neger.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

En voor het 'gemak' er maar een Zwarte Piet tussen stoppen die niet eens op de rest van de plaatjes lijken. Hetzelfde zou zijn om een bult plaatjes van duitse herders bijelkaar te zoeken en er een plaatje van een bouvier er tussen stoppen om zo aan te tonen dat ze precies hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is Sjimmie al sinds half jaren '70 een gewone donkere jongen met normale kleren. Maar ja, als je geen goede argumenten hebt mag je best een beetje marchanderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik blijf erbij: het is hopeloos gezeur van mensen die thuis de hele dag in hun onderbroek voor de TV hangen en iets te doen moeten hebben, en dus hierop maar afreageren. Als ze hun zin hebben gaan ze wel zeuren dat het racistisch is dat negers niet meer mee mogen doen aan het Sinterklaas-feest, of anders dat LEGO-poppetjes geel zijn, wat erg racistisch is tegenover Aziaten, of dat de Nederlandse vlag discriminerend is voor de kleur groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Inderdaad, dat is zeer discriminerend allemaal en vooral die Gollywogs en Blackfaces zijn ook bedoeld om zwarte mensen belachelijk te maken.

Maar Zwarte Piet dus niet. Zoals ik al eerder zei, ik vermoed dat die Blackfaces die in de VS en UK furore maakten in Nederland geen voet aan de grond hebben gekregen juist vanwege Zwarte Piet! Want als een Nederlander zo'n Blackface ziet, dan denkt hij "Hee, dat is Zwarte Piet, leuk!" en heeft hij er dus niet de discriminerende gedachten bij die bij de Blackface horen.

De swastika die in Azië als religieus symbool wordt gebruikt LIJKT wel op het Nazi-symbool maar heeft er verder niets mee te maken en we gaan ook niet aan Aziaten vragen om dat symbool niet meer te gebruiken, toch? Zwarte Piet LIJKT wel op een Blackface, maar heeft er verder niets mee te maken. Zelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

VN verhaal was onzin, dus dit verhaal is voor mij ook gesloten boek. dit jaar weer lekker sinterklaas vieren. Iedereen die dit vergelijkt met blackfacen (negers na doen) snappen het na bijna 60 pagina's nog niet. En aan de militante reacties van een aantal te zien zullen ze het ook nooit snappen en altijd de slachtoffers uithangen.
volgend jaar weer?

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Tuurlijk, dit wordt onderdeel van de traditie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Nu online
Ik denk eigenlijk dat er niet meer te ontkomen valt aan verandering of afschaffing van pieten. Tegenstanders hebben er op een vuile manier een smerig stigma op weten te plakken en ik ben bang dat dat niet meer verdwijnt
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
De bedoeling is vrij irrelevant. Het op deze manier portretteren van zwarte mensen heeft een negatieve bijsmaak. Het is dus niet zo gek dat mensen ageren tegen deze manier van afbeelden.

Voor de duidelijkheid: het zal mij aan m''n reet roesten hoe zwarte piet eruit ziet. Ik heb belangrijkere dingen om me druk over te maken. Als ik discriminatie en racisme zou willen aanpakken en ertegen zou willen ageren (waar ik persoonlijk geen reden voor zie), dan zou ik niet beginnen bij zwarte piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mutatie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:42:
Ik denk eigenlijk dat er niet meer te ontkomen valt aan verandering of afschaffing van pieten. Tegenstanders hebben er op een vuile manier een smerig stigma op weten te plakken en ik ben bang dat dat niet meer verdwijnt
Hangt van de bevolking af. Zolang mensen het consequent over zwarte Piet blijven hebben valt het wel mee. Kan me ook niet voorstellen dat 21 klagers in 1 gemeente het voor het hele land kunnen veranderen, de weerstand is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Dat valt wel mee. Bij de vele voorstanders zal het niet blijven plakken. Alhoewel het me ook niets zal verbazen als er dit jaar ergens een Zwarte Piet inelkaar geslagen gaat worden.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Onzin, deze traditie blijft zo lang bestaan als dat er rationele mensen blijven. Want het verlies van dit betekent olie op het vuur van extreem rechts.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:44:
De bedoeling is vrij irrelevant. Het op deze manier portretteren van zwarte mensen heeft een negatieve bijsmaak. Het is dus niet zo gek dat mensen ageren tegen deze manier van afbeelden.
Maar waar maken mensen zich druk over? Het zijn plaatjes zoals negers 60 jaar geleden afgebeeld werden maar nu niet meer. Laat ze dan met plaatjes uit het heden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tja, ik ben 100% pro-Piet, maar ik zie ook in dat we waarschijnlijk over een aantal jaar Regenboogpieten hebben. Zwart, wit, grijs, bruin, geel, groen, rose, rood, paars... En waarom ook niet, eigenlijk?

Het grootste probleem is dat deze frontale aanval door de antipietenbrigade e.e.a. juist heeft vertraagd en juist voor meer discriminatie en racisme zorgt. Want als je aanvalt, wordt er verdedigd, en dat zorgt voor polarisatie terwijl je juist een compromis moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:44:
[...]

Hangt van de bevolking af. Zolang mensen het consequent over zwarte Piet blijven hebben valt het wel mee. Kan me ook niet voorstellen dat 21 klagers in 1 gemeente het voor het hele land kunnen veranderen, de weerstand is enorm.
Dat is waar, maar zo erg als dit jaar is het volgens ik nog niet geweest en ik denk dat het voortaan elk jaar zo gaat en er een hele racisme associatie ontstaat. Constant beschuldigd worden van het vieren van een racistisch kinderfeestje voelt niet fijn...
Ik hoop wel dat jullie gelijk hebben.
D0gtag schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:46:
[...]

Onzin, deze traditie blijft zo lang bestaan als dat er rationele mensen blijven. Want het verlies van dit betekent olie op het vuur van extreem rechts.
Of dat nu een goede reden is....

[ Voor 56% gewijzigd door Mutatie op 24-10-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:46:
Laat ze dan met plaatjes uit het heden komen.
Afbeeldingslocatie: http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Universal+Motown+Republic+Group+GRAMMY+Nominee+n9CUNaIG64_l.jpg
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ja, da's een goeie! Rasta-BlingBling-Piet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:46:
[...]

Maar waar maken mensen zich druk over? Het zijn plaatjes zoals negers 60 jaar geleden afgebeeld werden maar nu niet meer. Laat ze dan met plaatjes uit het heden komen.
Die plaatjes uit het heden zijn dus zwarte piet, snap je dat jou echt niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig zijn het foto's, kunnen ze de voorstanders van zwarte Piet niets verwijten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:51:
Die plaatjes uit het heden zijn dus zwarte piet, snap je dat jou echt niet???
Die plaatjes van 60 jaar geleden hadden veelal als doel om zwarte mensen belachelijk te maken. Zwarte Piet niet. Snap je dat nou echt niet???

Denk aan het hakenkruis. De Aziatische swastika lijkt wel op het Nazi-hakenkruis maar heeft er op die uiterlijke gelijkenis na helemaal niets mee te maken. De gedachte erachter is totaal anders. Ik begrijp wel dat iemand geschokt kan zijn als hij op een tempel hakenkruizen ziet staan, maar die geschoktheid ebt toch wel weg als je uitlegt hoe het echt zit? Nou, zo is het met Zwarte Piet dus ook. Het lijkt misschien wel racistisch, maar het is het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:53:
[...]

Die plaatjes van 60 jaar geleden hadden veelal als doel om zwarte mensen belachelijk te maken. Zwarte Piet niet. Snap je dat nou echt niet???
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:39:
[...]

Inderdaad, dat is zeer discriminerend allemaal en vooral die Gollywogs en Blackfaces zijn ook bedoeld om zwarte mensen belachelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

En voor mij heeft de manier waarop de producten van Apple worden geportretteerd een negatieve bijsmaak. Vanaf nu moet dat onder mom van racisme ook ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Maar waarom heeft op die manier portretteren van zwarte mensen een negatieve bijsmaak? Dan zouden clowns toch de zelfde negatieve bijsmaak moeten hebben, omdat die blanke mensen op net zo'n manier portretteren? Of is er opeens een onverklaarbaar verschil tussen zwarte schmink op je gezicht smeren en witte schmink op je gezicht smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Dat is niet zo onverklaarbaar. Je bent blijkbaar goed op de hoogte van de blackface-geschiedenis in de VS, dus die connectie kan je zelf wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:57:
Dat is niet zo onverklaarbaar. Je bent blijkbaar goed op de hoogte van de blackface-geschiedenis in de VS, dus die connectie kan je zelf wel maken.
Mooi, zullen we dan ook maar meteen schepen afschaffen? Want dat doet me denken aan de Vikingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Maar de hele heisa is nu weer voorbij? We kunnen veilig Sinterklaas gaan vieren dit jaar zonder demonstraties en zo? Hoop dat er niet teveel kinderen hier iets van meegekregen hebben, dat zou zonde zijn.

Op naar volgend jaar! Dan gaat de hel waarschijnlijk wel weer losbarsten. Zoals gezegd, dit zal ook wel onderdeel worden van de traditie :(

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Maar dat is een geschiedenis in een ander land, en ook nog een zo ongeveer aan de andere kant van de wereld. In sommige landen heeft kapitalisme een nare geschiedenis. En toch zitten we hier niet het kapitalisme te verbannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Aha, wacht even, dus omdat Amerikanen Blackface hadden en daarmee bewust zwarte mensen belachelijk maakten, mogen wij geen Zwarte Piet hebben ondanks dat we helemaal niet de intentie hebben om zwarte mensen belachelijk te maken?

Dan vind jij dus ook dat in Azië alle swastika's van de tempels gehaald moeten worden. Want dat teken heeft nou eenmaal een negatieve bijsmaak, toch? En de daadwerkelijke betekenis van de swastika maakt dan niets uit, toch? Volgens jou? Ik wens je veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Amanoo schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:59:
[...]

Maar dat is een geschiedenis in een ander land, en ook nog een zo ongeveer aan de andere kant van de wereld. In sommige landen heeft kapitalisme een nare geschiedenis. En toch zitten we hier niet het kapitalisme te verbannen.
Dus dit zou vandaag de dag in Nederland gewoon kunnen? Ook al stond er geen "nigger" op?

Afbeeldingslocatie: http://www.soultraderstruth.com/images/evidence/original%20nigger%20soap.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:59:
Aha, wacht even, dus omdat Amerikanen Blackface hadden en daarmee bewust zwarte mensen belachelijk maakten, mogen wij geen Zwarte Piet hebben ondanks dat we helemaal niet de intentie hebben om zwarte mensen belachelijk te maken?
Nope. Ik herhaal:

Voor de duidelijkheid: het zal mij aan m''n reet roesten hoe zwarte piet eruit ziet. Ik heb belangrijkere dingen om me druk over te maken. Als ik discriminatie en racisme zou willen aanpakken en ertegen zou willen ageren (waar ik persoonlijk geen reden voor zie), dan zou ik niet beginnen bij zwarte piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:00:
[...]

Dus dit zou vandaag de dag in Nederland gewoon kunnen? Ook al stond er geen "nigger" op?

[afbeelding]
Ik vind het inderdaad niet kunnen, vooral omdat het design nogal uit de tijd is. Wie koopt nu nog zo'n hopeloos lelijke verpakking?

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 24-10-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Natuurlijk niet, Seyfu.

Maar als je het Pietenzeep noemt, die rode lippen wat minder prominent maakt en hem een leuk krullenbolletje geeft - uiteraard ook een pet met een veer erop, dan wel.

Of snap je nog steeds niet het verschil tussen Blackface en Zwarte Piet? Snap je dan wel het verschil tussen het hakenkruis en de swastika? En als je dat ene verschil wel begrijpt, waarom het andere verschil dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 08-09 16:37

RaseriaN

So much choices..

Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:56:
Maar waarom heeft op die manier portretteren van zwarte mensen een negatieve bijsmaak? Dan zouden clowns toch de zelfde negatieve bijsmaak moeten hebben, omdat die blanke mensen op net zo'n manier portretteren? Of is er opeens een onverklaarbaar verschil tussen zwarte schmink op je gezicht smeren en witte schmink op je gezicht smeren?
Vind dit nog steeds een goede vraag Sefyu. Jammer dat je overal op reageert en deze links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ja, je herhaalt alleen maar de onzin die je uitkraamt, daar schiet je niets mee op.

Wat jij zegt is dat Zwarte Piet op Blackface lijkt en dat hij daarom weg moet.

Ik zeg dat hij er weliswaar op lijkt, maar iets heel anders is, en dat negeer je compleet.

Wat ik zeg is dat de swastika op het hakenkruis lijkt maar iets heel anders is en of je dat verschil wel ziet - daar reageer je niet op.

Herhaling van zetten, pat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
RaseriaN schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:03:
[...]

Vind dit nog steeds een goede vraag Sefyu. Jammer dat je overal op reageert en deze links laat liggen.
Als ze de neus iets minder rood zouden maken en hem iets minder onhandig laten zijn, dan kan het wat mij betreft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 13:30
Wat doen we hiermee dan?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Pears%27_Soap_advertisement_1886.jpg/405px-Pears%27_Soap_advertisement_1886.jpg

Vinden de "zwarten" dat dan ook niet discriminerend?

Krijg je witte handen van ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:04:
Als ze de neus iets minder rood zouden maken en hem iets minder onhandig laten zijn, dan kan het wat mij betreft wel.
En dat is dus precies wat er in de loop der tijd met Zwarte Piet is gebeurd. Hij is steeds meer gemoderniseerd. Weg met het Surinaamse nepaccent, weg met de roe, weg met de grote oorringen...

Heeeee, ik weet de oplossing! Zwarte Piet moet gewoon zijn roe terug krijgen! Want dat Zwarte Piet een roe heeft en daarmee stoute blanke kindertjes afranselt, dat is toch wel een duidelijk bewijs dat hij geen slaaf is? Dan zou het immers andersom zijn.

Probleem opgelost. Toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:06:
[...]

En dat is dus precies wat er in de loop der tijd met Zwarte Piet is gebeurd.
No shit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we dan afspreken dat in Amerika geen Zwarte Pieten gebruikt worden, want daar speelt die blackface geschiedenis. Hier, in Nederland, heeft dat nooit gespeeld, en is aanpassing dus ook niet nodig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:16:
[...]

Zullen we dan afspreken dat in Amerika geen Zwarte Pieten gebruikt worden, want daar speelt die blackface geschiedenis. Hier, in Nederland, heeft dat nooit gespeeld, en is aanpassing dus ook niet nodig.
Tjakka! Net zoals je in Europa niet zo snel een swastika zult zien op een Boeddhistische of Hindoeïstische tempel vanwege de beladenheid van het hakenkruis hier. In Azië heeft het Nazisme nooit een (grote) rol gespeeld dus daar is het geen probleem dat de tempels ermee volhangen.

Inderdaad, in Amerika (en Engeland) heb je die Blackface historie. Daar zou ik het dus ook niet aanraden om Sinterklaas met Zwarte Piet te gaan organiseren. Maar hier in Nederland kennen we die Blackface-geschiedenis helemaal niet. En zoals ik al zei, vermoed ik dat dat juist te danken is aan Zwarte Piet!

Dus de zwarte bevolking in Nederland zou juist blij moeten zijn met Zwarte Piet, want die heeft hen behoed voor het discriminerende imago van de Blackface!

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Snap heel die heisa niet. Nederland is er altijd als eerste bij om de gewoontes of wetten van een ander land te bekritiseren. En nu het een keer andersom gebeurt staan we te huilen en te brullen. Hypocriet zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Garyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:28:
[...]

Jij misschien niet, maar er zijn in een aantal landen restitutie-wetten actueel en onderzoeksinstituten die "Provenienzforschung" bedrijven, om ervoor te zorgen dat eigendom dat ten tijde van WOII verdween weer bij de achter-achter-nazaten van de toenmalige eigenaars terugkomen. Nu actueel bijvoorbeeld is de eventuele teruggave van het beroemdste kunstwerk van Gustav Klimt, de enorme Beethoven-Fries.

Hetzelfde geldt voor de eventuele betalingen n.a.v. slavernij en dergelijke. Het is houdt dus niet noodzakelijkerwijs op met de (natuurlijke) dood van de betroffenen.
Ik zie toch wel een verschil tussen in WO Ii gestolen bezittingen claimen en niet-uitbetaald loon door slavernij claimen. Zeker waar het om Joden ging en er in WO II sprake was van systematische volkerenmoord en het ook duidelijk is waar dat gestolen goed gebleven is. Diefstal is bij mijn weten altijd al afgekeurd, denk aan hand afhakken volgens Sharia. Kenmerk van slavernij is juist dat er geen loon wordt uitbetaald. Slavernij is veel vaker in de geschiedenis voorgekomen dan alleen in Suriname en de VS. Het is een vorm van uitbuiting. Tja, dat vind ik een relatief recente volkerenmoord toch heel wat anders dan uitbuiting langer dan 150 jaar geleden.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:03:
[...]

Ja, je herhaalt alleen maar de onzin die je uitkraamt, daar schiet je niets mee op.

Wat jij zegt is dat Zwarte Piet op Blackface lijkt en dat hij daarom weg moet.

Ik zeg dat hij er weliswaar op lijkt, maar iets heel anders is, en dat negeer je compleet.

Wat ik zeg is dat de swastika op het hakenkruis lijkt maar iets heel anders is en of je dat verschil wel ziet - daar reageer je niet op.

Herhaling van zetten, pat!
Tijd voor een cursus begrijpend lezen? En als bonus een leg-geen-woorden-in-de-mond-van-anderen-cursus?

Ik zie graag een quote waarin ik stel dat "Zwarte Piet op Blackface lijkt en dat hij daarom weg moet".

Als je blijkbaar niet kan lezen en mijn post bestempelt als "onzin" dan ben je niemands tijd en aandacht waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
En wederom, Sefyu, negeer je mijn opmerkingen en vragen volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Omdat je onzin uitkraamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:00:
[...]

[afbeelding]
Kom eens met plaatjes van anno nu in plaats van elke keer die plaatjes van toen onze oma's nog niet geboren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Wacht even, jij post toch dat plaatje van Blackfaces in combinatie met Zwarte Piet? Wat wil je daar anders mee zeggen dan dat Zwarte Piet op Blackface lijkt en daarom verwerpelijk is?

Waarom reageer je dan niet op mijn parallel over hakenkruis vs swastika?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sefyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:22:
[...]

Tijd voor een cursus begrijpend lezen? En als bonus een leg-geen-woorden-in-de-mond-van-anderen-cursus?

Ik zie graag een quote waarin ik stel dat "Zwarte Piet op Blackface lijkt en dat hij daarom weg moet".

Als je blijkbaar niet kan lezen en mijn post bestempelt als "onzin" dan ben je niemands tijd en aandacht waard ;)
Euhm jouw post leek anders wel precies dat te suggereren. Anders zou het misschien handig zijn als je gewoon duidelijk post wat je bedoelt ipv tendentieuze plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:25:
Wacht even, jij post toch dat plaatje van Blackfaces in combinatie met Zwarte Piet? Wat wil je daar anders mee zeggen dan dat Zwarte Piet op Blackface lijkt en daarom verwerpelijk is?

Waarom reageer je dan niet op mijn parallel over hakenkruis vs swastika?
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:26:
[...]

Euhm jouw post leek anders wel precies dat te suggereren. Anders zou het misschien handig zijn als je gewoon duidelijk post wat je bedoelt ipv tendentieuze plaatjes.
Ik heb die post waar ik dat uitleg inmiddels al drie keer gepost. Als die post ongebrijpelijk is, dan is het gewoon handig om dat te zeggen in plaats van stug uitgaan van je eigen interpretatie waarvan je weet dat die fout is.

[ Voor 30% gewijzigd door Sefyu op 24-10-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus plaatjes van zwarte mensen hebben gewoon een negatieve bijsmaak bij jou? Lijkt me beetje racistisch, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 24-10-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Welke posts zijn dat dan? Kan in het forum geloof ik niet sorteren op posts van 1 user...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:30:
Welke posts zijn dat dan? Kan in het forum geloof ik niet sorteren op posts van 1 user...
Dat kan je wel. In de zoekbalk bovenaan typ je de naam van de user en dan links in de combobox selecteer je 'Dit topic (poster)'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Nog maar eens, dan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Wordt het niet eens tijd voor een slotje.. Discussie is mooi maar de meeste zijn er overeen dat ZP geen racisme is en een enkeling wil zich daar niet bij neerleggen of reageren op weerleggingen.
& aangezien er steeds maar weer het zelfde voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar dan is dus de vraag, waarom heeft dat dan een negatieve bijsmaak?

A. Vanwege blackface, maar dat is dus niet het geval.
B. Vanwege dingen die jij 200 jaar geleden relevant waren.
C. Plaatjes van zwarte mensen hebben een negatieve bijsmaak bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Wat is eigenlijk het punt met het swastika verhaal? Dat zoals het nazi symbool gebaseerd is op de swastika, blackface gebaseerd is op zwarte piet en zodoende misbruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:31:
[...]

Dat kan je wel. In de zoekbalk bovenaan typ je de naam van de user en dan links in de combobox selecteer je 'Dit topic (poster)'
Duh!!! |:( 8)7
Stom van mij...

- Edit -
Krijg een error als ik op (Poster) zoek... Kan iemand het ook testen?

[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Sefyu, daar heb ik al meerdere keren op gereageerd.

Onder andere met parallellen over clowns (want wat is nou het verschil tussen zwarte schmink of witte schmink) en over hakenkruis vs swastika maar die heb je compleet genegeerd.

Want WAAROM heeft het zo portretteren van zwarte mensen een negatieve bijsmaak? Vanwege Blackface. Maar Blackface is in Nederland een non-issue. Heeft hier nooit bestaan. Dus wat is het probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
beat schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:34:
Wat is eigenlijk het punt met het swastika verhaal? Dat zoals het nazi symbool gebaseerd is op de swastika, blackface gebaseerd is op zwarte piet en zodoende misbruikt is?
Daar komt het ongeveer op neer inderdaad, ik zal het nog een keer uitleggen.

Blackface was in Amerika. Zwarte Piet is in Nederland. Compleet andere continenten. Compleet andere geschiedenis. En dus ook compleet andere ideeën achter een symbool dat er op het eerste gezicht ongeveer het zelfde uitziet.

Het hakenkruis was in Europa. De swastika is in Azië. Compleet andere continenten. Compleet andere geschiedenis. En dus ook compleet andere ideeën achter een symbool dat er op het eerste gezicht ongeveer het zelfde uitziet.

Dus evenmin als Joden eisen dat de swastika's worden verwijderd van Aziatische tempels, zouden zwarte mensen ook niet moeten eisen dat Zwarte Piet verdwijnt uit Nederland. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nog nooit gehoord van blackface. Was dat wel een zwarten zijn dom icoon en die lijkt op zwarte piet?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:34:
[...]

Maar dan is dus de vraag, waarom heeft dat dan een negatieve bijsmaak?

A. Vanwege blackface, maar dat is dus niet het geval.
B. Vanwege dingen die jij 200 jaar geleden relevant waren.
C. Plaatjes van zwarte mensen hebben een negatieve bijsmaak bij jou
Omdat het een karikatuur van zwarte mensen is. Een karikatuur die (blijkbaar) gevoelig ligt doordat hij gebruikt werd in tijden waarin discriminatie van zwarte mensen normaal was en de sentimenten van de slavernij nog vers in het geheugen lagen.

Dat is de connectie tussen het op die manier afbeelden van negers, en een niet zo fraai gedeelte van de geschiedenis in Europa en de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 08-09 16:37

RaseriaN

So much choices..

Nee, omdat het je niet uitkomt om daar op te reageren. Hou toch op man, je zoekt alleen maar spijkers op laag water en wilt een discussie eindeloos blijven uitmelken om toch te proberen je gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:40:
Ik heb nog nooit gehoord van blackface. Was dat wel een zwarten zijn dom icoon en die lijkt op zwarte piet?
Ja, was in de eerste helft van de vorige eeuw en zwarte mensen werden bewust belachelijk gemaakt door zwart geschminckte mensen. Heeft dus niets met zwarte Piet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:40:
Ik had tot deze hele Pietendiscussie ook nooit over Blackface gehoord... Blackface/Pollywog was een fenomeen in Amerika (en in Engeland) waarbij blanke komieken zichzelf zwart schminkten en in hun sketches zwarte mensen belachelijk maakten. Zeer racistisch, zeer aanstootgevend, volgens onze huidige maatstaven.

En ik begrijp dus wel dat iemand die Blackface kent, in eerste instantie in Zwarte Piet ook een Blackface ziet - net zoals iemand die de swastika niet kent er in eerste instantie een hakenkruis in ziet. De knee-jerk reactie dat dat een schande is en per direct afgeschaft moet worden snap ik ook nog wel. Maar dat dat wordt volgehouden nadat keer op keer wordt uitgelegd dat het er niets mee te maken heeft, vind ik onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Heeft blackface ook niet nog de geschiedenis dat zwarte mensen niet op toneel op mochten treden? Hetzelfde dus eigenlijk als dat vroeger mannen de vrouwenrollen op toneel speelden, omdat vrouwen ook niet op mochten treden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Jiriki schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:47:
Heeft blackface ook niet nog de geschiedenis dat zwarte mensen niet op toneel op mochten treden? Hetzelfde dus eigenlijk als dat vroeger mannen de vrouwenrollen op toneel speelden, omdat vrouwen ook niet op mochten treden.
Volgens mij wel, maar ze werden dan wel als karikatuur neergezet. Net als dat blanke mensen Aziaten speelden in films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Sefyu:

Tijdslijn: swastika, slavernij, Blackface, Zwarte piet, hakenkruis.

Dus, omdat de swastika heel oud is, en het hakenkruis jong, en slavernij oud is, en Blackface bijna net zo oud, mag de swastika wel blijven, maar moeten alle vermeende verwijzingen naar Blackface (dus Zwarte Piet) verdwijnen?

Ik snap het niet... écht niet.

Je geeft aan dat Zwarte Piet een karikatuur is van zwarte mensen. Kun je begrijpen dat je een van de weinigen bent die dat zo ziet? De meeste mensen zien Zwarte Piet gewoon als Zwarte Piet.

Voor kinderen is hij 'n knecht van Sinterklaas, uit Spanje. Voor volwassenen is het de geschminkte buurman of neef. Voor werkelijk niemand die pro-Piet is, is het een karakituur van zwarte mensen.

Waarom zou je 'n knecht uit Spanje willen verbieden? Waarom zou je de buurman willen verbieden zich te schminken, ongeacht als wat hij zich schminkt?

Want dat is wat je doet als je Zwarte Piet wil verbieden: je verbiedt geen karikatuur, je verbiedt een knecht, en een geschminkte buurman.

Ik blijf erbij, ik snap het niet.

Daar komt idd bij: slavernij? Ja, wellicht je voorouders. Nu? Get over it, grow a pair. Degenen die nu leven hebben nauwelijks schade van ondervonden... enkel vermeende schade... En zeker de mensen die hier in 't westen leven als afstammelingen van de slaven, hebben er vermoedelijk meer profijt van gehad dan nadeel... Maar goed, dat is onderbuik-gevoel en zal ik wel niet mogen zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 24-10-2013 15:57 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Webjunkie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:15:
[...]

[...]

Toch wel :)
Scheveningen iedere zomer naar het strand en de rest van het jaar Pathe natuurlijk.
Iedere Nederlander die Duitse auto's bewust kapot maakt, is een debiel! Heeft die Duitser ervoor gekozen in Duitsland te zijn geboren!? Nee!
Amanoo schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:39:
Ik blijf erbij: het is hopeloos gezeur van mensen die thuis de hele dag in hun onderbroek voor de TV hangen en iets te doen moeten hebben, en dus hierop maar afreageren. Als ze hun zin hebben gaan ze wel zeuren dat het racistisch is dat negers niet meer mee mogen doen aan het Sinterklaas-feest, of anders dat LEGO-poppetjes geel zijn, wat erg racistisch is tegenover Aziaten, of dat de Nederlandse vlag discriminerend is voor de kleur groen.
Was dat maar zo...
Mijn schoonzus is tegen een zwarte zwarte piet en een knecht... Ze komt uit Suriname en werkt wel gewoon. Ik heb wel vaker aanvaringen met haar bekrompen manier van denken... Maar ze werkt wel gewoon...

Maar goed wat ik haar ook zeg, door zwarte piet minder zwart te maken, wordt het net een surinamer als jezelf. Jij bent namelijk ook verre van zwart...
Als dit zwart is...
Eerder lichtbruin...

Even jullie aandacht voor het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/536812_507650139330325_1272642525_n.jpg

Wat nou racisme!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

@dfrenner
Met dat soort plaatjes wel oppassen, straks verschuift de discussie van zwarte piet naar pedofilie. Is een compleet ander topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Amanoo op 24-10-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Amanoo schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:57:
@dfrenner
Met dat soort plaatjes wel oppassen, straks verschuift de discussie van zwarte piet naar pedofilie. Is een compleet ander topic.
Dat is echt niet mijn bedoeling, integendeel!

Ik vond het juist een erg mooi plaatje, dat meen ik serieus. Het geeft weer dat het kinderen niet uitmaakt en niets met slavernij te maken heeft! Juist heel tolerant naar elkaar!

Een kusje is toch heel onschuldig, ik leg in ieder geval niet de link naar pedofilie, als dit wel zo is, haal ik graag de foto weg, want dan schiet hij zijn doel voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Volgens mij was het gewoon grappig bedoeld. Maar wie weet is over een paar jaar Het Argument tegen Sinterklaas en Zwarte Piet wel dat het te veel lijkt op pedofilie... En zo blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Volgens mij is in Nederland de verpersoonlijking van de domheid de boer. Tot relatief recent was Nederland een vooral agrarisch land met veel boeren en landarbeiders. Nog steeds is "stomme boer" een scheldwoord, of "wat een boer". Ook "boertig" heeft een negatieve betekenis.

Het gros van de Surinamers in Nederland is nav de onafhankelijkheid van Suriname in 1974 vooraf of zolang het nog kon naar Nederland gemigreerd, toen Nederlang allang geen agrarisch land meer was.

Waarom hoor je de boeren dan niet klagen en de Surinamers wel?

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
Overigens heeft Bouterse, om eens een andere zwarte piet te noemen, Nederland de slavernij vergeven, dus ja, dat is dus geen issue meer.

https://www.google.com/se...official&client=firefox-a

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Pagina: 1 ... 15 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]