Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:49
KroontjesPen schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:47:
@Xbox2go.

Dat met de opvoeding zie ik niet zo.
Zoals ik het lees is er niet helemaal netjes omgegaan met het sinterklaas gebeuren. Dat de sint alles wist werd mij ook weleens verteld maar niet op een dringende manier, evenals straf, geen cadeau maar een zakje zout (zelf nooit gekregen maar mn vader natuurlijk wel eens :P ), in de zak mee naar spanje werd nooit te serieus gebracht. Dan ook nog dat straffen voor iets dat je niet gedaan had klinkt niet erg netjes..
het lijkt mij juist weer een positief effect te kunnen hebben op de ontwikkeling van het geweten.

Ik zie niet veel verschil trouwens met dat mn moeder altijd zei dat ze alles wist en zag, en dat ze ogen in dr achterhoofd had :D

Mijn eerste scheur in het sinterklaas geloof weet ik nog goed, er kwam een stel pieten de klas en gebanjerd en eentje had exact dezelfde snor en schoenen als mn vader...dafuq?? _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Mutatie op 23-10-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat sinterklaasfeest is heel erg discriminerend.
Blanke mannen worden neergezet als oud, dik, ongeschoren en lui (moet zelf door een paard gedragen worden). Dat kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:03:
Blanke mannen worden neergezet als oud, dik, ongeschoren en lui (moet zelf door een paard gedragen worden). Dat kan echt niet.
Wacht maar tot jij 400 jaar oud bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:20
Mutatie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:01:
[...]

Zoals ik het lees is er niet helemaal netjes omgegaan met het sinterklaas gebeuren. Dat de sint alles wist werd mij ook weleens verteld maar niet op een dringende manier, evenals straf, geen cadeau maar een zakje zout (zelf nooit gekregen maar mn vader natuurlijk wel eens :P ), in de zak mee naar spanje werd nooit te serieus gebracht. Dan ook nog dat straffen voor iets dat je niet gedaan had klinkt niet erg netjes..
het lijkt mij juist weer een positief effect te kunnen hebben op de ontwikkeling van het geweten.

Ik zie niet veel verschil trouwens met dat mn moeder altijd zei dat ze alles wist en zag, en dat ze ogen in dr achterhoofd had :D
Het was meestal van: "Als je stout bent, dan moet je mee naar Spanje en krijg je geen kado!"
Maar uiteindelijk was je toch wel een beetje lief en hoefde je niet mee en kreeg je toch nog je kado.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:04:
[...]

Het was meestal van: "Als je stout bent, dan moet je mee naar Spanje en krijg je geen kado!"
Maar uiteindelijk was je toch wel een beetje lief en hoefde je niet mee en kreeg je toch nog je kado.
Inderdaad, exact weet ik het niet meer maar zo ging het bij ons ook. Nooit straf, altijd wel een cadeau, straf voor iets ging wel buiten sinterklaas om, daar moet je Sint niet voor gebruiken(misbruiken) :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mutatie op 23-10-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mutatie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:06:
[...]

Inderdaad, exact weet ik het niet meer maar zo ging het bij ons ook. Nooit straf, altijd wel een cadeau, straf voor iets ging wel buiten sinterklaas om, daar moet je Sint niet voor gebruiken(misbruiken) :)
Net zoals je Piet niet moet misbruiken...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Zwarte Piet wordt decenia lang al niet meer (ge)(mis)bruikt als straffer-by-proxy. Jeweetwel, pedagogisch niet meer verantwoord enzo.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:03:
Ja precies.
Ik vind dat schimmels onnodig risico lopen door over daken te moeten lopen. Moet de internationale dierenbeschermingsorganisatie daar niet eens grondig naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
McBoom schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:26:
Zwarte Piet wordt decenia lang al niet meer (ge)(mis)bruikt als straffer-by-proxy. Jeweetwel, pedagogisch niet meer verantwoord enzo.
goh.. tradities kunnen dus blijkbaar toch veranderen? :)

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Ja, blijkbaar wel. Vroeger moest je voor straf met Zwarte Piet mee in de zak naar Spanje. Werd je geslagen met de roe en kreeg je een zakje zout in je schoen als je stout was geweest. Wat dat betreft zijn Sinterklaas en vooral Zwarte Piet een stuk milder geworden :) Softies.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Pfff Ik las net dat Zwarte piet per 2015 verboden is door de VN. Dat houd in dat men zich niet meer mag kleden of doen als Zwarte Piet..

Met andere worden als het door gedrukt wordt hebben we twee dingen
1) Iedere zwarte Piet in 2015 krijgt een boete en moet van straat af
2) als we toch door gaan. Hebben we een internationale rel.

Ik zeg Ik ga voor optie2..

Zwarte piet en dat zie je ook is zo zwart als roet. Dat komt doordat hij door de schoorsteen komt mensen. Het heeft helemaal niets te maken met slaven. Sterker nog Sinterklaas helpt de Pieten BAZEN. Het grappige en domig heid van zwarte Piet is niets meer en minder omdat hij nog moet leren. Net als kleine kinderen.

Die VN muts die mag ook wel eens goed gaan nadenken wat nou belangrijk is. in plaats zich druk te maken over Zwarte Piet. En zich niet in te lezen wat het nou allemaal inhoud..

Hier zie ik ook ongefundeerde posts over dat Zwarte Piet weg moet of mensen met Trauma's over het Sinterklaas feest.
Ten eerste Mensen die een Trauma hebben ga even na waarom! Misschien hebben je ouders je wel bang gemaakt of was je gewoon zon vervelend rot ventje die gewoon nooit wilde luisteren.

Sinterklaas en Zwarte Piet is een feest om kinderen bij elkaar te brengen en blij te maken. Niet alleen met kado's maar ook om te leren delen. Snoep goed b.v. zijn kleine dingen maar kinderen leren daar zo veel van.
Grote boek geeft ouders ook een stukje gemak bij opvoeden.. Kinderen zullen beter luisteren en als ze door hebben dat dan dingen makkelijker gaan. Dan zal dat in de toekomst vaak ook iets beter gaan.

Wij hebben sinterklaas en geen KerstMan.. kertsman is verzonnen door coca cola Sinterklaas is een bishop die de arme kinderen hielp en had daar hhulpjes bij.. Die zo zwart zijn van het roet...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
McBoom schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:26:
Ik doelde meer op het feit dat Piet misbruikt wordt om racisme ter sprake te brengen.
To_Tall schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:30:

Die VN muts die mag ook wel eens goed gaan nadenken wat nou belangrijk is. in plaats zich druk te maken over Zwarte Piet. En zich niet in te lezen wat het nou allemaal inhoud..

Wij hebben sinterklaas en geen KerstMan.. kertsman is verzonnen door coca cola Sinterklaas is een bishop die de arme kinderen hielp en had daar hhulpjes bij.. Die zo zwart zijn van het roet...
Jij mag je ook even inlezen. De Kerstman is heel wat ouder dan Coca Cola...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 12:37
Bestaat dit topic nog steeds?!?! :X

Nee zonder grappen, wat kunnen mensen er zich toch druk om maken.
Ik snap deze bullshit echt voor geen meter.

Vragen die het eerst in me opkomen (zonder dat ik het hele topic heb doorgelezen):
> Waarom moet zwarte piet zwart of bruin zijn om het feest te maken wat we nu kennen?
> Waarom wordt er van de daken geschreeuwd (hehe piet?) dat ze van een traditie moeten afblijven, terwijl de traditie zelf al meerdere keren is aangepast onder veranderende omstandigheden van dat moment?

Of je je kind nou voorliegt dat zwarte piet zwart is omdat ie uit de schoorsteen is komen kruipen of dat een gekleurde/andere soort van piet gewoon voor iets staat wat een feestelijke traditie is... wat boeit het, liegen doe je toch en het feest wordt er weinig anders van. Tenminste op de langere termijn. Alsof over 10 jaar nog miljoenen mensen zoals nu jammeren om de "echte zwarte piet".

Uiteindelijk reageren nu ook gewoon een hoop Nederlanders zich als een achterbakse egoistische autist die niet aan verandering wil omdat het zogenaamd een traditie is, gebaseerd op bullshit en één grote leugen. Persoonlijk vind ik het alle ophef niet waard en zal blij zijn als er op zeer korte termijn een beslissing komt waar alle partijen zich in kunnen vinden. Rust in de keet. En op korte termijn weten de kinders van nu er amper wat van... volgens mij maakt het dus weinig uit.

Het laten uitlopen op één grote internationale ramp heeft niemand wat aan en denk dat het feest daar ook niet perse leuker van wordt. Stel je voor, je staat daar in de aankomende jaren met je kinders langs een lange straat waar Zwarte Piet en Sint in een optocht langskomen, met risico op een aanslag op het feest omdat "volwassenen" nu perse menen dat Zwarte Piet moet blijven... daar sta je dan ook lekker in je bescheten onderbroek. Fijn zo'n traditie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 13:23

Niku

Alagaesii

Pfff Ik las net dat Zwarte piet per 2015 verboden is door de VN. Dat houd in dat men zich niet meer mag kleden of doen als Zwarte Piet..
Waar las je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:46:
[...]
Jij mag je ook even inlezen. De Kerstman is heel wat ouder dan Coca Cola...
Kun je daar een linkje van geven? Als je zegt De Kerstman, doel je dan op Santa Claus?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
[memensen41096182,noline]marcel87 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:53[/message]:

Vragen die het eerst in me opkomen (zonder dat ik het hele topic heb doorgelezen):
> Waarom moet zwarte piet zwart of bruin zijn om het feest te maken wat we nu kennen?
> Waarom wordt er van de daken geschreeuwd (hehe piet?) dat ze van een traditie moeten afblijven, terwijl de traditie zelf al meerdere keren is aangepast onder veranderende omstandigheden van dat moment?
Omdat als we Piet veranderen/afschaffen we dan mensen, die geen respect voor zichzelf hebben en iedereen behalve zichzelf de schuld geven, gelijk gaan geven.
En mensen die zichzelf met andermans leed in een slachtofferrol plaatsen, die verdienen geen respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Puch-Maxi schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 01:05:
[...]

Kun je daar een linkje van geven? Als je zegt De Kerstman, doel je dan op Santa Claus?
Wikipedia: Santa Claus
Zoek op de pagina naar Coca Cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Sinterklaas en Santa Claus klinken ook heel toevallig hetzelfde :P
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:17:
[...]

Net zoals je Piet niet moet misbruiken...
Inderdaad, sorry ik ben racistisch, ik bedoelde de sint en pieten.

[ Voor 71% gewijzigd door Mutatie op 24-10-2013 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door Mutatie op 24-10-2013 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
marcel87 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:53:

Ben het met je eens dat er best dingen anders zouden kunnen maar dat moet niet opgedrongen worden. De veranderingen die geweest zijn die zijn er gekomen doordat de tijden veranderden oa. het al eerder aan gegeven straffen van de stoute kinderen. Door mijn ouders werd er wel mee gedreigd maar uit eindelijk kwam het ieder jaar mee weer goed. Nu is dat er helemaal uit maar heeft wel tijd gekost voor zover ik weet.

Verder herinneren heel veel mensen de Sinterklaas periode als een leuke tijd met voornamelijk positieve eigenschappen en herkennen dus niets van discriminate en/of slavernij. Er is een kleine groep die zich gekwetst voelt door de karikatuur van piet en inplaats er over te praten om tot een oplossing te komen word de discriminatie kaart gespeeld waardoor er eigenlijk geen discussie meer mogelijk is.

Wat ik persoonlijk het ergste vond van het gebeuren tot nu toe was de onbeschofte reactie van Prem bij DWDD. Ja technisch heeft hij gelijk maar als je op die manier je punt moet maken kan ik geen respect meer opbrengen voor je.

edit:
Hier trouwens de argumenten van Prem onderuit gehaald door de Bart Peeters bij Reyers laat:
http://www.deredactie.be/permalink/2.30558?video=1.1761191

[ Voor 4% gewijzigd door Zanbee op 24-10-2013 02:08 . Reden: video van Bart Peeters toe gevoegd ]

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
In Belgie viert men ook Sinterklaas met Zwarte Pieten en daar is dat geen probleem. In Belgie ervaart men pas een probleem nu Verene Shepherd wil dat het Sinterklaasfeest wordt afgeschaft.

http://www.volkskrant.nl/...lijks-tegenstanders.dhtml

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 23:40
Pfff Ik las net dat Zwarte piet per 2015 verboden is door de VN. Dat houd in dat men zich niet meer mag kleden of doen als Zwarte Piet.
Vraagje:
Hoe wil de VN dat afdwingen? De VN kennende gaan ze enkel een brief naar de minister-president sturen waarin staat hoe boos ze wel niet zijn. Het initiatief om wapens op te pakken om een 'overtreder' te straffen kwam altijd van één of meer permanente leden van de VN-veiligheidsraad.

Sowieso heeft Nederland een bepaalde mate van onschendbaarheid omdat in Den Haag het Internationaal Gerechtshof en Internationaal Strafhof zetelt.

Wat die speciale onderzoeksraad betreft: ongebalanceerd want geen blanke leden in de raad, en de voorzitter is partijdig en weet helemaal niets van wat er in Nederland speelt ("Why are there two Santa Claus? What's wrong with one Santa Claus?").

In feite wil die onderzoeksraad eisen dat de Nederlanders hun eigen identiteit moeten opgeven voor een kleine minderheid die niet in Nederland wil integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

RoestVrijStaal schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 03:40:
[...]

Vraagje:
Hoe wil de VN dat afdwingen? De VN kennende gaan ze enkel een brief naar de minister-president sturen waarin staat hoe boos ze wel niet zijn.
Als ik eerlijk ben heb ik het idee dat de persoon die je quote het van een old school kettingbrief heeft ofzo. Het leest in ieder geval als "ik heb gehoord/gelezen dat je een euro krijgt van Bill Gates voor iedere keer dat je dit bericht doorstuurt".
Wat die speciale onderzoeksraad betreft: ongebalanceerd want geen blanke leden in de raad, en de voorzitter is partijdig en weet helemaal niets van wat er in Nederland speelt ("Why are there two Santa Claus? What's wrong with one Santa Claus?").
Aargh, dit stoort mij ook zo enorm. Die hele werkgroep is een grap. De groep is net gevormd en het hoofd van de groep staat al met haar mening klaar over het hele Sinterklaasfeest. Alsof we hier op 5 december massaal negers na gaan staan doen en belachelijk gaan staan maken. Hoe komt zo iemand op zo'n positie. Wie verzint het in hemelsnaam dat iemand die zich zo profileert in staat moet kunnen zijn om deze situatie te beoordelen? Dat is ergens eigenlijk een serieuze vraag, want ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo denkt het hoog kan schoppen.
Er is volgens mij niemand die per sé wil dat alle Zwarte Pieten zwart blijven, en ik durf te wedden dat het grootste deel van de mensen die dat wel van mening is zichzelf dat heeft aangepraat omdat ze als racistisch in de hoek zijn weggezet. Ze zijn zo in de verdediging geschoten dat ze echt geen verandering meer willen accepteren.

Het aanpassen van de traditie is verder iets wat echt niet van de één op de andere dag heeft plaatsgevonden. Er is niet op gezette tijden een volksraad geweest waarop besloten is dat men het vanaf dat moment ineens radicaal anders ging doen. Dus eerlijk gezegd is dat best wel een argument waar je je op kunt beroepen.

Het hele probleem is dat je twee partijen hebt die gewoon aan het ruziën zijn en totaal niet open staan voor argumenten van de andere kant. Er is een groepje mensen die Zwarte Piet aanstootgevend vind, en het racistisch noemen. Daardoor schiet de andere groep meteen in de verdediging omdat ze vinden dat ze helemaal niet racistisch bezig zijn.

Als ik eerlijk mag zijn, ben ik het wel met die laatste groep eens. Voor racisme, of discriminatie in het algemeen, is wel een bepaalde intentie vereist. De historische grondslag van het karakter is wat dat betreft irrelevant: Het is vrij duidelijk dat Zwarte Piet:

1) Niet eens per sé een neger hoeft te zijn. Door de discussie staat nu iedereen op scherp, maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat de meeste mensen het geen drol zou interesseren als er op 5 december iemand met groene in plaats van zwarte schmink over straat loopt. Of als de felrode lippen/gouden oorbellen zouden verdwijnen.

2) Geen enkele veronderstelling doet over welk ras of bevolkingsgroep dan ook. Op de huidskleur na hebben de ideeën die men heeft achter Zwarte Piet of negers echt helemaal NIKS met elkaar te maken. Als je Zwarte Piet roept dan associeert men dat met pepernoten, cadeautjes en een man met een grote witte baard. Misschien in de laatste plaats met het woord neger, en zelfs dán zegt die associatie helemaal *niks* over hoe die mensen denken over negers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Patriot schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 05:02:
Als ik eerlijk ben heb ik het idee dat de persoon die je quote het van een old school kettingbrief heeft ofzo. Het leest in ieder geval als "ik heb gehoord/gelezen dat je een euro krijgt van Bill Gates voor iedere keer dat je dit bericht doorstuurt".
Het komt vast van dit neppe screenshot wat iemand ook al eerder in dit topic gepost had:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/603252_542638589154286_236812100_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
En dan de telegraaf gebruiken :F

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Er is volgens mij niemand die per sé wil dat alle Zwarte Pieten zwart blijven, en ik durf te wedden dat het grootste deel van de mensen die dat wel van mening is zichzelf dat heeft aangepraat omdat ze als racistisch in de hoek zijn weggezet. Ze zijn zo in de verdediging geschoten dat ze echt geen verandering meer willen accepteren.
Los van dat je jezelf hier aardig tegenspreek (niemand wil het, maar diegenen die het toch willen...) ben ik zo iemand die van mening is dat Zwarte Piet simpelweg Zwart hoort te zijn. Het is niet voor niets Zwarte Piet. Daar valt mijns inziens niet aan te tornen, al helemaal niet vanwege een 'slavernij verleden', boehoehoe. Ik vind het al schandalig als mensen jonger dan 70 een hekel hebben aan Duitsers omwille van 40-45, en je kan mij niet wijsmaken dat iemand nare gevoelens heeft bij de gedachte dat zijn bet-over-over-over-over-over grootvader door zijn stamhoofd is verkocht en voor een blanke op een plantage gewerkt heeft (en daarvoor kost en inwoning kreeg!). De hele discussie is simpelweg onzin. So what dat mijn kinderen (ze hebben het allemaal gedaan :P) vanaf half november een paar keer een willekeurige neger hebben aangeroepen met Zwarte Piet. De meeste van die negers konden er wel om lachen. De enkeling die het niet kan moet maar leren omgaan met de eerlijkheid van kinderen. Zoals al vaak gezegd: Zwarte Piet staat juist voor iets moois. En dan maakt het niet uit of hij/zij onder de schmink wit, geel, rood of bruin is.
Als ik eerlijk mag zijn, ben ik het wel met die laatste groep eens. Voor racisme, of discriminatie in het algemeen, is wel een bepaalde intentie vereist. De historische grondslag van het karakter is wat dat betreft irrelevant: Het is vrij duidelijk dat Zwarte Piet:

1) Niet eens per sé een neger hoeft te zijn. Door de discussie staat nu iedereen op scherp, maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat de meeste mensen het geen drol zou interesseren als er op 5 december iemand met groene in plaats van zwarte schmink over straat loopt. Of als de felrode lippen/gouden oorbellen zouden verdwijnen.

2) Geen enkele veronderstelling doet over welk ras of bevolkingsgroep dan ook. Op de huidskleur na hebben de ideeën die men heeft achter Zwarte Piet of negers echt helemaal NIKS met elkaar te maken. Als je Zwarte Piet roept dan associeert men dat met pepernoten, cadeautjes en een man met een grote witte baard. Misschien in de laatste plaats met het woord neger, en zelfs dán zegt die associatie helemaal *niks* over hoe die mensen denken over negers.
Ik denk dat je er aardig naast zit en dat de meerderheid van de bevolking simpelweg een zwarte Zwarte Piet wil en geen groen/blauw/rood whatever.

Verder zijn er over de herkomst van Zwarte Piet twee 'verhaallijnen'. De eerste (en oudste) is dat een oude man, later Sinterklaas, zijn jongvolwassen negerslaaf een mand met kado's liet dragen en daaruit liet uitdelen. Later is deze negerslaaf een neger page geworden.
Het andere verhaal is de bisschop van Myra in de havens kindslaven (moren) vrijkocht en ze knechtte. En een knecht is (de betekenis van de simpele voetsoldaten daargelaten) in dit verband een stapje hoger dan een slaaf.

Los van de bovenstaande discussie was slavernij in die tijd heel gewoon. Waarom zouden we er nu dan een probleem van maken dat het een overlevering is van iets dat in die tijd normaal was? We doen fucking hele oorlogen na in massale spellen, lijkt me dat een traditie die verworden is tot een kinderfeest dan toch al helemaal geen kwaad kan?!

Nb, overigens vind ik dat de roe toch wel iets had en wat mij betreft terug komt. In mijn kindertijd had vrijwel iedere piet een roe, het heeft toch iets extra's :)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Met andere worden als het door gedrukt wordt hebben we twee dingen
1) Iedere zwarte Piet in 2015 krijgt een boete en moet van straat af
2) als we toch door gaan. Hebben we een internationale rel.

Ik zeg Ik ga voor optie2..
Ik geloof in sinterklaas. Het is mijn religie. Ik heb vrijheid van godsdienstuiting. Mijn religie schrijft me voor op 5 december als zwarte piet verkleed te gaan. Veel succes VN. :+

Wat een BS allemaal zeg... en dat allemaal als opzetter voor de discussie over schadevergoeding voor de slavernij periode. Daar gaat het natuurlijk om. Een aantal landen willen honderden miljoenen zo niet miljarden zien. Hey, wat gek, de hele VN workshop komt uit die landen... nou wat toevallig weer zeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Zoijar op 24-10-2013 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
http://www.hln.be/hln/nl/...t-mag-zwart-blijven.dhtml
"De vier ondertekenaars van die brief aan de regering behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van UNESCO, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties", legt Marc Jacobs uit, de Belgische vertegenwoordiger van UNESCO. "Zij zijn een soort consultants die een vooronderzoekje voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse staat."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:31:
zo! :D nu pas wakker of zo? :o

hahahaaha _/-\o_

volgens mij is dat zo'n beetje waar de hele ophef over is ja :P
Racisme heeft niets te maken met het FEEST voor kinderen dat we hedendaags vieren!
Waar iki heel slecht tegen kan is het gedrag van de zuurpruimen/zeurpieten/zielepieten die een instelling lijken te hebben als: "Wij geen feest dus jullie ook niet!".

Maar ja mijn eigen schoonzus is zo'n Surinaamse, ook zo'n zielepiet. Overal een probleem van maken en het nooit bij jezelf zoeken. Lijkt wel een cultuureigenschap begin ik te denken...

Er is niets mis met Zwarte Piet, zelfs een kleuter die dat ziet!
(quote van Edwin Evers) Perfect verwoord!

Ik begin steeds meer te denken dat sommige Surinamers gewoon ertegen in gaan, omdat dat kan in Nederland. Ondanks dat geen van alleen ooit slaaf is geweest, ondanks dat geen van allen ooit een blanke slavendrijver heeft gezien. Wordt ze met de paplepel een soort van aversie tegen Nederland ingegoten ofzo. Ik weet niet wat het is...
Maar ook direct opstaan om excuses van Nederland te eisen voor de slaventijd, waarschijnlijk nog voor een vergoeding ook. Want ze hebben het er moeilijk mee. Waar precies mee dan!?

Stap eens uit het jaar 1600! Je hebt het nooit meegemaakt, wij ook niet, dus get over it!
Die excuses zijn niet uit naam van mijzelf uitgesproken! Ik heb niets gedaan en heb dus ook nergens spijt van!

Wat een debiele gedachte dat we excuses verplicht zijn.

Zullen we een kind van een moordenaar ook maar veroordelen voor het feit dat hij nakomeling van een moordenaar is?

Het idee alleen al! :r

Door dit soort acties, wordt het beeld wat de gemiddelde nederlander van een surinamer heeft alleen maar negatiever.

Door er iedere over door te gaan (racisme en discriminatie) houdt je het alleen maar in leven, niemand anders dacht erover na voordat de klagers opstonden. Het lijkt wel of men de onderwerpen graag actueel wil houden, om aandacht te blijven krijgen...

Het vervelende is nog dat het hele volk erop wordt aangekeken, terwijl het in Suriname zelf niet eens leeft.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Webjunkie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:03:
goh.. tradities kunnen dus blijkbaar toch veranderen? :)
Met het oog op de KINDEREN!
Puch-Maxi schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:15:
Ja, blijkbaar wel. Vroeger moest je voor straf met Zwarte Piet mee in de zak naar Spanje. Werd je geslagen met de roe en kreeg je een zakje zout in je schoen als je stout was geweest. Wat dat betreft zijn Sinterklaas en vooral Zwarte Piet een stuk milder geworden :) Softies.
Misschien terug naar vroeger een oplossing?
Slaven mochten nooit blanke kinderen slaan... Dus zodra zwarte piet weer slaat, kan het geen verwijzing meer zijn naar een slaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

dfrenner schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:36:
Door er iedere over door te gaan (racisme en discriminatie) houdt je het alleen maar in leven, niemand anders dacht erover na voordat de klagers opstonden. Het lijkt wel of men de onderwerpen graag actueel wil houden, om aandacht te blijven krijgen...
Dat is het ja. En niet alleen om aandacht maar ook om geld te krijgen.
Aan wat voor bedragen de Caricom-landen denken is nog onduidelijk. Gonsalves en Verene Shepherd, voorzitter van de nationale commissie in Jamaica, zeiden eerder dat Groot-Brittannië de Britse plantagehouders in de Cariben in 1834 (het jaar dat de Britten de slavernij afschaften) 20 miljoen pond betaalden als schadevergoeding voor gederfde inkomsten. Dat bedrag staat gelijk aan 200 miljard pond (omgerekend 238 miljard euro) nu.

Als de voormalige kolonisatoren niet van zins zijn met geld over de brug te komen, overweegt Caricom de stap naar het Internationaal Gerechtshof (ICJ).
Wat komt die naam me toch bekend voor... "Sheperd" ... hmmm "Verene"... ik heb het ergens eerder gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
Nogmaals, ook onder zwarte Nederlanders is een ruime meerderheid pro Sinterklaas. In Suriname zelf is het helemaal geen topic, daar wordt het elk jaar met veel plezier gevierd. Door iedereen met een kleurtje op een hoop te vegen en weg te zetten als een anti-Nederlandse cultuur speel je de Zeur Pieten in de kaart, deze Pavlov reactie is precies waar ze op uit zijn. Bovendien komt de meeste uit de politiek correcte hoek en die zijn juist niet zwart.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 17:15
Hoe zit het nou?
http://www.ad.nl/ad/nl/10...s-tegen-Sinterklaas.dhtml
Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wtf dan heb je wel lef hoor, neem aan dat ze nu wel gewoon eruit geknikkerd wordt. Zou ik eens moeten proberen met briefpapier van m'n baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[Aargh, dit stoort mij ook zo enorm. Die hele werkgroep is een grap. De groep is net gevormd en het hoofd van de groep staat al met haar mening klaar over het hele Sinterklaasfeest. Alsof we hier op 5 december massaal negers na gaan staan doen en belachelijk gaan staan maken. Hoe komt zo iemand op zo'n positie. Wie verzint het in hemelsnaam dat iemand die zich zo profileert in staat moet kunnen zijn om deze situatie te beoordelen? Dat is ergens eigenlijk een serieuze vraag, want ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo denkt het hoog kan schoppen.
ik heb een tijdje bij de overheid gewerkt... daar werken heel veel goede mensen, met goede ideeen, etc... echter zijn er ook een aantal die vooral goed zijn in het nalullen van de mensen met goede ideeen, maar het dan beter kunnen verwoorden... deze mensen hebben geen flauw idee waar ze het écht over hebben, maar omdat ze zo goed kunnen lullen schoppen ze het verder dan de mensen met eigen goede ideeen... en bij de overheid kan dat voor mijn gevoel makkelijker dan in het normale bedrijfsleven... My educated guess is dat mevrouw Sheperd exact zo'n carriere heeft doorlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat dat stomme wijf nu ook van de aardbodem is verdwenen. De kamerleden die voor de VN in New York zijn kunnen geen contact meer met haar krijgen. Ze zal wel geschrokken zijn van haar stompzinnige uitspraken. Vraag me ook af of haar titel professor van hetzelfde niveau is als dat die titel hier in Europa is. De intelligentie heeft ze er in ieder geval niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Het is echt jammer dat het "antizwartepietenfront" het zo knullig aanpakt. Want ze hebben wel een punt. Als ze dat nou gewoon normaal brengen, is er in overleg veel te bereiken.

Kijk naar de Partij voor de Dieren. Die hebben slechts enkele zetels in de Tweede Kamer, maar ondanks dat ze zo'n kleine minderheid zijn krijgen ze toch veel voor elkaar. Hoe dan? Door te discussiëren, te verwoorden, te beargumenteren, te polderen, compromissen te sluiten. Hoeveel zou de PvdD voor elkaar krijgen als ze stampvoetend zouden eisen dat alle intensieve veeteelt per direct moet stoppen? Helemaal niets...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:11:
[...]

Het schijnt dat dat stomme wijf nu ook van de aardbodem is verdwenen. De kamerleden die voor de VN in New York zijn kunnen geen contact meer met haar krijgen. Ze zal wel geschrokken zijn van haar stompzinnige uitspraken. Vraag me ook af of haar titel professor van hetzelfde niveau is als dat die titel hier in Europa is. De intelligentie heeft ze er in ieder geval niet voor.
Tja, het is al bijna november. Ze zal wel opgeroepen zijn door haar meester: Sinterklaas. Cadeautjes inpakken etc :p

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Volkskrant staat een mooi stuk dat de traditie altijd al geleidelijk met haar tijd mee is gegaan en dat nu ook zal doen. Maar zoals die paar tegenstanders nu bezig zijn is het voor eigen gewin en dat remt juist af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Mevrouw (die slechts consultante is) vlucht wel even weg na haar uitspraken die voor opschudding hebben gezorgd. Wat een ruggegraat. Volgens mij gaat dit hele verhaal nu weer in de 'overwaai' modus. En de optochten gaan gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:15:
Het is echt jammer dat het "antizwartepietenfront" het zo knullig aanpakt. Want ze hebben wel een punt. Als ze dat nou gewoon normaal brengen, is er in overleg veel te bereiken.

Kijk naar de Partij voor de Dieren. Die hebben slechts enkele zetels in de Tweede Kamer, maar ondanks dat ze zo'n kleine minderheid zijn krijgen ze toch veel voor elkaar. Hoe dan? Door te discussiëren, te verwoorden, te beargumenteren, te polderen, compromissen te sluiten. Hoeveel zou de PvdD voor elkaar krijgen als ze stampvoetend zouden eisen dat alle intensieve veeteelt per direct moet stoppen? Helemaal niets...
Helemaal mee eens. Ik ben nou niet bepaald een grote fan van de PvdD (of andere one-issue partijen for that matter), maar ze bereiken wel iets.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

RonaldDesigns schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:56:
Mevrouw (die slechts consultante is) vlucht wel even weg na haar uitspraken die voor opschudding hebben gezorgd. Wat een ruggegraat. Volgens mij gaat dit hele verhaal nu weer in de 'overwaai' modus. En de optochten gaan gewoon door.
Ik had niet anders verwacht dan dat "de VN" hier, als ze al een standpunt innemen, er heel compromisbereid en vredelievend mee om zouden gaan - ze zijn immers groep die puur van diplomatie leeft.

Dat het hoofd van 'de' onderzoeksgroep dergelijke uitspraken doet was natuurlijk van de gekken. Maar in plaats van dat iedereen over haar heenvalt over haar persoonlijke manier van doen, schopt iedereen tegen de VN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Als het klopt dat ze gewoon een consultant is..

Dan vraag ik mij af waarom ze toegang had tot het brief papier met logo's, waar ze dan ook nog een officiceele uitinging op schrijf.. dat is best wel een beetje vreemd.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
ph4ge schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:48:
Nogmaals, ook onder zwarte Nederlanders is een ruime meerderheid pro Sinterklaas. In Suriname zelf is het helemaal geen topic, daar wordt het elk jaar met veel plezier gevierd. Door iedereen met een kleurtje op een hoop te vegen en weg te zetten als een anti-Nederlandse cultuur speel je de Zeur Pieten in de kaart, deze Pavlov reactie is precies waar ze op uit zijn. Bovendien komt de meeste uit de politiek correcte hoek en die zijn juist niet zwart.
In Suriname is het geen topic?
Best apart dat er dan zoveel terug te vinden is waaruit blijkt dat het daar weldegelijk een topic is.
Afgeschaft in de jaren 80, in 2011 opnieuw "afgeschaft" na een pleidooi van Venetiaan in gebouwen waar de overheid invloed op heeft (scholen en dergelijke)
Tien jaar geleden waren er in Suriname overigens al gekleurde pieten en een zwarte sinterklaas.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/l...iname-al-gekleurde-pieten
Dat het daar helemaal geen topic is lijkt me dan ook vrij lastig vol te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-10-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Suriname wordt het blijkbaar beperkt gevierd. Het zijn voornamelijk de uit Nederland afkomstige inwoners die het daar nog vieren blijkbaar. Heb beelden gezien van zowel gekleurde als zwarte zwarte Pieten. Maar een blauwe Piet ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen: tijd voor de volgende storm in ons glaasje water. Is dit geschikt?

Vrouw mag geen borstvoeding geven in sterrenrestaurant.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is geen storm in een glas water, gewoon een hele domme actie van die vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:28:
offtopic:
Het gaat niet om de actie, maar om de discussie die men er over kan voeren :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:28:
Ha, maak jij een topic aan? Dit is mijns inziens namelijk juist een hele domme actie van die kok. Alleen bekrompen mensen nemen namelijk aanstoot aan het geven van borstvoeding. Wat je ziet is niet meer dan een half ontblote borst, namelijk. De babymond bedekt de tepel.
De blonde bimbo een tafeltje verder had waarschijnlijk meer cleavage dan bij deze vrouw zichtbaar was.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:24:
Ik zou zeggen: tijd voor de volgende storm in ons glaasje water. Is dit geschikt?

Ik snap wel dat men in een sterrenrestaurant zeggenschap over de menukaart wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:24:

Zwarte piet is veilig, volgend agendapunt: BraboNeger hoewel ik dat mij wel meer kan voorstellen dat dat niet gewaardeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Zanbee schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 01:34:
[...]
edit:
Hier trouwens de argumenten van Prem onderuit gehaald door de Bart Peeters bij Reyers laat:
http://www.deredactie.be/permalink/2.30558?video=1.1761191
Wat een dombo is die Prem zeg.
"Sinterklaas is een fictief feest". Nee, sukkel, het feest is echt.
Knecht is gewoon een normaal woord. Niks met racisme te maken. En Piet is allang geen knecht meer, maar gewoon een assistent. Misschien zelfs meer dan een assistent.
En Pieten lopen niet alleen, want sommige rijden ook op een scooter.

Ik weet dat schelden niet goed is, maar ik heb geen andere beschrijvingen voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

De brief van mevrouw Shepherd heeft dan ook stiekem niks te maken met het immaterieel cultureel erfgoed. Die onderzoeksgroep waar ze mee werkt is de "Working Group on people of African descent; Special Rapporteur in the field of cultural rights; Independent Expert on minority issues; Special Rapporteur on contemporary forms of racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance pursuant to Human Rights Council resolution 18/28, 19/6, 16/6, and 16/33."

Dat heeft met cultureel erfgoed dus niks te maken, maar gaat puur over racisme. Ook dateert die brief van januari, en heeft het dus niks te maken met de klacht die in 020 ingediend was.

De brief:
http://content1a.omroep.n...013_BriefVNZwartePiet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
AllSeeyinEye schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:31:
[...]

Ha, maak jij een topic aan? Dit is mijns inziens namelijk juist een hele domme actie van die kok. Alleen bekrompen mensen nemen namelijk aanstoot aan het geven van borstvoeding. Wat je ziet is niet meer dan een half ontblote borst, namelijk. De babymond bedekt de tepel.
De blonde bimbo een tafeltje verder had waarschijnlijk meer cleavage dan bij deze vrouw zichtbaar was.
Jij gaat bij een sterrenrestaurant een bammetje meenemen? Als je 100 euro voor een half plakje worst betaalt, dan kan ik me voorstellen dat je niet op een lurkende baby aan borst een tafel verder zit te wachten.

Enne gambieter, je moet beter weten met offtopic gaan, zie AK forum ;) :+ )

Wat mij betreft maken ze Sheperds Pie van dat randfiguur. Briefpapier van VN gebruiken om je politieke zin door te drijven. Ik denk dat haar strijd voor herstelbetalingen dan ook gelijk een 'minor setback' krijgt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Senor Sjon schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:04:
[...]

Jij gaat bij een sterrenrestaurant een bammetje meenemen? Als je 100 euro voor een half plakje worst betaalt, dan kan ik me voorstellen dat je niet op een lurkende baby aan borst een tafel verder zit te wachten.
offtopic:
Doet er niet toe waar je borstvoeding geeft, dat is een eerste levensbehoefte van een kind en de normaalste gang van zaken. Het is niet zo dat die mevrouw zich daar heeft moeten uitkleden, doorgaans heeft men kleding aan die makkelijk toegang biedt tot de borst en de BH heeft een klepje (voedings BH). Als je je daaraan stoort, dan kijk je niet.
Wat mij betreft maken ze Sheperds Pie van dat randfiguur. Briefpapier van VN gebruiken om je politieke zin door te drijven. Ik denk dat haar strijd voor herstelbetalingen dan ook gelijk een 'minor setback' krijgt.
Laten we hopen dat die claim nu ook komt te vervallen. Slaat helemaal nergens op, die compensaties vanwege slavernij verledens. In de tijd dat slavernij voor kwam, was het niet verboden én normaal. Waarom zou je dat achteraf, na een wijziging van hoe men daarover denkt, opeens moeten compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:01:
De brief van mevrouw Shepherd heeft dan ook stiekem niks te maken met het immaterieel cultureel erfgoed. Die onderzoeksgroep waar ze mee werkt is de "Working Group on people of African descent; Special Rapporteur in the field of cultural rights; Independent Expert on minority issues; Special Rapporteur on contemporary forms of racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance pursuant to Human Rights Council resolution 18/28, 19/6, 16/6, and 16/33."
Hoe kan je nou een independent expert zijn als je er zelf deel van uitmaakt? Uiteraard kan iemand die niet onderdeel is van een "minority" ook geen independent expert zijn. Maar geef dat dan gewoon toe en noem het niet independent.

(Sorry als men dit mierenneuken vindt, maar ik werk bij een certifying body en weet dus e.e.a. van onpartijdigheid en (schijn van) belangenverstrengeling...)

[ Voor 19% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 11:12 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
RonaldDesigns schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:55:
Zwarte piet is veilig, volgend agendapunt: BraboNeger hoewel ik dat mij wel meer kan voorstellen dat dat niet gewaardeerd wordt.
De mensen die boos zijn hierom, die moeten niet zeuren.
Die Braboneger heeft tenminste respect voor zichzelf en loopt niet te zeiken dat ie gediscrimineerd wordt of dat hij als slaaf behandeld wordt.
"Oh jee, een neger die jongeren leert om voor zichzelf op te komen. Dat kan niet hoor!! Dat is racisme!"
Doe even normaal zeg. Ik wordt echt steeds bozer om die ruggengraatloze zeikerds.
Ik ben zo boos, dat ik gewoon ga schelden zeg... :(
Dat zei ik gister dus. :)
Xyphoid in "Zwarte Piet..."

[ Voor 17% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:11:
[...]

Hoe kan je nou een independent expert zijn als je zelf denkt er deel van uit te maken?
FTFY :Y) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ach gewoon een officiele klacht terug leggen bij de VN, dat hun hoofdonderzoeker bevooroordeeld is, en nu al conclusies heeft getrokken en gecommuniceerd naar de Media, terwijl het onderzoek nog loopt. Ik heb er ook nog de motivatie bij gedaan dat ze geen correct onderzoek heeft gedaan omdat ze het feest vergelijkt met 2 "Santa Clauses" terwijl het 2 totaal verschillende feesten zijn met verschillende achter gronden, en ze hiervan op de hoogte diende te zijn als ze wel gedegen odnerzoek had gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 24-10-2013 11:17 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowBumble schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:16:
Ach gewoon een officiele klacht terug leggen bij de VN, dat hun hoofdonderzoeker bevooroordeeld is, en nu al conclusies heeft getrokken en gecommuniceerd naar de Media, terwijl het onderzoek nog loopt. Ik heb er ook nog de motivatie bij gedaan dat ze geen correct onderzoek heeft gedaan omdat ze het feest vergelijkt met 2 "Santa Clauses" terwijl het 2 totaal verschillende feesten zijn met verschillende achter gronden, en ze hiervan op de hoogte diende te zijn als ze wel gedegen odnerzoek had gedaan.
Volgens mij hebben ze allebei dezelfde achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Er is niet eens een onderzoek door de VN opgestart. Mevrouw Shepherd heeft het gewoon gebruikt om haar eigen persoonlijke agenda naar voren te helpen, maar de kans is groot dat het juist averechts gaat werken.
Als met list en bedrog je eigen zaak naar voren wil helpen blijkt het wel dat ze niet een erg sterke zaak heeft/hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door McBoom op 24-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik denk dat we ook maar aangifte moeten doen bij de VN van het Zomercarnaval in Rotterdam. Het is namelijk seksistisch en mensonterend hoe die vrouwen erbij lopen. Lijkt me dat dat feestje maar gauw verboden moet worden.

(en dan heul snel Fast Forward in zijn oude glorie herstellen!)

[ Voor 13% gewijzigd door AllSeeyinEye op 24-10-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
En clowns ook. Die schminken zichzelf wit! Alsof alle blanken zo belachelijk doen! Discriminatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:21:
En clowns ook. Die schminken zichzelf wit! Alsof alle blanken zo belachelijk doen! Discriminatie!
Heb maar paar keer een neger gezien die clown was. En dat witte is, zodat je de gezichtsuitdrukkingen van de clown beter ziet.
Maar goed, clowns moeten sowieso verboden worden, want ze zijn eng (ja, ik ben een racist. Al is het niet zeker of een clown een ras is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Xyphoid schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Volgens mij hebben ze allebei dezelfde achtergrond.
Volgens mij niet hier een analyse van de herkomst:
http://www.geschiedenis24...omst-van-Sinterklaas.html

Kort door de bocht was het de beschermheer van zeelieden, handelsreizigers, kinderen, dieven, pandjesbazen, maagden en prostituees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
maagden en prostituees... wel een beetje de uitersten van de 'vrouwen'markt :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Senor Sjon schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:26:
maagden en prostituees... wel een beetje de uitersten van de 'vrouwen'markt :P
Sja het verhaals is nu eenmaal niet zo mooi :P maar wel de waarheid ( immers staat dit vermeld in meerdere katholieke boeken en was het tot 1600 een kerkelijke viering :) )

Maar deze vind ik nog mooier :

http://www.ad.nl/ad/nl/10...s-tegen-Sinterklaas.dhtml

'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowBumble schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:24:
[...]

Volgens mij niet hier een analyse van de herkomst:
http://www.geschiedenis24...omst-van-Sinterklaas.html

Kort door de bocht was het de beschermheer van zeelieden, handelsreizigers, kinderen, dieven, pandjesbazen, maagden en prostituees.
En Santa Clause is gebaseerd op Sinterklaas... Ergo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:20:
Ik denk dat we ook maar aangifte moeten doen bij de VN van het Zomercarnaval in Rotterdam. Het is namelijk seksistisch en mensonterend hoe die vrouwen erbij lopen. Lijkt me dat dat feestje maar gauw verboden moet worden.

(en dan heul snel Fast Forward in zijn oude glorie herstellen!)
Mij hoor je niet klagen over die vrouwen en zolang die mensen het vrijwillig doen moet je ze vooral niet tegenhouden :9

Die rapper maakt het alleen maar erger als hij de holocaust en Hitler erbij haalt. Dat zorgt er vanzelf voor dat de bereidheid tot een normaal gesprek met de tegenstanders minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nogmaals, "Santa Clause" is een humoristische film uit de jaren '80. "Santa Claus" is de dikke man in een rode pyjama die cadeautjes uitdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:07
Discriminatie zal er altijd zijn. Alleen de mate waarin hebben wij invloed op. Deze willen wij zo ver mogelijk beperken.

Personen welke pleiten voor afschaffing zwarte piet discrimineren zelf een traditioneel Nederlands ritueel. Het tegenovergestelde effect van de mate beperken van discriminatie wordt daarmee dus bereikt.

Niks ligt eenvoudig, al zou dit er bijna een voorbeeld van zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre_Code schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:35:

Personen welke pleiten voor afschaffing zwarte piet discrimineren zelf een traditioneel Nederlands ritueel. Het tegenovergestelde effect van de mate beperken van discriminatie wordt daarmee dus bereikt.
Sterker nog, die mensen discrimineren onze gekleurde medemens omdat die geen zwarte Piet zouden mogen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

begintmeta schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:32:
[...]

Ik snap wel dat men in een sterrenrestaurant zeggenschap over de menukaart wil houden.
Straks krijg je 'n Twitter-bericht van die baby: "ik heb toch zó slecht gegeten in dat 5-sterren-restaurent, flauw en altijd 'tzelfde!". 'k Kan me voorstellen dat de eigenaar daar bang voor is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Barre_Code schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:35:

Eens. Een gepaste straf voor die discrimineerders lijkt me een geseling door Zwarte Piet met een roe, waarna ze met een ketting om hun nek in de zak mee kunnen naar Spanje om daar te worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:04:
offtopic:
Dit plaatje is wel passend: http://www.troll.me/image...t-enough-for-everyone.jpg
Enne gambieter, je moet beter weten met offtopic gaan, zie AK forum ;) :+ )
offtopic:
Oi, do what I say, don't do what I do :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
"Santa Claus" is de dikke man in een rode pyjama die cadeautjes uitdeelt.
Oi ga jij nou ook al discrimineren ! Jij bent bevooroordeeld, tenzij je zelf ook dik ben en nu in een rode pyjama rondloopt, in dat geval pics or it didn't happen wel even een briefje ophouden met je nickname en datum aub zodat we het harde bewijs hebben ( en vrij brief ) om jokes over je te maken in de HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowBumble schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:39:
[...]

Oi ga jij nou ook al discrimineren ! Jij bent bevooroordeeld, tenzij je zelf ook dik ben en nu in een rode pyjama rondloopt, in dat geval pics or it didn't happen wel even een briefje ophouden met je nickname en datum aub zodat we het harde bewijs hebben ( en vrij brief ) of jokes over je te maken in de HK.
"Dikke man" is geen discriminatie. Hij is toch duidelijk dik?
En "Rode pyjama" is gewoon fout. Denk niet dat het als pyjama bedoeld is. Tenzij hij er ook in slaapt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Jammer dat mijn Sinterklaas-encyclopedie nog ergens in een doos zit (net verhuisd). Dat is een beste pil met een uitgebreid stuk over de herkomst/geschiedenis van Zwarte Piet. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is het enige raakvlak wat Zwarte Piet met slavernij heeft is dat het een door Sint Nicolaas bevrijde/vrijgekochte slaaf zou zijn geweest die zich helemaal vrijwillig bij de Sint had aangesloten.

De vergelijking met zgn 'Blackface' wordt ook nog wel eens gemaakt, een fenomeen wat in de 60er jaren is uitgestorven. Zwarte Piet wordt inderdaad op oude prenten inderdaad lijkend op Blackface afgebeeld, maar Sjimmie van de strip Sjors en Sjimmie ook. Zoiets heet tijdsgeest. Sjimmie is veranderd in een normale jongen met een donkere huidskleur, de Pieten zie je ook nooit meer op die manier afgebeeld. Natuurlijk, de (donker)bruine, soms zwarte huidskleur met de rode lippen zijn gebleven, maar die zijn lang niet zo groot en aanwezig zoals op de oude prenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Mx. Alba schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:11:
[...]

Hoe kan je nou een independent expert zijn als je er zelf deel van uitmaakt? Uiteraard kan iemand die niet onderdeel is van een "minority" ook geen independent expert zijn. Maar geef dat dan gewoon toe en noem het niet independent.

(Sorry als men dit mierenneuken vindt, maar ik werk bij een certifying body en weet dus e.e.a. van onpartijdigheid en (schijn van) belangenverstrengeling...)
Ze is niet independent. Zeker niet als je al eerder deze uitspraken hebt gedaan:

"As the International Year for People of African Descent draws to a close, reparation for slavery seems to be the only way to improve relations between Europe, Africa and the Caribbean. An apology from the former colonies would be a start towards achieving justice, building goodwill and peace in the world and promoting high ethical standards."

http://www.dagelijksestan...eigenlijk-verene-shepherd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
McBoom schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:42:
Jammer dat mijn Sinterklaas-encyclopedie nog ergens in een doos zit (net verhuisd). Dat is een beste pil met een uitgebreid stuk over de herkomst/geschiedenis van Zwarte Piet. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is het enige raakvlak wat Zwarte Piet met slavernij heeft is dat het een door Sint Nicolaas bevrijde/vrijgekochte slaaf zou zijn geweest die zich helemaal vrijwillig bij de Sint had aangesloten.

De vergelijking met zgn 'Blackface' wordt ook nog wel eens gemaakt, een fenomeen wat in de 60er jaren is uitgestorven. Zwarte Piet wordt inderdaad op oude prenten inderdaad lijkend op Blackface afgebeeld, maar Sjimmie van de strip Sjors en Sjimmie ook. Zoiets heet tijdsgeest. Sjimmie is veranderd in een normale jongen met een donkere huidskleur, de Pieten zie je ook nooit meer op die manier afgebeeld. Natuurlijk, de (donker)bruine, soms zwarte huidskleur met de rode lippen zijn gebleven, maar die zijn lang niet zo groot en aanwezig zoals op de oude prenten.
Over "Blackface" heb ik ook een hele discussie gehad. Het kwam erop neer dat zwarte mensen van buitenlandse afkomst Zwarte Piet zien als een Blackface en het dus aanstootgevend vinden. Zij gaan er alleen aan voorbij dat Blackface in Nederland eigenlijk niet eens heeft bestaan - tot deze Pietendiscussie had ik zelfs nog nooit van Blackface gehoord. Het lijkt erop dat Zwarte Piet er juist voor heeft gezorgd dat die zeer discriminerende Blackface (waarvan het doel was om zwarte mensen te ridiculiseren) in Nederland nooit heeft bestaan. Immers, als een Nederlander een Blackface zag, dacht hij dat het Zwarte Piet was en had er dus niet de discriminerende/ridiculiserende gedachten bij die bij Blackface horen...

Met het risico dat het een Godwin wordt: het hakenkruis is in bepaalde delen van de wereld gewoon nog steeds een religieus symbool. Als iemand die van de historie van het hakenkruis weinig weet, maar die het wel herkent als het symbool van Nazisme, zo'n religieus hakenkruis ziet, kan dat inderdaad zeer aanstootgevend voor hem zijn. Zo ook Zwarte Piet vs Blackface. Als je niet weet wat Zwarte Piet is, maar je weet wel wat Blackface is, dan kan Zwarte Piet heel kwetsend zijn. Maar wij vragen toch ook niet aan Boeddhisten om hun hakenkruis op te geven omdat het symbool misbruikt is door de Nazi's? Waarom zouden wij dan wel gevraagd worden om Zwarte Piet op te geven omdat Blackface in Angelsaksische landen misbruikt is?

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Blackface is er de oorzaak van dat je in de VS witte zwarte Pieten hebt maar ik vind dat er niet uitzien. Dat is hetzelfde als je Klein Duimpje door een vent van 2 meter laat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Als ik al niet pro-Piet was, dan ben ik dat nu wel door de stomme argumenten van de anti-Pieten.
En door "Coole Piet" natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zojuist gezien, wat mij voornamelijk opvalt in dat hele debat, is dat er wel gesproken word door de tegenstanders maar er is geen dialoog met de tegenstanders, de voorstanders geven aan bijvoorbeeld aan Ja dat is misschien ook wel zo maar het is een kinderfeest en die link word niet gelegd, wat als tegen reactie krijgt niks mee te maken want wij voelen het wel zo.

Hmmm beetje kromme dialoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn gewoon zoveel argumenten daar door de tegenstanders die simpelweg onzin zijn. Zoals dat kinderen Zwarte Piet als slecht zien en niet als held, dat Zwarte Piet alleen maar dom is, etc.

En al dat gezeik erover dat het mensen doet terugdenken aan de slavernij. WTF. Die mensen hebben evenveel ervaring met slavernij als ik: Niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:48:
En al dat gezeik erover dat het mensen doet terugdenken aan de slavernij. WTF. Die mensen hebben evenveel ervaring met slavernij als ik: Niks.
Dat is nog mijn grootste probleem hiermee!
Je hebt het nooit meegemaakt, dus iedere vorm van emotie die dit oproept bij je is aangeleerd!

Stap eens uit het verleden, zwartkijkers! Het is je eigen verleden niet eens!

Houd je bezig met de zaken die je zelf kunt veranderen, stop geen energie in gedane zaken, omdat ze toch niet te veranderen zijn. Zonde van je tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:48:
Er zijn gewoon zoveel argumenten daar door de tegenstanders die simpelweg onzin zijn. Zoals dat kinderen Zwarte Piet als slecht zien en niet als held, dat Zwarte Piet alleen maar dom is, etc.

Je mag het vast niet zeggen maar ik denk dat die tegenstanders van zwarte Piet de donkere medemens meer kwaad doen dan dat zwarte Piet dat doet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:31
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07:
[...]

Dit is de link die gemaakt wordt. Wellicht niet door jou, maar door de mensen die hier een probleem in zien wel (ja, ik schaar me daar ook onder en ik ben gewoon blank...)
[afbeelding]
Dat is een oude tacktiek :D

Wikipedia: The Eternal Jew (1940 film)
The film utilizes a montage that juxtaposes these images of ghetto Jews with images of rats to draw an analogy between the migration of Jews from Eastern Europe with the migration of rats.
Niet bedoeld als Godwin, maar om aan te geven dat als je zaken naast elkaar legt, je wel de indruk wekt dat ze iets met elkaar te maken hebben, maar dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Stukje manipulatie van de beeldvorming, ook wel propaganda genoemd. Je vermengt oude en nieuwe beelden en doet overkomen alsof de maatschappij intussentijd niet veranderd is. Daarnaast doe je alsof Piet een stereotype neger uit het verleden moet voorstellen, terwijl hij in het verleden er wellicht losjes op gebaseerd is geweest, maar daar nu weinig meer mee van doen heeft.

Allemaal drogredenen en het vertroebelt de discussie alleen maar.

[ Voor 14% gewijzigd door SlaadjeBla op 24-10-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heldinho
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-07 13:54

heldinho

Renaissance Man

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:56:
[...]

Je mag het vast niet zeggen maar ik denk dat die tegenstanders van zwarte Piet de donkere medemens meer kwaad doen dan dat zwarte Piet dat doet.....
Ik ben zelf een donkere medemens en ben het helemaal met je eens... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu aan het einde aangekomen, jezus zeg, Nederland is intolerant omdat we een Surinamer niet vaak genoeg 'goede middag' zeggen. Uiteraard, alleen maar omdat hij zwart is en niet omdat cultuur gewoon verandert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Nu aan het einde aangekomen, jezus zeg, Nederland is intolerant omdat we een Surinamer niet vaak genoeg 'goede middag' zeggen. Uiteraard, alleen maar omdat hij zwart is en niet omdat cultuur gewoon verandert...
Zoals ik in mijn vorige post (Xyphoid in "Zwarte Piet...") zei:
Dat komt door het gedrag van sommige mensen.

Als de herstelbetaling doorgaat, zullen de anti-Pieten, die geen cent er van zien, zich heel erg genaaid voelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 13-09 10:50
Sissors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Mij collega Surinamer ligt helemaal dubbel om de hele discussie. De man is zelfs blij dat er vroeger slavernij bestond anders was hij waarschijnlijk ergens in het meest kansloze deel van India geboren en nooit zo bevoorrecht geweest.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:08:
[...]

Mij collega Surinamer ligt helemaal dubbel om de hele discussie. De man is zelfs blij dat er vroeger slavernij bestond anders was hij waarschijnlijk ergens in het meest kansloze deel van India geboren en nooit zo bevoorrecht geweest.
Het is niet de bedoeling dat je de voordelen benadrukt want dan valt de discussie stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:12:
[...]

Het is niet de bedoeling dat je de voordelen benadrukt want dan valt de discussie stil :)
En is nogal onsmakelijk. De bevoorrechting is wel ten koste gegaan van een heleboel leed. Het is en blijft een vreselijk stukje geschiedenis. Het is alsof je blij bent met WO2 omdat je anders geen magnetron zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Misschien moet de VN zich eens buigen over halloween, dat gedoe met de dood enzo, morbide gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:16:
[...]

En is nogal onsmakelijk. De bevoorrechting is wel ten koste gegaan van een heleboel leed. Het is en blijft een vreselijk stukje geschiedenis. Het is alsof je blij bent met WO2 omdat je anders geen magnetron zou hebben.
Maar het is gewoon zo dat we bevoorrecht zijn. Dat het ten koste is geweest van een heleboel leed, is erg, maar het enige wat we daar aan kunnen doen, is er van leren en verder genieten van ons leven in het nu.
Ik ga niet in een hoekje zitten janken, omdat mijn voorvaderen slaven waren. Ik zorg er voor dat dat nooit meer kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 13-09 10:50
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:16:
[...]

Er is een redelijk verschil tussen WO2 en slavernij. Daarnaast doet mijn collega er niet moeilijk (meer) over over iets wat er voor zijn tijd heeft plaatsgevonden en probeert er al helemaal geen financieel slaatje uit te slaan. Je kan de Nederlander van nu het niet aanrekenen dat er ver voor zijn tijd dingen gebeurt zijn waar men nu niets aan kan veranderen. Ik hou de Duitsers van nu ook niet verantwoordelijk voor daden die door hun opa en oma zijn gepleegd. Get over it zou ik zeggen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
cbr600f4i schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:22:
[...]

Daarnaast doet mijn collega er niet moeilijk (meer) over
Er is een groot verschil tussen niet moeilijk doen over en blij zijn met. Maar ik denk dat we elkaar begrijpen (en het eens zijn).
Pagina: 1 ... 14 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]