Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:37:
[...]
Wat is dan het probleem? Is het dat een zwarte iets doet onder een blanke? In dat geval betekend het dus dat een blanke geen zwarte werknemers meer mag aannemen?
En gezien dat iedereen onder sinterklaas staat is het niet zo dat het bijzonder is dat Zwarte Pieten dat ook doen. Maar verder zou ik zeggen dat normaal gesproken een random persoon naar een Zwarte Piet moet luisteren.
Ik denk dat het grootste probleem in de huidige discussie is dat de gemiddelde nederlander zo onderhand klaar is met mensen die altijd maar in een slachtofferrol schieten en vandaar uit hun wensen door gedrukt willen zien.
Net als vele anderen hier die de discussie voeren en ook voor Zwarte Piet zijn ben ik absoluut niet racistisch van aard of ben ik een aanhanger van discriminatie of slavernij. Laten we die discussie nu even niet meer voeren, want dat is niet waar over gepraat zou moeten worden.
Veel mensen die Zwarte Piet zien als iets wat racistisch is zouden denk ik eens moeten nagaan waarom ze dat nou toch steeds zo vinden. Slavernij is al 150 jaar verboden. Wij allen en onze ouders hebben daar niets mee te maken gehad en toch wordt die troefkaart steeds gespeelt alsof wij (pro Zwarte Piet) daar iets aan hebben kunnen doen in ons leven. Toch wordt die troefkaart steeds gespeelt als of zij (mensen die zich vereenzelfigen met slachtoffer van slavernij of racisme) een slachtoffer zijn.
Natuurlijk kan het als kwalijk opgevat worden als een kind op straat tegen een willekeurig donker person roept "Hé Zwarte Piet!" Zwarte Piet is hier niet de oorzaak. De oorzaak is de uitbundigheid van het kind die, omdat het kind geen kwaad ziet in Zwarte Piet (over het algemeen juist een positief gevoel geeft).
Daar kan je dan twee dingen van vinden in mijn ogen:
1) Je kan zeggen dat de ouders van dat kind het kind niet op de juiste manier opvoed. Daar is wat voor te zeggen, maar voorkomen kan je het niet. Net zo min dat je bij een klein kind kan voorkomen dat deze roept: "Hé dat is een dikke meneer!" of "Hé, dat is een kleine mevrouw!"
2) Je kan als onderwerp van deze zinnen twee dingen denken. Het stuit mij tegen de borst (volledig valide reactie en zeker niet verkeerd omdat gevoelens echt zijn) en er van alles achter gaan zoeken zoals dat het racisme is etc (maar dan is het "Hé,, dat is een dikke meneer!" ook racisme) OF je kan het opvatten dat het kind blij is Zwarte Piet te zien en er iets positiefs uit halen.
Natuurlijk erken ik dat het niet altijd makkelijk is om iets positiefs te zien in iets wat je negatief opvat. Maar het altijd maar spelen op racisme om een kinderfeest te lopen bashen is volgens mij niet de manier om het fenomeen racisme en/of discriminatie ter sprake te brengen.
Een goede discussie zonder de racisme troefkaart is prima te voeren met Nederlanders en Medelanders. De slachtoffer rol aannemen werkt de laatste paar dagen namelijk nogal averechts hebben we nu wel gemerkt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!