Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10-2022
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:57:
[...]

Dit is geen oplossing vanwege inderdaad de herkenbaarheid.

Als dit echt het enige is dat de anti-zwartepietbrigade wil, dan is het niet slim geweest om de R-kaart te trekken en ook nog te gaan klagen bij de VN. "ik voel me ergens niet prettig bij" is een totaal ander soort statement en claim dan "jullie zijn allemaal racisten' (de "zwarte piet = racisme"-stelling).

Voor mij zou de oplossing zijn dat mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben geen Sinterklaas vieren of Sinterklaas in eigen kring vieren, desnoods met zwarte Sint en witte Piet.
Louise525 kan jij ergens laten zien waar dat gezegd is
( jullie zijn allemaal racisten' (de "zwarte piet = racisme"-stelling).

Je kan niet racistisch zijn maar wel (onwetend) iets racistisch beoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:20
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:00:

Zoals ik al zei het herstelbetalingen verhaal interesseert mij niet maar als mensen dat ook nog aan de tegenstanders van zwarte piet in de huidige vorm plakken ( ze misbruiken zwarte piet voor de herstelbetalingen) moet ik er wat van zeggen vind je niet?
http://www.nujij.nl/polit...t-ook-over.25525020.lynkx

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:56:
[...]

Negatief?? Waar heb je het in godsnaam over?
Ik heb het over een alternatief. En het maakt niet uit of je blank of een kleurtje hebt.. Met wat roetvegen is er een mooie oplossing voor ene probleem wat in mijn ogen wel degelijk aanwezig is.
Ik heb het erover dat jij blijkbaar vind dat Zwarte Pieten zwarte als dom afschilderen en dat hetzelfde ook zo zou zijn voor blanken. Oftewel dat in het algemeen Pieten als dom worden afgeschilderd, wat gewoon pure onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
Wtf? Dat deze dame niet objectief bezig was dat gevoel had ik al maar ik heb nu ook het gevoel dat ze volledig met haar eigen ding bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:04:
[...]

Wtf? Dat deze dame niet objectief bezig was dat gevoel had ik al maar ik heb nu ook het gevoel dat ze volledig met haar eigen ding bezig is.
Is dat mens nu helemaal de weg kwijt? Die kan je onmogelijk toch serieus nemen????

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:03:
[...]

Ik heb het erover dat jij blijkbaar vind dat Zwarte Pieten zwarte als dom afschilderen en dat hetzelfde ook zo zou zijn voor blanken. Oftewel dat in het algemeen Pieten als dom worden afgeschilderd, wat gewoon pure onzin is.
Dit is de link die gemaakt wordt. Wellicht niet door jou, maar door de mensen die hier een probleem in zien wel (ja, ik schaar me daar ook onder en ik ben gewoon blank...)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/q71/s720x720/1376408_10201396680213625_7351732_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Laatst online: 10-09 13:08
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:03:
[...]

is ook pure onzin.
Bij de Pieten is er altijd wel een die niet al te slim is maar dat is altijd weer onderdeel van het verhaal.
Het overgrote deel van de Pieten word juist als normaal doorsnee neergezet die allemaal hun functie hebben binnen de groep.

Sommige mensen denken dat de Pieten als dom overkomen vanwege de manier waarop ze praten.
Maar ze praten zo omdat het een kinderprogramma is. Geen moeilijke woorden en alles zo simpel mogelijk zodat ook de jongste kinderen het nog begrijpen. Een beetje zoals K3 of de meeste andere kinder programmas, veel OOOO en AAAA etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gelooft niemand behalve kleine kinderen dat sinterklaas echt bestaat, dus waarvoor nou zo een probleem er van maken .We kunnen sinterklaas upgraden naar een moderne versie die meer aan deze tijd voldoet, kennelijk zijn er altijd problemen rond dit onderwerp. De ene zegt het dat het racistiesch is en de ander zegt van niet , dat is een kwestie van na een opvoeding een bepaald standpunt innemen en er niet van af wijken . Heb altijd plezier gehad met sinterklaas en heb het nu nog , maar dat moet niet ten koste gaan van een ander zijn plezier .

Omdat dit feest alleen voor kinderen is kan het makkelijk verandert worden voor de volgende generaties , de oudjes geloven er niet meer in maar maken de problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vreemd dat je de Indianen nooit over Klukkluk hebt gehoord terwijl die ook behoorlijk stereotype is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke groep Indianen doel je op?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BtM909 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:32:
Welke groep Indianen doel je op?
De Indianen in zijn algemeenheid, of is er een stam die wel zo praat?
Ze maakt zichzelf nog belachelijker dan ze al deed en als de VN haar accepteert als voorzitster van deze commissie geeft de VN wederom aan dat ze een geldverslindende organisatie zijn die niet serieus genomen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:31:
Toch vreemd dat je de Indianen nooit over Klukkluk hebt gehoord terwijl die ook behoorlijk stereotype is.
Wordt elke Nederlander (dus niet alleen de kinderen) 2 maanden per jaar geconfronteerd met Klukluk?
De discussie gaat over de huidige vertoning van zwarte piet. Niet over Klukluk, blanke vla, witte kerst of over zwarte schoenen...

[ Voor 17% gewijzigd door fm77 op 23-10-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07:
[...]

Dit is de link die gemaakt wordt. Wellicht niet door jou, maar door de mensen die hier een probleem in zien wel (ja, ik schaar me daar ook onder en ik ben gewoon blank...)
[afbeelding]
Maar dan zeg ik dus, ga nou het Sinterklaas journaal kijken, dan kom je erachter dat Pieten helemaal niet als dom worden afgeschilderd.

Wat je plaatje er in hemelsnaam mee te maken heeft weet ik niet. Hier heb je er nog één:
Afbeeldingslocatie: http://www.myconfinedspace.com/wp-content/uploads/2011/05/picture-unrelated-560x700.jpg

Een groot gedeelte van je plaatje heeft absoluut niks met Zwarte Piet te maken. Dan hebben we nog wat heel oud spul, en een paar wat recentere random plaatjes van een Zwarte Piet erdoorheen, om zo de indruk te wekken dat ze iets met de rest te maken hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 23-10-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:59:
[...]

Er wordt helemaal niet geroepen dat alle nederlanders racisten zijn (maar geloof me er zitten er een hele boel tussen).
De stelling is dat zwarte piet in zijn huidige vorm racistisch is. Niet dat jij racistisch bent omdat je het sinterklaasfeest leuk vindt.
Er zullen vast een heleboel racisten zijn en in Nederland en ook veel seksisten.....

De stelling Zwarte Piet = racisme impliceert m.i. dat mensen die dat niet zo zien, racisten zijn, en nog dom zijn ook omdat ze niet zien dat Zwarte Piet racisme is.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik noch als kind, noch als volwassene enige bijgedachte heb gehad bij Zwarte Piet. Toen ik nog "geloofde" was ik te jong om te weten dat er zoiets als slavernij heeft bestaan, laat staan dat ik Zwarte Piet als slaaf zag van een blanke. Ook als volwassene heb ik dat nooit gedacht. Zodra je niet meer "gelooft", zie je alleen nog maar een verkleedpartij.
Als kind was je vooral geinteresseerd in de cadeautjes en als volwassene had je het druk met zelf cadeautjes kopen en gedichten maken enzo.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50

Haters gonna hate :P

[ Voor 28% gewijzigd door Miki op 23-10-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:56:
[...]

Kohaku,
zeg je hiermee dat zwarte pieten de negers als dom afschilderen (verschrikkelijk!) of wil je wat anders zeggen?
Nee, dat is niet mijn mening maar wel van tegenstanders van zwarte Pieten. Ik zie ze zo absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Heel grappig! :)F

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:58:
[...]

Maar dan zeg ik dus, ga nou het Sinterklaas journaal kijken, dan kom je erachter dat Pieten helemaal niet als dom worden afgeschilderd.

Wat je plaatje er in hemelsnaam mee te maken heeft weet ik niet. Hier heb je er nog één:

Een groot gedeelte van je plaatje heeft absoluut niks met Zwarte Piet te maken. Dan hebben we nog wat heel oud spul, en een paar wat recentere random plaatjes van een Zwarte Piet erdoorheen, om zo de indruk te wekken dat ze iets met de rest te maken hebben.
Sorry, als je niet ziet wat dat plaatje inhoudt met de discussie dan houdt het idd op ja.... Daar zit ook het grote probleem. Iets met oogkleppen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:04:
[...]

Sorry, als je niet ziet wat dat plaatje inhoudt met de discussie dan houdt het idd op ja.... Daar zit ook het grote probleem. Iets met oogkleppen enzo...
Ah dus je post een random plaatje en ook al heeft het niks met Zwarte Piet te maken en probeert het alleen verbanden te leggen die er niet zijn, betekend het dat je ook geen onderbouwing meer hoeft te geven over je foutieve opmerkingen dat Zwarte Piet als dom wordt afgeschilderd.

Maar leuk hoor dat je wat soortgelijke plaatjes bij elkaar hebt gevonden (volgens mij zijn het merendeel van die Pieten uit reclame folders), maar ik kan exact hetzelfde doen met de Scouting en de Hitler Jugend. Zijn scouts nu Nazis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:54:
[...]

Wilders is natuurlijk ook weer bezig. Hij wil vanwege de uitspraken van Shepard een einde aan de relatie met de VN maken.
God wie kan deze gast nog serieus nemen.
Groot gelijk. Gewoon weer terug naar Nederland. Lekker de gulden weer terug en heerlijk leven zonder dat geneuzel van Europa, VN, blabla. Just like the old times. Ging toen ook goed, waarom zou dat nu niet meer lukken? Heb je gelijk dat gedoe van open grenzen weer opgelost ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:22:
[...]

Sinterklaas heeft een legertje gekleurde helpers, niemand die daar kwaad in ziet behalve de mensen die er kwaad in willen zien.
En daarom blijf ik erbij dat diegenen die tegen dit stukje cultuur zijn juist de racisten zijn, zij blijven verschil zien en maken in donker en blank, blijven vasthouden aan wat ooit gebeurd is (of dat nu wel of niet met sinterklaas te maken heeft) en zetten zichzelf daarmee imo eeuwig in de slachtoffer rol, het liefst voor altijd.
Het zijn ook zij die kinderen leren wat racisme is. De kinderen zien het verschil blank zwart niet, dat word ze later geleerd door dit onzinnige gezeik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:08:
[...]

Ah dus je post een random plaatje en ook al heeft het niks met Zwarte Piet te maken en probeert het alleen verbanden te leggen die er niet zijn, betekend het dat je ook geen onderbouwing meer hoeft te geven over je foutieve opmerkingen dat Zwarte Piet als dom wordt afgeschilderd.

Maar leuk hoor dat je wat soortgelijke plaatjes bij elkaar hebt gevonden (volgens mij zijn het merendeel van die Pieten uit reclame folders), maar ik kan exact hetzelfde doen met de Scouting en de Hitler Jugend. Zijn scouts nu Nazis?
Ik ben niet tegen zwarte Piet en zie toch meteen dat het geen random plaatje is. Ik zou zeggen bekijk het plaatje nog eens, zijn punt is vrji duidelijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dennahz schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:09:
[...]

Groot gelijk. Gewoon weer terug naar Nederland. Lekker de gulden weer terug en heerlijk leven zonder dat geneuzel van Europa, VN, blabla. Just like the old times. Ging toen ook goed, waarom zou dat nu niet meer lukken? Heb je gelijk dat gedoe van open grenzen weer opgelost ;)
Omdat wij als Nederlanders het, blijkbaar, belangrijker vinden dat anderen ons liev vinden, dus moeten we wel vriendjes worden en onze eigen waarden en prioriteiten even verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:10:
[...]

Ik ben niet tegen zwarte Piet en zie toch meteen dat het geen random plaatje is. Ik zou zeggen bekijk het plaatje nog eens, zijn punt is vrji duidelijk.
Als hij bedoeld dat Sjors en Sjimmie er 60 jaar geleden heel anders uitzagen dan nu dan snap ik zijn bedoeling.
Volgens mij gaat het om nu en niet over hoe negers 60 jaar geleden gezien werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:08:
[...]

Nou je zegt het zelf prachtig, dank je wel...
Waarom vast houden aan een karikatuur die al 10-tallen jaren overtijd is? Want zwarte piet ziet er nog vrij hetzelfde uit als in die plaatjes (uit nazi folders volgens jou) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:10:
[...]

Het is niet random om dat het allemaal verschillende plaatjes van zwarte mensen zijn. Maar hoe is dat relevant?

Wat heeft zeep te maken met zwarte piet nu? Sowieso veranderen tijden. En daarmee bedoel ik niet alleen dat vroeger racisme redelijk geaccepteerd was, maar ook dat hoewel je nu nigger niet mag zeggen als je niet zwart bent (hoe bedoel je racisme), betekend niet dat het vroeger hetzelfde werd gezien.

Dat er wat overeenkomst is tussen verschillende plaatjes van zwarte mensen verbaasd mij niet echt. Maar het is gewoon een hele foute manier om een verband te leggen dat er niet is.

Voorbeeldje, de scouting:
http://aipetcher.files.wo...0/boy-scouts-marching.jpg

De Hitler Jugend:
http://1.bp.blogspot.com/...s1600/explorar0002jj1.jpg

Ook twee plaatjes die op elkaar lijken. Betekend nog niet dat de scouting de Hitler Jugend is omdat ze beide jeugd in uniformen hebben op zwart-wit plaatjes.
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:24:
[...]

Nou je zegt het zelf prachtig, dank je wel...
Waarom vast houden aan een karikatuur die al 10-tallen jaren overtijd is? Want zwarte piet ziet er nog vrij hetzelfde uit als in die plaatjes (uit nazi folders volgens jou) ;)
Misschien moet je eens proberen gewoon een coherente redenatie op te schrijven, in plaats van continue een stroom van random posts te maken en te weigeren iets duidelijk op te schrijven.

Gaat het er nu over dat er teveel rode lipstift wordt gebruikt? Had dan gewoon gevraagd of dat niet wat minder kan en dan zou er NIEMAND moeilijk over doen. Oké wel wat mensen, maar je had niet binnen 36 uur meer dan een miljoen likes op facebook dat Zwarte Piet moet blijven.
In plaats daarvan moet hij dus compleet afgeschaft worden omdat zijn lippen iets te rood zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 23-10-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Kingston|IA schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:13:
Misselijkmakend hoe deze kwestie wordt gebagatelliseerd onder het mom van: het is een kinderfeest en er wordt niks kwaad mee bedoeld.. Niemand betwijfelt de goede intenties van dit kinderfeest (kinderen blij maken met kadotjes). Het gaat om de foute, discriminerende ondertoon die dit feest heeft. Een nare nasmaak van het koloniale tijdperk van Nederland.. Of zijn we dat voor het gemak even vergeten?
Was jij er bij betrokken, bij die kolonisatie? Denk het niet. Je vader? Ook niet. Je grootvader? Ook niet? Die zijn vader? Wellicht ook niet.

Als Belg ga ik me echt niet schuldig lopen voelen over het Congo verleden hoor, alhoewel misschien (ik weet het niet) mijn over-over-over-over-overgrootvader er bij betrokken was.

Als je die nare nasmaak niet aankunt, dan hop, nu snel jezelf 25 zweepslagen toedienen als boetedoening.

Het verleden is het verleden. Laat het rusten. En laat mensen die van dat verleden willen profiteren en je een schuldgevoel willen aanpraten waar je helemaal niks mee te maken hebt, maar heel snel ophoepelen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Doe een paar jaar een zwarte sinterklaas, dan zijn we hiervan af.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:29:
Laten we realistisch zijn, Als Zwarte Piet afgeschaft zou worden geef ik het 1-2 jaar zonder gezeik en daarna gaan ze daarover beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Mutatie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:09:
[...]

En daarom blijf ik erbij dat diegenen die tegen dit stukje cultuur zijn juist de racisten zijn, zij blijven verschil zien en maken in donker en blank, blijven vasthouden aan wat ooit gebeurd is (of dat nu wel of niet met sinterklaas te maken heeft) en zetten zichzelf daarmee imo eeuwig in de slachtoffer rol, het liefst voor altijd.
Het zijn ook zij die kinderen leren wat racisme is. De kinderen zien het verschil blank zwart niet, dat word ze later geleerd door dit onzinnige gezeik...
Het is echt niet zo dat er vroeger alleen slavernij was in Suriname en de VS, ook in Afrika had je zwarte slaven van zwarte mensen en in het verleden witte slaven van witte mensen (o.a. Romeinen en Grieken). En hadden we in de Middeleeuwen hier niet de lijfeigenen? Weliswaar geen handelswaar maar wel volledig afhankelijk van een heer. In het heden bestaan ook vormen van slavernij, bijvoorbeeld Maleisische dienstmeisjes in Saoedi-Arabie, er is er zelfs 1 onthoofd. Of denk aan Apple-fabrieken in China waar sommige werknemers zelfmoord plegen.

En zouden de criticasters er niet beter aan doen huidige slavernijpraktijken te bestrijden in plaats van dat geklaag over wat er voor 1863 is gebeurd?

Ik vind dat de criticasters met een bepaalde bril op naar zwarte piet kijken, zonder te willen of kunnen zien dat je net zo goed door een andere bril kunt kijken en dan iets heel anders ziet. En aangezien zij met een overdonderende minderheid zijn, lijkt het mij ook logischer dat de criticasters probeert een andere bril op te zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Boeit mij die pieten. We zijn allemaal eender, ik heb zero problems met een zwarte sinterklaas.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Serieus? Ik denk niet dat dit zal helpen, maar dat we dan des te eerder met de claim van herstelbetalingen om de oren geslagen worden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29

Pierre

Van nature lui!

_/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Na 3 dagen al 50 pagina's :s. Tegen dit tempo heeft het topic binnen 20 dagen 10.000 reacties en binnen 200 dagen 100.000. Dat is anderhalf jaar sneller dan het GKMT!

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:26:
[...]

Het is niet random om dat het allemaal verschillende plaatjes van zwarte mensen zijn. Maar hoe is dat relevant?

Wat heeft zeep te maken met zwarte piet nu? Sowieso veranderen tijden. En daarmee bedoel ik niet alleen dat vroeger racisme redelijk geaccepteerd was, maar ook dat hoewel je nu nigger niet mag zeggen als je niet zwart bent (hoe bedoel je racisme), betekend niet dat het vroeger hetzelfde werd gezien.

Dat er wat overeenkomst is tussen verschillende plaatjes van zwarte mensen verbaasd mij niet echt. Maar het is gewoon een hele foute manier om een verband te leggen dat er niet is.

Voorbeeldje, de scouting:
http://aipetcher.files.wo...0/boy-scouts-marching.jpg

De Hitler Jugend:
http://1.bp.blogspot.com/...s1600/explorar0002jj1.jpg

Ook twee plaatjes die op elkaar lijken. Betekend nog niet dat de scouting de Hitler Jugend is omdat ze beide jeugd in uniformen hebben op zwart-wit plaatjes.

[...]

Misschien moet je eens proberen gewoon een coherente redenatie op te schrijven, in plaats van continue een stroom van random posts te maken en te weigeren iets duidelijk op te schrijven.

Gaat het er nu over dat er teveel rode lipstift wordt gebruikt? Had dan gewoon gevraagd of dat niet wat minder kan en dan zou er NIEMAND moeilijk over doen. Oké wel wat mensen, maar je had niet binnen 36 uur meer dan een miljoen likes op facebook dat Zwarte Piet moet blijven.
In plaats daarvan moet hij dus compleet afgeschaft worden omdat zijn lippen iets te rood zijn?
Ik zei toch dat ik niet tegen zwarte piet was?

Maar je snapt het plaatje dus wel. Je bent het er alleen niet mee eens, dat is wat anders.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Was voornamelijk richting fm77.

Maar dan nog steeds, als hij een punt wil maken moet hij dat gewoon doen. Als zijn enige punt is dat je plaatjes kan vinden die vaag wat eigenschappen delen (voornamelijk dat er een zwart persoon op staat), dan nee neem ik fm77 niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Straks eens googlen wat voor tradities ze daar in Jamaica hebben. Er is vast wel iets wat me daar stoort en ik als racistisch ervaar en dat ik de VN kan vragen te verbieden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:33
demichel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:46:
Straks eens googlen wat voor tradities ze daar in Jamaica hebben. Er is vast wel iets wat me daar stoort en ik als racistisch ervaar en dat ik de VN kan vragen te verbieden.
Ik hoorde laatst iets over een blanke man op Jamaica die 18 keer overreden is.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:30:
[...]

Laten we realistisch zijn, Als Zwarte Piet afgeschaft zou worden geef ik het 1-2 jaar zonder gezeik en daarna gaan ze daarover beginnen.
We kunnen ook bij voetbal voortaan het doel rond maken en op 10 meter hoogte hangen. Even wennen, maar uiteindelijk weten we niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:45:
Was voornamelijk richting fm77.

Maar dan nog steeds, als hij een punt wil maken moet hij dat gewoon doen. Als zijn enige punt is dat je plaatjes kan vinden die vaag wat eigenschappen delen (voornamelijk dat er een zwart persoon op staat), dan nee neem ik fm77 niet serieus.
Dat mag je vinden... Dat is juist wel het punt waar het over gaat.
Maar los van alles vind jij het leuk om loze opmerkingen te maken zonder op zoek te gaan naar een oplossing.
Wat is er mis met de roetvegen variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
BeefHazard schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:49:
[...]

Ik hoorde laatst iets over een blanke man op Jamaica die 18 keer overreden is.
Ik dacht eerder aan die weed en die rotzooi waar ze daar zo prat op gaan, wat de geesten van onze kinderen langzaamaan verziekt heeft zodat ze nu stoned rondsloffen met glazige ogen "normaal" gaan vinden.

Dat vraagt om een flinke herstelbetaling van Jamaica aan Nederland en België!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:50:
[...]

Dat mag je vinden... Dat is juist wel het punt waar het over gaat.
Maar los van alles vind jij het leuk om loze opmerkingen te maken zonder op zoek te gaan naar een oplossing.
Wat is er mis met de roetvegen variant?
1. Dat is serieus echt al zo vaak genoemd hier: Kinderen herkennen hun oom/oudere schoolgenoten/etc.

2. Wat is er mis met Sinterklaas die op een varken zit. Wat is er mis met een Sinterklaas in een blauw pak. Wat is er mis met ipv een mijter een keppeltje op. Wat is er mis met baard eraf.

En ik ben hier niet degene die de loze opmerkingen maakt. Jij bent degene die random plaatjes post. Ik wil wel een oplossing zoeken, maar dan moet er eerst een serieus probleem zijn. Dat zwarten als dom worden neergezet omdat piet als dom wordt neergezet is geen serieus probleem omdat het simpelweg niet waar is. Iedereen die weleens het Sinterklaas journaal gezien heeft weet dat.

Als het probleem was dat er blijkbaar een karikatuur van een zwarte wordt gemaakt, bijvoorbeeld door teveel lippenstift, had dan gewoon gevraagd of dat niet wat minder kan, ipv Sinterklaas compleet of enkel Zwarte Piet af te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Die hele zwarte-pieten kwestie is natuurlijk niets anders dan een afleidingsmanoeuvre van 'Europa' om ons even niet aan de crisis te doen denken, en zelfs met afschaffing van ons volksfeest, ons al die honderden miljoenen die bij dat feest aan pepernoten, marsepein en kadootjes uitgegegeven worden, aan auto's, meubels en kleding te doen spenderen! |:(

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

demichel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:46:
In Jamaica hebben nogal veel problemen met homoseksualiteit. Dat domme wijf van die commissie heeft wel moeite met discrimineren op huidskleur maar zodra het op geaardheid aan komt ligt het in haar thuisland heel anders. Dat ze daar eens wat aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:56:
[...]

1. Dat is serieus echt al zo vaak genoemd hier: Kinderen herkennen hun oom/oudere schoolgenoten/etc.

2. Wat is er mis met Sinterklaas die op een varken zit. Wat is er mis met een Sinterklaas in een blauw pak. Wat is er mis met ipv een mijter een keppeltje op. Wat is er mis met baard eraf.

En ik ben hier niet degene die de loze opmerkingen maakt. Jij bent degene die random plaatjes post. Ik wil wel een oplossing zoeken, maar dan moet er eerst een serieus probleem zijn. Dat zwarten als dom worden neergezet omdat piet als dom wordt neergezet is geen serieus probleem omdat het simpelweg niet waar is. Iedereen die weleens het Sinterklaas journaal gezien heeft weet dat.

Als het probleem was dat er blijkbaar een karikatuur van een zwarte wordt gemaakt, bijvoorbeeld door teveel lippenstift, had dan gewoon gevraagd of dat niet wat minder kan, ipv Sinterklaas compleet of enkel Zwarte Piet af te schaffen.
1: Daar is heus wel een oplossing voor te vinden. Hell, start een sint en piet verhuurbedrijf op. Ik zie gouden tijden voor je tegemoet komen ;)

2: Het gaat niet over sinterklaas. Het gaat over de raciale karikatuur zwarte piet, dus dat punt was vrij zinloos van je om toe te voegen.

Er wordt niet gevraagd om het sinterklaasfeest af te schaffen (dat moet ondertussen wel duidelijk zijn na meerdere keren al gezegd te zijn), maar een aanpassing aan het fenomeen zwarte piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:30:
[...]

Geheid dat het dan discriminerend is dat alleen blanken een Piet mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik hoop nog dat dit fenomeen aan negatieve energie snel voorbij is en de boel de boel blijft.

Wat mij wel zorgen baart is dat een VN-onderzoeksteam een chef heeft die zo ongeïnformeerd en vooringenomen is dat het een belediging is voor iedereen met een positief IQ. Ik bedoel, als de VN dit naar voren weet te zetten aan wetenschappelijke onderzoeksbenadering heb ik prompt vraagtekens over hun manier van werken in het algemeen.... en die van de klimaatonderzoeken van het IPCC in het bijzonder. Ik hoop dat de VN deze semi-wetenschapper de zak (van Sint) geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amanoo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:02:
[...]

Geheid dat het dan discriminerend is dat alleen blanken een Piet mogen zijn.
Klopt, dan gaan die zeikdozen daar weer over zeiken. Daarom snap ik niet dat ze uberhaupt aandacht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:
[...]

Eskimootje dacht je dat ik dat niet wist?
Ik ken mijn geschiedenis wel.

Het omarmen ben ik helemaal voor (4 mei) Het belachelijk maken en kwetsen (midden november tot 6 december) niet.
Ik zie dat we dan inderdaad een verschil van mening hebben, voor zover ik weet verkleed niemand zich als zwarte piet om andere te kwetsen en/of belachelijk te maken maar om een de kinderen een leuke tijd te bezorgen. Waarom ben jij van mening dat dit wel het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:03:
[...]

Klopt, dan gaan die zeikdozen daar weer over zeiken. Daarom snap ik niet dat ze uberhaupt aandacht krijgen.
En als er zowel zwarte als witte Pieten zijn durf ik mijn hoofd erom te verwedden dat het alsnog als discriminatie wordt gezien. Dan vergelijken ze het waarschijnlijk alsnog met de VS uit de 19e eeuw, waar je echt niet alleen zwarte slaven aan het zwoegen zag, maar ook arme blanken (maar het waren alsnog enkel de zwarten die echt slaaf waren). Dan vergelijken ze de zwarte Pieten alsnog wel met de slaven uit die tijd. Om nog maar te zwijgen van wat er gebeurt als je uit culturele correctie nog meer andere etnische groepen wil toevoegen. Geheid dat ook Aziatische Pieten niet gepast zijn. Ik durf mijn hoofd erom te verwedden dat ze wel blijven doorgaan, uiteindelijk ziet men in zo'n feest wat men erin wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Laatst online: 20-08 09:51
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2648/pietjepiet.PNG

_O-

Ik moet zeggen, je leest nogal wat grappige dingen online door deze hele toestand... Keep it coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Wanneer gaan we beginnen over de kerstman en z'n elfjes, best beledigend tegenover kleine mensen. (En "normale" mensen want Santa neemt alleen elfjes in dienst)
Moet je daar eens vooral bij Amerika aankomen (die hadden ook nogal lompe botte, ongeïformeerde en ronduit gemene opmerkingen over onze sinterklaas)

Ik ben best tegen afschaffing van sinterklaas (gaan we groene pieten oid gebruiken hoeft het voor mij al helemaal niet meer), al is het alleen al vanwege deze discussie en de walgelijke kijk en veroordeling van de tegenstanders van de sint, maar opzich zou ik het niet erg vinden als enkel de kerstman overblijft. Ze zijn eigenlijk dezelfde figuur en komt het bij ons dus dubbel langs, het hele kerstman gebeuren vind ikzelf eigenlijk veel sfeervoller. (voor mij persoonlijk heeft het weinig tot niks met religie te maken behalve dat dat verhaaltje meespeelt in het feest, voor mij dus gewoon een cultureel gebeuren).
Sinterklaas vond ik leuk als kind toen ik het nog geloofde maar heb er sindsdien niet meer veel mee, maar het is gewoon geweldig om er zien dat kinderen er helemaal in op gaan en in hun wereld alles nog mogelijk is.
Opzich hebben de Amerikanen dat zwarte pieten gedoe vroeger al dus best goed opgelost :+

[ Voor 9% gewijzigd door Mutatie op 23-10-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
witeken schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:37:
Na 3 dagen al 50 pagina's :s. Tegen dit tempo heeft het topic binnen 20 dagen 10.000 reacties en binnen 200 dagen 100.000. Dat is anderhalf jaar sneller dan het GKMT!
Wat is GKMT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

oh dat gaat niet door :')
"Gisteren rond 12:00 uur werden we geïnterviewd over het idee, toen kwamen er al tientallen mailtjes binnen", vertelt Appie Slangewo. Hij is vrijwilliger bij de stichting. "Daarbij waren mensen die heel netjes zeiden 'doe het toch niet', maar we zijn ook uitgemaakt voor SS'ers en NSB'ers. Bovendien kregen we ook veel doodsbedreigingen."

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:43:
[...]

Ghandi en Malcom X hebben beiden iets wat mij aanstaat, omdat het niet rijjmt met elkaar zou het niet mogen?

Ik ben vreedzaam en gewelddadig.
Ik ben de grootste paradox die er is. De mens

Het verschil in stand houden?
Lees wat jij schrijft en vraag aan elke 'allochtoon' of we nu al niet leven in een wereld waar er onderscheid wordt gemaakt op basis van kleur.
Waarom zou ik het goede voorbeeld moeten geven?
De grap is dat ik met de meeste mensen die hier posten (zeg wel de meeste niet alle) gewoon door een deur kan.
Respecteer mijn mening, wees er niet mee eens, Stel vragen etc. Maar zet mij niet (impliciet) neer als minder (gezeik, zeurpiet ga dan terug waar je vandaan komt)
"Ik ben vreedzaam en gewelddadig."
Gandhi of Malcom kan je deels interesseren maar het toont aan dat je selectief bent en dus nergens voor kiest. Ik ben ook vreedzaam en gewelddadig. Loze betekenis, wat alleen maar afbreuk doet aan gandhi of Malcom X. Dan doe ik ook maar een quote:
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. W.C.

"Maar zet mij niet (impliciet) neer als minder (gezeik, zeurpiet ga dan terug waar je vandaan komt)"
Ik weet niet waarom dit aan mij geadresseerd wordt, maar als jij vind dat je als minder wordt neergezet, zal het ook wel zo zijn. Maar met een houding als:
'Waarom zou ik het goede voorbeeld moeten geven?' of 'vraag aan elke 'allochtoon' of we nu al niet leven in een wereld waar er onderscheid wordt gemaakt op basis van kleur' ben je ook gewoon minder en dat heeft niks met je kleur te maken. Iedereen moet streven om het goede voorbeeld te zijn en als jij dat niet wilt zijn: sit down and shut up. Want dan moeten andere maar het goede voorbeeld geven zeker altijd een ander, en maar zeuren en ontevreden zijn. En niks er voor willen doen, want zelf een goed voorbeeld zijn is al te veel gevraagd. Je komt er wel in je leven ;) gelukkig komt wijsheid met leeftijd, zeggen ze dan maar.

Jouw reactie heeft niks met zwartepiet te maken maar met negatieve ervaringen met blanke, maar met zo'n houding begrijp ik dat wel. Straks weer een album luisteren van lil wayne waarbij om de seconde nigger voorbijkomt? Ga daar eerst maar is iets aandoen voordat je aan zwartepiet denkt. En zoals MJ zei: I'm starting with the man in the mirror.
Afbeeldingslocatie: http://dontdrinkbeer.files.wordpress.com/2012/08/1345852221467.jpg
I've got a picture of a white rapper: Your argument is invalid.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het idee is stom, maar mensen die doodsbedreigingen sturen zijn nog veel erger. Raar volk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:01:
[...]

1: Daar is heus wel een oplossing voor te vinden. Hell, start een sint en piet verhuurbedrijf op. Ik zie gouden tijden voor je tegemoet komen ;)

2: Het gaat niet over sinterklaas. Het gaat over de raciale karikatuur zwarte piet, dus dat punt was vrij zinloos van je om toe te voegen.

Er wordt niet gevraagd om het sinterklaasfeest af te schaffen (dat moet ondertussen wel duidelijk zijn na meerdere keren al gezegd te zijn), maar een aanpassing aan het fenomeen zwarte piet.
Je mag dus alleen gekwetst zijn als je zwart bent? Hoe bedoel je racisme...

En dat er niet gevraagd wordt sinterklaas af te schaffen moet je misschien ook aan de VN vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:02:
[...]

Louise525 kan jij ergens laten zien waar dat gezegd is
( jullie zijn allemaal racisten' (de "zwarte piet = racisme"-stelling).

Je kan niet racistisch zijn maar wel (onwetend) iets racistisch beoefenen.
Zwarte Piet is racisme o.a. hier: http://pauwenwitteman.vara.nl/media/301522 (Quincy Dario) en hier: https://www.facebook.com/zwartepietisblackface

Dat ik (en vele anderen) niet zien dat "zwarte piet racisme is", impliceert dat wij racisten zijn, zeker nu zoveel mensen daar niet in mee willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 21:03

kevin33

Welkom in Utopia.

We hebben dit gezeik al een keer gehad, dat was geen succes.

Afbeeldingslocatie: http://www.sintforum.com/wiki/images/d/d2/Gekleurdepieten.png

http://www.sintforum.com/wiki/index.php?title=Regenboogpiet

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Mutatie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:16:
Wanneer gaan we beginnen over de kerstman en z'n elfjes, best beledigend tegenover kleine mensen. (En "normale" mensen want Santa neemt alleen elfjes in dienst)
Moet je daar eens vooral bij Amerika aankomen (die hadden ook nogal lompe botte, ongeïformeerde en ronduit gemene opmerkingen over onze sinterklaas)

Ik ben best tegen afschaffing van sinterklaas (gaan we groene pieten oid gebruiken hoeft het voor mij al helemaal niet meer), al is het alleen al vanwege deze discussie en de walgelijke kijk en veroordeling van de tegenstanders van de sint, maar opzich zou ik het niet erg vinden als enkel de kerstman overblijft. Ze zijn eigenlijk dezelfde figuur en komt het bij ons dus dubbel langs, het hele kerstman gebeuren vind ikzelf eigenlijk veel sfeervoller. (voor mij persoonlijk heeft het weinig tot niks met religie te maken behalve dat dat verhaaltje meespeelt in het feest, voor mij dus gewoon een cultureel gebeuren).
Sinterklaas vond ik leuk als kind toen ik het nog geloofde maar heb er sindsdien niet meer veel mee, maar het is gewoon geweldig om er zien dat kinderen er helemaal in op gaan en in hun wereld alles nog mogelijk is.
Opzich hebben de Amerikanen dat zwarte pieten gedoe vroeger al dus best goed opgelost :+
Sinterklaas is in Nederland een traditie, zelfs eeuwenoud (al dan niet met zwarte piet erbij). De Kerstman is geen Nederlandse traditie, dus daar kan ik niet veel mee. Bovendien pakt men dan alleen cadeautjes uit in plaats van de gedichten en surprises die bij Sinterklaas horen.

De mensen die het racistische van Zwarte Piet willen aantonen door foto's aan Amerikanen te laten zien, zijn idd helemaal verkeerd bezig. Weliswaar wel binnen het Koninkrijk der Nederlanden, maar in Nederland zelf hebben wij nooit zwarte slavernij gehad (maar wel veel uitbuiting van een witte lagere/onderklasse). Denk eens aan de romans van Charles Dickens, hoeveel ellende er was zonder dat daar ook maar 1 zwarte aan te pas kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Gisteren zag ik een jongetje, die geconfronteerd werd met een blauwe Piet. Wat hij daarvan vond? Hij vond het wel grappig en hij dacht dat Piet misselijk was...... Zo zie je maar dat je nooit kunt voorspellen hoe kinderen iets op gaan vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Amanoo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:12:
[...]

En als er zowel zwarte als witte Pieten zijn durf ik mijn hoofd erom te verwedden dat het alsnog als discriminatie wordt gezien. Dan vergelijken ze het waarschijnlijk alsnog met de VS uit de 19e eeuw, waar je echt niet alleen zwarte slaven aan het zwoegen zag, maar ook arme blanken (maar het waren alsnog enkel de zwarten die echt slaaf waren). Dan vergelijken ze de zwarte Pieten alsnog wel met de slaven uit die tijd. Om nog maar te zwijgen van wat er gebeurt als je uit culturele correctie nog meer andere etnische groepen wil toevoegen. Geheid dat ook Aziatische Pieten niet gepast zijn. Ik durf mijn hoofd erom te verwedden dat ze wel blijven doorgaan, uiteindelijk ziet men in zo'n feest wat men erin wil zien.
Waarom die slachtofferrol?
Sinterklaas is geen Nederlands feest maar wordt overal gevierd alleen geven andere landen er een andere invulling aan. Meest bekende is toch wel de kerstman.

De vraag is en blijft of de zwarte piet een dusdanige toegevoegde waarde heeft in het verhaal dat het behouden moet worden aangezien het een bijsmaak heeft. En die vraag is terecht.
De bijna nationalistische opstand is niet gebaseerd op enig historisch besef maar er spelen meer issues mee. Een gezonde mate van zelfreflectie en inlevingsvermogen ontbreekt daarbij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Iblies schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:28:
[...]

Sinterklaas is geen Nederlands feest maar wordt overal gevierd alleen geven andere landen er een andere invulling aan. Meest bekende is toch wel de kerstman.

De vraag is en blijft of de zwarte piet een dusdanige toegevoegde waarde heeft in het verhaal dat het behouden moet worden aangezien het een bijsmaak heeft. En die vraag is terecht.
De bijna nationalistische opstand is niet gebaseerd op enig historisch besef maar er spelen meer issues mee. Een gezonde mate van zelfreflectie en inlevingsvermogen ontbreekt daarbij helaas.
Idem kan gezegd worden voor de tegenstanders. Die raaskallen ook zonder enig historisch besef. In die mate dat alleen dingen de ze goed uitkomen uitgelicht wordt en als waarheid wordt aangezien terwijl alles "in the eye of the beholder" is. Je vat het zo op zoals je de wereld om je heen ziet. Zie je de wereld vooral door een slachtoffer bril dan is het racistisch. Zie je de wereld door een leuk feest bril dan heeft er geen haar op je hoofd ooit gedacht aan racisme etc.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gé Brander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:34:
[...]

Idem kan gezegd worden voor de tegenstanders. Die raaskallen ook zonder enig historisch besef. In die mate dat alleen dingen de ze goed uitkomen uitgelicht wordt en als waarheid wordt aangezien terwijl alles "in the eye of the beholder" is. Je vat het zo op zoals je de wereld om je heen ziet. Zie je de wereld vooral door een slachtoffer bril dan is het racistisch. Zie je de wereld door een leuk feest bril dan heeft er geen haar op je hoofd ooit gedacht aan racisme etc.
Wat is dan het probleem? Is het dat een zwarte iets doet onder een blanke? In dat geval betekend het dus dat een blanke geen zwarte werknemers meer mag aannemen?

En gezien dat iedereen onder sinterklaas staat is het niet zo dat het bijzonder is dat Zwarte Pieten dat ook doen. Maar verder zou ik zeggen dat normaal gesproken een random persoon naar een Zwarte Piet moet luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:50
>:)
Iblies schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:28:
[...]

Over welke bijsmaak hebben we het nu? Ik heb met de huidige viering totaal geen indruk dat slavernij een rol speelt. Sterker nog, Piet is held voor de kinderen niet sinterklaas.
Het zijn flapdrollen als jullie die te pas en te onpas de slavernij er bij de haren bij slepen. Een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis die we al lang en breed achter ons hebben gelaten. Zwart, blank, geel of paars hier in Nederland ben je gelijkwaardig. Ze zouden zich drukker moeten maken over Desi Bouterse als president van Suriname. Deze slachter is nog in leven en daar maalt niemand om. Een kinderfeest waar het element slavernij compleet niet voorkomt, ja laten we dat eens aanpakken.
Het probleem ligt hier bij de gekwetsden en linkse gutmenschen.

Serieus ik ben deze discussie spuugzat en daar ben ik niet alleen in getuige een pietitie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:02:
[...]

Dat ik (en vele anderen) niet zien dat "zwarte piet racisme is", impliceert dat wij racisten zijn, zeker nu zoveel mensen daar niet in mee willen gaan.
Is dit sarcasme of meen je dit echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niemand die even denkt.... hoe wij met ons allen bezig zijn het grote "leugen" tegen kinderen nog beter te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:46:
En niemand die even denkt.... hoe wij met ons allen bezig zijn het grote "leugen" tegen kinderen nog beter te doen ?
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:46:
We hebben die leugen allemaal overleefd, en ik ben blij dat ik SK met ZP heb mogen mee maken toen ik klein was, en veel kinderen die er nog in geloven zijn er ook blij mee.

Maar het gaat over ZP en volgens mij kunnen we zo eindeloos doorgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 23-10-2013 21:52 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

RonaldDesigns schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:51:
We hebben die leugen allemaal overleefd, en ik ben blij dat ik SK met ZP heb mogen mee maken toen ik klein was, en veel kinderen die er nog in geloven zijn er ook blij mee.
Waarom?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Vanwege de magie die rond het Sinterklaasfeest hangt voor kinderen. Of ben je zelf nooit kind geweest?

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:37:
[...]

Wat is dan het probleem? Is het dat een zwarte iets doet onder een blanke? In dat geval betekend het dus dat een blanke geen zwarte werknemers meer mag aannemen?

En gezien dat iedereen onder sinterklaas staat is het niet zo dat het bijzonder is dat Zwarte Pieten dat ook doen. Maar verder zou ik zeggen dat normaal gesproken een random persoon naar een Zwarte Piet moet luisteren.
Ik denk dat het grootste probleem in de huidige discussie is dat de gemiddelde nederlander zo onderhand klaar is met mensen die altijd maar in een slachtofferrol schieten en vandaar uit hun wensen door gedrukt willen zien.

Net als vele anderen hier die de discussie voeren en ook voor Zwarte Piet zijn ben ik absoluut niet racistisch van aard of ben ik een aanhanger van discriminatie of slavernij. Laten we die discussie nu even niet meer voeren, want dat is niet waar over gepraat zou moeten worden.

Veel mensen die Zwarte Piet zien als iets wat racistisch is zouden denk ik eens moeten nagaan waarom ze dat nou toch steeds zo vinden. Slavernij is al 150 jaar verboden. Wij allen en onze ouders hebben daar niets mee te maken gehad en toch wordt die troefkaart steeds gespeelt alsof wij (pro Zwarte Piet) daar iets aan hebben kunnen doen in ons leven. Toch wordt die troefkaart steeds gespeelt als of zij (mensen die zich vereenzelfigen met slachtoffer van slavernij of racisme) een slachtoffer zijn.

Natuurlijk kan het als kwalijk opgevat worden als een kind op straat tegen een willekeurig donker person roept "Hé Zwarte Piet!" Zwarte Piet is hier niet de oorzaak. De oorzaak is de uitbundigheid van het kind die, omdat het kind geen kwaad ziet in Zwarte Piet (over het algemeen juist een positief gevoel geeft).

Daar kan je dan twee dingen van vinden in mijn ogen:
1) Je kan zeggen dat de ouders van dat kind het kind niet op de juiste manier opvoed. Daar is wat voor te zeggen, maar voorkomen kan je het niet. Net zo min dat je bij een klein kind kan voorkomen dat deze roept: "Hé dat is een dikke meneer!" of "Hé, dat is een kleine mevrouw!"
2) Je kan als onderwerp van deze zinnen twee dingen denken. Het stuit mij tegen de borst (volledig valide reactie en zeker niet verkeerd omdat gevoelens echt zijn) en er van alles achter gaan zoeken zoals dat het racisme is etc (maar dan is het "Hé,, dat is een dikke meneer!" ook racisme) OF je kan het opvatten dat het kind blij is Zwarte Piet te zien en er iets positiefs uit halen.

Natuurlijk erken ik dat het niet altijd makkelijk is om iets positiefs te zien in iets wat je negatief opvat. Maar het altijd maar spelen op racisme om een kinderfeest te lopen bashen is volgens mij niet de manier om het fenomeen racisme en/of discriminatie ter sprake te brengen.

Een goede discussie zonder de racisme troefkaart is prima te voeren met Nederlanders en Medelanders. De slachtoffer rol aannemen werkt de laatste paar dagen namelijk nogal averechts hebben we nu wel gemerkt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongelooflijk dat Nederland zich laat leiden door een stel doorgeslagen dorpsidioten bij een VN. Eigenwaarde en historie van het sprookje in stand houden ho maar, maar wel de ballen likken van een VN en dergelijke. Wat zijn we toch een enorm zwak land, zie ook de kwestie Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Kindertijd gemist? Kerst, Sinterklaas, Pasen, allemaal leuke dingen vroeger die je meemaakte als kleine. Wat niet bestaat kan je niet missen, maar goed een kind leeft in een fantasiewereld, en laat ze lekker hun plezier houden en laat het gezeik over aan ons. Dat is pas later voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
deze discussie steekt met gemak die over de winterbanden elders op dit forum naar de kroon qua vermakelijkheid, en dat wil wat zeggen! <+:)

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
http://www.ad.nl/ad/nl/10...leden-na-hartaanval.dhtml

Blauwe piet kan nu wel door de beugel, maandje terug denk ik dat de VN hun blauwhelmen in zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:56:
[...]

De kern van de discussie.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland had allang ook gewoon kunnen zeggen; VN bek dicht wij bepalen wat hier allemaal gebeurd en niet jullie. Want België hoor ik niet? Daar hebben ze toch ook zwarte pieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
mooi stukje
https://decorrespondent.n...-zien/1569983591-48abb3b4

..
Ik begin hierover omdat hierin precies het probleem schuilt met de discussie over Zwarte Piet. Een probleem dat niet in de laatste plaats is veroorzaakt door Quinsy Gario, de man die deze discussie dit jaar heeft aangezwengeld. Gario maakt bezwaar tegen de morele hiërarchie die de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet volgens hem uitstraalt (iets waar ik een heel eind in mee kan gaan), maar beroept zich daarbij tegelijkertijd op precies dat essentialistische denken in categorieën die aan deze hiërarchie ten grondslag ligt: hij vindt Zwarte Piet een belediging van ‘zwarten' - een groep die hij ook nog eens aanduidt als ‘wij’. Voor een raciaal scepticus verraadt dit een vervelend soort hypocrisie: van het rassendenken afwillen en je er vervolgens op beroepen.
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Populistisch mannetje die Gario. Je zou je eerder druk maken om het feit dat er 50.000 Nederlanders amper te eten hebben met Kerstmis of iets dergelijks in plaats van een kinderfeest, maargoed wie ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
nu in nieuwsuur de werkelijke reden achter deze discussie?, Suriname wil 30 miljard schadeloosstelling voor het slavernijverleden ... :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CynicRelief schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:07:
nu in nieuwsuur de werkelijke reden achter deze discussie?, Suriname wil 30 miljard schadeloosstelling voor het slavernijverleden ... :)F
Reden is niet belangrijk. Je moet als land (daarom schaam ik mij soms als Nederlander) jezelf niet zoveel aantrekken wat buitenstaanders van bepaalde dingen vinden die totaal geen schade toedoen aan mensen. Waar bemoeit men zich mee en waarom zegt de regering niet; Flikker eens lekker op met je gezeik? Wat zijn wij voor labiel land met dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland had allang trouwens tegengas kunnen geven door tegen de VN te zeggen; Wij willen graag een zaak maken van het feit dat de kerstman aan dierenmishandeling doet etc etc, waarom gebeurd dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
offtopic,
maar een land die personen als Balkenende en Rutte als daadkrachtige leiders zien...dan kan je onze politieke manieren natuurlijk van mijlenver zien aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:03:
Nederland had allang ook gewoon kunnen zeggen; VN bek dicht wij bepalen wat hier allemaal gebeurd en niet jullie. Want België hoor ik niet? Daar hebben ze toch ook zwarte pieten?
In Duitsland ook, maar die schijnen heel eng te zijn.
Ik zie de link met de slavernij tegenwoordig niet meer zo. Piet werkt voor de Sint zoals ik voor mijn werkgever werk. Aan de kinderen vertel je dan gewoon dat de kleur door de schoorsteen komt waar die ooit doorheen moest zakken. Als de kinderen begrijpen dat dat niet kan zijn ze inmiddels te slim voor het hele feestje.
Trouwens, als je echt zo'n last hebt van een traditie in een bepaald land, dan zoek je je heil toch elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Waarom is er geen zwartepiet smiley en wel een Sinterklaas smiley :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Omdat Sinterklaas de baas is en dus een smiley verdient (grapje hè mensen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

CynicRelief schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:59:
deze discussie steekt met gemak die over de winterbanden elders op dit forum naar de kroon qua vermakelijkheid, en dat wil wat zeggen! <+:)
over welk topic heb je het :) zijn wel meer winterbanden topics

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Dancing_Animal schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:25:
Omdat Sinterklaas de baas is en dus een smiley verdient (grapje hè mensen).
proest, nou ja, een zwarte piet smiley die met een roe mept zou wel passend zijn, tot 5 december dan toch, of eentje die met pepernoten strooit! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 18:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

RonaldDesigns schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:51:
[...]

Maar het gaat over ZP en volgens mij kunnen we zo eindeloos doorgaan.
Zelf heb ik daar als kind een behoorlijk trauma aan over gehouden.
Door de stelligheid dat sint alles wist en dan niets in je schoen krijgen omdat je iets op de kleuterschool gedaan zou hebben wat niet waar was. Je broers en zus kregen wel wat.
Later nog een keer op de lagerschool door het verschil in cadeaus.
Gelukkig heb ik zelf nu geen kinderen. Zou er eerlijk gezegd geen raad weten wat ik had moeten doen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:39:
[...]
Zelf heb ik daar als kind een behoorlijk trauma aan over gehouden.
Door de stelligheid dat sint alles wist en dan niets in je schoen krijgen omdat je iets op de kleuterschool gedaan zou hebben wat niet waar was. Je broers en zus kregen wel wat.
Later nog een keer op de lagerschool door het verschil in cadeaus.
Gelukkig heb ik zelf nu geen kinderen. Zou er eerlijk gezegd geen raad weten wat ik had moeten doen.
Ligt denk ik aan je opvoeding, sorry dat ik het zo zeg. Aangezien het bij ons totaal niet zo was, veel meer op liefde en respect gericht voor elkaar, dat is wat de Sint en de Pietjes waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Laatst online: 19:20
Ik zit het debat te kijken van vanavond. Wat een domme mensen zitten er in dat anti-Pieten groepje!

- Laten we alle kindertjes over slavernij vertellen en zeggen dat het slecht is. Ze weten niet eens wat slavernij betekent!!
- We moeten erkennen dat de Creoolse mensen zich gekwetst voelen. Gekwetst door wat? Ze hebben de slavernij niet eens meegemaakt!!
- Kinderen weten niet wat racisme is, dus door Zwarte Piet worden kinderen onbewust racistisch. Dan moeten ouders hun domme kinderen beter opvoeden!!
- Wat een domme gozer is die rapper zeg: "Wat zou je er van vinden als we met hakenkruizen jodenkoeken uit zouden delen?" WTF??!!
- En die schreeuwende Prem wannabe is ook irritant. Hij zegt dat tolerantie minder is geworden. Dat komt gewoon door het gedrag van sommige mensen. Daarom ben ik ook intolerant naar die mensen toe. De mevrouw uit het pro-Pieten groepje haalde het feit aan dat homoseksualiteit hier niet verboden is. Dat is toch best tolerant.

Ik ben op dit moment zo boos en ik schaam mij voor de Surinamers in het anti-Pieten groepje.
Gelukkig was die Harold lekker rustig. Hij is met recht "Coole Piet".

Die Arie Boomsma doet het goed zeg.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
CynicRelief schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:07:
http://www.dagelijksestan...eigenlijk-verene-shepherd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 18:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

@Xbox2go.

Dat met de opvoeding zie ik niet zo.
Wanneer niet gesteld was dat sint alles wist, dat grootte boek dus, dan had het niet zo'n klap geweest.
Verder nogmaals dat verschil met cadeaus tussen de kinderen onderling.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:47:
@Xbox2go.

Dat met de opvoeding zie ik niet zo.
Wanneer niet gesteld was dat sint alles wist, dat grootte boek dus, dan had het niet zo'n klap geweest.
Verder nogmaals dat verschil met cadeaus tussen de kinderen onderling.
Bij ons was geen verschil en met dat boek herken ik totaal niet dus heeft het weldegelijk met de opvoeding te maken en hoe het je als kind verteld is. Boek was bij ons slechts een soort adressenboek van de Sint zodat die de namen niet vergat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Vind het idee nog steeds geweldig: iemand beukt op de deur, je gaat zsm die deur openen om te kijken waar ze zijn, lege straat behalve die zak voor je neus, en maar denken WTF hoe doen ze dat zo snel :+ En opeens staan ze bij je vriendje in de kamer.

Maar op die petitie zijn ze ook weer lekker bezig

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q3qyqgIRLuXQnUYr54FK6sx1/full.jpg

Doen grappig, maar het is niet grappig eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 23-10-2013 22:58 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]