Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:12:
[...]

Nogmaals, we zullen wel zien wat er gebeurd.
Ik heb mij al aangepast, spreek Nederlands, (niet zo moelijk hier geboren), werk betaal belasting en heb respct voor ieder mens, maar als je denkt dat als de Nederlander zich in zijn pikkie getrapt voelt omdat ik zeg dat zwarte piet aangepast moet worden en de racistische leuzen links en rechts mij om de oren vliegen, dat ik dat moet begrijpen?

Als het mocht escaleren zoals jij zegt (extremere politiek etc)
Dan ga ik liever strijdend ten onder dan op mijn knieën

We declare our right on this earth to be a man, to be a human being, to be respected as a human being, to be given the rights of a human being in this society, on this earth, in this day, which we intend to bring into existence by any means necessary.

Malcom X

Mensen die in wij en hun denken?

Denk je nou echt dat ik daarmee begonnen ben. Dan hou je jezelf meer voor de gek dan je denkt.

Over Hajji Firuz dat mag van mij ook weg, ben niet exclusief Nederland.
:D
Je quote eerst Gandhi en nu malcom X, Als jij deze twee in een adem noemt, begrijp ik dat jij alleen de quotes leuk vind en niet de achterliggende gedachte (je kan niet Gandhi spreken en Malcom doen..)
En als jij denkt dat je 'strijdend' ten onder moet gaan, ben jij niet deel van de oplossing maar juist het probleem. Een escalatie krijg je als mensen bereid zijn strijdend ten onder te gaan.

"Mensen die in wij en hun denken?
Denk je nou echt dat ik daarmee begonnen ben. Dan hou je jezelf meer voor de gek dan je denkt."

nogmaals, wat maakt het uit wie er mee begonnen is? wordt het een wedstrijd wie eerst was?
wil jij in een wereld leven waar er dus een onderscheidt gemaakt wordt tussen hun en wij op basis van kleur? Je bent er niet mee begonnen maar je houdt het wel in stand.
Misschien geen Gandhi of Malcom X, maar een goed begin.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
Gé Brander schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:24:
[...]

Als mensen racistische leuzen naar zich toe krijgen, hoe erg dat ook is, gaat het veranderen van Piet daar in helpen? Gaan de kinderen die Sinterklaas vieren, die nu al geen link leggen en vele ouders ook niet, daar dan in veranderen? Als ze dan al veranderen, wat voor verandering gaat dat zijn dan?

Is het niet gewoon een heel ander probleem wat je beschrijft dan dat er gevierd wordt met Sinterklaas?

De nederlanders die racistische leuzen roepen gaan volgens mij zich niet anders gedragen als Zwarte Piet veranderd of aangepast wordt.

Of denk jij daar anders over? (serieuze vraag en geen sneer naar wat dan ook)
dus omdat het afschaffen van de apartheid niet alle racisme de wereld uit heeft geholpen, had het net zo goed niet afgeschaft hoeven worden?

da's onzin toch?

nee, met afschaffen van zwarte piet los je niet alle problemen op, maar het is een begin.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

dus omdat het afschaffen van de apartheid niet alle racisme de wereld uit heeft geholpen, had het net zo goed niet afgeschaft hoeven worden?

da's onzin toch?

nee, met afschaffen van zwarte piet los je niet alle problemen op, maar het is een begin.
Jij legt serieus een verband tussen racisme en zwarte Piet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Als mensen racistische leuzen naar zich toe krijgen, hoe erg dat ook is, gaat het veranderen van Piet daar in helpen? Gaan de kinderen die Sinterklaas vieren, die nu al geen link leggen en vele ouders ook niet, daar dan in veranderen? Als ze dan al veranderen, wat voor verandering gaat dat zijn dan?

Is het niet gewoon een heel ander probleem wat je beschrijft dan dat er gevierd wordt met Sinterklaas?

De nederlanders die racistische leuzen roepen gaan volgens mij zich niet anders gedragen als Zwarte Piet veranderd of aangepast wordt.

Wildplassen mag niet, de uitvoering heeft bijzonder lage prioriteit, toch staat niet iedereen op straat te pissen. Het blijft gissen wat het effect van een maatregel zou zijn, het hangt ook bijzonder af van de concrete invulling.

Het maakt ook weinig uit wat de initiele connotatie achter de piet was, het gaat erom hoe dat in het huidig daglicht wordt waargenomen. Ga je dat echter op een nationaal niveau doen (~it's fine) of internationaal (vn, us - blackface). Zijn er precedenten? Ver gezocht kan je stellen dat vrouwenmutalatie ook een cultureel verschijnsel is, dat wordt bestreden vanuit een internationaal niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:29:
[...]

Jij legt serieus een verband tussen racisme en zwarte Piet?
zo! :D nu pas wakker of zo? :o

hahahaaha _/-\o_

volgens mij is dat zo'n beetje waar de hele ophef over is ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:31:
[...]

zo! :D nu pas wakker of zo? :o

hahahaaha _/-\o_

volgens mij is dat zo'n beetje waar de hele ophef over is ja :P
Daarom snap ik dat verband ook niet want dat is er niet. Als dat er zou zijn zou er buiten Nederland geen racisme zijn.
Racisme heeft met opvoeding te maken, niets met zwarte Piet. Kinderen zijn van zichzelf geen racisten, zo worden ze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Precies, dat causale verband is er niet. Wel met opvoeding en opvattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:53
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:33:
[...]

Daarom snap ik dat verband ook niet want dat is er niet. Als dat er zou zijn zou er buiten Nederland geen racisme zijn.
[...]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is hier niemand die beweert dat zwarte piet de enige oorzaak van racisme is, of dat er zonder zwarte piet geen racisme zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/BOOMbitchnoujijweer.jpg

https://www.facebook.com/pietitie?ref=stream

[ Voor 22% gewijzigd door Mektheb op 23-10-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
[...]

Racisme heeft met opvoeding te maken, niets met zwarte Piet. Kinderen zijn van zichzelf geen racisten, zo worden ze gemaakt.
En laat het sinterklaasfeest nou de perfecte opvoeding zijn. Zwarte mensen die cadeautjes komen brengen! Een betere reclame voor een kleur kan er niet zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
[...]

racisme heeft vele gezichten en gradaties.
hier kan je zien wat voor effect het op kinderen heeft.
http://youtu.be/tkpUyB2xgTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:13
Mx. Alba schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:13:

Het zelfde nu met die minderheid die van Zwarte Piet af wil. Als ze nou gewoon zouden zijn gaan polderen, zou er vast wel een compromis uitgerold zijn. Maar nee, ze moeten zo nodig frontaal in de aanval. Tja, dan jaag je de voorstanders tegen je in het harnas, polariseer je de samenleving, en bereik je uiteindelijk niets.
Als ik het goed begrijp is de discussie al langer aan de gang. In 1987 legde Gerda al aan Pino uit dat Sinterklaas niet voor iedereen een feest is.
Ik begrijp de sentimenten aan beide kanten. De een houdt vast aan de tradities, want langzamerhand verdwijnt de traditionele straatbeeld van blanke Hollanders met hun eigen tradities. Er komen steeds meer culturen erbij. Een ander voelt zich niet lekker tijdens de feestmaanden omdat men zich stoort aan zwarte piet.
Sinterklaas evolueert, zo zal de piet ook evolueren, of men het leuk vind of niet. Blijkbaar groeit de tegenstanders tegen een zwarte piet.
Mensen die het feest beu zijn, vertellen gewoon tegen hun kinderen dat Sinterklaas niet bestaat, deze vertelt het aan hun vriendjes. En als dat groepje steeds groter wordt, wordt het probleem vanzelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:20
Zwarte Piet zorgt er niet voor dat racisme erger wordt. Als Zwarte Piet er niet was, dan scholden ze negers wel uit voor kokintjes...
Het afschaffen van Zwarte Piet zorgt er echt niet voor dat racisme minder wordt.

Om te zorgen dat racisme minder wordt, moet het slachtoffer van racisme zorgen dat hij geen slachtoffer meer is, door zichzelf te verbeteren.
En kinderen moeten gewoon goed opgevoed worden, zodat ze geen racist worden.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vihaio schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:35:
[...]

Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is hier niemand die beweert dat zwarte piet de enige oorzaak van racisme is, of dat er zonder zwarte piet geen racisme zou zijn.
Klopt, zwarte Piet is ook niet de enige oorzaak van racisme. Zwarte Piet anno nu heeft hélemaal niets met racisme te maken. Vandaar ook dat ik die hele discussie niet snap.
Mensen die tegen zwarte Piet zijn moeten zich druk maken over de kwaliteit van de opvoeding, niet over een gevolg er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:21
Vihaio schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:35:
[...]

Zo wordt het wel gebracht: Omdat sommige donkere medemensen door kleine kinderen die het verschil niet goed weten zwarte piet worden genoemd, wordt de term "zwarte piet" geassocieerd met racisme.
Zo zijn er wel meer termen die je dan niet meer mag gebruiken.

Waar ik dan weer niemand over hoor is het spelletje "zwarte pieten", of het gezegde: Iemand de zwarte piet toespelen (gezegde op basis van 't spelletje). Vallen die ook onder racisme? Want in het spelletje "Zwarte pieten" is de zwarte-pietenkaart een slechte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Hoe had je je het afschaffen van Zwarte Piet voorgesteld als 92% van de Nederlanders dat niet wil en je er van overheidswege niets over te zeggen hebt?

Ik behoor zelf tot die 92%. Ik denk dat die hele Zwarte Piet-discussie, het aankaarten bij de VN (!!!) en die mevrouw Verene Shepherd meer kwaad dan goed hebben gedaan en nog gaan doen.

Wij waren als kind vroeger doodsbang voor Zwarte Piet (met roe en zak) en nu is het R-woord gevallen en zou Zwarte Piet een slaaf zijn? 7(8)7 Of indien geen slaaf, een knecht. So what? Tot voor kort barstte het in Nederland van de knechten (bakkersknecht, slagersknecht, boerenknecht), laat staan dat iemand iets verkeerds zou zien in het woord knecht.

De slavernij in Suriname is in 1863 (!!!) afgeschaft. Ik vind het gewoon knap om dan nog een link met Zwarte Piet anno 2013 te leggen.

<+:) <+:) <+:)

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Russel88 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:38:
[...]

Als ik het goed begrijp is de discussie al langer aan de gang. In 1987 legde Gerda al aan Pino uit dat Sinterklaas niet voor iedereen een feest is.
Ik begrijp de sentimenten aan beide kanten. De een houdt vast aan de tradities, want langzamerhand verdwijnt de traditionele straatbeeld van blanke Hollanders met hun eigen tradities. Er komen steeds meer culturen erbij. Een ander voelt zich niet lekker tijdens de feestmaanden omdat men zich stoort aan zwarte piet.
Sinterklaas evolueert, zo zal de piet ook evolueren, of men het leuk vind of niet. Blijkbaar groeit de tegenstanders tegen een zwarte piet.
Mensen die het feest beu zijn, vertellen gewoon tegen hun kinderen dat Sinterklaas niet bestaat, deze vertelt het aan hun vriendjes. En als dat groepje steeds groter wordt, wordt het probleem vanzelf opgelost.
En weer een traditie omzeep geholpen omdat we een compromie gaan sluiten om iets wat er helemaal niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Want een ongelofelijke bak onzin is me dit. Zaterdag Sint en Piet geboekt, komen eind november langs met pakjes voor demichel junior en zijn vrienden. Knappe VN blauwhelm die dat gaat tegenhouden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:38:
[...]

Oftewel het probleem is dat zwarte pieten positieve discriminatie zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:38:
[...]

Sinterklaas wordt ook in families gevierd waar geen kleine kinderen zijn, het feest zal nooit uitsterven. Dat bewijst de hoeveelheid reacties wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10-2022
[...]

De mensen die racistische leuzen gooien zullen niet veranderen, waar het mij omgaat is de toekomst.
Nogmaals aanpassen is het devies niet afschaffen. Het ergste van alles is dat we al aan het polderen en compromissen aan het sluiten zijn. Kan alleen voor mijzelf praten maar Sinterklaas hoeft echt niet weg.
Maar wat lees ik hier in het topic dat (de tegenstanders) dat wij lukraak maar wat schreeuwen.

Zag net een reactie hierboven van Sesamstraat (1987) Gerda Havertong
YouTube: Sinterklaas in Sesamstraat 1987

Duidelijke taal lijkt me.
D0gtag schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Je quote eerst Gandhi en nu malcom X, Als jij deze twee in een adem noemt, begrijp ik dat jij alleen de quotes leuk vind en niet de achterliggende gedachte (je kan niet Gandhi spreken en Malcom doen..)
En als jij denkt dat je 'strijdend' ten onder moet gaan, ben jij niet deel van de oplossing maar juist het probleem. Een escalatie krijg je als mensen bereid zijn strijdend ten onder te gaan.

"Mensen die in wij en hun denken?
Denk je nou echt dat ik daarmee begonnen ben. Dan hou je jezelf meer voor de gek dan je denkt."

nogmaals, wat maakt het uit wie er mee begonnen is? wordt het een wedstrijd wie eerst was?
wil jij in een wereld leven waar er dus een onderscheidt gemaakt wordt tussen hun en wij op basis van kleur? Je bent er niet mee begonnen maar je houdt het wel in stand.
Misschien geen Gandhi of Malcom X, maar een goed begin.
Ghandi en Malcom X hebben beiden iets wat mij aanstaat, omdat het niet rijjmt met elkaar zou het niet mogen?

Ik ben vreedzaam en gewelddadig.
Ik ben de grootste paradox die er is. De mens

Het verschil in stand houden?
Lees wat jij schrijft en vraag aan elke 'allochtoon' of we nu al niet leven in een wereld waar er onderscheid wordt gemaakt op basis van kleur.
Waarom zou ik het goede voorbeeld moeten geven?
De grap is dat ik met de meeste mensen die hier posten (zeg wel de meeste niet alle) gewoon door een deur kan.
Respecteer mijn mening, wees er niet mee eens, Stel vragen etc. Maar zet mij niet (impliciet) neer als minder (gezeik, zeurpiet ga dan terug waar je vandaan komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:40:
[...]

Hoe had je je het afschaffen van Zwarte Piet voorgesteld als 92% van de Nederlanders dat niet wil en je er van overheidswege niets over te zeggen hebt?
niets blijft zoals het is.
alles is aan verandering onderhevig.

mensen die zich niet aanpassen aan veranderende tijden gaan dezelfde weg als de dinosaurus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/BOOMbitchnoujijweer.jpg
1 miljoen racisten en de dag is nog niet eens voorbij d:)b

Ps.
Zwarte Piet is Racisme Facebook: 7000 likes (in 2 jaar) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Degene die hier tegen zwarte piet zijn, zijn die ook voor afschaffing van de slavenarmband en de vele andere dingen die hun oorsprong vinden uit die periode maar niets met racisme te maken hebben.
Nog even en we leven in een wereld zoals uit de film Equilibrium. Willen jullie daar graag heen?
Leef en laat leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
demichel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:40:
Want een ongelofelijke bak onzin is me dit. Zaterdag Sint en Piet geboekt, komen eind november langs met pakjes voor demichel junior en zijn vrienden. Knappe VN blauwhelm die dat gaat tegenhouden.
Whahaha, ik moet toegeven dat ik vaak kritisch ben op je posts, maar deze is een mooie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:13
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:41:
[...]

Sinterklaas wordt ook in families gevierd waar geen kleine kinderen zijn, het feest zal nooit uitsterven. Dat bewijst de hoeveelheid reacties wel.
Nog niet zo lang geleden was men bang dat Sinterklaas ging uitsterven doordat de kerstman steeds populairder werd.
Dat sinterklaas gaat uitsterven is niet een onlogische gedachte. Maar ik denk dat Sinterklaas dit jaar populairder zal zijn dan ooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:41:
[...]

Oftewel het probleem is dat zwarte pieten positieve discriminatie zijn :?
ehh.. je weet dat pieten wit zijn toch? onder al dat schoensmeer?
of vertel ik je nu wat nieuws :P

hoe in godsnaam is dat positieve discriminatie voor zwarte mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:46:
[...]

Nou je zet zwarte neer als kindervrienden die cadeaus weggeven en eten rondstrooien. Maar goed ligt vast aan mij als ik dat als positief zou zien. Hoe zie jij dat precies als negatief?

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 23-10-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Eskimootje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:44:
Degene die hier tegen zwarte piet zijn, zijn die ook voor afschaffing van de slavenarmband en de vele andere dingen die hun oorsprong vinden uit die periode maar niets met racisme te maken hebben.
Nog even en we leven in een wereld zoals uit de film Equilibrium. Willen jullie daar graag heen?
Leef en laat leven.
.
Slaven armband is nu een juweel. Die juist laat zien waar men vandaan komt. (to know your future is to know your past)
Zou ik mogen vragen welke vele andere dingen die uit de Transatlantische slavernij komen niets met racisme te maken

Equilibrium!
Moet ik weer bekijken

Ik leef en laat leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:46:
[...]

Niet alle Pieten. In Amsterdam is ongeveer een derde van de zwarte Pieten bruin onder de schoensmeer. En die zwarte Pieten zijn allemaal vrijwilligers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:39:
Zwarte Piet zorgt er niet voor dat racisme erger wordt. Als Zwarte Piet er niet was, dan scholden ze negers wel uit voor kokintjes...
Het afschaffen van Zwarte Piet zorgt er echt niet voor dat racisme minder wordt.

Om te zorgen dat racisme minder wordt, moet het slachtoffer van racisme zorgen dat hij geen slachtoffer meer is, door zichzelf te verbeteren.
En kinderen moeten gewoon goed opgevoed worden, zodat ze geen racist worden.
Inderdaad! _/-\o_
Iemand met een zwart uiterlijk aanspreken op zijn/haar zwart-zijn zou meteen racisme zijn. Waarom?

Mijn ervaring is dat iedereen met een afwijkend uiterlijk daarop wordt aangesproken of ermee gepest kan worden. Mijn jongste zus had op de lagere school de bijnaam "de sproetenkoningin", waar ze erg onder geleden heeft. Ik ben zelf uitgescholden voor rode biet en vuurtoren (rood haar), alsmede voor 'fietsenrek" toen ik tanden aan het wisselen was. Dan hebben we nog mankepoot, brillenjood, bulletje of bonestaak, poepchinees, bleekscheet, randdebiel enz.

Ik heb er zelf overigens totaal niet onder geleden dat ik uitgescholden werd, het raakte mij totaal niet. Waarom is een opmerking over een donkere huidskleur dan zo verschrikkelijk en onaanvaardbaar? 8)7

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 13:23

Niku

Alagaesii

Even de Facebook tussenstand, om aan te geven hoe de verhoudingen liggen.
Pietitie, 1000000 likes versus Zwarte Piet is Racistisch, 7000 likes.

I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Niku schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:53:

I rest my case.
Echt waar? En ja, ik hoor tot die 1.000.000 likes. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:48:
[...]

Nou je zet zwarte neer als kindervrienden die cadeaus weggeven en eten rondstrooien. Maar goed ligt vast aan mij als ik dat als positief zou zien. Hoe zie jij dat precies als negatief?
volgens mij geven de zwarte pieten de kado's en snoepgoed in opdracht van sinterklaas.

het paard is van sinterklaas.
de boot is van sinterklaas.
de kleding van de pieten zijn zeer waarschijnlijk ook van sinterklaas.
het grote boek is van sinterklaas.

je stuurt je verlanglijstje ook naar sinterklaas en niet naar een piet.
de pieten hebben niet eens namen!

oh is "de pakjespiet" dood? hier! een nieuwe "pakjespiet"! :D

als sinterklaas gewoon alles bij bol.com bestelt zijn die pieten niet eens nodig.
ze zijn zo vervangbaar als wc-papier.

ja, heel positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Datzelfde kan je zeggen met de elfjes van de kerstman, dat betekend niet da ze zomaar moeten verdwijnen, of dat alle dwergen nu in eens de elfjes wegwillen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Niku schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:53:

I rest my case.
Zeg er dan nog wel bij dat die 7.000 tot stand zijn gekomen in 2 jaar en die 1.000.000 in minder dan een dag. De VN denk dat we waarschijnlijk een hernieuwde Nazi staat zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:56:
[...]

Zeg er dan nog wel bij dat die 7.000 tot stand zijn gekomen in 2 jaar en die 1.000.000 in minder dan een dag. De VN denk dat we waarschijnlijk een hernieuwde Nazi staat zijn geworden.
Kunnen we dan eindelijk bij die hele bende weg ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Bijna iedereen is vervangbaar.

Behalve Steve Jobs...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
OK, kindjes, en kunnen we nu even terug normaal doen en ons met serieuze zaken bezighouden?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:53:

Mijn ervaring is dat iedereen met een afwijkend uiterlijk daarop wordt aangesproken of ermee gepest kan worden. Mijn jongste zus had op de lagere school de bijnaam "de sproetenkoningin", waar ze erg onder geleden heeft. Ik ben zelf uitgescholden voor rode biet en vuurtoren (rood haar), alsmede voor 'fietsenrek" toen ik tanden aan het wisselen was. Dan hebben we nog mankepoot, brillenjood, bulletje of bonestaak, poepchinees, bleekscheet, randdebiel enz.

Ik heb er zelf overigens totaal niet onder geleden dat ik uitgescholden werd, het raakte mij totaal niet. Waarom is een opmerking over een donkere huidskleur dan zo verschrikkelijk en onaanvaardbaar? 8)7
Oh jaaaaa, ik was altijd de poepchinees. Moest ik altijd gaan uitleggen dat ik geen Chinees was...
Met brillenjood hetzelfde. Uitleggen dat ik geen Jood was en geen geloof beoefende.
En dat terwijl ik 10 was. Vermoeiend hoor :P

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[...]

Heeft toch geen pepernoot met het Sinterklaasfeest in Nederland en/of zwarte piet te maken?
Zo wel ben ik benieuwd welke relatie je daar ziet?

Zie ook de argumenten van Kohaku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:53:
[...]

Inderdaad! _/-\o_
Iemand met een zwart uiterlijk aanspreken op zijn/haar zwart-zijn zou meteen racisme zijn. Waarom?

Omdat we nog eeuwen moeten boeten dat we vroeger slavenhandel koning waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Webjunkie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:55:
[...]

volgens mij geven de zwarte pieten de kado's en snoepgoed in opdracht van sinterklaas.

het paard is van sinterklaas.
de boot is van sinterklaas.
de kleding van de pieten zijn zeer waarschijnlijk ook van sinterklaas.
het grote boek is van sinterklaas.

je stuurt je verlanglijstje ook naar sinterklaas en niet naar een piet.
de pieten hebben niet eens namen!

oh is "de pakjespiet" dood? hier! een nieuwe "pakjespiet"! :D

als sinterklaas gewoon alles bij bol.com bestelt zijn die pieten niet eens nodig.
ze zijn zo vervangbaar als wc-papier.

ja, heel positief!
En dit is onzin. Ga eens naar het Sinterklaas journaal kijken (dat ik dat ooit nog zou zeggen :P). Pieten worden absoluut niet neergezet als slaven van Sinterklaas, wat jij hier wel doet. Van wie de pakjesboot eigendom is gaat het totaal niet over, en al helemaal niet van wie de kleding van de Pieten is.

Ook worden Zwarte Pieten neergezet als dat ze met veel plezier de kinderen snoepgoed geven, en absoluut niet dat Sinterklaas ze met de zweep bewerkt om ze snoep te laten uitdelen.

Maar gelukkig nu dat dit misverstand de wereld uit is zal jij ook geen problemen meer hebben met Zwarte Piet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

Oh jaaaaa, ik was altijd de poepchinees. Moest ik altijd gaan uitleggen dat ik geen Chinees was...
Met brillenjood hetzelfde. Uitleggen dat ik geen Jood was en geen geloof beoefende.
En i.t.t. het aanzien van een donker persoon als Zwarte Piet door een kind, zijn die benamingen wel bedoelt om kwetsend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

demichel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:58:
OK, kindjes, en kunnen we nu even terug normaal doen en ons met serieuze zaken bezighouden?
Zullen we het dan maar weer over voetbal gaan hebben...? oOo *O* :)F

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

YouTube: kinderen voor Kinderen 1 - Beugelbekkie pestbril (Officiële videoclip) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Damn wat zijn jullie gekwetst zeg :N

Misschien moet we mensen maar verbieden om te poepen en moeten alle opticiens per 2015 gesloten worden. Ja echt, voorzitter het is een schande :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:51:
[...]

.
Slaven armband is nu een juweel. Die juist laat zien waar men vandaan komt. (to know your future is to know your past)
Zou ik mogen vragen welke vele andere dingen die uit de Transatlantische slavernij komen niets met racisme te maken

Equilibrium!
Moet ik weer bekijken

Ik leef en laat leven
Gospelmuziek vind zijn oorsprong daar bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Miki schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:01:
[...]

Damn wat zijn jullie gekwetst zeg :N

Misschien moet we mensen maar verbieden om te poepen en moeten alle opticiens per 2015 gesloten worden. Ja echt, voorzitter het is een schande :o
pffff, ben ik nou weer de "sarcasme" tags vergeten.... Domme ik |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:02:
[...]

pffff, ben ik nou weer de "sarcasme" tags vergeten.... Domme ik |:(
I did Nazi that coming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

En dat duurde langer dan een paar weken Sinterklaasperiode! De grote vraag is waarom jij en ik ons niet gaan beklagen bij de VN (en ook geen herstelbetaling eisen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mektheb schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:59:
[...]

Omdat we nog eeuwen moeten boeten dat we vroeger slavenhandel koning waren.
Die periode van koningsschap duurde 50 jaar, van 1650 tot 1700, en toen waren het de Britten die koning waren. En binnen Nederland zelf was slavernij illegaal. Nederland heeft wel meegedaan aan slavenhandel (zoals bijna elk Europees land), maar als je een echt groot voorbeeld van slavenhandel in de geschiedenis wil hebben is Nederland niet het beste land om aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Amanoo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:04:
[...]
Die periode van koningsschap duurde 50 jaar, van 1650 tot 1700, en toen waren het de Britten die koning waren. En binnen Nederland zelf was slavernij illegaal. Nederland heeft wel meegedaan aan slavenhandel (zoals bijna elk Europees land), maar als je een echt groot voorbeeld van slavenhandel in de geschiedenis wil hebben is Nederland niet het beste land om aan te kloppen.
Dat is waar, maar hij kwam wel even goed uit om aan te halen nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Eskimootje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:01:
[...]

Gospelmuziek vind zijn oorsprong daar bijvoorbeeld
Zwarte Gospelmuziek.... Hoe bedoel je dat?

Dat tijdens de slavernij en het werken gezongen werd?
Of dat dankzij de slavernij er Zwarte Gospel muziek is?

Sorry het is mij niet duidelijk zou je meer kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Hahaha die heb ik lang niet meer gezien. Dit zinnetje dan. Die nazi wel :P
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:04:
[...]
En dat duurde langer dan een paar weken Sinterklaasperiode! De grote vraag is waarom jij en ik ons niet gaan beklagen bij de VN (en ook geen herstelbetaling eisen).
Hmmm, klinkt als een goed plan :P

- Edit -
Maar ondertussen heeft niemand het meer over de NSA. Deze discussie is een afleidingsmanoeuvre om de nieuwe bonuskaart in te voeren...

[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 23-10-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:04:
[...]

Triest en zielig Louise525

Ik heb de volgende vraag voor jou.
Ben jij tegen de herstelbetalingen geweest die de joden hebben gehad?
Ik hoop dat je hier op antwoord

Voor de duidelijkheid mij interesseert de discussie herstelbetalingen nav de transatlantische slavernij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:59:
[...]

Ook worden Zwarte Pieten neergezet als dat ze met veel plezier de kinderen snoepgoed geven, en absoluut niet dat Sinterklaas ze met de zweep bewerkt om ze snoep te laten uitdelen.
Geven? Bij mij op de basis school zaten ze met veel plezier te richten :D.

En de pakjesboot word geloof ik gehuurd. Want was het niet vorig jaar dat of was het het jaar ervoor dat de boot aankwam in een plek vanwaar je niet met de boot naar Spanje kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:13:
[...]

Voor de duidelijkheid mij interesseert de discussie herstelbetalingen nav de transatlantische slavernij niet.
Als die herstelbetalingen gedaan zijn aan Joden die de oorlog hebben meegemaakt, is daar niks mis mee. Maar al die 20-jarige Joden moeten niet gaan zeuren om schadevergoeding.
Zo ook de mensen die herstelbetalingen willen voor de slavernij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:15:
[...]

En de pakjesboot word geloof ik gehuurd. Want was het niet vorig jaar dat of was het het jaar ervoor dat de boot aankwam in een plek vanwaar je niet met de boot naar Spanje kunt.
Regel 1 voor zwarte Piet: altijd bovenhands strooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:15:
[...]
En wij gooiden met plezier terug :P
Gelukkig is Sinterklaas er nooit achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Hoe zit het nu met Desi Bouterse, heb jij daar ook een antwoord op waarom ze een massa moordenaar gekozen hebben tot president. Een man die zijn zoon hielp met drugs dealen op grote schaal en bedrijfsleider maakte van een staats mijn. Graag verantwoording, deze half blanke snapt daar geheel niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

Pardon? Dit is duidelijk geen Nederlands filmpje! In de VS hebben ze een indringende geschiedenis met slavernij en "apartheid", KKK, lynchpartijen e.d.. Dit kun je absoluut niet vertalen naar de Nederlandse situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:27
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:59:
[...]

En dit is onzin. Ga eens naar het Sinterklaas journaal kijken (dat ik dat ooit nog zou zeggen :P). Pieten worden absoluut niet neergezet als slaven van Sinterklaas, wat jij hier wel doet. Van wie de pakjesboot eigendom is gaat het totaal niet over, en al helemaal niet van wie de kleding van de Pieten is.

Maar gelukkig nu dat dit misverstand de wereld uit is zal jij ook geen problemen meer hebben met Zwarte Piet, toch?
Haha klopt,
Mooiste is, Sint nicolas heeft een aantal zwart getinte mensen bevrijd uit de slavenhandel en ze onderdak en een baan aangeboden als knecht.
Knecht was toen der tijd een doodnormale functie en had niks met slaven te maken.

Sinterklaas was een goed heilig man, en zijn knechten waren absoluut geen slaven.

Althans dit is wat ik in de historie van sint nicolas terug vind.

Daarbij, zwarte piet is toch gewoon een blank persoon die zwart word vanwege het inbreken bij mensen via de schoorsteen?
Lippen zijn rood omdat je anders geen mens erin terug ziet ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:15:
[...]

Als die herstelbetalingen gedaan zijn aan Joden die de oorlog hebben meegemaakt, is daar niks mis mee. Maar al die 20-jarige Joden moeten niet gaan zeuren om schadevergoeding.
Zo ook de mensen die herstelbetalingen willen voor de slavernij.
compleet offtopic
Dus er is een verjaring? Voor zover ik weet zijn er geen herstelbetalingen geweest bij de slavernij.
We hebben de boot gemist?
Shit. Hadden ze moeten zeggen in 1863 toen de slavernij werd afgeschaft.
Maar ja de tot slaaf gemaakten moesten nog 10 jaar zonder loon doorwerken.
Too little too late.
zoals ik zei offtopic laten we maar verder gaan met zwarte piet voordat mensen denken dat dat het duivelse plan is van de anti zwarte pieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Godwin is officieel in tha house. We kunnen ophouden met discussiëren...

http://cult.thepostonline...iet-roepers-antisemieten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:20
Even los van of zwarte piet iets met slavernij of racisme te maken heeft...

Verene Shepherd is mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties. Zij ventileert haar mening: ''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.''

Vervolgens vraagt ze zich af: "En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben.''

Met andere woorden: Deze dame geeft een mening over een fenomeen waar ze toeten nog blazen vanaf weet door Sinterklaas te vergelijken met de Kerstman.

Zouden wij als Nederlanders er dan niet alles aan moeten doen om ervoor te zorgen dat deze vrouw uit haar functie wordt ontheven, nu ze heeft aangetoond hier totaal niet geschikt voor te zijn? Ze is nota bene het hoofd van deze groep en is totaal niet geloofwaardig.

Iemand enig verstand van recht en het bekleden van functies bij de VN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:26:

Verene Shepherd is mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties. Zij ventileert haar mening: ''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.''

Vervolgens vraagt ze zich af: "En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben.''

Met andere woorden: Deze dame geeft een mening over een fenomeen waar ze toeten nog blazen vanaf weet door Sinterklaas te vergelijken met de Kerstman.

Zouden wij als Nederlanders er dan niet alles aan moeten doen om ervoor te zorgen dat deze vrouw uit haar functie wordt ontheven, nu ze heeft aangetoond hier totaal niet geschikt voor te zijn? Ze is nota bene het hoofd van deze groep en is totaal niet geloofwaardig.

De Tweede Kamer heeft haar al voor een gesprek uitgenodigd en zowel in Geneve (waar die flutcommissie zetelt) als New York hebben Nederlandse diplomaten al gezegd dat ze haar functie neer moet leggen. Tot op heden uiteraard geen reactie van de VN.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 17:30 . Reden: tiepertje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:08:
[...]

Zwarte Gospelmuziek.... Hoe bedoel je dat?

Dat tijdens de slavernij en het werken gezongen werd?
Of dat dankzij de slavernij er Zwarte Gospel muziek is?

Sorry het is mij niet duidelijk zou je meer kunnen uitleggen?
Traditional black gospel als je de volledig titel wilt, wat is niet duidelijk hieraan?
En ik heb het over dat dingen die ergens zijn oorsprong vinden niet direct verboden moeten worden, ook al zijn dat donkere bladzijden in de geschiedenisboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

We hadden 47 pagina's terug al moeten stoppen met discusseren.

Allebei de kanten zijn zo diep ingegraven dat het net de eerste wereldoorlog is. De meest idiote argumenten worden voor en tegen gebruikt en geen van de kanten doet ook maar moeite om zich in te leven in de andere kant.

En de media doet ondertussen ook lekker mee met moddergooien, ik had nog gehoopt dat de NOS en echte kranten het zouden negeren, maar, dat is ook niet gebeurd.

Hier is nog een grotere shitstorm over dan over alle bezuinigen en andere problemen in de wereld.... Het is maar wat je belangrijk vindt, Zwarte Piet of de problemen bij Fukushima, wat zou erger zijn?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
KlaasjeNL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:26:

Na deze uitspraken moet de VN haar per direct uit onderzoekende groep gooien. Want als ze haar erin laten (en ook nog als leider) dan maken ze zichzelf gewoon volledig belachelijk.

Ik heb het gevoel dat de groep op kosten van de VN ergens in een duur hotel gaat zitten, wat musea gaat bezoeken en dan terug gaat naar de VN en zegt dat het racisme is.
Want de keuze is blijkbaar al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:29:
[...]

De Tweede Kamer heeft haar al voor een gesprek uitgenodigd en zowel in Geneve (waar die flutcommissie zetelt) als New York hebben Nederlandse diplomaten al gezegd dat ze haar functie neer moet leggen. Tot op heden uiteraard geen reactie van de VN.
Klinkt goed. Ik had dat zelf nog nergens kunnen vinden. Heb je een link naar een bron of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:31:
We hadden 47 pagina's terug al moeten stoppen met discusseren.

Allebei de kanten zijn zo diep ingegraven dat het net de eerste wereldoorlog is. De meest idiote argumenten worden voor en tegen gebruikt en geen van de kanten doet ook maar moeite om zich in te leven in de andere kant.
Ik wil me best inleven in de andere kant maar dan moeten ze eerst met argumenten aan komen zetten die er toe doen. En niet met argumenten die 20 jaar of langer geleden wel hadden kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

VasZaitsev schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:31:

Hier is nog een grotere shitstorm over dan over alle bezuinigen en andere problemen in de wereld.... Het is maar wat je belangrijk vindt, Zwarte Piet of de problemen bij Fukushima, wat zou erger zijn?
Zwarte Piet natuurlijk! Fukusdiewatta is een ver van mij bedshow!

Maar goed, er is natuurlijk niets mis met een fundamentele discussie, echter wordt hij door bepaalde stellingnames totaal uit zijn verband gehaald. Met name de argumenten die de mensen die Zwarte Piet willen verwerpen zijn in mijn ogen erg ver gezocht.

Maar goed, das mijn mening ;)

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:33:
[...]

Klinkt goed. Ik had dat zelf nog nergens kunnen vinden. Heb je een link naar een bron of iets dergelijks?
Dat van die diplomaten las ik in een van de landelijke dagbladen. Dat van de Tweede Kamer las ik gisteren omdat er al een kamerdelegatie in New York is voor een VN conferentie en ze meteen reageerden dat ze die mevrouw willen gaan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

Nee, natuurlijk niet! Bij de Joden was sprake van systematische volkenmoord, ik neem tenminste aan dat je het over WO II hebt.

Pas door deze hele Zwarte Piet-discussie ben ik op de hoogte van de claim van herstelbetalingen ivm slavernij in Suriname. Ik stoor me er enorm aan dat er gedaan wordt alsof alle Nederlanders slavenhandelaars waren en allemaal kolonisten waren die in luxe levend andere mensen uitbuitten. Ik kom hier in Nederland uit een familie die zowel aan vaders- als moederszijde een paar generaties terug echt nog straatarm was. Mijn oma heeft niet eens de lagere school af mogen maken en moest gaan werken en andere vrouwelijke familieleden moesten na de lagere school uit huis en in een zgn "dienstje" (Intern wonend dienstmeisje/schoonmaakster). Er was zelfs onvoldoende te eten.
In Nederland heeft de arbeidende klasse ook best zwaar geleden en hier is ook geleden onder WO I en II (mijn familie heeft de hongerwinter meegemaakt) en diverse economische crises.

De slavernij is in 1863 afgeschaft. In het heden is ook voor talloze mensen een slavernij-situatie van toepassing. Waarom maken de mensen die herstelbetalingen eisen zich daar niet druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:26:
[...]
compleet offtopic
Dus er is een verjaring? Voor zover ik weet zijn er geen herstelbetalingen geweest bij de slavernij.
Too little too late.
zoals ik zei offtopic laten we maar verder gaan met zwarte piet voordat mensen denken dat dat het duivelse plan is van de anti zwarte pieten
Sorry dat je geen loon kreeg.
Ik heb gelukkig nooit als slaaf gewerkt (nou ja, als loonslaaf wel dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Eskimootje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:31:
[...]

Traditional black gospel als je de volledig titel wilt, wat is niet duidelijk hieraan?
En ik heb het over dat dingen die ergens zijn oorsprong vinden niet direct verboden moeten worden, ook al zijn dat donkere bladzijden in de geschiedenisboeken.
Traditional Black Gospel komt uit de slavernij en moet het verboden worden omdat het uit de slavernij komt?
Je bedoelt de liederen waar de meeste tot slaaf gemaakten rust en steun in vonden
De liederen die mensen hielpen te ontsnappen van de plantage etc?
Je bedoelt zoiets als We shall overcome?

Ik denk dat de vergelijking Traditional Back Gospel en zwarte piet zeer mank loopt

aan de ene kant iets wat is gekomen vanuit de tot slaaf gemaakten (gospel)

aan de andere kant iets wat toen als normaal werd gezien zwarte zijn minder mens
laten we Jan Schenkman nemen. (zwarte piet)

Dus nogmaals mijn vraag heb je nog andere voorbeelden?

ik heb het over het aanpassen van zwarte piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Xyphoid schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:38:
[...]

Sorry dat je geen loon kreeg.
Ik heb gelukkig nooit als slaaf gewerkt (nou ja, als loonslaaf wel dan).
Ik ook niet. Als je had gelezen zei ik al dat de herstelbetalingen niet aan de orde zijn (interesseert niet)
Maar omdat het aangehaald wordt in dit topic ben ik zeer benieuwd of het je echt spijt dat ik geen loon heb gehad. Of dat je vind dat mensen dan zeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Mackabroad schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:38:
[...]

Traditional Black Gospel komt uit de slavernij en moet het verboden worden omdat het uit de slavernij komt?
Je bedoelt de liederen waar de meeste tot slaaf gemaakten rust en steun in vonden
De liederen die mensen hielpen te ontsnappen van de plantage etc?
Je bedoelt zoiets als We shall overcome?

Ik denk dat de vergelijking Traditional Back Gospel en zwarte piet zeer mank loopt

aan de ene kant iets wat is gekomen vanuit de tot slaaf gemaakten (gospel)

aan de andere kant iets wat toen als normaal werd gezien zwarte zijn minder mens
laten we Jan Schenkman nemen. (zwarte piet)

Dus nogmaals mijn vraag heb je nog andere voorbeelden?

ik heb het over het aanpassen van zwarte piet
De oorsprong van deze liederen is iets minder zoetsappig als je nu doet voorschotelen. De slaven die kwamen moesten Christelijk worden en daaruit zijn deze liederen ontstaan.
En zoals ik aangaf wil ik dit allemaal niet verbieden, het is een belangrijk stuk cultuur en dat heeft soms minder fijne kanten. Maar ook dat moeten we omarmen en meenemen zodat we die fouten niet meer kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mackabroad (en nog een paar) ik ben het totaal met je eens
De hele discussie wordt nu totaal uit z'n verband gerukt. En dan zie je opeens wél dat deze discussie wel degelijk een racistische deel van Nederland naar boven haalt.
Het enige wat de anti zwarte piet groep vraagt is om zwarte piet te veranderen naar dit:
https://fbcdn-sphotos-d-a...86994034_1989940731_o.jpg
Heb je meteen het schoorsteen gebeuren gecovered, en kan je het liedje aanpassen van zwart als roet naar zwart van roet...

Het enige geldige argument wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is de herkenbaarheid. Maar met een beetje creativiteit is daar vast wel iets op te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

compleet offtopic
Too little too late.
Nog even verder off topic:
'It's a cruel world". Het lijkt me een illusie te denken dat al het onrecht uit het verleden in het heden rechtgezet kan worden of zou moeten worden met betalingen. In Nederland kennen we overigens de begrippen "hongerloontje", "arbeidshuisje" en "lompenproletariaat". Ten tijde van de industriele revolutie zijn er in heel West-Europa ook gigantische misstanden geweest in fabrieken met veel te lange werkdagen, barre werkomstandigheden en slechte huisvesting.

De mensen die nu leven hebben daar geen schuld aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

compleet offtopic
Too little too late.
Zelfs als je daar herstelbetalingen aan wilt doen kunnen we dat probleemloos verrekenen met ontwikkelingshulp uit het verleden en toekomst. Gokje: We kunnen per direct wel stoppen met ontwikkelingshulp.

Maar dan neem ik aan ook herstelbetalingen voor de blanke slaven? En gelukkig gaat het met Noorwegen momenteel goed, want die zijn nog wel even aan het betalen voor de slachtpartijen van de Vikingen. Misschien moeten we maar geen geld van de Britten eisen gezien dat het nogal lastig wordt uit te vogelen wie nou precies welke oorlog is begonnen. Maar de Fransen (Napoleon) kunnen ook nog wel een tijdje blijven betalen. Om het uiteraard nog niet over de Duitsers te hebben. Wat Noord-Afrikaanse staten kunnen de Spanjaarden wel van inkomen voorzien. Ik zie vooral voor Mongolië een lastige tijd tegemoet, gezien één van de grootste massamoordenaars uit de geschiedenis daarvandaan kwam (Genghis Khan).

Oftewel, ik ben automatisch tegen enige vorm van herstelbetalingen als niemand meer in leven is die het heeft meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:46:
De hele discussie wordt nu totaal uit z'n verband gerukt. En dan zie je opeens wél dat deze discussie wel degelijk een racistische deel van Nederland naar boven haalt.
Het enige wat de anti zwarte piet groep vraagt is om zwarte piet te veranderen naar dit:
Heb je meteen het schoorsteen gebeuren gecovered, en kan je het liedje aanpassen van zwart als roet naar zwart van roet...

Het enige geldige argument wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is de herkenbaarheid. Maar met een beetje creativiteit is daar vast wel iets op te vinden.
Dat zijn dus witte Pieten. Dus als zwarte Pieten de negers als dom afschilderen mag dat niet maar je mag wel blanken als dom afschilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 16:52

Player1S

Probably out in the dark

1: doordat er nauwelijks geen schoorstenen meer zijn verdwijnt her roet langzaam. Op die manier kun je geleidelijk een overgang maken en raken de kinderen niet in de war. Nu is er al een uittocht voor autistische kinderen omdat die anders al helemaal in de war zouden zijn. Dus zomaar switchen is raar.

2: Omdat de pieten alle kinderen toch in de gaten houden of ze wel braaf zijn, smienken ze hun gezicht rond 5 december in vrolijke kleuren om zo niet herkent te worden

Zwart van de roet is achterhaald. Als ik over paar jaar mijn kind moet uitleggen waarom Piet zwart is zal ze ongetwijfeld vragen wat een schoorsteen is.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Eskimootje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:45:
[...]

De oorsprong van deze liederen is iets minder zoetsappig als je nu doet voorschotelen. De slaven die kwamen moesten Christelijk worden en daaruit zijn deze liederen ontstaan.
En zoals ik aangaf wil ik dit allemaal niet verbieden, het is een belangrijk stuk cultuur en dat heeft soms minder fijne kanten. Maar ook dat moeten we omarmen en meenemen zodat we die fouten niet meer kunnen maken.
Eskimootje dacht je dat ik dat niet wist?
Ik ken mijn geschiedenis wel.

Het omarmen ben ik helemaal voor (4 mei) Het belachelijk maken en kwetsen (midden november tot 6 december) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:50:
[...]

Dat zijn dus witte Pieten. Dus als zwarte Pieten de negers als dom afschilderen mag dat niet maar je mag wel blanken als dom afschilderen?
Je zou zelf ook wel kunnen bedenken dat dit ook geldt voor anders gekleurde mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:
[...]

Je zou zelf ook wel kunnen bedenken dat dit ook geldt voor anders gekleurde mensen...
Wacht, dus in het algemeen worden Pieten als negatief afgeschilderd?

Voor de tweede keer in korte tijd: Ga het Sinterklaas journaal kijken. Het is gewoon absoluut niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:50:

Lang verhaal (wel gelezen :P)

Oftewel, ik ben automatisch tegen enige vorm van herstelbetalingen als niemand meer in leven is die het heeft meegemaakt.
Dat dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Eensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy

Ja maar dat is dus niet wat de dame van de VN wil.
Ze heeft duidelijk te kennen gegeven dat ze een einde aan het Sinterklaas feest wil maken.

Wilders is natuurlijk ook weer bezig. Hij wil vanwege de uitspraken van Shepard een einde aan de relatie met de VN maken.
God wie kan deze gast nog serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 16:52

Player1S

Probably out in the dark

Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:54:

Wilders is natuurlijk ook weer bezig. Hij wil vanwege de uitspraken van Shepard een einde aan de relatie met de VN maken.
Volgens recente pijlingen genoeg mensen voor 33 zetels |:(

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:50:
[...]

Kohaku,
zeg je hiermee dat zwarte pieten de negers als dom afschilderen (verschrikkelijk!) of wil je wat anders zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:53:
[...]

Wacht, dus in het algemeen worden Pieten als negatief afgeschilderd?

Voor de tweede keer in korte tijd: Ga het Sinterklaas journaal kijken. Het is gewoon absoluut niet waar.
Negatief?? Waar heb je het in godsnaam over?
Ik heb het over een alternatief. En het maakt niet uit of je blank of een kleurtje hebt.. Met wat roetvegen is er een mooie oplossing voor ene probleem wat in mijn ogen wel degelijk aanwezig is.
Deadsy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:54:
[...]

Ja maar dat is dus niet wat de dame van de VN wil.
Ze heeft duidelijk te kennen gegeven dat ze een einde aan het Sinterklaas feest wil maken.

Deze discussie gaat in essentie ook niet wat de dame van de VN wilt. het gaat erover wat we er hier in nederland zelf van kunnen maken.

[ Voor 34% gewijzigd door fm77 op 23-10-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
L1nt schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:55:
[...]

Volgens recente pijlingen genoeg mensen voor 33 zetels |:(
Ik heb vrij weinig vertrouwen in peilingen vooral als ze genomen worden vlak nadat de andere politieke partijen een beslissing nemen waar veel mensen over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525

Dit is geen oplossing vanwege inderdaad de herkenbaarheid.

Als dit echt het enige is dat de anti-zwartepietbrigade wil, dan is het niet slim geweest om de R-kaart te trekken en ook nog te gaan klagen bij de VN. "ik voel me ergens niet prettig bij" is een totaal ander soort statement en claim dan "jullie zijn allemaal racisten' (de "zwarte piet = racisme"-stelling).

Voor mij zou de oplossing zijn dat mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben geen Sinterklaas vieren of Sinterklaas in eigen kring vieren, desnoods met zwarte Sint en witte Piet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fm77 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:
[...]

Natuurlijk kan ik me dat bedenken. Maar dan moet er wel een aanleiding zijn voor hun gevoelens en die aanleiding is er al decennia niet meer. Waarom een traditie aanpassen voor iets wat al lang niet meer speelt?
Dat is hetzelfde als nu de kolenkachels verbieden terwijl die al decennia niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Louise525 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:57:
[...]

Dit is geen oplossing vanwege inderdaad de herkenbaarheid.

Als dit echt het enige is dat de anti-zwartepietbrigade wil, dan is het niet slim geweest om de R-kaart te trekken en ook nog te gaan klagen bij de VN. "ik voel me ergens niet prettig bij" is een totaal ander soort statement en claim dan "jullie zijn allemaal racisten' (de "zwarte piet = racisme"-stelling).

Voor mij zou de oplossing zijn dat mensen die iets tegen Zwarte Piet hebben geen Sinterklaas vieren of Sinterklaas in eigen kring vieren, desnoods met zwarte Sint en witte Piet.
Er wordt helemaal niet geroepen dat alle nederlanders racisten zijn (maar geloof me er zitten er een hele boel tussen).
De stelling is dat zwarte piet in zijn huidige vorm racistisch is. Niet dat jij racistisch bent omdat je het sinterklaasfeest leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackabroad
Sissors schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:50:
[...]

Zelfs als je daar herstelbetalingen aan wilt doen kunnen we dat probleemloos verrekenen met ontwikkelingshulp uit het verleden en toekomst. Gokje: We kunnen per direct wel stoppen met ontwikkelingshulp.

Maar dan neem ik aan ook herstelbetalingen voor de blanke slaven? En gelukkig gaat het met Noorwegen momenteel goed, want die zijn nog wel even aan het betalen voor de slachtpartijen van de Vikingen. Misschien moeten we maar geen geld van de Britten eisen gezien dat het nogal lastig wordt uit te vogelen wie nou precies welke oorlog is begonnen. Maar de Fransen (Napoleon) kunnen ook nog wel een tijdje blijven betalen. Om het uiteraard nog niet over de Duitsers te hebben. Wat Noord-Afrikaanse staten kunnen de Spanjaarden wel van inkomen voorzien. Ik zie vooral voor Mongolië een lastige tijd tegemoet, gezien één van de grootste massamoordenaars uit de geschiedenis daarvandaan kwam (Genghis Khan).

Goed geschreven en best wel grappig

Zoals ik al zei het herstelbetalingen verhaal interesseert mij niet maar als mensen dat ook nog aan de tegenstanders van zwarte piet in de huidige vorm plakken ( ze misbruiken zwarte piet voor de herstelbetalingen) moet ik er wat van zeggen vind je niet?
Pagina: 1 ... 12 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]