Letterlijk uit het artikel waar je naar linked:
En dat is ,,logisch'' omdat het Sinterklaasfeest met de bijbehorende Zwarte Piet een typisch Nederlands feest is dat in Suriname nauwelijks wordt gevierd.
Heb het zelf vroeger ook nooit als racistisch oid ervaren en tot recent ook nooit zo gezien maar nu zit ik een beetje tussen beide kampen in.
Ik herinner me de dreiging van zwarte piet met de zak om je mee te nemen, de roe, dom gedrag, dansjes en een vreemd/bijzonder accent.
Dat gezegd hebbende kan ik me niet herinneren dat ik als kind zwarte piet aanzag voor surinamer/neger maar ik kan me tegelijkertijd niet of nauwelijks donkere mensen herinneren in mijn jeugd (bouwjaar 71, opgegroeid in Haarlem)
Voor wat betreft aanpassen ben ik er nog niet uit en kan begrip opbrengen voor beide kampen.
Zelf ben ik blank en kan imho dus sowieso niet goed beoordelen hoe zwarte piet over komt bij iemand die niet blank is en dan verschilt het ook nog eens per persoon hoe men er over denkt.
Voor mij als blanke is het makkelijk om te roepen dat ze zich niet moeten aanstellen maar als ik zwarte piet zou spelen haalde ik een uurtje later die donkere kleur weer weg en kan dus niet op andere dagen geconfronteerd worden met zwarte piet opmerkingen.
Voor kinderen maakt het volgens mij niet eens zo veel uit hoe die pieten er nu precies uit zien, zwart, bruin, met vegen maakt allemaal niet uit en het lijkt me zelfs heel sterk dat ze een buurman/familielid met vegen zouden herkennen aangezien ze helemaal op gaan in de magie van het feest.
Tegen de tijd dat ze een en ander wel gaan herkennen zal het ook de tijd zijn dat een volwassene ze uit de droom moet/gaat helpen en gaat vertellen dat ze een aantal jaren voorgelogen zijn
Gezien mijn herinneringen aan zwarte piet en de zwarte piet in zijn/haar huidige vorm verandert het feest kennelijk sowieso in de loop der jaren en is het imho ook niet verkeerd om eens te kijken wat voor wijzigingen mogelijk zijn om beide kampen nader tot elkaar te brengen zonder het feest zelf direct om zeep te helpen.
Was vanmorgen overigens bijzonder verrast toen ik op Radio 1 een fragment hoorde uit Sesamstraat.
Men liet een fragment horen uit 1987 waarin Gerda Havertong aan Pino uitlegt dat Sinterklaas voor heel veel zwarte mensen helemaal geen feest is.
Ik had werkelijk geen idee dat het toen al speelde en was in de veronderstelling dat het vooral iets van de laatste jaren was.
[
YouTube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CZHJw8YAzIk]