Wij hebben sinds kort deze router aangeschaft. Als provider hebben wij Ziggo, op aanraden van internet/Ziggo hebben wij de standaard router/modem in bridge modus gezet. Op zich werkt het internet prima en is het ook een stuk sneller en stabieler dan met de vorige router. Echter hebben wij nu een probleempje wat wij hiervoor niet hadden. Wanneer ik bijvoorbeeld mijn MacBook aanzet en deze wil laten verbinden met WiFi dan is hij wel verbonden met het WiFi maar heb ik geen verbinding tot het internet. Als ik dan switch naar een ander WiFi netwerk en weer terugswitch naar het juiste WiFi netwerk heb ik wel verbinding met het internet. iPhones/iPads hebben hier geen last van. Laatst heb ik mijn PS4 een vast IP-adres gegeven en bij de PS4 heb ik dit probleem ook niet. Ik vermoed dus dat het een probleem is met het automatisch gegeven van IP-adressen vanaf de ASUS. Echter heb ik niet veel verstand van netwerken/routers dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ga als begin eerst even naar netwerk voorkeuren, maak een nieuwe locatie aan en test het dan nog eens.
Zelf ook bij een kennis die een soortgelijk probleem heeft. Is meer een probleem van de Macbook.vanTroost schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:04:
Wij hebben sinds kort deze router aangeschaft. Als provider hebben wij Ziggo, op aanraden van internet/Ziggo hebben wij de standaard router/modem in bridge modus gezet. Op zich werkt het internet prima en is het ook een stuk sneller en stabieler dan met de vorige router. Echter hebben wij nu een probleempje wat wij hiervoor niet hadden. Wanneer ik bijvoorbeeld mijn MacBook aanzet en deze wil laten verbinden met WiFi dan is hij wel verbonden met het WiFi maar heb ik geen verbinding tot het internet. Als ik dan switch naar een ander WiFi netwerk en weer terugswitch naar het juiste WiFi netwerk heb ik wel verbinding met het internet. iPhones/iPads hebben hier geen last van. Laatst heb ik mijn PS4 een vast IP-adres gegeven en bij de PS4 heb ik dit probleem ook niet. Ik vermoed dus dat het een probleem is met het automatisch gegeven van IP-adressen vanaf de ASUS. Echter heb ik niet veel verstand van netwerken/routers dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Als test een Macbook en Windows Laptop naast elkaar gehad en beide in slaapstand gebracht en na een tijdje weer aangezet.
Gevolg Macbook inderdaad geen internet maar Windows laptop pakt dit prima op. Meerdere zaken getest maar probleem blijft. Helaas is hij maar beperkt in NL dus nog geen tijd gehad om veder te zoeken.
Zelf gebruik ik deze router dagelijk icm met 2 laptops die altijd in slaapstand gaan en verbinding is nooit verbroken en werkt altijd.
Wat je zou kunnen proberen
http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/
En anders nog genoeg te lezen en proberen
https://www.google.nl/sea...oagM#q=macbook+loses+wifi
Ja maar, aan een Mac kan toch niets verkeerd gaan? 
Hoe dan ook, met WiFi heb je altijd de kans op problemen. Je zou denken dat er ondertussen genoeg kennis was om het stabiel te krijgen maar helaas.
Hier hebben we op de zaak access-points hangen die we ook wekelijks een reboot moeten geven omdat het anders ook bagger word.
Hoe dan ook, met WiFi heb je altijd de kans op problemen. Je zou denken dat er ondertussen genoeg kennis was om het stabiel te krijgen maar helaas.
Hier hebben we op de zaak access-points hangen die we ook wekelijks een reboot moeten geven omdat het anders ook bagger word.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Nou, LAN verbindingen blijven maar uitvallen hiero.
Iemand nog een tip of iets dat ik kan doen? Los van nieuwe kabel of andere UTP-poort?
En hoe zit het met omruilen onder garantie?
Iemand nog een tip of iets dat ik kan doen? Los van nieuwe kabel of andere UTP-poort?
Anoniem: 170423
De beta was mij te onstabiel af, dus ben ik weer terug gegaan naar de stabiele versie van januari.
Gewoon, naar de winkel gaan met de bon, zeggen dat ie stuk is en een nieuwe claimenRoelvano schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:06:
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Bij BCC gekocht, maar die zijn echt vreselijk slecht bereikbaar. Het duurde een half jaar voor ik m'n geld terughad toen ik het verkeerde product had gekregen. Ik hoop dus dat er zo een oplossing is en anders het via Asus kan spelentdw schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:28:
[...]
Gewoon, naar de winkel gaan met de bon, zeggen dat ie stuk is en een nieuwe claimen
Tip: koop nooit bij BCC.
Bij mij werkt het prima ook met Merlin FW 380.58Dacuuu schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:40:
[...]
Moeilijk is het niet![]()
Ga in je router, meestal is dat http://192.168.1.1 naar Administration -> System. Of gebruik deze directe link.
Zet daar Telnet AAN
En druk op Apply onderaan de pagina om het op te slaan.
[afbeelding]
Vervolgens download je Putty, dit is een programma om op servers, en nog veel meer dingen in te loggen. http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html Of de directe putty download link.
Open putty, en voer daar het ip in van de router:192.168.1.1, en druk op Telnet.
[afbeelding]
Als het goed is zie je nu een telnet venster, voer daar je login gegevens in, die je ook gebruikt om in te loggen op 192.168.1.1.
[afbeelding]
Vervolgens copy-past je dit lapje commando's in 1 keer, 1 rechtermuisknop klik in het putty venster is meestal al genoeg om tekst te plakken in putty. Druk op enter om je code uit te voeren.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 nvram set asuscfe0:ccode=#a nvram set asuscfe1:ccode=#a nvram set asuscfe0:regrev=0 nvram set asuscfe1:regrev=0 nvram set asuscfecommit=1 # nvram set 0:ccode=#a nvram set 1:ccode=#a nvram set 0:regrev=0 nvram set 1:regrev=0 nvram set wl0_country_code=#a nvram set wl0_country_rev=0 nvram set wl0_reg_mode=off nvram set wl1_country_code=#a nvram set wl1_country_rev=0 nvram set wl1_reg_mode=off nvram commit reboot
Je router zal automatisch rebooten als de commando's klaar zijn.
Als je router opnieuw is opgestart kun je dmv het commandocode:in het putty terminal window zien dat je vermogen nu op 25dB = 316mW ipv 15.5dB =35mW staat.
1 wl txpwr_target_max
Als alles klaar is kan je Telnet toegang weer uit zetten. Hoeft niet, mag wel.
Succes!
Maar ook ik heb Boot Loader versie 1.0.2.0
Alleen heb ik (veiligere) SSH gebruikt met PuTTy x64 versie 0.67
=> zie ook code snippets hieronder
Nog geen factory reset gedaan na deze hack toegepast te hebben... misschien later nog wel even doen...
dan handmatig al mijn settings even terug invoeren
Me is happy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| ASUSWRT-Merlin RT-AC68U_3.0.0.4 Sun Mar 20 19:52:23 UTC 2016 admin@RT-AC68U-9490:/tmp/home/root# nvram get boardrev 0x1100 admin@RT-AC68U-9490:/tmp/home/root# nvram get HW_ver 170 admin@RT-AC68U-9490:/tmp/home/root# nvram get bl_version 1.0.2.0 admin@RT-AC68U-9490:/tmp/home/root# wl country #a (#a/0) <unknown> admin@RT-AC68U-9490:/tmp/home/root# wl txpwr_target_max Maximum Tx Power Target (chanspec:0x100b): 25.00 25.00 25.00 |
[ Voor 2% gewijzigd door mindwarper op 13-04-2016 19:15 . Reden: extra tekst toegevoegd ]
Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW
Nieuwe Beta Merlin firmware:
380.59 (xx-xxx-2016)
NOTE: This version isn't available for the RT-N66U and RT-AC56U due to missing GPL components.
[list]
• NEW: Merged with 380_2697 GPL. This includes beta MU-MIMO support for the RT-AC87U/AC88U/AC3100/AC5300, and IPTV fixes.
• NEW: Option on OpenVPN client/server page to reset them back to the factory default settings.
• CHANGED: WAN -> NAT Passthrough now allows you to determine whether or not to load the NAT helper module for h323, rtsp and sip. Asus's old behaviour is "Enabled + NAT Helper".
• CHANGED: DNSFilter client dropdown now uses Asus's new one integrated with networkmap.
• CHANGED: minidlna now supports refreshing an existing database, so the Tweak setting was updated accordingly
• CHANGED: Enable SPNEGO support in Samba
• CHANGED: Integrated Asus's networkmap into the DHCP reservations page
• CHANGED: Updated Tor to 0.2.7.6
• FIXED: Daily/Monthly traffic monitoring shows invalid values on the RT-AC88U/3100/5300, even with CTF disabled. Implemented a temporary workaround.
• FIXED: WPS wasn't working on the RT-AC3200
• FIXED: Backported security fixes from OpenWRT to Samba 3.6.25, addressing the following: CVE-2015-5252, CVE-2015-5370, CVE-2015-5296, CVE-2015-5299, CVE-2015-7560, CVE-2016-2110, CVE-2016-2111, CVE-2016-2112, CVE-2016-2115, CVE-2016-2118.
Op en aanmerkingen over deze firmware vind je hier.
380.59 (xx-xxx-2016)
NOTE: This version isn't available for the RT-N66U and RT-AC56U due to missing GPL components.
[list]
• NEW: Merged with 380_2697 GPL. This includes beta MU-MIMO support for the RT-AC87U/AC88U/AC3100/AC5300, and IPTV fixes.
• NEW: Option on OpenVPN client/server page to reset them back to the factory default settings.
• CHANGED: WAN -> NAT Passthrough now allows you to determine whether or not to load the NAT helper module for h323, rtsp and sip. Asus's old behaviour is "Enabled + NAT Helper".
• CHANGED: DNSFilter client dropdown now uses Asus's new one integrated with networkmap.
• CHANGED: minidlna now supports refreshing an existing database, so the Tweak setting was updated accordingly
• FIXED: Daily/Monthly traffic monitoring shows invalid values on the RT-AC88U/3100/5300, even with CTF disabled. Implemented a temporary workaround.
• FIXED: Backported security fixes from OpenWRT to Samba 3.6.25, addressing the following: CVE-2015-5252, CVE-2015-5370, CVE-2015-5296, CVE-2015-5299, CVE-2015-7560, CVE-2016-2110, CVE-2016-2111, CVE-2016-2112, CVE-2016-2115, CVE-2016-2118.
Al de hele dag last van websites die niet laden. van Youtube tot Gmail en Google, maar ook airvpn, nu.nl etc. etc. WiFi is verder wel stabiel. Soms als ik switch naar 2.4 gaat het beter, maar dat is niet altijd, dus het ligt niet perse aan de 5GHz.
Ik heb GEEN idee hoe dit kan. Allerlei instellingen nagelopen, router gereboot via GUI, modem en router uitgetrokken en in volgorde laten opstarten. Bij Ziggo geen storing volgens storingsmelder op hun site. Ook de FBI hersteld en opnieuw gerestored, maar zonder resultaat. Ik kan evt. nog FBI herstellen en een tijdje daarop proberen, maar dat is behoorlijk veel gedoe met alle apparaten die ik op een dag gebruik, haha.
Jullie nog tips of oplossingen?
Ik heb GEEN idee hoe dit kan. Allerlei instellingen nagelopen, router gereboot via GUI, modem en router uitgetrokken en in volgorde laten opstarten. Bij Ziggo geen storing volgens storingsmelder op hun site. Ook de FBI hersteld en opnieuw gerestored, maar zonder resultaat. Ik kan evt. nog FBI herstellen en een tijdje daarop proberen, maar dat is behoorlijk veel gedoe met alle apparaten die ik op een dag gebruik, haha.
Verander je dns server eens naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 8.8.4.4 en kijk of je nog steeds problemen hebt.Roelvano schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 00:10:
Al de hele dag last van websites die niet laden. van Youtube tot Gmail en Google, maar ook airvpn, nu.nl etc. etc. WiFi is verder wel stabiel. Soms als ik switch naar 2.4 gaat het beter, maar dat is niet altijd, dus het ligt niet perse aan de 5GHz.
Ik draai nog steeds 380.57 op mijn 68U. Misschien wacht ik wel tot deze uit de beta is.MegaTronics schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:41:
Nieuwe Beta Merlin firmware:
380.59 (xx-xxx-2016)
[list]
Kijk ook eens hierop: http://pcsupport.about.co...ee-public-dns-servers.htmRoelvano schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 00:10:
Ik gebruik op het moment "OpenDNS Home"
[ Voor 21% gewijzigd door Recon24 op 26-04-2016 12:32 ]
Vraagje,
Ik heb nog steeds problemen met mijn wifi, heb glasvezel (100mb) maar haal via wifi 95 down en maar 20 up.
terwijl up ook rond de 100 moet zijn.
nu heb ik gelezen hier dat alles op 5 GHz op enable moet staan, dus heb ik dat gedaan.
Geen verbetering, maar nu heb ik het probleem dat mijn telefoon (S6 Edge) elke keer zijn wifi verbinding kwijt is, internet niet beschikbaar zegt ie dan.
nu weet ik niet meer hoe hij stond ingesteld voordat ik het veranderd heb.
Ook de ipad heeft dit, dus op de 5GHz is alles heel onstabiel.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen ??
Ik heb nog steeds problemen met mijn wifi, heb glasvezel (100mb) maar haal via wifi 95 down en maar 20 up.
nu heb ik gelezen hier dat alles op 5 GHz op enable moet staan, dus heb ik dat gedaan.
Geen verbetering, maar nu heb ik het probleem dat mijn telefoon (S6 Edge) elke keer zijn wifi verbinding kwijt is, internet niet beschikbaar zegt ie dan.
[ Voor 6% gewijzigd door speedbeertje op 27-04-2016 16:49 ]
Ga ik even checken. Vandaag een dagje thuis en gisteravond en tot zover geen problemen gehad. Twijfel of het nou wellicht toch aan Ziggo lag eergisteren. Ga ermee ad slag, thnx!Dacuuu schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 06:31:
[...]
Verander je dns server eens naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 8.8.4.4 en kijk of je nog steeds problemen hebt.
Thanks, ga het checken!Recon24 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:29:
[...]
Ik draai nog steeds 380.57 op mijn 68U. Misschien wacht ik wel tot deze uit de beta is.
[...]
Kijk ook eens hierop: http://pcsupport.about.co...ee-public-dns-servers.htm
Ik gebruik op het moment "OpenDNS Home"
Welke snelheid haal je via een kabel?speedbeertje schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:51:
Vraagje,
Beta 2 van Merlin is beschikbaar met als wijzigingen t.o.v. Beta 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Code: da78c52 Bumped revision to 380.59 Beta 2 e3a9a06 Updated documentation 787169e Merge branch 'qos' 20563f5 webui: don't show the MU-MIMO flag if not on a BCM MU-MIMO capable platform (QTN does not report it) 04d9c9a qos: Finetune fq_codel parameters 20cc630 qos: Replace some SFQ instances that had been missed in the bandwidth limiter 1cb7e2f qos: only support codel/fq_codel on ARM platform (2.6.36 kernel) 17dc2ae webui: Added setting to switch between sfq, codel and fq_codel for QoS 7069a66 Updated RT-N66U binary blobs from GPL 2695 9993b4b openvpn: Policy-rule mode is 2, not 3. Properly skip modifying dnsmasq while in policy mode. de9d767 Updated RT-AC56U binary blobs from GPL 2695 884f209 kernel-7114: Reapply 2697 GPL change that was accidentally skipped during a test 0f184c5 kernel-arm: Enable IFB and MIRRED, used by OpenWRT's QoS scripts df007e3 iproute2-3.x: Updated to 3.19.0 (includes fq_codel support) 4436e88 qos: Add support for codel and fq_codel to Traditionnal QoS and Bandwidth Limiter (nvram-controlable for now - experimental) 8db76e6 kernel-arm: Implement codel and fq_codel support 77191ed kernel-arm: Implement vzalloc macro (backport from kernel.org upstream) |
D'r is een nieuwe firmware
Deze sla ik even overVersie 3.0.0.4.380_2717
Beschrijving Facebook Wi-Fi special version, turn your business into a Wi-Fi hotspot, read more: https://www.facebook.com/business/facebook-wifi
* Please note this service is provided by Facebook, please check the facebook Wi-Fi website to make sure the support list and status.
* This service will not work at regions without Facebook services.
Bestandsgrootte 39.05 MBytes update 2016/05/03
download

Ik heb deze net geinstalleerd en het werkt perfect en als vanouds.Chris.nl schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 00:16:
D'r is een nieuwe firmware
[...]
Deze sla ik even over
Het is de hele firmware met als extra de beschreven Facebook Wifi.
Heeft deze firmware versie meer dan alleen het Facebook gebeuren? En blijft de wifi patch het doen?Anoniem: 170423 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 04:45:
[...]
Ik heb deze net geinstalleerd en het werkt perfect en als vanouds.
Het is de hele firmware met als extra de beschreven Facebook Wifi.
Het is gewoon de hele firmware met alle oude opties erbij.Dacuuu schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 05:11:
Heeft deze firmware versie meer dan alleen het Facebook gebeuren? En blijft de wifi patch het doen?
De Facebook Wifi is er als extra optie bijgekomen.
De Wifi patch heb ik niet, dus ik weet niet of die blijft werken.
Ik zie geen bugfixes, en zou met deze firmware mijn wifi open kunnen stellen voor elke passant en buurman/vrouw die in wil loggen met facebook.
Wie weet wat die lui dan doen op mijn verbinding..?
Ik blijf eindverantwoordelijk, dus een foute pr0n uploader zou mij dan flink in de problemen kunnen brengen...
En uploaden gaat best hard met 500 Mbit glas.
Thanks but no thanks, deze sla ik even over...
Ik blijf eindverantwoordelijk, dus een foute pr0n uploader zou mij dan flink in de problemen kunnen brengen...

De Facebook Wifi staat standaard UIT, dus je bent nog steeds veilig.Richub schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 06:17:
Ik zie geen bugfixes, en zou met deze firmware mijn wifi open kunnen stellen voor elke passant en buurman/vrouw die in wil loggen met facebook.
Alle extra bugfixes en opties van de vorige beta zitten er ook bij.
Leuke toevoeging voor mensen die de router ook zakelijk gebruiken. De firmware zal ik binnenkort eens gaan installeren maar die Facebook optie ga ik niet gebruiken.
Blijf me toch wel telkens verbazen dat Asus veel updates uitbrengt
Ben ik erg blij mee
Blijf me toch wel telkens verbazen dat Asus veel updates uitbrengt
'k Heb um toch maar geflashed, de Facebook optie staat onder gastnetwerken inderdaad standaard uitgeschakeld. Verder lijkt het op de vorige firmware maar is de beta status eraf. De WiFi patch blijft actief.
Ik heb die nieuwe firmware ook geflashed om te kijken of ik daarmee wel een stabiele static IPv6 verbinding krijg op wireless. Met de Beta 2 van Merlin werkt die stabiel op wired apparaten, maar wireless is die om de haverklap de verbinding kwijt.
Als ik de router instel op mijn HE tunnel werkt Merlin perfect, maar deze laatste Asus firmware flippert dan enorm en is nergens stabiel, zowel wired als wireless. Dus voorlopig nog maar even blijven op Merlin Beta 2 en HE voor IPv6.
Als ik de router instel op mijn HE tunnel werkt Merlin perfect, maar deze laatste Asus firmware flippert dan enorm en is nergens stabiel, zowel wired als wireless. Dus voorlopig nog maar even blijven op Merlin Beta 2 en HE voor IPv6.
Weet iemand een manier om met de URL filter van de ASUS RT-AC68U router een https website te blokkeren? Bijvoorbeeld https://popcorntime-online.io/
Draai je Merlin? Dan kun je bijvoorbeeld
code:
toevoegen aan /jffs/configs/dnsmasq.conf.add, dan wordt hij niet meer geresolved.
1
| server=/popcorntime-online.io/ |
Vandaag aan het stoeien geweest om een (self-signed) certificaat op de ASUS te krijgen met een mooi groen slotje in de browser i.p.v. de standaard untrusted site:

Indien gewenst, wil ik wel een howto plaatsen.

Daar ben ik wel geïnteresseerd in.MegaTronics schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:27:
Vandaag aan het stoeien geweest om een (self-signed) certificaat op de ASUS te krijgen met een mooi groen slotje in de browser i.p.v. de standaard untrusted site:
[afbeelding]
Self-signed SSL certificaat op Asus router met Merlin firmware (ik weet niet of OpenSSL ook aanwezig is op stock, maar ik vermoed van wel).
Log via SSH in op de router en controleer of er al een certificaat is opgeslagen:
Is er uitvoer zichtbaar dan is er al een certificaat opgeslagen en dien je die te verwijderen:
Het commando:
zou nu geen uitvoer meer moeten geven. Reboot voor de volledigheid de router en log weer in via SSH.
Als eerste genereren we een private key en een certificaat aanvraag via het commando:
Uiteraard kun je de velden in het subject naar eigen inzicht aanpassen, maar laat de Common Name (CN) op router.asus.com staan, want deze hostname wordt opgenomen in het certificaat voor de koppeling hostname en certificaat.
Als dat gedaan is, kun je het certificaat aanmaken en signen met zichzelf (self-signed):
Via days kun je de geldigheid instellen van het certificaat (in dit geval 365 dagen). Nu kunnen we het certificaat opslaan in de router. Als eerste schakelen we het opslaan in:
En controleer of die ook ingesteld is:
Dit moet als resultaat 1 geven.
Kopieer nu de private key naar de /etc directory met als naam key.pem
En daarna het certificaat naar cert.pem:
Herstart nu de httpd op de router:
Als je nu het commando
Geeft moet je een uitvoer krijgen:
Het certifcaat is nu geïnstalleerd op de router. Voor de veiligheid dien je nog wel de private key en het certificaat veilig te stellen (router.asus.com.key en router.asus.com.crt). Dit kan via een simpele cat van beide bestanden en die knippen en plakken in een nieuw bestand op je eigen systeem:
De inhoud van beide bestanden is dan zoiets als:
Voor de volledigheid reboot je de router nog een laatste keer:
Als je na de reboot naar de webinterface gaat, zal het certificaat nog niet vertrouwd worden door je systeem, hiervoor dien je het certificaat nog op te nemen in de lokale certificate store. Voor Internet Explorer, Edge en Chrome is dat die van Windows, Firefox heeft zijn eigen certificate store.
Start in Windows MMC op via ‘Run’ en selecteer in het menu ‘File’ de optie ‘Add/Remove Snap-In’. Kies hier de optie ‘Certificates’ en daarna ‘Add’. Kies in het volgende scherm de optie ‘Computer account’ om het certificaat systeem breed toe te voegen. Klik op ‘Next’ ,daarna ‘Finish’ en dan ‘OK’.
Open in het linkerscherm de tak ‘Certificates (Local Computer)’ ‘Trusted Root Certification Authorities’ ‘Certificates’ en klik met rechts op ‘Certificates’. Ga dan naar ‘All Tasks’ ‘Import’ om het certificaat toe te voegen. Kies ‘Next’. Als import bestand kies je dan je opgeslagen router.asus.com.crt bestand en klik ‘Next’. Daarna nogmaals ‘Next’ en dan ‘Finish’.
In de lijst met certificaten zal nu ook het router.asus.com certificaat staan. Als je daarop dubbelklikt zou die moeten openen zonder foutmelding. Nu is je certificaat bekend op je systeem en zal de webinterface een groen slotje geven.

Mocht je Firefox gebruiken, dan dien je het certificaat ook toe te voegen aan de certificate store van Firefox via de route ‘Options’ ‘Advanced’ ‘Certificates’ en dan de knop ‘View Certificates’. Via de knop ‘Import’ kun je het certificaat router.asus.com.crt importeren. Selecteer het bestand en kies in het volgende scherm voor de optie ‘Trust this CA to identify websites’ en klik op ‘OK’.
Log via SSH in op de router en controleer of er al een certificaat is opgeslagen:
code:
1
| nvram get https_crt_file |
Is er uitvoer zichtbaar dan is er al een certificaat opgeslagen en dien je die te verwijderen:
code:
1
2
3
| nvram set https_crt_save=0 nvram unset https_crt_file service restart_httpd |
Het commando:
code:
1
zou nu geen uitvoer meer moeten geven. Reboot voor de volledigheid de router en log weer in via SSH.
Als eerste genereren we een private key en een certificaat aanvraag via het commando:
code:
1
| openssl req -nodes -newkey rsa:2048 -sha256 -subj "/C=NL/ST=Flevoland/L=Lelystad/O=MegaTronics/CN=router.asus.com" -keyout router.asus.com.key -out router.asus.com.csr |
Uiteraard kun je de velden in het subject naar eigen inzicht aanpassen, maar laat de Common Name (CN) op router.asus.com staan, want deze hostname wordt opgenomen in het certificaat voor de koppeling hostname en certificaat.
Als dat gedaan is, kun je het certificaat aanmaken en signen met zichzelf (self-signed):
code:
1
| openssl x509 -req -in router.asus.com.csr -out router.asus.com.crt -signkey router.asus.com.key -days 365 |
Via days kun je de geldigheid instellen van het certificaat (in dit geval 365 dagen). Nu kunnen we het certificaat opslaan in de router. Als eerste schakelen we het opslaan in:
code:
1
| nvram set https_crt_save=1 |
En controleer of die ook ingesteld is:
code:
1
| nvram get https_crt_save |
Dit moet als resultaat 1 geven.
Kopieer nu de private key naar de /etc directory met als naam key.pem
code:
1
| cp router.asus.com.key /etc/key.pem |
En daarna het certificaat naar cert.pem:
code:
1
| cp router.asus.com.crt /etc/cert.pem |
Herstart nu de httpd op de router:
code:
1
| service restart_httpd |
Als je nu het commando
code:
1
Geeft moet je een uitvoer krijgen:
code:
1
| H4sIAMFyLFcCA+... |
Het certifcaat is nu geïnstalleerd op de router. Voor de veiligheid dien je nog wel de private key en het certificaat veilig te stellen (router.asus.com.key en router.asus.com.crt). Dit kan via een simpele cat van beide bestanden en die knippen en plakken in een nieuw bestand op je eigen systeem:
code:
1
2
| cat router.asus.com.key cat router.asus.com.crt |
De inhoud van beide bestanden is dan zoiets als:
code:
1
2
3
| -----BEGIN RSA PRIVATE KEY----- MIIEpAIBAAKCA... -----END RSA PRIVATE KEY----- |
code:
1
2
3
| -----BEGIN CERTIFICATE----- MIIDRjCCAi4CCQ... -----END CERTIFICATE----- |
Voor de volledigheid reboot je de router nog een laatste keer:
code:
1
| reboot |
Als je na de reboot naar de webinterface gaat, zal het certificaat nog niet vertrouwd worden door je systeem, hiervoor dien je het certificaat nog op te nemen in de lokale certificate store. Voor Internet Explorer, Edge en Chrome is dat die van Windows, Firefox heeft zijn eigen certificate store.
Start in Windows MMC op via ‘Run’ en selecteer in het menu ‘File’ de optie ‘Add/Remove Snap-In’. Kies hier de optie ‘Certificates’ en daarna ‘Add’. Kies in het volgende scherm de optie ‘Computer account’ om het certificaat systeem breed toe te voegen. Klik op ‘Next’ ,daarna ‘Finish’ en dan ‘OK’.
Open in het linkerscherm de tak ‘Certificates (Local Computer)’ ‘Trusted Root Certification Authorities’ ‘Certificates’ en klik met rechts op ‘Certificates’. Ga dan naar ‘All Tasks’ ‘Import’ om het certificaat toe te voegen. Kies ‘Next’. Als import bestand kies je dan je opgeslagen router.asus.com.crt bestand en klik ‘Next’. Daarna nogmaals ‘Next’ en dan ‘Finish’.
In de lijst met certificaten zal nu ook het router.asus.com certificaat staan. Als je daarop dubbelklikt zou die moeten openen zonder foutmelding. Nu is je certificaat bekend op je systeem en zal de webinterface een groen slotje geven.

Mocht je Firefox gebruiken, dan dien je het certificaat ook toe te voegen aan de certificate store van Firefox via de route ‘Options’ ‘Advanced’ ‘Certificates’ en dan de knop ‘View Certificates’. Via de knop ‘Import’ kun je het certificaat router.asus.com.crt importeren. Selecteer het bestand en kies in het volgende scherm voor de optie ‘Trust this CA to identify websites’ en klik op ‘OK’.
Thanx, een hele mooie omschrijving!! Alleen misschien een tik foutje in het veilig stellen:
cat router.asus.com.key
cat router.asus.com.key
Eentje met extension crt neem ik aan. Ik zal eens kijken of ik er aan toe kom dit weekend 😎
cat router.asus.com.key
cat router.asus.com.key
Eentje met extension crt neem ik aan. Ik zal eens kijken of ik er aan toe kom dit weekend 😎
[ Voor 4% gewijzigd door ardvark99 op 07-05-2016 09:51 ]
Thx. Private key kan nu weggegooid worden? (of heel veilig opslaan
)
[ Voor 20% gewijzigd door - J.W. - op 07-05-2016 11:30 ]
Standaard bewaar je die wel, maar in dit geval 'bak' je zo weer een nieuw certificaat voor je router.
Btw, is dit certificaat ook te gebruiken voor een webserver of exchange server?
Ik zou verwachten van wel. Het kan zijn dat je daarvoor wel een echt certificaat voor moet hebben in verband met externe validatie, maar in theorie moet het werken. Zelf gebruik ik wel een self-signed certificaat voor toegang tot mijn eigen SMTP, FTP en webserver voor eigen gebruik.
Ik wil in m'n RT68U voor een aantal clients (bijv. de Philips Hue Bridge) alle internettoegang blokkeren. Nu weet ik dat ik daarvoor Parental Controls kan gebruiken en dat werkt in principe prima, maar voor sommige clients wil ik sommige toegang wel toestaan. Ik dacht dus gewoon de firewall (Network Services Filter) aan te zetten met een Blacklist. Ik krijg dit echter niet werkend; de clients blijven gewoon toegang tot internet hebben.
Ik heb het als volgt ingesteld:
Iemand een idee waarom dit niet werkt? Heb 't met meerdere clients geprobeerd, maar ze blijven allemaal verbinding hebben. Ik zit op de laatste stable Merlin firmware.
Ik heb het als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
| Source IP Port Range Destination IP Port Range Protocol 192.168.178.161 1:65535 0.0.0.0 1:65535 TCP 192.168.178.161 1:65535 0.0.0.0 1:65535 UDP 0.0.0.0 1:65535 192.168.178.161 1:65535 TCP 0.0.0.0 1:65535 192.168.178.161 1:65535 UDP |
Iemand een idee waarom dit niet werkt? Heb 't met meerdere clients geprobeerd, maar ze blijven allemaal verbinding hebben. Ik zit op de laatste stable Merlin firmware.
Weer een nieuwe Asus stock firmware:
http://www.asus.com/nl/Networking/RTAC68U/HelpDesk_Download/ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.380.3264
Releases note:
ASUS has been dedicated to cooperate with third party developers to come up with more innovative features.
To comply with regulatory amendments, we have modified firmware verification rule to ensure better firmware quality.
This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware.
Security Fixed
- Fixed Samba Badlock CVE-2016-2110 (Man in the middle attacks possible with NTLMSSP)
- Fixed Samba Badlock CVE-2016-2111 (NETLOGON Spoofing Vulnerability)
- ASUS firmware did not enable Samba LDAP, and not affected by CVE-2016-2112 (LDAP client and server don't enforce integrity) issue.
- The Samba version in ASUS firmware was not affected by
CVE-2016-2118 (SAMR and LSA man in the middle attacks possible)
- The Samba version in ASUS firmware was not affected by
CVE-2015-5370 (Multiple errors in DCE-RPC code)
- Fixed command injection issue. Thanks for Chris' contribution.
- Fixed XSS issue. Thanks for Chris' contribution.
Bug Fixed
- Fixed Windows Radius server compatibility issues.
- Fixed 5G performance issue when using bandwidth monitor.
- Fixed bandwidth monitor incorrect number problem.
- Fixed setup wizard redirect issue when router automatically changed LAN IP in IP conflict case.
- Modified setup wizard process when router detected DHCP and PPPoE at the same time.
- Fixed bandwidth limiter bug when there are multiple clients in rule list.
- Fixed NTP automatically sync issue when router rebooted
- Fixed Safari slow response issue.
- Enhance AiCloud dynamic stream port mechanism (please also keep AiCloud app up to date)
- Fixed AiCloud share link related issues.
Nieuwe Stable van Merlin
Change Logg
380.59 (10-May-2016)
- NEW: Merged with 380_2697 GPL. This includes beta MU-MIMO support for
the RT-AC87U/AC88U/AC3100/AC5300, and IPTV fixes.
- NEW: Option on OpenVPN client/server page to reset them back to the
factory default settings.
- EXPERIMENTAL: Added support for codel and fq_codel to ARM models
(RT-AC56U and newer).
When enabling Traditional QoS or Bandwidth Limiter,
you can now change from the default sfq queue
discipline to codel or fq_codel.
(based on Kyle Sanderson's Tomato backport)
NOTE: Traditional QoS is currently broken on the
newer models (RT-AC88U and up). This is a known
issue in recent Asus releases.
- CHANGED: WAN -> NAT Passthrough now allows you to determine whether or
not to load the NAT helper module for h323, rtsp and sip.
Asus's old behaviour is "Enabled + NAT Helper".
- CHANGED: DNSFilter client dropdown now uses Asus's new one integrated
with networkmap.
- CHANGED: minidlna now supports refreshing an existing database, so the
Tweak setting was updated accordingly
- CHANGED: Enable SPNEGO support in Samba
- CHANGED: Integrated Asus's networkmap into the DHCP reservations page
- CHANGED: Updated Tor to 0.2.7.6
- CHANGED: SSH WAN access will also work over IPv6
- CHANGED: Updated miniupnpd to 2.0
- CHANGED: Fields on the DHCP static lease page are now sortable
(original patch by Allan Jensen)
- FIXED: Daily/Monthly traffic monitoring shows invalid values on the
RT-AC88U/3100/5300, even with CTF disabled. Implemented a
temporary workaround.
- FIXED: WPS wasn't working on the RT-AC3200
- FIXED: Backported security fixes from OpenWRT to Samba 3.6.25,
addressing the following:
CVE-2015-5252, CVE-2015-5370, CVE-2015-5296,
CVE-2015-5299, CVE-2015-7560, CVE-2016-2110,
CVE-2016-2111, CVE-2016-2112, CVE-2016-2115,
CVE-2016-2118.
- FIXED: OpenVPN clients set to policy-based routing and Exclusive
DNS mode were still adding the tunnel nameservers to
dnsmasq, causing both routed and non-routed clients to use
them.
Change Logg
380.59 (10-May-2016)
- NEW: Merged with 380_2697 GPL. This includes beta MU-MIMO support for
the RT-AC87U/AC88U/AC3100/AC5300, and IPTV fixes.
- NEW: Option on OpenVPN client/server page to reset them back to the
factory default settings.
- EXPERIMENTAL: Added support for codel and fq_codel to ARM models
(RT-AC56U and newer).
When enabling Traditional QoS or Bandwidth Limiter,
you can now change from the default sfq queue
discipline to codel or fq_codel.
(based on Kyle Sanderson's Tomato backport)
NOTE: Traditional QoS is currently broken on the
newer models (RT-AC88U and up). This is a known
issue in recent Asus releases.
- CHANGED: WAN -> NAT Passthrough now allows you to determine whether or
not to load the NAT helper module for h323, rtsp and sip.
Asus's old behaviour is "Enabled + NAT Helper".
- CHANGED: DNSFilter client dropdown now uses Asus's new one integrated
with networkmap.
- CHANGED: minidlna now supports refreshing an existing database, so the
Tweak setting was updated accordingly
- CHANGED: Enable SPNEGO support in Samba
- CHANGED: Integrated Asus's networkmap into the DHCP reservations page
- CHANGED: Updated Tor to 0.2.7.6
- CHANGED: SSH WAN access will also work over IPv6
- CHANGED: Updated miniupnpd to 2.0
- CHANGED: Fields on the DHCP static lease page are now sortable
(original patch by Allan Jensen)
- FIXED: Daily/Monthly traffic monitoring shows invalid values on the
RT-AC88U/3100/5300, even with CTF disabled. Implemented a
temporary workaround.
- FIXED: WPS wasn't working on the RT-AC3200
- FIXED: Backported security fixes from OpenWRT to Samba 3.6.25,
addressing the following:
CVE-2015-5252, CVE-2015-5370, CVE-2015-5296,
CVE-2015-5299, CVE-2015-7560, CVE-2016-2110,
CVE-2016-2111, CVE-2016-2112, CVE-2016-2115,
CVE-2016-2118.
- FIXED: OpenVPN clients set to policy-based routing and Exclusive
DNS mode were still adding the tunnel nameservers to
dnsmasq, causing both routed and non-routed clients to use
them.
Bedankt en ik ga em straks installeren.RVW schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 08:05:
[...]
http://www.asus.com/nl/Networking/RTAC68U/HelpDesk_Download/
Ik neem aan dat je een reset moet doen na de update vanwege:
Lijkt mij iig logisch.This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware.
Even een postje van mezelf; heb net de AC68U gekocht. Nieuwe firmware staat ook al op mijn laptop. Later vanmiddag uitpakken & installeren.
Moet wel zeggen dat dit topic erg veel info bevat; zal nog even goed teruglezen de komende dagen om alle tips & tricks door te nemen.
Moet wel zeggen dat dit topic erg veel info bevat; zal nog even goed teruglezen de komende dagen om alle tips & tricks door te nemen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik heb geen factory reset gedaan dit keer en het werkt tot nu toe probleemloos.Richub schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:59:
[...]
Lijkt mij iig logisch.
Sorry, dubbel post
[ Voor 98% gewijzigd door Drexxon op 13-05-2016 14:05 ]
Je moet de regels ervoor er ook even bijnemen. Wat ik vermoed is dat het nadien niet meer mogelijk is om die oudere of alternatieve firmwares er zomaar weer op te zetten. Als je hem had moeten resetten had dat er wel bijgestaan.Richub schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:59:
[...]
Lijkt mij iig logisch.
Lees in dat kader ook even dit bericht: nieuws: TP-Link staat geen aangepaste firmware meer toe op routers in VS
Ga hem vandaag updaten naar de nieuwe Merlin. Krijg ook een nieuwe modem van Ziggo (300/30mbit), dus dan alles tegelijk maar.
Asus heeft het ook al gemeld dat terug gaan naar oudere versies niet meer werkt:Commendatore schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 00:40:
[...]
Je moet de regels ervoor er ook even bijnemen. Wat ik vermoed is dat het nadien niet meer mogelijk is om die oudere of alternatieve firmwares er zomaar weer op te zetten. Als je hem had moeten resetten had dat er wel bijgestaan.
Lees in dat kader ook even dit bericht: nieuws: TP-Link staat geen aangepaste firmware meer toe op routers in VS
Hello Everybody,
As you may know, FCC requires all manufactures to prevent users from changing RF parameters. Not only manufactures' firmware but 3rd party firmware need to follow this instruction.
Some manufactures' strategy is blocking all 3rd party firmware, and ASUS's idea is still following GNU, opening the source code, and welcome 3rd party firmware.
ASUS are co-working with developers such as Merlin and DDWRT to make sure 3rd party firmwares power are the same as ASUS firmware and obey the regulations.
The firmware verification method will be modified in next formal firmware release. This firmware will not accept older firmware and router's with this new firmware cannot downgrade to older version. So it will not accept 3rd party firmware for a short time.
Please don't be afraid, when we finish the new method to protect the RF parameter, we will release firmware verification method to developers and you can still using the web GUI to change to 3rd party firmware.
ASUS-Tek
Bron
Hou er even rekening mee: nieuw modem staat standaard in routing-mode. Je moet de klantenservice bellen om het modem in bridge te zetten als je je Asus alles wil laten afhandelen. Daarnaast moeten ze ook de routing uitzetten op dat ding.Recon24 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:05:
Ga hem vandaag updaten naar de nieuwe Merlin. Krijg ook een nieuwe modem van Ziggo (300/30mbit), dus dan alles tegelijk maar.
Daarna is het: Asus uit, modem uit, Asus aan, 5 minuten wachten, modem aan & klaar.
Wat verder gelezen in het Asus topic en gelezen dat je via de Asus Firmware Restoration alsnog terug kan gaan naar een oudere versie via de rescue mode op je router.
http://www.snbforums.com/....32357/page-4#post-259388
http://www.snbforums.com/....32357/page-4#post-259388
[ Voor 25% gewijzigd door MegaTronics op 14-05-2016 10:58 ]
Klopt thnx. Mijn huidige Ubee staat ook in bridge dus moet na de activatie van de modem Ziggo meteen bellen.MAX3400 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:29:
[...]
Hou er even rekening mee: nieuw modem staat standaard in routing-mode. Je moet de klantenservice bellen om het modem in bridge te zetten als je je Asus alles wil laten afhandelen. Daarnaast moeten ze ook de routing uitzetten op dat ding.
Daarna is het: Asus uit, modem uit, Asus aan, 5 minuten wachten, modem aan & klaar.
Thnx! Power hack blijft hier nog actief, geen reset nodig.RVW schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 08:05:
[...]
Onder gastnetwerken zie ik die Facebook optie niet meer.
[ Voor 9% gewijzigd door Chris.nl op 15-05-2016 13:29 ]
Als je de nieuwe Ziggo Compal modem krijgt, kun je gewoon in het menu van het modem, de modem in bridge mode zetten. Daar heb je de klantenservice niet voor nodig, Dat was ook al zo, met de oudere Thomson modems, tenminste in de "oude" UPC footprint.MAX3400 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:29:
[...]
Hou er even rekening mee: nieuw modem staat standaard in routing-mode. Je moet de klantenservice bellen om het modem in bridge te zetten als je je Asus alles wil laten afhandelen. Daarnaast moeten ze ook de routing uitzetten op dat ding.
Verder had ik op mijn 68U de laatste firmware van Merlin gezet (59), maar die heb ik terug gerolt naar 58. Ik kon één van mijn Synology NASsen niet van buiten bereiken en de VPN op de andere wilde niet meer werken. Met release 58 werkt het allemaal wel weer.
Oftewel: na installatie van de restricted firmware, blijft het hoge WIFI zendvermogen dus werken? Dat is vreemd, waar is die restricte firmware dan voor? 😁Thnx! Power hack blijft hier nog actief, geen reset nodig.
Onder gastnetwerken zie ik die Facebook optie niet meer.
Er is al een versie van de Asus RT-AC68U in omloop, met een andere cfe versie. Die hebben al gedoe met de hack / patch op hogere firmware. Wellicht zijn dat de routers die nu nieuw verkocht worden. Vooralsnog loop ik niet tegen restricties aan, en zit het verschil daar.R.Rebergen schreef op zondag 15 mei 2016 @ 23:52:
[...]
Oftewel: na installatie van de restricted firmware, blijft het hoge WIFI zendvermogen dus werken? Dat is vreemd, waar is die restricte firmware dan voor? 😁
This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware. Dit zou betekenen dat ik niet kan downgraden naar vorige of ongecertificeerde volgende firmware, maar dat zien tweakers anders.
[ Voor 20% gewijzigd door Chris.nl op 16-05-2016 00:45 ]
Anoniem: 401359
Ik zie dat jij nog voor 2048 kiest? waarom nog geen 4096? ik heb het namelijk met onderstaande gedaan:MegaTronics schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:34:
code:
1 openssl req -nodes -newkey rsa:2048 -sha256 -subj "/C=NL/ST=Flevoland/L=Lelystad/O=MegaTronics/CN=router.asus.com" -keyout router.asus.com.key -out router.asus.com.csr
openssl req -nodes -newkey -x509 -sha256 -newkey rsa:4096 -subj "/C=NL/ST=Flevoland/L=Lelystad/O=MegaTronics/CN=router.asus.com" -keyout router.asus.com.key -out router.asus.com.csr
Klein vraagje. Heb van het weekend mijn nieuwe router weer van de laatste Merlin firmware voorzien. Diezelfde dag nieuwe modem gehad van Ziggo voor de 300/30 mbit. Alles werkt perfect en zover ook mijn DDNS die ik draai op de router. Enige is dat ik mijn Synology NAS met de specifieke poort gewoon kan benaderen als ik de DDNS gebruik, maar mijn router alleen op afstand niet meer?
Ik had al eerder screenshots gemaakt van de vorige instellingen, dus ik heb zoiets van....mis ik iets? of is er iets veranderd?
Ik had al eerder screenshots gemaakt van de vorige instellingen, dus ik heb zoiets van....mis ik iets? of is er iets veranderd?
Heb je hier al gekeken:Recon24 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:38:
Enige is dat ik mijn Synology NAS met de specifieke poort gewoon kan benaderen als ik de DDNS gebruik, maar mijn router alleen op afstand niet meer?
- Login
- Ga naar Administration
- Kies voor System
- Enable Web Access from WAN (zet je aan)
Thnx...ik had die al gezien, maar ik was vergeten dat die ook aan moest. Sorry dit had ik zelf ook moeten wetenAnoniem: 401359 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:54:
[...]
Heb je hier al gekeken:
- Login
- Ga naar Administration
- Kies voor System
- Enable Web Access from WAN (zet je aan)

Het werkt weet (even iphone wifi uitgezet en getest).
[ Voor 7% gewijzigd door Recon24 op 16-05-2016 13:13 ]
RSA-2048 still has fifteen years of life left before it is considered obsolete. Plenty of time not to be worried now. Just imagine where technology was fifteen years ago!Anoniem: 401359 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:14:
[...]
Ik zie dat jij nog voor 2048 kiest? waarom nog geen 4096? ik heb het namelijk met onderstaande gedaan:
openssl req -nodes -newkey -x509 -sha256 -newkey rsa:4096 -subj "/C=NL/ST=Flevoland/L=Lelystad/O=MegaTronics/CN=router.asus.com" -keyout router.asus.com.key -out router.asus.com.csr
While it is true that a longer key provides better security, we have shown that by doubling the length of the key from 2048 to 4096, the increase in bits of security is only 18, a mere 16%. Moreover, besides requiring more storage, longer keys also translate into increased CPU usage and higher power consumption.
Oftewel de gulden middenweg gekozen in het voorbeeld, maar iedereen kan het aanpassen naar zijn/haar voorkeur.
Hallo,
Ik heb sinds ca. 2 maanden deze router maar heb hem al snel in de hoek gegooid. Want hij doet het 2 uur, 2 dagen of een week, maar telkens crashed hij, en wel zodanig dat hij de eerste uren niet te bereiken is, niet via wifi en niet via een kabel. Er zit dan niets anders op dan de rescuemode te activeren en de firmware er opnieuw op te flashen. Ik heb zowel (de toen) nieuwste als een oudere versie erop gezet, maar helaas.
Gisteren het ding toch maar weer uit de hoek gevist omdat de oude router het begeven heeft, en warempel, hij startte netjes op en ik kon zowaar de logfile raadplegen waarin keurig netjes te zien was wat er de vorige keer mis was gegaan. Helaas was het genoegen maar van korte duur, want na enkele uren vond hij het welletjes en restte er mij niets anders dan met wat noodverbanden een netwerk in de lucht te gooien
Onderstaand heb ik een zeer ingekorte samenvatting de logfile geplakt vanaf het moment dat deze afwijkend begint te worden:
Apr 10 17:44:37 kernel: Loglevel set to 8
Apr 10 17:44:38 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 17:44:39 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 17:44:43 kernel: Loglevel set to 1
Apr 10 17:44:44 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 17:44:45 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 17:44:45 kernel: Loglevel set to 2
Apr 10 17:44:46 kernel: ttyS0: 1 input overrun(s)
Apr 10 17:44:46 kernel: Loglevel set to 3
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c02c8418>] (schedule+0x1c0/0x75c) from [<c02c9b7c>] (schedule_hrtimeout_range_clock+0x10c/0x178)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c02c8418>] (schedule+0x1c0/0x75c) from [<c02c9b7c>] (schedule_hrtimeout_range_clock+0x10c/0x178)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c02c9b7c>] (schedule_hrtimeout_range_clock+0x10c/0x178) from [<c00d9588>] (poll_schedule_timeout+0x40/0x58)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9588>] (poll_schedule_timeout+0x40/0x58) from [<c0373b98>] (do_select+0x490/0x528)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c0373b98>] (do_select+0x490/0x528) from [<c00d9964>] (core_sys_select+0x150/0x310)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9964>] (core_sys_select+0x150/0x310) from [<c00d9b60>] (sys_select+0x3c/0x110)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9b60>] (sys_select+0x3c/0x110) from [<c003dac0>] (ret_fast_syscall+0x0/0x30)
Daarna gebeurt er van alles, totdat
Apr 10 17:45:13 kernel: Control: 10c53c7d Table: 9efd404a DAC: 00000017
Apr 10 17:45:13 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 17:45:14 rc_service: watchdog 436:notify_rc start_dnsmasq
Apr 10 17:45:15 dnsmasq[9334]: warning: interface ppp1* does not currently exist
en de router herstart uit zich zelf, wat uiteindelijk eindigd in:
Apr 10 18:01:43 kernel: usb usb1: No SuperSpeed endpoint companion for config 1 interface 0 altsetting 0 ep 129: using minimum values
Apr 10 18:01:44 miniupnpd[527]: shutting down MiniUPnPd
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: version 1.9 started
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: HTTP listening on port 42854
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Apr 10 18:01:45 rc_service: ntp 528:notify_rc restart_diskmon
Apr 10 18:01:45 disk_monitor: Finish
Apr 10 18:01:46 WAN Connection: WAN was restored.
Apr 10 18:01:46 disk monitor: be idle
Apr 10 18:02:10 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 18:02:11 hour monitor: daemon is starting
Apr 10 18:02:18 kernel: Loglevel set to 2
Apr 10 18:02:19 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 18:02:19 crond[433]: time disparity of 365281 minutes detected
Apr 10 18:02:36 kernel: Loglevel set to 8
Apr 10 18:02:36 kernel: Pid: 448, comm: sh
Apr 10 18:02:36 kernel: CPU: 0 Tainted: P (2.6.36.4brcmarm #1)
Apr 10 18:02:36 kernel: PC is at wlc_wlintrsrestore+0x8e8/0xc08 [wl]
Apr 10 18:02:36 kernel: LR is at wlc_wlintrsrestore+0x8c4/0xc08 [wl]
Apr 10 18:02:36 kernel: pc : [<bf1a6a58>] lr : [<bf1a6a34>] psr: 60000113
Apr 10 18:02:36 kernel: sp : cdee3d90 ip : 00000000 fp : 0000842c
Apr 10 18:02:36 kernel: r10: cecbb400 r9 : 000737a1 r8 : cecbb430
Apr 10 18:02:36 kernel: r7 : 00010000 r6 : d0f60164 r5 : 0000010c r4 : d0f60000
Apr 10 18:02:36 kernel: r3 : 000008c8 r2 : 00010043 r1 : 0000010c r0 : d0f60000
Apr 10 18:02:36 kernel: Flags: nZCv IRQs on FIQs on Mode SVC_32 ISA ARM Segment user
Apr 10 18:02:36 kernel: Control: 10c53c7d Table: 9df0404a DAC: 00000015
Apr 10 18:02:36 kernel: Loglevel set to 4
Apr 10 18:02:37 kernel: Loglevel set to 0
Apr 10 18:02:37 kernel: Loglevel set to 8
Apr 10 18:02:38 kernel: Emergency Thaw on mtdblock3
En die laatste regel lijft zich herhalen, vermoedelijk totdat de stekker er uitgetrokken werd.
Korte info over het netwerk:
- Zowel het 2.4 als 5 Ghz netwerk is in gebruik, hiervan maken ca. 8 apparaten gebruik. Deze krijgen via dhcp hun ip-adres, al dan nietop basis van hun MAC-adres.
- Er zijn 2 switches aangesloten op de router, ieder op een eigen poort. Hieraan hangen diverse apparaten, zo veel mogelijk met een vast IP-adres ( tv, x-box, ziggo hd/settopbox, nas, printer, computer).
- Router hangt aan ziggo-modem (cisco). Router heeft aan de wan-kant een vast ip-adres. Router en ziggo-modem hebben ieder een verschillende ip-range.
- dhcp-ranges conflicteren niet met de vaste ip-adressen.
Aangezien bovenstaande opzet met de oude router prima functioneerde, vermoed ik niet dat het probleem hierin zit.
Iemand enig idee
Ik heb sinds ca. 2 maanden deze router maar heb hem al snel in de hoek gegooid. Want hij doet het 2 uur, 2 dagen of een week, maar telkens crashed hij, en wel zodanig dat hij de eerste uren niet te bereiken is, niet via wifi en niet via een kabel. Er zit dan niets anders op dan de rescuemode te activeren en de firmware er opnieuw op te flashen. Ik heb zowel (de toen) nieuwste als een oudere versie erop gezet, maar helaas.
Gisteren het ding toch maar weer uit de hoek gevist omdat de oude router het begeven heeft, en warempel, hij startte netjes op en ik kon zowaar de logfile raadplegen waarin keurig netjes te zien was wat er de vorige keer mis was gegaan. Helaas was het genoegen maar van korte duur, want na enkele uren vond hij het welletjes en restte er mij niets anders dan met wat noodverbanden een netwerk in de lucht te gooien
Onderstaand heb ik een zeer ingekorte samenvatting de logfile geplakt vanaf het moment dat deze afwijkend begint te worden:
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c02c9b7c>] (schedule_hrtimeout_range_clock+0x10c/0x178) from [<c00d9588>] (poll_schedule_timeout+0x40/0x58)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9588>] (poll_schedule_timeout+0x40/0x58) from [<c0373b98>] (do_select+0x490/0x528)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c0373b98>] (do_select+0x490/0x528) from [<c00d9964>] (core_sys_select+0x150/0x310)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9964>] (core_sys_select+0x150/0x310) from [<c00d9b60>] (sys_select+0x3c/0x110)
Apr 10 17:44:47 kernel: [<c00d9b60>] (sys_select+0x3c/0x110) from [<c003dac0>] (ret_fast_syscall+0x0/0x30)
Apr 10 17:45:15 dnsmasq[9334]: warning: interface ppp1* does not currently exist
Apr 10 18:01:43 kernel: usb usb1: No SuperSpeed endpoint companion for config 1 interface 0 altsetting 0 ep 129: using minimum values
Apr 10 18:01:44 miniupnpd[527]: shutting down MiniUPnPd
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: version 1.9 started
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: HTTP listening on port 42854
Apr 10 18:01:45 miniupnpd[653]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Apr 10 18:02:19 crond[433]: time disparity of 365281 minutes detected
Apr 10 18:02:36 kernel: Flags: nZCv IRQs on FIQs on Mode SVC_32 ISA ARM Segment user
En die laatste regel lijft zich herhalen, vermoedelijk totdat de stekker er uitgetrokken werd.
- Zowel het 2.4 als 5 Ghz netwerk is in gebruik, hiervan maken ca. 8 apparaten gebruik. Deze krijgen via dhcp hun ip-adres, al dan nietop basis van hun MAC-adres.
- Er zijn 2 switches aangesloten op de router, ieder op een eigen poort. Hieraan hangen diverse apparaten, zo veel mogelijk met een vast IP-adres ( tv, x-box, ziggo hd/settopbox, nas, printer, computer).
- Router hangt aan ziggo-modem (cisco). Router heeft aan de wan-kant een vast ip-adres. Router en ziggo-modem hebben ieder een verschillende ip-range.
Aangezien bovenstaande opzet met de oude router prima functioneerde, vermoed ik niet dat het probleem hierin zit.
Iemand enig idee
Welke Cisco modem van Ziggo heb je? Is het niet beter die in bridge modus te zetten als het er een is die ook routerfunctionaliteiten heeft? Ik heb van Ziggo nu een ConnectBox in bridge modus, hiervoor een Cisco 3208 van Ziggo ook in bridge modus. Dat werkte perfect met de Asus AC87U. Het lijkt of je een dubbele NAT zo hebt?Jalex_h schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:09:
Hallo,
Gisteren het ding toch maar weer uit de hoek gevist omdat de oude router het begeven heeft, en warempel, hij startte netjes op en ik kon zowaar de logfile raadplegen waarin keurig netjes te zien was wat er de vorige keer mis was gegaan. Helaas was het genoegen maar van korte duur, want na enkele uren vond hij het welletjes en restte er mij niets anders dan met wat noodverbanden een netwerk in de lucht te gooien![]()
![]()
Apr 10 17:45:15 dnsmasq\[9334]: warning: interface ppp1* does not currently exist
Apr 10 18:01:44 miniupnpd\[527]: shutting down MiniUPnPd
Apr 10 18:01:45 miniupnpd\[653]: version 1.9 started
Apr 10 18:01:45 miniupnpd\[653]: HTTP listening on port 42854
Apr 10 18:01:45 miniupnpd\[653]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Apr 10 18:02:19 crond\[433]: time disparity of 365281 minutes detected
Iemand enig idee
Geen enkel probleem!Recon24 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:13:
[...]
Thnx...ik had die al gezien, maar ik was vergeten dat die ook aan moest. Sorry dit had ik zelf ook moeten weten
Duidelijk verhaal! thanks voor de terugkoppeling!MegaTronics schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:14:
[...]
Oftewel de gulden middenweg gekozen in het voorbeeld, maar iedereen kan het aanpassen naar zijn/haar voorkeur.
Het is een Cisco EPC3925. De Asus staat in de Cisco in de DMZ. Dit werkte met de voorganger foutloos. De Cisco in de bridge-modus laten zetten zie ik niet zo zitten, die is op dagen zoals vandaag onze enige levensijn...WTM schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:28:
[...]
Welke Cisco modem van Ziggo heb je? Is het niet beter die in bridge modus te zetten als het er een is die ook routerfunctionaliteiten heeft? Ik heb van Ziggo nu een ConnectBox in bridge modus, hiervoor een Cisco 3208 van Ziggo ook in bridge modus. Dat werkte perfect met de Asus AC87U. Het lijkt of je een dubbele NAT zo hebt?
Inmiddels is de Asus weer tot leven gekomen dus ik heb de syslog van gisteren eruit gepeuterd.
Onderstaande regels komen meerdere malen terug:
May 15 16:30:22 kernel: * Make sure sizeof(struct sw_struct)=160 is consistent
May 15 16:30:23 kernel: sizeof forward param = 160
May 15 16:30:36 kernel: Stop the IPS/AppID engine...
May 15 16:30:36 rc_service: bwdpi_check 457:notify_rc start_firewall
May 15 16:30:37 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_vlan2_vlan2)!
Maar wanneer het fout gaat, geeft de log het volgende weer:
May 15 17:38:17 kernel: ttyS0: 1 input overrun(s)
May 15 17:38:19 kernel: Pid: 0, comm: swapper
May 15 17:38:19 kernel: CPU: 0 Tainted: P (2.6.36.4brcmarm #1)
May 15 17:38:19 kernel: PC is at default_idle+0x24/0x28
May 15 17:38:19 kernel: LR is at default_idle+0x20/0x28
May 15 17:38:19 kernel: pc : [<c003ebe8>] lr : [<c003ebe4>] psr: 60000013
May 15 17:38:19 kernel: sp : c03bdfc0 ip : 00000000 fp : 00000000
May 15 17:38:19 kernel: r10: 0000001f r9 : 413fc090 r8 : 00026224
May 15 17:38:19 kernel: r7 : c03c8b78 r6 : c03c8b80 r5 : c03e00a8 r4 : c03bc000
May 15 17:38:19 kernel: r3 : 00000000 r2 : c03bdfc0 r1 : cf823c00 r0 : c8215c60
May 15 17:38:19 kernel: Flags: nZCv IRQs on FIQs on Mode SVC_32 ISA ARM Segment kernel
May 15 17:38:19 kernel: Control: 10c53c7d Table: 9c26c04a DAC: 00000017
May 15 17:38:19 kernel: ttyS0: 3 input overrun(s)
May 15 17:38:21 kernel: ttyS0: 2 input overrun(s)
May 15 17:38:24 kernel: ttyS0: 4 input overrun(s)
May 15 17:38:25 kernel: ttyS0: 3 input overrun(s)
May 15 17:38:26 kernel: Loglevel set to 5
May 15 17:38:26 kernel: ttyS0: 4 input overrun(s)
May 15 17:44:50 kernel: ttyS0: 4 input overrun(s)
May 15 18:30:15 kernel: ttyS0: 2 input overrun(s)
Overeenkomst met de vorige keer is dat er input overrun is.
Wat is er erg aan om de Cisco in bridge te zetten? Je hebt er toch een router achter zitten?
Al mensen met de allernieuwste firmware: ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.380.3264 icm de wifi hack? Ik durf nog even niet te upgraden, omdat je na de upgrade niet makkelijk weer een oudere FW kan flashen. Terug naar oude FW is alleen mogelijk door de router in recovery modus terug te zetten naar stock FW.
Jup, ging prima.Dacuuu schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:56:
Al mensen met de allernieuwste firmware: ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.380.3264 icm de wifi hack? Ik durf nog even niet te upgraden, omdat je na de upgrade niet makkelijk weer een oudere FW kan flashen. Terug naar oude FW is alleen mogelijk door de router in recovery modus terug te zetten naar stock FW.
Is dit de nieuwste firmware na 3.0.0.4.378_4585?Dacuuu schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:56:
Ik heb die nu, en zie idd de melding dat ik weer mag updaten....gewoon maar doen?
Veel van de nieuwere modems kun je zelf in bridge zetten (bron: eigen ervaring). Overigens wel een goed idee, een eigen router.MAX3400 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:29:
[...]
If it aint broken, dont fix it.GustavSan schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Is dit de nieuwste firmware na 3.0.0.4.378_4585?
Ik heb die nu, en zie idd de melding dat ik weer mag updaten....gewoon maar doen?
[ Voor 20% gewijzigd door S0epkip op 19-05-2016 11:20 ]
True, maar er zitten ook een paar securityfixes in die je wellicht niet wil mislopen...
Beetje raar:
Op de Asus website zijn de links naar de firmwares weggehaald, alleen de utilities kun je nog downloaden.
Op de Asus website zijn de links naar de firmwares weggehaald, alleen de utilities kun je nog downloaden.
Alleen bij "overige" staan de firmwares nog.Richub schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 02:24:
Beetje raar:
hoi!
Ik heb een probleem met de Asus RT-AC68U, waar ik nergens een oplossing voor vindt. Ik heb dus m'n hoop heel erg op jullie gevestigd.
Sinds ik de Asus in gebruik heb, heb ik op alle Android mobieltjes in huis (3 stuks) een probleem met pushmeldingen: Whatsapp-alerts komen niet meer binnen, en ook regelmatig pushes van nieuws-apps.
Als ik me even tot Whatsapp beperk: de melding komt dus niet meer binnen. Pas als ik Whatsapp open, stromen de berichten binnen.
Ik weet zeker dat het door de Asus-router komt, bij mijn vorige router (Cisco) was dit probleem er niet.
Ander bewijs: als ik de wifi op de telefoon uitzet, stromen de pushes binnen.
Ergens op internet vond ik ook een ander persoon die dit had, en die kreeg als oplossing: Zet de 2G-wifi op "residential mode". Dat heb ik ook gedaan, maar werkt niet.
Iemand een idee waardoor dit komt?
Groeten en dank alvast!!
Ik heb een probleem met de Asus RT-AC68U, waar ik nergens een oplossing voor vindt. Ik heb dus m'n hoop heel erg op jullie gevestigd.
Sinds ik de Asus in gebruik heb, heb ik op alle Android mobieltjes in huis (3 stuks) een probleem met pushmeldingen: Whatsapp-alerts komen niet meer binnen, en ook regelmatig pushes van nieuws-apps.
Als ik me even tot Whatsapp beperk: de melding komt dus niet meer binnen. Pas als ik Whatsapp open, stromen de berichten binnen.
Ik weet zeker dat het door de Asus-router komt, bij mijn vorige router (Cisco) was dit probleem er niet.
Ergens op internet vond ik ook een ander persoon die dit had, en die kreeg als oplossing: Zet de 2G-wifi op "residential mode". Dat heb ik ook gedaan, maar werkt niet.
Groeten en dank alvast!!
Ik ben van plan deze router aan te schaffen binnenkort. Dit topic neem ik nog eens op mijn gemak door maar ik heb alvast 1 vraag:
Wat zijn jullie ervaringen met file transfer tussen een vaste WIndows PC en een tablet met AC ondersteuning?
(zoals een Samsung Galaxy Tab S2). Dit gaat via Samba/WIndows share enorm langzaam met mijn 2.4 Ghz router(een paar MB/s).
Welk protocol/werkwijze werkt het snelst?
Door de tablet aan te sluiten op mijn PC haal ik 12 MB/s, mede vanwege de trage USB2 poort op de tablet.
Het liefst zou ik dagelijks 4-10 GB op mijn tablet willen kunnen zetten draadloos.
Wat zijn jullie ervaringen met file transfer tussen een vaste WIndows PC en een tablet met AC ondersteuning?
(zoals een Samsung Galaxy Tab S2). Dit gaat via Samba/WIndows share enorm langzaam met mijn 2.4 Ghz router(een paar MB/s).
Welk protocol/werkwijze werkt het snelst?
Door de tablet aan te sluiten op mijn PC haal ik 12 MB/s, mede vanwege de trage USB2 poort op de tablet.
Het liefst zou ik dagelijks 4-10 GB op mijn tablet willen kunnen zetten draadloos.
[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 25-05-2016 23:49 ]
Yippie kayak, other buckets!
Staat je modem in Bridge mode?stoerebink schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:34:
hoi!
Groeten en dank alvast!!
Meestal gebeurt dit juist andersom als je het Ziggo modem gebruik met routerfunctie.
Zodra je het modem in bridge mode (laat) zet(ten) (hangt af welk type modem je hebt) en je een eigen router gebruikt is het probleem mogelijk verholpen.
Ik gebruik zelf ook deze router (met Merlin firmware) icm met bridge modem en berichten komen direct aan. Bij veel vrienden/vrienden die de router van ziggo gebruiken was dit probleem aanwezig en die kon ik allemaal oplossen door een eigen router te gebruiken en modem in bridge mode.
Maar als je een router-achter-router functie hebt ingestelt dan zou dit probleem nog aanwezig kunnen zijn, aangezien de router functie van het Ziggo modem actief blijft.
De router van Ziggo sluit namelijk na een bepaalde tijd het poortnummer wat Whatsapp gebruikt. Door Whatsapp te openen gaat de poort weer tijdelijk open en komen de berichten weer direct binnen.
Dit speelt al heel lang bij Ziggo
https://www.google.nl/sea...=ziggo+whatsapp+vertraagd.
Als het modem in bridge staat dan zou je kunnen proberen om
1. Ziggo modem eens resetten. https://community.ziggo.n...fabrieksinstellingen-2945
2. De Asus te resetten naar fabrieksinstellingen en testen of het dan nog steeds gebeurt.
3. Ziggo modem eens 1 minuut van de stroom halen, dit wil soms ook helpen.
4. Merlin firmware op de Asus installeren.
Hopelijk wordt het hiermee opgelost.
Dichtbij het router heb ik met de Tab S waarden rond de 30 MB per seconde.jmk schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:47:
Ik ben van plan deze router aan te schaffen binnenkort. Dit topic neem ik nog eens op mijn gemak door maar ik heb alvast 1 vraag:
Mooi! Dat moet snel genoeg zijn!knakworst schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:28:
[...]
Dichtbij het router heb ik met de Tab S waarden rond de 30 MB per seconde.
Hoi Mike,Staat je modem in Bridge mode?
Meestal gebeurt dit juist andersom als je het Ziggo modem gebruik met routerfunctie.
Dank je wel voor je vriendelijke en uitgebreide antwoord.
Mijn situatie is echter anders. Ik heb geen Ziggo, maar een glasvezelaansluiting.
De Asus hangt rechtstreeks aan het Glasmodem, dat géén router is. Routeren kan dat ding niet, je kan er maar een apparat (MACadres) aanhangen.
De Asus routeert dus al het verkeer, en heeft dus "vrij spel". Dat kan het dus niet zijn.
Mogelijk, bedenk ik me nu, ligt het aan de laatste firmware van Asus? Daarover las ik al meer klachten.
Want: ik heb ook regelmatig dat het apparaat 's ochtends "dood" is: hij geeft nog wel een wifi-signaal, maar connecten kan niet meer. En ook de WAN-connectie is hij dan kwijt. Het enige dat nog helpt is uit- en aanzetten.
Ok, ivm Cisco deed ik even een aanmanestoerebink schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:16:
[...]
Hoi Mike,
Dank je wel voor je vriendelijke en uitgebreide antwoord.
Mijn situatie is echter anders. Ik heb geen Ziggo, maar een glasvezelaansluiting.
De Asus hangt rechtstreeks aan het Glasmodem, dat géén router is. Routeren kan dat ding niet, je kan er maar een apparat (MACadres) aanhangen.
De Asus routeert dus al het verkeer, en heeft dus "vrij spel". Dat kan het dus niet zijn.
Mogelijk, bedenk ik me nu, ligt het aan de laatste firmware van Asus? Daarover las ik al meer klachten.
Want: ik heb ook regelmatig dat het apparaat 's ochtends "dood" is: hij geeft nog wel een wifi-signaal, maar connecten kan niet meer. En ook de WAN-connectie is hij dan kwijt. Het enige dat nog helpt is uit- en aanzetten.
Je zou inderdaad even andere firmware kunnen testen. Normaal zou Wifi gewoon actief moet blijven want juist de Asus is superstabiel. Zou zeker de Merlin ook testen. Die werken altijd prima en installeren is net zo eenvoudig als de normale versie.
Bedenk wel dat je soms na een firmwareupgrade de router moet resetten naar de fabrieksinstellingen en geen backup terug gaat zetten van de instellingen. Dit omdat er soms bepaalde zaken intern veranderen en door het teurgzetten krijg je dan problemen.
DIt staat ook wel vermeld bij de release notes maar Merlin advies is altijd om zeker na 3 versie weer deze stappen te herhalen als dit er niet bij staat. Bij problemen is dat eigenlijk stap 1 om zaken uit te sluiten.
Hmz... Ik draai de laatste firmware van Asus en ervaar die juist al super stabiel. Ik heb trouwens met nog geen enkele (beta) firmware van Asus gehad dat het apparaat 's ochtends "dood" is zoals jij omschrijft.stoerebink schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:16:
Dit doet me denken dat je wellicht inderdaad een factory reset moet proberen. Hou je dan nog steeds dezelfde klachten, dan is er misschien iets hardwarematigs brak aan je router en kan je aanspraak maken op garantie.
Wellicht niet leuk om te klooien met garantie, maar de router zou toch echt probleemloos moeten werken.
Wanneer je echt de laatste Asus 3.0.0.4.380.3264 firmware draait, zou je niet meer kunnen overstappen op Merlin firmware of downgraden.
ASUS has been dedicated to cooperate with third party developers to come up with more innovative features. To comply with regulatory amendments, we have modified firmware verification rule to ensure better firmware quality. This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware.
[ Voor 19% gewijzigd door Chris.nl op 26-05-2016 12:00 ]
Oei... ik draai de laatste Asus firmware. Geen Merlin voor mij dus.
Heel jammer, heb even gezocht, ziet er fijn uit qua mogelijkheden.
De tips over een factory-reset. ga ik proberen!
dank weer!
dank weer!
Merlin firmware komt wel weer, nieuwe versies zullen vast door ASUS gecertificeerd worden.stoerebink schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:19:
Oei... ik draai de laatste Asus firmware. Geen Merlin voor mij dus.
dank weer!
Heb overigens net op de Asus de IPv6 uitgezet.
'k Herinner me nog van mijn vorige (Cisco) router, dat de combi IPv6 en Glasvezelmodem niet goed werkte.
Mogelijk dat dat het probleem veroorzaakte. Ik hou 't in de gaten!
'k Herinner me nog van mijn vorige (Cisco) router, dat de combi IPv6 en Glasvezelmodem niet goed werkte.
Mag hopen dat dit niet de reden is aangezien IPv6 de toekomst isstoerebink schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:31:
Heb overigens net op de Asus de IPv6 uitgezet.
IPv6 is nog niet helemaal goed geïmplementeerd op de Asus lijkt het, maar dat is meer de doorgifte naar de clients.
De router zelf heeft hier een rocksolide verbinding op IPv6 via mijn static block, alleen de wireless clients verliezen de verbinding telkens. Bekabeld blijft het allemaal draaien.
De HE tunnel werkt trouwens wel goed op alle clients, dus ik heb in ieder geval een werkende IPv6.
Gewoon iedere nieuwe firmware testen of het beter is geworden, hoewel dat nu wat lastiger is met het niet makkelijk terug kunnen naar een oudere versie.
De router zelf heeft hier een rocksolide verbinding op IPv6 via mijn static block, alleen de wireless clients verliezen de verbinding telkens. Bekabeld blijft het allemaal draaien.
De HE tunnel werkt trouwens wel goed op alle clients, dus ik heb in ieder geval een werkende IPv6.
Gewoon iedere nieuwe firmware testen of het beter is geworden, hoewel dat nu wat lastiger is met het niet makkelijk terug kunnen naar een oudere versie.
[ Voor 3% gewijzigd door MegaTronics op 28-05-2016 11:12 ]
Zojuist laatste firmware van Asus erop gezet.
Echter kom ik de router niet meer in.
Port en ip adress zijn gewijzigd maar kan niet zien waarnaar.
Iemand een idee
Iemand een idee
Asus GL703VM
Dit helpt je vast.Sylver84 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:51:
Iemand een idee
Als je in CMD dit ingeeftSylver84 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:51:
Iemand een idee
code:
Dan zie je de Default Gateway staan. Dat is vaak je router.
1
| ipconfig /all |
Tenzij ipconfig als resultaat geeft 169.254.x.xjmk schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:05:
[...]
Als je in CMD dit ingeeft
code:Dan zie je de Default Gateway staan. Dat is vaak je router.
1 ipconfig /all
Helaas voor jou, fijn voor mij:Mag hopen dat dit niet de reden is aangezien IPv6 de toekomst is
IPv6 was wél het probleem.
Heb 't uitgezet, en alles werkt weer als een zonnetje.
Pushmeldingen van Whatsapp komen weer binnen, router is niet meer "dood" 's ochtends.
Ben weer blij.
Jammer inderdaad dat het IPv6 deel nog niet goed werkt, al moet ik opmerken dat het ook de combi van mijn Glasvezelmodem en de router kan zijn hoor. Want: mijn vorige router (een Cisco) sloeg ook vaak op tilt als ik de IPv6 aanzette.
MAX3400 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:07:
[...]
Tenzij ipconfig als resultaat geeft 169.254.x.xMaar je hebt verder helemaal gelijk; gateway, dhcp of dns zullen waarschijnlijk eindigen op 254 en dat is dan het adres van de router.
Thanks voor het snelle antwoorden! De link was makkelijk, maar ipconfig had ik zelf ook kunnen verzinnen, best een tijdje geleden dat ik ermee bezig ben geweest
Misschien raar maar de app pakt hem wel op 168.1.1
Open op me laptop via verkenner, zie heel kort het inlog scherm en dan de melding zoals ik eerder heb gepost.Opent in Edge trouwens, geen idee voor de meerwaarde, maargoed, beter teveel info dan te weinig.
[ Voor 5% gewijzigd door Sylver84 op 30-05-2016 06:48 ]
Asus GL703VM
Je kan altijd als Asus het tzt weer toelaat de nieuwste Merlin erop zetten en daarmee testen.stoerebink schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:24:
[...]
Helaas voor jou, fijn voor mij:
IPv6 was wél het probleem.
Heb 't uitgezet, en alles werkt weer als een zonnetje.
Pushmeldingen van Whatsapp komen weer binnen, router is niet meer "dood" 's ochtends.
Ben weer blij.
Jammer inderdaad dat het IPv6 deel nog niet goed werkt, al moet ik opmerken dat het ook de combi van mijn Glasvezelmodem en de router kan zijn hoor. Want: mijn vorige router (een Cisco) sloeg ook vaak op tilt als ik de IPv6 aanzette.
Lukt het dan ook niet dan kun je een melding maken. Hij zal zeker de dingen sneller oppakken en mogelijk fixen.
Ik heb sinds enkele dagen ook deze router ter vervanging van een NetGear WNDR3700 waarvan de Wifi radio was overleden. Ik heb bijna alle instellingen kunnen overnemen op één ding na:
Ik heb nog een PC thuis met XP erop (die puur als Mediaplayer gebruikt wordt) en ik wil dat deze PC niet het internet op kan maar wel mijn interne LAN. Bij Netgear kun je dat eenvoudig instellen, maar ik kan het bij de Asus niet vinden. Handleiding doorgespit en Google geraadpleegd, maar nergens een goed antwoord. Ik vermoed dat het ergens in de Firewall sectie kan, maar weet niet hoe.
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt
Ik heb nog een PC thuis met XP erop (die puur als Mediaplayer gebruikt wordt) en ik wil dat deze PC niet het internet op kan maar wel mijn interne LAN. Bij Netgear kun je dat eenvoudig instellen, maar ik kan het bij de Asus niet vinden. Handleiding doorgespit en Google geraadpleegd, maar nergens een goed antwoord. Ik vermoed dat het ergens in de Firewall sectie kan, maar weet niet hoe.
Arriving Somewhere but not here....
Anoniem: 444220
Is deze XP op WiFi aangesloten?
Dan is het Main Menu - Wireless - Wireless MAC Filter
Bedraad:
Main Menu - AiProtection - Parental Controls - Web and App Filters
Een andere optie is er m.i. niet om deze te blokkeren (buiten het flashen van alternatieve FW).
Bedraad:
Een andere optie is er m.i. niet om deze te blokkeren (buiten het flashen van alternatieve FW).
Bedraad aangesloten. Zal vanavond eens kijken bij Parental Controls.Anoniem: 444220 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:08:
Is deze XP op WiFi aangesloten?
Bedraad:
Alvast bedankt.
Arriving Somewhere but not here....
Zat zelf ook te denken aan Parental Control om dit te realiseren. Wanneer dat onverhoopt niet lukt, kan je dan ook niet je gateway-adres leeglaten, maar wel IP en subnetmast ingevullen? Dan is de machine wel binnen LAN zichtbaar, maar bij gebrek aan gateway kan hij niet het www op. Of zeg ik nu iets heel doms
...
Simpelweg vanuit de cliënt status die XPpc kiezen en vervolgens block internet acces aanvinken.Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:42:
Ik heb sinds enkele dagen ook deze router ter vervanging van een NetGear WNDR3700 waarvan de Wifi radio was overleden. Ik heb bijna alle instellingen kunnen overnemen op één ding na:
Ik heb nog een PC thuis met XP erop (die puur als Mediaplayer gebruikt wordt) en ik wil dat deze PC niet het internet op kan maar wel mijn interne LAN. Bij Netgear kun je dat eenvoudig instellen, maar ik kan het bij de Asus niet vinden. Handleiding doorgespit en Google geraadpleegd, maar nergens een goed antwoord. Ik vermoed dat het ergens in de Firewall sectie kan, maar weet niet hoe.![]()
Zie klikbaar screenshot: