Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:01

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
posttoast schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:12:
Ik heb hier nu een paar weken een LESS-15 van Aqmos staan. Na wat opstartproblemen (een defecte vlotter waardoor de boel overstroomde) die netjes door Aqmos zijn opgelost (ik heb nu een andere vlotter) lijkt het allemaal prima te werken (hoewel ik in alle eerlijkheid toch nog geregeld even in de meterkast kijk of de boel nog wel droog is).

Nu ben ik een beetje in het onderhoud gedoken en ik word eigenlijk niet helemaal wijs uit de informatie op de site van Aqmos. Er staat onder anderen dan ik elke 3-4 maanden het zout moet bijvullen en er direct harsreiniger bij moet doen. Da's prima, maar giet ik de harsreiniger gewoon over het zout heen? Of moet ik het zout er eerst uithalen?

Daarnaast lees ik her en der dat het zout boven het water uit moet staan. Dat is bij mij echt niet het geval:

[Afbeelding]

Bovendien lijkt het relatief weinig zout wat er nu in zit, terwijl er al een hele zak in is gestopt door de monteur. Ga ik nu al moeten bijvullen? Op de site van Aqmos staat "Je bent pas echt te laat met bijvullen als je geen zout meer ziet", maar dat voelt een beetje kort door de bocht. Of is het de bedoeling dat ik zelf in de instellingen van het apparaat ga kijken wanneer de volgende regeneratiecyclus is? Kan dat überhaupt?

Een hoop vragen, maar van mij vooral de conclusie dat dit niet het type apparaat is dat je aansluit om er vervolgens nooit meer naar om te hoeven kijken ;) (en nu had ik dat ook niet verwacht, maar ik krijg toch wel sterk het gevoel dat ik het een beetje onderschat heb)
Je bent te laat als het waterniveau boven het zoutniveau zit.
Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast op de website.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
AQMOS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:00:
[...]

Je bent te laat als het waterniveau boven het zoutniveau zit.
Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast op de website.
Okido :)

Ik ga vanavond die handmatige regeneratie doen. Nog even voor de zekerheid: volgens mij moet ik de reiniger in de vlotter gieten en niet over het zout heen, klopt dat?

omniscale.nl

• AQMOS

AQMOS

jasperv91 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:14:
Hoi allemaal,

In onze huidige woning hebben wij een AQMOS LESS-20 waterontharder. Deze bevalt op zich goed, maar in onze nieuwe woning lopen we tegen een praktisch probleem aan: de meterkast is simpelweg te klein om de ontharder daar te plaatsen.

Ik begrijp dat de LESS-20 sowieso niet echt als “meterkastmodel” wordt gezien , dus dat maakt het extra lastig.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe zouden jullie dit aanpakken?
Of is het in de praktijk gewoon beter om deze te verkopen en een compactere/meterkast-geschikte waterontharder aan te schaffen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie in een vergelijkbare situatie hebben gedaan.
Je kan de drukfles uit de behuizing slopen. Voetje er onder. Losse zoutbak er naast en instellen naar de instellingen van een LESS-15.

(Voor capaciteit van een LESS-20 zijn de meterkast zoutbakjes simpelweg te klein)

Vraag naar:
- Drukflesbasis voor LESS-20
- BTR-25 zoutbak
- Eventueel andere injector (V3010-1B bruin uit mijn hoofd)

• AQMOS

AQMOS

posttoast schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:03:
[...]

Okido :)

Ik ga vanavond die handmatige regeneratie doen. Nog even voor de zekerheid: volgens mij moet ik de reiniger in de vlotter gieten en niet over het zout heen, klopt dat?
Klopt! Beste plek is in de vlotterbehuizing. Dit simpelweg zodat het niet in het zout trekt.

• tons64
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 22:41
QuestionMarc schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:34:
Inmiddels heb ik hier 2 maanden een LESS-15 in gebruik, en had in het begin last van een overstromende zoutbak. Dat was opgelost met een nieuwe regelunit. Maar vandaag keek ik na de regeneratie en ja hoor: weer de bak tot de rand gevuld met water en dus weer zout water achter de ontharder op de vloer. Ik had er voor de zekerheid een kleine jerrycan achter staan en die was voor de helft gevuld.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Want volgens de AQMOS helpdesk zou dit vrijwel nooit moeten voor komen en sluiten ze het overloopje vaak niet eens aan.
Ik word in ieder geval nog niet heel erg blij van dit apparaat als hij zo onbetrouwbaar lijkt te zijn.
Ik heb sinds begin maart een LESS-15. In het begin leek het goed te gaan maar onlangs een flinke overstroming gehad. Standaard wordt de overloop niet aangesloten wat op zijn minst vreemd is. Om het overstromen op te lossen moet er een monteur langs komen.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 22:06
Gisteren heeft hij opnieuw geregenereerd. Water niveau is nu tot ongeveer de helft van de bak gebleven. Ik heb er maar een 10L emmer achter gezet voor de zekerheid. Maar inderdaad: als men dit standaard niet aansluit dan heb je toch echt een groot probleem als het overstroomt. Het is niet alleen water maar ook enorm zout wat ontzettend lastig te verwijderen is.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
QuestionMarc schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:01:
Gisteren heeft hij opnieuw geregenereerd. Water niveau is nu tot ongeveer de helft van de bak gebleven. Ik heb er maar een 10L emmer achter gezet voor de zekerheid. Maar inderdaad: als men dit standaard niet aansluit dan heb je toch echt een groot probleem als het overstroomt. Het is niet alleen water maar ook enorm zout wat ontzettend lastig te verwijderen is.
Als het goed is is het toch redelijk vers water? Het zoute water is grotendeels gebruikt voor het spoelen, en bij het aanvullen loopt hij pas over, denk ik?

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 22:06
Nee het is juist superzout water omdat het door de bak gaat. Ik heb er in die 2 maanden al 2x25 kg zout doorheen gejaagd door die lekkages.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-05 21:29
Voor de amysoft gebruikers, waar staat bij jullie de hardheid op ingesteld? Bij mij op 10 en amysoft geeft aan dat de ontharder dit zelf regelt. Mijn gevoel zegt dat er meer te behalen valt.

• Aquaman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 22:17
Deef_K schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:26:
Voor de amysoft gebruikers, waar staat bij jullie de hardheid op ingesteld? Bij mij op 10 en amysoft geeft aan dat de ontharder dit zelf regelt. Mijn gevoel zegt dat er meer te behalen valt.
Beste @Deef_K ,
Amysoft waterontharders zijn in feite afgeleiden van Ecowater Systems en die hebben normaal gezien aan de bypass een ingebouwde restwaterregeling. Dit is op de nieuwere modellen een vlinderschroef, op de oudere modellen een kleine schroefregeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUkMVKBcuh7I8v3l7dCwFtSDYbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhsCVKHC3HnezAOGRHV9mW6Q.png?f=fotoalbum_large
Door de vlinderschroef dicht te draaien (in wijzerzin), sluit je de resthardheidsregeling volledig af en heb je zacht water van 0°dH.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-05 21:29
Aquaman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:51:
[...]

Beste @Deef_K ,
Amysoft waterontharders zijn in feite afgeleiden van Ecowater Systems en die hebben normaal gezien aan de bypass een ingebouwde restwaterregeling. Dit is op de nieuwere modellen een vlinderschroef, op de oudere modellen een kleine schroefregeling.
[Afbeelding]
Door de vlinderschroef dicht te draaien (in wijzerzin), sluit je de resthardheidsregeling volledig af en heb je zacht water van 0°dH.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Wat doet de knop hardheid op het display dan? Deze kan je met pijltje boven en beneden instellen 😅

Edit: al gevonden. Dit is de hardheid van het harde water.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 25-04-2026 11:01 ]

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:57
Op 13 april heb ik, na al jullie positieve ervaringen, akkoord gegeven bij Aqmos op de aanschaf en installatie van een R2D2. Sindsdien verloopt de communicatie echter moeizaam. Na een radiostilte van 11 dagen ontving ik een installatievoorstel dat helaas niet schikte. Ik heb hier afgelopen vrijdag rond het middaguur direct (binnen 10 minuten) op gereageerd met alternatieve data, maar wacht sindsdien wederom op een reactie.

Deze respons snelheid wekt nog niet zo veel vertrouwen. Plus dat ik nu een beetje bang wordt van die overstromende zoutreservoirs in m'n net opgeleverde nieuwbouwwoning. Hoop dat dit een LESS dingetje is en niet de R2D2.

Maar we houden moed en wachten vol smart af.

[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 29-04-2026 20:08 ]

• L. Ende
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-05 18:16
Wij zijn in het bezit van een waterontharder van Crown. Is een uitvoering met zoutblokken van 2x4kg. Sinds 2 maanden verbruikt deze plots veel zout. Vervang nu elke 2 weken een zoutblok. Iemand een tip wat hier aan te doen of een adresje van een monteur die dit zou kunnen oplossen? Heb Aquacell al gebeld maar die zeggen het apparaat niet te kennen obv het serienummer dus ook de Aquacell-kloon niet. Apparaat is nu 7 jaar oud en werkte tot nu toe probleemloos.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@L. Ende
Vreemd dat ze de producten niet kennen van Harvey Crown?
Valt allemaal onder dezelfde culligan group.

Blijft hij wellicht hangen in spoelen?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2026 17:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• L. Ende
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-05 18:16
Nee, de watermeter staat stil en ik hoor niets

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:56

Geckoo

Good news, everyone!

komen in dit topic ook aanbiedingen voor het zout (zelfs in bulk) als ik zoek op aanbieding / pallet dan komt er weinig terug.

OF hebben jullie vaste adressen waar je wat haalt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, zout koop ik niet zo vaak. Laatste keer was twee jaar geleden en dat was een aanbieding bij Welkoop. Geen idee hoe ik toen op die aanbieding gekomen was, was eerder toeval denk ik :p

March of the Eagles

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Wij halen het eens in de zoveel tijd bij de Hornbach.

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.