Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:42
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:18:
[...]

als lak niet tegen een stuk fruit kan dan stelt het weinig voor he. Maar zuur lost kalk op. En een citroen is behoorlijk zuur maar verder gewoon fruit, het lijkt me dat elke lak daar tegen moet kunnen, probeer het eens op een hoekje waar je het niet ziet.
Nadat onze ontkalker een weekje goed bevonden werd en voor 0dH zorgt, heb ik mijn tijd genomen en alle kranen perfect ontkalkt.
De mousseurs demonteren, laten weken in warm schoonmaak azijn. (Even opwarmen in de water koker, die is dan gelijk ook ontkalkt). Met je nagels of stukje hout wat hardnekkige brokken weg helpen.
Verder met een borsteltje de kraan randjes vochtig houden hiermee.
Raindance douche gedemonteerd. Zodat ook inlaat filtertje kan schoon gemaakt worden. En compleet laten weken. Beroeren met borstel.

Dit is misschien niet het snelste. Maar wel veilig.

Opletten dat je zomaar een zakje rond je kranen doet, dit gevuld met een koffie automaat ontkalker. Dit even 45min vergeet. Want voor je het weet is chroom zwart / deels weg.
(Die ervaring heb ik helaas ook)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 04-01-2026 13:13 ]

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00
Farabi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:11:
de weggepoetste kalkvlekken komen alsnog terug bij 0dh, heeft iemand anders dit ook? lijkt erop dat het kwaad al geschied is doordat ik de ontharder te laat heb binnengehaald. Ik heb nog geen HG gebruikt overigens.
Bij ons geen kalk bij 0DH maar iets van vlekken hou je want er zit meer dan alleen kalk in het water. Dat soort vlekken zijn overigens makkelijk weg te halen zonder ontkalkachtige middelen.
Misschien dat er nog kalkrestjes zijn waar andere dingen houvast in vinden?
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.