Vervolg op [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/291824/4]deze[/url draad.
Op vrijdag 22 maart 2002 11:50 schreef Big-Foot het volgende:
Jag wrom maak je niet gewoon zelf een sub die geheel naar jou wensen kan worden gemaakt nattuurlijk.
Ik kan wel aan wat bouwtekeningen komen van subs die jij waarschijnlijk lekker vindt klinken.
Het is dat je zo lastig opnames kan maken van subwoofers anders had ik je wel een paar kunnen laten horen.
Ga ik ook doen

(DIY= Do It Yourself). Opnames van subs gaat idd lastig worden, maar ik heb wel een idee van wat ik wil. Daarvoor hebben we namelijk Lampje

.
Ik ga waarschijnlijk deze driver gebruiken:
Dit is de
Tempest van
Adire audio. Mocht iemand nog een betere driver weten, i'm all ears. Tot 500 euro is geen probleem.
En die ga ik stoppen in een grote vented of sealed box. Klinkt voor de hand liggend, maar je kan nogal wat kanten op binnen deze ontwerpen. De keuze voor vented of sealed heb ik nog niet gemaakt. Waarbij de afweging natuurlijk is dat sealed in principe beter klinkt, maar een stuk minder diep gaat (waarbij nog wel wat te corrigeren valt met een EQ, maar dat doe ik liever niet). Maar het meest audiofiele vented ontwerp zal waarschijnlijk heel dicht in de buurt komen van een sealed box.
Op vrijdag 22 maart 2002 14:38 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Daar heb je dan toch zo'n fase schakelaar voor (soms continu regelbaar). Of je gaat schuiven met de sub (maar bij lage frequenties gaat het dan om flinke stukken (meters of zow) denk ik.
Overigens is mijn ervaring met mijn Canton sub niet onverdeeld positief voor muziek. De single 30 cm sub geeft wel een bas die veel meer "aanwezig" is, dan de 2 * 25 cm woofers uit mijn hifi speakers (1 per box). Maar ook wel meer vermoeiend (tegen het boemerige aan). Dat laatste kun je natuurlijk wel enigszins regelen met de levelknop.
Wellicht had ik toch beter voor een Rel Storm kunnen gaan (maar die is 3x zo duur en het is toch voornamelijk voor films).
Aan de andere kant vraag ik me af of met 2 kleine speakers en een losse sub de akoustische problemen (zoals bij Jag) niet makkelijker onder controle te krijgen zijn (dan met 2 vloerstaanders). Je gaat wellicht makkelijker met je sub schuiven dan met je hoofdspeakers. Dat laatste vergt als je pech hebt ook een hele andere kamerindeling (en dat wil je meestal niet). En je kunt ook altijd de sub even uitschakelen (of zachter zetten), iets wat zonder equalizer bij normale full range speakers niet kan.
Wel wisselen beneden de 100Hz (80 is mooi).
Het boemerige zal wel komen door het effect dat je (huis)kamer heeft door staande golven en resonaties. Van de metingen die ik bij mij heb gedaan ben ik echt geschrokken zo slecht.
Wat betreft de kwaliteit van de sub, ik vraag me af of er uberhaupt subs gemaakt worden van de kwaliteit die ik op het oog heb. De meeste subs worden toch geforceerd klein ontworpen. Het grootste model van Rel, de studio, heeft slechts 110L inhoud. Ik heb een bovengrens van 700L! En het vented ontwerp dat ik evt zou bouwen, is 340L. Ik hoef geen rare trucjes te gebruiken zoals Rel doet om de sub klein te houden. Ook kan ik idioot dik MDF gebruiken, en ondertussen het Matrix systeem van B&W jatten voor de interne bracing.
Wat betreft het integreren van de sub in mijn set: dat is niet zo'n probleem. Ik wil zoiezo twee subs bouwen. Dat heeft namelijk de volgende voordelen voor mij:
- ik heb wat meer vrijheid met het kiezen van de crossover frequentie. Aan gezien ik dan een stereo setup heb, kan ik zo hoog crossover-en als ik maar wil.
- subs gaan lelijk klinken op hogere geluidsniveau's. Een van de voordelen van een hoornloaded systeem, een hoge spl is helemaal niet hoog voor die dingen. En mijn EAWs konden dan ook een laag geven op zo'n niveau, en dan met zo'n gemak (zo klinkt het iig, en hij staat dan ook helemaal niet hard). Met twee subs heb je al wat minder last hiervan.
Maar eigenlijk is dit alleen maar van toepassing op high spl film kijken, dus niet zo heel belangrijk.
- ik wil de subs op de plek leggen waar nu mijn EAWs liggen (die ik helaas moet gaan verkopen

). Als ik er dan maar één bouw, dan zit ik met een gat links of rechts wat ik op zich wel kan opvullen, maar dan nog: twee subs ziet er gewoon mooier uit. Al was het maar voor de symetrie.
En wat betreft looptijden verschillen, die waarschijnlijk vooral verantwoordelijk zijn voor het niet integreren van een sub, dat is met een zo'n mooie dsp geen probleem meer. Dan zet je gewoon een delay op de 805's/803's. Je kan in principe elke afwijking in phase response corrigeren met de fds 366, dus ook afwijkingen die door de speaker zelf worden veroorzaakt.
Bovendien kan ik ook nog elke type crossover met elke slope kiezen.