Wow wow wow! Ik zeg het eigenlijk nooit, want ik vind alles wel zijn charmes hebben op hun eigen manier, maar wat is dit een WAARDELOOS aftreksel van zijn voorgangers zeg!
Ik wil het eigenlijk nog steeds niet geloven, maar na 24 uur non-stop (nou ja, 10 minuten eten op schoot, en een stuk of 5 plas-pauzes van 1 á 2 minuten), kan ik niet anders concluderen.....
Hem gekocht op Origin, á € 69,99, de pre-download want hij ging (op Origin iig) pas live gister om 00:00 Local Time. Rond 12:00 eergister, want ik vond het een leuke serie. Meteen maar even DA:O & DA:II en dus DA:I gekocht, om die 12:00 die ik nog moest wachten te overbruggen, en zodat ik even kon gaan powerlevellen (want ja, ik had het hiervoor op een "niet van mijzelf account" gespeeld (DA:O & DA:II + alle DLC's meerdere keren op nightmare uitgespeeld, dus ja, dan wil ik EA daar ook best voor betalen)) in de hoop dat ik mijn characters kon importeren....
Yeah! 00:00 LT: DA:I komt online! Opstarten dus!
Tijdens opstarten (in default modus dus ik geloof 1280*1024 oid) allemaal artefacts, en ik mag mijn schermresolutie niet aanpassen... Balen! (Systeem is een MSI H97/I5-4460/MSI GTX970/Crucial Ballistix 16GB/Crucial MX100 512GB dus daar lag het niet aan zou je denken).
Opnieuw opstarten, zelfde probleem.... boel dan maar herinstalleren, EUREKA, het werkt, heel fijn!
Alles op Ultra, draait soepel, ik nog blijer!

Tot daar, want vanaf daar is er dan ook werkelijk waar geen positief puntje meer in mijn hoofd kunnen opkomen....
1: Geen mogelijkheid oude characters te importeren (wat in DO:A en DO:II wel kon)
2: Graphics zijn (op 1920*1080 4xMSAA Ultra settings) redelijk op zijn best, grafisch valt het me héél erg tegen, maaar goed, gameplay (vind ik) is belangrijker....
3: Gameplay: waarom de DA serie zo leuk is (in mijn ogen) is dat je uren kan tweaken op je companions om ervoor te zorgen dat ze zo realistisch mogelijk reageren in elke willeukeurige situatie, en dat is nu, ehm, weg.... , het is letterlijk teruggebracht naar 4 keuzes, met elk 2 tot 5 opties, en die zijn nog eens heel generiek ook, niks meer tweaken, niks meer customizen, het is een ActionRPG voor 5 jarigen (ergo:XBOX/PS) geworden.
4: De AI is sléchter dan in DA:O (je companions flikkeren de hele tijd van bergen af, om dan vervolgens 3 seconden later doodleuk weer achter je te staan, als je op je paard stapt zijn ze *poef* weg, en als je afstapt dan *poef* zijn ze er weer ?!?.... (je had ze ook gewoon een eigen paard kunnen geven....)
Wat nog veel vervelender daar aan is, je reist van de ene kant naar de andere kant (of van A->B wat jullie willen), en dan kom je nog wel eens wat tegen, die je dan mooi voorbij rijdt... Nou blijven ze in DA:I al best lang achter je aanzitten, maar ok, prima, geen probleem, maar dan is het wel vrij vervelend dat op het moment dat je van je paard afstapt, en je ervoor gezorgd hebt dat je net buiten het bereik van je achtervolgers bent, en nog niet in range van diegene waar je naartoe gereden bent, dat op het moment van afstijgen ongevraagd al je companions op komen dagen en dat ze je blijkbaar vreselijk gemist hebben want ze moeten zonodig eerst eens even een vreugdedansje of iets dergelijks doen (met andere woorden ze rennen eens een rondje om je heen) zodat ze het precies voor elkaar krijgen om zowel de NPC's vóór als achter je aan te trekken!
5:De talenttree: 4 takken (branches), met nog maar 10 keuzes per branche, waar gáát dat over, dat (icm customizable companions) was de kracht van de serie!?! waar is het heen???
6:Gameplay: waar je voorheen gewoon kon targetten, en attack/whatever kon aanklikken waardoor dat automatisch gebeurde waardoor jij je kon concentreren op tactiek/strategie/overview moet je er nu handmatig naar toelopen en verd*ulle*me je wijsvinger op je muis blijven lopen rammen omdat je avatar opeens niet meer begrijpt dat als je iets begonnen bent aan te vallen en je niet zelf weg aan het rennen bent, dat je het waarschijnlijk wel dood wil hebben..... Met een FPS ben ik helemaal voor volledige eigen controle, maar met een RPG met 4 characters die je gelijktijdig moet managen werkt dat stukken minder fijn, geluk daarbij is dan wel dat je over de 3 NPC personages zo weinig controle meer hebt dat het bijna een shooter wordt, en dan komen we bij het eindt van mijn relaas:
Het is 2014, je vraagt € 70,- voor een spel, hoe kan het dat zo zijn dat je NPC's ZÓ linear ingeprogrammeerd zijn zeg?!?, als je een NPC in een questline een vraag stelt, dan krijg je een antwoord (ja DUH

), maar als de dialoog afgelopen is, en je roept hem/haar nog een keer aan, dan krijg je éxact dezelfde laatste zin voorgeschoteld, en nog eens, en nog eens, en nog eens, geen eastereggs, geen NPC's die sikkeneurig worden als je ze 5,6,7x achter elkaar aan hun kop zeurt, niks, he-le-maal niks.... een rechtlijnig geprogrammeerd, audiovisueel (wat mij betreft) zwaar tegenvallende afknapper,.....
Nou ja, het komt wat negatief over, maar ik kan er ook niks anders van maken, ik heb echt meer lol in DA:O dan in DA:I, terwijl DA:I echt een n0-brainer voor me was, en dus ook al in de pre-order heb gekocht... Nou ja, er komt altijd nog de Witcher III aan

.
edit:
het was maar 4x MSAA, geen 8x, aangepast