Mja, toch zou ik nog steeds wel een overstap naar XS4ALL kunnen overwegen, MITS aan 1 van de 2 volgende voorwaarden voldaan zou worden:
* Analoog + onversleuteld DVB-C (dus 2e vezel gaan aanbieden met feed van ITNS)
* Onversleuteld IPTV, iig basispakket (zou nog beter zijn, geen dvb-c hardware meer nodig).
Zeker qua IPV6 zijn er toch wel grote voordelen bij XS4ALL tov. de ITNS oplossing.
IPV6 via 6RD, zoals ITNS het heeft geimplementeerd, houdt in dat bij een change van het IPV4 adres, ook je IPV6 prefix verandert. Bovendien heb ik gemerkt dat er nog steeds best wel overhead voor je router is (qua CPU-cycles) om 6to4 te vertalen tegenover native ipv6.
Zaken als mailserver en zo zijn voor mij geen overweging meer. Toen ik nog 'jong' was (damn, wat klinkt dat oud) deed ik ook al dat soort dingen: Alle services (mail, web, dns, etc.) thuis draaien. Toen nog 'illegaal' achter een UPC verbinding. Heb er ontzettend veel van geleerd en mede daardoor ook ins en outs van Linux en standaard server software leren kennen. Later ook nog een paar jaar een colo bak ergens gedraaid.
Sinds 2008 ben ik voor mail compleet over gestapt op gmail: Niet te evenaren spamfiltering, mooie web interface (heb nooit meer de behoefte gehad nog een IMAP client te gebruiken), en vooral geen zorgen meer over het draaiend houden.
Maar goed, uit dit alles komt voort dat op zich voor mij persoonlijk de 6RD implementatie ook niet echt een dealbreaker is.
Daarom vind ik onder de huidige omstandigheden een overstap naar XS4ALL ook niet de meerprijs (en extra nadelen) waard. Was leuk geweest om weer wat meer te kunnen 'klooien' en vooral ook ervaring opdoen met native ipv6, maar ik kijk vandaag de dag ook naar prijs en naar andere dingen
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.