Recent is de discussie rondom het winnen van schaliegas weer opgelaaid. Aanleiding zijn rapporten op basis waarvan minister Kamp zegt dat de risico's goed te ondervangen zijn. Mijn observatie is dat er op het woord "schaliegas" vaak met afgrijzen wordt gereageerd en dat de emotie luider spreekt dan het verstand. Aan de andere kant lijken de bedrijven die belang bij winning hebben bezwaren wel erg gemakkelijk weg te wuiven.
Wat ik mij dus afvraag: wat vinden we hier allemaal van?
- Wat is irrationele angst en wat zijn de daadwerkelijke risico's? De schalie zit bijvoorbeeld 4km onder het grondwater en de schacht naar beneden is bekleed met meerdere lagen cement.
- In hoeverre zijn enge verhalen uit Amerika toepasbaar op onze situatie?
- Is het eerlijk om de schaliegasboot vanwege mogelijke risico's af te houden terwijl we het wel accepteren dat Groningen met regelmaat met aardbevingen te maken heeft?
Vooralsnog denk ik zelf: je weet pas hoe het zit als je de proefboor erin zet en het is niet alsof er geen vraag naar aardgas is
. Maar wat vinden jullie?
Wat ik mij dus afvraag: wat vinden we hier allemaal van?
- Wat is irrationele angst en wat zijn de daadwerkelijke risico's? De schalie zit bijvoorbeeld 4km onder het grondwater en de schacht naar beneden is bekleed met meerdere lagen cement.
- In hoeverre zijn enge verhalen uit Amerika toepasbaar op onze situatie?
- Is het eerlijk om de schaliegasboot vanwege mogelijke risico's af te houden terwijl we het wel accepteren dat Groningen met regelmaat met aardbevingen te maken heeft?
Vooralsnog denk ik zelf: je weet pas hoe het zit als je de proefboor erin zet en het is niet alsof er geen vraag naar aardgas is
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️