Jeroenneman schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:24:Ik zit volgens de tool 200 MB boven mijn geheugen (2047 MB), maar Afterburner geeft aan niet boven de 1950 MB te komen. Waarschijnlijk door nVidia's nieuwe texture compressie, die Rockstar niet goed kan weergeven.
Die VRAM-balk is totale onzin, ten eerste zegt het geheugen niet alles (zou je op een 4GB 750Ti alles op ultra kunnen zetten en met een 1GB niet?) en ten tweede is het helemaal niet zo dat 1 ding altijd exact evenveel VRAM inneemt. Ten derde hoeft het helemaal niet heel erg te zijn als niet alles in het VRAM past.
Het heeft kortom helemaal niks te maken met Nvidia's compressietechnieken of iets dergelijks, het is alleen een soort 'graadmeter' zodat je enigzins grofweg een idee hebt wat je kaart aankan. Het is niet voor niks dat tie uit kan.
Bij mijn setup met twee R9 290s zou er 8GB aan VRAM aanwezig zijn, wat natuurlijk onzin is aangezien het videogeheugen bij beide kaarten mirrored is tijdens Crossfire (tot DX12

). Op die manier werkt het echter wel goed als 'graadmeter' wat er mogelijk zou moeten zijn, omdat over het algemeen het geplaatste VRAM wel overeenkomt met de prestaties van de kaart. Het is echter niet zo dat het bij GTA V bijvoorbeeld wel (extra) loont om dezelfde chip met extra VRAM te plaatsen.
Overigens had ik bij mijn systeem een stabiele 60fps op 4K tijdens het lopen, in gebouwen en tijdens cutscenes. Maar tijdens het rijden kakte de framerate ontzettend in, soms zelfs naar 45 maar over het algemeen rond de 50-55. Heel vervelend...
Ik heb ontdekt dat de CPU dit bottlenecked. In taakbeheer kon ik duidelijk zien dat mijn i5 4690k op 100% zat te draaien. Gelukkig had ik 'm nog niet overclocked

dus heb 'm van 3,5 even naar 4,0 getild en de lage drops waren verdwenen

het gewoon rondrijden ging ook een stuk beter.
Vanavond even naar 4.4-4.5 tillen en kijken of het nog beter kan!
Welke CPU heb je?
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 15-04-2015 12:52
]