Croqy schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:05:
[...]
De uitslag was amper bekend, of de frontpage banner is meer dan de helft van de tijd die van coolblue. Tweakers verwijst naar coolblue, en coolblue verwijst naar tweakers. Die symbiose genereert vast veel clicks, die poen opleveren. Het geeft voor mij aan dat de tweakers awards wordt ge(of mis)bruikt om extra inkomsten te genereren. De waarde van de award is in mijn ogen vergelijkbaar met die van het 'ik kies bewust' vinkje, doen alsof het beter is dan andere vergelijkbare producten terwijl dat vaak helemaal niet het geval is, om dmv misleiding consumenten een bepaald product of dienst aan te smeren. De award zegt niks over de feitelijke intrinsieke waarde van het product of de dienst, het is een wassen neus gebaseerd op enkele persoonlijke ervaringen en marketing, niet op een zorgvuldige afweging van feitelijkheden.
Tweakers is een onafhankelijke site voor technieuws, maar door dergelijke acties waarbij het genereren van inkomsten het primaire doel lijkt wordt die onafhankelijkheid in twijfel getrokken. (welke argumenten er ook zijn die het tegendeel moeten aantonen: die suggestie wordt eenmaal gewekt. En veel GoT-ers storen zich daar aan, getuige de commentaren).
Door de coolblue banner te verwijderen wordt die indruk minder gewekt, vandaar mijn melding in dit topic.
Dank voor je inhoudelijk reactie!
Dat de Tweakers awards door partners worden gebruikt om extra inkomsten te genereren is alom bekend. Ziggo adverteert al jaren met een claim dat ze door Tweakers worden gekozen tot de beste. Dat is een groot compliment voor Tweakers, want we worden dus ook door deze bedrijven gezien als dé autoriteit op het gebied van tech. En niet alleen wij als platform, maar juist jullie als bezoekers. Het is het ultieme bewijs dat zij veel vertrouwen hebben in jullie oordeel.
Verder kan ik je verzekeren dat er geen enkele inmenging op de uitslag is vanuit redactie, commercie of what so ever. De procedure is transparant. Product en marketing bepalen de categorieën, de redactie doet een voorstel voor de eerste genomineerden en de community (bezoekers die een profiel hebben) vult deze lijst aan. Daarna is het 100% aan de community om te stemmen en dus de winnaars te bepalen.
Wij sturen vervolgens naar de top 3 genomineerden een media kit, zodat ze ons logo kunnen gebruiken in hun communicatie (social, search en ook campagnes) als ze winnen. Coolblue geeft ons daarbij een campagne opdracht,die alleen doorgaat als men ook daadwerkelijk wint. Daarop hebben wij geen enkele invloed en dat willen we ook helemaal niet.
Jouw melding neem ik natuurlijk mee in de afweging of we dit blijven doen in de toekomst, maar ik wil in ieder geval duidelijk hebben dat hier totaal geen sprake is van afbreuk aan de door ons allen gekoesterde onafhankelijkheid.