De AC-7260 zit in de laptop van mn werk - dus ik kan er helaas niks aan veranderen.dion_b schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:44:
Speedtest.nl
Dat ding was 8 jaar geleden al veel te onnauwkeurig om wat dan ook te meten. Anno 2015 is het helemala absurd. Het is betrouwbaar tot ongeveer 10Mbps en geeft daarboven door veel te kleine testbestand voltstrekt onzinnige resultaten...
Begin eens met testen met iets betrouwbaars voordat je ook maar enige conclusie trekt. UPC's eigen speedtestserver is meestal best OK, een goede second opinion kun je bij KPN (per slot van rekening grootste concurrent) halen:
http://speedtest.upc.nl
http://speedtest.operator.nl/speedtest
In ieder geval kan ik met de info die je geeft op basis van volstrekt ontoereikende tooling geen antwoord kunnen geven op je vraag.
Misschien ook relevant: die laptop met AC-7260 - is dat met die NIC geleverd of heb je zelf upgrade gedaan? Als met goede speedtest blijkt dat 5GHz alsnog trager is, zelfs direct in de buurt, ga ik me afvragen of de antennes in de laptop wel OK zijn.
Mijn benedenbuurvrouw heeft zo'n Horizon-ding (Samsung G7400 om precies te zijn), ik heb paar maanden terug geholpen bij installatie en gelijk eea doorgemeten. Ik heb een Lenovo X220 laptop die ik met AC-7260 geupgrade heb. Antennes zijn niet denderend, maar goed genoeg en iig voor 5GHz geschikt. Bij ons is 2.4GHz redelijk vervuild (42 AP's detecteerbaar vanuit de woonkamer), 5GHz niet. Ik haalde op haar Horizon-ding in de 2.4GHz max 50Mbps (maar sterk schommelend ivm interferentie); op 5GHz haalde ik in dezelfde kamer rond de 150Mbps, wat ook nog vlak en stabiel was. M'n laptop haalt trouwens thuis tot 293Mbps, maar dat is icm een 802.11ac AP (Asus AC87U momenteel).
Daarom de snelheden met de laptop van mn vriendin gestest. Daaruit blijkt dat we met 2.4Ghz in de woonkamer 60 mbit halen, terwijl 5Ghz 100 mbit doet.
In de slaapkamer zakt de 2.4GHz tot 30 mbit. De 5GHz zakt daar in naar 10 mbit.
Gezien onze hardware (mijn laptop doet het niet goed op 5GHz) en de overkill voor mn vriendin, is 2.4GHz denk ik prima in ons huis. Welke setup adviseer je dan?