Senor Sjon schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:39:
[...]
Hoezo is dat niet ten nadele van de consument dat elke winkel verplicht 499 moet vragen of anders geen leveringen krijgt (MS-partners daargelaten)? Er is weinig adviesprijs aan.
Je kan ook nog de WiiU erbij betrekken. Die heeft ook een adviesprijs van 349, even duur als de volgende nextgen console, de X1. Vergis je ook niet in de FP reacties toen de prijs bekend werd, volgens mij vond iedereen de X1 te duur, vooral na de prijs van de PS4.
Volgens mij is het in België verboden om onder de inkoopsprijs te verkopen, maar dat is in Nederland niet zo. Supermarkten verkopen bier voor minder dan de inkoopsprijs om mensen naar de winkel te lokken.
Winkeliers móeten die Xbox helemaal niet voor dat bedrag verkopen, want een adviesprijs is niet bindend. En het is al helemaal niet zo dat je dan geen leveringen krijgt. Ik ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Wat het bij dit soort producten gewoon is is dat de marge om met de prijs te stunten er niet is, aangezien de marge op het product gewoon niet groot is - ik vermoed hoogstens een paar tientjes. Er is weinig bandbreedte en als je hoger dan die 499 gaat zitten sta je er als winkelier ook nogal slecht op. Hard maar fair. Als je die Xbox niet verkoopt heb je helemaal niks.
Die eerste lichting Xboxen One gaat toch wel uitverkocht raken, dus ze hoeven ook niet niet te concurreren. Na de launch zal er wat meer variatie in prijs gaan zijn.
Ik ga de WiiU er verder niet bij betrekken, want dat is appels met peren vergelijken. Zoals niet elke blauwe sedan met bouwjaar 2013 zomaar vergelijkbaar is, al zijn het allebei auto´s uit 2013. Laten we ook maar even wachten met conclusies trekken over de prijs van de Xbox totdat het ding uit is. Er is wel vaker een verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen.
Het zou ook een hele rare sprong van Microsoft zijn om de prijs voor de launch te verlagen. Dan laat je als bedrijf zien toch niet zo achter je product te staan en daarmee bewijs je jezelf een slechte dienst.
Ik ben ook bekend met het fenomeen ´aanbieding´ en weet dat producten onder de kostprijs kunnen worden verkocht, maar het betreft hier niet de supermarkt en ik zou Neckermann het businessmodel ook niet aanraden eigenlijk.