Apple heeft gewoon een moeilijk toestel geproduceerd vind ik. Moeilijk als in "het is een iPhone, dus veel mensen willen hem, maar ondertussen ondersteund hij gewoon kut frequenties". Het is voor een provider theoretisch prima mogelijk om de iPhone 5 landelijk 4G te bieden, maar één v/d voordelen van 4G was het betere bereik met de 800 MHz frequentie. Leuk voor de klant, maar helemaal leuk voor een provider als Vodafone. Die kan zo geld besparen op de hoeveelheid apparatuur (het aantal masten) die nodig zijn voor landelijke dekking. Als je echter dan nog overal 1800 MHz moet gaan bouwen, is dat voordeel verdwenen (hier en daar is geen probleem, maar ik bedoel dus net als 3G echt dekkend proberen te krijgen).
Apple had gewoon iets meer moeite moeten doen wat betreft ondersteunde frequenties. Ik raad iedereen aan om een iPhone te kopen, geweldig gebruiksvriendelijk toestel. Maar tegelijk raad ik iedereen af om een iPhone 5 te kopen omdat de LTE-radio nooit echt lekker gebruikt zal kunnen worden.
Sinds deze telefoon (Xperia Z) heb ik de gebruiksvriendelijkheid ook laten vallen voor features. Zo zit er in de iPhone 5S mogelijk opnieuw ook geen NFC. Opnieuw een gemiste kans. Ik zie het namelijk zo: als half Nederland een iPhone heeft met NFC, zijn dingen zoals ermee betalen eerder gemeengoed. Als half Nederland het echter een paar modellen achter elkaar opnieuw niet heeft, is het succes van zo'n dienst ook maar beperkt.
(Buiten dat kwam ik van de antenna-gate iPhone af, waardoor ik nu sowieso al 2x zo vaak 3G signaal heb, ik vraag me ergens af of Apple wel radio's kan maken.)
[
Voor 19% gewijzigd door
BDHowner op 20-08-2013 16:28
]