Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Destruction schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:13:
Tja, ik ken er genoeg die zelf geen auto hebben, maar voor de baas wel 30k km (of meer) per jaar rijden. Geen eigen auto hebben zegt dus niet alles. Sommigen hebben geen eigen auto nodig.

Dat een praktijk gedeelte bij verlenging niet per definitie slecht zou zijn, staat vast. Maar die verleng-examinator moet wel bedacht zijn op mensen die de strakke methoden van het CBR al een tijdje vergeten zijn, en dus uitsluitend oordelen op veilig en behendigd/beheerst rijgedrag.
En dan rijden er bijvoorbeeld belgen op de wegen in het zuiden die nooit 1 rijles hebben gehad.
Dit is nou zoiets waar de EU nuttig kan zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:44
Gisteravond even terug gekeken en ik irriteer me inderdaad mateloos aan die pool of roemeen.. of wat het ook mag zijn. Is gewoon echt levensgevaarlijk.

De getinte dame (broer en zus) mag van mij ook een nekschot krijgen, wel een grote bek maar op 2 meter hoogte zitten in de auto en bijna met d'r neus op het stuur. :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:16

Daniel36

vernieuwde formule

sjorremans schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:47:
Gisteravond even terug gekeken en ik irriteer me inderdaad mateloos aan die pool of roemeen.. of wat het ook mag zijn. Is gewoon echt levensgevaarlijk.

De getinte dame (broer en zus) mag van mij ook een nekschot krijgen, wel een grote bek maar op 2 meter hoogte zitten in de auto en bijna met d'r neus op het stuur. :+
Met de getinte dame zou ik graag iets heeeel anders doen :*) if you know....

Meer OT die Poolse is levensgevaarlijk, maar zou het hele programma niet nep zijn... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die Oekraïense gaat het inderdaad nog ver schoppen in het programma. Ze heeft inderdaad weinig controle en lijkt dicht te slaan wanneer het "eng" wordt, maar ze rijd er wel naar door overal zo verschrikkelijk zacht te rijden. Al met al vind ik anderen gevaarlijker omdat die allerlei onnozele acties uithalen op snelheid, terwijl zij eerder stopt dan zomaar een paar banen over knalt zonder te kijken.
De mensen om haar heen kunnen vervolgens gevaarlijke acties (moeten) uithalen om om haar heen te komen... Maar of dat dan haar schuld is kun je je afvragen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

wsitedesign schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:44:
GemistDownloader binnenhalen, probleem opgelost :)
Dat is een handig tooltje. Bedankt :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Titelfix en move naar FTM

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:17
Qwerty-273 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:28:
Domme foutmelding:
[afbeelding]
Alleen de laatste zin verteld het juiste verhaal. Jammer dat ik DACVN dus niet kan zien hier.
Ik gebruik de Hola plugin op chrome zodat je deze foutmelding kunt omzeilen.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-05 01:41

Destruction

(ex-)Automonteur

Nou, haar rijgedrag (echt of niet) is DE reden dat ik de wet graag aangepast zou zien. 50 rijden op een 80 weg is imo niks minder gevaarlijk dan 110 op een 80 weg*. Ik zou durven stellen dat 30 te langzaam gevaarlijker is. Toch word dat niet beboet?

Als ik agent was zou ik bij wijze van proefballon het rijbewijs van zo iemand invorderen op basis van art.5, hinderen overig verkeer. En dan kijken wat ermee gebeurd.

Of het programma nou 100% echt is of niet, de stereotypen kloppen wel exact. Die aso die door je straat scheurt, die prutskut die geen beheersing heeft, de prutskut die (veel te) langzaam rijdt, etc.

*ik beweer hiermee niet dat te hard rijden per definitie gevaarlijk is, want dat valt imo hard mee. Het zijn de omstandigheden eromheen die het wel of niet gevaarlijk maken. 80 op een 80-weg bij zware regenval/sneeuw kan ook behoorlijk onverantwoord zijn om een voorbeeld te noemen. Snachts op een lege snelweg 160 rijden als het mooi weer is (geen zware regen, mist, sneeuw, whatever) vind ik dan weer niet onverantwoord. Er zijn woonwijken waar je gewoon 50km/u mag rijden, en waar dat ook gedaan wordt. Kijk, dat zijn mensen die het niet snappen.

[ Voor 49% gewijzigd door Destruction op 22-10-2014 10:48 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:00
geheel offtopic natuurlijk, maar het lijkt me best leuk om me daar voor op te geven en me daar eens gruwelijk te misdragen ;)

Bovendien kan ik dan ineens vlak voor de finale alles een heeeeeeel stuk beter.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb hem nu ook gekeken, moest nog truuken uithalen omdat je hem buiten Nederland niet eens mag kijken wegens rechten. Het is gewoon precies hetzelfde programma, met precies dezelfde proeven. Alleen een andere presentator en reclame er in. Jammer dat het schijnbaar niet meer bij BNN kan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24

nFo

Brad Pitt schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:48:
[...]

De deelnemers zijn/doen nep hè, dat besef je wel?
Beetje makeup doet wonderen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ea6XyQjqpae1YFIvBXo7m3TS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:58:
Ik heb hem nu ook gekeken, moest nog truuken uithalen omdat je hem buiten Nederland niet eens mag kijken wegens rechten. Het is gewoon precies hetzelfde programma, met precies dezelfde proeven. Alleen een andere presentator en reclame er in. Jammer dat het schijnbaar niet meer bij BNN kan.
BNN heeft het zelf niet verzonnen hoor.
Die hebben het concept gekocht, met belastinggeld.
Wat dat betreft is het helemaal niet erg dat ze het niet meer doen.

Canada's worst driver begint volgende week aan seizoen 10.
Daniel36 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:50:
[...]
Meer OT die Poolse is levensgevaarlijk, maar zou het hele programma niet nep zijn... O-)
Gewoon "goed" casten.
Idioten genoeg op de weg. Ik kom ze vrijwel dagelijks tegen.
Vandaag bijvoorbeeld: Lange file in een woonwijk van het type "als het stoplicht op groen springt kun je 5 meter rijden tot je in de rij staat voor het volgende stoplicht".
Tot 2 keer toe een auto die het fietspad/trotoir op rijdt en zo de file omzeilt omdat ze toevallig een afslag (woonwijk in) moeten hebben.

Of op het klaverblad van de snelweg. Toegestane snelheid: 100. Adviessnelheid 80. Wat de auto voor je rijdt: 50. Met een lege weg voor ze.

[ Voor 37% gewijzigd door RocketKoen op 24-10-2014 23:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:00

epic_gram

undercover moderator

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gewoon de voorruit breken, dafuq :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ik ben geen azijnzeiker normaal gesproken, maar wat mij betreft ging er deze week niemand naar huis. >:)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:59
Wow, nog slechter dan vorige week. Die chauffeurs moeten hun rijbewijs wel hebben gehaald bij zo'n omkoopexaminator waarover pas zoveel heisa was.

YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 19:15
Wat is dit programma achteruit gegaan. Voor mij de laatste keer dat ik het heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
epic_gram schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:32:
Ik ben geen azijnzeiker normaal gesproken, maar wat mij betreft ging er deze week niemand naar huis. >:)
Eens. Leuk die Bambi die een korte cursus koppelen heeft gehad, maar dat garandeert niet dat ze dat blijft vast houden. Niemand naar huis was terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:09

Quad

Doof

Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar de allerslechtste chauffeur van NL is in elk geval geen 'echte Nederlander'. :'(

Edit: Jammer dat er niet gereden wordt met de auto van de beste van de allerslechste,

[ Voor 27% gewijzigd door Quad op 27-10-2014 22:39 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Deze week was het niet spannend genoeg? Ik ga hem even terug kijken. ;)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 13:32
Uffeltje schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:35:
Die chauffeurs moeten hun rijbewijs wel hebben gehaald bij zo'n omkoopexaminator waarover pas zoveel heisa was.
Ze acteren hè :X

En nee, niemand komt mensen als dit tegen op de weg. Niemand. Nooit zal je iemand met zijn handen voor zijn ogen huilend en gillend zichzelf zien boren in een andere auto/muur/persoon/whatever. Maar nu, uiteraard, wel. Omdat het obstakels van niets zijn. Maak er een betonnen muur van. Zie dan opeens de acteurtjes wel op tijd stil staan. Onbegrijpelijk dat dit soort pulp uitzendtijd krijgt. Maar ja, er zijn kijkers. Die het blijkbaar nog geloven ook.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik kijk nog wel maar na twee seizoenen BNN zie ik er geen verandering in. Poppetjes komen en gaan maar het is echt een herhaling van zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verandering? Het is hetzelfde programma, geen nieuwe versie ofzo.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Of ze nou acteren of niet, de types kloppen wel. De kruiper, de aso, de prutser, ze zitten er allemaal bij.

Ik zit dagelijks achter het stuur, kom genoeg van dat soort types tegen. En nee, ik zie ze dan niet met de handen voor de ogen zitten. Maar ik zie wel automobilisten die passief voor zich uit staren, van spiegels nog nooit gehoord hebben, net als richting aangeven. Waar je 70 mag gaan we 50 rijden, en iedereen die ons inhaalt gaan we begroeten met een lichtshow en de middelvinger tegen het voorhoofd :') Het type dat totaal geen gevoel heeft met de auto is ook een echt bestaand type, ik ben pas verhuisd en de buurvrouw hier schuin tegenover heeft sinds kort een Swiftje (je weet wel, zo'n ding waarmee Iris die Volvo per total beukte :+). Zij was gisteren een kwartier bezig om dat ding in te parkeren in een vak groot genoeg voor een grote bakwagen, en toen stond dat hok nog scheef :+ ;(

Sommige mensen hebben echt hun rijbewijs gehaald door ofwel dat ding via een of ander buitenland te kopen en om te laten zetten, of ze hebben hem bij de examinator onder de tafel gehaald.

Nee, nogmaals: Of de kandidaten nu echt of acteurs zijn, de stereotypes zijn 100% echt. Wel vraag ik me af of ze nou echt geen betere/geschiktere presentator hebben.. Ik meen me te herinneren dat Eddy Zoey ook voor RTL werkt, dat lijkt mij nou wel een type voor een programma als dit. Williams is beter in die Help-mijn-insertonderwerp of algemene Help-programma's, maar hij is m.i ongeschikt voor DACVN, of zoals het tegenwoordig heet DSCVN.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 04-11-2014 00:21 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:17

SomerenV

It's something!

Ik kan me niet voorstellen dat het echt is. Als het wel echt is moeten ze eens een onderzoek instellen bij het CBR want dit soort mensen zouden geen rijbewijs moeten hebben. 1 aflevering gezien en da's genoeg voor mij. Sowieso vind ik Williams hier niet echt een geschikte presentator voor. Laat 'm maar met 'Natas' een of ander zielige-mensen-programma maken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik liep afgelopen week naar m'n werk en ik zie een leswagen langskomen, stoppen en achteruit inparkeren. "Niet slecht, voor een eerste keer, maar die moet nog wat meer oefenen", dacht ik nog. Toen zag ik een man uitstappen om ergens aan te bellen, verder was de auto leeg. Het was de rij-instructeur zelf.

Ik heb zelf geen rijbewijs, dus ik moet een beetje op m'n woorden passen, maar eigenlijk was het schandalig slecht.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, de Nederlanders vind ik eigenlijk nog niet eens zo beroerd rijden, dat is enkel overdreven acteerwerk / gewoon lol voor de camera.

Als ik gister weer zag dat er een noodstop-proef was en dat mensen dan tegen hun bijrijder gaan praten etc (of zoals dat ene mens deed hand half over haar hoofd en totaal niet opletten) dan kan ik het gewoon niet serieus nemen.

De enige waarover ik twijfel is de oekraiense, ik heb van enkele russen wel eens gehoord hoe die hun rijbewijs gekregen hebben en dan heb ik zoiets van als zij dat rijbewijs in oekraiene gehaald heeft dan kan het wellicht echt zijn (alleen als ik haar bekijk dan zal zij simpelweg nooit op de snelweg komen uit vrije wil en dus is het ook niet echt een probleem, beetje hetzelfde idee als in een vorig seizoen een omaatje wat al 30 jaar niet meer reed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SomerenV schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 02:49:
Ik kan me niet voorstellen dat het echt is. Als het wel echt is moeten ze eens een onderzoek instellen bij het CBR want dit soort mensen zouden geen rijbewijs moeten hebben.....
Afrijden voor je rijbewijs is een momentopname. Als je toen even goed genoeg reed voor het voordeel van de twijfel heb je een rijbewijs. Als je dan vervolgens ook nog eens jaren niet meer in een auto stapt of een trauma oploopt (vorige seizoenen zaten er ook dat soort figuren in) dan is het helemaal hopeloos.
Gomez12 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:55:
Tja, de Nederlanders vind ik eigenlijk nog niet eens zo beroerd rijden, dat is enkel overdreven acteerwerk / gewoon lol voor de camera.
Dat speelt inderdaad ook mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 04-11-2014 08:06 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Brad Pitt schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:15:
[...]

Ze acteren hè :X

En nee, niemand komt mensen als dit tegen op de weg. Niemand. Nooit zal je iemand met zijn handen voor zijn ogen huilend en gillend zichzelf zien boren in een andere auto/muur/persoon/whatever. Maar nu, uiteraard, wel. Omdat het obstakels van niets zijn. Maak er een betonnen muur van. Zie dan opeens de acteurtjes wel op tijd stil staan. Onbegrijpelijk dat dit soort pulp uitzendtijd krijgt. Maar ja, er zijn kijkers. Die het blijkbaar nog geloven ook.
In de echte wereld kijken voetgangers of ze voorrang krijgen. Dwingt niemand je door een smal straatje (achteruit) te rijden of in een krappe plek te parkeren. Je rijdt niet achteruit over 2 balken en je hoeft ook niet met 70 door poortjes te rijden. De meeste auto's hebben geen bak water op het dak.
En zo'n spelend kind die achter een auto vandaan ineens de weg op springt zal je misschien ook 1x in je leven meemaken. En er zit geen hysterische moeder of vriend naast je.

Dat is het deel van het programma wat nep en pulp is. Want 40 minuten echte rijles is natuurlijk geen zak aan om te kijken.
Dat deze mensen echt zo slecht rijden en toch een rijbewijs hebben geloof ik meteen.
zelfs als 99,9% van examinatoren ze nooit zou laten slagen. Dat is nog genoeg voor honderden mensen om elk jaar hun rijbewijs onterecht te krijgen. En als je hem eenmaal hebt kun je gerust 20 jaar niet rijden en daarna mag je gewoon de weg op.

En wat fraude bij het CBR betreft. Daar zijn ze hard mee bezig. Het is niet voor niets dat ze het theorie examen gaan aanpassen en dat bedrijven als altijd-geslaagd.nl bestaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat er bij het CBR niks van klopt, staat natuurlijk al jaren vast. Dat is nou net zo'n organisatie die geen monopolie zou moeten hebben. Ze doen wat ze willen, concurrentie is er niet en als jij opgeeft dat je jaren voordat je examen deed tijdelijk een bepaald medicijn hebt gebruikt, laten ze je (tegen advies van psychiater in) jaarlijks terug komen voor een rijbewijs keuring. Gelukkig niet mijn verhaal, maar dit soort zaken is het CBR niet vreemd.

IMO heeft het CBR maar 1 taak, en daar falen ze ook nog regelmatig in. Namelijk: Beoordelen of iemand geschikt is om te rijden, of iemand zelfstandig door het verkeer kan op een veilige manier. Tuurlijk is een medische kant daarbij nuttig en in sommige gevallen zullen extra maatregelen nodig zijn, maar mensen afrekenen op een situatie die al jaren niet meer speelt, mensen laten slagen terwijl ze laten zien de auto niet voldoende te beheersen (op je rij-examen één of meerdere keren de auto laten af slaan getuigt van gebrek aan feeling), andersinds mensen laten zakken die het hele examen goed af leggen, maar vanwege zenuwen een keer vergeten richting aan te geven oid..

Nee, van het CBR klopt niets. Het verbaasd mij dus ook totaal niet dat mensen zoals die Jordi daadwerkelijk zo rijden en daarmee nog slagen ook. Levensgevaarlijk is het wel.

Maar mensen, ik moet de proef op de som nog zien. Wie geeft zich op namens ons allemaal? Want dat is een mooi middel om erachter te komen hoe het nou echt zit. Op het eind win je de Mini, die mag degene die mee gaat doen hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike767
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 00:45
Gister even gekeken, het acteer werk is zo slecht gedaan dat ik me na 10 min zo ergerde dat ik maar iets anders ging kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Destruction schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:23:
Maar mensen, ik moet de proef op de som nog zien. Wie geeft zich op namens ons allemaal? Want dat is een mooi middel om erachter te komen hoe het nou echt zit. Op het eind win je de Mini, die mag degene die mee gaat doen hebben :P
Wij zijn tweakers, dus wij zijn de beste chauffeurs :+

Vraag het maar op het viva forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RocketKoen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:08:
[...]

In de echte wereld kijken voetgangers of ze voorrang krijgen. Dwingt niemand je door een smal straatje (achteruit) te rijden of in een krappe plek te parkeren. Je rijdt niet achteruit over 2 balken en je hoeft ook niet met 70 door poortjes te rijden. De meeste auto's hebben geen bak water op het dak.
En zo'n spelend kind die achter een auto vandaan ineens de weg op springt zal je misschien ook 1x in je leven meemaken. En er zit geen hysterische moeder of vriend naast je.
Natuurlijk zijn de situaties in scene gezet, hoe wil je anders een programma maken. Maar als je dit niet kan, of je zo erg laat afleiden door koud water waardoor je vol het gas intrapt, dan zijn er genoeg situaties in het dagelijkse leven waarin het ook fout kan gaan. Denk aan een ambulance met sirene achter je, genoeg mensen die dan compleet in de stress schieten en blinde paniek krijgen. Of wat als er een steen(tje) ineens op de voorruit knalt? Ik heb toch al wat rare dingen meegemaakt op de weg die mensen tot blinde paniek kunnen drijven.

Overigens ligt ook bij deze kandidaten in veel gevallen het probleem deels bij de bijrijder. Een hysterische moeder/vriendin/vriend naast je, die alles beter weet, werkt alleen maar tegen je.

En het punt is, het zal die ene keer maar gebeuren dat er ineens een kind voor je auto springt en je rijdt het aan omdat je te hard reed. En helaas, na inmiddels 17 jaar een rijbewijs hebben, weet ik dat het vaker dan één keer in je leven voorkomt dat er ineens iets voor je auto kan verschijnen. Is het geen kind, dan is het wel een fietser, (huis)dier of andere auto.

Ik ben bang dat je een beetje het doel van de proeven mist, ze zoomen in op één bepaald aspect (weten wat de auto doet, hoe je kan weten waar de wielen zitten, de invloed van snelheid om je reactie, afleidende factoren van buiten, etc).
[...]
IMO heeft het CBR maar 1 taak, en daar falen ze ook nog regelmatig in. Namelijk: Beoordelen of iemand geschikt is om te rijden, of iemand zelfstandig door het verkeer kan op een veilige manier. Tuurlijk is een medische kant daarbij nuttig en in sommige gevallen zullen extra maatregelen nodig zijn, maar mensen afrekenen op een situatie die al jaren niet meer speelt, mensen laten slagen terwijl ze laten zien de auto niet voldoende te beheersen (op je rij-examen één of meerdere keren de auto laten af slaan getuigt van gebrek aan feeling), andersinds mensen laten zakken die het hele examen goed af leggen, maar vanwege zenuwen een keer vergeten richting aan te geven oid..
[...]
Ik ben het met je eens dat het CBR soms wat rare meetingen toepast. Maar er zijn gelukkig ook examinatoren die naar de persoon kijken en niet strikt naar de regels. Anders zou ik bijv. nooit in 1 keer geslaagd zijn :p Ik kreeg tijdens het examen commentaar dat ik te hard reed, niet goed keek en ik had continu ruzie met de versnellingsbak (eens in de zoveel tijd had ik dat met m'n lesauto). Genoeg punten om te zakken. Maar ik zat rustig in de auto, reed verder netjes en in één van de meest gevreesde wijken van Utrecht voor een examen, met alleen maar éénrichtingsverkeer, heb ik 0,0 fouten gemaakt. Dat heeft mijn examen gered.

Wat ik me bij de echte dramarijders afvraag, en dan bedoel ik de jongeren die pas een paar jaar hun rijbewijs hebben en echt geen controle over de auto hebben, hebben zij een normaal examen gedaan of een staatsexamen? Want ik ken ook een aantal figuren die een staatsexamen hebben gedaan die echt niet veilig op de weg zijn...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Dat er bij het CBR niks van klopt, staat natuurlijk al jaren vast. Dat is nou net zo'n organisatie die geen monopolie zou moeten hebben.
Meerdere "CBR"-en gaat natuurlijk ook niet werken. Dan gaat iedereen naar de "CBR" waar je het makkelijkst aan je rijbewijs komt waardoor het niveau dus door de "marktwerking" steeds lager wordt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 02:57:
Ik liep afgelopen week naar m'n werk en ik zie een leswagen langskomen, stoppen en achteruit inparkeren. "Niet slecht, voor een eerste keer, maar die moet nog wat meer oefenen", dacht ik nog. Toen zag ik een man uitstappen om ergens aan te bellen, verder was de auto leeg. Het was de rij-instructeur zelf.

Ik heb zelf geen rijbewijs, dus ik moet een beetje op m'n woorden passen, maar eigenlijk was het schandalig slecht.
Het is algemeen bekend dat rij instructeurs kut rijden. Eigenlijk altijd als ik een lesauto vreemd of aso zie rijden zit alleen de instructeur er in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Kijk ik gisteren toevallig eens (tussen het zappen door) zie je opeens je collega langskomen :|

(de vader van die meid in de rolstoel, die de kandidaten eens vertelde hoe het ook kan lopen als je kut rijd)

Heb niets met het programma, maar dat was toch wel even een koude rilling over mn rug.

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-04 09:08
Jullie moeten maar eens naar de versies van Amerika en Canada kijken, precies hetzelfde, maar met NOG slechtere chauffeurs.

America's worst driver
Canada's worst driver.

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 13:32
RocketKoen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:08:
[...]
Dat deze mensen echt zo slecht rijden en toch een rijbewijs hebben geloof ik meteen.
Mooi toch. Val jij in de doelgroep die ze proberen te bereiken. Zoals deze mensen in het programma rijden doen ze dat niet op de openbare weg. Ken ik deze mensen dan persoonlijk? Nee. Hoe weet je dat dan? Common sense.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255129

Ik geloof het wel dat er van die stuntelaars rondrijden, ook al heb ik het idee dat het in het programma wel wat overdreven wordt.
Als ik naar mijn overbuurvrouw kijk, ze is rond de 40, dan zie ik een mevrouw die een jaar of anderhalf geleden haar auto inruilde. Die zat rondom vol met deuken en krassen.
Even daarna stond er een nieuw autootje voor de deur. Nu, anderhalf jaar later is het nieuwe er echt wel van af. Weer rondom beschadigd. Als je haar ook bezig ziet haar auto op een van de parkeerplaatsen te zetten, of er van weg te rijden, dan snap je meteen waardoor. Gelukkig wonen we in een doodlopende straat en dus zonder verkeer, anders was de ramp niet te overzien, elke keer dat ze thuis komt of weg gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik weet het niet, sinds ik mijn zus half in paniek heb zien raken op de snelweg omdat het "benzine is bijna op lampje" ging branden, samen met een kort piepje, en vervolgens 10 minuten lang bij het benzinestation tot rust moest komen, weet ik twee dingen:

1: sommige mensen kunnen totaal niet omgaan met quasi onverwachte situaties als ze in de auto zitten, gebeurd wel iets onverwachts, is paniek een mogelijkheid, en paniek + autorijden gaat vrij makkelijk behoorlijk verkeerd
2: ik stap niet snel meer bij mijn zus in de auto.

Er rijden echt mensen rond die echt gevaarlijk zijn als ze een stuur in hun handen hebben. Meer dan genoeg om hele stapel seizoenen van dit programma te maken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:37
Dat er bij het CBR niks van klopt, staat natuurlijk al jaren vast. Dat is nou net zo'n organisatie die geen monopolie zou moeten hebben. Ze doen wat ze willen, concurrentie is er niet en als jij opgeeft dat je jaren voordat je examen deed tijdelijk een bepaald medicijn hebt gebruikt, laten ze je (tegen advies van psychiater in) jaarlijks terug komen voor een rijbewijs keuring. Gelukkig niet mijn verhaal, maar dit soort zaken is het CBR niet vreemd.

Nee, van het CBR klopt niets. Het verbaasd mij dus ook totaal niet dat mensen zoals die Jordi daadwerkelijk zo rijden en daarmee nog slagen ook. Levensgevaarlijk is het wel.

Ik snap je post totaal niet.

Het CBR is een instelling die voor het rijk controlleerd of je goed rijd. Dit is een moment opname van één persoon.

Tja dan slippen er mensen doorheen. De onzekere lastiger dan de aso. Immers kan die best goed rijden, maar is gewoon nonchalant en let verder niet op.

Het rijbewijs afgeven is niet zozeer iets waar het CBR het fout bij doet. Dat is meer de klachten procedure. Als je bv gedronken hebt en ( terecht ) je rijbewijs verliest dan keurt het CBR of je alcoholist bent. Mogelijk afhankelijk van hoeveel je hebt gedronken.

Het cbr en het cbr alleen bepaald of je je rijbewijs terug krijgt. Heb je al 3 jaar alleen maar negatieve controles ( dus geen alcohol gedronken ) kunnen ze je nog altijd als alcoholist aanmerken en krijg je je rijbewijs niet terug. Een rechter kan hier niks van zeggen wat hij heeft hier geen zeggenschap (meer) over.

Je bent dus de sjaak.

Het normale examen is natuurlijk gewoon goed (genoeg) ok, je zou eigenlijk met twee instructeurs moeten lessen. En eigenlijk zou elke Nederlander elke 5 jaar gewoon zijn/haar rijbewijs op nieuw moeten halen. Al is het maar voor de nieuwe verkeersregels.

Verder blijft het een momentopname en een persoonlijke mening, welke bij twijfel gewoon zowel in je voor als nadeel kan uitslaan. Natuurlijk zijn er ook wel feiten, maar deze feiten zijn zo triviaal dat deze amper terecht zijn te noemen. Dat zijn dingen die iedereen wel ooit gebeurd ( iemand over het hoofd zien, of een inschatting maken dat je nog wel in kan halen, of voor iemand door kan, maar dat eigenlijk niet kon ).

Veel ongelukken komen ook pas wanneer twee mensen niet opletten. één is er fout,maar vaak voorkomt de andere dat.

Pas zelf nog een weg van rechts, waar doordat ik een bus niet in kon halen ik aan het afremmen was, maar dit was wel zo dat de auto waar ik normaal gewoon voor door kon ineens eigenlijk voorrang had. Uiteraard stopt die auto netjes en is er niks gebeurd. Maar zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit. En er vaak meer speelt dan één ding. Zeker in stats/dorpskernen met fieters, jonge voetgangers, afslaande auto's op vreemde plekken etc etc.

Het programma is wel vreemd. Bij bnn wel eens zo'n proef gezien met de vraag om met 50 op een piepschuimen muur af te rijden. Tja als ze dat mij vragen rij ik er ook dwars doorheen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer123c
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42
Ik heb zelf pas afgelopen februari mijn rijbewijs gehaald, tijdens mijn rijexamen reed ik zwaar bagger. had zelf het idee dat ik dik gezakt was maar alsnog gewoon geslaagd... :?

mensen die standaard rijden zoals ik tijdens mijn examen reed zou ik nieteens bij in de auto in durven te stappen 8)7

Ik weet van mezelf dat ik goed zat kan rijden en als ik dan dit programma zit te kijken is het janken van het lachen hoe slecht je zou kunnen rijden. (de 1e dag dat ik in een auto reed was ik nog beter dan sommige in dit programma :9~ )

[ Voor 30% gewijzigd door jer123c op 04-11-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
Kijk naar die uitzendingen waar ze een tussentijdse toets doen of de eindronde waar ze door Parijs gaan rijden. Dan is het allemaal veel minder dramatisch, maar nog steeds af en toe vrij lomp. Dit is er gewoon op gericht om mensen keihard in de stress te laten schieten. Wat opzich ook wel weer een leermomentje kan zijn. Bijv die Coen die zo iets had van f*ck het kan dus echt zo zijn dat het in een split second gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Brad Pitt schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:17:
[...]

Mooi toch. Val jij in de doelgroep die ze proberen te bereiken. Zoals deze mensen in het programma rijden doen ze dat niet op de openbare weg. Ken ik deze mensen dan persoonlijk? Nee. Hoe weet je dat dan? Common sense.
Ik kom dat soort mensen redelijk vaak tegen op de weg.
De angsthazen die niet harder dan 50 durven op de invoegstrook.
De aso's die desnoods over de vluchtstrook of stoep inhalen als het niet snel genoeg gaat.

En als passagier bij mijn bejaarde opa (voordat hij zijn rijbewijs kwijtraakte) die meer deuken in zijn auto had dan rimpels in zijn gezicht. Die vond 120 ook maar een maximumsnelheid. Als hij 70 wilde rijden moesten mensen daar niet moeilijk over doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:23
deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:47:

[...]

Ik ben het met je eens dat het CBR soms wat rare meetingen toepast. Maar er zijn gelukkig ook examinatoren die naar de persoon kijken en niet strikt naar de regels. Anders zou ik bijv. nooit in 1 keer geslaagd zijn :p Ik kreeg tijdens het examen commentaar dat ik te hard reed, niet goed keek en ik had continu ruzie met de versnellingsbak (eens in de zoveel tijd had ik dat met m'n lesauto). Genoeg punten om te zakken. Maar ik zat rustig in de auto, reed verder netjes en in één van de meest gevreesde wijken van Utrecht voor een examen, met alleen maar éénrichtingsverkeer, heb ik 0,0 fouten gemaakt. Dat heeft mijn examen gered.
Hetzelfde hier opzich.. Ik had een examinatrice die continu wilde kakelen. Met een slechthorende gaat dat gewoon niet. Bij de eerste kruising remde ik nét op tijd (Ik voelde dat zij vlak na mij het pedaal intrapte), en heb haar toen gezegd dat ze gewoon moest zeggen waar ik heen moest, en verder zou ik gewoon niet naar haar luisteren. Later op een punt was een vrachtwagen aan het keren, ik wilde even wachten (was 30-zone) en die vrachtwagen rustig laten keren. Stuurde ze de auto op de stoep :? (Feitelijk een ingreep dus!) en voorbij de vrachtwagen. Hierna gezegd dat ik dit niet normaal vond, en er best wat geduld mocht zijn. Mijn rij-instructeur was het daar zover ik me herinner mee eens..

Daarna rustig door de stad (Groningen) gereden, de grote rotonde bij Martiniplaza toen die nog compleet was 3-kwart gereden vanuit Corpus Den Hoorn richting Hoogkerk de A7 op (Groningers zullen weten wat ik bedoel) (De ring bij het Hoendiep was toen ook nog een echte kruising). In Hoogkerk moest ik inparkeren, waarna de examinatrice vroeg of ik 'tractor reed' :?. Ik zei "Nee, nooit gedaan", verder geen aan- of opmerkingen. Daarna ook geen op- of aanmerkingen meer in het kamertje waar ze zei dat ik geslaagd was..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:47:

Over welke wijk heb je het? Ben ik wel nieuwsgierig naar. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:42

Bob Popcorn

Plop!

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 02:57:

Of hij zet 'm zo neer dat de volgende makkelijk weg kan rijden. Een instructeur heeft er namelijk weinig aan als z'n student elke week de auto vóór en achter 'm aan gort rijdt. :z

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of het geacteerd is doet er niet zoveel toe: ik geloof niet dat bij de noodstop-proef de persoon/dier op hetzelfde moment naar voren wordt geschoven. Dat is gewoon onmogelijk. Die gasten die altijd te hard rijden moeten schrikken, dus die krijgen 'm laat. Die gasten die het eng vinden, die krijgen 'm eerder, zodat ze op tijd kunnen stoppen, en zien dat ze iets goed doen.

Ik zou best welleens een paar van die proeven zelf willen doen. Bijvoorbeeld die waterbak, dat zou mij nog flink tegenvallen om dat droog te houden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291608

jip_86 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:38:
Kijk naar die uitzendingen waar ze een tussentijdse toets doen of de eindronde waar ze door Parijs gaan rijden. Dan is het allemaal veel minder dramatisch, maar nog steeds af en toe vrij lomp. Dit is er gewoon op gericht om mensen keihard in de stress te laten schieten. Wat opzich ook wel weer een leermomentje kan zijn. Bijv die Coen die zo iets had van f*ck het kan dus echt zo zijn dat het in een split second gebeurd is.
Toevallig gister de aflevering gezien. Wat ik dus bizar vond is die proef met de waterbak. Het zou me echt niet verbazen als er 1 of 2 waren die uitgleden met de natte schoen/pedaal van de rem naar het gas. Het ijskoude water op je hoofd is puur voor stress en totaal niet realistisch maar meer amusement. De auto is ontworpen om de elementen te trotseren, en dan zou je ze gewoon toelaten voor een onverantwoorde proef als amusement. Het basisschool gedrag van de tribune is dan ook gewoon te dom voor woorden.

Meneer rijdt een hert kapot, een ander een kind. Die Jordi heeft het natuurlijk dan veel slechter gedaan dan meneer. Door middel van een andere pop aan te rijden 8)7 Omdat meneer beter technisch kan rijden was het minder erg. Echt meten met twee maten.. Was zeker de titel van het programma vergeten^ Levensgevaarlijk die relnichten achter het stuur.

En die Oekraïense moeten wel acteurs zijn, kan gewoon niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 291608 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:52:
En die Oekraïense moeten wel acteurs zijn, kan gewoon niet anders.
Nooit in Oost-Europa op de weg gezeten? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
francoski schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:46:
Of het geacteerd is doet er niet zoveel toe: ik geloof niet dat bij de noodstop-proef de persoon/dier op hetzelfde moment naar voren wordt geschoven. Dat is gewoon onmogelijk. Die gasten die altijd te hard rijden moeten schrikken, dus die krijgen 'm laat. Die gasten die het eng vinden, die krijgen 'm eerder, zodat ze op tijd kunnen stoppen, en zien dat ze iets goed doen.
Wel jammer dat de meesten die dan tijd genoeg zouden krijgen het niet gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

GioStyle schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:19:
[...]

Over welke wijk heb je het? Ben ik wel nieuwsgierig naar. :p
Ik zou het je niet meer kunnen zeggen... Het is inmiddels 17 jaar geleden. :$

Het moet de wijk tussen de Amsterdamsestraatweg en Burgermeester Norbruislaan zijn geweest, aangezien ik in mijn herinnering pal bij het CBR de wijk uit kwam en daar liggen allemaal 1-richtingsstraten. Maar in 17 jaar tijd is er heel wat veranderd in Utrecht... Ik weet alleen nog wel dat ik een straat in werd gestuurd, die bijna naadloos overging in een fietspad (valstrik 1) en dat vanaf het moment dat ik de wijk in draaide, tot ik er weer uit kwam, de examinator totaal geen instructies meer heeft gegeven. De verplichte rijrichting stuurde mij de wijk door, maar met genoeg plekken waar het tricky was qua aanduiding.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RocketKoen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:59:
[...]

Nooit in Oost-Europa op de weg gezeten? :P
Nee en die 2 ook niet, ze heeft een Nederlands rijbewijs. En na wat zoeken met allemaal brakke info, allemaal tijdens de opnames aangemaakt. Blijkt ze nogal into modeling te zijn voor verschillende bureaus 8)7 . Wilt niet zeggen door RTL ofzo, maar blijkbaar houdt ze wel van de camera^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Kevinp schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:33:
[...]

Ik snap je post totaal niet.

Het CBR is een instelling die voor het rijk controlleerd of je goed rijd. Dit is een moment opname van één persoon.

Tja dan slippen er mensen doorheen. De onzekere lastiger dan de aso. Immers kan die best goed rijden, maar is gewoon nonchalant en let verder niet op.

Het rijbewijs afgeven is niet zozeer iets waar het CBR het fout bij doet. Dat is meer de klachten procedure. Als je bv gedronken hebt en ( terecht ) je rijbewijs verliest dan keurt het CBR of je alcoholist bent. Mogelijk afhankelijk van hoeveel je hebt gedronken.

Het cbr en het cbr alleen bepaald of je je rijbewijs terug krijgt. Heb je al 3 jaar alleen maar negatieve controles ( dus geen alcohol gedronken ) kunnen ze je nog altijd als alcoholist aanmerken en krijg je je rijbewijs niet terug. Een rechter kan hier niks van zeggen wat hij heeft hier geen zeggenschap (meer) over.

Je bent dus de sjaak.
Zoals je al leest, leg ik in mijn postings al uit wat ik het falen van het CBR noem, en waarom ik vind dat men onterecht monopolie heeft. Niet terzake doende feiten (want: lang geleden) gebruiken om iemand een rijbewijs keuring af te dwingen, een psychiater die de "patient" telkens onbeperkt geschikt verklaard, en het CBR dat telkens zegt "Volgend jaar moet u weer gekeurd worden". Nee, zo'n organisatie moet het monopolie worden afgenomen. Of er moeten minimaal wat rotte appels weg gestuurd worden.
En eigenlijk zou elke Nederlander elke 5 jaar gewoon zijn/haar rijbewijs op nieuw moeten halen. Al is het maar voor de nieuwe verkeersregels.
Dan ben ik benieuwd wie dat gaat betalen? Dat is in mijn geval toch al snel zo'n 3500 euro die ik elke 5 jaar moet gaan ophoesten, ik bezit meerdere rijbewijzen namelijk (A, B, BE). Stel rijbewijs bezitters op de hoogte van nieuwe verkeersregels en beloon degenen die hun theorie kennis opfrissen op dat moment (bijvoorbeeld wat extra no-claim korting), lijkt mij een veel beter idee. Ik kan ook niet zeggen dat ik op de hoogte gehouden word van nieuwe regels? Als ik weet dat er een pakket nieuwe regelgeving aankomt vind ik het prima om die even in me op te nemen, daar ga ik rustig even een avondje voor zitten.
Het programma is wel vreemd. Bij bnn wel eens zo'n proef gezien met de vraag om met 50 op een piepschuimen muur af te rijden. Tja als ze dat mij vragen rij ik er ook dwars doorheen.
Die proef was om te kijken of deelnemers zelf het inzicht/initiatief zouden nemen om te remmen voordat ze die piepschuimen muur zouden raken. Bij een rij-examen verwachten ze immers ook dat je zelf nadenkt over dingen.

Op mijn rij-examen (Rijbewijs B ) wilde mijn examinator ook dat ik linksaf sloeg terwijl ik desbetreffende straat vanaf die kant niet mocht inrijden. Toen ik antwoordde dat ik dat niet ging doen omdat ik er niet in mocht rijden, kreeg ik een compliment. Nu ik dit type denk ik: Wat een t*ringlijer, probeerde me er een beetje in te luizen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 04-11-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel1
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-12-2024
Nooit geen les gehad voor mijn rijbewijs.
Les gehad van mijn vader😄 en gehaald met mijn 15 tiende jaar legaal in Nieuw Zeeland voor 100$
Inclusief theorie in het Engels en afrijden in een land waar ze links rijden.
Terug in Nederland mijn rijbewijs met mijn 18 tiende verjaardag opgestuurd en binnen twee weken mijn NL rijbewijs ontvangen.
De prijzen wat ze hier nu vragen bij een rijschool is gewoon veels te veel.
Bijna niet meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Volgens mij zijn de prijzen al 10 jaar niet echt meer gestegen hoor.. In 2005 kostten mijn lessen 37euro per uur, en volgens mij is dat nog steeds zo..

Verder als dat elke 5 jaar opnieuw getoetst zou moeten worden zou niemand meer autorijden omdat het gewoon niet uit kan. De prijzen zijn daarvoor gewoon veel te hoog. Theorie zou op zich kunnen eens per 10 jaar, maar zeker niet vaker.

[ Voor 43% gewijzigd door GAIAjohan op 05-11-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GAIAjohan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:16:
Volgens mij zijn de prijzen al 10 jaar niet echt meer gestegen hoor.. In 2005 kostten mijn lessen 37euro per uur, en volgens mij is dat nog steeds zo..
Ik heb wel eens prijzen voorbij horen komen (het laatste jaar) van bijv 50 of 60 euro tot 65 euro. Ik zat begin dit jaar ook te lessen voor 42,50 maar daarvan zeiden de meeste kennissen dat ik erg goedkoop zat.
Verder als dat elke 5 jaar opnieuw getoetst zou moeten worden zou niemand meer autorijden omdat het gewoon niet uit kan. De prijzen zijn daarvoor gewoon veel te hoog.
Mijn praktijk koste 225 euro en dat is inclusief alles (wat bij het examen hoorde, lessen uitgesloten), over 5 jaar verrekend kom je dan op een extra kostenpost van 45 euro per jaar.
Gemiddelde tankbeurt kost al meer als dat dus prijs lijkt me niet echt het issue. En al zou prijs het issue zijn, het CBR zegt zelf dat examen maar 90 euro kost (alleen kan je niet particulier aanvragen dat moet via een rijschool en dan ga je automatisch over de 200 euro heen vanwege allerlei redenen)

En aangezien ik het best reeel vind om van iemand die voor een 5-jarige herkeuring komt ook een bereidbare auto te verwachten (of je leent er 1 of je huurt er een of je pakt een greenwheels oid, de eis voor een eigen ter beschikking staande auto lijkt me niet onredelijk) kan je de eis voor de rijschool laten vallen en houd je dus enkel maar 90 euro voor 5 jaar over.

Ik voorzie eerder gigantische problemen qua beschikbare CBR-testers, ik meende dat ik aan het begin van het jaar al 1,5 maand moest wachten op praktijk omdat er simpelweg geen plek was.
Dan krijg je humor als je daar 1/5e van alle NL-automobilisten aan toe gaat voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Gomez12 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 01:00:
[...]

Ik heb wel eens prijzen voorbij horen komen (het laatste jaar) van bijv 50 of 60 euro tot 65 euro. Ik zat begin dit jaar ook te lessen voor 42,50 maar daarvan zeiden de meeste kennissen dat ik erg goedkoop zat.

[...]

Mijn praktijk koste 225 euro en dat is inclusief alles (wat bij het examen hoorde, lessen uitgesloten), over 5 jaar verrekend kom je dan op een extra kostenpost van 45 euro per jaar.
Gemiddelde tankbeurt kost al meer als dat dus prijs lijkt me niet echt het issue. En al zou prijs het issue zijn, het CBR zegt zelf dat examen maar 90 euro kost (alleen kan je niet particulier aanvragen dat moet via een rijschool en dan ga je automatisch over de 200 euro heen vanwege allerlei redenen)

En aangezien ik het best reeel vind om van iemand die voor een 5-jarige herkeuring komt ook een bereidbare auto te verwachten (of je leent er 1 of je huurt er een of je pakt een greenwheels oid, de eis voor een eigen ter beschikking staande auto lijkt me niet onredelijk) kan je de eis voor de rijschool laten vallen en houd je dus enkel maar 90 euro voor 5 jaar over.

Ik voorzie eerder gigantische problemen qua beschikbare CBR-testers, ik meende dat ik aan het begin van het jaar al 1,5 maand moest wachten op praktijk omdat er simpelweg geen plek was.
Dan krijg je humor als je daar 1/5e van alle NL-automobilisten aan toe gaat voegen.
42,50 is goedkoop ja, ik betaalde een jaar of 3 geleden 46 euro per uur 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Destruction schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:36:
Zoals je al leest, leg ik in mijn postings al uit wat ik het falen van het CBR noem, en waarom ik vind dat men onterecht monopolie heeft. Niet terzake doende feiten (want: lang geleden) gebruiken om iemand een rijbewijs keuring af te dwingen, een psychiater die de "patient" telkens onbeperkt geschikt verklaard, en het CBR dat telkens zegt "Volgend jaar moet u weer gekeurd worden". Nee, zo'n organisatie moet het monopolie worden afgenomen. Of er moeten minimaal wat rotte appels weg gestuurd worden.
Hoe zie je het dan voor je? Allemaal verschillende "CBR"-en die met nog meer verschillende maatstaven meten? Kortom diegene die het soepelst is overleefd?
marcel1 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 00:11:
De prijzen wat ze hier nu vragen bij een rijschool is gewoon veels te veel.
Bijna niet meer te betalen.
Ik heb nog nooit gehoord dat er een rijinstructeur rijk van is geworden. Het kost een hoop geld op die leeftijd. Maar auto rijden is nooit goedkoop geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 05-11-2014 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Gisteravond met verbazing gekeken naar het programma. Als dit echt is moet er nodig meer controle zijn op de uitgifte van rijbewijzen. Eventueel een tweede examen. De zenuwachtige knul(Jordi dacht ik) Heeft geen idee wat die aan het doen is, krijgt een blackout op het moment dat er iets beweegt & snapt niet wat een auto doet.

Wat me wel aan alle seizoenen opvalt is dat het 'type' mensen vrijwel altijd het zelfde is. altijd een anders geaarde jongen, een meid die zich zelf er mooi vind, een buitenlands type, een paar zenuwpezen & en iemand die overmoedig is. Gezien dit feit begin ik ernstig te twijfelen aan de echtheid van dit programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Kapteynn schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:27:
Gezien dit feit begin ik ernstig te twijfelen aan de echtheid van dit programma.
Nu al? _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ik ruik sarcasm ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is het idee heh die types mensen, ze worden ook gescreend.

Hoewel ik het me bij BNN nooit afvroeg vraag ik me bij John Williams trouwens ook af of het echt is. In die andere programma's van hem werden ook wel eens acteurs gebruikt als ze geen echte mensen konden vinden.

[ Voor 63% gewijzigd door Marzman op 05-11-2014 08:53 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Marzman schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:52:
Hoewel ik het me bij BNN nooit afvroeg vraag ik me bij John Williams trouwens ook af of het echt is. In die andere programma's van hem werden ook wel eens acteurs gebruikt als ze geen echte mensen konden vinden.
John Williams is niet de programma maker, hij is slechts de presentator.

Er is een format gekcoht en als er in het format staat dat er die typetjes in moeten zitten dan moeten die typetjes erin zitten.
Dat was zo bij BNN en dat is zo bij RTL5, daar heeft de presentator echt niets mee te maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

LordSinclair schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:03:
[...]

Hoe zie je het dan voor je? Allemaal verschillende "CBR"-en die met nog meer verschillende maatstaven meten? Kortom diegene die het soepelst is overleefd?
Het gaat niet om soepel, het gaat om de algemene bedrijfsvoering. Als een psychiater iemand onbeperkt geschikt acht, dient het CBR dat advies over te nemen, en niet zelf voor deskundige te gaan spelen. Dat soort acties zorgen ervoor dat andere mensen met kleine of niet meer van belang zijnde dingen hun mond maar houden; ze willen eerlijk behandeld worden, en zodra je dingen meldt zit die eerlijke behandeling er niet meer in. Zoals je zelf al zegt ben je dan genaaid want zelfs een rechter kan er niets tegen doen, en daarom moet het imo anders. Ofwel er komt concurrentie bij, ofwel het CBR gaat grondig onder de loep.
[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat er een rijinstructeur rijk van is geworden. Het kost een hoop geld op die leeftijd. Maar auto rijden is nooit goedkoop geweest.
Rij-instructeurs worden er inderdaad nooit rijk van. Rijschool houders (ook kleine zelfstandigen) houden er wellicht iets meer aan over, maar ook daar is het geen vetpot. Ik ken rijschool houders die daarnaast nog een andere baan hebben.

Het idee van elke 5 jaar rij-examen gaat niet werken, want daar zul je een aparte groep examinatoren voor moeten opleiden. De verleng-examinatoren. De gewone examinatoren gaan je dan laten zakken op je handen niet op 10 voor 2/kwart voor 3 houden enzo. Dat gaat gewoon veel meer geld kosten dan het ooit kan opleveren, en het verkeer zal daar niet eens echt veiliger op worden.

De eis om een eigen auto mee te nemen is ook onredelijk. Ik zeg: Laat mensen een theorie (proef) examen afleggen bij verlenging van het rijbewijs. Iedereen weet van te voren wanneer ze even moeten studeren, proef examen afleggen en bij voldoende resultaat krijg je je rijbewijs weer voor 10 jaar. Je hebt dan bereikt dat iedereen zijn theorie kennis op frist zonder dat dat klauwen geld hoeft te kosten voor zowel de staat als de burger.

Wat ik wel graag zou zien, is net als bij de motor (A dus) eerst rijlessen op afgesloten terrein. Ga eerst maar eens oefenen op behendigdheid met een auto. Daar doe je dan ook examen op, zodra vast staat dat je voldoende behendigd met een auto om kan gaan, komt het rijden op de weg erbij, met daarna nog een examen.

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 05-11-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Destruction schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:58:
[...]

Wat ik wel graag zou zien, is net als bij de motor (A dus) eerst rijlessen op afgesloten terrein. Ga eerst maar eens oefenen op behendigdheid met een auto. Daar doe je dan ook examen op, zodra vast staat dat je voldoende behendigd met een auto om kan gaan, komt het rijden op de weg erbij, met daarna nog een examen.
Dat leer je tegenwoordig in een simulator. Natuurlijk niet de real deal, maar realistisch genoeg om weg te leren rijden etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Maar niet elke rijschool heeft dat, waar wel vrijwel elke rijschool de mogelijkheid heeft (of kan krijgen) om op een privé terrein te lessen. Hier in Zwolle is het terrein van de Ijsselhallen bijvoorbeeld in gebruik als les terrein voor de motoren, er is daar ook genoeg ruimte voor auto's (d'oh, het is een parkeerplaats :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Geen slecht idee als je ziet hoe slecht sommige hun auto inschatten om ze ook eerst 8jes enzo te laten rijden, bochtjes achteruit, fileparkeren, hellingproef al die meuk voor een examen zoals ze bij motoren doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 05-11-2014 11:30 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat je op de motor eerst lest en examen doet op een afgesloten terrein is omdat er tijdens die lessen niemand naast je zit die het stuur vast kan pakken of op de rem kan trappen.

het systeem van rijles is in Nederland juist erg streng, de 1e keer.
In veel andere landen mogen ouders rijles geven in een onaangepaste auto, zolang de leerling zijn theorie maar heeft gehaald.

Het enige probleem is dat er dingen kunnen gebeuren waardoor je totaal geen auto meer kan rijden. Bijvoorbeeld problemen aan je ogen, psychologische problemen of gewoon 20 jaar geen auto rijden. En dan mag je nog steeds gewoon in een auto stappen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Marzman schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:29:
Geen slecht idee als je ziet hoe slecht sommige hun auto inschatten om ze ook eerst 8jes enzo te laten rijden, bochtjes achteruit, fileparkeren, hellingproef al die meuk voor een examen zoals ze bij motoren doen.
Dat dus.

Ik dacht dan aan
- Fileparkeren
- Achteruit inparkeren parkeervak
- Vooruit inparkeren parkeervak, veilig achteruit uitrijden
- Noodstop
- Vertragingsoefening
- Precisie stop (50 naar 0 in 17m waarbij 16,9 niet goed is en 17,1 ook niet)
- Uitwijk manoeuvre

@hierboven: Ik weet waarom het bij de motor zo is (zelf ook gedaan), maar ik mis een stuk voertuig bediening bij de rijopleiding voor de auto. Veel mensen doen maar wat, ik noem weer even mijn buurvrouw met haar Swiftje. Er is ruimte voor een Iveco Daily bakwagen, maar zij is 100 keer aan het steken om de auto in te parkeren, en dan staat ze nog steeds half op de straat 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 05-11-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:31:
het systeem van rijles is in Nederland juist erg streng, de 1e keer.
In veel andere landen mogen ouders rijles geven in een onaangepaste auto, zolang de leerling zijn theorie maar heeft gehaald.
Ja dat is in Belgie al, en bij 20 uur rijles mag je alleen met een L verder oefenen (zonder ouders of andere begeleiding).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Destruction schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:33:
[...]

Dat dus.

Ik dacht dan aan
- Fileparkeren
Die dingen leer je al als het goed is.
- Noodstop
- Vertragingsoefening
- Uitwijk manoeuvre
Dat zou inderdaad een toevoeging zijn, behalve die precisiestop, daar zie ik het nut niet helemaal van in ;-).

Om deze zaken aan te voelen en te leren mee om te gaan heb ik destijds nog een (anti)slipcursus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

De precisie stop leert wat reactietijd en remweg doen, je leert de remmen gedoseerd te bedienen. Ook de noodstop oefening (bij de motoren althans) leer je de rem tegen het "aangrijppunt" te zetten en dan langzaam de druk op te voeren ipv als een debiel het zooitje in de ABS trappen, of bij een auto zonder ABS de wielen te laten blokkeren en doorschuiven in/tegen hetgeen je wou ontwijken.

De anti-slip cursus een verplicht onderdeel van de rijopleiding maken zou wmb ook prima zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 05-11-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

De rijbewijzen worden gewoon veel te makkelijk uitgegeven...

Ik ken iemand die 6 keer gezakt is, waarvan 1x zelfs bij het staatsexamen. (dat is die waar er meer rekening gehouden word met faalangst en andere bullshit)
Bij haar 2e staatsexamen hebben ze haar blijkbaar wel laten slagen.

Ze zit (bijna) dagelijks op de weg, maar nog steeds gespannen achter het stuur, en gaat dan ook nooit de snelweg op, omdat ze niet op hoge snelheid durft in te voegen.
Wat mij betreft had die ook nooit haar rijbewijs mogen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mijn vriendin is momenteel bezig met lessen volgen, haar theorie is ze al 4 keer voor gezakt, over 2 weken mag ze weer op. Van wat ik van haar mee krijg zakt haar vertrouwen met de keren dat ze les heeft, soms heeft ze een prima dagje maar vaak krijg ik te horen dat ze weer een aantal ingrepen heeft gehad, er zit dus geen verbetering in in wat ze krijgt.

Of het aan de instructeur ligt of aan haar zelf, geen idee.. Komt erop neer dat haar handelingssnelheid te traag is en ze zichzelf een gevaar op de weg noemt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Destruction schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:58:
[...]
Het idee van elke 5 jaar rij-examen gaat niet werken, want daar zul je een aparte groep examinatoren voor moeten opleiden. De verleng-examinatoren. De gewone examinatoren gaan je dan laten zakken op je handen niet op 10 voor 2/kwart voor 3 houden enzo. Dat gaat gewoon veel meer geld kosten dan het ooit kan opleveren, en het verkeer zal daar niet eens echt veiliger op worden.
Je moet geen onderscheid hebben tussen verleng-examen eisen en gewone examen eisen. Dat is gewoon flagrante onzin. Dan moet je de gewone examen-eisen aanpassen of je moet gewoon zeggen pech voor de mensen die het niet doen, die hebben dan geen rijbewijs meer.
De eis om een eigen auto mee te nemen is ook onredelijk.
Waarom? Ik zeg niet dat de auto op jouw naam moet staan, ik zeg alleen dat je er zelf voor moet zorgen.
Als jij er 1 bij je buurman wil lenen omdat jij er geen hebt dan staat het je vrij.
En krijg je echt niets geregeld dan kan je er 1 huren en tja, dan wordt het examen duurder.
Nu is het zo dat je in principe altijd een auto "huurt" en daardoor heb je oa verhoging van wat het cbs vraagt (90 euro) en wat je moet betalen (200+ euro)

Het scheelt denk ik voor een heel grote groep mensen gigantisch in de kosten omdat die gewoon regulier een auto tot hun beschikking hebben waarin ze kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Gomez12 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:06:
[...]

Je moet geen onderscheid hebben tussen verleng-examen eisen en gewone examen eisen. Dat is gewoon flagrante onzin. Dan moet je de gewone examen-eisen aanpassen of je moet gewoon zeggen pech voor de mensen die het niet doen, die hebben dan geen rijbewijs meer.

[...]

Waarom? Ik zeg niet dat de auto op jouw naam moet staan, ik zeg alleen dat je er zelf voor moet zorgen.
Als jij er 1 bij je buurman wil lenen omdat jij er geen hebt dan staat het je vrij.
En krijg je echt niets geregeld dan kan je er 1 huren en tja, dan wordt het examen duurder.
Nu is het zo dat je in principe altijd een auto "huurt" en daardoor heb je oa verhoging van wat het cbs vraagt (90 euro) en wat je moet betalen (200+ euro)

Het scheelt denk ik voor een heel grote groep mensen gigantisch in de kosten omdat die gewoon regulier een auto tot hun beschikking hebben waarin ze kunnen rijden.
Uiteraard moet deze auto wel vierdeurs zijn en voorzien zijn van dubbele bediening. Want het is maar de vraag of je nog kan rijden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Quad schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:56:
Mijn vriendin is momenteel bezig met lessen volgen, haar theorie is ze al 4 keer voor gezakt, over 2 weken mag ze weer op. Van wat ik van haar mee krijg zakt haar vertrouwen met de keren dat ze les heeft, soms heeft ze een prima dagje maar vaak krijg ik te horen dat ze weer een aantal ingrepen heeft gehad, er zit dus geen verbetering in in wat ze krijgt.

Of het aan de instructeur ligt of aan haar zelf, geen idee.. Komt erop neer dat haar handelingssnelheid te traag is en ze zichzelf een gevaar op de weg noemt.
Theorie is toch gewoon stampen van de regels? Verder moet ze zo to te horen gewoon naar een andere instructeur toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LordSinclair schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:40:
[...]

Uiteraard moet deze auto wel vierdeurs zijn en voorzien zijn van dubbele bediening. Want het is maar de vraag of je nog kan rijden. >:)
Voor het ouwe-lullen examen (rij-test als je te oud wordt) mag je een gewone auto gebruiken.
Kwam mijn opa aan met zijn auto die rondom schade heeft :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

GAIAjohan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:45:
[...]

Theorie is toch gewoon stampen van de regels? Verder moet ze zo to te horen gewoon naar een andere instructeur toe..
Theorie is inderdaad stampen stampen en stampen, helaas is de interesse in het rijden al wel zodanig weggeëbd dat het een stukje lastiger is om dat erin te krijgen. De rij-instructeur is de enige in haar dorp, en om te wisselen van rijschool maakt het financieel ook niet aantrekkelijk.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Gomez12 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:06:
[...]

Een examen-examinator oordeelt heel anders dan een verleng-examinator zou moeten doen. En zoals ik al eerder heb aangehaald moet die examinator ook bevoegd zijn om meerdere categorieën bij 1 kandidaat af te nemen, want ik neem daar niet meerdere dagen voor vrij zoals je zult begrijpen.

Daarbij zit ik als ervaren bestuurder niet te wachten op zo'n Jan Zeik naast me die zit te piepen dat ik het stuur vast moet houden met 2 handen op kwart voor 3, en dat ik de koppeling pas mag intrappen bij 1k rpm, etc.

Die verleng-examinator moet het puur houden op beoordelen of een persoon veilig door het verkeer gaat, that's it.
[...]

Dus degene die geen eigen auto heeft (maar bijvoorbeeld een baan heeft waar hij/zij veel rijdt) die moet maar even een auto gaan huren? Ik denk niet dat dat een redelijke verwachting is, het CBR kan daar prima voertuigen voor aanschaffen. Dit dan meteen met dubbele bediening zodat men kan ingrijpen als het echt mis gaat.

Maar dan kijken we even naar Belgen met een permanent rijbewijs, en dan doen wij het niet eens heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik vind een verleng-examen ook wel iets, en dan inderdaad niet op bull regels als 10-voor-twee (of kwart voor drie), want als ik die regels volg kan ik het stuur van m'n auto niet normaal beet houden (en in veel auto's niet meer met een beetje voorgevormd stuur). Zo'n verleng-examen hoeft ook niet over alle aspecten van het rijden te gaan, het moet een inschatting zijn of je nog steeds geschikt bent om een rijbewijs te houden. En dan eigenlijk meer op het psychologische vlak dat puur rijtechnisch.
Kapteynn schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:27:
Gisteravond met verbazing gekeken naar het programma. Als dit echt is moet er nodig meer controle zijn op de uitgifte van rijbewijzen. Eventueel een tweede examen. De zenuwachtige knul(Jordi dacht ik) Heeft geen idee wat die aan het doen is, krijgt een blackout op het moment dat er iets beweegt & snapt niet wat een auto doet.

Wat me wel aan alle seizoenen opvalt is dat het 'type' mensen vrijwel altijd het zelfde is. altijd een anders geaarde jongen, een meid die zich zelf er mooi vind, een buitenlands type, een paar zenuwpezen & en iemand die overmoedig is. Gezien dit feit begin ik ernstig te twijfelen aan de echtheid van dit programma.
Toevallig zijn die types komen die types ook overeen met de typisch die in het verkeer bepaald gedrag vertonen (een "beauty" en homo die vooral met zichzelf bezig zijn, stoere gast die alles wel kan, etc). Die types zitten helaas ook achter het stuur, dus gecast of niet, ze bestaan echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quad schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:56:
[...]

Theorie is inderdaad stampen stampen en stampen, helaas is de interesse in het rijden al wel zodanig weggeëbd dat het een stukje lastiger is om dat erin te krijgen. De rij-instructeur is de enige in haar dorp, en om te wisselen van rijschool maakt het financieel ook niet aantrekkelijk.
Ja theorie is iets wat iedereen zelf moet doen. Maar ze vragen het zo slecht geformuleerd dat je alsnog de verkeerde antwoord wilt invullen |:( Ik en 3 andere waren geslaagd van de 40 in totaal ongeveer. En dat was echt niet ivm slecht leren.

Ik zelf ben na 3 lessen van rijschool verandert, meneer vond oa zijn mobieltje interessanter(kon al technisch rijden). Er moet toch heus wel een andere in de omgeving zijn? Hier in de omgeving heb je toch wel minstens een per dorp. Kan veel schelen qua leren hoor!

OT: Herexamens wat een onzin.. Het is nu al belachelijk duur, ik moest 320 voor een uurtje examen betalen.. Gedragen mensen zich weer voor een uurtje en 2 weken later is het terug bij af. Want ja mensen zijn gewoonte dieren, die om de paar km een fout maakt..

Ik denk dat mensen hier ook vergeten welke leeftijdsgroep en waar en met welke snelheid de meeste auto ongelukken gebeuren 8)7 . En er zijn maar twee personen in het programma die echt dat risico opzochten. De rest is gewoon is er voor de kromme amusement, met die onrealistische proeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 291608 op 06-11-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Destruction schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:33:
[...]

Dat dus.

Ik dacht dan aan
- Fileparkeren
- Noodstop
- Vertragingsoefening
- Uitwijk manoeuvre

@hierboven: Ik weet waarom het bij de motor zo is (zelf ook gedaan), maar ik mis een stuk voertuig bediening bij de rijopleiding voor de auto. Veel mensen doen maar wat, ik noem weer even mijn buurvrouw met haar Swiftje. Er is ruimte voor een Iveco Daily bakwagen, maar zij is 100 keer aan het steken om de auto in te parkeren, en dan staat ze nog steeds half op de straat 8)7
Precies wat ik dus in gedachte heb om een goede voorbereiding te hebben op mijn rijlessen en examen, het is helaas niet meer zo makkelijk mogelijk als in de tijd dat mijn pa het rijexamen en lessen moest afleggen. Hij heeft het rijbewijs dus na 12 lessen en 1 keer examen gehaald.

Ik wil zelf natuurlijk ook al wat "ervaring" opdoen en dit doe ik maar door goed mee op te letten in de auto wat er allemaal gebeurt. Ook heb ik een G27, maar dit zal (denk ik) niet geheel aansluiten op "the real deal).

Ben zelf dan heel erg bijna 16 en mag dus aan theorie beginnen, maar als ik dan zoals vanmiddag weer zie dat zo'n sneuzeltje van 17 (ja, erg laconiek om te zeggen als iemand die nog 0 ervaring heeft), gewoon komt doorkarren met zijn Opel Astra terwijl hij moet stoppen. Ik zat gelukkig in een goed remmende GTI 5 met een goed oplettende vader, anders was het 100% zeker boem geweest. Dan denk ik ook wel 2x na of dit verstandig is. 8)7 Zeker als ik dadelijk die GTI mag temmen :+

Tja, zo wil ik niet achter het stuur zitten, het moet absoluut verantwoord zijn en ook dat mensen met 16,5 al op een tractor rijden. En dan geen kleine maar een Fendt 939 met 3 asser-trailer eraan voel ik me ook absoluut niet veilig. Ach ja, in België is het al helemaal drama, waar de ouders de kinderen les mogen geven, en zij kunnen het over het algemeen ook niet 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Destruction schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:38:
[...]
Een examen-examinator oordeelt heel anders dan een verleng-examinator zou moeten doen.
Ik blijf met de vraag zitten : Waarom?
Het enige wat ik lees is dat jij wilt dat er andere regels voor jou gelden, maar voor de rest lees ik eigenlijk geen reden.

Persoonlijk zie ik liever dat al die onzin-regels die jij Jan Zeik verwijt gewoon of helemaal geschrapt worden of gewoon voor iedereen gelden (waarbij mijn voorkeur uitgaat naar optie 1).
Ik blijf niet begrijpen waarom het anders zou moeten werken.
En zoals ik al eerder heb aangehaald moet die examinator ook bevoegd zijn om meerdere categorieën bij 1 kandidaat af te nemen, want ik neem daar niet meerdere dagen voor vrij zoals je zult begrijpen.
Is een mogelijke overweging om meerdere examens op 1 dag te doen, maar een andere mogelijke overweging is ook dat als het wettelijk verplicht wordt dat je baas je bijv verplicht een vrije dag moet geven voor zakelijk gebruik van een auto.
Die verleng-examinator moet het puur houden op beoordelen of een persoon veilig door het verkeer gaat, that's it.
Wederom, ik zie niet in waarom een gewone examinator op iets anders zou moeten letten.
[...]
Dus degene die geen eigen auto heeft (maar bijvoorbeeld een baan heeft waar hij/zij veel rijdt) die moet maar even een auto gaan huren? Ik denk niet dat dat een redelijke verwachting is, het CBR kan daar prima voertuigen voor aanschaffen. Dit dan meteen met dubbele bediening zodat men kan ingrijpen als het echt mis gaat.
Dus ipv dat enkelen hun eigen lasten dragen moeten er maar extra lasten bijkomen (auto's aanschaffen door CBR) die door iedereen betaald moeten worden?
Ik heb het over een wettelijke verplichting en als je die gaat doorvoeren dan verwacht ik dat er ook andere dingen mee gaan veranderen, bijv als jij zakelijk veel rijdt dan heeft jouw baas er belang bij dat jij je rijbewijs behoudt en dus kan er gesproken worden of je die auto waarmee je toch al zakelijk rijdt niet 1 dagje ook meegegeven kan worden voor examen.
Plus dat ik als extra voordeel zie dat "veel" mensen in hun normale auto kunnen afrijden, terwijl jouw optie altijd weer de "out" biedt van de wagen was anders / niet lekker.
Geef mij liever geen auto met een totaal vernaggelde koppeling omdat de vorige 20 kandidaten niet konden schakelen, geef mij liever maar mijn eigen auto waarvan ik weet hoe die reageert en waarvan ik (als het een leenauto zou zijn) wat kan oefenen en bijv de spiegels goedzetten etc.

Erg simplistisch voorbeeld : Waar moet iemand die regulier in een tesla rijdt mee afrijden? In een handgeschakelde auto zonder stuurbekrachtiging? En zonder te oefenen?
In principe moet die persoon in elke auto kunnen rijden, maar ik verwacht dat hij toch even een half uurtje rustig rijden nodig heeft om weer even te wennen aan hoe alles anders is dan in zijn tesla.
Mijn reguliere auto is een station en ik weet dan ook dat ik na mijn achterruit geen koffer meer heb, dus daar fileparkeer ik onbewust op, zet mij in een auto met een grote koffer en vraag mij na 5 minuten te fileparkeren en je hebt grote kans dat ik een inschattingsfout maak qua grootte van de auto.
Dat is ook exact de reden dat je in de auto van je rijschool moet afrijden, daarvan ken je de grootte zo ongeveer, daarvan ken je het gedrag zo ongeveer

En tja, dubbele bediening dat vind ik persoonlijk van dat kinderachtige gedoe.bij een verleng examen. Je hebt 4 jaar en 364 dagen een volmacht gekregen om zelfstandig zonder dubbele bediening te rijden, waarom zou je die volmacht voor 1 dag / examen intrekken?
kuusj98 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:58:
[...]
Ik wil zelf natuurlijk ook al wat "ervaring" opdoen en dit doe ik maar door goed mee op te letten in de auto wat er allemaal gebeurt. Ook heb ik een G27, maar dit zal (denk ik) niet geheel aansluiten op "the real deal).
G27 zei mij niets, dus ik ben maar even gaan googlen. Maar ik hoop niet dat je de volgende bedoelt : http://gaming.logitech.com/nl-nl/product/g27-racing-wheel
Want dat sluit inderdaad "niet helemaal" aan op de werkelijkheid (als je nog even daarlaat dat het een race-stuurtje zou moeten zijn etc zit je nog steeds met het feit dat je het enkel maar achter een monitor ziet en niet met 360 graden view)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Gomez12 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 00:13:
[...]

Ik blijf met de vraag zitten : Waarom?
Het enige wat ik lees is dat jij wilt dat er andere regels voor jou gelden, maar voor de rest lees ik eigenlijk geen reden.
Ik hoef geen aparte regels, al mogen ze dat rustig invoeren :+

Maar als jij in 5 jaar tijd ~250-300k km rijdt en dan ondanks een perfect examen zakt omdat je je handen niet op kwart voor 3 gehouden hebt, dan voel jij je dus niet genaaid?
Persoonlijk zie ik liever dat al die onzin-regels die jij Jan Zeik verwijt gewoon of helemaal geschrapt worden of gewoon voor iedereen gelden (waarbij mijn voorkeur uitgaat naar optie 1).
Ik blijf niet begrijpen waarom het anders zou moeten werken.
Zie bovenstaande.
Is een mogelijke overweging om meerdere examens op 1 dag te doen, maar een andere mogelijke overweging is ook dat als het wettelijk verplicht wordt dat je baas je bijv verplicht een vrije dag moet geven voor zakelijk gebruik van een auto.
Ja, want als elke werkgever voor elke werknemer 1 dag per jaar zonder auto zit, komt datzelfde bedrijf niet in de problemen. Je mist elke dag 1 bestuurder en 1 auto, ik ken veel bedrijven waarbij dat niet goed zou gaan, omdat een uitvallende chauffeur geen groot probleem is, maar een uitvallende auto wel.
Dus ipv dat enkelen hun eigen lasten dragen moeten er maar extra lasten bijkomen (auto's aanschaffen door CBR) die door iedereen betaald moeten worden?
Ik heb het over een wettelijke verplichting en als je die gaat doorvoeren dan verwacht ik dat er ook andere dingen mee gaan veranderen, bijv als jij zakelijk veel rijdt dan heeft jouw baas er belang bij dat jij je rijbewijs behoudt en dus kan er gesproken worden of je die auto waarmee je toch al zakelijk rijdt niet 1 dagje ook meegegeven kan worden voor examen.
Plus dat ik als extra voordeel zie dat "veel" mensen in hun normale auto kunnen afrijden, terwijl jouw optie altijd weer de "out" biedt van de wagen was anders / niet lekker.
Geef mij liever geen auto met een totaal vernaggelde koppeling omdat de vorige 20 kandidaten niet konden schakelen, geef mij liever maar mijn eigen auto waarvan ik weet hoe die reageert en waarvan ik (als het een leenauto zou zijn) wat kan oefenen en bijv de spiegels goedzetten etc.

Erg simplistisch voorbeeld : Waar moet iemand die regulier in een tesla rijdt mee afrijden? In een handgeschakelde auto zonder stuurbekrachtiging? En zonder te oefenen?
In principe moet die persoon in elke auto kunnen rijden, maar ik verwacht dat hij toch even een half uurtje rustig rijden nodig heeft om weer even te wennen aan hoe alles anders is dan in zijn tesla.
Mijn reguliere auto is een station en ik weet dan ook dat ik na mijn achterruit geen koffer meer heb, dus daar fileparkeer ik onbewust op, zet mij in een auto met een grote koffer en vraag mij na 5 minuten te fileparkeren en je hebt grote kans dat ik een inschattingsfout maak qua grootte van de auto.
Dat is ook exact de reden dat je in de auto van je rijschool moet afrijden, daarvan ken je de grootte zo ongeveer, daarvan ken je het gedrag zo ongeveer
Tja. ik heb er iets op tegen dat als een overheids orgaan iets verzint, dat de burger er maar voor moet betalen. We betalen al meer dan genoeg hier in Nederland.
En tja, dubbele bediening dat vind ik persoonlijk van dat kinderachtige gedoe.bij een verleng examen. Je hebt 4 jaar en 364 dagen een volmacht gekregen om zelfstandig zonder dubbele bediening te rijden, waarom zou je die volmacht voor 1 dag / examen intrekken?
Ik trek niks in, maar ik schuif een examinator de mogelijkheid onder z'n voeten om in te grijpen als desbetreffende kandidaat bij een verleng-examen gevaarlijk gedrag vertoont. Als jij immers elke 5 jaar opnieuw rij-examen wil doen, dan moet dat ook een rij-examen zijn. Niet aan de ene kant zeggen dat je een examen wil, maar aan de andere kant verklaren dat je dat niet wil.

Los daarvan, elke 5 jaar herexamen is grote onzin. Doe dat hooguit voor de eerste 5 jaar dat iemand een rijbewijs bezit. Genoeg mensen die slagen met nog wat zij-opmerkingen, na 5 jaar kun je dan eens peilen of die mensen de tips van de examinator destijds goed hebben opgepakt. Zoja, dan einde punten rijbewijs (5 jaar na behalen 1e rijbewijs), zonee? Dan houd je je punten rijbewijs en mag je na 5 jaar nog eens terug komen.

Buiten dat, we zijn met de techniek al zo ver.. Waarom geen kastje in de auto waar jij of ik je rijbewijs in kan steken, en dat dat kastje dan op een chip in je rijbewijs registreert hoeveel kilometers rij-ervaring je hebt? Geen GPS of niks voor nodig, er kan vast wel iets afgeleid worden vanaf de kilometerstand. RDW/CBR kan in je dossier zien of je regelmatig rijdt en hoeveel je rijdt, dan weten ze ook meteen wanneer ze te maken hebben met iemand die nooit rijdt, en als dat langer dan een X aantal jaren zo duurt, dan ga je die mensen eens benaderen dat ze al heel lang niet meer gereden hebben en dat het raadzaam is om eens wat rijlessen te nemen.

Met m'n laatste idee maak je het rijden zonder rijbewijs ook meteen een stukje moeilijker, want als je geen rijbewijs invoert in dat kastje zou je auto niet mogen starten.

We gaan trouwens al even behoorlijk off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Na de aflevering van gisteren is denk ik niet Jordi het probleem maar zijn maatje, die heeft echt psychologische hulp nodig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 23:17

AzzKickah

06-CENSORED

Quad schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:00:
Na de aflevering van gisteren is denk ik niet Jordi het probleem maar zijn maatje, die heeft echt psychologische hulp nodig.
Ja want die Jordy komt zo lekker helder en doortastend over? :D

Wat een stel dweeps zijn dat zeg :X Ongelooflijk. Hoe redden die zich als ze alleen zijn in een winkel en een mens begint tegen ze te praten bijvoorbeeld? :o :o :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

AzzKickah schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:14:
Hoe redden die zich als ze alleen zijn in een winkel en een mens begint tegen ze te praten bijvoorbeeld? :o :o :/
_O- _O-

Slippen vind ik wel een mooie optie, ik heb het zelf nog nooit gedaan, wel een keer gekregen maar geen gebruik van kunnen maken, terwijl het hier "bijna" om de hoek zit en ook al ruim verlopen is.

Koen vind ik wel terecht dat hij weer naar huis mocht, als hij zijn ego wat verminderd dan gaat het een stuk beter.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Pfft, die Liesbeth weet ook echt niet waar ze mee bezig is.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Ik kan die Jordy echt _niet_ uitstaan. Wat een verschrikkelijk naar ventje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Die Jordy wordt teveel beïnvloed door zijn schattige vriendje. Die vind ik nog een paar graden erger.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Nee die dingen die Jordy soms zegt.

- "Meestal doe ik maar wat in de auto."
- Een L en een R op z'n handen want "Ja dat vergeet ik soms."

Brrrrrrrrrr. Brr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mijn zusje wist tijdens rijlessen ook niet wat haar instructeur bedoelde met sla volgende kruising linksaf, ging ze wel eens rechts.

Kwestie wat linkshandigen wel eens hebben, maar moet je even doorheen komen en dan lukt het wel. Autorijden is een automatisme dat je moet ontwikkelen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Quad schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:23:
Die Jordy wordt teveel beïnvloed door zijn schattige vriendje. Die vind ik nog een paar graden erger.
Ik kan dit soort series echt niet kijken. Dat ze niet kunnen rijden en in paniek raken of whatever doen achter het stuur dat niet klopt, so be it. Alles moet geleerd worden en de een leert het snel, de ander misschien nooit.

Maar die stereotype irritante/domme/huismoeder/anders-geaarde/overmoedige types, godsamme wat een bagger tv zeg. :X :r

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
max schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:27:
[...]

Ik kan dit soort series echt niet kijken. Dat ze niet kunnen rijden en in paniek raken of whatever doen achter het stuur dat niet klopt, so be it. Alles moet geleerd worden en de een leert het snel, de ander misschien nooit.

Maar die stereotype irritante/domme/huismoeder/anders-geaarde/overmoedige types, godsamme wat een bagger tv zeg. :X :r
En toch kijk je _/-\o_

Eigenlijk mag niemand de weg weer op, toch sturen ze altijd iemand naar huis. Ze zouden allemaal gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LordSinclair schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:08:
[...]

En toch kijk je _/-\o_

Eigenlijk mag niemand de weg weer op, toch sturen ze altijd iemand naar huis. Ze zouden allemaal gezakt zijn.
Ik denk dat 70% van Nederland zou zakken als ze opnieuw rijexamen zouden moeten doen.
Om precies dezelfde redenen als de kandidaten. Alleen in mindere mate.
Ze zijn vergeten waar spiegels voor zijn; Maximum snelheid is niet voor hun weggelegd. Makkelijk afgeleid door telefoon of passagiers, of gewoon doordat ze iets stoms doen door stress.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wat ik gisteren vooral schokkend haast vond, was de bevestiging dat als je meer dan, zeg, 3 keer examen moet doen voor je past slaagt, je eigenlijk niet achter het stuur van een auto hoort. Zowel Jordy als de Oekraïense dame hadden 7 of 8 keer examen moeten doen voor ze pas geslaagd waren, maar om nou te zeggen dat ze kunnen rijden... :N Hoewel die Oekraïense tijdens haar examen wel veel beter reed en zowaar boven de 50km/u uit kwam. Ik vond voor de verandering dat Tom ook een keer goede les gaf, ze leerde eindelijk dat zij controle over een auto heeft en niet andersom (wat echt haar probleem is).

Jordy en z'n maatje (zou het eigenlijk een setje zijn?), die moeten gewoon lekker de auto laten staan, die gast snapt echt niet hoe je moet rijden. Idem voor Liesbeth trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RocketKoen schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat 70% van Nederland zou zakken als ze opnieuw rijexamen zouden moeten doen.
Om precies dezelfde redenen als de kandidaten. Alleen in mindere mate.
Ze zijn vergeten waar spiegels voor zijn; Maximum snelheid is niet voor hun weggelegd. Makkelijk afgeleid door telefoon of passagiers, of gewoon doordat ze iets stoms doen door stress.
Veel mensen zouden inderdaad zakken, maar op maximumsnelheid lijkt me een beetje onnodig, ook afleiding kun je wel een uurtje negeren. Het zal meer het kijken (spiegels inderdaad, die poppenkast tijdens het examen vervang je later door ervaring), te hard over kruisingen rijden etc.

/▌

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste