Ik heb het hele seizoen gekeken. Doorgestoken kaart was het niet, tenminste, beide finalisten reden nog net zo belabberd als aan het begin. Wat mij dit jaar echt is tegengevallen, is dat het hulp deel compleet naar de achtergrond is verdwenen. De finalisten hadden beiden duidelijk hulp nodig, wouden ze überhaupt veilig kunnen rijden. Vooral van Benjamin (de enige man dit jaar) ben ik serieus geschrokken. Die gast kan echt wel rijden, maar had geen beheersing en liet zicht overduidelijk leiden door emotie (vooral frustratie), waardoor hij telkens weer gevaarlijk deed. Die jongen had bovendien behoorlijk extreme claustrofobie (in één situatie was hij echt bang, dat was niet meer te spelen).
M'n vriendin (zij is afgestudeerd pedagoog en tegenwoordig schoolpsycholoog voor extreem moeilijk opvoedbare kinderen) en ik hadden beiden het gevoel dat die jongen echt mentale hulp nodig heeft, niet alleen voor het rijden, maar voor alles in z'n leven. En dat is compleet genegeerd, terwijl juist bij BNN dergelijke problemen wel aangepakt werden.
Bovendien kon de kandidaat die de meeste vooruitgang had geboekt in de eerdere seizoenen nog een auto winnen, maar dat is ook afgeschaft en ging de finale niet meer naar Parijs maar naar Amsterdam.
Het is duidelijk dat RTL het budget flink heeft teruggeschroefd en het programma vooral lekker sensationeel is gemaakt. Jammer...
Verder vond ik bepaalde commentaren wel een beetje flauw. Bijna alle kandidaten hadden problemen om een BMW in z'n achteruit te krijgen. Nu heb ik zelf heel wat jaartjes in een vergelijkbare BMW gereden en weet dat die dingen niet de makkelijkste bak hebben om in z'n achteruit te zetten. Vooral als niet gewend bent dat je even door een blokkeerpal moet drukken. Ik heb daar in het begin ook mee zitten kutten. En parcours die echt te krap zijn. Maar goed, het is ook vooral om te kijken hoe ze op moeilijke situaties reageren (duw je gewoon door, of stop je en neem je de rust om het op te lossen).
Ik ben benieuwd of een nieuw seizoen volgend jaar mij nog zou kunnen boeien...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier