pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:
  • 105.745 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet je proberen. Normaal gesproken werken ze vrij precies qua waardes.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 13:27
Piliv is visueel wel mooi. Lekker symmetrisch. Zou je een heel leuk logo mee kunnen maken :) Misschien is Pilif nog wel beter? (spreekt het uit als Pai Laif)

[ Voor 26% gewijzigd door perpixel op 31-07-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd :)
Promy schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:13:
op het moment dat de sensor (van de aldi) iets doorstuurt dan zie ik op regelmatige afstanden grotere pulsen langskomen (>2000) Is dit dan goed? (de nodige componenten voor de filter komen morgen ergens aan, dus ik kan ze morgenavond solderen)
Ja

[ Voor 90% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
voordat ik het verkeerde bestel:
(heb niet zo veel ervaring met dit soort onderdelen bestellen)
het solderen is geen probleem.

klopt dit een beetje?
15µF
6.8kΩ
15kΩ
SN74HC14N
LM358P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, bedenk wel dat ik tot nu toe de enige ben (zover ik weet) die deze filter heeft getest. Hier werkt het super, maar ik zou graag meer testers willen. Dat je het weet.

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 18:41
thedon46 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:42:
voordat ik het verkeerde bestel:
(heb niet zo veel ervaring met dit soort onderdelen bestellen)
het solderen is geen probleem.

klopt dit een beetje?
15µF
6.8kΩ
15kΩ
SN74HC14N
LM358P
Volgens mij mis je nog de Schmitt-triggers. Of is dat gewoon de pootjes van de SN74HC14N met elkaar verbinden?

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 31-07-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 09:50

GateKeaper

#1 Procastinator

Is er al een naam gekozen? Suggestie: contropi als in "control pi / pi control". De .org en .com zijn net als de .nl en .eu nog beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

pacificocean schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:03:
Volgens mij mis je nog de Schmitt-triggers.
Daarnaast was er iemand die een zelf een aangepast schema aanraadde:
BenPi schreef op zondag 28 juli 2013 @ 23:14:
PS: Om hardwarematig helemaal goed te doen moeten de niet gebruikte ingangen van de sn74hc14 vast gepint worden aan massa of aan de VCC !
De uitgang van de LM358 kan 5V worden , en zodoende ook de ingang van de eerste smitt trigger.die max 3.3 V mag hebben (VCC= 3.3V). Er zal een clampstroom van 20mA kunnen lopen.
Ik zou een weerstand van bijv 1k in serie plaatsen. Maakt voor de werking niets uit.
Wellicht zinvol in overweging te nemen of een aangepast schema te maken indien dat beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 21:34
Leuk project lijkt me dit. Ben het al vanaf het begin aan het volgen maar sommige dingen zijn nog abracadabra voor me. :-) Wat ik me afvraag is of het tzt de homewizard kan vervangen?

MhzPi is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pacificocean schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:03:
[...]

Volgens mij mis je nog de Schmitt-triggers. Of is dat gewoon de pootjes van de SN74HC14N met elkaar verbinden?
Die schmitt-triggers zitten in de hex-inverters.
GateKeaper schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:13:
Is er al een naam gekozen? Suggestie: contropi als in "control pi / pi control". De .org en .com zijn net als de .nl en .eu nog beschikbaar.
Nope, ik ben nogal kritisch. :P En zeg nou zelf. Een echt pakkende (nog niet gebruikte naam) is nog niet langsgekomen.
Anoniem: 159710 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:40:
Wellicht zinvol in overweging te nemen of een aangepast schema te maken indien dat beter is?
Klopt, maar zodra ik zelf alle onderdelen binnen heb, zal ik het een en ander doormeten en wat videotjes maken. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de schmitt-triggers kapot gaan. De RPi loopt zelf geen gevaar aangezien die schmitt-triggers op 3.3v worden aangesloten.
Grim20 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:10:
Leuk project lijkt me dit. Ben het al vanaf het begin aan het volgen maar sommige dingen zijn nog abracadabra voor me. :-) Wat ik me afvraag is of het tzt de homewizard kan vervangen?

MhzPi is dat wat?
Het vervangen van HomeWizard zou op de langere termijn moeten kunnen, maar daarvoor moeten er Tweakers zijn die op de eerste plaats zin hebben in het maken van verschillende GUIs.

Zelf dacht ik nog aan PiCasa, maar ja, dat kennen we allemaal al ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 13:27
Ik moet zeggen dat ik Pilif best goed vind, maar zal het bij jullie laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
ControlPi
RF2Pi
Pi4Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
perpixel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:28:
Ik moet zeggen dat ik Pilif best goed vind, maar zal het bij jullie laten liggen.
Pilif is wel een van de betere ja :)

Laten we tot eind van de week inventariseren. Dan zal ik een top 5 samenstellen en dan kan iedereen via een PM aan mij stemmen :*) Of er moet een geniale naam eerder komen....

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
omdat er nog wat onduidelijkheid was over het filter heb ik nog even een topic geopend bij de electronica buren.

misschien dat hun nog ideen hebben voor verbetering d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thedon46, zou je duidelijk kunnen maken in dat topic dat ik het schema ontworpen heb. OpenSource dingen zijn vrij bruikbaar, maar wel met credits. Ook weet ik niet wat er niet ideaal aan is buiten de verbinding tussen de opamp en de schmitt-trigger?

Daarnaast is hier ook al een uitgebreid discussie geweest over de filter.

[ Voor 46% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
tuurlijk geen probleem!

edit: heb er zelf geen kaas van gegeten maar wil graag het beste filter wat er is :P

wist niet van de ontwikkeling van het filter....credits aan de maker natuurlijk

[ Voor 95% gewijzigd door thedon46 op 31-07-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig dat je al iets beter wilt zonder deze eerst getest te hebben :/

Het is wel goed om op te merken dat ik deze filter al een week of 2 heb draaien in een Arduino toepassing. Je statement dat hij alleen voor de RPi zou zijn klopt dus niet. Hij hoort gewoon overal bij te werken.

[ Voor 59% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@Bikkel70
Socket werkt inmiddels. :)
Je hebt de uitgebreide versie nog niet beschikbaar?
Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Windows clients zijn nu ook gefixed. Deze werken dus prima :)

Wat dachten jullie van pilight?

pi - Light (als in licht van een lamp, opendoen van gordijnen, zonneschijn)
pi - Light (als in weinig moeite)
Ook geassocieerd naar twilight (schemering)

En dan als ondertitel:
Home ambiance made easy

[ Voor 67% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2013 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 22:05
...
Home ambiance made easy as Pi

@Ben : Je bedoeld voor op de Rpi ? Zal ik straks wel even maken.

V3 staat er inmiddels op : http://www.digiweert.nl/raspdemo/RaspdemoV3.tar.gz

[ Voor 83% gewijzigd door Bikkel70 op 01-08-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:33:
Of er moet een geniale naam eerder komen....
Als het aan mij ligt, dan is die er nu met pilight :) Mee eens? Zo ja, kom dan maar op met die logo's en dan zal ik de domeinen registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-04 15:29
Ik heb voor mijzelf een kleine PCB ontworpen voor het filter, zouden er meer mensen eventueel geinteseerd zijn in die PCB? (Is wel allemaal SMD, met uitzondering van de 3 connectors.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja zeker, kan je het ontwerp plaatsen?

In de TS een klein uitleg toegevoegd over GPL met daarin de verplichting van openbaarmaking en het verlenen van credits die dit met zich meebrengt.

[ Voor 70% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
paul999999 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:15:
Ik heb voor mijzelf een kleine PCB ontworpen voor het filter, zouden er meer mensen eventueel geinteseerd zijn in die PCB? (Is wel allemaal SMD, met uitzondering van de 3 connectors.)
ik was zelf ook al beetje aan het kijken naar zoiets, heb wel interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 13:44

oZy

Ik denk dat je uiteindelijk wel naar een pcb voor dit project toe gaat.. misschien is het handig om met het oog op de allround domotica toepassing om in zo'n pcb ontwerp gelijk rekening te houden met de zender/ontvanger, aansluiting van een slimmemeter (gebruikt ook een paar van de hex inverter), en bijv. een tempsensor in het kastje (omdat het kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oZy, daar dacht ik ook al aan. Er moet echt snel een website komen zodat we zulke dingen in aparte forum topics kunnen bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
CurlyMo schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:18:
Ja zeker, kan je het ontwerp plaatsen?
Uiteraard, zodra ik morgenavond in Rotterdam ben post ik het op github. Kan er vanaf hier helaas niet bij mijn desktop.

EDIT: Je disclaimer op de eerste pagina klopt trouwens niet, het hoeft enkel openbaar gemaakt te worden indien het daadwerkelijk verspreid wordt. Pas je voor jezelf iets aan, hoeft het openbaar gemaakt te worden.

[ Voor 28% gewijzigd door paul999 op 01-08-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 26-05 18:41
Volgens mij is het ook wel handig om een IR ontvanger toe te voegen zodat hij ook met een IR afstandsbediening te bedienen is. Zijn jullie overigens bekend met: http://www.nodo-domotica.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@paul999999

Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mooi initiatief, maar waarom sluiten jullie je niet aan bij een GoT project als deze: Domoticz - Open source domotica systeem
Werkt ook met RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Danot, die vraag is al eerder gesteld met het antwoord:
CurlyMo in "Betaalbare en modulaire domotica via de Raspberry Pi (€ 10)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oZy schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:31:
Ik denk dat je uiteindelijk wel naar een pcb voor dit project toe gaat.. misschien is het handig om met het oog op de allround domotica toepassing om in zo'n pcb ontwerp gelijk rekening te houden met de zender/ontvanger, aansluiting van een slimmemeter (gebruikt ook een paar van de hex inverter), en bijv. een tempsensor in het kastje (omdat het kan).
Ik hoop ook dat hij op de Raspberry Pi past als je een case gebruikt net zoals RaZberry Pi of via USB maar ik schat de kans op USB klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@*geanonimiseerd*, dat zou ook mijn doel zijn. Misschien moet het wel lukken, want het hoogste onderdeel is de LAN poort. Als alle onderdelen "op de kop" worden past gemaakt in de richting van de PCB van de RPi zelf, dan moet het wel lukken. De zender is volgens mij het hoogste onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
Anoniem: 159710 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:28:
[...]

Ik hoop ook dat hij op de Raspberry Pi past als je een case gebruikt net zoals RaZberry Pi of via USB maar ik schat de kans op USB klein.
zou zoiets niet werken mischien dan? misschien nog even zorgen met wat elektrische componenten dat de stroom klopt
USB naar Seriel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
CurlyMo schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:30:
@*geanonimiseerd*, dat zou ook mijn doel zijn. Misschien moet het wel lukken, want het hoogste onderdeel is de LAN poort. Als alle onderdelen "op de kop" worden past gemaakt in de richting van de PCB van de RPi zelf, dan moet het wel lukken. De zender is volgens mij het hoogste onderdeel.
je kan hem toch ook 'op' de behuizing maken? en anders misschien een andere deksel erop maken die hoger is. je moet ook aan je warmte denken, weet niet of alle componenten daar even goed tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thedon46 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:35:
Je moet ook aan je warmte denken, weet niet of alle componenten daar even goed tegen kunnen.
Maak je daar maar niet zo druk om.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Is het een idee om dat PCB ontwerp zo te maken dat men ruimte heeft voor eventueel een paar levelshifters /buffers voor I2C en SPI en serieel .
Misschien de basis online zetten zodat er individueel aanpassingen gedaan kunnen worden en zodoende een universeel ontwerp te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn geval heb ik ook een verbinding met relays om een omgebouwde verlengsnoer te kunnen bedienen. Kan dat ook :)

Nog feedback op de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
BenPi schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:57:
Is het een idee om dat PCB ontwerp zo te maken dat men ruimte heeft voor eventueel een paar levelshifters /buffers voor I2C en SPI en serieel .
Misschien de basis online zetten zodat er individueel aanpassingen gedaan kunnen worden en zodoende een universeel ontwerp te krijgen ?
De PCB is ontworpen in eagle, dus uitbreidingen kunnen altijd eraan gedaan worden. Enige puntje is dat de PCBs welke ik zelf besteld heb (En er nog een aantal van overhoudt doordat itead er standaard 10 levert) zit dat dan niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er moet sowieso eerst eens wat meer ervaringen met de filter worden opgedaan. Een beta batch is dus alleen maar meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thedon46 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:34:
[...]

zou zoiets niet werken mischien dan? misschien nog even zorgen met wat elektrische componenten dat de stroom klopt
USB naar Seriel
Dat is ongeveer de FTDI TTL-232R-RPi. Ik ben nu zo ver dat ik weet dat de RFXCOM ook een USB naar serieel chip aan boord heeft. Zie hier. Maar ik zou echt niet weten of een soortgelijke chip (FTDI RPI-Serial Hub Module) ook zou werken voor dit project, maar lijkt me dat het mogelijk moet zijn net als bij de RFXCOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@*geanonimiseerd*, zelf heb ik al een prima P1 poort log oplossing draaien hier via een hex-inverter (net als oZy trouwens). Dezelfde hex-inverter / schmitt-trigger die nodig is voor de low-pass filter. Dat was ook waarom oZy opperden om een aanvullende aansluiting te maken voor de P1 poort. Ik zal binnenkort een kijken of ik mijn P1 poort code om kan zetten naar C en hem dan koppelen aan deze code.

Zie deze post: CurlyMo in "Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@Bikkel70 / CurlyMo
Schijnbaar heb ik toch niet goed gekeken. Socket versie werkt nog niet bij mij. :?
Als ik met Putty /usr/lib/cgi-bin/demo.cgi start krijg ik de foutmelding "no such file".
Met "Python /usr/lib/cgi-bin/demo.cgi" geen foutmelding en dan wel de json data te zien.
Maar nog geen verbinding met de html pagina -> status "Not Connected".
Met de file demo.cgi van de shared memory versie gaat het wel helemaal goed.
Alle rechten staan op 0777

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bikkel70 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:47:
Ik heb de demo die ik gemaakt had voor de RPi aangepast. Er staat nu ook een versie bij die over een TCP socket communiceert. Hij staat hier : http://www.digiweert.nl/raspdemo/RaspdemoV2.tar.gz

Is nog niet perfect. Dit zijn mijn eerste brouwsels in Python, en ik moet erg wennen aan de syntax :X . Ik hou het voortaan gewoon bij C denk ik.
Nu nog aanpassen aan de json structuur van CurlyMo. Daar begin ik aan als ik m'n 433Mhz setje binnen heb.
De socket versie was nog niet aan mijn code gekoppeld. Daar was hij nog mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Het gaat er nu alleen om om de demo standalone te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
@CurlyMo Wat is de spacing van de headers op de ontvanger? Dan kan ik kijken of ik iets kan maken om hem direct op de PCB aan te sluiten. Mijn setje is helaas nog onderweg, dus ik kan hem nog niet opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standaard gaatjesbord / breadboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
2.54 mm / 0.1 inch

[ Voor 50% gewijzigd door BenPi op 02-08-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Ben, ik snap er niks van. Hier even geprobeerd met de scripts uit de archive en het werkt gewoon.

Weet je zeker dat het cgi script execute rechten heeft ? Wat doet ie met "sudo /usr/lib/cgi-bin/demo.cgi" ?
Kun je server.py wel direct uitvoeren, of moet je hiervoor ook python ervoor zetten ?

Ik zie wel dat ik nu de verkeerde key's stuur vanuit de server :( zal ik straks even aanpassen. Maar dit heeft niets te maken met jouw probleem .

[ Voor 20% gewijzigd door Bikkel70 op 02-08-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Ik kom niet verder. :'(

Moet er iets ingesteld worden bijv hostnaam / ipnummer ?
Kan de python versie invloed hebben? Hoe te checken welke versie?
Wat doe ik fout? :?
Tja, SW is niet mijn sterkste kant.
Ben

[ Voor 83% gewijzigd door BenPi op 02-08-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Maar als je 'm via 'python /[cgipath]/demo.cgi aanroept werkt 't wel toch ?
En de shmmem versie werkt wel...

Python versie opvragen : python -V

Ik gebruik zelf 2.7.3

Aangepast versie staat er weer op :www.digiweert.nl/raspdemo/RaspdemoV4.tar.gz. Hierin zijn de key namen gefixed en kun je vanuit de demoserver ook eigen tekstberichten sturen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bikkel70 op 02-08-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Dit komt via Putty:
root@raspberrypi:~# python /usr/lib/cgi-bin/demo.cgi
Content-type: text/html

{"Status": "Connected", "jTempK": "19.85", "jTempH": "22.94", "R1": 1, "jTempS": "17.26", "D4": 0, "D5": 0, "D2": 1, "D3": 0, "D1": 1}

root@raspberrypi:~#

Maar op de html krijg ik bij status de melding "Not Connected"

Ik heb ook Python 2.7.3
Misschien dat Java geinstalleerd moet worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BenPi, kan je de [ code ] tags gebruiken? Dat leest makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Nee, heeft niets met java te maken. in de eerste regel in het script
code:
1
 #!/usr/bin/env python

laat het script zien hoe ( met welk programma ) het uitgevoerd moet worden. De webserver roept ook niet eerst python aan, maar direct het script wat dan op deze manier weer wel automatisch wordt uitgevoerd door de python interpeter. Het shm cgi script werkt wel, dus weten we ook dat het de parser goed aanroept met deze methode. Moet dus iets anders zijn.. moet er even over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Moet er rechten/own ingesteld worden voor de webserver ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Als je ze al hebt ingesteld op 777 mag iedereen alles doen volgens mij. Maar nogmaals de vraag : Hoe start je de server ? met of zonder python ervoor te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
met python ervoor.
de rechten zijn 0777 voor server.py.

Als ik server.py start vanuit WinSCP met "uitvoeren eigen opdracht" komt de volgende foutmelding:

De opdracht '"./server.py"'
gaf foutcode 127 terug, samen met de foutmelding
/usr/bin/env: python
: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Leten we het even bij putty houden.. gebruik ik zelf ook.
Wat gebeurd er als je in putty het volgende uitvoert ?
code:
1
 /usr/bin/env python

en als dat python niet opstart misschien :

code:
1
 /bin/env python

[ Voor 21% gewijzigd door Bikkel70 op 02-08-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Dan krijg ik :

Python 2.7.3 (default, Jan 13 2013, 11:20:46)
[GCC 4.6.3] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>

[ Voor 73% gewijzigd door BenPi op 02-08-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Dan is dat het probleem... het script kan de python interpeter niet vinden. welk OS gebruik je op de Pi ?
Vreemd dat de shm versie wel werkt trouwens... die doet precies het zelfde namelijk

[ Voor 29% gewijzigd door Bikkel70 op 02-08-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op XBian:
code:
1
2
3
4
5
6
root@pi:~# /usr/bin/env python
[GCC 4.6.3] on linux2
>>>
root@pi:~#

[ Voor 40% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
[Code tag] howto waar te vinden?

@Bikkel70 We tikten tegelijk.
Er was een wijziging

[ Voor 72% gewijzigd door BenPi op 02-08-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Gevonden: ;)
Nu dus in leesbare taal:

code:
1
2
3
4
5
root@raspberrypi:~# /usr/bin/env python
[GCC 4.6.3] on linux2
>>>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Ok.. dat werkt dus wel. hoe staan de rechten op de demo.cgi script ?.. zet die anders eens op 777

Oh... ennuh start de server eens zonder python ervoor .. werkt dat ?

[ Voor 26% gewijzigd door Bikkel70 op 02-08-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Rechten op demo.cgi zijn 0777

code:
1
2
3
 root@raspberrypi:~# server.py
-bash: server.py: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 15:07
BenPi schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:25:
Rechten op demo.cgi zijn 0777

code:
1
2
3
 root@raspberrypi:~# server.py
-bash: server.py: command not found
uitvoeren als:
[code]
# python server.py
[/code]
of
[code]
]# ./server.py
[/code]

zie net, dat je dat al gedaan had.... :O

[ Voor 11% gewijzigd door chrisO op 02-08-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@Bikkel70

Ik heb voor de test de eerste demo.cgi van 15-7-2013 1209B in shmem omgenoemd naar demoOK.cgi
Deze staat samen met een nieuwere demo.cgi in de map /usr/lib/cgi-bin/
de rechten zijn allemaal 0777
De oude gaat altijd goed, de anderen gaan steeds fout.zie onder:

1e:
code:
1
2
3
4
5
 root@raspberrypi:~# /usr/lib/cgi-bin/demoOK.cgi
Content-type: text/html

{"Status":"Server Offline"}

en de anderen:
code:
1
2
3
root@raspberrypi:~# /usr/lib/cgi-bin/demo.cgi
: No such file or directory

Het lijkt dat er in de demo.cgi file iets is gewijzigd wat niet goed gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door BenPi op 02-08-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Laatst online: 24-05 22:21
Leuk project! Ik ga het eens in de gaten houden voor na mijn afstuderen, dan kan ik wellicht ook een bijdrage leveren en ga er iig mee experimenteren :)

Vind alleen je verhaaltje in de TS een beetje verwarrend, ik zou dat wat verduidelijken, vooral ook voor beginners zodat de (hardware)architectuur wat makkerlijk te begrijpen is.

Gaat dan met name om dit stukje:
Een van de hoofd mogelijkheden van dit programma is de mogelijkheid om één centrale server te hebben en meerdere clients. Stel nu dat je op zolder onvoldoende bereik hebt met je RPi op de begane grond. Hiervoor zet je een node op zolder die zich zelf verbind met de server op de begane grond. Alle codes die de clients ontvangen worden vervolgens doorgestuurd naar de daemon. Alle te verzenden codes worden door de [b]server[mp /b] doorgestuurd naar de clients waardoor je altijd door het hele huis dekking hebt.
Het lijkt me goed om duidelijk(er) te specificeren welke functie(s) en aansluitingen aanwezig zijn op de onderdelen.

Voorzetje (niet noodzakerlijkerwijs 100% correct, omdat het me nog niet helemaal duidelijk is wat welke functie vervult in het verhaal):

1. Een node is een eenheid, punt in het netwerk en kan een verzendend en/of ontvangend device zijn (RPi / Arduino / Sensor / Actuator). Verzenden en/of ontvangen kan over verschillende fysieke transportlagen ( Ethernet / Wifi / 433 Mhz) en verschillende protocollen.
2. Op een node kan een server en/of client draaien (als de node een RPi / Arduino / PC betreft).
3. Een server kan zowel verzenden als ontvangen over ... transportlaag(en) (Ethernet / 433MHz) / protocol(len)
4. Een client kan alleen verzenden of ontvangen over ... transportlaag(en) / protocol?
5. De daemon is de centrale node in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
@Bikkel70

Gevonden !!! >:)
In de demo.cgi file staat een spatie achter import time. :>
Nadat ik die verwijderd heb en gesaved werkt de webserver.
Kan nu verder met eigen plattegronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
_/-\o_ Pfffff gelukkig.. kan ik met een gerust hart op vakantie gaan :P

Snap nog steeds niet waarom dit bij mij wel werkt, maar ja..

Ik lees over een paar weken wel weer hoe het project ervoor staat. Ik hoop dat je nu wat kunt experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thedr, een cliënt is eigenlijk opnieuw een daemon, maar die alles synchroniseert met een "hoofd daemon", oftewel de server. Als de cliënt ontvangt dan stuurt hij dit door naar de server, en de server verspreid dit weer onder alle daemons. Als de cliënt verzend, dan stuur hij door door naar de server en de server verspreid dit weer onder alle andere cliënt enz. En aangezien de daemon ook degene is die de daadwerkelijke codes verzend en ontvangt, kan je dus makkelijk je hele huis dekking geven.

Zodra ik de video's online kan plaatsen wordt alles denk ik wel duidelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
@Bikkel70: ik ben aan het proberen de code van de socket server te begrijpen, beetje per beetje lukt dat (beetje noob in python)...

Heb ik het goed voor dat het voorbeeld eigelijk nergens echte data gaat zoeken? Dat van de temperaturen is duidelijk (random), maar heb ik het goed dat de status eigenlijk ook door het javascript wordt bepaald?

Om dus correcte info erin te steken moet je:
- het deelteje van de temps waar random.random staat vervangen door de correcte uitlees routine
- ask_state() aanpassen om de juiste info te verkrijgen (en eventueel ook ask_door)

klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Ik heb het vermoeden dat Bikkel70 op vakantie is.
Misschien iemand anders die het ook begrijpt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Goed dat ik niet de enige ben ;) die het niet helemaal doorheeft (is damn warm om te denken...)
mijn grootste vraag is waar de input voor ask_door() ==> raw_input(...) en ask_state ==> raw_input(...) vandaan komt.
Als ik het goed voorheb dan vereist dit commando immers een feedback van de user...

hiernaast ben ik ook niet helemaal mee waar de temperaturen worden aangeroepen (main loop roept nergen Temperature aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 02-08-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
Promy,

Ben nog net thuis....

Dit was oorspronkelijk bedoeld als voorbeeld om aan te tonen hoe je actuele data van je domotica project live kunt tonen op een eigen webpagina. Het klopt dat het server gedeelte nu input vraagt aan de gebruiker i.p.v. zelf naar data te zoeken. Ik wilde immers eerst het principe tonen. Ik heb het in python gemaakt, maar dit hoeft dus niet perse. Dit is m'n eerste python programma, ben meer thuis in C.

Voor een eigen toepassing zou je dus de server zelf moeten schrijven ( of mijn code aanpassen natuurlijk ).de temperatuur waarden worden in een aparte thread gevuld. Deze draait parallel aan de main loop ( net als het socket gedeelte trouwens.)

De webpagina vraagt om nieuwe statussen door het cgi script aan te roepen. Dit cgi script opent vervolgens een socket naar de server die op zijn beurt de actuele data als json string doorstuurt. Het cgi script retourneert deze dan 1 op 1 naar de webpagina. Deze Json wordt geparsed door een stuk JavaScript welke dan de juiste informatie weergeeft op de webpagina.

Na de vakantie ga ik aan de slag met de data van CurlyMo. Dan zal wel e.e.a. automagisch verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk nieuwe onderdelen binnen voor de low-pass filter. Ik zal morgen wel even het eerste filmpje maken om de basis te tonen. Simpel zenden en ontvangen. Met daarbij een voorbeeld met en zonder low-pass filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Bikkel70 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 23:49:
Promy,

Ben nog net thuis....

-knip-
Ok, dan begrijp ik heb goed ;) (zou het wel nooit zelf kunnen schrijven! super!)
Uit nieuwsgierigheid: Als het dit script is die draait op jouw website, waar haalt ie da de user input? ik vermoed immers dat je niet getalletjes zit in te tikken iedere keer iemand de site draait >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
Mijn (in progress) PCB is hier te vinden, ik ben momenteel nog wat bezig hem aan te passen om ervoor te zorgen dat zowel een ontvanger als zender erop geschoven kan worden.

Ik heb trouwens nu eindelijk ook mijn nieuwe zender/ontvanger binnen. Klopt het dat er nog een externe antenne nodig is voor deze? Die zat er bij mij niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
ziet er al aardig uit dat PCB, zou wel mooi zijn als het helemaal compleet is met zender en ontvanger inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Antenne is waarschijnlijk niet nodig, ik zal dat nog even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
Ik zal, denk ik, iets fouts doen. Wanneer ik mijn receiver aansluit op +5v, mijn data port op GPIO #18, krijg ik in mijn dmesg alleen lirc_rpi: Buffer overrun te zien. Dit lijkt me niet te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat is niet goed. Kijk even of je de pinnen van de lirc_rpi module goed ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
jep, gebruikte
code:
1
modprobe lirc_rpi gpio_in_pin=18 gpio_out_pin=17 debug=1
Als ik de debug=1 weglaat, komt het er ook niet meer bij (En kan ik wat ik met mijn zender zend, ontvangen. Nu is kijken of ik mijn impuls setje werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een 4 tal video's toegevoegd aan de openingspost met wat voorbeelden van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
Ik heb het hier nu ook met een kaku setje werkend (Mijn goedkope impuls setje was ondertussen overleden door een schroevendraaier...), wel last van een hoop ruis inderdaad (Krijg o.a. deze foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
[Aug  3 16:44:22] 433-daemon: DEBUG: called sartano parseBinary()
433-daemon: json.c:976: emit_value: Assertion `tag_is_valid(node->tag)' failed.
[Aug  3 16:44:22] 433-daemon: DEBUG: default freq of the lirc_rpi module set
[Aug  3 16:44:22] 433-daemon: DEBUG: deinitialized lirc_rpi module
[Aug  3 16:44:22] 433-daemon: DEBUG: removed stale pid_file /var/log/433-daemon.pid
, maar ik zag dat er al een issue over was op github).

Het PCB ontwerp is, zover ik op dit moment kan zien, af, ik moet nog alleen even de juiste maat voor de condensator opzoeken die ik heb besteld. Misschien is het slim om nog een kleine condensator over +3.3V/GND te zetten bij de ICs, het is vrij normaal om die erbij te zetten. CurloMo, heb jij nog voorkeur voor tekst op de PCB erbij?
Dit is op het moment de PCB:
Afbeeldingslocatie: http://www.sohier.me/pilowpass.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

paul999999 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 15:03:
Nu is kijken of ik mijn impuls setje werkend kan krijgen.
Het Sartano protocol wat al ondersteund wordt door dit project is slechts een kleine variatie op het Impuls (Action) / SelectRemote (Blokker) protocol. Moet dus wel te doen zijn, heb mijn Impuls setje klaar liggen om te testen zodra ik mijn zender en ontvanger met jumper wires ontvang via Ebay.

Ik las hier dat iemand (volgens mij ben jij dat) hem zelfs met het Sartano protocol aan te gang kreeg door alleen ID 1 te gebruiken en alleen met unit ID 1. Alleen was aan en uit dan omgekeerd. Heb je er rekening mee gehouden dat je binair naar decimaal moet omzetten? 00001 A is dus ID 1, 00010 B is dus ID 2, 00100 C is dus ID 4 - zo hoef je niet te bruteforcen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
Anoniem: 159710 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 19:03:
[...]

Het Sartano protocol wat al ondersteund wordt door dit project is slechts een kleine variatie op het Impuls (Action) / SelectRemote (Blokker) protocol. Moet dus wel te doen zijn, heb mijn Impuls setje klaar liggen om te testen zodra ik mijn zender en ontvanger met jumper wires ontvang via Ebay.

Ik las hier dat iemand (volgens mij ben jij dat) hem zelfs met het Sartano protocol aan te gang kreeg door alleen ID 1 te gebruiken en alleen met unit ID 1. Alleen was aan en uit dan omgekeerd. Heb je er rekening mee gehouden dat je binair naar decimaal moet omzetten? 10000 (a) is dus ID 1, 01000 (B) is dus ID 3, 001000 (C) is dus ID 8 - zo hoef je niet te bruteforcen.
Nee, dat was ik niet (Had het tot op heden niet geprobeerd, ik gebruikte mijn impuls setje ooit om wat cameras te schakelen in een babykamer), echter is mijn schakelaar overleden, dus kan het nu helaas ook niet voor je meer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
ivm het schema van de low-pass filter: moet de 74hc14D op 3.3V aangesloten worden, of mag deze ook op 5V aangesloten worden?
en de LM358N: is deze op 5V of 3.3V aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De schmitt-trigger moet op 3.3v, de opamp op 5v

Qua tekst zou ik graag CurlyMoo veranderd willen zien in CurlyMo
Daarnaast zou ik PI weghalen aangezien hij gewoon met alle interrupt ondersteunende apparaten werkt (zoals een arduino).

Die sartano (Elro) bug was al bekend ja, maar heb die apparaten zelf niet dus kan het zomaar fixen. Graag zou ik hier wat hulp bij willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
Heb de tekst aangepast, en nog wat andere kleine dingen toegevoegd/aangepast. PCB wordt ongeveer 30x45mm, wat precies past binnen de 5x5cm prototype pcb service van itead. Qua breedte kan het eigenlijk niet smaller vanwege de grote van de receiver (Wanneer we die op de PCB willen houden), de hoogte zou iets lager kunnen, maar veel win ik er niet mee.
JP1, JP2 en JP3 zijn female headers zodat daarin de receiver/sender geplaatst kan worden. SV1 is een male header vanuit de PI met 5V, 3.3V, GND, en de twee GPIO pinnen voor de sender/receiver.
JP4 staat puur op de PCB erbij om te controleren of de afstand tussen JP2 en JP1 klopt.

Het schema wat ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.sohier.me/pilowpass_schema2_thumb.png

En de nieuwe versie van de PCB:
Afbeeldingslocatie: http://www.sohier.me/pilowpass2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 19:38:
Die sartano (Elro) bug was al bekend ja, maar heb die apparaten zelf niet dus kan het zomaar fixen. Graag zou ik hier wat hulp bij willen hebben.
Ik zal hiermee aan de slag gaan zodra ik mijn ebay bestelling ontvang. Zelf heb ik al een Impuls setje en ik krijg van een maat zijn Elro setje van de Makro mee om te testen. Misschien dat ik de bug(s) dus gefixt kan krijgen. Alleen zou een kant en klaar low-pass filter het uitlezen een stuk eenvoudiger maken maar ik zal kijken hoever ik zonder kom. Wel zou nog iemand het SelectRemote merk van de Blokker moeten testen omdat ik hier zelf niet over beschik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt er ook een female header op die direct op de GPIO pinnen van de RPi te prikken is? En wat qua andere suggesties zoals het toevoegen van een TSOP4838 en een 3 polige printkroonsteen en de nodige verbindingen met de 74HC14N zodat ook de P1 poort (slimme meter) uitgelezen kan worden voor energie logging. Eventueel direct een RJ11 aansluiting ipv van de printkroonsteen. Voor het P1 schema zie: CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi". Het handigste zou misschien zijn dat je alle GPIO pinnen die niet gebruikt worden doorlust naar het PCB zodat je deze later alsnog kan gebruiken voor andere toepassingen buiten de hier beschreven.
Anoniem: 159710 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 21:50:
[...] ik zal kijken hoever ik zonder kom.
De code is geschreven in een situatie zonder low-pass filter. Het maken van en testen van protocollen gaat wel lukken. Het is alleen geen ideale situatie.

Met betrekking tot die antenne. Ik begin toch de de indruk te krijgen dat die er op die commerciele oplossingen niet voor niks zit :P . Alleen is antenne-kunde weer een heel vak apart, en van elektronica had ik al weinig kaas gegeten.

@Paul, Zou je een kleine uitleg kunnen geven waarin je dit PCB ontwerp hebt gemaakt. Qua prijs is het wel interessant om voor mezelf wat PCB's (proberen) te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 03-08-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
De PCB is ontworpen met Eagle (http://www.cadsoftusa.com...uct-overview/?language=en). Eagle heeft wel een redelijke leercurve (Naar mijn mening), maar het resultaat is wel goed.
Mijn bedoeling is (Om in ieder geval voor mijzelf, maar aangezien ik een aantal componenten toch in meervoud moet bestellen, wil ik ook best voor andere een printje solderen/versturen) bij itead studio een PCB te maken. Voor 10 dollar kan je een 5 bij 5cm PCB laten maken in tienvoud laten maken. Hierna moet het alleen nog even gesoldeerd worden, wat met zijn kleine PCB vrij eenvoudig is.
Ik ben nu even aan het proberen of ik twee 26 pins headers erop krijg (1 female, 1 male) welke doorgelust zijn naar elkaar, zodat hij op de PI te drukken is. Deze uitbreiding zorgt er wel voor dat de kosten van de PCB per stuk stijgen (Dit soort headers zijn niet heel goedkoop). Als ik goed gerekend had waren de kosten, bij een oplage van 10 stuks, rond de 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de totaalprijs (incl. onderdelen) op de 15 euro kan uitkomen dan is dat denk ik prima. Een tweede header is voor veel gebruikers niet eens nodig en de vraag is of je daar rekening mee moet houden. Het doel is om gewoon een Raspberry Pi om te toveren tot 433.92Mhz ontvanger/zender. Niks meer, niks minder. Zo'n header zou dan ook niet eens 26 pins hoeven te zijn maar eentje van 8*. Dan heb je ook net de eerste 4 GPIO pinnen gedekt. Het uitlezen van een P1 poort hoort daar dan eigenlijk al niet meer bij of er zou een duurdere versie moeten komen. Een IR ontvanger (en eventueel zender) wel. Ik denk in ieder geval 15 euro een mooi streven is.

*5v, 3.3v, 0v, 433 zender, 433 ontvanger, IR zender en een IR ontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
Ik heb vandaag eindelijk de onderdelen in huis gehaald voor de low pass filter. Zoals ik al eerder las zijn die condensatoren wat lastig te krijgen. Ik heb 1 hele zware op 15uF (450v, lekker over the top dus). Daarnaast heb ik een 10 en 4.7 uF, die ik parallel kan zetten. Dit laatste zou volgens mijn lokale elektronica boer waarschijnlijk het beste resultaat geven.

Het zal nog even duren voor ik het allemaal getest heb hoor, maar ik verwacht over een weekje wel de tijd te hebben gevonden. Ik zal dan even laten weten hoe het voor mij werkt...

Overigens, wat ik me afvraag. Ik zag in een ander topic van je hierover (curlyMo) dat je een geluidskaart gebruikt als scope. Is daar een bijzondere schakeling nodig, of gewoon een weerstandje o.i.d. (zo ja, welke waarde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mojo81 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 00:28:
Overigens, wat ik me afvraag. Ik zag in een ander topic van je hierover (curlyMo) dat je een geluidskaart gebruikt als scope. Is daar een bijzondere schakeling nodig, of gewoon een weerstandje o.i.d. (zo ja, welke waarde?)
Ik heb deze uit elkaar gehaald en draadjes verbonden: http://dx.com/p/5-1-sound...0-audio-controller-165958. Pas wel op voor kortsluiting als je de 5v uit je USB doorlust. Daarna dit programma als scope gebruikt: http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en. Maar zoals je in dat andere topic ook al las, gaf dat niet bijster betrouwbare resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Bedankt! Ik zal het het in eerste instantie ook niet nodig hebben denk ik, maar het kan helpen in analyseren als er iets mis gaat. Ik zal nu eerst eens zonder low pass met je laatste code testen en dan later de low pass toevoegen om het verschil te bekijken.. Zoals gezegd, verwacht ik in de loop van de komende week daar tijd voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
CurlyMo schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 23:55:
Als de totaalprijs (incl. onderdelen) op de 15 euro kan uitkomen dan is dat denk ik prima. Een tweede header is voor veel gebruikers niet eens nodig en de vraag is of je daar rekening mee moet houden. Het doel is om gewoon een Raspberry Pi om te toveren tot 433.92Mhz ontvanger/zender. Niks meer, niks minder. Zo'n header zou dan ook niet eens 26 pins hoeven te zijn maar eentje van 8*. Dan heb je ook net de eerste 4 GPIO pinnen gedekt. Het uitlezen van een P1 poort hoort daar dan eigenlijk al niet meer bij of er zou een duurdere versie moeten komen. Een IR ontvanger (en eventueel zender) wel. Ik denk in ieder geval 15 euro een mooi streven is.

*5v, 3.3v, 0v, 433 zender, 433 ontvanger, IR zender en een IR ontvanger
Ik heb het zo gemaakt dat de receiver en ontvanger op een female header op de PCB gezet kunnen worden (En hiervoor de maten gebruikt welke specifiek zijn voor de door jouw aangeraden zender/ontvanger).
Dit is een 3D voorbeeld van hoe de huidige print eruit zou zien (Sorry voor de BMP...), alle headers, behalve de achterste op de PCB, zouden female zijn, waarvan de grote op de andere kant van de PCB gesoldeerd zou worden zodat je op de PI kan doen.
De voorste headers zijn voor de receiver (2 keer 4 pins), de 3 pin header rechts in voor de sender. Er zitten daarnaast ook twee LEDs op, die direct op 3.3V en 5V zitten, zodat je ziet dat het bordje aanstaat.
De achterste header is in principe optioneel. Alle porten zitten vanuit deze doorverbonden naar de PI, in principe maakt deze header de PCB niet meer ingewikkeld als hij al is en heb ik binnen de 5x5cm ruimte genoeg over.
Afbeeldingslocatie: http://www.sohier.me/main_low_pass.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is het bereik van het geheel én of we dat kunnen vergroten met een antenne. Hier komt de zender niet altijd door de muren heen waar de KaKu AB wel doorheen komt. Dat kan trouwens ook aan het voltage liggen want die zender is gemaakt tot 12v. Die aansluitingen voor een antenne zitten er niet voor niks denk ik zo. Ook het gebruik van een antenne in andere (commerciële) oplossingen zou denk ik ook zo'n zijn nut hebben.

Mijn eerste doel was in ieder geval de filter (qua elektronica). Ik ben dus benieuwd naar jullie resultaten.

@paul, het gaat me vooral om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dus wat je er dan al op doet, moet prijs kwaliteit interessant zijn. Ik denk dat die tweede header dat niet is. Een IR ontvanger en zender daarentegen wel. Een P1 poort uitlezer maakt gebruik van dezelfde 74HC14 als de filter, dus ook daar een voorziening voor te maken betekent alleen iets toevoegen om de drie benodigde kabels aan te sluiten.

Zou je daarnaast de PCB ook kunnen kantelen zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://razberry.z-wave.me/image/razhw.png
Dan hou je de overige GPIO namelijk vrij zodat het hele nut van zo'n grote header sowieso wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
@CurlyMo: de youtube filmpjes in de fipo werken niet meer. Hij zegt dat ze verwijderd zijn.

Daarnaast kan ik je het volgende meegeven. Ik gebruik momenteel al 433 Mhz in mijn huis (KaKu) voor de lampen e.d.. Ik gebruik nu een kastje genaamd de TellStick Net (http://www.telldus.se/products/tellstick_net). Mijn ervaring is dat zenden naar de schakelaars altijd perfect gaat, maar ontvangen is een ander verhaal. Ik weet niet of er RfxCom gebruikers zijn die hetzelfde ervaren, maar ik heb het gevoel dat het inherent is aan 433 Mhz.. Ontvangen lijkt nu eenmaal wat lastiger te zijn.

Een paar praktijk voorbeelden:

- Ik heb een dubbele schakelaar aan de muur hangen (KaKu). Deze zendt toch echt een paar keer hetzelfde bericht achterelkaar, maar soms komt het simpelweg niet aan.
- Ik heb een Belkin contactdoos die schakelbaar is via 433 Mhz. Soms vangt deze het aan- of uit commando niet op. De officiële afstandsbediening lijkt nog slechter te werken dan het signaal van de Telldus. Dit kan gewoon een probleem met de zender betreffen, maar ik betwijfel het (sorry, dat was een vreemde conclusie natuurlijk).
- Ik heb een test gedaan met bewegingsmelders van KaKu. Als ik er 1 gebruik dan werkt het prima. Zodra ik meerdere gebruik geeft het ineens problemen, dan komen de berichten niet meer goed aan. [edit] : notabene getest met alleen originele KaKu hardware.

Mijn voorlopige conclusie hier uit is dat 433Mhz gewoonweg niet altijd betrouwbaar is. Zeker het ontvangen lijkt problemen te geven. Zenden gaat altijd goed.

Edit: disclaimer. Dit is slechts mijn empirische waarneming.. Ik moet toegeven dat het logisch gezien niet helemaal hout snijdt, want zenden gaat altijd goed en die KaKu schakelaars lijken vlekkeloos het signaal op te pakken. Het ligt dus denk ik wat ingewikkelder. Misschien filtert die Telldus niet helemaal lekker.. Ik ben benieuwd hoe dat zit voor de RfxCom, maar die heb ik helaas niet liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door mojo81 op 04-08-2013 01:14 ]

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is in de eerste plaats bedoeld als ontwikkeltopic, en pas daarna als hulptopic.

Als je toch een vraag willen stellen over pilight kijk dan eerst:
1) Of je antwoord op de pilight wiki te vinden is.
2) Of je antwoord al te vinden is op het pilight forum.
3) Of je antwoord al te vinden is in dit topic.