Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:09:
[...]
Daarom ben ik ook van mening dat OVH op korte termijn moet gaan zoeken naar een gepaste oplossing moeten gaan komen zoals het terug invoeren van setupkosten, of het verplicht stellen tot het afnemen van een jaar contract met betaling per maand.
Ik vermoed dat, gezien z'n strategie tot nu toe, Oles dat nou juist liever niet (meer) wil, maar daar idd. wellicht nu toch toe gedwongen wordt, omdat het zo niet langer door kan gaan. Ik zat ook al te denken aan: geen setupkosten, geen langdurig contract, maar een 'boete' als je de server te snel weer inlevert. En die boete kan dan elke maand dat je 'm langer houdt verlaagd worden, tot de minimum gewenste termijn voorbij is. Daar zitten zonder uitwerking natuurlijk ook haken en ogen aan (zie die boete maar eens te innen), maar het is wellicht een overweging.
Die (sterk) verlaagde prijzen kom je overal bij tegen. Of het nu gaat om Mobiele telefonie of een pakje boter bij de supermarkt. Mensen moeten alleen nu goed begrijpen dat hierdoor de eisen en regels van OVH strenger worden met alle gevolgen van dien.
Toch blijft het verbazingwekkend dat een ervaren hoster als OVH, één van de grootste van de wereld, dit niet eerder zag aankomen. Het is niet zo dat dit plotseling opspeelt. In het verleden waren die setupkosten er idd. ook even, om dezelfde reden. En als je dan recent met zulke aanzienlijke prijsverlagingen komt, hoef je geen genie te zijn, om te bedenken welke neveneffecten dat zal teweegbrengen. Op fora werd er al meteen afgevraagd hoe lang OVH dit zou volhouden. Het feit dat ze halsoverkop gestopt zijn met het aanbieden van servers, geeft al aan dat ze ernstige inschattingsfouten hebben gemaakt, die ze niet louter op een aantal 'grootverbruikers' kunnen afschuiven.
OVH is een groot, volwassen, commerciëel bedrijf in een snelle harde business met veel concurrentie. En zoals dat gaat in het bedrijfsleven zullen klanten uiteraard de opties kiezen die voor hun het voordeligst zijn, dat kun je hen niet kwalijk nemen. Daar moet je tijdig op inspelen, en niet mee wachten tot het schip bijna strandt. Het lijkt wel alsof het management zich blind heeft gestaard op het aanbieden van de allerlaagste prijzen, maar verder geen enkele aandacht heeft gehad voor de gevolgen die dat met zich meebrengt. Een beginnersfout die een bedrijf van het kaliber OVH niet zou mogen maken.
Desondanks moeten klanten idd. begrijpen dat ze niet zonder gevolgen steeds het onderste uit de kan kunnen halen, maar OVH moet ook begrijpen dat veel van hun klanten op hun beurt ook weer verplichtingen hebben, en daarom niet steeds in onzekerheid kunnen blijven over onaangekondigde plotselinge wijzigingen van een directeur de die nogal eens van gedachten verandert. En die niet de moeite neemt om fatsoenlijk te communiceren over die wijzigingen, zelfs niet met z'n eigen (internationale) teams. Geen enkel bedrijf kan dat op de lange termijn maken, op een gegeven moment zijn (professionele) klanten het zat, en zullen vertrekken naar de ook niet stilzittende concurrentie.
Ik krijg toch de indruk dat Octave/Oles zich daar een beetje op verkijkt, en denkt dat klanten hun uiteindelijk toch wel trouw zullen blijven (wellicht wegens hun ongeëvenaarde prijzen). Maar dan moet je je afvragen wat voor klanten je wilt: Wil je 'koopjesjagers' die alleen maar naar je toekomen om je lage prijzen en alleen uit zijn op maximale 'uitbuiting' voor zoveel mogelijk persoonlijk gewin, en net zo snel weer vertrokken zijn naar een concurrent die goedkoper is? Of wil je ook professionele relaties, die geïnteresseerd zijn in een langdurige productieve samenwerking? Ik vind OVH geweldig voor mijn hobbybehoeften, maar persoonlijk zou ik het zakelijk op deze manier niet aandurven, zeker niet als klanten op mij vertrouwen. Ik heb bv. binnenkort een nieuwe server nodig (ik heb nog nooit een server teruggegeven, dus aan mij ligt die hoge turnover niet). Dit schrijft Oles:
In the meantime, if you have new projects which oblige you to rent new servers, please don't hesitate to contact us so that you can place an order manually. We have the server stock but we don't want to deliver it and continue this high turnover cycle.
Maar dit schrijft Sophie van OVH UK:
Hi, it's not possible to get a new server right now. You can send us an email with your requirements (server? what is it used for? location? OS? duration? options? etc...) and we will contact you when it's possible to order again.
Weer twee tegenstrijdige uitlatingen van hetzelfde bedrijf. Wat is het nou, zijn ze nou verkrijgbaar, of spreekt Oles zichzelf weer tegen? Ik weet zeker dat OVH-NL ook geen flauw idee heeft (wat ik hun/hem niet kwalijk neem, omdat ik weet hoe dubieus Oles lokale afdelingen behandelt). Dus ik ga 'm dan maar bij Hetzner bestellen, want dan heb ik 'm tenminste zonder rompslomp binnen een dag. En ik vrees dat vele anderen in dezelfde situatie zoiets nu ook genoodzaakt zijn.
Het lijkt mij een gevaarlijke beslissing om, gezien de uitleg, nu abrupt álle servers voor iedereen, oude of nieuwe klanten, te weigeren. Duizenden servers gereed in voorraad, voldoende (nieuwe) klanten die dolgraag willen kopen, maar er worden geen zaken gedaan. Een bizarre situatie die nooit zover had mogen komen. Als dit zo te lang voortduurt ben ik bang dat het z'n sporen achterlaat, zeker bij klanten die serieus zaken willen doen. Een incident kan onverhoopt wel eens voorkomen, maar sommige knelpunten (zoals de gebrekkige communicatie) spelen al jaren, en lijken structueel te zijn.
// Tenzij, die ingrijpende, op het eerste gezicht radicale beslissing om plotseling niets meer aan niemand te leveren, er één van uiterste noodzaak is, omdat de interne situatie veel ernstiger is dan wij kunnen vermoeden, ben ik opeens bang voor. Want zo'n extreme beslissing neem je niet zomaar, als het ook anders kan, dan moet er echt veel aan de hand zijn. Ik hoop toch echt dat dat wel meevalt.
Alle klanten hebben snelheidsverhogingen gehad of onbeperkt dataverkeer, dat had OVH natuurlijk nooit hoeven doen en hebben ze in het verleden zelfs nooit gedaan. Ik ken de Kimsufi range als 1TB, 3TB, 5TB en 10TB limieten (even uit mijn hoofd), daarop zijn klanten al die jaren nooit vooruit noch achteruit gegaan.
Mijn eerste Kimsufi heeft altijd onbeperkt dataverkeer gehad, maar dat is waar, nu heeft iedere server dat, dat is idd. een verbetering die ik vergeten was. Overigens doet ook Hetzner dit: Mijn EQ4 had 10 TB dataverkeer, maar sinds de nieuwe servers 20 TB krijgen, hebben de bestaande klanten dat nu ook.
De oude kimsufi klanten hebben tevens als voordeel dat ze Failover IP's kunnen blijven gebruiken wat op de nieuwe range niet mogelijk is tenzij OVH als nog besluit de professional optie aan te gaan bieden voor € 15,00 per maand (waardoor de huidige range duurder gaat uitvallen).
Iets mogen blijven gebruiken wat je altijd al had en waarvoor je ook altijd hebt betaald, zou ik geen voordeel willen noemen, maar correct. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die (net als OVH in dit geval) dat ook vinden. (overigens is de onzekerheid -ook bij de lokale teams- over die professional optie voor Kimsufi's weer kenmerkend voor OVH/Oles. Eerst niet, toen misschien wel, en volgens de laatste berichten weer niet. Wordt vervolgd

)
Dat OVH (en dat is echt niet alleen Nederland, ook UK doet dit) adviseert om maar een nieuwe server te nemen is inderdaad belachelijk alleen vermoed ik niet dat het merendeel dit ook hierom doet maar al per definitie als doel heeft om oudere servers te vervangen voor dezelfde of zelfs lagere prijs.
Zoals geschreven, dat is commercie. Als je als klant, waar dan ook, een betere aanbieding kunt krijgen voor een lagere prijs, zouden de meeste klanten wel gek zijn om daar geen gebruik van te maken. En als je, zeker als ervaren commerciëel bedrijf, dat niet wilt, moet je dat ook niet mogelijk maken. Vaak gelden scherpe aanbiedingen bij abonnementsvormen dan ook alleen voor nieuwe klanten, als lokkertje om ze binnen te halen. OVH had dat wellicht (tijdelijk) beter ook kunnen doen. Dan was er natuurlijk ook geklaagd, maar was de situatie vast een stuk minder uit de hand gelopen.