Nee, ik heb geen kant-en-klare link, het was gewoon zelf veel uitzoeken, en wat sites over XPenology raadplegen.
Standaard gaat Xpenology ervan uit dat je het op eigen hardware doet, waar je fysiek bij kunt, en die je
ook kunt benaderen via je
lokale netwerk. Een remote install doen bleek wat lastiger om uit te zoeken.
Wat ik heb gedaan in het kort:
-Xubuntu installeren op de KS-1 of KS-2.
-X2Go client installeren op je eigen PC voor toegang tot de grafische Xubuntu shell. Je hebt een grafische
shell nodig om Synology DS Asistant te kunnen draaien.
-Nu eerst de OVH Linux kernel update naar een standaard Ubuntu kernel met de volgende stappen:
sudo apt-get install linux-image-server
mkdir ~/ovh.d/
sudo mv /etc/grub.d/06_OVHkernel ~/ovh.d
sudo update-grub
sudo apt-get install linux-headers-generic
restart machine:
sudo shutdown -r -f now
(bron:
http://www.qc4blog.com/?p=1675)
Dit is nodig om VirtualBox te kunnen draaien.
Daarna VirtualBox installeren, dat gaat het gemakkelijkste via het Ubuntu Software Centre.
Vervolgens de Linux versie van Synology DS Assistant installeren.
Nu kan je een virtuele machine aanmaken in VirtualBox om Xpenology te draaien. Als je een KS-1 of KS-2
hebt met een Atom processor, ben je in VirtualBox beperkt tot een 32-bits guest (ook al is de Atom 64 bits).
Ik heb een 32-bits iso bootloader en 32-bits XPenology software gebruikt voor de DS-214play (dat is een van
de weinige moderne Syno's waar nog een 32-bitter in zit).
De images hiervoor, met de installatie handleiding kan je vinden op:
http://www.xpenology.nl/
Voordat je de virtuele machine start met de bootloader, moet je ervoor zorgen dat DS Assistant de virtuele
machine kan vinden. Door VirtualBox tijdelijk in te stellen op host-only network maak je een lokaal netwerk.
Start nu de virtuele machine op en tevens DS Assistant.
DS Assitant moet nu een maagdelijke Synology vinden waarop je de 32-bits .pat file kunt installeren.
Je kunt er daarna ook bij met een lokale browser op je Xubuntu machine. Met de browser maak
je alle instellingen die nodig zijn voor toegang (users, passwords, services, poorten).
Vervolgens doe je via de browser een nette shutdown van de XPenology machine.
Nu de network adapter settings van de virtuele machine veranderen in NAT, en tevens de noodzakelijke
poorten forwarden voor externe toegang (zoals 5000 voor de webinterface).
Daarna de virtiuele machine opnieuw starten. Je moet er nu extern bij kunnen via je Kimsufi IP
adres op poort 5000.
Nog twee opmerkingen:
-Als je X2Go afsluit, breekt Xubuntu ook alle GUI programma's af, dus ook je virtuele machine.
Je kunt dit voorkomen door de virtuele machine op te starten in headless mode (shift toets in VirtualBox)
ingedrukt houden bij Start).
-Via de software router in VirtualBox kan je poorten forwarden naar je Synology machine, maar dat is
beperkt tot poorten 1024 en hoger. Poorten 0...1023 zijn door Linux gereserveerd voor root users.
Ik weet nog geen oplossing, en heb bv. de webserver maar op poort 8080 gezet.
Het is allemaal een beetje gepiel, maar het lijkt goed te werken. Heb nu 3 "Syno's" al een paar weken
draaien op een paar KS-1's en KS-2's.
Hoop dat ik het bovenstaande verhaal een beetje goed heb opgediept uit mijn geheugen ;-)