Nou 8.1 ook maar op de laptop gezet. Was sinds aankoop al niet heel happy met 8, maar wilde het een kans geven tot 8.1. Tot nu toe zie ik wat verbeteringen, maar ik blijf me verbazen hoe MS toch de meest basale ontwerpprincipes weet te verneuken... Begint al op de site waar je 8.1 kunt aanklikken; witte tekst op een hele lichte foto. Contrast is toch zo'n beetje het belangrijkste begrip bij ontwerpen, maar kennelijk let niemand daarop bij MS.
Installeren duurt ongeveer een uurtje of iets meer, maar dan kom ik in de nieuwe modern UI. Ook daar gaan de kleuren alle kanten op en wordt je daarbij geconfronteerd met een belachelijk drukke achtergrond. Wat dachten de grafisch ontwerpers bij MS? Ook weer problemen met contrast; door de meekleurende achtergronden van tiles vallen sommige iconen bijna weg tegen hun achtergrond. Nota bene ook de Office apps van MS zelf...
Dan de gebruikerservaring; je krijgt weer een hoop zinloze apps, zoals een alarm clock. OK, jammer, maar zou ik niet erg vinden ALS ik ze kan deinstalleren. Maar dat blijkt dan ook weer niet intuïtief. Ga naar de store en naar mijn apps. Als je de app selecteert krijg je voor reeds geïnstalleerde apps nog steeds de optie Install (die je teruggooid naar de store) maar nergens is Uninstall te vinden... Hoe moeilijk kan het zijn? Ook leuk veeg je vanaf de onderkant van het scherm naar boven bij een app, verschijnt er een menu aan de bovenkant, briljant!
Daarnaast nog steeds de gebruikelijke Windows 8 ellende. Zo vind ik die balk aan de rechterkant echt de grootste UX-faal uit de geschiedenis van computers. Je probeert met je trackpad het close Window kruisje te raken (toch al lastig voor iemand zoals ik die trackpads haat) en BOEM charm bar in je face... Wie verzint zoiets?
Dus nee, Windows 8.1 is niet voor mij vrees ik. Misschien als MS de grafisch ontwerpers en UX mensen vervangt doe ik weer mee, maar hier gaat gewoon 7 erop.
EDIT: Oh wow, na wat Googlen: uninstall van apps kan dan weer alleen vanuit het start menu, heel logisch...
[
Voor 9% gewijzigd door
Morrar op 17-10-2013 21:08
]