Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren,

stap 1 heb ik een week geleden verstuurd.
Hoe lang doet de belasting over stap 2?

Ik hoor 2 dagen, die zijn al voorbij.

r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Heb inmiddels een offerte geaccepteerd en ondertekend.
Als ik het goed heb begrepen dien ik het formulier in stap 1 nu in te vullen vóór dat ik de eerste factuur ontvang van de leverancier van de zonnepaneel installatie
Ik vermoed dat de installatie pas op z'n vroegst in januari 2014 zal zijn dus ik geef als startdatum wel 01-01-2014 op. (hopende dat ik mezelf niet in de vingers snij hiermee)

[ Voor 73% gewijzigd door NIK0 op 18-12-2013 09:25 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 17:00:
Ik heb nu 5kWp liggen er komt nog iets van 2,3kWp bij. De eerste installatie is nog van ruim voor de BTW regeling.. Hoe gaan ze nou in de toekomst om met de BTW over de opgewekte kWh-tjes? Zou er een verschil gemaakt gaan worden tussen beide installaties?

En weten jullie of je voor meerdere 'overige inkomsten' van de KOR gebruik kunt maken, of moet je alle verschillende activiteiten bij elkaar optellen? MAW loop ik het risico dat als ik de panelen aanmeld dat ik boven de KOR grens val, of kan ik dit verhaal zien als een losstaande activiteit?
Ik zou de uitbreiding van na 20/6/2013 (+ wat er nog komt) administratief als losstaande installatie behandelen. Dus als nieuwe investering zien. Dan ga je met dat deel van de installatie namelijk een BTW-plichtige dienst aan (nl leveren van stroom tegen een vaststaande vergoeding). Je doet dit toch als particulier?
Dan kan je voor deze (2e) installatie een forfaitair BTW bedrag aan zelflevering gebruiken, dus over de toegevoegde Wp grootte; het feitelijke aantal kWh's doet dan niet meer ter zake. Kun je je overschot wel compleet salderen of ga je een neggie worden? In dit laatste geval wordt het wel wat moeilijker...
Het oude deel valt overal buiten, het nieuwe deel vaal 99.8% zeker onder de KOR, ook in de toekomst. Tenminste als je geen forse kosten hebt gemaakt in dat specifieke jaar.

KOR is voor jou als ondernemer voor alle met BTW-belaste activiteiten (waar jij ook rekeningen voor uitschrijft, dus waar BTW op vermeld staat). In praktijk betekent dit voor de meesten van ons dat alleen de kosten die te maken hebben met de installatie waarmee je je zonnestroom opwekt (en waarvan een deel het net opgaat).
dus geen andere kosten

@ robairo: de allernieuwste aanvragen kunnen al binnen een week verwerkt zijn, maar er zijn er ook van 6 weken terug die nog niet beantwoord zijn door de belastingdienst. :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:24:
[...]

Ik zou de uitbreiding van na 20/6/2013 (+ wat er nog komt) administratief als losstaande installatie behandelen. Dus als nieuwe investering zien. Dan ga je met dat deel van de installatie namelijk een BTW-plichtige dienst aan (nl leveren van stroom tegen een vaststaande vergoeding). Je doet dit toch als particulier?
Dan kan je voor deze (2e) installatie een forfaitair BTW bedrag aan zelflevering gebruiken, dus over de toegevoegde Wp grootte; het feitelijke aantal kWh's doet dan niet meer ter zake. Kun je je overschot wel compleet salderen of ga je een neggie worden? In dit laatste geval wordt het wel wat moeilijker...
Het oude deel valt overal buiten, het nieuwe deel vaal 99.8% zeker onder de KOR, ook in de toekomst. Tenminste als je geen forse kosten hebt gemaakt in dat specifieke jaar.

KOR is voor jou als ondernemer voor alle met BTW-belaste activiteiten (waar jij ook rekeningen voor uitschrijft, dus waar BTW op vermeld staat). In praktijk betekent dit voor de meesten van ons dat alleen de kosten die te maken hebben met de installatie waarmee je je zonnestroom opwekt (en waarvan een deel het net opgaat).
dus geen andere kosten

@ robairo: de allernieuwste aanvragen kunnen al binnen een week verwerkt zijn, maar er zijn er ook van 6 weken terug die nog niet beantwoord zijn door de belastingdienst. :?
Oke.. dus ik moet alle overige inkomsten bij elkaar optellen en dan onder de 1350 euro BTW blijven.. Ik heb nog wat 'overige inkomsten' uit klussen die volgens mij BTW vrijgesteld zijn (onderwijs gerelateerd), maar dat moet ik dan nog maar eens goed uitzoeken voordat ik de BTW over mijn paneeltjes terugvorder..

Ik ga trouwens mijn uiterste best doen om geen neggie te worden, heb hier een warmtepomp staan om overschotten weg te stoken. En ik anticipeer op een elektrisch voertuig op de oprit :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben zelf parttime zzper.
Dit jaar blijf ik nog binnen het KOR bedrag, maar de komende jaren (hoop) ik niet meer.
Mijn zonnepanelen heb ik in juli aangeschaft en ben vanaf het 3de kwartaal dit jaar ook BTW plichtig.
Ik heb alleen bij mijn aangifte over het 3de kwartaal de BTW op de zonnepanelen niet opgegeven.
Kan ik die nu voor het 4de kwartaal gewoon aftrekken van het bedrag wat ik als BTW moet betalen? of moet ik dat apart aanvragen?
En moet ik nu dan jaarlijks een aparte BTW factuur naar mijn energieleverancier sturen? (daar ik niet meer in de KOR val)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:24:
Volgens mij kan dit niet.... je moet namelijk alle inkomsten meerrekenen en en alle stroom die je teruglevert. Ook al viel je voor je oude gedeelte "automatisch" onder de KOR,

Je bent namelijk als persoon (tenzij je een bv begint) btw ondernemer en niet als "installatie"
DanTm schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:57:
Ik ben zelf parttime zzper.
Dit jaar blijf ik nog binnen het KOR bedrag, maar de komende jaren (hoop) ik niet meer.
Mijn zonnepanelen heb ik in juli aangeschaft en ben vanaf het 3de kwartaal dit jaar ook BTW plichtig.
Ik heb alleen bij mijn aangifte over het 3de kwartaal de BTW op de zonnepanelen niet opgegeven.
Kan ik die nu voor het 4de kwartaal gewoon aftrekken van het bedrag wat ik als BTW moet betalen? of moet ik dat apart aanvragen?
En moet ik nu dan jaarlijks een aparte BTW factuur naar mijn energieleverancier sturen? (daar ik niet meer in de KOR val)
Houd je er dan wel rekening mee dat je de rest van de levensduur van de panelen de (al dan niet gestaffelde) btw moet aangeven (en aftikken) bij de belasting als je de panelen aftrekt?

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 19-12-2013 20:49 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:47:

Houd je er dan wel rekening mee dat je de rest van de levensduur van de panelen de (al dan niet gestaffelde) btw moet aangeven (en aftikken) bij de belasting als je de panelen aftrekt?
ja dus gewoon elk jaar nadat ik mijn energie afrekening heb gekregen een btw factuur na sturen en deze factuur net als de rest van mijn facturen behandelen (oftwel btw die ik dan van mijn energieleverancier krijg afdragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DanTm schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:16:
[...]

ja dus gewoon elk jaar nadat ik mijn energie afrekening heb gekregen een btw factuur na sturen en deze factuur net als de rest van mijn facturen behandelen (oftwel btw die ik dan van mijn energieleverancier krijg afdragen)
Succes om die BTW van je energiemaatschappij te krijgen....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:23
DanTm schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:57:

Lijkt mij een goeie, want het forfait bedrag gaat er alleen vanuit dat je btw ontvangt.
Ben wel benieuwd hoe de Bel. dan denkt over eigen direkt opgewekte en gebruikte kWh'tjes.oké, je bent btw plichtig omdat jezelf energie opwekt als leverancier en aan jezelf levert als klant, die geen BTW mag terug vragen.
Ik hoor en lees hier en daar dat de energie leverancier ineens randvoorwaarden willen als je hen gaat factureren.

Ondanks dat er 'ander inkomen' op het IB form staat, ben ik benieuwd wat ze daar in detail verwachten (als betekening).

Tevens vind ik dat het forfait bedrag in kleinere stappen moet plaatsvinden. Iemand die op ZZW 2001wP heeft liggen, betaald even veel als iemand die het perfect heeft op Zuid 3000wP. Vooralsnog wordt het veelal weggerekend door de KOR, maar er zijn er genoeg die door dat bedrag, dan net buiten de KOR gaan vallen. Uberhaupt vind ik principe de forfait bedragen te hoog.
Ik ga de opgewekte enrgie maar leveren als een gift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad nog niet helemaal duidelijk. Ik heb zonnepanelen laten installeren en ik werd erg goed geholpen. het bedrijf had een duidelijke instructie meegegeven waar zelfs precies instond hoe ik het belastingformulier moest invullen.
Er zit zelfs een voorbeeld brief bij hoe ik de ontheffing kan aanvragen.

http://www.energy-guard.n...s_ondernemer_20131125.pdf

Erg handig!
Wil hem graag delen zodat iedereen eenvoudig zijn BTW kan terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Ik heb ook nog een handige link voor het invullen. Het is alleen met een ander logo maar ik vermoed dat de bron hetzelfde is:
http://www.dutchsolarsyst...er-als-ondernemer-DSS.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 20-12-2013 11:25 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:42
Ik moet echt nog even contact opnemen met de belastingdienst komende week, ik heb namelijk nooit een BTW-nummer ontvangen van ze. Alleen inloggegevens voor de beveiligde omgeving van de BD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nevermind.

[ Voor 95% gewijzigd door Cyberpope op 20-12-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:27:
[...]

Succes om die BTW van je energiemaatschappij te krijgen....
btw facturen die niet worden betaald kun je bij de belastingdienst terugvragen.
overigens verrekenen zij die btw ook weer met hun btw inkomsten die wij als consument betalen. Beetje zinloos geld/factuurtjes rondsturen dus.

overigens, als je binnen de KOR valt kun je die factuurtjes ook versturen. Je mag de BTW dan zelf houden. Kost je wel wat tijd qua factureren en aangifte doen.

[ Voor 16% gewijzigd door DanTm op 20-12-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Blik1984 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:00:
Ik moet echt nog even contact opnemen met de belastingdienst komende week, ik heb namelijk nooit een BTW-nummer ontvangen van ze. Alleen inloggegevens voor de beveiligde omgeving van de BD
Staat deze niet rechts boven op je formulier?
Is je BSN plus "B01" of als je vroeger er al een had, dan wordt het "B02"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Misschien een overbodige vraag (kon het antwoord niet vinden in het topic..), maar ik ben momenteel aan het overwegen om zonnepanelen aan te schaffen voor mijn nieuwe woning en deze BTW regeling klinkt interessant. Krijg je bij aanschaf van nieuwe panelen de volledige 21% BTW terug en eventueel de 6% van de plaatsing? Of krijg je maar een gedeelte terug. Want dan wordt het ineens veel interessanter om zonnepanelen te nemen.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Je krijg alle BTW terug die je uitgeeft aan je gehele PV installatie. Je bent een onderneming.
Dus de BTW van de installatie (21%) en van de installatie (6%). ;-p
Ook de onderdelen die je moet plaatsen voor je Installatie, b.v extra pijpjes, automaten, aardlek, contactdozen, VD kabels, je meet apparatuur.
Ook de BTW van het brief papier en inkt/toner die je nodig hebt als je de energie maatschappij gaat factureren. In principe ook de 22mm steenboor, maar tja hoe ver ga je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Bedankt Lord Anubis! Bizar, maar dat scheelt wel heel veel. Ik ga is rekenen of het voor mij interessant is.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
volgens: http://www.zonneplan.nl/checklist
kom ik ik in aanmerking om de btw terug te vragen over de aanschaf. Ik hoorde alleen dat de btw terugvraag aanvraag voor 31-1-2014 bij de belastingdienst moet liggen.
Nu ben ik braaf dit formulier aan het invullen:
http://download.belasting...sregister_on0202z1fol.pdf
Alleen als dat via papier gaat vraag ik me af of ik dat allemaal nog red.
Weet iemand of dat sneller kan? (digid?) Tips zijn welkom. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 05-01-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
savale schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:14:
aanvraag voor 31-1-2014 bij de belastingdienst moet liggen.
Hoe kom je aan die datum ?

Uit veelgestelde vragen (rijksoverheid)
2 U moet dit verzoek uiterlijk indienen binnen vijf jaar na het jaar van aanschaf.
Ik had overigens binnen drie weken het btw nummer en een aangifteformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Aanvraag ingevuld, 824 euro aan BTW teruggevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
Moeten de zonnepanelen door een ander bedrijf worden geplaatst of mag je hem ook zelf plaatsen en de BTW vorderen? Dat zou wel erg interessant zijn prijstechnisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:47:
Moeten de zonnepanelen door een ander bedrijf worden geplaatst of mag je hem ook zelf plaatsen en de BTW vorderen? Dat zou wel erg interessant zijn prijstechnisch gezien.
Ik heb de BTW ook teruggevraagd, alle BTW opgevoerd van de aanschaf en al het montagematriaal. Wel kopieen van de bonnen mee opsturen
Ik heb overigens de zonnepanelen zelf gelegd en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat je de BTW daadwerkelijk terugkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DanTm schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:16:
[...]

Over de energie die je zelf verbruikt van je zonnepanelen moet je dan ook de btw afdragen.

Als je niet in de KOR valt lijkt mij dat niet erg aantrekkelijk.
DanTm schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:38:
[...]

btw facturen die niet worden betaald kun je bij de belastingdienst terugvragen.
Het energiebedrijf betaalt wel degelijk (dmv saldering). Je zal dus ook wel degelijk de BTW moeten afdragen.

Om het duidelijk samen te vatten:
Als u ondernemer bent moet u BTW berekenen over de vergoeding die u ontvangt voor de stroom die u aan uw energiebedrijf levert. Als u niet-geïntegreerde zonnepanelen heeft bent u ook BTW verschuldigd over de stroom die u direct zélf verbruikt. U moet deze BTW berekenen over de zogenoemde marktprijs. De marktprijs is gelijk aan de prijs (inclusief energiebelasting, maar exclusief BTW) die u aan uw energiebedrijf moet betalen voor de stroom die het energiebedrijf aan u levert.
Bron (pdf)

[ Voor 56% gewijzigd door Wolly op 10-01-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bij ons is de installatie in 2 delen/opleveringen het dak op gegaan.
Te weten;
1 juni 2012 en 30 mei 2013

Volgens de checklist om ik in beide gevallen niet in aanmerking om BTW terug te vragen, terwijl een andere bron mij vertelde dat ik de niet afgeschreven delen op kan voeren.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:26:
[...]

Over de energie die je zelf verbruikt van je zonnepanelen moet je dan ook de btw afdragen.

Als je niet in de KOR valt lijkt mij dat niet erg aantrekkelijk.

Het energiebedrijf betaalt wel degelijk (dmv saldering). Je zal dus ook wel degelijk de BTW moeten afdragen.
Volgens mij is het eigenlijk niet eens een keuze voor je als je ondernemer (zzper) bent.
Of je de aanschaf btw nu wel of niet aftrekt, volgens de BD ben je BTW ondernemer en zul je die BTW dus moeten afdragen.

Overigens lijkt het mij erg lastig om te bepalen hoeveel energie je direct zelf verbruikt. Tenminste voor de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DanTm schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:10:
[...]

Volgens mij is het eigenlijk niet eens een keuze voor je als je ondernemer (zzper) bent.
Of je de aanschaf btw nu wel of niet aftrekt, volgens de BD ben je BTW ondernemer en zul je die BTW dus moeten afdragen.
Je bent altijd ondernemer voor de btw zodra je gaat terug leveren.
3) Kan ik er ook voor kiezen om geen ondernemer te worden?
U kunt niet kiezen om al dan niet als ondernemer te worden aangemerkt. U bent ondernemer als u
aan de voorwaarden voldoet dat u regelmatig en tegen vergoeding door middel van uw
zonnepanelen stroom levert aan uw energiebedrijf (in BTW-termen: u verricht hiermee belaste
prestaties).
Overigens lijkt het mij erg lastig om te bepalen hoeveel energie je direct zelf verbruikt. Tenminste voor de BD.
Daarom hebben ze een forfair bedrag bedacht op basis van je opwekvermogen :) Zie het antwoord op vraag 11.

Lees de Bron (pdf) maar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
de vraag is dan nog eigenlijk of ik het aanschaf bedrag ook van mijn winst mag aftrekken, het is immers een investering.
Dan kan ik het materiaal over bv 10 jaar afschrijven en de installatie zijn kosten inhuur arbeid.

[ Voor 29% gewijzigd door DanTm op 10-01-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DanTm schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:59:
de vraag is dan nog eigenlijk of ik het aanschaf bedrag ook van mijn winst mag aftrekken, het is immers een investering.
Dan moet je weer een zakelijk afgesplitst object hebben waar je ze op plaatst. Als je ze op je woonhuis zet zullen ze door natrekking bij je prive horen.

Maar vraag het gerust na bij de inspecteur, die kan je uitsluitsel geven. Hier een voorbeeld waarbij de inspecteur een mooie streep door de rekening zette.
http://www.higherlevel.nl/forum/attachments/brief.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Ik vind het niet geheel consequent. Als ik energie ondernemer ben en BTW moet afdragen over de energie die ik lever, dan zijn mijn zonnepanelen toch gewoon een bedrijfsmiddel?
Mijn bedrijfslaptop is toch ook een bedrijfsmiddel ook al staat hij in mijn prive woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DanTm schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:31:
Ik vind het niet geheel consequent. Als ik energie ondernemer ben en BTW moet afdragen over de energie die ik lever, dan zijn mijn zonnepanelen toch gewoon een bedrijfsmiddel?
Mijn bedrijfslaptop is toch ook een bedrijfsmiddel ook al staat hij in mijn prive woonruimte.
Ondernemer voor de BTW is niet hetzelfde als ondernemer voor de IB (inkomstenbelasting).

Leuker kunnen ze het niet maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:40:
[...]

Ondernemer voor de BTW is niet hetzelfde als ondernemer voor de IB (inkomstenbelasting).

Leuker kunnen ze het niet maken :X
dat weet ik, maar dat is niet de issue, ook als je geen ondernemer voor de IB bent kun je gewoon bedrijfsmiddelen afschrijven.
Ik ben bv wel BTW ondernemer, maar mijn inkomsten voer ik op onder Overige inkomsten, dit ivm het niet voldoen aan het urencriterium.
Als ik nu een laptop koop voor mijn werk, dan mag ik die kosten gewoon afschrijven. Het gaat hier dan om middelen die ik rechtstreeks voor mijn werk nodig heb.
Nu ben ik sinds kort ook energieleverancier geworden:) en heb daarvoor zonnepanelen aangeschaft, dit lijkt mij een normaal afschrijfbaar bedrijfsmiddel. Afschrijftijd 10 jaar?
Moet ik straks natuurlijk wel inkomstenbelasting gaan betalen over datgene wat mijn energieleverancier mij terugbetaald.
Pff...
Ik ga er maar vanuit dat deze 'regeling' binnenkort komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31
Op 9-12-13 heeft de Vereniging Eigen Huis een verzoek aan de staatssecretaris gedaan om met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013 mensen toestemming te geven om zich vanaf die datum als BTW ondernemer te registreren conform de "Fuchs" uitspraak
http://www.eigenhuis.nl/downloads/inhoud/Brief-aan-Weekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn btw-aangifte en verzoek om facturen op te sturen, brief Belastingdienst ontvangen dat ik btw van zonnepanelen terug krijg, maar niet van aansluitmateriaal, electra, stoeptegels etc. Grrrrr. Volgens mij kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53
Haha het kost ze zeker nu al teveel geld... :9

Vandaag deze link via FB gezien: http://www.gnmf.nl/site/Nieuws/?item_id=320
Waar ze het hebben over dat iedereen zonder problemen hun BTW kan terug krijgen. Ik ben niet meer erg actief (zowel lezend als reagerend) in dit topic geweest, maar als ik naar bovenstaande reacties kijk vind ik het vooralsnog niet heel erg hoopvol.

Wie wel? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Als je door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien zodra je stroom terug levert kan je ook je investering aftrekken van je loonbelasting. Dat heeft nogal wat gevolgen. Als je dus 52% loonbelasting betaalt dan kan kan je die panelen van je brutoloon aanschaffen. Dat betekent dat je er 52% korting op krijgt. Leuk !! Gewoon 1500 kwh overdimensioneren en aftrekken voor loonbelasting.

[ Voor 67% gewijzigd door SpiceWorm op 26-01-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:33:
Als je door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien zodra je stroom terug levert kan je ook je investering aftrekken van je loonbelasting. Dat heeft nogal wat gevolgen. Als je dus 52% loonbelasting betaalt dan kan kan je die panelen van je brutoloon aanschaffen. Dat betekent dat je er 52% korting op krijgt. Leuk !! Gewoon 1500 kwh overdimensioneren en aftrekken voor loonbelasting.
Je haalt heel wat dingen door elkaar waardoor het totaal geen hout snijdt wat je hierboven opschrijft.

Ondernemer voor de BTW is heel wat anders dan ondernemer voor IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Klopt het staat helemaal los. Maar als ze vinden dat je ondernemer bent (enkel voor btw) wanneer je stroom verkoopt kan je je er ook naar gedragen: je kan natuurlijk gewoon volledig ondernemer worden. KVK inschrijving, investeren in zonnepanelen en je stroom verkopen aan een energiebedrijf. Dat kan volledig als onderneming worden gezien. Het staat inderdaad compleet los van de BTW administratie. Je richt dus gewoon je eigen energiebedrijf op. Je zal dan ook de stroom aan jezelf kunnen (of moeten) verkopen en daarover dus BTW moeten betalen.

Dat is een compleet ander onderwerp, daar heb je gelijk in. Ik ga het ff verder uitzoeken want dit lijkt een leuk goudmijntje.

Edit:
Het lijkt me in strijd met dit onderdeel van de belastingregels:
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid

Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.

Maar ik denk dat hier nog wel een weg omheen te vinden is. Je kan de stroom bijvoorbeeld aan jezelf verkopen voor 10 cent / kwh en aan het energiebedrijf voor 9 cent of zoiets. Je onderneming maakt nog steeds winst. Of, om problemen met de belastingdienst te voorkomen verkoop je de stroom aan jezelf voor 23 cent. Moet je waarschijnlijk wel energiebelasting afdragen...

[ Voor 52% gewijzigd door SpiceWorm op 26-01-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Even ter check.

Stel ik stuur morgen een papier op voor aanmelding als BTW ondernemer. Moet ik dat eerst afwachten en dan het eerste kwartaal opgeven, net zolang ik de BTW terug heb ontvangen en dan pas ontheffing aanvragen... of kan ik de ontheffing bij wijze van volgende week al aanvragen?

Daarbij:
De PV is bij ons op 16 juli geplaatst. Echter is de aanbetaling van 13 juni (10%) en de rest van 16 juli. Ik mag toch hopen dat het factuur met BTW van 13 juni gewoon bij de installatie mag worden gerekend die voor ons zogenaamde "bedrijf" pas vanaf 16 juli operationeel is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

marcel87 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:45:
Stel ik stuur morgen een papier op voor aanmelding als BTW ondernemer. Moet ik dat eerst afwachten en dan het eerste kwartaal opgeven, net zolang ik de BTW terug heb ontvangen en dan pas ontheffing aanvragen... of kan ik de ontheffing bij wijze van volgende week al aanvragen?
Eerst inzenden en je BTW-nummer afwachten, dan aangifte doen en KOR aanvragen. Wij hebben ons na de kerst gemeld als BTW-plichtige met het verzoek aangifte te mogen doen over het tijdvak 13 september tot 31 december. Wij kregen een papieren aangifteformulier en hebben dat gisteren in één envelop met het verzoek voor de ontheffing vanaf 2014 teruggestuurd.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
marcel87 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:12:
Haha het kost ze zeker nu al teveel geld... :9

Vandaag deze link via FB gezien: http://www.gnmf.nl/site/Nieuws/?item_id=320
Waar ze het hebben over dat iedereen zonder problemen hun BTW kan terug krijgen. Ik ben niet meer erg actief (zowel lezend als reagerend) in dit topic geweest, maar als ik naar bovenstaande reacties kijk vind ik het vooralsnog niet heel erg hoopvol.

Wie wel? :9
Ik wel, ik krijg binnenkort ruim 800 euro terug van de BD vanwege de zonnepanelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hm niet verkeerd dan. Wij hebben ook zo'n beetje dat bedrag aan btw betaald, iets meer zelfs... 950 dacht ik voor materiaal+uren. Zou wel mooi zijn als je het terugkrijgt zonder teveel gedoe... toch weer 1,5jr TVT. :)

@ art: thnx voor de info. Maar KOR moest je dan toch als bedrijf doen, niet als particulier?

[ Voor 44% gewijzigd door Aardwolf op 28-01-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

De woorden 'ondernemer' en 'bedrijf' zorgen hier voor eindeloze spraakverwarring. Eigenlijk moet je ze gewoon vergeten. Je bent niet ineens ondernemer geworden met je zonnepanelen, je bent BTW-plichtig geworden. Dat wil zeggen: verplicht om een administratie bij te houden, BTW-aangifte te doen en BTW af te dragen aan de fiscus. De KOR regelt ontheffing van die verplichting als je per saldo minder dan 1345 euro/jaar moet afdragen.

Maak er nou gebruik van. Het is zó simpel en levert zóveel op.

[ Voor 11% gewijzigd door art op 28-01-2014 15:52 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
art schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:49:
De woorden 'ondernemer' en 'bedrijf' zorgen hier voor eindeloze spraakverwarring. Eigenlijk moet je ze gewoon vergeten. Je bent niet ineens ondernemer geworden met je zonnepanelen, je bent BTW-plichtig geworden. Dat wil zeggen: verplicht om een administratie bij te houden, BTW-aangifte te doen en BTW af te dragen aan de fiscus. De KOR regelt ontheffing van die verplichting als je per saldo minder dan 1345 euro/jaar moet afdragen.

Snap ook niet dat er zoveel mensen huiverig voor zijn. De KOR regeling gaat echt niet opeens verdwijnen omdat het een enorme hoeveelheid extra administratie betekent voor de BD tegen marginale additionele inkomsten.

Zeker met de stappenplannen die al eerder in dit topic gepost zijn is het een fluitje van een cent, en het levert echt veel op. Ik heb nu 3000 wp aan zonnepanelen voor 2850 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
Blik1984 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:56:
[...]

De KOR regeling gaat echt niet opeens verdwijnen omdat het een enorme hoeveelheid extra administratie betekent voor de BD tegen marginale additionele inkomsten.
Mee eens. En als deze KOR regeling verdwijnt ben je toch wel 'aan de beurt' ook al besluit je nu geen btw terug te vragen.
uit veelgestelde vragen:
Alleen voor zonnepaneeleigenaren geldt dat zij zich niet hoeven aan te melden als ondernemer zolang het saldo BTW-bedrag ..-knip-.. In dat geval neemt de Belastingdienst aan dat u heeft verzocht om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen als ondernemer

[ Voor 3% gewijzigd door RedBaret op 28-01-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Thnx bovenstaanden!

Feit is dat ik huiverig ben omdat je je in zekere zin bekend maakt met wat je exact hebt en levert. Zelfde als op die ene site (ben de naam even kwijt, energieleveren.nl???), waar je voor de statistiek je PV kunt aanmelden... maar waar de Roverheid en energieleveranciers uiteindelijk precies weten "wie wat waar" en je bij wijze van een slimme meter opdringen. Op dat soort fratsen zitten we dan minder te wachten.
art schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:49:
Hm precies. Maar ik ben niet zo bang van die spraakverwarring, meer wat ik hierboven schreef.
Jup met die handleidingen erbij wel inderdaad... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Het is me nog niet helemaal duidelijk mbt dit btw verhaal waarom dat lastig is als je meer teruglevert dan verbruikt. Ik heb een ferrarismeter en ben van plan om iets meer neer te leggen dan mijn huidige verbruik van 2400 kWh ivm verwachting komende jaren. (Kids, vaker thuis etc).

Kan iemand me wat wijzer maken? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Inmiddels gemeld als PV ondernemer.
Ook de brief al binnen, alleen ik had aangenomen dat het digitaal BTW kon opgeven... het moet dus via een papier. Ook niet perse een probleem.

Er zat ook een formulier bij over bankreknr mbt omzetbelasting, waarbij 2 opties waren. Ik vraag me nu af welke optie ik moet kiezen:
1.) reknummer uitsluitend voor teruggaven omzetbelasting
2.) reknummer voor zowel teruggaven en voor betalingen omzetbelasting

Welke moet je nemen?

En zoals wij zitten nu dan begin 2014... dus 4 kwartalen te gaan. Ik mag toch hopen dat je maar eenmalig dat forfait hoeft op te geven? Kan iemand ons op weg helpen? :?

@ Phony: geen idee helaas... wellicht iemand anders hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 16-02-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Als je de papieren en de reeds benoemde sites leest, dan moet je als je per kwartaal aanhifte doet per kwartaal dat deel van de forfait aangeven. Dus bij 2345Wp is het forfait €60 pr jaar. Dus per kwartaal is dat 1/4 van het jaar bedrag.

Het opgeven van je rekening nummer voor BTW? 1 voorbeeld voor keuze 1 is pas interesant als je flinke bedragen aan BTW per maand omzet EN je in je boekhouding gescheiden rekeningen hebt voor te ontvangen en te betalen BTW. Dus in jouw geval het simpelste is keuze 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké bedankt! :)
Op die handleiding die ik had stond er namelijk niets over, vandaar dat ik het even hier vroeg. Vond het nogal vaag eerlijk gezegd en mn moeder begreep er sowieso niets van... dus ja, hmmz. Vanavond Later deze week zal ik er weer even naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 18-02-2014 22:18 ]

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 18:46
Klopt het dat de bd dit vanaf juli 2014 niet meer gaat toestaan?
Ik kan eigenlijk niet vinden tot wanneer dit mogelijk is alleen dat ze met de uitspraak die het mogelijk maakte niet zo blij waren.
Daarbij moet je in het tijdsvlak waarin je het aanvraagt toch ook weer de btw betalen over geleverde stroom met /van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Geen idee. In de FAQ van de BD staat echter wel dat je BTW kunt terugvragen tot 5 jaar na koop van de panelen. Dus dat doet mij dan denken dat je bij wijze van over 3 jaar nog aan kunt melden als BTW ondernemer om je BTW terug te vorderen en daarna weer af te melden voor verdere administratie. Meen dat iemand al eerder deze vraag stelde in dit topic, moet je even kijken...

Zie ook hier: http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Vraag+antwoord 8, bij voetnoot 2.

De daadwerkelijke BTW die je moet betalen zou in praktijk stukken minder moeten zijn t.o.v. het bedrag dat je terug kunt vragen over de aanschaf. Veel mensen hier leveren veel maar echt veeeeel minder terug dan 1345 euro, dat is het drempelbedrag van de KOR. Als je daaronder zit kan je na 1 (belasting)jaar weer ontheffing voor administratieplicht aanvragen.

Tenminste dat is heel kort door de bocht zoals ik het dan heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Ik heb inmiddels ook een zonne setje aangeschaft,

Dit betreft een setje voor off-grid gebruik en omvat momenteel een 70 watt paneeltje met een 10amp pwm charge controller en een 60ah semitractie accu.

Ik gebruik em momenteel om mijn telefoons enzo mee te laden, en 12 volt verlichting door het huis

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 23:16

I_PANDA_I

Boe!

Vandaag een brief binnen gekregen van de belastingdienst dat ik de BTW over de aanschaf van mijn zonnepanelen terugkrijg. Ruim 400 euro in the pocket :)
Een aantal weken terug heb ik ook al een bevesting gehad ivm de Ontheffing administratieve verplichtingen, dus ik hoef ook geen administratie meer te doen.

Door de subsidieregeling en BTW teruggave is de netto aanschafprijs +/- 2000 euro geweest voor 2000[Wp] en dus een terugverdientijd van 5 a 6 jaar.

Blaatschaap

• Aardwolf
Netjes! Scheelt inderdaad een hoop... :)

• David
  • Laatst online: 13-09 23:05
Begrijp ik het goed dat je als bestaande BTW-plichtige die boven de KOR uitkomt niet gebruik kan maken van het fiscale voordeel dat iemand die nog niet BTW-plichtig is wel krijgt?

Ik heb zelf bijvoorbeeld een onderneming en moet BTW afdragen. Los daarvan wil ik als particulier zonnepanelen op het dak van mijn woning. Weliswaar mag ik de BTW op aanschaf als voorbelasting aftrekken, maar aan de andere kant moet ik het jaarlijks forfait betalen. Het voordeel van het aftrekken verandert na een jaar of 9 in het nadeel van het betalen van het forfait plus extra moeite voor het sturen van de energiefactuur en het bijhouden van een voor de bestaande onderneming irrelevant stuk administratie.

Dato DUO synth voor twee

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

Wanneer je het bij je bestaande onderneming opgeeft is dat inderdaad het geval denk ik
De vraag is of je hiervoor een aparte onderneming kunt/mag starten?

Blaatschaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegen die vraag loop ik ook aan. Wat houdt dat forfait trouwens in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Of je zet de factuur op naam van je vrouw/vriendin als je zelf ondernemer bent. Dat hebben wij gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:07:
Of je zet de factuur op naam van je vrouw/vriendin als je zelf ondernemer bent. Dat hebben wij gedaan
Dan zal je ook de energie nota op die andere naam moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:14:
[...]

Dan zal je ook de energie nota op die andere naam moeten zetten.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De hele regeling is toch op de wereld gekomen omdat je teruglevert en er daarmee een btw verplichting ontstaat? Je levert terug aan je energieleverancier, als je als persoon A de btw terugvraagt maar persoon B profiteert daarvan doordat de teruglevering op zijn naam komt klopt het niet.

Kort gezegd: de leverancier van electriciteit moet dezelfde zijn als diegene die de BTW terugvraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 28-02-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:47:
[...]

De hele regeling is toch op de wereld gekomen omdat je teruglevert en er daarmee een btw verplichting ontstaat? Je levert terug aan je energieleverancier, als je als persoon A de btw terugvraagt maar persoon B profiteert daarvan doordat de teruglevering op zijn naam komt klopt het niet.

Kort gezegd: de leverancier van electriciteit moet dezelfde zijn als diegene die de BTW terugvraagt.
Echter, als je je aanmeldt voor de KOR-regeling hoef je helemaal geen administratie bij te houden. Dus dan zou dat ook niet heel veel uit moeten maken

ps: bij ons staat de energie-rekening overigens gewoon op dezelfde naam als de zonnepanelen, dus geen punt verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 19:42:
Begrijp ik het goed dat je als bestaande BTW-plichtige die boven de KOR uitkomt niet gebruik kan maken van het fiscale voordeel dat iemand die nog niet BTW-plichtig is wel krijgt?
Dat is precies hoe het zit. De KOR geldt voor al je ondernemingen bij elkaar opgeteld.

De oplossing: Zet de panelen en je energie-aansluiting op naam van een huisgenoot die niet BTW-plichtig is. In mijn geval: Mijn vriendin. Zij is in loondienst bij haar eigen BV en dus geen ondernemer. 8)7

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 21:54
I_PANDA_I schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:48:
Vandaag een brief binnen gekregen van de belastingdienst dat ik de BTW over de aanschaf van mijn zonnepanelen terugkrijg. Ruim 400 euro in the pocket :)
Een aantal weken terug heb ik ook al een bevesting gehad ivm de Ontheffing administratieve verplichtingen, dus ik hoef ook geen administratie meer te doen.

Door de subsidieregeling en BTW teruggave is de netto aanschafprijs +/- 2000 euro geweest voor 2000[Wp] en dus een terugverdientijd van 5 a 6 jaar.
Ik weet dat het al eerder gevraagd is in dit topic maar kon er geen antwoord op vinden. Hoe lang heeft het bij jou geduurd, Panda, tot de btw weer teruggegeven is? Het gaat om een fors bedrag dus het is fijn om een indicatie te hebben hoe lang dit hele traject duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Unity2 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:59:
[...]

Ik weet dat het al eerder gevraagd is in dit topic maar kon er geen antwoord op vinden. Hoe lang heeft het bij jou geduurd, Panda, tot de btw weer teruggegeven is? Het gaat om een fors bedrag dus het is fijn om een indicatie te hebben hoe lang dit hele traject duurt.
Ik heb het voor 3 vrienden en mijzelf gedaan.. En traject is heel wisselend. 1x volledige afwijzing (andere regio), 1x binnen 8 weken, 1x binnen 6 weken... En zelf zit ik als sinds begin december op mijn geld te wachten. Beschikkingen al lang binnen, maar het lukt zo op een of andere manier niet om mijn rekeningnummer in hun administratie op te nemen. Ondanks al 3x doorgeven, waarvan 1x telefonisch, blijf ik brieven krijgen dat ze mijn rekeningnummer niet kennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:33:
[...]

Ik heb het voor 3 vrienden en mijzelf gedaan.. En traject is heel wisselend. 1x volledige afwijzing (andere regio), 1x binnen 8 weken, 1x binnen 6 weken... En zelf zit ik als sinds begin december op mijn geld te wachten. Beschikkingen al lang binnen, maar het lukt zo op een of andere manier niet om mijn rekeningnummer in hun administratie op te nemen. Ondanks al 3x doorgeven, waarvan 1x telefonisch, blijf ik brieven krijgen dat ze mijn rekeningnummer niet kennen....
Ik zit een beetje in dat laatste schuitje. Al wel de melding gehad dat ik bedrag terugkrijg, maar op de een of andere manier hebben ze moeite om mijn bankrekeningnummer te registreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Thanks voor het inzicht :)
Een volledige afwijzing trouwens? Op welke grond als ik vragen mag?

Wat betreft rekeningnummers weet ik dat er gedonder is geweest met toeslagen en dergelijke omdat de belastingdienst nog maar 1 rekeningnummer accepteert per persoon. Proberen jullie toevallig een rekeningnummer te gebruiken welke afwijkt van het rekeningnummer van de laatste belastingaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Unity2 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:40:
Thanks voor het inzicht :)
Een volledige afwijzing trouwens? Op welke grond als ik vragen mag?
Dat weet ik niet... heb me er verder niet meer mee bemoeid en moet hem dat nog eens vragen.
Hij wilde kopie van mijn toekenning om die als basis voor bezwaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welke regio? Misschien ook wel handig om te weten. :P

Is het trouwens wel mogelijk met dezelfde gegevens een inschrijving bij de KVK te doen ook al ga je never nooit echt terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Je bedoelt een situatie waarin je nu BTW terugvraagt en er later voor kiest om een bedrijfje te beginnen en dus ook een KVK nummer aanvraagt? Volgens mij kun je maar 1 btw nummer per persoon hebben dus in dat geval komt de KOR grens wat dichter in de buurt. Misschien een partner op wiens naam je de zonnepanelen kunt zetten? Dan heb je later de vrijheid om schoon een bedrijfje te starten. Dat is in ieder geval wat ik nu van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

Unity2 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:59:
[...]

Ik heb eind december de inschrijfformulieren op de post gedaan.
In de eerste twee weken van januari de bevestiging ontvangen en vervolgens formulieren om aangifte te doen.
Deze heb ik direct retour gezonden inclusief aanvraag voor de KOR.
Enkele weken terug ontving ik een bevestiging dat ik per 1 januari 2014 onder de KOR viel en gisteren dus de beschikking omzetbelasting.

Overigens staat het geld nog niet op mijn rekening,...

Blaatschaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee gelijktijdig en het bedrijfje 'slapend' houden, heb ooit wel maar niet direct plannen om iets voor mezelf te beginnen. Daarnaast zie ik mezelf met wat losse opdrachtjes niet snel meer dan €6300 bruto binnen harken waardoor ik beneden de €1350 btw blijf maar wel de mogelijkheid heb materialen bij de groothandel te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
@Panda: Thanks, jij zit dus nu al op 8+ weken vanaf de eerste registratie. Belastingdienst zal het druk hebben gehad aan het eind van het jaar. Mijn aanvraag zal half april die kant op gaan dus zit redelijk in hetzelfde schuitje.

@idhollander: Lijkt me inderdaad gewoon kunnen. Ben zelf ook aan het inlezen in deze materie omdat ik soortgelijke plannen heb wat betreft een bedrijfje. Zou graag op den duur voor mezelf beginnen (en meer binnenschrapen dan 6300 bruto) maar dat zit er voorlopig nog niet in. Ga wel voor de zekerheid de panelen, contract met Greenchoice en btw-nummer op naam van mijn vriendin zetten. Gewoon zodat ik daar tzt geen rekening mee hoef te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou.. net weer even gebeld met de belastingtelefoon. Omdat het bij mij een B02 nummer is, kun je niet telefonisch doorgeven (die vorige 2x waren dus nutteloos). En als je net zoals ik die formulier hebt gebruikt:
http://www.belastingdiens...ekeningnummer_ondernemers
Dan is dat goed. MAAR... vul niet in dat dit het nummers is voor al je belastingzaken, maar geeft duidelijk aan dat het gaat om om alleen het BTW-nummer XXXXB02. Anders gaat het niet goed...

Poging nummer 4 onderweg...

8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Ze houden je lekker bezig :D
Jouw linkje gaat de bookmarks in voor over 1,5 maand. Ben benieuwd of het zo wel goed gaat bij jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Vorige week de aanvraag voor mijn BTW nummer verstuurd, vandaag de brief met btw-nr gekregen. Alleen staat in de brief ook dat ik digitaal aangifte moet gaan doen, en als ik op de site kijk dan heb ik een gebruikersnaam/wachtwoord nodig. Ik kan echter nergens vinden waar ik die kan aanvragen. Iemand anders zal dat vast eerder hebben meegemaakt?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unity2 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:08:
Ga wel voor de zekerheid de panelen, contract met Greenchoice en btw-nummer op naam van mijn vriendin zetten. Gewoon zodat ik daar tzt geen rekening mee hoef te houden.
Maar op zich hoeft dat toch niet? Enige wat er eventueel verandert is dat je btw plichtig wordt en de daarbij behorende administratieve verplichtingen krijgt en ik hoop voor je dat dat lukt want dat betekend dan dat je 'voldoende' verdient. ;)

Wat zijn de criteria voor de KVK om je als bedrijf in te schrijven in dit specifieke geval? Ik ben vast de eerste niet die dit bedenkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Ik kan op de website van de kvk naast de basiscriteria niks vinden over "details" als btw-nummers. Mijn gedachten hierover zijn:
1) Ik ben niet getrouwd of samenlevingscontract
2) Als ik een bedrijf zou starten als zelfstandig ondernemer heeft mijn vriendin daar dus niks mee te maken wat kvk en belastingdienst betreft
3) Als het btw-nummer van de panelen op naam van mijn vriendin staat heb ik dus ook niks met haar te maken in de ogen van belastingdienst of kvk
4) Hierdoor kan ik dus zelf een btw-nummer aanvragen voor een eenmanszaak en me inschrijven bij de kvk zonder dat ik in mijn administratie rekening moet houden met de "administratie" van de panelen.

Dit lijkt me de simpelste aanpak voor de toekomst. Natuurlijk kan ik ook het btw-nummer voor de panelen op mijn naam aanvragen en de kans is reëel dat ik nooit over een KOR-grens kom maar dan hoef ik daar in ieder geval niet meer over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hoeft je niet aan te melden bij kvk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Hoe bedoel je? Voor zonnepanelen hoef je je niet aan te melden bij de kvk inderdaad. De discussie gaat over de effecten van het al hebben van een btw-nummer voor de panelen en het starten van een nieuw bedrijf (met kvk nummer dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Cyberpope schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:33:
[...]

Als het btw nr een toevoeging krijgt van hoger dan B01, dan moet het per papier. Tel. mag niet al schrijven ze het op.

Unity, hoe kom je daarbij dat je maar 1 btw nummer kan hebben per persoon? Wat als iemand twee bedrijfjes heeft of btw plichtig is, zelfde btw nummer??? Denk het niet.

Tevens het totaal bedrag van al je btw nummers bepaald of je in de KOR valt.

Je vriendin moet het dus ook gekocht en betaald hebben, plus het beheer en elektra rek. moet op haar naam staan.

Je andere stelling klopt wel met de zojuist aangehaalde punten erbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 01-03-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
Wat betreft een enkel BTW nummer dacht ik ergens opgepikt te hebben, maar heb geen bron om het te onderbouwen. Moet eerlijk zeggen dat ik natuurlijk redelijk gekleurd lees omdat ik niet van plan ben meerdere bedrijfjes te starten ;) Heb er verder niet meer onderzoek naar gedaan omdat de scheiding op naam al voorkomt dat zaken elkaar in de weg kunnen lopen. Maakt verder in de praktijk natuurlijk ook niet heel veel uit als het voor de KOR allemaal opgeteld moet worden. Meer in splitsing in administratie dus, maar niet tussen personen in dat geval.

Alles wat ik nu op zonnepaneelgebied doe gaat allemaal op naam van mijn vriendin, btw-nummers, energiecontract, offertes en aankoop, etc. Ik weet niet wat je met 'beheer' van de panelen bedoeld. Eventuele reparaties bij schade of iets dergelijks? In ieder geval lijkt het me zo netjes gescheiden mocht ik tzt een bedrijfje willen starten. Scheelt weer een vinkje op het lijstje met dingen die ik moet checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Lamaar

[ Voor 99% gewijzigd door drielp op 02-03-2014 19:22 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
Nou... Inmiddels dan ook gebruikersnaam+wachtwoord per post gekregen. Dus mocht je denken dat na de 1e brief je meteen het formulier invullen heb je deels gelijk. De inloggegevens volgen wel, maar je kunt er niet echt iets concreets mee... want ik zie nergens een digitaal formulier om per kwartaal omzetbelasting in te dienen.
Das dan ook direct een antwoord op:
sjimmie schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:46:
Vorige week de aanvraag voor mijn BTW nummer verstuurd, vandaag de brief met btw-nr gekregen. Alleen staat in de brief ook dat ik digitaal aangifte moet gaan doen, en als ik op de site kijk dan heb ik een gebruikersnaam/wachtwoord nodig. Ik kan echter nergens vinden waar ik die kan aanvragen. Iemand anders zal dat vast eerder hebben meegemaakt?
Anyhow, nu zit ik weer naar dat papier te kijken en naar de instructies, zoals deze verspreid over het internet wel te vinden zijn.

Belastingsdienst BTW PV
Instructies
BD omzetbelasting formulier VB
Omzetbelasting formulier (voorbeeld van Google)

Waar moet ik nou (1/4 van) het forfait invullen? Het is me echt niet duidelijk...
Blijkbaar mist dat dan ook ergens in dat stappenplan. Hoe en waar hebben jullie dat opgegeven? Onder 1a, waarna het volgt bij 5a en dan bij 5b de BTW over de installatie zelf?

Aha, na heeeeeel lang zoeken op MilieuCentraal gevonden hoe je het in detail invult. Sjongejonge, precies zoals ik hierboven zei, maar wat een geklooi... :X
"Hierop vult u bij 1a het btw-forfait voor het betreffende kwartaal in - in ons bovenstaande voorbeeld dus 10 euro. Bij 5a vermeldt u nogmaals dit bedrag. Bij 5b voert de volledige btw, die u over de zonnepanelen hebt betaald op."

Nja beschouw deze post maar als niet verzonden... wellicht ooit nog handig voor iemand met exact dezelfde vraag. 1a omzetbelasting/kwartaal -> schuift door naar -> 5a, minus eenmalig 5b (btw installatie).

[ Voor 36% gewijzigd door Aardwolf op 02-03-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo eerste deel inschrijving KVK is gedaan en de afspraak alvast gemaakt, onderneming start 1 april. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Huh, inschrijving KvK? Dat is in ieder geval niet nodig om de BTW op je zonnepanelen terug te kunnen vragen.
edit:
Iets verder teug gelezen :), 2e zin blijft wel staan

[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 03-03-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blik1984 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:38:
[...]

Ik zit een beetje in dat laatste schuitje. Al wel de melding gehad dat ik bedrag terugkrijg, maar op de een of andere manier hebben ze moeite om mijn bankrekeningnummer te registreren
Update ivm bovenstaande.

Vandaag maar eens gebeld met de belastingtelefoon. Ze hadden mijn formulier wel ontvangen met het rekeningnummer. Maar omdat ik had aangekruist op het formulier dat het nummer voor alle belastingen gebruiktt had moeten worden, is het overal voor geregistreerd, behalve de teruggave BTW... 8)7

Schiet mij maar lek

Nu telefonisch doorgegeven, en als het goed is krijg ik het geld binnen nu en 10 werkdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

31 december de aanvraag voor een BTW-nummer ingeleverd bij het belastingkantoor, 26 januari de formulieren 'Opgaaf rekeningnummer omzetbelasting', 'Aangifte omzetbelasting voor startende ondernemers', en de aanvraag KOR. Vandaag zat de 'Beschikking omzetbelasting teruggaaf' bij de post. *O* :)F

Nu nog de vrijstelling i.h.k.v. de KOR en het geld op de rekening.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

Blik1984 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:23:
[...]

Update ivm bovenstaande.

Vandaag maar eens gebeld met de belastingtelefoon. Ze hadden mijn formulier wel ontvangen met het rekeningnummer. Maar omdat ik had aangekruist op het formulier dat het nummer voor alle belastingen gebruiktt had moeten worden, is het overal voor geregistreerd, behalve de teruggave BTW... 8)7

Schiet mij maar lek

Nu telefonisch doorgegeven, en als het goed is krijg ik het geld binnen nu en 10 werkdagen
Gisteren hetelfde formulier ook op de post gedaan omdat ze geen rekeningnummer hadden, maar hopen dat dat goed gaat dan. Was het een foutje dat ze het vergeten waren te registreren of is dat altijd zo wanneer je het vakje "alle belastingen" aankruist?

Blaatschaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
art schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:41:
de formulieren 'Opgaaf rekeningnummer omzetbelasting', 'Aangifte omzetbelasting voor startende ondernemers'
Kreeg jij die formulieren vanzelf opgestuurd, moest je die zelf opvragen/downloaden of heb je die digitaal gedaan?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Ze werden vanzelf opgestuurd.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
I_PANDA_I schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:03:
[...]

Gisteren hetelfde formulier ook op de post gedaan omdat ze geen rekeningnummer hadden, maar hopen dat dat goed gaat dan. Was het een foutje dat ze het vergeten waren te registreren of is dat altijd zo wanneer je het vakje "alle belastingen" aankruist?
Heb ik niet gevraagd, ik zou gewoon even een telefoontje plegen voor de zekerheid en op die manier het doorgeven. Gaat, met afzien van de wachttijd, lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Heb mijn tweede set panelen van voor 20 juni 2013.
Heb me helaas niet voor 1 augustus als ondernemer gemeld omdat ik ver van eerdere berichten uitging dat de btw regeling alleen van toepassing was voor na 20 juni.

Zou het mogelijk zijn op basis van de brief die vereniging eigen huis heeft gestuurd zie
http://www.eigenhuis.nl/downloads/inhoud/Brief-aan-Weekers

Alsnog btw teruggaaf aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Sowieso altijd inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 09:15
Met alle tips en links uit dit topic ook de BTW van onze paneeltjes terug gevraagd, scheelt toch weer mooi 350 euro die we weer in kunnen zetten voor de volgende duurzame update!

Nu ben ik ook bezig met de inkomsten belasting voor 2013 en zit ik nog een beetje met de vraag of het terug vragen van de BTW ook gevolgen heeft voor mijn IB. Als ik het goed begrepen heb, heeft het geen impact aangezien ik nu een ondernemer voor de BTW ben en geen ondernemer voor de Inkomstenbelasting?

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jckw schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:19:
...
Als ik het goed begrepen heb, heeft het geen impact aangezien ik nu een ondernemer voor de BTW ben en geen ondernemer voor de Inkomstenbelasting?
Volgens mij zie je dat helemaal goed. Destijds heb je dit als particulier gedaan en dan kon je dit soort uitgaven ook niet aftrekken als investering. Nu heb je gewoon iets minder uitgegeven. Maar je hebt geen inkomsten voor de IB verkregen door de BTW teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Echter had ik met iemand erover die vervolgens een vraag had over de BTW teruggaaf waar ik ook niet zo snel het antwoord op wist. Dus ik gooi hier weer eens een balletje op.

Geldt het dat de BTW teruggave uiteindelijk weer moet worden opgegeven bij de Belastingsdienst voor de IB? Of is teruggave altijd een losstaand geheel voor de IB en hoef je daar niets van op te geven? Of is het alleen van toepassing als je een ondernemer bent buiten je zonnepanelen om? :? :9

Feitelijk zeg jij (Energiastic) boven mij dat het er dus niet toe doet. Is dat altijd zo of zitten daar voorwaarden aan (wel/niet particulier, wel/niet (kleine) ondernemer met andere BTW opgaven)?

[ Voor 17% gewijzigd door Aardwolf op 12-03-2014 22:53 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 41 Laatste