Klopt het staat helemaal los. Maar als ze vinden dat je ondernemer bent (enkel voor btw) wanneer je stroom verkoopt kan je je er ook naar gedragen: je kan natuurlijk gewoon volledig ondernemer worden. KVK inschrijving, investeren in zonnepanelen en je stroom verkopen aan een energiebedrijf. Dat kan volledig als onderneming worden gezien. Het staat inderdaad compleet los van de BTW administratie. Je richt dus gewoon je eigen energiebedrijf op. Je zal dan ook de stroom aan jezelf kunnen (of moeten) verkopen en daarover dus BTW moeten betalen.
Dat is een compleet ander onderwerp, daar heb je gelijk in. Ik ga het ff verder uitzoeken want dit lijkt een leuk goudmijntje.
Edit:
Het lijkt me in strijd met dit onderdeel van de belastingregels:
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt.
Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee.
Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Maar ik denk dat hier nog wel een weg omheen te vinden is. Je kan de stroom bijvoorbeeld aan jezelf verkopen voor 10 cent / kwh en aan het energiebedrijf voor 9 cent of zoiets. Je onderneming maakt nog steeds winst. Of, om problemen met de belastingdienst te voorkomen verkoop je de stroom aan jezelf voor 23 cent. Moet je waarschijnlijk wel energiebelasting afdragen...
[
Voor 52% gewijzigd door
SpiceWorm op 26-01-2014 15:56
]