7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik kreeg zojuist een mail van The Sunsine Company, maar daaruit blijkt ook maar weer dat zij het enkel aanstippen en verder concreet inhoudelijk er (net als wij) geen kijk op hebben. Even voor de gein aanmelden en proberen doe je niet, het is geen proefperiode wat je aangaat!
Maar wellicht heb je gelijk, dat er dan pas meer duidelijkheid komt. Persoonlijk voel ik me in elk geval weinig aangetrokken of verplicht om het ffkes te proberen... zo zullen dat wel meer mensen denken, schat ik zo.
+1marcel87 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:16:
Dat kan je mooi stellen natuurlijk, maar welke gek gaat dat proberen als je niet weet hoe het uitpakt op termijn? Volgens mij alleen particulieren/ondernemers die geen vragen stellen... en dat zijn vast geen (vooruit)denkende tweakers?!?!
Ik kreeg zojuist een mail van The Sunsine Company, maar daaruit blijkt ook maar weer dat zij het enkel aanstippen en verder concreet inhoudelijk er (net als wij) geen kijk op hebben. Even voor de gein aanmelden en proberen doe je niet, het is geen proefperiode wat je aangaat!
Maar wellicht heb je gelijk, dat er dan pas meer duidelijkheid komt. Persoonlijk voel ik me in elk geval weinig aangetrokken of verplicht om het ffkes te proberen... zo zullen dat wel meer mensen denken, schat ik zo.
(sowieso antieke installatie, ze kunnen de boom in)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zou voor zonnestroommensen toch het prettigste zijn als er niets wijzigt (in saldering) als ze niets doen, en als ze wel wat willen doen, ze eventueel eenmalig aanschaf-BTW terug kunnen krijgen.
Die samenwoningsconstructies met (thuiswerkende) ZZP'ers die meestal niet met winstoogmerk (speciaal voor het bedrijf) panelen op het dak hebben, maken het er niet makkelijker op.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Wil je dat mensen twee keer die aanschaf BTW gaan opeisen?zeegerd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:22:
...en als ze wel wat willen doen, ze eventueel eenmalig aanschaf-BTW terug kunnen krijgen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Anoniem: 344577
Helemaal mee eens. De Nederlandse salderingsregel was lekker eenvoudig en bespaarde een hoop rompslomp en een hoop administratie. Voor zonnepanelen die 30 jaar mee gaan wil je ook een stabiel beleid voor 30 jaar. Niet dit gejojo. Blijkbaar hebben ze bij de belastingdienst even niet aan thuiswerkende zzp-ers gedacht.Zeegerd: Zou voor zonnestroommensen toch het prettigste zijn als er niets wijzigt (in saldering)
-Wij hebben zonet ons energiecontract voor alle zekerheid op naam van m'n vrouw laten zetten.
-De BTW-teruggave over de aanschafprijs ga ik aanvragen bij de belastinginspecteur. Niet omdat ik dat terecht vind of nodig heb, maar alleen om er duidelikheid over te krijgen. Ik zal laten weten of het gelukt is.
@wberkel Als de BTW-teruggave over de aanschafprijs toegekend wordt, dan betekent dat waarschijnlijk ook (gedeeltelijk) terugstorten van nationale-subsidie of in ons geval provinciale subsidie, want die gold, volgens de voorwaarden, alleen voor particulieren.
Dus indien dat laatste van toepassing (aanschaf subsidie terug storten), dan zouden ambtenaren van Ministerie van Financiële Zaken via een unieke "constructie" ambtenaren van Ministerie van Economische Zaken (waar Agentschap NL formeel onder valt) aan het werk gaan houden.Anoniem: 344577 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:37:
[...]
@wberkel Als de BTW-teruggave over de aanschafprijs toegekend wordt, dan betekent dat waarschijnlijk ook (gedeeltelijk) terugstorten van nationale-subsidie of in ons geval provinciale subsidie, want die gold, volgens de voorwaarden, alleen voor particulieren.
Ik zeg: Gouden Greep...

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
Anoniem: 479356
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/
zal wel na 2020 afgeschaft worden. dan zijn de slimme meters verplicht in elk huishouden.Anoniem: 479356 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:46:
Oei,oei..........wat ik net lees is werkelijk niet goed.
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/
Dus ja er gaat iets veranderen. of ze moeten slimme meters eerder gaan verplicht stellen maar dan moeten ze wel wat andere wetgevingen gaan veranderen. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
en wie gelooft minister kamp nou, dat is wel minst geloofwaardige minister van Economische Zaken.
kuch "schalie gas" kuch.
Anoniem: 238103
als zoals ik las er al 100.000 aansluitingen salderen, kan je zomaar 150.000 kiezers verliezen
oftewel doorleggen die pv !
er ligt wel een kans voor eerlijk en btw en goed bemeten.
en dat is een feedin met aparte metering zoals in duitsland, daar gaat de feed in naar 14 cent, gelijk aan de REB hier, dat is een momentum, maar als je tapijt slijt door fossilo boys, dan zie je het niet
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-11-2013 21:27 ]
"Ietsje meer" saldeerders verwacht (het zijn er sowieso al veel en veel meer, exacte aantallen zijn onbekend). OK, het is EZ die schat, maar onrustbarend genoeg op alle fronten. Ach, ik heb het allemaal al voorspeld, en niemand nam me serieus...Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:24:
alleen vrindje maxime geloofd hem haha (die van ik ram hier een gasopslagje neer)
als zoals ik las er al 100.000 aansluitingen salderen, kan je zomaar 150.000 kiezers verliezen
oftewel doorleggen die pv !
er ligt wel een kans voor eerlijk en btw en goed bemeten.
en dat is een feedin met aparte metering zoals in duitsland, daar gaat de feed in naar 14 cent, gelijk aan de REB hier, dat is een momentum, maar als je tapijt slijt door fossilo boys, dan zie je het niet

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Niet te optimitisch, als Minister Kamp van de stoel valt, kan het elk jaar met het belastingplan als bijv mevr. Klever op die stoel klimt.Master_duck schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:15:
[...]
zal wel na 2020 afgeschaft worden. dan zijn de slimme meters verplicht in elk huishouden.
Dus ja er gaat iets veranderen. of ze moeten slimme meters eerder gaan verplicht stellen maar dan moeten ze wel wat andere wetgevingen gaan veranderen. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
en wie gelooft minister kamp nou, dat is wel minst geloofwaardige minister van Economische Zaken.
kuch "schalie gas" kuch.
Tijdens het debat zegt Kamp dat hij het 4 jaar met rust laat
Stenogram wetgevings overleg pagina 49Daarnaast hebben we nog de bestaande regeling voor het salderen achter de meter. Deze regeling zullen we voorlopig in stand houden. We zullen pas over vier jaar bekijken wat ermee gaat gebeuren. Als we vervolgens een andere regeling invoeren, wat goed denkbaar is, zullen we voor die nieuwe regeling een goede overgangsperiode invoeren. Hoe lang die periode wordt, zullen we op dat moment bekijken op grond van de omstandigheden die dan gelden. Ik kan die omstandigheden nu niet overzien, maar ik ben van mening dat een overgangsperiode van vier jaar, nadat we eerst vier jaar de zaak ongewijzigd hebben gelaten, redelijk is. Het kan echter ook goed zijn dat de periode iets langer wordt, zoals in een ander overleg met de Kamer aan de orde is geweest. Ik stel voor dat we het op dat moment gaan bekijken en er nu niet op vooruitlopen. Voor degenen die nu gebruikmaken van salderen achter de meter is het mooi om te weten dat wij van plan zijn om de regeling de komende vier jaar in stand te houden, ondanks het feit dat het mogelijk is om het van jaar tot jaar bij het belastingplan te veranderen. Het biedt dus zekerheid.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik blijf benieuwd hoe ze het "probleem" van de Ferrarismeters gaan tackelen. Want ALS ze het in hun hoofd krijgen om fundamentele wijzigingen aan te brengen, kunnen ze niet heen om geweld te gaan gebruiken voor knotsgekke lieden die dan nog steeds die Sluwste Aller Meters in hun meterkast hebben hangen (en niet besodemieterd zijn door een sluwe netbeheerder die stiekem de oude Ferraris Bikkel heeft vervangen voor een #sluweslimme tijdens een "leidingen renovatie" o.i.d.)...Domba schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:22:
[...]
Niet te optimitisch, als Minister Kamp van de stoel valt, kan het elk jaar met het belastingplan als bijv mevr. Klever op die stoel klimt.
Tijdens het debat zegt Kamp dat hij het 4 jaar met rust laat
[...]
Stenogram wetgevings overleg pagina 49
ALS ze Ferraris gewoon laten doodbloeden en die meters laten hangen tot KEMA renovatie eist wegens ijking populatie, zal in de tijd dat het duurt een onacceptabele "discriminatie" gaan plaatsvinden tussen allen waar in- en uitgaande stromen worden gemeten, waarvan de tariffering etc. ambtelijk gemanipuleerd kan gaan worden, en de happy (??) rest met Ferraris, waar gewoon voor hetzelfde tarief (bij dubbel hoog/laag) wordt afgenomen als wordt ingevoed op het laagspanningsnet...
Het zat er allemaal aan te komen. De crux is: WAT gaan "ze" doen om deze gordiaanse knoop te ontwarren?
Brrrrr.
Bijv via introductie van kwatierbeprijzing pag 71 van zelfde debatzonnigtype schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:36:
[...]
Ik blijf benieuwd hoe ze het "probleem" van de Ferrarismeters gaan tackelen.
[knip]
Het zat er allemaal aan te komen. De crux is: WAT gaan "ze" doen om deze gordiaanse knoop te ontwarren?
Brrrrr.
Wat betreft die BTW-ondernemer in de vraag en antwoord staat alleen "op de woning" voor salderen achter de meter en niet zoals bij VvE voor de meter "op of aan het gebouw met toebehoren of de daarbij behorende grond"?De heer Leegte en de heer Jansen hebben gesproken over de kwartierbeprijzing. Zoals de Kamer weet, moest daarvoor een inventarisatie opgezet worden.
Die inventarisatie loopt nog. Daarvoor is ook onderzoek nodig, dat zal worden gedaan, en daarvoor zijn pilots nodig. Wij moeten ook de buitenlandse ervaringen bezien want in andere landen zijn hiermee al ervaringen opgedaan. Ik denk dat ik dit geheel het beste voor de Kamer in beeld kan brengen gecombineerd met de brief die ik heb toegezegd over de bevindingen bij de kleinschalige uitrol van de slimme meters en de start binnenkort van de grootschalige uitrol.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Enigzins OT:Master_duck schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:15:
[...]
zal wel na 2020 afgeschaft worden. dan zijn de slimme meters verplicht in elk huishouden.
Laten we wat dat betreft maar hopen dat over een jaar of 5 fatsoenlijke (lees: betaalbare) accupacks te krijgen zijn. Heb je dat probleem van terugleveren ook niet meer, behalve overschotten die je dan teruggeeft aan het net. Helaas neemt de TVT dan wel weer toe... mja, je moet wat voor je onafhankelijkheid.
Met je PV leek je tot zover redelijk onschendbaar, maar dramatisch genoeg weet de overheid altijd wel wat te bedenken om iets wat gunstig was voor het volk opeens gunstig te maken voor de schatkist. Dramatisch eigenlijk, als je nagaat...

Voor zelfstandigen die meer dan 1345 euro per jaar aan BTW afdragen gaat de KOR niet op. Zij moeten dus voortaan BTW over *alle* opgewekte stroom -dus ook de meteen zelf gebruikte- afdragen. Aan de andere kant kunnen ze de over de installatie betaalde BTW terugvragen als de panelen na 20 juni zijn geplaatst. Ik verkeer in die situatie maar zit helemáál niet te wachten op deze flauwekul. Ik heb het maar eens voorgelegd aan onze accountant. Zijn mening: Ik kan er onder uit door de energierekening op naam van mijn vriendin, die in loondienst is, te laten zetten. Zij komt wél in aanmerking voor de KOR en dan kunnen we vrolijk doen alsof er niets veranderd is tot de vólgende streek van de overheid.
Als ik me er niet onderuit draai pakt het rekensommetje zo uit: Ik kan nu ongeveer 1100 euro BTW terugvragen. Omdat ik een draaischijfmeter heb moet ik over de opgewekte stroom een forfait van 100 euro per jaar afdragen. Eigenlijk is dit een renteloze lening die ik in elf jaar (toevallig de terugverdientijd waar ik op hoop) moet afbetalen. Daarna drukt het forfait nog steeds met 100 euro per jaar op het rendement totdat ik de panelen van het net afkoppel. Ik verwacht dat vóór die tijd het hele systeem onherkenbaar op de schop is genomen of er betere opslagmethodes/powerrouters zijn, dus ik zou de gok kunnen wagen.
l'art pour l'art
Maar dan kunnen ze niet de BTW over de aanschaf terugvragen, wat toch wel interessant kan zijn...art schreef op woensdag 13 november 2013 @ 15:34:
Particulieren kunnen dit hele BTW-verhaal over laten waaien dankzij de kleine-ondernemersregeling (KOR, punt 4 van de FAQ van de belastingdienst).
Ten eerste vraag ik me af waarom een privéaansluiting opeens zou moeten behoren tot een onderneming die toevallig in een woonhuis gevestigd is (al dan niet thuiswerkend - zoals m'n vriendin). Hierboven in meerdere posts blijkt daar toch onduidelijkheid over te bestaan en sommigen zetten dus inderdaad voor de zekerheid de aansluiting op naam van de partner. Pff!
Ten tweede, mits de aansluiting inderdaad onder de onderneming blijkt te vallen, ipv onder de particulier, dan geldt de installatie volgens mij als investering voor het bedrijf, dus mag ie zelfs in z'n geheel worden afgetrokken. Mijn partner valt niet onder de KOR. Ze zou dan dus ook de volgende jaren de BTW moeten opgeven en afdragen. Zou dat de bedoeling zijn?
By the way, mijn kennis over ondernemingen is te klein, maar waarom zou een 'BTW-ondernemer' (=particulier met panelen) niet ook alles mogen aftrekken? Of zou men dan KVK-ondernemer moeten zijn oid? zie bijv http://www.lancelots.nl/b...en/investeren-afschrijven - in dat geval zou je ook elk jaar afschrijving kunnen opgeven?
Ik sprak overigens een aantal maanden geleden een ondernemer in de bouw die het woord 'duurzaam' in z'n bedrijfsnaam heeft staan. Hij zei: als ik m'n schuur vol leg met panelen, dan trek ik ze helemaal af, geef ze op als 'promotiemateriaal'. Het moet toch niet gekker worden? Dit was geen tip trouwens.
[ Voor 14% gewijzigd door zeegerd op 14-11-2013 07:55 . Reden: aanvullinkje ]
Anoniem: 344577
Als de panelen vóór 1 april zijn geplaatst: NeeMaar dan kunnen ze niet de BTW over de aanschaf terugvragen, wat toch wel interessant kan zijn...
Als de panelen op of na 1 april 2013 maar vóór 20 juni 2013 zijn geplaatst: Ja, mits je je vóór 1 augustus 2013 als ondernemer hebt gemeld.
Als ze op of ná 20 juni 2013 zijn geplaatst: Ja.
Verschillende definities. Je kunt ondernemer zijn voor de BTW zonder dat ook te zijn voor de IB, bijvoorbeeld door het urencriterium of omdat je maar één klant hebt.By the way, mijn kennis over ondernemingen is te klein, maar waarom zou een 'BTW-ondernemer' (=particulier met panelen) niet ook alles mogen aftrekken? Of zou men dan KVK-ondernemer moeten zijn oid? zie bijv http://www.lancelots.nl/b...en/investeren-afschrijven - in dat geval zou je ook elk jaar afschrijving kunnen opgeven?
l'art pour l'art
Als je een "echt" eigen bedrijf begint mag je 5 jaar geen ondernemer zijn geweest om voor startersaftrek in aanmerking te komen.
Ik gun de belastingdienst alle wijsheid om dit te stoppen.
Ik hoop echt dat ze die goedkope ondernemers allemaal te grazen nemen.
Omdat bij niet lukken, de politiek zich zal laten overtuigen.
Einde tvt. Einde werkelijk omslagdenken.
Fossiel is u dankbaar en ik haat u.
MAAR: als ondernemer moet je ook belasting betalen. Dit gaat via je in jaarlijkse belasting aangifte. Hier dient het verdiende geld als inkomsten uit overige werkzaamheden worden aangemerkt! (Winst = inkomsten - kosten).
Dit betreft IB + ZVW belasting dus kan aardig oplopen.
Tja hoe dit dan uitpakt bij de eerste controle van de belastinginspecteur is afwachten.
Overigens begrijp ik de toon die izdp nu aanslaat niet helemaal; hopen dat ze die goedkope ondernemers flink te grazen nemen? Ik geloof niet dat "wij" hierom gevraagd hebben,sterker nog er zullen veel mensen (waaronder ik) zijn die de aanschaf van panelen door deze onzekerheid nog maar even uitstellen.
Daarbij: waarom moet iemand die nu tegen zijn wil is betiteld als ondernemer, er zelfs niet voor mag kiezen om particulier te blijven, straks wel de nadelige gevolgen slikken maar als diezelfde persoon nu gebruik wil maken van de mogelijke voordelen is dat volgens jou een goedkoop ondernemertje wat jij dan even gaat haten?
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor, maar denk dat jij de schuld nu wel bij de verkeerden neerlegt. Tvt en omslagdenken? Wordt door die politiek waar jij het over hebt hoe dan ook wel om zeep geholpen want ze zullen toch dat geld wat jij na je tvt in je zak denkt te kunnen houden bij jou weg willen halen in de vorm van een heffing of tax. Reken maar als het niet via deze "ondernemersconstructie" gaat lukken dat ze wel een pv-tax in het leven gaan roepen!
Zover mijn mening...
http://www.nujij.nl/algem...nstallatie.25914968.lynkx
http://www.zonne-energieg...installatie-zonnepanelen/
Ik zag hier al een aantal de aansluiting op de partner zetten, deze moeten volgens mij ook eens kijken naar de beoogde nieuwe regels per januari 2014 voor Wet Belastingen op Milieugrondslag, waar vrijstelling van energiebelasting beperkt wordt tot alleen de verbruiker die:
"de opwekking van de elektriciteit plaats vindt voor rekening en risico van de verbruiker"
wat je volgens mij mogelijk net optreedt als de BTW-ondernemer niet de aansluiting op naam heeft geheel afhankelijk van andere omstandigheden. maar ik ben een leek op dit gebied.
Zie Memorie vanamtwoord van Kamp aan eerste kamer 31 oktober 2e helft pagina 13 https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33493-C.pdf op pagina 5 wordt de BTW nog aan getipt
Edit: De verwijzing de paragraaf 2e kamer 2013-2014 nr 80
Of deze blog vanuit het oogpunt salderen per kilowattuur
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 17-11-2013 13:48 . Reden: verwijzing toegevoegd ]
Het lijkt er op dat die "noodzakelijke renovatie" gewoon wat versneld wordt. Onze Siemens uit midden jaren 80 is al afgekeurd. Ik vraag me af hoeveel oudere Ferrarismeters dan nog als "OK" beschouwd zullen worden. Tot wanneer werden Ferrarismeters eigenlijk geplaatst?zonnigtype schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:36:
[...]
Ik blijf benieuwd hoe ze het "probleem" van de Ferrarismeters gaan tackelen. Want ALS ze het in hun hoofd krijgen om fundamentele wijzigingen aan te brengen, kunnen ze niet heen om geweld te gaan gebruiken voor knotsgekke lieden die dan nog steeds die Sluwste Aller Meters in hun meterkast hebben hangen (en niet besodemieterd zijn door een sluwe netbeheerder die stiekem de oude Ferraris Bikkel heeft vervangen voor een #sluweslimme tijdens een "leidingen renovatie" o.i.d.)...
ALS ze Ferraris gewoon laten doodbloeden en die meters laten hangen tot KEMA renovatie eist wegens ijking populatie, zal in de tijd dat het duurt een onacceptabele "discriminatie" gaan plaatsvinden tussen allen waar in- en uitgaande stromen worden gemeten, waarvan de tariffering etc. ambtelijk gemanipuleerd kan gaan worden, en de happy (??) rest met Ferraris, waar gewoon voor hetzelfde tarief (bij dubbel hoog/laag) wordt afgenomen als wordt ingevoed op het laagspanningsnet...
Brrrrr.
Ik denk dat het erg mee gaat vallen allemaal. Ze zullen het gat snel dichten en wie er door is gevallen heeft geluk. Voor een kleine groep zullen ze geen aparte regels gaan verzinnen, daar geloof ik weer niet in.tweakfdr schreef op zondag 17 november 2013 @ 08:14:
Tja hoe dit dan uitpakt bij de eerste controle van de belastinginspecteur is afwachten.
Bij de weg is elke zonnepaneel installatie op het moment BTW-ondernemer. Alleen als je niets doet, wordt je automatisch onder de KOR geveegd, maar je behoort er wel toe.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Administratief vrijgesteld, ja KOR, maar je wilt geen volledige vrijstelling van BTW-plicht, als je dit antwoord aan de Eerste kamer leest van Kamp op PVV vragen.Cyberpope schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat het erg mee gaat vallen allemaal. Ze zullen het gat snel dichten en wie er door is gevallen heeft geluk. Voor een kleine groep zullen ze geen aparte regels gaan verzinnen, daar geloof ik weer niet in.
Bij de weg is elke zonnepaneel installatie op het moment BTW-ondernemer. Alleen als je niets doet, wordt je automatisch onder de KOR geveegd, maar je behoort er wel toe.
Van saldering is sprake als een kleinverbruiker via een en dezelfde
aansluiting elektriciteit van het net afneemt en elektriciteit op het net invoedt.
Er is dan sprake van levering van elektriciteit aan de verbruiker door de energieleverancier en door
de verbruiker aan de energieleverancier. Ter zake van de levering aan de verbruiker is de
energieleverancier energiebelasting verschuldigd over het saldo (hoeveelheid geleverde elektriciteit
verminderd met de hoeveelheid elektriciteit die de verbruiker op het net heeft ingevoed). De
levering door de verbruiker is niet onderworpen aan energiebelasting. Voorts is de energieleverancier
ter zake van de levering aan de verbruiker over de daarvoor berekende vergoeding
BTW verschuldigd. Hetzelfde geldt in beginsel ter zake van de levering door de verbruiker,
aangezien deze voor het invoeden van de elektriciteit wordt aangemerkt als BTW-ondernemer. Een
uitzondering hierop geldt als de verbruiker als kleine ondernemer volledig van zijn BTW verplichtingen
is ontheven. Hij is dan ter zake van de levering van elektriciteit aan de energieleverancier
geen BTW verschuldigd. Als particuliere verbruikers die niet van hun BTWverplichtingen
ontheven zijn evenveel elektriciteit op het net invoeden als afnemen, zijn hun
kosten uit hoofde van de BTW als gevolg van de tegemoetkomende regeling voor kleine
ondernemers in vrijwel alle gevallen nihil. De BTW die zij aan het energiebedrijf moeten betalen is
dan namelijk even veel als de BTW die zij van het energiebedrijf ontvangen en op grond van de
regeling voor kleine ondernemers niet aan de fiscus behoeven af te dragen.
Leg even uit, want ik volg je niet direct.Domba schreef op zondag 17 november 2013 @ 14:11:
[...]
Administratief vrijgesteld, ja KOR, maar je wilt geen volledige vrijstelling van BTW-plicht, als je dit antwoord aan de Eerste kamer leest van Kamp op PVV vragen.
[...]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Bij KOR kun je een ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen, maar dan mag je geen BTW meer in rekening brengen. Als Kamp in de wet salderen voor de BTW zo opsplitst als in zijn memorie van antwoord voor de wet, dan mag je met administratieve ontheffing geen BTW meer inrekening brengen, salderen bestaat uit 3 componenten (wetten), elektriciteitswet 1998 voor kale leveringsprijs, WMB voor energiebelasting en de wet op omzetbelasting voor de BTWCyberpope schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:21:
[...]
Leg even uit, want ik volg je niet direct.
Dat is niet het zelfde als gehele BTW vrijstelling voor sommige goederen of diensten
Edit: ik heb een ferraris meter met 2 telwerken en enkele kWh netto gebruiker, ik ontvang 1 rekening
Voor een digitale meter met 4 telwerken kun je 2 rekeningen ontvangen 1 debet voorlevering en 1 voor credit voor teruglevering.
Nu als BTW-ondernemer, kan de leverancier ook een concept-factuur aan de leverancier als service sturen ter controle die ondertekend dient te worden en teruggestuurd, bij ontheffing van BTW administratie mag je geen BTW opvoeren volgens mij.
[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 17-11-2013 20:30 ]
Dus wat is je punt?? Overigens kun je de KOR ook weer zelf opheffen volgens mij.Domba schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:11:
[...]
Bij KOR kun je een ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen, maar dan mag je geen BTW meer in rekening brengen. Als Kamp in de wet salderen voor de BTW zo opsplitst als in zijn memorie van antwoord voor de wet, dan mag je met administratieve ontheffing geen BTW meer inrekening brengen, salderen bestaat uit 3 componenten (wetten), elektriciteitswet 1998 voor kale leveringsprijs, WMB voor energiebelasting en de wet op omzetbelasting voor de BTW
Dat is niet het zelfde als gehele BTW vrijstelling voor sommige goederen of diensten
Edit: ik heb een ferraris meter met 2 telwerken en enkele kWh netto gebruiker, ik ontvang 1 rekening
Voor een digitale meter met 4 telwerken kun je 2 rekeningen ontvangen 1 debet voorlevering en 1 voor credit voor teruglevering.
Nu als BTW-ondernemer, kan de leverancier ook een concept-factuur aan de leverancier als service sturen ter controle die ondertekend dient te worden en teruggestuurd, bij ontheffing van BTW administratie mag je geen BTW opvoeren volgens mij.
Het punt is als je geen aangifte doet dat leverancier je BTW (voorbelasting) in rekening brengt en omgekeerd niet mogelijk is als je geen administratie voert, wat niet zoveel werk is.Cyberpope schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:10:
[...]
Dus wat is je punt?? Overigens kun je de KOR ook weer zelf opheffen volgens mij.
Als je teruggave van voorbelasting verzoekt en deze weer bij inkomstenbelasting als voordeel BTW-vermindering op geeft. Om daarna administratieve ontheffing te vragen mag je geen BTW meer berekenen voor de duur van de ontheffing. De belastingdienst gaat standaard uit dat je gebruikmaakt van de KOR en dat je in principe een jaaraangifte doet ook als er geen BTW betaald hoeft te worden zoals ik het lees.
Edit: Ik had 1 november mijn jaarmeterstanden voor mijn ferraris meter
hoogtarief een teruglevering van 1619 kWh. BTW=€65,00
laagtarief een afname van 1632 kWh BTW=€58,67
Als ik dit lees van Weekers moet ik een BTW aangifte doen als het niet op 1 rekening verrekend wordt door de energieleverancier
Elke persoon die voor de exploitatie van zonnepanelen btw-ondernemer is heeft een verplichting tot het doen van btw-aangifte. Als aannemelijk is dat na toepassing van de btw-vermindering voor kleine ondernemers geen btw op aangifte hoeft te worden voldaan (namelijk bij een bedrag kleiner
of gelijk aan € 1.345 per jaar na aftrek voorbelasting), dan kan om volledige ontheffing van btw-plicht voor de exploitatie van zonnepanelen en de daarbij behorende administratieve verplichtingen worden gevraagd. In dat geval vervalt ook de factureringsverplichting, maar mag aan de afnemer van de elektriciteit geen btw in rekening worden gebracht en bestaat geen recht op aftrek van btw meer.
[ Voor 45% gewijzigd door Domba op 17-11-2013 22:10 ]
LOL, die had ik nog niet gehoord in het hele verhaal. Dus, laten we zeggen, 42% van de 1:1-saldering ben je zo alsnog kwijt? Zou het?tweakfdr schreef op zondag 17 november 2013 @ 08:14:
MAAR: als ondernemer moet je ook belasting betalen. Dit gaat via je in jaarlijkse belasting aangifte. Hier dient het verdiende geld als inkomsten uit overige werkzaamheden worden aangemerkt! (Winst = inkomsten - kosten).
(edit) Of is de belasting op winst weer anders dan de belasting op inkomen? Of, zoals @art hierboven zei, moet er nog worden gelet op het verschil tussen ondernemers voor de BTW en ondernemers voor de Inkomstenbelasting? (maw, zou het zo zijn dat het zonnepanelengebeuren niet onder de IB valt?)
http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting
[ Voor 35% gewijzigd door zeegerd op 18-11-2013 07:41 ]
Nee, deze BTW-teruggaaf kan niet tot het inkomen of winst worden gerekend. Je hebt hem immers eerst betaald, en daarna krijg je hem terug, er is geen winst of inkomen.zeegerd schreef op maandag 18 november 2013 @ 07:24:
[...]
LOL, die had ik nog niet gehoord in het hele verhaal. Dus, laten we zeggen, 42% van de 1:1-saldering ben je zo alsnog kwijt? Zou het?
Als je subsidie hebt gehadmoet je die in principe wel over de BTW terugbetalen. Ik ben benieuwd wat het Agentschap daarover gaat zeggen. Als ze het gelijkstellen aan subsidie moet ongeveer 17,4% (21/121e deel)van de subsidie worden terugbetaald.
De BTW-vermindering verkregen op basis van de kleine ondernemers regeling wel, zie voorbeeld 2 en de opmerking erondermrmrmr schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:20:
[...]
Nee, deze BTW-teruggaaf kan niet tot het inkomen of winst worden gerekend. Je hebt hem immers eerst betaald, en daarna krijg je hem terug, er is geen winst of inkomen.
Als je subsidie hebt gehadmoet je die in principe wel over de BTW terugbetalen. Ik ben benieuwd wat het Agentschap daarover gaat zeggen. Als ze het gelijkstellen aan subsidie moet ongeveer 17,4% (21/121e deel)van de subsidie worden terugbetaald.
Bij aanschaf gaat het over BTW die je hebt betaald en terugvraagt, onder aftrek van een forfait (jaar 1).Domba schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:49:
[...]
De BTW-vermindering verkregen op basis van de kleine ondernemers regeling wel, zie voorbeeld 2 en de opmerking eronder
Aangezien de Belastingdienst het toestaat om het jaar erop helemaal geen BTW aangifte te doen, en daardoor geen BTW te heffen, is er geen BTW die je dan nog zelf mag houden.
Als dat zo is, dan lijkt het me eigenlijk logisch dat je de zonnepanelen ook in 15(?) jaar afschrijft en aftrekt van de winst, net als alle kosten die je maakt aan onderhoud, bijvoorbeeld vervangen van de omvormer.zeegerd schreef op maandag 18 november 2013 @ 07:24:
[...]
LOL, die had ik nog niet gehoord in het hele verhaal. Dus, laten we zeggen, 42% van de 1:1-saldering ben je zo alsnog kwijt? Zou het?
Een heel andere vraag: al mijn zonnepanelen zijn van voor 2013: klopt het dat ik deze hele discussie fijn aan me voorbij kan laten gaan?

Dit probleem kan op verschillende manieren worden opgelost:
- wet veranderen (meerdere oplossingen mogelijk)
- toetsen bij rechtelijke macht
- arrest verwerpen ivm met te groot conflict met nederlandse situatie en wetgeving
waarvan de derde oplossing het meest wenselijke is en snel is uit te voeren. (waarschijnlijk groot verontwaardiging van de rest van europa)
De andere duurd jaren voordat er duidelijkheid is en dat is wat we in Nederland niet kunnen gebruiken.
Inderdaad staat de belastingdienst deze ontheffing toe, is ook de reden dat ik nu uitkijk naar mijn jaarrekening die alleen salderen betreft (meterstanden was 1 november ferrarismeter 2 telwerken)mrmrmr schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:28:
[...]
Bij aanschaf gaat het over BTW die je hebt betaald en terugvraagt, onder aftrek van een forfait (jaar 1).
Aangezien de Belastingdienst het toestaat om het jaar erop helemaal geen BTW aangifte te doen, en daardoor geen BTW te heffen, is er geen BTW die je dan nog zelf mag houden.
Als BTW-ondernemer is er een factuurplicht ( uiterlijk 15e volgende maand),.
De factuur teruglevering mag mijn energieleverancier maken volgens de belastingdienst net als voorheen.
Ik ben dan ook benieuwd hoe die daarmee omgaan omdat de belastingdienst zonder tegenbericht voor alle BTW-ondernemers op basis van alleen zonnepanelen uitgaat dat deze gebruikmaken van de ontheffing volgens artikel 25, lid 3, van de BTW-wet en dan mag er geen BTW op deze terugleverfactuur staan en wel BTW op de leveringsfactuur van de energieleverancier. (op de website geeft deze aan twee facturen te hanteren voor levering en teruglevering (debet en credit).
[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 18-11-2013 12:23 . Reden: link herstelt ]
http://www.higherlevel.nl...on=display;threadid=42241
...discussie heeft er wel mee te maken. Maw, er moet voor het aantonen van 'een onderneming' een afzonderlijke ingang en toilet zijn, horend bij 'het bedrijf'. Lijkt er dus op dat zonnepanelen in de meeste gevallen gewoon onder het woonhuis (particulier gebruik) vallen. Dus geen probleem dat de installatie 'opeens' onder een bestaande thuiswerkende ondernemer (ZZP bijv) valt, die misschien zelf al niet onder de KOR valt, en dus alsnog mooi de zonne-BTW kan afdragen...
http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Of direct download:
http://www.rijksoverheid....eren-met-zonnepanelen.pdf
Lijkt me alle vragen beantwoorden.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Na navraag blijkt dat ze nu kijken naar de factuur datum. Indien deze na 20 juni is is er recht op teruggaaf. Wat ze niet uitleggen is hoe ze omgaan met gespreide betaling waarvan er 1 voor 20 juni is geweest en de andere na 20 juni.
By the way, het voorbeeld uit hun FAQ:
Als u daarnaast 1.000 kWh zelf verbruikt bent u hierover 1.000 x 0,191 x 21% = € 39,90 verschuldigd (totaal dus € 69,30).
Zoals anderen ook al zeiden: BTW betalen over stroom die ik produceer en direct zelf verbruik, de elektriciteit komt dus niet 'buiten het huis'... Dan ben ik leverancier en klant in één, blijkbaar. Ga ik ook maar BTW administreren voor de courgettes, tomaten en pompoenen die ik in vele kg's heb geproduceerd in de moestuin afgelopen zomer, en zelf verbruikte.
(of waar gaat de vergelijking mank? ik leer graag.
[ Voor 19% gewijzigd door zeegerd op 20-11-2013 08:05 . Reden: :x ]
Je mist de zin uit de FAQ die er voor staat. Volgens mij is het logisch dat een ondernemer de aan hem betaalde BTW afdraagt. Daarnaast is het volgens mijn ook logisch dat als je iets koopt dat je daar BTW over betaald. Je kunt kiezen die BTW aan het energie bedrijf te betalen of direct aan de belasting dienst. Voor het "saldo" maakt dat niet uit.zeegerd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 07:49:
Als u daarnaast 1.000 kWh zelf verbruikt bent u hierover 1.000 x 0,191 x 21% = € 39,90 verschuldigd (totaal dus € 69,30).
Zoals anderen ook al zeiden: BTW betalen over stroom die ik produceer en direct zelf verbruik, de elektriciteit komt dus niet 'buiten het huis'... Dan ben ik leverancier en klant in één, blijkbaar. Ga ik ook maar BTW administreren voor de courgettes, tomaten en pompoenen die ik in vele kg's heb geproduceerd in de moestuin afgelopen zomer, en zelf verbruikte.
(of waar gaat de vergelijking mank? ik leer graag.)
Je kunt als bedrijf groente verbouwen, dan kun je over wat je inkoopt (zaden, gereedschap) btw aftrekken als je de groente ook verkoopt. Bijvoorbeeld aan je (buur)vrouw. Je kunt op, je gereedschap aan je kinderen of buurman verhuren als ze het voor andere dingen in de tuin willen gebruiken. De vraag is natuurlijk leverde dit jou als ondernemer voldoende op als je dit uit zet tegen de tijd die je investeerde.
Koop je echter ook groente in de supermarkt, dan betaal je daar ook gewoon BTW over.
De keuze is aan jou.
Is het nu helderder geworden? In ons geval zijn de zonnepanelen de zaden en het gereedschap.
Kronkel in je redenatie zit in "stroom die ik zelf produceer en op gelijk verbruik", dat is namelijk niet zo je leverde geproduceerde stroom altijd aan het Net, het kan zijn dat je tegelijk ook stroom uit het Net ontdekt, dat is niet de door jou geproduceerde stroom, maar die van jouw leverancier.
[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 20-11-2013 13:28 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Zie trouwens ook (off-topic): YouTube: Van Kooten en de Bie - Volkstuinbelasting
Eerlijk gezegd snap ik deze redenering niet, als het om één aansluiting gaat, ik mis de component salderen voor de kleinverbruikersaansluiting. sorry een lap citaten dan maar mij is het absoluut niet helderdjwice schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:18:
[...]
Je mist de zin uit de FAQ die er voor staat. Volgens mij is het logisch dat een ondernemer de aan hem betaalde BTW afdraagt. Daarnaast is het volgens mijn ook logisch dat als je iets koopt dat je daar BTW over betaald. Je kunt kiezen die BTW aan het energie bedrijf te betalen of direct aan de belasting dienst. Voor het "saldo" maakt dat niet uit.
<knip>
volledige voorbeeld uit vraag en antwoord
Per kleinverbruikersaansluiting is slechts 1 leverancier/afnemer toegestaan.Als u bijvoorbeeld in totaal in een kalenderjaar 2.000 kWh op het net invoert en hiervoor een vergoeding krijgt van € 0,07 per kWh dan bedraagt het verschuldigde BTW-bedrag hierover: 2.000 x 0,07 x 21% = € 29,40. Als u daarnaast 1.000 kWh zelf verbruikt bent u hierover 1.000 x 0,191 x 21% = € 39,90 verschuldigd (totaal dus € 69,30). Op grond van de Kleine-ondernemersregeling hoeft u dit BTW-bedrag niet op aangifte te voldoen (omdat het bedrag niet uitkomt boven € 1.345). Als de voorbelasting hoger is dan de verschuldigde BTW (in dit geval € 69,30) heeft u nog wel recht op teruggaaf van het saldo-bedrag.
Min. Kamp een week eerder aan de eerste kamer
Voor mijn gevalVan saldering is sprake als een kleinverbruiker via een en dezelfde aansluiting elektriciteit van het net afneemt en elektriciteit op het net invoedt. Er is dan sprake van levering van elektriciteit aan de verbruiker door de energieleverancier en door de verbruiker aan de energieleverancier. Ter zake van de levering aan de verbruiker is de energieleverancier energiebelasting verschuldigd over het saldo (hoeveelheid geleverde elektriciteit verminderd met de hoeveelheid elektriciteit die de verbruiker op het net heeft ingevoed). De levering door de verbruiker is niet onderworpen aan energiebelasting. Voorts is de energieleverancier ter zake van de levering aan de verbruiker over de daarvoor berekende vergoeding BTW verschuldigd. Hetzelfde geldt in beginsel ter zake van de levering door de verbruiker, aangezien deze voor het invoeden van de elektriciteit wordt aangemerkt als BTW-ondernemer.
Aansluiting 1 ferrarismeter
Zonnepanelen 6270 WP
Opwek ca 4900 kWh
Afgenomen 1632 kWh
Teruggeleverd 1619 kWh
Zou dan het volgende moeten gelden volgens Min. Kamp, maar dat haal ik niet uit het vraag en antwoord voorbeeld
Standaard gaat de belastingdienst ervanuit dat er ontheffing BTW-plicht is, punt 4 van vraag en antwoord stukAls particuliere verbruikers die niet van hun BTW-verplichtingen ontheven zijn evenveel elektriciteit op het net invoeden als afnemen, zijn hun kosten uit hoofde van de BTW als gevolg van de tegemoetkomende regeling voor kleine ondernemers in vrijwel alle gevallen nihil. De BTW die zij aan het energiebedrijf moeten betalen is dan namelijk even veel als de BTW die zij van het energiebedrijf ontvangen en op grond van de regeling voor kleine ondernemers niet aan de fiscus behoeven af te dragen.
Is dit nu wel of niet ontheven van BTW-verplichting zoals in het antwoordt Min. Kamp aan de eerste kamerIn dat geval neemt de Belastingdienst aan dat u heeft verzocht om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen als ondernemer (zoals bedoeld in artikel 25, lid 3, van de BTW-wet). U mag dan echter ook geen BTW in rekening brengen.
Want dan zou volfgende gelden volgens Min. Kamp
Wat is volledig hier art 25 of art 11 vrijstelling???Een uitzondering hierop geldt als de verbruiker als kleine ondernemer volledig van zijn BTW-verplichtingen is ontheven. Hij is dan ter zake van de levering van elektriciteit aan de energieleverancier geen BTW verschuldigd.
Moet je nu wel of niet aanmelden als BTW-ondernemer om ook de BTW te kunnen salderen, mij is het absoluut niet helder en dan heb ik niet eens voorbelasting voor het gereedschap af te trekken?
Anoniem: 309539
Ja. Als je ze destijds niet als ondernemingsvermogen hebt aangeschaft, kan dat nu ook niet meer, dus die BTW erover krijg je nooit en te nimmer meer terug. En je was toen nog niet verplicht BTW ondernemer en zal je daardoor ook niet worden. Jammer voor jeRikTW schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:08:
[...]
Een heel andere vraag: al mijn zonnepanelen zijn van voor 2013: klopt het dat ik deze hele discussie fijn aan me voorbij kan laten gaan?
Als je ontheven wordt van je BTW plicht (en afdracht) mag je nooit rekeningen met BTW sturen, omdat diegene die jouw rekening krijgt en aan jou moet betalen de BTW bij de BD zou kunnen terugvorderen, BTW die jij niet meer hoeft af te dragen. Vandaar deze standaard regel die op zich niets specifieks met zonnepanelen te maken heeft.Domba schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:10:
[...]
Eerlijk gezegd snap ik deze redenering niet, als het om één aansluiting gaat, ik mis de component salderen voor de kleinverbruikersaansluiting. sorry een lap citaten dan maar mij is het absoluut niet helder
Voor mijn geval
Aansluiting 1 ferrarismeter
Zonnepanelen 6270 WP
Opwek ca 4900 kWh
Afgenomen 1632 kWh
Teruggeleverd 1619 kWh
[...]
Wat is volledig hier art 25 of art 11 vrijstelling???
Moet je nu wel of niet aanmelden als BTW-ondernemer om ook de BTW te kunnen salderen, mij is het absoluut niet helder en dan heb ik niet eens voorbelasting voor het gereedschap af te trekken?
Hoe weet je met je ferrarismeter dat je 1632 afname hebt en 1619 teruglevert? Je ziet dan toch gewoon 13 kWh afname op je meter?
Aangezien de BTW over de 1619 kWh geleverde stroom gelijk is aan de BTW over het gesaldeerde gedeelte is dit effectief nul comma noppes. Het maakt niet uit of je nu wel of niet bent vrijgesteld voor de BTW-plicht, zolang je geen neggie wordt. (dus alles kunt salderen) Dus in jouw geval als ik het goed begrijp.
Wel maakt het uit voor het gedeelte dat je opwekt en zelf gebruikt, dus de BTW over 4900-1619=3291 kWh. Die BTW wil de belastingdienst WEL zien (op je aangifte) zolang je niet bent vrijgesteld, en ook in cash als dit boven de KOR grens uitkomt (of als je geen beroep doet op de KOR).
Om het 'simpeler' te maken zijn er forfaits voor gesteld (die je kunt gebruiken als je niet precies weet wat je eigen productie/levering zou zijn). In jouw geval hier kun je dit wel precies uitrekenen: ca 0,0382 euro aan BTW per kWh, dus ca 125 euro per jaar.
Die moet je iedere (jaar?)periode wel aangeven, maar hoef je niet af te dragen. Ruim onder de KOR grens.
En die administratie (aangiftes, rekeningen, 7 jaar bewaarplicht, website met adresgegevens enz enz hoef je niet meer te doen zodra je bent vrijgesteld van de verplichte BTW-administratie.
Leuk kunnen we het wel maken, gemakkelijker niet
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 20-11-2013 23:10 ]
Er zijn ook ferraris meters met 2 telwerken (piek & dal, wordt apart verrekend niet van elkaar afgetrokken, energielevancier gaf aan 2 rekeningen te sturen) en ik heb zo na de meter ook nog logging per elke fase van de verbruikers en opwek apartAnoniem: 309539 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 22:53:
[...]
Hoe weet je met je ferrarismeter dat je 1632 afname hebt en 1619 teruglevert? Je ziet dan toch gewoon 13 kWh afname op je meter?
In memorie van antwoord van de elektriciteitswet die 10 december wordt behandeld in 1e kamer, geeft Min. Kamp duidelijk aan dat dit alleen zo is voor die "niet van hun BTW-verplichtingen ontheven" zijn en gebruik kunnen maken van KOR zodat niet afgedragen hoeft te worden het geringe bedrag onder de streep.Aangezien de BTW over de 1619 kWh geleverde stroom gelijk is aan de BTW over het gesaldeerde gedeelte is dit effectief nul comma noppes. Het maakt niet uit of je nu wel of niet bent vrijgesteld voor de BTW-plicht, zolang je geen neggie wordt. (dus alles kunt salderen) Dus in jouw geval als ik het goed begrijp.
De belastingdienst gaat van art 25 lid 3 uit, zodat de leverancier wel BTW in rekening brengt voor verbruik maar omgekeerd voor eerder op het net gezette kWh mag geen BTW gerekend worden.
De belastingdienst gaat uit van Wattpiek aan panelen en niet van kWh die daadwerkelijk het aansluitpunt passeert en die ik tijdelijk op het net parkeer.
Alle opwek verbruik ik weer, deels na enige tijd parkeren op het net, door affakelen (elektrische verwarmen), ik wil mijn gas verbruik naar nul brengen.
Vanwege de BTW berekening zelf verbruik, kan ik beter dan zoveel mogelijk tijdelijk op het net zetten en later weer afhalen (de warmtepomp op andere momenten laten lopen om buffervat op te warmen dan de zon schijnt) zodat ik in de BTW administratie zoveel mogelijk BTW tegen elkaar kan wegstrepen in 2014
De KOR alleen zonder art 25 is nu ruimschoots voldoende voor mij in 2013, voor 2014 kan ik nog niet overzien.
Leuk kunnen we het wel maken, gemakkelijker niet
Die spreuk zijn ze dan deze keer vergeten, ze mogen het geheel wel een heel stuk eenduidiger op gaan schrijven in detail ook de invloed op andere regelingen.
Als ik de definitie lees (ook KOR): is de naturlijke persoon die de aansluiting op naam heeft die verplicht BTW-ondernemer geworden alleen voor zonnepanelen en i.c.m. andere activiteiten is net zo min zeer weinig bekend zoals voor mij als toekomstige starter in 2014 en ik heb zelfs 2 aansluitingen (verschillende locaties, beide eigenaar), verplaats ik nu alle zonnepanelen naar 1 locatie en zelflevering voor de andere
Om eenmalig voordeel en hoe dit vooral eenmalig te houden. Want er zijn weinigen die er een extra telkens terugkerend gedoe om willen hebben. Laat staan gedoe met andere belastingwetten.
Weinig duurzaam aan en zelfs zeer contraproductief qua energie die in een mens is opgeladen.
Laat staan de wraak van asociaal gedrag die een geweldige ontwikkeling ernstig dreigt te vertragen.
Lees de leegte maar eens van de vvd.
Over ca €200 aan BTW, niks eenmalig, mijn panelen zijn van voor 2013, het gaat mij om het "jaarlijks" terugkerend karakter (Ehhh "jaarlijks" bij dit zig-zag beleid ,enkele keren per jaar verandert)izdp schreef op donderdag 21 november 2013 @ 03:29:
Allemaal moeilijke verhalen en waar gaat dit over?
Om eenmalig voordeel en hoe dit vooral eenmalig te houden. Want er zijn weinigen die er een extra telkens terugkerend gedoe om willen hebben. Laat staan gedoe met andere belastingwetten.
Weinig duurzaam aan en zelfs zeer contraproductief qua energie die in een mens is opgeladen.
Laat staan de wraak van asociaal gedrag die een geweldige ontwikkeling ernstig dreigt te vertragen.
ca €60 BTW die ik mogelijk niet kan wegstrepen bij salderen en €130-140 BTW over Wattpiek van de zonnepanelen, die ik in principe zou moeten betalen en het geheel is onduidelijk wanneer wel deze privezaken moet worden meenemen in de boekhouding voor inkomsten voor IB bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik ga ervanuit dat ik in 2014 alleen nog BTW facturen moet gaan maken.
Heel simpel kort door de bocht gezegd, zoals ik het lees, als je kropjes sla om wisselt voor eenzelfde kropje sla (salderen) ben je BTW verschuldigd bij geen BTW administratie en bij wel een administratie ook over alle kropjes sla uit je moestuintje die je direct opeet geheel afhankelijk van je andere ondernemende activiteiten die niks met duurzame energie van doen hebben.
In de huidige vorm is er niks stimulerend aan voor micro lokale duurzame energie bij huishoudens.
Feit is dat zonnepanelen naast het duurzame aspect ook een financiële component heeft, en 750 euro is voor mij teveel geld om zomaar weg te laten vloeienizdp schreef op donderdag 21 november 2013 @ 03:29:
Hou jullie op de hoogte..
Welke FAQ bedoel je?djwice schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:18:
[...]
Je mist de zin uit de FAQ die er voor staat. Volgens mij is het logisch dat een ondernemer de aan hem betaalde BTW afdraagt. Daarnaast is het volgens mijn ook logisch dat als je iets koopt dat je daar BTW over betaald. Je kunt kiezen die BTW aan het energie bedrijf te betalen of direct aan de belasting dienst. Voor het "saldo" maakt dat niet uit.
Je kunt als bedrijf groente verbouwen, dan kun je over wat je inkoopt (zaden, gereedschap) btw aftrekken als je de groente ook verkoopt. Bijvoorbeeld aan je (buur)vrouw. Je kunt op, je gereedschap aan je kinderen of buurman verhuren als ze het voor andere dingen in de tuin willen gebruiken. De vraag is natuurlijk leverde dit jou als ondernemer voldoende op als je dit uit zet tegen de tijd die je investeerde.
Koop je echter ook groente in de supermarkt, dan betaal je daar ook gewoon BTW over.
De keuze is aan jou.
Is het nu helderder geworden? In ons geval zijn de zonnepanelen de zaden en het gereedschap.
Kronkel in je redenatie zit in "stroom die ik zelf produceer en op gelijk verbruik", dat is namelijk niet zo je leverde geproduceerde stroom altijd aan het Net, het kan zijn dat je tegelijk ook stroom uit het Net ontdekt, dat is niet de door jou geproduceerde stroom, maar die van jouw leverancier.
Onzin, als ik een dynamo op mijn toekomstige hometrainer zet, en wel of niet op het net aansluit, en een lampje laat branden moet ik BTW over meerekenen, dus. Zou mooi zijn want dan kan je daarvan de btw afschrijven, verdien je de panelen nog eerder terug.
Je omvormer gebruikt spanning en de frekwentie van het net om te werken. Op deze manier wordt de DC spaning met zijn stroom omgezet naar AC en stroom. Er gaat geen stroom stiekems naar buiten, kan niet. De meter kan maar een kant op draaien. Het is leveren aan het net of niet.
Wat ik me ook afvraag is de opmerking in het document over regelmatig leveren. Met het weer in nederland kan je gewoon niet regelmatig leveren. Zo wat is regelmatig leveren?
Daarvoor heb ik het startersformulier gedownload Cyberpope in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"
Die heb ik ingevuld en samen met een briefje naar de belastingdienst gedaan. In dat briefje stond eigenlijk alleen dat ik graag nog BTW aangifte wilde doen vanaf 1 mei. Dat ik dat niet eerder gedaan had, omdat bij eerdere contacten met de belastingtelefoon mij gemeld werd dat het niet mogelijk was. Het was echt een kort briefje (en stuur ik nog een klad versie op).
En prompt krijg ik (nog geen 2 dagen later) een formulier om BTW aangifte te doen voor het tijdvak 1 mei t/m 30 september.
En die zit nu weer op de bus....
zit met het zelfde "probleem" in de maag 31 mei 8 panelen en inmiddels een 2de set besteld. merendeel van de btw zit in de eerste installatie.
HT & NAS & Inventaris
Echter, de btw terugvragen zou even grofweg op 600 euro komen in zijn voordeel. Hij heeft nu een eigen onderneming maar de panelen moeten dan op een nieuwe onderneming komen zodat je de KOR kan gebruiken om onder de btw-administratie van kleine ondernemers uit te komen.
Echter; wat ik dus lees over de btw van de geleverde energie waar je met de KOR onderuit kan komen, is dat de belastingdienst nu gaat kijken naar de wattpiek van je installatie en daarover zegt: doe maar zes tientjes (2700wp hier) btw betalen.
Dan loop je na 11 jaar alsnog de soep in, met nettocontante waarde meegerekend zelfs eerder. Dus dan kan je het beter niet doen toch?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Met vrijstelling KOR hoef je deze BTW niet feitelijk te betalen. Zie het document met veel gestelde vragen waarna hier regelmatig gelinkt is.NoxiuZ schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:56:
Ik ben nu ook aan het kijken voor mijn pa, zelfde schuitje als Cyberpope, panelen in maart besteld (offerte geaccordeerd) en 24 mei begonnen ze te leveren.
Echter, de btw terugvragen zou even grofweg op 600 euro komen in zijn voordeel. Hij heeft nu een eigen onderneming maar de panelen moeten dan op een nieuwe onderneming komen zodat je de KOR kan gebruiken om onder de btw-administratie van kleine ondernemers uit te komen.
Echter; wat ik dus lees over de btw van de geleverde energie waar je met de KOR onderuit kan komen, is dat de belastingdienst nu gaat kijken naar de wattpiek van je installatie en daarover zegt: doe maar zes tientjes (2700wp hier) btw betalen.
Dan loop je na 11 jaar alsnog de soep in, met nettocontante waarde meegerekend zelfs eerder. Dus dan kan je het beter niet doen toch?
Omdat de set in gebruik ging op 24-5 en de factuur van 25-4 dateert even gebeld met de belastingdienst: gewoon indienen die hap, het is haast onmogelijk mijn set op tijd aangemeld te hebben dus kan alsnog het e.e.a. terug krijgen
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Niets aan toe te voegen (helaasizdp schreef op donderdag 21 november 2013 @ 03:29:
Dat vraag ik me af, en bij salderen al helemaal. Volgens mij moet men gewoon BTW berekenen, máár als men valt onder de KOR, hoeft men deze niet af te dragen. Men heeft daarmee dus iets meer inkomen/winst, waarover inkomstenbelasting moet worden afgedragen.Anoniem: 309539 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 22:53:
[...]
Als je ontheven wordt van je BTW plicht (en afdracht) mag je nooit rekeningen met BTW sturen, omdat diegene die jouw rekening krijgt en aan jou moet betalen de BTW bij de BD zou kunnen terugvorderen, BTW die jij niet meer hoeft af te dragen. Vandaar deze standaard regel die op zich niets specifieks met zonnepanelen te maken heeft.
Zie ook de al eerder genoemde brochure (bijv: voorbeeld 2 waarin gewoon BTW wordt gerekend maar niet afgedragen): http://download.belasting...sregeling_ob2011z14fd.pdf
Bij salderen vraag ik het me helemaal af omdat wettelijk is vastgelegd dat 1:1 gesaldeerd wordt, of je nu particulier of ondernemer bent (per definitie nu de laatste tegenwoordig), je krijgt van je leverancier incl BTW verrekend.
...Daaraan gekoppeld de vraag of zonnepanelen vallen onder een onderneming die in de woning is gevestigd (vaak geen KOR) of onder een particuliere woning (eerder wel KOR).NoxiuZ schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:56:
De vraag is volgens mij of te bewijzen is dat panelen zijn aangeschaft 100% voor het bedrijf dat daar gevestigd is, of e.e.a. aantoonbaar gesplitst geadministreerd wordt (bedrijf versus huishouden). Verwant hieraan zijn de eisen dat een bedrijf bij een huis een eigen ingang en sanitaire voorziening moeten hebben.
Zie ook dit al genoemde voorbeeld http://www.higherlevel.nl...on=display;threadid=42241 waarbij deze vraag wordt beantwoord door de BD.
Als een bedrijf daarentegen wél panelen 100% voor het bedrijf zelf gebruikt, dan is het een bedrijfsinvestering die zowel qua BTW als investering zelf kan worden afgetrokken, en er kan elk jaar ook afschrijving worden afgetrokken. Waarschijnlijk valt men dan niet onder de KOR en moet BTW dus afgedragen worden.
Correct me if I'm wrong.
Denk die KOR even weg.Volgens mij moet men gewoon BTW berekenen, máár als men valt onder de KOR, hoeft men deze niet af te dragen.
Het gaat er primair om of je wel of niet BTW moet vragen aan afnemers van de Belastingdienst. Voor het niet heffen van BTW kun je vrijstelling vragen en krijgen. Dat is de "ontheffing administratieve verplichtingen". De Belastingdienst wil graag dat we (mensen met zonnepanelen) die ontheffing aanvragen voor het jaar 2014 en later.
Stel dat je wel BTW moet heffen, dan zou het kunnen dat je die je mag houden door de KOR. Maar daar is hier geen sprake van.
Waar ik me zorgen over maak is dat de energiebedrijven de BTW niet meer gaan betalen bij "salderen" en misschien wel dezelfde forfaits gaan hanteren als de Belastingdienst nu doet. Het zou best kunnen dat dit voor iedereen geldt, of je je nu opgeeft of ondernemer of niet.
Dat zou je kunnen ondervangen door uit eigen beweging wel BTW in rekening te brengen (als dat mag van de Belastingdienst), op te geven en onder de KOR zelf te houden.
Ik vind niet dat de Belastingdienst daar duidelijk over is. De regeling heeft onduidelijke consequenties.
Goed punt, maar laten we eerlijk zijn, niemand heeft zin in zo'n bureaucratische kermis.mrmrmr schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:11:
[...]
Dat zou je kunnen ondervangen door uit eigen beweging wel BTW in rekening te brengen (als dat mag van de Belastingdienst), op te geven en onder de KOR zelf te houden.
Ik vind niet dat de Belastingdienst daar duidelijk over is. De regeling heeft onduidelijke consequenties.

Daarnaast wordt de kermis nog gekker als de energiemaatschappijen zoiets gaan doen. De SDE subsidie is namelijk opgebouwd uit de stroomprijs incl. btw als de btw weg valt klopt ook deze regeling niet meer. Deze loopt toch ook nog de komende 12 jaar
Inmiddels heb ik mijn jaarrekening binnen, beide tariefgroepen zijn volledig uitgerekend incl; BTW en daarna opgeteld op 1 rekening. (resultaat 1:1 salderen, GC dubbel telwerk ferraris-meter)mrmrmr schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:11:
[...]
Waar ik me zorgen over maak is dat de energiebedrijven de BTW niet meer gaan betalen bij "salderen" en misschien wel dezelfde forfaits gaan hanteren als de Belastingdienst nu doet. Het zou best kunnen dat dit voor iedereen geldt, of je je nu opgeeft of ondernemer of niet.
Toch even wat opmerkingen voor wat ik weet, alhoewel ik die hierboven al eens gezet heb.
BTW-ondernemer is pas vanaf 20 juni 2013
ODE en EB worden berekend over positief SALDO volgens de wet (alleen netto verbruik)
Volgens de verders niet juridisch onderbouwde "proefballon" ben je als BTW-ondernemer BTW verschuldigd over de gehele opwek in principe, staat ook min of meer zo in de FAQ.
Het forfaitbedrag is over het deel eigengebruik + de BTW over factuur geleverd aan de energieleverancier.
KOR is alleen voor natuurlijke persoon geen rechtspersonen voor (zover ik weet)
Standaard wordt uitgegaan dat je ontheffing hebt volgens art 25 lid 3, wat betekend dat je geen BTW mag facturen.
Maar de energieleverancier is wel BTW-plichtig en welke afspraken zijn er met hen gemaakt de afgelopen maanden over salderen?
Als ik al opgemerkt heb, vrij onduurzaam gedrag, maar als het bij de zelfde BTW administratie telt en dreigt boven de KOR uit te komen, dan gebruik je de werkelijke opwek en probeert zoveel als mogelijk daarvan te salderen, want de BTW van levering en teruglevering vallen zoveel mogelijk tegen elkaar weg in de administratie, wat de BTW over directe eigenverbruik verlaagd, want op dat moment wordt het al deels echte Euro's die naar de belastingdienst gaan.
Eigenaardig, dat artikel, heb het ook even opgezocht. Ook in de brochure staat inderdaad dat geen BTW in rekening gebracht mag worden.Domba schreef op woensdag 27 november 2013 @ 19:08:
[...]
.
Standaard wordt uitgegaan dat je ontheffing hebt volgens art 25 lid 3, wat betekend dat je geen BTW mag facturen.
http://download.belasting...sregeling_ob2011z14fd.pdf
Waar zit 'm dan nog het voordeel van de KOR in z'n algemeenheid? Want als je de BTW niet hoeft af te dragen, zou je 'm (misschien) in eigen zak mogen steken, zo wordt het soms ook wel uitgelegd. Niet dus, want je mag 'm niet eens in rekening brengen. Bovendien, je hoeft e.e.a. niet te administreren, je hoeft niet eens facturen uit te schrijven staat in de brochure. Stel dat je bedrijf het steeds beter doet (bij zonnepanelen niet snel het geval
Zoals je zegt, dan is de conclusie inderdaad dat we (?) een probleem hebben, ivm wettelijke vastlegging van 1:1 saldering incl BTW. Noch makkelijker, noch leuker. Helaas, beste Belastingdienst.
Als je vrijstelling aanvraagt onder de KOR, mag je geen BTW meer reken of aftrekken. Maar dan hoef je ook geen administratie meer te voeren. Als je wel administratie voert, maar je BTW afdracht is minder als xxxx (dacht iets van 1300), hoe je hem niet te betalen.zeegerd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:00:
[...]
Eigenaardig, dat artikel, heb het ook even opgezocht. Ook in de brochure staat inderdaad dat geen BTW in rekening gebracht mag worden.
http://download.belasting...sregeling_ob2011z14fd.pdf
Waar zit 'm dan nog het voordeel van de KOR in z'n algemeenheid? Want als je de BTW niet hoeft af te dragen, zou je 'm (misschien) in eigen zak mogen steken, zo wordt het soms ook wel uitgelegd. Niet dus, want je mag 'm niet eens in rekening brengen. Bovendien, je hoeft e.e.a. niet te administreren, je hoeft niet eens facturen uit te schrijven staat in de brochure. Stel dat je bedrijf het steeds beter doet (bij zonnepanelen niet snel het geval), hoe weet je dan of je de KOR-grens een keer hebt gepasseerd en dus wel moet gaan administreren/afdragen? Alsnog administreren, blijkbaar, dat staat er min of meer ook.
Zoals je zegt, dan is de conclusie inderdaad dat we (?) een probleem hebben, ivm wettelijke vastlegging van 1:1 saldering incl BTW. Noch makkelijker, noch leuker. Helaas, beste Belastingdienst.
Maar je vraagt vrijstelling, zodat je ook geen administratieplicht meer hebt.
En de ontvangen BTW in deze situatie wegstrepen tegen de betaalde BTW mag niet als het om stroom gaat, wat de stroom die je afneemt van het net is altijd voor prive, dus niet aftrekbaar.
Maar dit alles is academisch. Dit is even een gat in de wet die snel gerepareerd zal worden, waardoor dit niet meer kan.
En voor de mensen die me allemaal DM'en: RTFM, zo moeilijk is het toch allemaal niet.
Handelsnaam -> Je achternaam (heb ik gedaan in elk geval)
Aantal klanten -> 1 (en als je vaak van leverancier wisselt meer)
activiteit -> stroom leveren
Omzet -> nul (gebruik de staffel)
investeringen -> je complete setupkosten
De belastingdienst doet niet zo moeilijk en fouten zijn niet direct fataal. Enige waar je vooral op moet letten dat je alleen BTW ondernemer wil zijn en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hoewel je dat ook met 1 briefje kunt herstellen.
En anders zoek even op internet.. er zijn genoeg mensen die het voor je willen doen (wel tegen 20% van wat je terug krijgt). Wil je die (in mijn geval 200) euros zelf in je zak houden, dan moet je even de uitleg lezen van de belastingdienst of even de belastingtelefoon bellen. Daar zijn ze over het algemeen erg aardig en leggen ze goed uit.
[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 28-11-2013 10:31 ]
Of 1600/jaar, krijg je zelfstandige aftrek.
De restant, opgeleverde BTW die je zou terug krijgen, maar nu niet krijgt, moet je dan aangeven bij de IB. Wat als je negatieve BTW krijgt, bv je zou moeten afdragen €90 maar je moet een nieuwe omvormer kopen met €200 BTW, mag je deze dan van je IB aftrekken als negatieve inkomen of kosten?
Deze, de nieuwe omvormer zelf, zou je dan van je inkomen mogen aftrekken. Het zijn investeringen ten slotte. Maar de BTW?
Wat als je je panelen verkoopt? Je vraag prijs moet altijd excl BTW zijn.
Heeft trouwens iemand zijn RPi stroom controller/meterkast uitbreiding/aanpassingen BTW meegerekend? Bij mij hoort dat er bij hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 30-11-2013 00:01 ]
Heb je alleen die €100 die afgedragen moet worden komt onder de streep een te betalen bedrag van €100, die kun je vervolgens onder de KOR laten vallen waardoor deze niet betaald hoeft te worden. Als ondernemer voor de ib moet je deze wel weer bij je winst optellen. Hoe dat zit als je alleen btw ondernemer bent weet ik niet, mogelijk moet je het dan ook bij je inkomen optellen en belasting over betalen.
Wat je aanhaalt over verkoop van je panelen is ook een leuk punt, bij aankoop heb je de btw teruggevraagd dus bij verkoop moet je volgens mij weer btw in rekening brengen maar dat zal in de toekomst vast nog wel duidelijk gaan worden.
Het lijkt me verder ook niet meer dan normaal dat je de btw voor alle zaken die je gebruikt voor je pv-installatie terug kunt vorderen, zolang het maar aannemelijk blijft dat het daarvoor dient. Als je bijvoorbeeld een computer in rekening brengt voor de logging en dat wordt een high end game systeem zou het niet vreemd zijn als ze er van uitgaan dat je die ook voor privé doeleinden gebruikt en dus een deel van de btw niet mag terugvorderen. Maar binnen het redelijke zullen ze daar vast niet zo moeilijk over doen. Extra groep is gewoon een vereiste voor je installatie dus hoort er net zo goed bij als je omvormer.
Is dat zo? ik lees n.l dat je tot binnen vijf jaar van het jaar van aanmelding je BTW van aankopen kan terug vragen. Dus het lijkt mij dat als ik op 1 Dec mijn startdatum invul dan heb ik voor een mnd een forfait deel af te dragen maar kan ik al mijn facturen indienen ( van 2013 ) voor terug gave.mrmrmr schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:11:
Hoe dan ook, als je hiervoor in aanmerking wilt komen moet je je opgeven als ondernemer voor de BTW en je onderneming een startdatum (in 2013) geven van vóór dat je bent begonnen met de aanschaf van materiaal. Dan kun je BTW over de aanschaf terugvragen. Dat zou je dan wel op tijd moeten doen, anders krijg je te laat je BTW nummer (pas in 2014). Bedenk ook, dat je inkomsten moet opgeven (IB).
Dat van de IB klopt wel. Maar dat hoeft volgens mij weer niet als je je niet aangemeld hebt.8.) Ik heb mijn zonnepanelen op of ná 20 juni 2013 laten aanbrengen maar mij nog niet aangemeld bij de Belastingdienst. Kan ik de BTW dan nog terugkrijgen op de aanschaf van de zonnepanelen?
Ja, ook als u zich nog niet heeft gemeld, kunt u zich alsnog melden en de BTW terugvragen die voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen2 aan u in rekening is gebracht, als u beschikt over een factuur waarop de BTW afzonderlijk is vermeld en als u voor de BTW ondernemer bent.
1 ...
2 U moet dit verzoek uiterlijk indienen binnen vijf jaar na het jaar van aanschaf.
-
Ergens anders stelde iemand dat bij meerdere btw nummers in bezit er voor de PV-Panelen een nieuwe btw nummer moest komen (klopt) en dat die eventueel onder KOR zou vallen. Dit is niet juist, alle BTW bedragen van al je eenmanszaak ondernemingen worden op geteld en kunnen dan onder KOR vallen.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord Anubis op 03-12-2013 01:16 ]
http://www.higherlevel.nl...ay;threadid=42241;start=0
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Is dat de belastingdienst vaak dwars ligt bij ZZP'ers die vanuit huis werken. Je dient aan allerlei voorwaarden te voldoen wil je als ZZP'er op je Eigen huis een PV installatie plaatsen.
Wellicht reeds bekend maar ik wilde de info toch even delen.
Ben zelf ook naar een zonnepanelen-setup aan het kijken dus ik lees me suf op het moment.
Mijn vrouw is al jaren ZZP'er vanuit huis maar ik ben afgestapt van het idee om onder de naam van de "zaak" te doen. (stroomrekening staat dan ook prive op mijn naam)
Moet dit hele topic ook nog doorlezen maar vooralsnog is het plan om onder prive alles te plaatsen en 1-malig de BTW terug te vragen en vervolgens de Belastingdienst om ontheffing te vragen. Ik wil puur alleen voor eigen gebruik voorzien . (onder de 5000 kWh blijven).
[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 04-12-2013 15:07 ]
Member of the Ukraine IT Army
Ben benieuwd.
We hebben dus een tijdje in juli panelen laten plaatsen en nu kreeg ik vandaag deze mail. Dus misschien nuttig voor iedereen maar wat ik afvraag hoeveel moeite kost het om het zelf te doen 150 euro is niet heel duur voor een kantoor maar als het maar 1 formulier invullen is en dan opzeggen waarom 150 euro betalen.Beste heer ....,
U heeft zonnepanelen bij Solarbird aangeschaft en komt in aanmerking voor BTW teruggave. De aanvraag kunt u volledig laten verzorgen door Van der Zwet Accountants & Adviseurs tegen een bedrag van 149,95 (excl. BTW). Van der Zwet heeft een servicedesk voor de teruggaaf van BTW op zonnepanelen ingericht en kunnen u op een professionele en snelle manier helpen. Voor meer informatie kunt u de speciaal ingerichtte website raadplegen: www.btw-zonnepanelen.nl.
Indien u interesse heeft om de BTW teruggaaf voor u te laten verzorgen dan kunt u op www.btw-zonnepanelen.nl/btw-terugvragen een teruggaaf formulier downloaden. Deze dient u in te vullen en samen met de gevraagde bijlagen naar Van der Zwet terug te sturen.
Op deze manier profiteert u nog meer van uw zonnepanelen!
Met vriendelijke groeten,
Namens Solarbird,
Solarbird B.V. | Atoomweg 63 | 3542 AA Utrecht | 030-8505577 | info@solarbird.nl | www.solarbird.nl
Anoniem: 561488
ik ben ze nu ook aan het invullen, facturen zijn vlak voor 20 juni dus het is wat ingewikkelder, maar toch heel easy.
lees deze draad ff helemaal door.
lees de aanbevelingen: bel met de belastingtelefoon.
en dan lukt het!
het gaat om de genoegdoening dat het je zelf gelukt is!
Afgezien van het lezen van alle berichten in dit topic (maar ja.. .dat doe ik toch wel net zoals vele andere topic's) heeft het mij alles blij elkaar niet meer als 30 minuten gekosten. Dat is inclusief het invullen van de daadwerkelijke teruggaaf formulieren (en het formulier om je rekeningnummer op te geven).MeZZiN schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:24:
[...]
We hebben dus een tijdje in juli panelen laten plaatsen en nu kreeg ik vandaag deze mail. Dus misschien nuttig voor iedereen maar wat ik afvraag hoeveel moeite kost het om het zelf te doen 150 euro is niet heel duur voor een kantoor maar als het maar 1 formulier invullen is en dan opzeggen waarom 150 euro betalen.
Dat is handig verdient van die kantoorjes.. Zeker omdat het voor hun <10 minuten werk is.
Anoniem: 239318
maar stel je word nu met pv een kleine ondernemer kan je dan ook de voordelen daaruit trekken zoals bijv een auto leasen op je ondernemerstoko ?
Zo legt mijn accountant het uit.
l'art pour l'art
Kan wel... maar zolang jij geen "winst" hebt om dit soort zaken van af te trekken, levert het je verdomd weinig (lees: helemaal niets) op. Plus dat de belastingdienst ook niet gek isAnoniem: 239318 schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:25:
particuliere leas is duur, maar als kleine ondernemer leasen , brandstofkaart etc of is dit te wild gegokt
(moet je wel volledig ondernemer worden.... niet alleen BTW ondernemer zoals correct opgemerkt hierboven)
[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 09-12-2013 18:41 ]
makro pas btw voordeel etc dan is t echt weer zo'n doorgeschoten actie waar ze over 3jr achter komen dat het minder opbrengt ipv meer
Gek, ik heb geen BTW-nummer gehad maar wel inloggegevens voor het beveiligde gedeelte van de Belastingdienst. Daar kon ik vervolgens nog niks op invullen omdat (volgens mij) dat pas per 2014 kan omdat al mijn facturen in Q4 vielenCyberpope schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 08:18:
Ja, btw nummer gehad en toestemming om over de voorgaande kwartalen aangifte te doen. Had ik al gepost.
Als het goed is krijg je eerst een brief met je belastingtype (=omzetbelasting) en je Nummer, (eindigt meestal op B01) en de aangifteperiode (meestal kwartaal). Tegenwoordig zit er in de meeste gevallen ook je eerste (papieren ! ) aangiftebiljet voor jouw eerste kwartaalaangifte. En het rare is dat voor sommigen deze begint op 20/06 en voor anderen pas op 1/7, in alle gevallen t/m 30/9. Een enkele keer is de aangifteperiode direct op 1 jaar gesteld, maar daar heb ik nog geen (digitale of papieren) aangifteformulier van gezien. Benieuwd wat de ingangsdatum daarvan wordt...Blik1984 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:25:
[...]
Gek, ik heb geen BTW-nummer gehad maar wel inloggegevens voor het beveiligde gedeelte van de Belastingdienst. Daar kon ik vervolgens nog niks op invullen omdat (volgens mij) dat pas per 2014 kan omdat al mijn facturen in Q4 vielen
En later volgt een brief / brieven met de digitale bescheiden? Alhoewel, er staat ergens op de ontvangen papieren dat je de 1e aangifte soms ook digitaal ontvangen zou kunnen.
Tot nu toe heb ik altijd met onmiddelijke ingang om een jaaraangifte gevraagd, maar daar lijken ze vaak -maar niet altijd- overheen te lezen. 't zou wel zo simpel zijn, want wat doe je nu in het 3e kwartaal en wat in het 4e en wat volgend jaar?
Mijn gehele factuur is van oktober/november en dus van Q4, heb wel de inloggegevens ontvangen. Verder nog niksAnoniem: 309539 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:41:
[...]
Als het goed is krijg je eerst een brief met je belastingtype (=omzetbelasting) en je Nummer, (eindigt meestal op B01) en de aangifteperiode (meestal kwartaal). Tegenwoordig zit er in de meeste gevallen ook je eerste (papieren ! ) aangiftebiljet voor jouw eerste kwartaalaangifte. En het rare is dat voor sommigen deze begint op 20/06 en voor anderen pas op 1/7, in alle gevallen t/m 30/9. Een enkele keer is de aangifteperiode direct op 1 jaar gesteld, maar daar heb ik nog geen (digitale of papieren) aangifteformulier van gezien. Benieuwd wat de ingangsdatum daarvan wordt...
En later volgt een brief / brieven met de digitale bescheiden? Alhoewel, er staat ergens op de ontvangen papieren dat je de 1e aangifte soms ook digitaal ontvangen zou kunnen.
Tot nu toe heb ik altijd met onmiddelijke ingang om een jaaraangifte gevraagd, maar daar lijken ze vaak -maar niet altijd- overheen te lezen. 't zou wel zo simpel zijn, want wat doe je nu in het 3e kwartaal en wat in het 4e en wat volgend jaar?
Ben aan het lezen wat je ongeveer voor papierwinkel dient in te vullen voor de belastingdienst om te BTW terug te krijgen. Dit zijn ongeveer de stappen naar wat ik heb begrepen:Cyberpope schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:29:
http://www.belastingdiens...en_formulieren_ondernemer
Kies doelgroep -> ondernemer
Kies onderwerp -> Aanmelden bij de belastingdienst
En dan opgaaf startende ondernemer niet ingeschreven KVK.
Wellicht dat deze link het direct doet: http://www.belastingdiens...en_in_het_handelsregister
Stap 1: Vul het formulier "opgaaf startende onderneming" in en stuur deze op naar de belastingdienst.
Stap 2: Je ontvangt van de belastingdienst een btw-nummer en de brief "vaststelling belastingplicht".
Stap 3: Eventueel ontvang je nog een vragenbrief van de belastingdienst.
Stap 4: Btw-aangifte doen. Dit moet elk kwartaal tot dat het volgende kalenderjaar is aangebroken en de ontheffing kan worden aangevraagd
Stap 5: Je ontvangt de verschuldigde btw terug van de belastingdienst
Stap 6: Ontheffing van de administratieplicht aanvragen.
Iemand nog tips wat je dient in te vullen bij onderdeel 7, 8 en 10 van het document in stap 1 (link hieronder)?
Een foutje is snel gemaakt voor de niet belasting-technisch geschoolden onder ons..
http://download.belasting...sregister_on0202z1fol.pdf
[ Voor 23% gewijzigd door NIK0 op 16-12-2013 20:26 ]
Onderdeel 7: ik heb salaris en heb dus loon ingevuld. De rest nul ingevuld (ik wil immers geen ondernemer worden inzake de loonbelasting.
onderdeel 8: Is een schatting... dus maakt niet zo veel uit. Ik heb 240 ingevuld (omzet) en 5000 voor aanschaf panelen. (maar dat ga je exact opgeven in stap 4)
Onderdeel 10: niet invullen. Heb geen personeel en ook geen maatschap.
Thanks CyberpopeCyberpope schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:27:
Zo moeilijk is het niet.
Onderdeel 7: ik heb salaris en heb dus loon ingevuld. De rest nul ingevuld (ik wil immers geen ondernemer worden inzake de loonbelasting.
onderdeel 8: Is een schatting... dus maakt niet zo veel uit. Ik heb 240 ingevuld (omzet) en 5000 voor aanschaf panelen. (maar dat ga je exact opgeven in stap 4)
Onderdeel 10: niet invullen. Heb geen personeel en ook geen maatschap.
Bij 7d ook 0 ingevuld of je maand/jaarsalaris..?
7d) Als u inkomsten uit overig werk hebt, maak daarvan dan een schatting:
Eerst morgen hopelijk m'n zonnepanelen offerte traject afronden en dan op naar de papierwinkel..
[ Voor 10% gewijzigd door NIK0 op 16-12-2013 22:58 ]
0 of te wel nul.. Het gaat namelijk om overige werkzaamheden (optie 3 bij vraag 7a). Dat is ook een bedrag waarover geen loonheffing wordt afgedragen, over je loon wel.NIK0 schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:56:
[...]
Thanks Cyberpope.
Bij 7d ook 0 ingevuld of je maand/jaarsalaris..?
7d) Als u inkomsten uit overig werk hebt, maak daarvan dan een schatting:
Eerst morgen hopelijk m'n zonnepanelen offerte traject afronden en dan op naar de papierwinkel..
Maar geen garantie he!
En anders. gewoon de belastingtelefoon bellen.
En weten jullie of je voor meerdere 'overige inkomsten' van de KOR gebruik kunt maken, of moet je alle verschillende activiteiten bij elkaar optellen? MAW loop ik het risico dat als ik de panelen aanmeld dat ik boven de KOR grens val, of kan ik dit verhaal zien als een losstaande activiteit?
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan