7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat lijkt me niet echt een particuliere installatie. .....
@migjes : Ik begin trouwens ook boven de 10.000kWh per jaar (12.000kWh gebruik en met 11.00kWh opwek.), mijn gemiddelde kWh prijs is 0.18 euro. en de Tvt is gewoon 8 jaar. Ga nu met mijn 2004 dunne film paneeltjes ook eerst de laatste 1000kWh opwekken maar daarna ook tegen 7 cent ..... kan best uit. Daar heb ik geen BTW aftrek voor nodig, dat is ook wat lastig met 2de hands.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als dat niet het geval is dan krijgen we waarschijnlijk dezelfde situatie als in Duitsland (gescheiden teruglevering) met dat verschil dat je daar nog subsidie krijgt op de aanschaf van de installatie en een contract met de energie afnemer welke maandelijks een vast bedrag (gebaseerd op de vewachte opbengst) op je rekening stort.SpikeHome schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 08:28:
ik vraag mij af of je nog een salderings gedeelte krijgt.
Een subsidie regeling kun je in Nederland wel vergeten, maw als het salderen vervalt dan zijn PV installaties financieel gezien niet meer interresant want je kunt dan als particulier niet meer om de energiebelasting en BTW heen.
Laten we hopen dat dat niet gaat gebeuren!
In dat geval zijn PV bezitters met een slimme meter de klos.ik denk dat je alles wat je niet gebruikt dus terug levert btw plichtig bent.
[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 27-09-2013 09:46 ]
Verwijderd
Dit is de kern van het probleem, en maakt uit of het straks om ca 100 of om 50.000 installaties gaat!mrmrmr schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 00:29:
@Energiastic
De kwestie is ten aanzien van de zinsnede "tegen vergoeding levert aan uw energieleverancier". Het idee is dat salderen betekent dat er niet tegen vergoeding wordt geleverd. Bij salderen wordt wel geleverd door de consument, maar niet tegen vergoeding. Je streept afname weg tegen levering met gesloten beurs.
"Moeten de teruggeleverde en geleverde delen van de gesaldeerde hoeveelheid stroom gezien worden als separate btw-plichtige leveringen of is er in feite geen sprake van levering(en)?" Indien niet, dan is het net dus een opslag faciliteit waar de PV-ondernemer kennelijk over kan beschikken om zijn eigen stroom tijdelijk op te slaan. Die faciliteit wordt hem, al dan niet tegen betaling, door de netbeheerder aangeboden.
Ik zou daar wel eens een officiele uitspraak over willen zien.
Oh ja, welke leveranciers sturen separate (credit)nota's voor je teruggeleverde stroom?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2013 09:18 ]
Verwijderd
En dat gedeelte klopt dus niet.Carbon schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:07:
In dat geval zijn PV bezitters met een slimme de klos.
Want dan word er gemeten met 2 maten.
als ze daarmee wat willen doen toch als eerst iedereen verplicht word tot een slimme meter.
Anders wil mijn slimme ruilen tegen een feraris en geloof niet dat energie maatschappijen dat willen.
Verwijderd
waarom niet gewoon simpel doen. eigen vebruik is 1 op 1
de 1e 500 kwh daarboven ook, voor t geval je een goed productiejaar hebt gehad.
en de rest is tegen netto kostprijs 9ct/kwh geloof ik
niet moelijk doen makkelijk bij te houden en niets via de ballastingdienst
Ik snap de negatieve reactie's niet helemaal. Bij ons op kantoor (accountantskantoor) wordt dit juist als een zeer mooie regeling gezien. De btw op aanschaf is namelijk hoogstwaarschijnlijk ook aftrekbaar. Dit betekend dat de aanschaf juist interessant wordt in plaats van dat het uitgesteld wordt.
Vervolgens zijn de meeste mensen waarschijnlijk een kleine ondernemer waardoor per saldo geen btw afgedragen hoeft te worden. Vergeet de btw op onderhoud van je panelen e.d. ook niet.
Dit balletje is met tegenzin van de belastingdienst gaan rollen. Het komt voort uit een rechtszaak van een Oostenrijker bij het Europees hof.
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Kun je je accountant collega's vragen hoe doorsnee particulieren kunnen voldoen aan de huidige eisen voor het zijn van ondernemer voor de BTW?
Voor bestaande zelfstandig ondernemers (voor de BTW) liggen er misschien wel kansen.
Ik ben geen ICT-er. Ben zelf ook druk bezig met mijn AA-papieren
Het lijkt mij verstandig dat ik vanavond even reageer. I'll be back
[ Voor 17% gewijzigd door 50Miles op 27-09-2013 14:17 ]
Wise enough to play the fool
BTW Plichtig ben ik al, dus administratie moest ik toch al bijhouden.
De uitspraak is voor de Nederlandse particulieren met zonnepanelen dus niet van toepassing.
http://www.p-plus.nl/nieuws/BTW-zonnepanelen
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Wise enough to play the fool
Verwijderd
gewoon eindstand min beginstand is verbuik punt.
En dus weer een argument om, vanuit de verschillende partijen die hierbij belang hebben, nog harder te pushen op de slimmeMeter.Zelf geproduceerde stroom vaak niet meetbaar
Een praktische kwestie die hierbij speelt, is dat het gros van de particulieren geen ‘slimme meter’ heeft die zelf opgewekte stroom en de geleverde stroom van het energiebedrijf apart meet.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Om helemaal zeker te zijn dat men je niet gaat afwijzen op het tijdstip van starten kun je vandaag nog een inschrijfformulier invullen en inleveren (vandaag overhandigen bij het Belastingkantoor, vraag een ontvangsbevestiging).
Let op bij het invullen dat de tijd die je besteed aan deze hobby onderneming alles meetelt, ook de tijd dat je op dit forum rondhangt en de tijd die het kost om een administratie op te zetten en bij te houden.
De reden waarom ik noem het hebben van geen onderneemplannen is omdat je wellicht toekomstige rechten (gunstige regelingen voor starters) kunt verspelen. Informeer jezelf goed als de kans dat je ondernemer wordt er wèl is.
Of verkopen aan iemand voor en dan een dag later terugkopen?
[ Voor 44% gewijzigd door grimson op 01-10-2013 17:24 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Al met al ben ik blij dat ik nergens heb gemeld dat ik panelen heb, geen SDE heb en mijn ferrarismeter het ook nog doet. Kortom: op papier gezien heb ik helemaal geen panelen
Vergeet niet dat ondernemertje spelen je ook gewoon tijd en moeite kost. Die tijd spendeer ik liever in de zon in m'n tuin..met een door zonnestroom gekoeld drankje..ofzo
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Vroeg of laat komen ze er toch wel achter en kunnen dan met terugwerkende kracht + rente van je vorderen.
Zo ie zo kan jouw meter beheerder al snel op basis van zijn administratie vaststellen of er mogelijk zonnepanelen in het spel zijn. Er staat mij ook iets bij van de Grieken die middels Googlemaps de zwembad tax ging innen
ik zeg dan altijd maar:
Eerlijkheid duurt het langs
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ben zeker voor eerlijkheid, begrijp mij niet verkeerdFreemann schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:14:
Als jij BTW af moet dragen en dat niet doet, dan is dat fraude en frauderen is strafbaar.....
Vroeg of laat komen ze er toch wel achter en kunnen dan met terugwerkende kracht + rente van je vorderen.
Zo ie zo kan jouw meter beheerder al snel op basis van zijn administratie vaststellen of er mogelijk zonnepanelen in het spel zijn. Er staat mij ook iets bij van de Grieken die middels Googlemaps de zwembad tax ging innen
ik zeg dan altijd maar:
Eerlijkheid duurt het langs
Als je onder de € 1345 blijft kun je vrijstelling vragen las ik, daar vallen zeer veel mensen onder denk ik? Al die mensen die weer zelf actie moeten ondernemen, bureaucratie ten top
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Verwijderd
Je zult dus wel een meter moeten hebben die teruglevering registreert (aantoonbaar en geijkt)
En een BTW administratie moeten (laten) voeren. Dat uitbesteden is nog wel te doen, voor een relaltief klein bedrag denken wij dat in ons buurtcollectief te kunnen gaan doen.
Maar nu de volgende vraag: de terug ontvangen BTW op de aankoop is geen winst, maar wat er de volgende jaren dankzij de KOR niet hoeft afgedragen te worden wel. Moet je dat nu bij je IB (particulier) optellen, of krijg je dan zo'n onmogleijk IB-ondernemersformulier voor je belastingen in te vullen? Dat zou ik mensen wel graag willen besparen.
Wij organiseren hier een informatie/discussieavond over (28 oct).
Leuk kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel?
Verwijderd
Als ik overdag terug lever en in de avond en nacht dit weer terug haal of ik heb een overschot in week A en te weinig in week B wat salderen heet ben ik dan een ondernemer??
Je zult straks idd de opgewekte stroom op moeten voeren als inkomsten uit onderneming. Die gaan dan invloed hebben op je inkomstenbelasting en je toeslagen. Op zich niet zo'n ramp, als de belastingdienst het echt zo wil spelen kan je de energieaansluiting gewoon op je onderneming zetten, zonder aansluiting kan je immers niet terug leveren. Verder heb je internet nodig om online je BTW in te dienen bij de belastingdienst (per volgend jaar ga je geen acceptgiro's meer krijgen en moet alles digitaal geregeld worden), dus zet je de internetaansluiting ook gewoon op de onderneming.Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:20:
Goed,na bestudering van de beantwoording van de kamervragen, lijkt het erop dat vrijwel iedereen aangemerkt kan worden als ondernemer voor de BTW. Lees ook de vraag 7 +antwoord.
Je zult dus wel een meter moeten hebben die teruglevering registreert (aantoonbaar en geijkt)
En een BTW administratie moeten (laten) voeren. Dat uitbesteden is nog wel te doen, voor een relaltief klein bedrag denken wij dat in ons buurtcollectief te kunnen gaan doen.
Maar nu de volgende vraag: de terug ontvangen BTW op de aankoop is geen winst, maar wat er de volgende jaren dankzij de KOR niet hoeft afgedragen te worden wel. Moet je dat nu bij je IB (particulier) optellen, of krijg je dan zo'n onmogleijk IB-ondernemersformulier voor je belastingen in te vullen? Dat zou ik mensen wel graag willen besparen.
Wij organiseren hier een informatie/discussieavond over (28 oct).
Leuk kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel?
Als je alle kosten bijelkaar optelt draai je uiteindelijk verlies met je onderneming en is er geen belasting meer te heffen. Weet niet of je verlies van je overige inkomen af mag trekken, zal mijn boekhouder daar eens naar vragen morgen, ben zelf gelukkig niet in de positie om verlies te draaien met mijn onderneming.
http://www.reprorecht.nl/...e-is-het-bedrag-opgebouwd
Alhoewel je blijkbaar dit kan weigeren is het wel zeer vervelend dat je opeens uit alle poepgaten organisaties jou weten te vinden om even lekker te gaan betalen.
Volgens mij zijn er ook verplichte branceorganisaties waar je als ondernemer ook moet voor dokken:
http://www.dezaak.nl/-ben...-te-betalen--1719397.html
Lekker dan
Prachtig dat ondernemen!

[ Voor 30% gewijzigd door grimson op 12-10-2013 14:10 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Ey!! Macarena \o/
Het begint intussen enigszins waanzinnig te klinken. Zou dit echt zo doorgaan?_JGC_ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:32:
[...]
Als je alle kosten bijelkaar optelt draai je uiteindelijk verlies met je onderneming en is er geen belasting meer te heffen. Weet niet of je verlies van je overige inkomen af mag trekken, zal mijn boekhouder daar eens naar vragen morgen, ben zelf gelukkig niet in de positie om verlies te draaien met mijn onderneming.
Heb nog net subsidie ontvangen uit de AgNL-pot, als ondernemer kun je dan vast je investering(s-BTW) niet meer aftrekken.
Er zullen vast geïnteresseerden en slimmerds bij zijn die het allemaal mooi vinden om de regeltjes zo optimaal mogelijk uit te leggen, maar de gemiddelde panelenliefhebber zit hier toch beslist niet op te wachten?
There's nothing moister than an oyster.
Ben sinds 2010 ondernemer, maar heb tot nu toe 2 acceptgiro's van de KvK gehad voor inschrijving, sinds begin dit jaar is inschrijving zelfs gratis (ze vangen toch geld voor elke klik die je op hun site doet, verder verkopen ze je gegevens, pas dus op met de telefoonnummers die je invult, je wordt vooral de eerste maanden platgebeld).grimson schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:05:
Zover ik heb begrepen als je jezelf dan als ondernemer zou laten inschrijven bij de KvK je meteen een rekening krijgt om even te dokken voor het 'Reprorecht'.
http://www.reprorecht.nl/...e-is-het-bedrag-opgebouwd
Alhoewel je blijkbaar dit kan weigeren is het wel zeer vervelend dat je opeens uit alle poepgaten organisaties jou weten te vinden om even lekker te gaan betalen.
Volgens mij zijn er ook verplichte branceorganisaties waar je als ondernemer ook moet voor dokken:
http://www.dezaak.nl/-ben...-te-betalen--1719397.html
Lekker danstraks vast een verplichte branchvereniging voor zonnepaneleneigenaren .. (weer een clubje zekerstellen van inkomsten met waarschijnlijk een prachtigpand, bonussen en royale vergoedingen).
Prachtig dat ondernemen!
Reprorecht geen acceptgiro van gezien nog, ga ik ook zeker aanvechten mocht ie komen. Verder heb ik als ICT'er die volgens KvK inschrijving niet aan particulieren levert geen last van verplichte lidmaatschap van Hoofdbeschrijfschap Detailhandel of Hoofdbedrijfschap Ambachten. Overigens wordt die organisatie eind dit jaar opgedoekt.
Ben wel benieuwd, of dat allemaal zo goed verloopt...
Is er al iemand die de stap genomen heeft als ondernemer?
Ik val buiten de boot denk ik. Panelen zijn aangeschaft in december 2012.
Als ondernemer lijkt me dit ontzettend dom gedoe.
Dus ik mag hopen dat ze de nieuwe koopjes jagende ondernemers jarenlang volgen en controleren tot op het bot.
Tel uit je winst dan.
Het is het verhaal van 2 walletjes willen eten. Asociaal. Anders kan ik het niet noemen.
Pas de naam even aan, je noemt de verkeerde firma. Zon & Co is een zeer plezierig bedrijf, jij hebt het over zon & zoAUijtdehaag schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:00:
Bij zon & Co adverteert men, dat ze de hele administratieve rompslomp voor je afhandelen.
Ben wel benieuwd, of dat allemaal zo goed verloopt...
Is er al iemand die de stap genomen heeft als ondernemer?
Ik val buiten de boot denk ik. Panelen zijn aangeschaft in december 2012.
A'dam PVOutput
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Mag ik wel zakelijk zonnepanelen aanschaffen voor op mijn eigen woning? Ik neem aan dat je echter inkomstenbelasting moet betalen over de opgewekte stroom (ook bij diegene die er speciaal een eenmanszaak voor starten)?
Uiteraard heb ik die inkoop qua btw verrekend.
Als pietje particulier net zo met betalen incl . btw.
Qua investeren als bedrijf - ik ging voor besparen van kosten- is des accountant en voor mij pennywise.
Voor een bedrijf is de btw een gruwel. Is louter een administratie en een verdekt belastinginnigskantoor.
Maar goed dat ze die 650 euro subsidie hebben bedacht, en het niet daadwerkelijk 6% btw van hebben gemaakt destijds, dan kon je minder belasting terug vragen.
Maar ook, heb je op het verkeerde moment je aanschaf gedaan, dan heb je in vergelijking met anderen nogal wat nadeel....
Ongelofelijkizdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:02:
Hark, je vraagt in feite aan mij als andere burger of ik je zolderkamer wil mee financieren.
Nee!

Waar ik het wel over heb is het financieren van zakelijke kosten (stroom) uit prive middelen. Doordat ik een kantoor in huis heb (zonder eigen ingang, sanitair etc.) zijn hier andere regels voor.
Overigens zou ik de opgewekte stroom wel aangeven voor de inkomstenbelasting (i.t.t. de papieren eenmanszaken die opericht worden speciaal voor stroom). Je wijzende vingertje wijs je dus maar naar een ander.
Mocht er iemand ervaring mee hebben, ik hoor graag de ervaringen.
Verwijderd
Dat staat helemaal los van of je de ruimte mag aftrekken waarin je woont/werkt/leeft/bivakkeert.
Moet je wel alle opgewekte stroom in rekening brengen, hetzij aan de particulier die in het pand zit, hetzij aan derden, of geheel of gedeeltelijk zelf als ondernemer door je servers laten opsouperen.
Mits de investeringen gedaan zijn in de BTW-aangifte periode kun je de BTW van die investering ook nog terugvorderen.
Je kunt zelfs vamil, EIA of wat dan ook proberen, is alleen leuk als je dikke winsten maakt overigens.
Verder moet je de PV-investering fatsoenlijk afschrijven volgens de regels, met EIA krijg je meer vrijheden daarbij.
Wij hebben hier afgelopen juli (2013) nog net met subsidie zonnepanelen op het dak kunnen leggen. En we hebben nog een Ferrarismeter. In ons geval is er geen sprake van kWh overschot en is de PV niet eens dekkend over het totaalverbruik per jaar... ~1000kWh minder dan totaalverbruik of iets in die orde.
In hoeverre is dit nieuws van toepassing in mijn situatie, moet ik er iets mee of kan het mijn ene oor in en het andere oor uit gaan?
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 21:54 ]
Waar ik zelf beetje vreemd vind is dat omzetbelasting op zonnepalen aangeschaft voor 1 april niet terug gevraagd zou mogen worden. Terwijl voorbelasting/btw op kosten voor start van de onderneming onder bepaalde voorwaarden wel mee mag genomen worden. En dat het niet om een wetswijziging gaat, of wel voor 1 april zijn zij al ondernemer. Mijn inziens kunnen ze niet tegen houden dat btw op zonnepalen aangeschaft voor 1 april 2013, maar niet ouder dan vijf jaar, terug gevraagd wordt. Ik ken een praktijk voorbeeld waarbij zonnepalen in 2010 aangeschaft zijn, brief naar de Belastingdienst gestuurd is met het verzoek om als startmoment 2010 aan te merken en de belastingdienst aangiften omzetbelasting heeft uitgereikt vanaf 2010.
Verwijderd
Maarja, wat gebeurt er dan weer met de geleverde stroom..
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 22:12 ]
Ik heb zakelijke contracten voor stroom en gas ook altijd buiten de deur gehouden, ondanks dat het volgens energiebedrijven wel kon om mijn particuliere aansluiting van mijn woonhuis om te zetten naar een aansluiting op de zaak... ik heb geen kosten voor een bedrijfspand, dus die energiekosten voor de zaak neem ik voor lief. Dat ik daar geen BTW van terug zie en de kosten niet van de winst af kan trekken, so be it, ik heb geen zin om bij te houden welke KWh en m3 nu zakelijk of prive is.
Dus als je nergens zin in hebt, boeit het ze niet, maar wat is het voordeel dan als je het wel eerlijk opgeeft?De Belastingdienst antwoordt onder meer dat particulieren niet verplicht zijn om aangifte te doen. Sowieso geldt de regeling niet voor particulieren die voor 1 april panelen hebben gekocht, maar zonnepaneeleigenaren die geen zin hebben in een extra boekhouding hoeven dat ook niet te doen.
Zou daar niet gewoon een addertje onder het gras zitten, dat je nu denkt "oh mooi ffkes de BTW terugkrijgen en daarna nooit meer papiertjes invullen, snel cashen", terwijl ze half 2014 opeens aankomen zetten met een vervolg waardoor iedereen wordt genaaid die dacht goed bezig te zijn?!?!“Als u bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van 2013 via een aangifte verzoekt om teruggaaf van de BTW voor de aanschaf en installatie, kunt u gelijktijdig een verzoek indienen om met ingang van 1 januari 2014 ontheffing te krijgen van uw administratieve verplichtingen”, schrijft de Belastingdienst hierover.

In dat geval kan je maar beter nu wegblijven bij dit verhaal, mja wat is verstandig?
Hm eindje verder:
Zover ik nu dan begrijp is het voor de normale particulier die zijn systeem weinig tot niet heeft overgedimensioneerd het vrijwel niet van toepassing. Ik blijf het echter vaag vinden, het staat er allemaal zo twijfelachtig. dramatisch...Alleen voor zonnepaneeleigenaren geldt dat zij zich niet hoeven aan te melden als ondernemer zolang het saldo BTW-bedrag (te betalen BTW over uw omzet na aftrek van de voorbelasting (BTW) op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen) over een kalenderjaar € 1.345 of minder is. Dankzij de werking van de zogenoemde Kleine-ondernemersregeling hoeft u pas daadwerkelijk BTW te gaan betalen als het saldo BTW-bedrag over een kalenderjaar hoger is dan € 1.345.
Particuliere eigenaren van zonnepanelen zullen deze grens in de praktijk niet bereiken. In dat geval neemt de Belastingdienst aan dat u heeft verzocht om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen als ondernemer (zoals bedoeld in artikel 25, lid 3, van de BTW-wet). U mag dan echter ook geen BTW in rekening brengen.

Aan de andere kant: ook als je je niet bij de belastingdienst meldt zal de overheid er op termijn ook wel achter komen dat je panelen hebt en sturen ze die adder vast wel naar je toe en dan is het natuurlijk jammer als je dan nu niet het voordeel hebt genomen.
Leuker kunnen ze het immers niet maken...
Verwijderd
Als je je wel aanmeldt, kun je mogelijk nog een fors stuk btw terugkrijgen en deze ontheffing volgend jaar pas aanvragen.
Ik ga dit collectief proberen te regelen voor een groep mensen hier in de buurt. Stuur een DM als je mee wilt doen, wel geld terug, geen rompslomp.
Omdat het ook geldt voor mensen met een ferrarismeter, hoef je niets aan te tonen, de belastingdienst gaat dan uit van forfaitaire bedragen op basis van je systeemgrootte.
Als de regelgeving weer zou veranderen da denk ik dat ze je met of zonder vrijstelling echt wel weten te vinden...
Invullen van btw aangifte stelt ook niet veel voor, als je alle facturen maar bewaart!
Vraag me alleen af of je ook jaarrekeningen etc moet gaan opmaken, maar volgens mij hoeft dat alleen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en daar is hier geen sprake van. Ook KVK inschrijving etc hoeft volgens mij niet.
Ik heb een factuur van mei 2013 met daarop BTW specificatie.
Wat moet ik nu gaan doen? Heeft er iemand een stappenplan?
Mmm... ik heb me niet als ondernemer aangemeld voor 1 augustus.. das nu jammer.
Sta wel ingeschreven bij KVK, maar niet meer bij belastingdienst (bedrijfje niet actief meer).
[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 08-11-2013 22:41 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Met jou nog veel anderen.Cyberpope schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:39:
Oke,
Ik heb een factuur van mei 2013 met daarop BTW specificatie.
Wat moet ik nu gaan doen? Heeft er iemand een stappenplan?
Mmm... ik heb me niet als ondernemer aangemeld voor 1 augustus.. das nu jammer.
Sta wel ingeschreven bij KVK, maar niet meer bij belastingdienst (bedrijfje niet actief meer).
Volgens mij moet het mogelijk zijn om een btwnummer aan te vragen en direct te vragen om een aangifteperiode van 1 jaar i.p.v. per kwartaal. Als dat wordt toegekent, zit mei nog in je aangifte periode. En niets met het verleden oprakelen als dat niet nodig is, je bent gewoon een zielige particulier nu eventjes.
En waarom moet ik een zielige particulier zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 09-11-2013 07:47 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hier staat tegenover dat je een (kleine) aftrek krijgt op basis van de BTW die je zelf moet afdragen over de 'winst' uit (een schatting van) je verkochte kWh.
Die BTW vanwege je verkochte kWh in de jaren erna zou eigenlijk ook steeds afgedragen moeten worden, maar dat hoeft in de praktijk niet, omdat je altijd onder het bedrag van de Kleine OndernemersRegeling valt.
(Snap ik alleen niet waarom dat kleine bedrag ('forfait') wel wordt afgetrokken het jaar van aanschaf, omdat ook dan het geheel nog valt onder de KOR,... toch?)
Uiteraard, met de huidige kennis lijkt het te lonen; zoals anderen al zeggen, misschien veranderen de regels volgend jaar weer.
Correct me if I'm wrong.
Moet je vooral opletten wat die geinponems van Belastingdienst voor zooitje van de eenheden in die voor Henk en Ingrid onbegrijpelijke (gewoon: foute) forfait tabellen hebben gemaakt...Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:59:
Omdat het ook geldt voor mensen met een ferrarismeter, hoef je niets aan te tonen, de belastingdienst gaat dan uit van forfaitaire bedragen op basis van je systeemgrootte.
https://twitter.com/Polder_PV/status/398885017717190656
Man, man, man...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
@zonnigtype hehe, zouden ze zulke teksten eerst aan juristen ter validatie voorleggen? Beter aan iemand met enige natuurkundige kennis, of gewoon wat gezond verstand.
http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Voor de aanschaf en installatie van niet-geïntegreerde zonnepanelen heeft u een rekening ontvangen met daarop een BTW-bedrag van (bijvoorbeeld) € 800. De zonnepanelen zijn niet-geïntegreerd, u kunt daarom het hele BTW-bedrag als voorbelasting in aftrek brengen. De zonnepanelen hebben een capaciteit van 2.800 kWh.
Verschuldigde BTW: € 60,-
Voorbelasting € 800,-
Terug te ontvangen BTW € 740,-
Daarna doe je een verzoek tot ontheffing. Wederom volgens de belastingdienst:
U kunt er dan voor kiezen om bij de Belastingdienst een verzoek in te dienen om ontheffing van uw administratieve verplichtingen. Dit betekent dat u niet langer aangifte hoeft te doen. In dat geval heeft u geen recht meer op aftrek
van BTW en mag u ook geen BTW in rekening brengen. Deze ontheffing heeft geen gevolgen voor een eventuele teruggaaf van BTW die is verleend over een periode die ligt vóór de ingangsdatum van de ontheffing. Als u bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van 2013 via een aangifte verzoekt om teruggaaf van de BTW voor de aanschaf en installatie, kunt u gelijktijdig een verzoek indienen om met ingang van 1 januari 2014 ontheffing te krijgen van uw administratieve verplichtingen. Deze ontheffing heeft dan geen gevolgen voor het verzoek om teruggaaf.
Als ik het goed begrijp kun je nu dus als particulier zonnepanelen kopen zonder BTW. Vergt alleen wat administratie.
[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 11-11-2013 10:30 ]
Iemand een idee?
[ Voor 58% gewijzigd door Blik1984 op 11-11-2013 10:50 ]
Kies doelgroep -> ondernemer
Kies onderwerp -> Aanmelden bij de belastingdienst
En dan opgaaf startende ondernemer niet ingeschreven KVK.
Wellicht dat deze link het direct doet: http://www.belastingdiens...en_in_het_handelsregister
Wanneer heb je je panelen gelegd?
[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 11-11-2013 12:30 ]
Op 19-6-13 werd de zonneset aan mij gefactureerd. Eigenlijk dus 1 dag te vroeg.
Om mijn rechten niet te verspelen, heb ik me - op advies van de fiscale dienst bij mijn werkgever - toch aangemeld op 30-10-13 met het boven vernoemde formulier, dat ik gedownload heb en vervolgens ingevuld. Dit was redelijk eenvoudig in te vullen, ondanks het feit dat ik weinig van administratie weet. Er is gebeld met de belastingtelefoon en daar werden enkele vragen beantwoord. Vraag 7b,c zouden niet beantwoord hoeven worden. Vraag 8b het totaalbedrag van de factuur + eventueel extra kosten zoals bv. Een extra elektragroep. Wel dien je de facturen te kunnen overleggen.
Afgelopen vrijdag kreeg ik een formulier thuis, waarbij ik mijn verdiensten aan moet geven voor de periode 20-6 tot 30-9. Ik hoop daar uit te komen met onderstaande link, waar bij vraag 11 enkele voorbeelden worden gegeven.
http://www.rijksoverheid....eren-met-zonnepanelen.pdf
Ik zit nog een beetje in verwarring wanneer ik de ontheffing administratieve lasten " kor" aan dien te vragen. Ik las dat het eigenlijk nu al zou kunnen, maar elders las ik dat dit pas kan na vier kwartalen.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden, maar erg veel vertrouwen heb ik er nog niet in
Groet
Willem
[ Voor 14% gewijzigd door Megat op 11-11-2013 17:55 ]
Op zich zou ik het zelf wel willen doen, maar heb erg weinig tijd.
En voor 35 euro ben je klaar (+20% van de opbrengst....)
Twijfel, twijfel, twijfel..
Wat als ik dit niet doe. Het gaat namelijk maar een set. De andere sets zijn of aangeschaft in 2012 en de set van juli heb ik geen factuur (tweedehands).
Moet je nagaan wat de uitvoer van dit soort regelgeving kost, het is echt krankzinnig.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Ik lees net op: http://www.z24.nl/geld/ei...t-ontwijken-simpel-401170revolution-nl schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:18:
Wat een administratieve rompslomp, echt ongelooflijk. Maar als ik het goed begrijp moet ik mijn installaties na april 2013 op factuur heb staan aanmelden?
Wat als ik dit niet doe. Het gaat namelijk maar een set. De andere sets zijn of aangeschaft in 2012 en de set van juli heb ik geen factuur (tweedehands).
Moet je nagaan wat de uitvoer van dit soort regelgeving kost, het is echt krankzinnig.
Geen zin in btw-gedoe? Doe niets
Voor particulieren met zonnepanelen die gebruik maken van een salderingregeling – dus afrekenen met de energieleverancier over de netto gebruikte stroom – blijft de situatie redelijk overzichtelijk. Als ze niets met het btw-ondernemerschap te maken willen hebben, is de oplossing eenvoudig: niets doen.
Wie ontheffing van het btw-ondernemerschap wil, kan namelijk gebruik maken van de zogenoemde Kleine-ondernemersregeling. Die bepaalt dat als een ondernemer minder dan 1.345 euro per jaar btw kan factureren, geen verrekening met de fiscus nodig is.
De meeste particulieren met zonnepanelen zullen onder dit bedrag blijven. Daarom, zo licht het ministerie van Financiën toe, gaat de fiscus ervan uit dat particulieren die niets van zich laten horen, als het ware stilzwijgend verzocht hebben om ontheffing van de administratieve verplichtingen.
Punt is dan wel dat je ook geen btw in rekening mag brengen voor stroom die je levert aan het net. Ook de mogelijkheid om de betaalde btw op de aanschaf van de zonnepanelen fiscaal af te trekken, vervalt dan.
De laatste punt is natuurlijk niet een klein iets gezien ik twee derde van mijn stroom aan het net lever. Betekend dit dat ik hier volgend jaar enkel nog een kolenfoor voor krijg en dat als ik de btw ets wil ontvangen dat ik mij alsnog als ondernemer moet inschrijven?Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:27:
[...]
Ik lees net op: http://www.z24.nl/geld/ei...t-ontwijken-simpel-401170
Geen zin in btw-gedoe? Doe niets
Voor particulieren met zonnepanelen die gebruik maken van een salderingregeling – dus afrekenen met de energieleverancier over de netto gebruikte stroom – blijft de situatie redelijk overzichtelijk. Als ze niets met het btw-ondernemerschap te maken willen hebben, is de oplossing eenvoudig: niets doen.
Wie ontheffing van het btw-ondernemerschap wil, kan namelijk gebruik maken van de zogenoemde Kleine-ondernemersregeling. Die bepaalt dat als een ondernemer minder dan 1.345 euro per jaar btw kan factureren, geen verrekening met de fiscus nodig is.
De meeste particulieren met zonnepanelen zullen onder dit bedrag blijven. Daarom, zo licht het ministerie van Financiën toe, gaat de fiscus ervan uit dat particulieren die niets van zich laten horen, als het ware stilzwijgend verzocht hebben om ontheffing van de administratieve verplichtingen.
Punt is dan wel dat je ook geen btw in rekening mag brengen voor stroom die je levert aan het net. Ook de mogelijkheid om de betaalde btw op de aanschaf van de zonnepanelen fiscaal af te trekken, vervalt dan.
Daarnaast heb ik een digitale meter met vier telwerken en ben ik niet gezegend met een Ferrari meter.
Hoe gaat het in zijn werk als je twee van de drie systemen heb die niet in aanmerking komt voor de nieuwe regeling. Moet die ene set dan apart bemetert worden ?
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2013 18:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Ik heb een dito meter...revolution-nl schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:33:
[...]
De laatste punt is natuurlijk niet een klein iets gezien ik twee derde van mijn stroom aan het net lever. Betekend dit dat ik hier volgend jaar enkel nog een kolenfoor voor krijg en dat als ik de btw ets wil ontvangen dat ik mij alsnog als ondernemer moet inschrijven?
Daarnaast heb ik een digitale meter met vier telwerken en ben ik niet gezegend met een Ferrari meter
Tja ik zal zo rond de 1400 Kwh per jaar invoeden op het net.....zou dit dan betekenen dat ik zeg maar 7 cent per kWh krijg ipv 22 cent?
Dan is de door mij gelezen optie niet goed voor ons.......
Volgens mij krijg je dan het kale leveringstarief zeg 7 cent + energiebelasting a +/- 14 cent minus de 21% btw die hierop rust.......of zie ik het fout?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2013 18:42 ]
Maar systemen voor april vallen hier niet onder? Evenals mijn tweedehands systeem die in juli geplaatst is. Ik snap echt niet hoe men dit wil uitvoeren of wilt controleren. Dan zeg ik gewoon dat de stroom die ik direct gebruik wordt geproduceerd uit mijn systeem wat op mijn meldingsplichtige maar niet aangemelde systeem komt. De systemen die erbuiten vallen leveren terug aan het netVerwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:39:
[...]
Ik heb een dito meter...![]()
Tja ik zal zo rond de 1400 Kwh per jaar invoeden op het net.....zou dit dan betekenen dat ik zeg maar 7 cent per kWh krijg ipv 22 cent?
Dan is de door mij gelezen optie niet goed voor ons.......
De overheid houd zichzelf weer lekker aan het werk.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2013 18:48 ]
Verwijderd
revolution-nl schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:41:
[...]
Maar systemen voor april vallen hier niet onder? Evenals mijn tweedehands systeem die in juli geplaatst is. Ik snap echt niet hoe men dit wil uitvoeren of wilt controleren. Dan zeg ik gewoon dat de stroom die ik direct gebruik wordt geproduceerd uit mijn systeem wat op mijn meldingsplichtige maar niet aangemelde systeem komt. De systemen die erbuiten vallen leveren terug aan het net![]()
De overheid houd zichzelf weer lekker aan het werk.![]()
Ik denk dat ik er ook maar een verhaal van maak, en me niet aan ga melden.........draak van een systeem

Ik laat het lekker voor wat het is. Ik saldeer wel gewoon, want de kans lopen dat ik 8 cent krijg op mijn ingeleverde kWhtjes is het gedoe en administratie me niet waard. En daarnaast dan zou ik mijn terugverdientijd wel erg veel pijn aan doen.
De overheid wil kosten wat het kost een groter Europa met meer macht. Dus indirect stemt de overheid gewoon in met de regelgeving die uit dictatoriaal Brussel komen.Barrycade schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:56:
Vergeet even niet dat de overheid dit helemaal niet gewild heeft maar door een uitspraak van het Europese hof hiertoe gedwongen is.
Ik laat het lekker voor wat het is. Ik saldeer wel gewoon, want de kans lopen dat ik 8 cent krijg op mijn ingeleverde kWhtjes is het gedoe en administratie me niet waard. En daarnaast dan zou ik mijn terugverdientijd wel erg veel pijn aan doen.
De burger heeft echt niet op Europa in zijn huidige vorm gevraagd. De tijd dat Den Haag er voor de burgers is ligt ook al een tijd achter ons, het lijkt er steeds meer op dat Den Haag er enkel is voor de belangen van Brussel.
Waar zie jij dit risico?? Want ook als jij je niet aanmeld van je onder dezelfde regels als de rest. Enige verschil is dat ze dan automatisch de KOR toepassen, maar je bent wettelijk wel BTW-ondernemer... dat volgt automatisch uit het arrest.Barrycade schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:56:
Zoals jij het stelt zou iemand met een Ferrarismeter dus dubbelop kunnen cashen. Zowel BTW aankoopbedrag terugvorderen als het gewoon doorgaan van "salderen" tegen kWh prijs incl. BTW. Of zeg ik nu iets heel geks?revolution-nl schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:33:
[...]
Daarnaast heb ik een digitale meter met vier telwerken en ben ik niet gezegend met een Ferrari meter.
Hoe gaat het in zijn werk als je twee van de drie systemen heb die niet in aanmerking komt voor de nieuwe regeling. Moet die ene set dan apart bemetert worden ?
Daar heb je gelijk in. dat kan je dus aankaarten bij de belasting dienst dat dus concurrentie vervalsing is.marcel87 schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:22:
Mooie vragen/discussie, blij dat dit topic weer een beetje op stoom is gekomen. Hopelijk dat er dan ook snel meer duidelijkheid komt voor iedereen.
[...]
Zoals jij het stelt zou iemand met een Ferrarismeter dus dubbelop kunnen cashen. Zowel BTW aankoopbedrag terugvorderen als het gewoon doorgaan van "salderen" tegen kWh prijs incl. BTW. Of zeg ik nu iets heel geks?
waarschijnlijk wordt je dus verplicht om een slimme meter te nemen als je zonnepanelen hebt en verplicht registreren van je zonnepanelen.
Doe je dat niet dan pleeg je waarschijnlijk een economisch delict. met hoge boetes (min 10000euro)
dat is wat ik denk wat er gaat gebeuren.
Elke installatie valt onder deze regeling. en elke 1000 KWh terug levering dat je saldeert kost je ongeveer 60 euro
(uiteraard ook zoals vanouds: mits je blijft onder je eigen verbruik)
Anders zou het (nog afgezien van terugvragen van de eenmalige aanschaf-BTW) flink lonen om 'ondernemer' te worden, sterker nog, voor velen wordt zonne-energie dan opeens minder interessant, als je er *niet* aan mee zou doen.
Maw, als ik een product/dienst lever en hierover BTW moet afdragen, bereken ik deze uiteraard door bij de prijs. Ofwel, de Essents etc. van deze wereld betalen deze aan mij. Vervolgens blijkt dat ik onder de KOR val en mag de BTW houden. J/N?
In het artikel van Z24 hierboven staat dus wat anders, zoals iemand al quotete (hehe). Wat zou dan het verschil zijn bij saldering? Normaal is het inkoop=verkoop (ca 23 cent/kWh), wat wordt de verkoop zonder BTW? Ca 19 cent? In de FAQ van de Belastingdienst lees ik niet dat je om deze reden opeens minder zou gaan ontvangen. Klopt de aanname van Z24 dan wel? Zou wel triest zijn, als je niets doet je terugverdientijd opeens flink omhoog gaat.
Iemand die hierover iets met zekerheid kan zeggen? Peter S. misschien?
[ Voor 41% gewijzigd door zeegerd op 12-11-2013 09:46 . Reden: aanvulling ]
Verwijderd
Naar aanleiding van jou bericht heb ik 4 keer met de belastingdienst gebeld.Brakius schreef op donderdag 07 november 2013 @ 22:01:
Als je als prive persoon zonnepanelen koopt en een eenmanszaak hebt, kan dit in nadeel zijn. Formeel ben je nu voor de omzetbelasting ondernemer m.b.t. terugleveren energie. En de kleine ondernemersregeling (KO-regeling) geldt voor natuurlijk persoon en niet per ondernemer (uitgezonderd als je firmant bent van een VOF).
Waar ik zelf beetje vreemd vind is dat omzetbelasting op zonnepalen aangeschaft voor 1 april niet terug gevraagd zou mogen worden. Terwijl voorbelasting/btw op kosten voor start van de onderneming onder bepaalde voorwaarden wel mee mag genomen worden. En dat het niet om een wetswijziging gaat, of wel voor 1 april zijn zij al ondernemer. Mijn inziens kunnen ze niet tegen houden dat btw op zonnepalen aangeschaft voor 1 april 2013, maar niet ouder dan vijf jaar, terug gevraagd wordt. Ik ken een praktijk voorbeeld waarbij zonnepalen in 2010 aangeschaft zijn, brief naar de Belastingdienst gestuurd is met het verzoek om als startmoment 2010 aan te merken en de belastingdienst aangiften omzetbelasting heeft uitgereikt vanaf 2010.
De KOR regeling is inderdaad per persoon.
Als zzp-er met BTW-plicht moet je dus ook BTW voor de aan het net geleverde stroom afdragen.
-Of faktuur sturen naar je electriciteitsbedrijf. (Kan niet met ferrarismeter)
-Of gebruik maken van het forfait-tabelletje.
Dit mag op hetzelfde BTW nummer als je eenmanszaak.
Als je gebruik maakt van het forfaittabelletje, ontvangt volgens mij de belastingdienst extra inkomsten, omdat ook de afnemer van jouw stroom BTW betaald. Hoe dat precies zit snap ik nog niet helemaal.
Volgens mij is de redenering van de belastingdienst ook in strijd met de electriciteitswet.
De electriciteitswet zegt dus eerst salderen ==> meterstand ==> factuurbedrag ==> BTW bedrag]Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.
De belastingdienst draait het nu om: "meterstand of forfaittabel " ==> BTW bedrag of forfaitbedrag. ==> salderen ==> factuurbedrag ==> BTW bedrag.
Hoe meer ik hier over nadenk hoe minder ik het snap.
2 Tips (Mag volgens de medewerker van de belastingdienst die ik aan de telefoon had)
Als BTW-plichtige ZZP-er ontkom je er niet aan om een extra stukje BTW af te dragen, tenzij je de electriciteitsnota op naam van je man/vrouw/partner zet die tot nu toe nog geen ondernemer was.
Als je voor de de factuurdatum van de zonnepanelen al ondernemer was kun je een verzoek sturen naar de belastinginspecteur om alsnog in aanmerking te komen voor BTW-teruggave over de aanschafprijs van de zonnepanelen.
Oké, hoe luidt dan hier het oordeel:Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:26:
[...]
Als BTW-plichtige ZZP-er ontkom je er niet aan om een extra stukje BTW af te dragen, tenzij je de electriciteitsnota op naam van je man/vrouw/partner zet die tot nu toe nog geen ondernemer was.
- vriendin werkt thuis als ZZP'er en draagt uiteraard al jaren BTW af;
- elektr.aansluiting staat op haar naam (meen ik...) maar is uiteraard gemeenschappelijk in gebruik;
- elektr.gebruik is zowel privé als (voor haar) zakelijk, vooral computergebruik, lastig aan te geven waar de grens ligt. Ze heeft in elk geval geen afzonderlijk(e) werkadres/ingang oid bij het huis.
= gedoe?

Verwijderd
Dan wordt jij ook ondernemer, alleen voor de geproduceerde stroom Als je onder de BTW-grens van 1345 euro blijft val je onder de KOR-regeling en hoef je geen BTW af te dragen. Voor pv hoef je je niet eens aan te melden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 10:10 ]
Ook gezien de vrijstelling die men kan benutten lijkt het me sterk dat zij nu opeens voor de panelen BTW moet gaan afdragen. Als iemand met een 'normaal' inkomen valt ze ook niet onder de KOR, dus als het inderdaad zo is moet de aansluiting maar op mijn naam. Pff.
Je vergeet te melden dat je dan ook geen BTW mag vragen over je geleverde stroom aan het net.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:58:
. Als je onder de BTW-grens van 1345 euro blijft val je onder de KOR-regeling en hoef je geen BTW af te dragen. Voor pv hoef je je niet eens aan te melden.
Met Salderen, saldeer je dus energie belasting en BTW en daar zit het probleem.
En daar lezen veel mensen snel overheen.
als zzper is stroom opwekken niet een van de hoofd taken (in speciale gevallen wel, maar ga er van uit dat ze niet in de pv bisnes werkt.), en bedrijven wil je gescheiden houden.zeegerd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:39:
[...]
Oké, hoe luidt dan hier het oordeel:
- vriendin werkt thuis als ZZP'er en draagt uiteraard al jaren BTW af;
- elektr.aansluiting staat op haar naam (meen ik...) maar is uiteraard gemeenschappelijk in gebruik;
- elektr.gebruik is zowel privé als (voor haar) zakelijk, vooral computergebruik, lastig aan te geven waar de grens ligt. Ze heeft in elk geval geen afzonderlijk(e) werkadres/ingang oid bij het huis.
= gedoe?
dan vraag je een nieuw btw nummer aan "sofienummer" + "-b02", maar als ze goed winst maakt en ze kan de hele rekening voor het bedrijf nemen en kan ze die btw ook aftrekken van haar eigen btw die afgedragen word. (kan best wel eens interessanter zijn.)
nu is het vrijwel onmogenlijk de splitsing te maken tussen prive en zakenlijk, maar wie zegt dat die panelen iets opleveren(wij weten dat wel maar de belasting dienst niet), zolang het salderen is is er weinig op aan te merken door de belasting dienst pas bij over productie komen hun aan de beurt.
wat ik eigenlijk nog niet snap (maar zal wel politiek zijn) dat de belastingdienst niet gewoon een extra kopje maakt op de particuliere aangifte en daar de verekening van de btw doet.
scheeld ze een hele hoop werk, maar de vvd zal er wel rood gloeiend van aan lopen, die hadden al moeite met de laatste subsidie regeling (die trouwens een stuk magerder was als deze regeling)
@algemeen.
maar eigenlijk moet iemand het eens gaan proberen, en het gewoon eens doen.
dit graag rapporteren, zodat we er iets van kunnen leren.
hulp nodig, gewoon vragen.
(ik heb pas plannen als het weer lente is, helaas niet eerder.)
de veronderstellingen en aannames die hier gemaakt worden raken helaas schip nog wal.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Lees zelf http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
En bel bij vragen de belastingdienst.
Als ze jou wat anders vertellen dan mij, deeel het mee, zodat we er allemaal wat van kunnen leren.
@Masterduck. Klopt. Energie-en-Water heeft daar ook een artikel over geschreven:
http://www.energieenwater...ngen-is-echter-onmogelijk
@sofsaf, thanks, mbt het laatste artikel:
"Nu lijkt dat laatste echter onmogelijk te zijn. Want het energiebedrijf saldeert. Dat betekent feitelijk dat het energiebedrijf de zelfopwekker een prijs voor de stroom betaalt, inclusief BTW en energiebelasting. "
Dat was precies mijn punt. Volgens mij werkt de KOR in z'n algemeenheid zo:
Ik produceer een dienst/goed, verkoop het, eis bij de verkoopprijs van de koper ook BTW, die ik moet afdragen aan de Belastingdienst. Echter, val ik onder de KOR, dan eis ik nog steeds die BTW, maar mag die in eigen zak steken (trouwens, dat is volgens mij extra inkomen, dus valt wel onder Inkomstenbelasting,...).
Zoals het nu (door de BD of althans door sommigen) wordt uitgelegd zou je geen BTW mogen eisen van Nuon, Essent, etc. Praktisch: je saldeert (onder 'normale' omstandigheden) niet meer 1:1, maar de verhouding wordt kopen : verkopen = met BTW : zonder BTW, ofwel ongeveer 0,23 euro/kWh : 0,19 euro/kWh. Zie daar een redelijke verlenging van de terugverdientijd. Zou dat de bedoeling zijn?
Stuk uit Energie & Water nogmaals:
"Het energiebedrijf is wettelijk verplicht te salderen en dus wettelijk verplicht om de kleine producent BTW te betalen. De kleine stroomproducent kan, in andere woorden, niet géén BTW in rekening brengen."
Ik las de FAQ van de BD dan ook wat anders, samengevat:
* Je hebt de keuze de aanschaf-BTW terug te vragen (moet je je aanmelden als BTW-ondernemer) als je na datum xxx de installatie hebt aangeschaft.
* Los van die aanschaf-BTW, alle PV-eigenaren zijn per definitie BTW-ondernemer en zouden BTW moeten afdragen over geleverde stroom, wat niet hoeft vanwege de KOR, hier hoef je ook niets voor te doen en er verandert verder niets aan het salderen. Lijkt me ook het meest logisch en gebruiksvriendelijk.
@wberkel leuke vraag wel, want voor ondernemers gelden andere regelingen zoals SDE+ en EIA.
[ Voor 23% gewijzigd door zeegerd op 12-11-2013 11:10 . Reden: toevoeging ]
Bron: http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
l'art pour l'art
ik weet hoe de regels zijn, en heb al vaker een bedrijf gestart, daar zit het probleem niet.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:55:
@zeegerd, @migjes
Lees zelf http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
En bel bij vragen de belastingdienst.
Als ze jou wat anders vertellen dan mij, deeel het mee, zodat we er allemaal wat van kunnen leren.
ik ga pas van de lente iets doen aan mijn eigen set, maar heb nog geen plannen in steen geschreven.
zoek alleen maar iemand die het durft te gaan doen, en dan eerder als ik het zelf zou doen.
PolderPV tweette net dat ie z'n handen er even verder niet aan wil branden. Dat zegt wel wat, helaas.
Ja, zelfs duivels gaan hun handen hier even niet aan branden als ik het zo op afstand volg...zeegerd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:37:
@migjes als je het artikel in Water & Energie leest, lijkt het me sterk dat je het wel snapt, als zelfs de BD het niet precies weet.
PolderPV tweette net dat ie z'n handen er even verder niet aan wil branden. Dat zegt wel wat, helaas.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik ben ZZP'er en heb zelf een aanvraag voor de gemeentelijke zonnestroomsubsidie in Utrecht lopen, natuurlijk gewoon als particulier. Ik denk dat dat kan, zolang ik me niet als ondernemer gedraag voor wat betreft de zonnepanelen. Nu komt dit arrest voorbij en ik betaal al zoveel BTW over mijn eigenlijke broodwinning dat de 'kleine ondernemersregeling' voor mij geen uitweg is.
l'art pour l'art
ik snap maar al te goed hoe de vork in de steel zit.zeegerd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:37:
@migjes als je het artikel in Water & Energie leest, lijkt het me sterk dat je het wel snapt, als zelfs de BD het niet precies weet.
probleem is dat de belasting dienst dat nog niet goed heeft geformuleerd (een beetje ambtelijke onkunde, zal niet de eerste keer zijn.)
dus der zal een zaak gemaakt moeten worden van iemand die het nu eens doet,
en dan pas kan er echt gezegd worden: "zo is de situatie, niet meer en niet minder."
tot die tijd is het gissen en raden wat ze nu willen en hoe ze dat op willen lossen.
haakjes en oogjes zullen er vast zijn, maar tot nu toe zijn het er nog vrij weinig.
(ik denk dat de belastingdienst hier ook erg mee in zijn maag zit.
ben bang dat de politiek zich er mee moet gaan bemoeien om hier iets van te gaan maken.
ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.)
voor de Belastingdienst zelf lijkt het mij veel makkelijker om het gewoon via de particuliere aan vraag te doen (die zitten echt niet te wachten op 1000de particulieren die in eens een beetje btw willen), maar ik ben bang dat dat niet kan volgens de regels, daar zal eerst goed over na gedacht moeten worden door wat top ambtenaren of zelfs de politiek (en daar zijn partijen die er dan niet mee eens zijn.).
verder zie je wel meer grijs gebieden in het bedrijfs leven.
zo zie ik bedrijven om de 2 maanden nieuwe koelkasten aanschaffen, of bedden kopen die dan gewoon bij de directeur staan. en denk je echt dat een zzper die dak dekker is btw aan zich zelf rekent als zijn eigen dak lek is? (dan haalt die ook gewoon op de kosten van het bedrijf spullen en repareert hij het kosten loos voor zich zelf.)