"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Ook ik kan dit bevestigen. Een zeer praktische hoes die goed beschermt en makkelijk te openen/sluiten isAnimal_X schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 20:51:
[...]
Mochten mensen nog een mooie hoes /sleeve zoeken dan kan ik bovenstaand erg aanbevelen! kwaliteit is super en voor deze prijs een topper! Materiaal is erg dik en bescherm de laptop goed. Drukknopen zitten achter een dubbele lag vilt, dus geen risico op krasjes door de achterzijde van de knopen.
Ik neem aan dat alles verder werkt en dat je alleen problemen ervaart met de Wifi.joachim schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:08:
Lukt het bij iemand om een clean install van Windows 8.1 te doen? Als ik 8.1 wil installeren via een iso van dreamspark vraagt hij een key. Bij Windows 8 vraagt hij dit niet.
Ik heb dan maar gewoon Windows 8 geïnstalleerd, dan Windows laten updaten naar 8.1 maar nu heb ik problemen met m'n drivers. Ik ben verbonden met wifi maar heb geen internet, touchpad doet het langs geen kanten.
Het is een mooi toestel maar op gebied van drivers is het echt een ramp. Ik heb al redelijk wat laptops van verschillende merken lopen formatteren maar zulke driver issues heb ik nog nooit gezien.
- Alles aanzetten in Sony Smart Network.
- Wlan apparaat verwijderen in apparaatbeheer. Geen vinkje plaatsen dat ook de stuurprogramma's verwijderd worden.
- Apparaat opnieuw laten installeren, door het meest rechter icontje in apparaatbeheer onder de menu balk.
- Smart Network verwijderen in 'programma's en onderdelen' in het configuratiescherm
- Reboot
- Hier opnieuw Smart Network downloaden.
- Smart Network installeren
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Dit is uit het Vaio Z topic. De links zijn de drivers voor de Vaio ZAmbroosV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:51:
@oerWouter: ik heb een Z1, ik ga er vanuit dat het principe hetzelfde is.
1. In je originele installatie maak je een backup van je licentie met Activation Backup&Restore: http://directedge.us/files/abr/ABRbeta.exe (Gewoon openen, dan unzipt 'm zichzelf naar een folder. In die folder zitten een paar bestanden. Open Activation_backup en laat hem even doen. Zip daarna de hele map en mail hem naar jezelf ofzo).
2. Update je BIOS voor de zekerheid: http://www.sony.be/suppor...wnloads/EP0000268843_6391
3. Download een cleane .iso van dezelfde Windows-versie die je bij je laptop kreeg. Best langs hier, zijn links rechtstreeks van Microsoft. x64 natuurlijk.
4. Installeer Windows opnieuw. Installeer zonder key, werkt perfect. Wis alle partities in de setup van Windows, één grote niet-gealloceerde blok en gewoon daarop installeren laat Windows zelf de schijf optimaal indelen. Best dus niet zelf een partitie maken in de setup.
5. Eens in Windows is het tijd voor drivers. Deze zet je best op voorhand op een stickje ofzo want de meeste dingen gaan niet out-of-the-box werken.
Installeer Drivers in volgorde zoals op dit lijstje.Normaal heb je dan een volledig werkende Vaio met een minimum aan software (en geen bloatware)!
- Sony Firmware Extension Parser Device driver: http://www.sony.be/suppor...SODOTH-00264792-0042_6236
- VAIO Location Utility: http://www.sony.be/suppor...OAVLU__00179298_0040_6123
- Sony Shared Library: http://www.sony.be/suppor...SOASSL-00264711-0042_6233
- Hotkey Utilities: http://www.sony.be/suppor...SOAOTH-61000000-0042_6338
- HD Graphics: http://www.sony.be/suppor...INDVID-00268261-0042_6307
- Intel WLAN: http://www.sony.be/suppor...INDWLL-00265235-0042_6317
- Intel-chip voor BT? Dan deze: http://www.sony.be/suppor.../INDBLT-00264017-004_6318 Atheros-BT? Deze: http://www.sony.be/suppor...AHDBLT-00266921-0042_6319
- REBOOT!
- Smart Network: http://www.sony.be/suppor...SOASNW-00267602-0042_6269 (mag pas na een hele reeks andere tools geïnstalleerd worden)
Voor de rest installeer je gewoon van http://www.sony.be/support/nl/product/SVZ1311C5E/updates de verdere drivers die je nodig hebt, de meeste zijn systeemspecifiek. Installeer alleen wat je echt nodig hebt, bijvoorbeeld geen Intel Wireless Display als je 't niet gebruikt.
Deze dingen installeer je best helemaal niet:
- Fingerprint reader drivers. Als het goed zijn komen er hiervoor veel betere drivers langs Windows Update en dan heb je fingerprint login via Windows zelf (Biometrics in control panel)
- AuthenTec TrueSuite (zie boven)
- WWAN Connection Manager. Windows kan dit zelf (en beter).
- Vaio Care
- Zet je licentie terug door je gezipte licentiebackup te downloaden. Unzip ergens, draai Activation_restore en voila, Windows gebruikt nu dezelfde licentie als op de originele installatie. Dit tooltje werkt alleen voor computers/laptops met licentie-info in het BIOS opgeslagen, en natuurlijk werkt jouw specifieke backup alleen op andere Vaio Z's.
De drivers voor de Vaio Pro zijn hier te vinden
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Hier nog een tevreden klant van deze 'felt case', met rits in mijn geval. Ik heb er zelfs nog een custom bijbesteld met iPad vak aan de achterkant. Met VAIO logo aan de voorkant en Apple logo aan de achterkant.Marco1994 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:25:
[...]
Ook ik kan dit bevestigen. Een zeer praktische hoes die goed beschermt en makkelijk te openen/sluiten is
Die optie heb ik dus nietGmount schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:44:
@Joachim: in de system tray rechtsklikken op het synaptics icoontje en dan uitschakelen.
http://imgur.com/VI4VTHE
Thx, maar zit voorlopig terug gewoon op Windows 8. Ik ga het op een later tijdstip wel nog eens proberen waarschijnlijk maar heb er momenteel de tijd niet echt voor.Lip schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:55:
[...]
Ik neem aan dat alles verder werkt en dat je alleen problemen ervaart met de Wifi.Nu moet het werken volgens mij.
- Alles aanzetten in Sony Smart Network.
- Wlan apparaat verwijderen in apparaatbeheer. Geen vinkje plaatsen dat ook de stuurprogramma's verwijderd worden.
- Apparaat opnieuw laten installeren, door het meest rechter icontje in apparaatbeheer onder de menu balk.
- Smart Network verwijderen in 'programma's en onderdelen' in het configuratiescherm
- Reboot
- Hier opnieuw Smart Network downloaden.
- Smart Network installeren
Anoniem: 579552
Ik verstond eerst niet waar men zo'n heisa over maakte, want op andere zones moet ik toch al redelijk drukken voor ik iets merk. Op dat gebied echter, is een toetsaanslag al voldoende om een duidelijke neerwaartse beweging van het oppervlak te veroorzaken.
Not that I care (toetsenbord vind ik heerlijk typen), maar ik ben wel eens benieuwd
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
edit: Heb het gekocht. Voor de mensen die het willen weten: het draait niet echt vlot en ik zou afraden om het te kopen voor de SVP.
[ Voor 43% gewijzigd door joachim op 17-03-2014 16:56 ]
Het is dan ook geen gamingmachine. Iedereen die de SVP gekocht heeft of wil kopen zal daar ook weinig tot geen behoefte aan hebben (of een aparte gamingmachine hebben ofc) .joachim schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:49:
Iemand die het spel Rust heeft en me kan vertellen hoe dit draait op de SVP (i5 editie)?
edit: Heb het gekocht. Voor de mensen die het willen weten: het draait niet echt vlot en ik zou afraden om het te kopen voor de SVP.
Dus ik moet maar snel bestellen, helaas geen nieuwe actie voor degenen die geen i7 willen..Speciale Sony online aanbieding
Laatste kans om uw VAIO samen te stellen. Beschikbaar t.e.m. 21 maart 2014!
[ Voor 4% gewijzigd door SgtCaffran op 18-03-2014 08:24 ]
Met scherm aan zal het krap worden, maar het is fijn om te weten dat als de adapter thuis is blijven liggen je toch de dag door kan komen!
Daarnaast begin ik de Modern/Metro kant van Windows 8.1 ook steeds meer te waarderen in combinatie met het touchscreen. Vooral de mogelijkheid om 2 apps naast elkaar te draaien is geweldig! Hele goede aankoop!
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Ja tuurlijk. Ik heb hem ook helemaal niet gekocht om op te gamen maar zit momenteel in het buitenland voor enkele maanden en mijn SVP is het enige dat ik hier heb.Anoniem: 579552 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 01:13:
[...]
Het is dan ook geen gamingmachine. Iedereen die de SVP gekocht heeft of wil kopen zal daar ook weinig tot geen behoefte aan hebben (of een aparte gamingmachine hebben ofc) .
Jup, ze gaan stoppen met de VAIO serie. Ik hoop dan ook dat mijn vaio die ik deze week binnenkrijg piekfijn in orde is, ik heb liever een werkende svp op dit moment dan alsnog mn geld terugSgtCaffran schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 08:23:
Ik wil graag een Vaio Pro 13 bestellen via de Sony site. De gratis i7 upgrade zou tot gisteren duren en ik hoopte dat er vandaag een nieuwe actie zou zijn (geheugen, SSD, extra accu). Ik zie nu dit staan bij de Vaio Pro 11/13 pagina:
[...]
Dus ik moet maar snel bestellen, helaas geen nieuwe actie voor degenen die geen i7 willen..
http://nl.hardware.info/n...layport-kabels-toegestaanBoss schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 08:55:
Nog een vraag over de monitor aansluiting: ik lees her en der dat een converter van HDMI -> Displayport niet bestaat. Klopt dat en ben ik inderdaad aangewezen op de bijgeleverde HDMI -> VGA converter? Dat zou wel jammer zijn.
Maar even kijken op de bekende chinese webshops levert wel iets op in de richting van: female hdmi naar male displayport. Als je dat combineert met een gewone hdmi kabel dan ben je er wel
[ Voor 34% gewijzigd door Paul - K op 18-03-2014 11:12 ]
Zijn deze drivers hier niet al voldoende? http://www.sony.nl/suppor...-dwnl/SVP1321N2E/list#os4Lip schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 22:09:
[...]
Dit is uit het Vaio Z topic. De links zijn de drivers voor de Vaio Z
De drivers voor de Vaio Pro zijn hier te vinden
Ik zie op de Sony.com website (http://store.sony.com/vai...atid-All-13-Ultrabook-Pro) een aantal vaste varianten van de Vaio Pro, en helaas komt het toch niet helemaal overeen met wat ik zelf zou kiezen. Een i5 bv heeft voor de rest lage specs, terwijl een i5 toch echt wel beter presteerd met 8GB over 4GB....(toch?). Verder is het nu en tzt ook niet meer mogelijk om de 13" zonder touch te bestellen; en ook dus het niet-glanzende scherm wordt niet meer geleverd? Jammer...
[ Voor 14% gewijzigd door GustavSan op 19-03-2014 09:37 ]
Een SVP1322 besteld met mat scherm, Core-i5, 8GB RAM, 256 GB PCIe SSD en Windows 7 PRO.
Hier weinig kunnen vinden over de Windows 7 versies, het is dus een klein gokje, ga er vanuit dat Sony een fatsoenlijk geconfigureerde laptop aflevert :-)
Goede keuze, ik wil je alleen vragen waarom je voor Win7 hebt gekozen?kgl schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:15:
Aangezien de Vaio's binnenkort niet meer leverbaar zullen zijn, de knoop doorgehakt.
Een SVP1322 besteld met mat scherm, Core-i5, 8GB RAM, 256 GB PCIe SSD en Windows 7 PRO.
Hier weinig kunnen vinden over de Windows 7 versies, het is dus een klein gokje, ga er vanuit dat Sony een fatsoenlijk geconfigureerde laptop aflevert :-)
Is dit omdat je Win8 niet fijn vindt werken, of omdat je vanwege werk niet met Windows 8 kunt werken?
Windows 8 is namelijk een stuk efficiënter en dus sneller.
Geef mij maar Win 7 met Aero interface (een heel stuk mooier bovendien).
Mocht ik ooit van gedachten veranderen, dan kan ik met wat moeite vast upgraden naar Windows 9 :-)
Anoniem: 584612
heb vorige week nog een pro besteld. Staat dat hij tussen 19 en 24 maart geleverd wordt. Wat zijn jullie ervaringen met de precisie van deze leverdata?? Kan namelijk niet wachten:p
@SOEFuture, wat voor configuratie heb je besteld en bevalt de laptop?
Ik heb op 6 maart besteld, op de sony site stond verzending rond 17 maart, dit is gebeurd en ik heb nu een bericht van TNT dat ie maandag 24 maart bij mij wordt afgeleverd.Anoniem: 584612 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:00:
Ah, op mijn sony staat dat ze nu nog de bestelling aan het klaarzetten zijn. Hoe lang duurde het bij jullie totdat de bestelling was afgeleverd nadat de bestelling is klaargezet in China?
Ah, bij mij staat op de sony site Levering: tussen 19/03 en 24/03, dat is dus levering aan tnt?? Dat zou jamer zijn want dan kan het dus nog wel even duren...Paul - K schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:21:
[...]
Ik heb op 6 maart besteld, op de sony site stond verzending rond 17 maart, dit is gebeurd en ik heb nu een bericht van TNT dat ie maandag 24 maart bij mij wordt afgeleverd.
I7, 256GB SSD, 8GB RAM, met touch carbon black, verder geen extra's. Bevalt erg goed! Vooral het gewicht is bijzonder, ongelooflijk hoe licht hij is. Scherm ziet er top uit, prima kleuren. Heb wel meer last van reflecties, maar op hoge helderheid is dit niet storend meer. Die grijze waas waarover ze het in de review van Tweakers over hadden zie ik ook, maar vind ik niet storend. De kleuren blijven verder wel prima. Tijdens browsen, muziek streamen en een beetje Illustrator werk blijft de laptop ook compleet stil. Ben er erg tevreden mee tot nu toe!Anoniem: 584612 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:00:
Binnenkort maar eens Linux erop proberen (dual boot), al lees ik wel verhalen op het internet over dat je dan het beste ook zelf een W8 installatie kan doen in plaats van de door Sony geïnstalleerde installatie te houden. Ben dan wel bang veel drivers en/of software te missen.. Ook op Linux is het altijd afwachten met wat wel en wat niet werkt.
Hah nice, heb dezelfde versie alleen dan met 128 GB SSD. Zit er zelf over te denken om nog een screen protector erbij te kopen. Maar eerst maar eens zien hoe erg het isSOEFuture schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:23:
[...]
I7, 256GB SSD, 8GB RAM, met touch carbon black, verder geen extra's. Bevalt erg goed! Vooral het gewicht is bijzonder, ongelooflijk hoe licht hij is. Scherm ziet er top uit, prima kleuren. Heb wel meer last van reflecties, maar op hoge helderheid is dit niet storend meer. Die grijze waas waarover ze het in de review van Tweakers over hadden zie ik ook, maar vind ik niet storend. De kleuren blijven verder wel prima. Tijdens browsen, muziek streamen en een beetje Illustrator werk blijft de laptop ook compleet stil. Ben er erg tevreden mee tot nu toe!![]()
Binnenkort maar eens Linux erop proberen (dual boot), al lees ik wel verhalen op het internet over dat je dan het beste ook zelf een W8 installatie kan doen in plaats van de door Sony geïnstalleerde installatie te houden. Ben dan wel bang veel drivers en/of software te missen.. Ook op Linux is het altijd afwachten met wat wel en wat niet werkt.
2 vragen hierover:
Het lijkt of de pc is gebogen wanneer deze open staat...
Dus wanneer je naar het toetsenbord kijkt wanneer de laptop open staat, dan zie je dat de binnenste toetsen zoals de 5-6-7 of de R-T-Y iets lager staan dan de buitenste toetsen. Is dit bij jullie ook zo?
Misschien is dit omdat de behuizing heel goed meeveert.
De fans maken ongelofelijk veel lawaai, terwijl ik niets aan het doen ben. Zijn er hier reeds oplossingen voor?
Momenteel ben ik dus half tevreden
update: 3de opmerking -> onderaan het scherm heb ik donkere plekken, om dit te verduidelijken een foto:
https://www.dropbox.com/s...2014-03-21%2011.26.29.jpg
Het is licht - donker - licht - donker... Heeft nog iemand dit ?
[ Voor 19% gewijzigd door mrgoolie op 21-03-2014 11:32 ]
zijn er trouwens mensen met ervaring met de outlet shop van sony?
Memories of yesterday, will grow, but never die
Is bij mij ook het geval (en ik neem aan bij de rest ook). Je kun het zelfs al heel goed zien aan de aan/uit knop. Ook als je een diagonale blik op je keyboard werpt zie je het meteen. We zullen het toch maar "design" noemen.mrgoolie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:39:
Net mijn Sony Vaio Pro 13" ontvangen.
2 vragen hierover:
Het lijkt of de pc is gebogen wanneer deze open staat...
Dus wanneer je naar het toetsenbord kijkt wanneer de laptop open staat, dan zie je dat de binnenste toetsen zoals de 5-6-7 of de R-T-Y iets lager staan dan de buitenste toetsen. Is dit bij jullie ook zo?
Wellicht valt het mee omdat je je VAIO Pro net binnen hebt. Als je 'm net ontvangen hebt en hebt aangezet kan het zijn dat Windows je VAIO aan het indexeren is of een of ander onderhoud. Dit was bij mij in het begin ook het geval. Ik heb echter nog geen last gehad van echt lawaai. Ik vroeg me in het begin zelfs af of hij niet kapot was. Ik kom van de oude VAIO Z af en die had continu het geluid van een stofzuiger. Alleen als ik intensieve grafische dingen doe of software installeer gaat de ventilator aan. Heb je al 's gespeeld met de instellingen bij het VAIO Control Center --> Power and Battery --> CPU and Fan?De fans maken ongelofelijk veel lawaai, terwijl ik niets aan het doen ben. Zijn er hier reeds oplossingen voor?
Het lijken inderdaad donkere plekken maar het is moeilijk te beoordelen vanaf mijn kant. Kun je het niet testen met een volledig wit scherm? (Bv. met een dead pixel tester als deze: http://mydeadpixeltest.com/ )update: 3de opmerking -> onderaan het scherm heb ik donkere plekken, om dit te verduidelijken een foto:
https://www.dropbox.com/s...2014-03-21%2011.26.29.jpg
Het is licht - donker - licht - donker... Heeft nog iemand dit ?
Het zijn niet zozeer dode pixels, het is eerder precies of je ziet waar het scherm vasthangt...Compunologist schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:19:
[...]
Is bij mij ook het geval (en ik neem aan bij de rest ook). Je kun het zelfs al heel goed zien aan de aan/uit knop. Ook als je een diagonale blik op je keyboard werpt zie je het meteen. We zullen het toch maar "design" noemen.![]()
[...]
Wellicht valt het mee omdat je je VAIO Pro net binnen hebt. Als je 'm net ontvangen hebt en hebt aangezet kan het zijn dat Windows je VAIO aan het indexeren is of een of ander onderhoud. Dit was bij mij in het begin ook het geval. Ik heb echter nog geen last gehad van echt lawaai. Ik vroeg me in het begin zelfs af of hij niet kapot was. Ik kom van de oude VAIO Z af en die had continu het geluid van een stofzuiger. Alleen als ik intensieve grafische dingen doe of software installeer gaat de ventilator aan. Heb je al 's gespeeld met de instellingen bij het VAIO Control Center --> Power and Battery --> CPU and Fan?
[...]
Het lijken inderdaad donkere plekken maar het is moeilijk te beoordelen vanaf mijn kant. Kun je het niet testen met een volledig wit scherm? (Bv. met een dead pixel tester als deze: http://mydeadpixeltest.com/ )
Snap je?
Ik heb hier Kubuntu draaien naast de stock W8 install. Draait op zich prima. Enkele dingen:SOEFuture schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:23:
- De fn keys voor helderheid gaan in 100 stappen...aka lang bezig. Kun je ook doen met je muiscursor bij het accu icoon.
- Het is mij niet duidelijk of bluetooth werkt, nog niet geprobeerd maar als ik het wil uitschakelen blijft optie uitschakelen beschikbaar en de optie inschakelen komt niet tevoorschijn.
- Touchpad heeft wat insteltweaks nodig. Vooral qua snelheid maar ook voor een tweede vinger erop, die wil die soms wel eens registreren als eerste vinger waardoor je cursor verspringt. Maar het is niet heel dramatisch.
- Accuduur is prima
Wat je vooral mist op de Z tov de Pro is de accuduur en de inkijkhoeken. Wellicht de wat zachtere aanslag van het tobo. Verder vind ik de Z in elk opzicht beter. Bouwkwaliteit, backlightbleeding is iets waar meer Pro's last van hebben, touchpad is wel groter maar die is gister voor de 2e keer bij mij blijven hangen. Z is ook sneller. Mijn full voltage i7 in de Z2 kan volle snelheid draaien, dat trekt de koeling. De Pro 13 heeft een ULV die al een tikkeltje trager is op fullspeed maar bij software compileren klokt de Pro al heeeeel snel terug naar 2 tot 2,2ghz...Lip schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:01:
Als ik geen VAIO-Z2 had, had ik ook een Pro13 besteld.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Outletstore werkt prima moet ik zeggen.Bint schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:14:
Ik vroeg me af of het eenvoudig is om zelf geheugen toe te voegen en de harde schijf te vervangen? Als ik nu een nieuwe wil bestellen, kan ik alleen maar 4Gb geheugen kiezen, alle andere opties zijn weg. Daarnaast heb ik nog een 512Gb SSD liggen, zonde om dan in de shop een nieuwe te selecteren.
zijn er trouwens mensen met ervaring met de outlet shop van sony?
Snelle levering en het spul is vaak prima. (ja meerdere keren besteld in de outlet).
Laatste aankoop daar was een Vaio Fit 14
omdat het kan!
Windows 8.1 , Intel Smart connect driver naar nieuwste versie getild, maar kennelijk werkt dit allemaal niet. Nu is het opstarten niet zo traag, maar de 'instand-on' feature is toch wel heel prettig. Beetje jammer als ik daar geen gebruik van kan maken!
Dat brengt me op een andere vraag - wie van jullie heeft de laptop volledig opnieuw geïnstalleerd, al dan niet met een ander OS ?
[ Voor 14% gewijzigd door robin1301 op 21-03-2014 15:47 ]
Ik heb soms het zelfde probleem, vooral K met peren als de laptop in mn rugzak zit.. Smart connect staat uit bij mij.robin1301 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:42:
Van alles geprobeerd, maar m'n laptop blijft regelmatig automatisch uit standby komen, en gaat vervolgens niet automatisch terug in standby.
Windows 8.1 , Intel Smart connect driver naar nieuwste versie getild, maar kennelijk werkt dit allemaal niet. Nu is het opstarten niet zo traag, maar de 'instand-on' feature is toch wel heel prettig. Beetje jammer als ik daar geen gebruik van kan maken!
Dat brengt me op een andere vraag - wie van jullie heeft de laptop volledig opnieuw geïnstalleerd, al dan niet met een ander OS ?
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Ik zou het niet bepaald goed vinden voor het merk om het er zo hard uit te trekken. Ik meende te hebben gelezen dat mogelijk een andere partij Vaio's zou gaan verkopen (zoals Lenovo/IBM).....?
weet iemand overigens hoe het met de typenummers zit? Is er voor de 15" (i7 variant) ook al een "v2" uit. Heb hier ergens gelezen dat als er SVF15N2 ipv SVF15N1 staat, dat je dan een versie 2 hebt?
of zou het allemaal niet zoveel uitmaken?
Ik hoop dat de fan me niet te erg tegenvalt/stoort. Momenteel heb ik een Sony Vaio F11, en daarvan draait de fan continu en ook zeker hoorbaar. Ik vind het niet erg als de fan flink begint te draaien als ik hem ook flink aan het werk zet, maar ik verwacht dat de laptop toch zo goed als stil is als ik aan het surfen/tekstverwerken ben.
Ik heb hem overigens gekocht via de outlet store. Ik heb eerder via de Outlet story van Sony uk een Sony A77 gekocht en daar ben ik zeer tevreden over.
[ Voor 17% gewijzigd door StanPC op 22-03-2014 09:43 ]
cool. Heb je die kortingscode online gevonden?Bint schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 08:57:
Zit nu overigens te twijfelen of ik via de outlet, of via mediamarkt een laptop haal. Outlet is goedkoper en ik kan binnen 30 dagen mijn product terugsturen, maar het is en blijft een refurbished dingetje. Via Mediamarkt heb ik hem meteen (exact de versie die ik heb, maar dan zonder SSD) en dan heb ik een nieuwe...
weet iemand overigens hoe het met de typenummers zit? Is er voor de 15" (i7 variant) ook al een "v2" uit. Heb hier ergens gelezen dat als er SVF15N2 ipv SVF15N1 staat, dat je dan een versie 2 hebt?
of zou het allemaal niet zoveel uitmaken?
Had sony laatst gebeld en voorlopig wordt er niks meer gemaaktGustavSan schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 08:51:
Zelfde geldt voor de Vaio Pro 11/13...misschien zijn ze de shop aan het aanpassen op modellen met vaste configuratie?
Ik zou het niet bepaald goed vinden voor het merk om het er zo hard uit te trekken. Ik meende te hebben gelezen dat mogelijk een andere partij Vaio's zou gaan verkopen (zoals Lenovo/IBM).....?
Ik begrijp trouwens niets van de prijzen in de outletstore. Soms staat er ineens een pro met i5, 256 gb ssd en 8 gb ram voor onder de 700 euro, tegelijk staan er al maanden vergelijkbare modellen voor 1100 euro. Kans bestaat natuurlijk dat ze binnenkort de outlet voorraad weg willen werken en de prijzen aanpassen, dus in de gaten houden voor buitenkansjes.
Wanneer en wat voor model had je besteld? Geloof dat ze het nog druk hebben zo op het laatste moment want mijn bestelling is 2 weken vertraagdkgl schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:33:
Denk dat het doek gevallen is. Men produceert nog de laatste bestellingen, en dan is het voorlopig over met vaio. Erg jammer. Mijn Pro 13 is in ieder geval nog onderweg...
Ik begrijp trouwens niets van de prijzen in de outletstore. Soms staat er ineens een pro met i5, 256 gb ssd en 8 gb ram voor onder de 700 euro, tegelijk staan er al maanden vergelijkbare modellen voor 1100 euro. Kans bestaat natuurlijk dat ze binnenkort de outlet voorraad weg willen werken en de prijzen aanpassen, dus in de gaten houden voor buitenkansjes.
Ja ik had dus ook een warme rugzak gister, met een half lege batterij. Ik neem vanwege de enorme accuduur (heb extra accu) mijn lader niet meer mee op reis. Dan is 't niet handig als hij vanzelf aan gaat.Kapitein187 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:36:
[...]
Ik heb soms het zelfde probleem, vooral K met peren als de laptop in mn rugzak zit.. Smart connect staat uit bij mij.
Ik had eerder al eens de Smart Connect uitgeschakeld, maar dat lijkt 'ie te negeren helaas.
Shit he, wanneer had je besteld?Paul - K schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 11:45:
Gisteren een sms'je van SONY gehad dat de aflevering die dag zou gebeuren. Heel de dag uit zitten kijken naar TNT Express maar uiteindelijk zijn ze niet gekomen en is de tracking status weer terug geüpdate naar in transit. Nu maar wachten tot maandag :x
Gister was helaas de laatste dagGustavSan schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:05:
Gare site. Ik was bij de betaalpagina; verschijnt er een foutmelding en vervolgens is de laptop nergens meer te vinden....lekker is dat...
Jah, dat zou wel moeten kunnen. Anders even bellenGustavSan schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:16:
Ik bedoel de outlet pagina...daar zou het toch nog wel mogelijk moeten zijn wat te kopen lijkt me...
je kunt alleen op ma-vrij bellen, had ik ook al geprobeerd. Maar die modellen in de outlet zien er goed uit zeg! heb, tov de nieuwwaarde, nu bijna 700 euro kortingAnoniem: 584612 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:17:
[...]
Jah, dat zou wel moeten kunnen. Anders even bellen
VALETAFF1214
Ah, dat is wel lekker! Probleem is alleen dat het vaak modellen met oude wifi zijn.Bint schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:24:
[...]
je kunt alleen op ma-vrij bellen, had ik ook al geprobeerd. Maar die modellen in de outlet zien er goed uit zeg! heb, tov de nieuwwaarde, nu bijna 700 euro korting. Wel een kortingscode gebruikt voor 10% extra korting:
VALETAFF1214
Een core-i5 met 8 gb ram en 256 gb PCIe SSD. Afgelopen woensdag besteld. Levering rond de 31ste, volgens sony.Anoniem: 584612 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:53:
[...]
Wanneer en wat voor model had je besteld? Geloof dat ze het nog druk hebben zo op het laatste moment want mijn bestelling is 2 weken vertraagd
Ik had het ook ('s nachts). Je kunt de lastwake reden opzoeken (bv: http://www.sevenforums.co...012-lastwake-command.html)robin1301 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:42:
Van alles geprobeerd, maar m'n laptop blijft regelmatig automatisch uit standby komen, en gaat vervolgens niet automatisch terug in standby.
Bij mij was het het Windows update process wat 's nachts wilde updaten, maar om de een of andere reden niet meer de laptop in slaap bracht... Je kunt dat ook uitzetten, dan is het over.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Hoop het. Heb eens gemaild en erbij vermeld dat ik momenteel nog enkele maanden in Spanje zit.Bint schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:13:
joachim, is er geen internationale service? Heb ik bij Microsoft en Nokia al meerdere malen gebruik van gemaakt.
Kan hem zelf niet disablen in device manager zodat ik gewoon een muis kan gebruiken ondertussen.
[ Voor 12% gewijzigd door joachim op 22-03-2014 17:38 ]
Probeer eens in je energieschema - geavanceerde energieinstellingen -> slaapstand -> activeringstimers toestaan -> uit. Bleek bij mij de oplossing te zijn.robin1301 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:42:
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het is ook design. Zo wordt het scherm beter beschermd tegen frictie met het toetsenbord én konden de toetsen tegelijk een betere travel meekrijgen zonder veel aan dunheid in te boeten. Als je trouwens goed kijkt, kun je zien dat ook het scherm licht gebogen is. (vooral als ie gesloten is kun je dit zien)Compunologist schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:19:
[...]
Is bij mij ook het geval (en ik neem aan bij de rest ook). Je kun het zelfs al heel goed zien aan de aan/uit knop. Ook als je een diagonale blik op je keyboard werpt zie je het meteen. We zullen het toch maar "design" noemen.
En indien ja welke driver + versie gebruiken jullie?
edit: nvm heb een programmaatje gevonden waarmee het lukt.
[ Voor 21% gewijzigd door joachim op 23-03-2014 15:59 ]
Werkte de FN toets + F1 bij jou niet?joachim schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:43:
Hebben jullie een optie om de touchpad uit te schakelen?
En indien ja welke driver + versie gebruiken jullie?
edit: nvm heb een programmaatje gevonden waarmee het lukt.
Nee, waarschijnlijk een of ander stukje software niet geïnstalleerd na een format. Maarja die software pagina van Sony is dan ook gewoon een regelrechte ramp. In m'n synaptics instellingen heb ik trouwens ook nergens een optie daarvoor en zelf in device manager heb ik geen optie om hem te disablen. Heb het met 'touchpad blocker' kunnen doen.
edit: Kan je eigenlijk een Windows system image delen met andere mensen? Of zit je product key daar ergens in?
[ Voor 10% gewijzigd door joachim op 23-03-2014 21:19 ]
[ Voor 37% gewijzigd door Lip op 23-03-2014 23:34 ]
Is die 'choke' echt nodig? Want ik zie bepaalde adapters zonder 'choke'. En zouden die putjes (het rubber is niet doorprikt of zo) mij recht geven op een nieuwe kabel of is dit volstrekt normaal?
#neurotic mode
Die 'choke' is niet nodig, maar kan een positief effect hebben op het signaal. Als je hem er zelf af hebt gehaald en dit heeft schade veroorzaakt, heb je natuurlijk geen recht op garantie...Anoniem: 579552 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:04:
Ik heb nog een vraagje voor de mensen hier die ook de hdmi to vga adapter hebben. Die zogenaamde 'choke' ronde de kabel (de capsule die interferentie zou tegengaan), heeft bij mij putjes in de kabel nagelaten toen ik hem ervan verwijderde.
Is die 'choke' echt nodig? Want ik zie bepaalde adapters zonder 'choke'. En zouden die putjes (het rubber is niet doorprikt of zo) mij recht geven op een nieuwe kabel of is dit volstrekt normaal?
#neurotic mode
Waarom wil je hem uberhaupt eraf halen?
Omelette du fromage!
Ik wil hem ervan halen omdat ik dat maar lelijk vind
http://tweakers.net/price...aio-pro-svp1121d4ebi.html
Wat is er speciaal aan deze versie?partyondude schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:11:
Zijn er hier al ervaringen met de SVP1121D4EBI? Ik kan maar bar weinig over die ultrabookje vinden, maar deze heeft zeker mijn interesse.
http://tweakers.net/price...aio-pro-svp1121d4ebi.html
http://be.hardware.info/r...ll-hd-vedergewicht-laptop
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
Op zich had ik de config het liefst met een i5 of i7 gehad, maar die was telkens niet te koop. Toen ik eens goed op zoek ging naar de performance van de i3 kwam ik erachter dat het wel goed moet komen. De laptop wordt voor redelijk lichte taken gebruikt tijden reizen (word/xls/browsing/wp blog updates). Zo nu en dan even wat foto's bewerken met photoshop, maar daar zal de SSD en 8GB intern mij ook nog wel redelijk in tegemoet komen. Verder las ik dat de i3 prima in staat is om HD materiaal weer te geven (de vogelscene van Planet Earth zal wrs niet lekker draaien).
Ik merk het wel. De prijs was ok en de laptop hoeft niet jaren mee te gaan. Ik denk dat ik er uiteindelijk wel happy mee zal zijn. Ik ben echter wel benieuwd naar hoe het touch (glossy) scherm gaat bevallen (en of ik de functie uberhaupt gebruiken zal).
De bizar lage prijs voor een superlichte 11" laptop met een fantastisch scherm en snelle SSD? CPU is niet de top maar voor dagelijks simpel gebruik meer dan voldoende (beetje hetzelfde als de nieuwe quadcore atoms, niet supersnel maar genoeg).
Ah, het is dus gewoon de 11'' versie. Mooi dat je er tevreden mee bent, ik wacht nog steeds op mijn 13"Sick Nick schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:09:
[...]
De bizar lage prijs voor een superlichte 11" laptop met een fantastisch scherm en snelle SSD? CPU is niet de top maar voor dagelijks simpel gebruik meer dan voldoende (beetje hetzelfde als de nieuwe quadcore atoms, niet supersnel maar genoeg).
succes, ik krijg mijn 15" flip morgen binnen, was vandaag net te laat voor de bezorgerAnoniem: 584612 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:56:
[...]
Ah, het is dus gewoon de 11'' versie. Mooi dat je er tevreden mee bent, ik wacht nog steeds op mijn 13"
Jij hebt er ervaring mee?Sick Nick schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:09:
[...]
Ik heb interesse omdat het formaat, scherm en op de cpu na de specs me heel ok lijken. De cpu ken ik niet, vandaar mijn vraag. Zie wel dat hardwareinfo.nl niet dolenthousiast over de cpu is. Het vreemde is dat deze niet meer verkrijgbaar is via de webshop van Sony.
Doel: studie, werk, op beamer aansluiten, filmpje/serie kijken, the usual stuff dus.
[ Voor 10% gewijzigd door partyondude op 25-03-2014 22:35 ]
Ik heb een aantal youtube reviews bekeken en het zag nogal ongemakkelijk uit. Hoe is dat in de praktijk bij jullie?
Iemand tips? Of gewoon vanuit Uninstall/remove programs binnen de Control Panel?
Dit is al meerdere keren in dit topic voorgekomen. Je kunt gewoon je Windows key uit de BIOS halen en een standaard Win8 ISO gebruiken om een clean install te doen. Zorg er wel even voor dat je alle drivers hebt (staan ook in dit topic).GustavSan schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:12:
Is er een manier om veilig alle bloatware te verwijderen? Ik heb W8 en dus geen optie om een schone reset te doen. Ik overweeg de aanschaf van een losse W8 om van al die rotzooi af te zijn; maar als er een veilige manier is zonder een aparte W8 te kopen is dat ook best (for the time being).
Iemand tips? Of gewoon vanuit Uninstall/remove programs binnen de Control Panel?
Omelette du fromage!
Om je key te vinden kun je een van de volgende programma's gebruiken: http://pcsupport.about.co...ation/tp/topkeyfinder.htm
Omelette du fromage!
Na een dag gebruiken ben ik inmiddels tot de volgende voorlopige conclusies gekomen:
- USB 3 poorten zitten inderdaad wat strak, maar (bij mij) geeft dit verder eigenlijk geen problemen, je moet alleen zorgen dat je niet iets ontkoppelt door aan de kabel zelf te trekken
- De fan is ongelofelijk stil bij normaal gebruik, pas als ik flink bezig ga slaat de fan enigzins aan, maar eigenlijk vind ik hem nergens storend. Zelfs al staat hij vol te blazen is het geluid nog beperkt.
- Het touchscreen is toch wel een leuke gimmick die ik erbij heb gekregen, uiteraard zie je wel reflecties maar eigenlijk valt dit ook best wel mee, mijn oude laptop was ook een glanzend scherm en bij deze SVP zijn de reflecties in ieder geval niet meer.
- Het scherm is echt AWESOME. Het ziet er zo prachtig uit, de kleuren spatten naar mijn insziens echt het scherm uit.
- De trackpad is af en toe enigzins vaag, klikken is af en toe raar en het vegen werkt ook niet altijd even goed, maar ik moet nog even met de instellingen gaan rommelen voordat ik hier echt conclusies aan vasthang.
- Het geluid van de laptop heeft me onwijs positief verrast, het klinkt simpelwel gewoon verdomd goed, nog niet vaak een laptop meegemaakt waar het geluid zo goed bij is zelfs.
Verder: het lettertype/elements waren inderdaad enigzins distorted, ik heb vervolgens de size terug naar "klein - 100%" gezet en merk toch wel dat ik bij veel sites/programma's waar het even kan wat opschaal om de tekst nog makkelijk vanaf een afstandje te kunnen lezen
Tot zo ver mijn eerste indruk, ik denk dat ik de volgende USB 3 Ethernet adapter/usb hub nog ga bestellen op aanraden van tweakers in dit topic: pricewatch: LevelOne Gigabit USB-netwerkadapter met USB-hub
Verder eigenlijk nog even op zoek naar een goede sleeve en gadgets.
Goed om te horen dat hij bevalt. Wanneer had je hem besteld? Die van mij is namelijk helaas vertraagdPaul - K schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:52:
Gisteren mijn SVP binnengekregen, 8GB geheugen, 256GB SATA SSD, de i7 (die van de gratis upgrade). Uitendelijk een touchscreen gekregen (gratis erbij) omdat mijn bestelling al was geplaatst en de matte schermen niet meer beschikbaar bleken. Na lang wachten en helaas meerdere mislukte TNT bezorgpogingen hem dan uiteindelijk tóch binnen gehad. Eerste reactie: WOW wat is weegt dat ding weinig! Niet te geloven dat er zoveel accu nog bijzit als je bedenkt dat dat ding bijna naar beneden dwarrelt als een A4'tje. Ik heb direct even een rescue USB Stick gemaakt, en hiervan vervolgens een image op een andere schijf opgeslagen.
Na een dag gebruiken ben ik inmiddels tot de volgende voorlopige conclusies gekomen:
- USB 3 poorten zitten inderdaad wat strak, maar (bij mij) geeft dit verder eigenlijk geen problemen, je moet alleen zorgen dat je niet iets ontkoppelt door aan de kabel zelf te trekken
- De fan is ongelofelijk stil bij normaal gebruik, pas als ik flink bezig ga slaat de fan enigzins aan, maar eigenlijk vind ik hem nergens storend. Zelfs al staat hij vol te blazen is het geluid nog beperkt.
- Het touchscreen is toch wel een leuke gimmick die ik erbij heb gekregen, uiteraard zie je wel reflecties maar eigenlijk valt dit ook best wel mee, mijn oude laptop was ook een glanzend scherm en bij deze SVP zijn de reflecties in ieder geval niet meer.
- Het scherm is echt AWESOME. Het ziet er zo prachtig uit, de kleuren spatten naar mijn insziens echt het scherm uit.
- De trackpad is af en toe enigzins vaag, klikken is af en toe raar en het vegen werkt ook niet altijd even goed, maar ik moet nog even met de instellingen gaan rommelen voordat ik hier echt conclusies aan vasthang.
- Het geluid van de laptop heeft me onwijs positief verrast, het klinkt simpelwel gewoon verdomd goed, nog niet vaak een laptop meegemaakt waar het geluid zo goed bij is zelfs.
Verder: het lettertype/elements waren inderdaad enigzins distorted, ik heb vervolgens de size terug naar "klein - 100%" gezet en merk toch wel dat ik bij veel sites/programma's waar het even kan wat opschaal om de tekst nog makkelijk vanaf een afstandje te kunnen lezen
Tot zo ver mijn eerste indruk, ik denk dat ik de volgende USB 3 Ethernet adapter/usb hub nog ga bestellen op aanraden van tweakers in dit topic: pricewatch: LevelOne Gigabit USB-netwerkadapter met USB-hub
Verder eigenlijk nog even op zoek naar een goede sleeve en gadgets.
De dingen waar ik bang voor was (de fan en de wifi) vallen tot nu toe enorm mee. Als je gewoon rustig aan het werk bent op deze laptop, maakt de fan absoluut geen geluid. Wifi heb ik gewoon vol bereik en de downloadsnelheden die ik op speednet kreeg waren ook zeer acceptabel. Ik zag zelfs dat Intel de 17.0.0 driver heeft voor deze adapter: misschien dat ik die binnenkort ook probeer.
Morgen maar eens verder kijken!
Op 6 maart, en werd op 24 Maart voor het eerst aangeboden, heeft dus wel even mogen duren maar het was het wachten waardAnoniem: 584612 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:33:
[...]
Goed om te horen dat hij bevalt. Wanneer had je hem besteld? Die van mij is namelijk helaas vertraagd
Apart dat je op 6 maart te horen kreeg dat matte schermen niet meer beschikbaar zouden zijn. Ik heb op 19 maart nog een SVP13 met mat scherm besteld (kon echter alleen in combinatie met Windows 7).Paul - K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:47:
[...]
Op 6 maart, en werd op 24 Maart voor het eerst aangeboden, heeft dus wel even mogen duren maar het was het wachten waard
Wellicht was in combinatie met de i7, windows 7 editie was duurder anyway.kgl schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:54:
[...]
Apart dat je op 6 maart te horen kreeg dat matte schermen niet meer beschikbaar zouden zijn. Ik heb op 19 maart nog een SVP13 met mat scherm besteld (kon echter alleen in combinatie met Windows 7).
Nu ik inmiddels er een tijdje mee gewerkt heb moet ik toegeven dat het touchscreen eigenlijk prima is.
Belden ze je daarvoor op trouwens? Heb namelijk 3 onbekende oproepen gemist, misschien is er ook iets met mijn bestellingPaul - K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:47:
[...]
Op 6 maart, en werd op 24 Maart voor het eerst aangeboden, heeft dus wel even mogen duren maar het was het wachten waard
De meerprijs van Windows 7 was gelijk aan de meerprijs van een upgrade naar Windows 8.1 Pro. Ben dus wel een klein beetje benieuwd hoe ze het license technisch hebben aangepakt; Windows 8.1 Pro license geeft recht op een downgrade naar 7; het kan dus best zijn dat er gewoon een Win 8.1 Pro license wordt geleverd...Paul - K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:56:
[...]
Wellicht was in combinatie met de i7, windows 7 editie was duurder anyway.
Nu ik inmiddels er een tijdje mee gewerkt heb moet ik toegeven dat het touchscreen eigenlijk prima is.
Ik had geen nummer opgegeven dus ik kreeg opeens mail dat mijn bestelling was gecancelled, 5 minuten later gevolgd door een melding dat er een nieuwe bestelling was aangemaakt met de zelfde prijs en een touchscreen ipv een mat scherm.Anoniem: 584612 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:02:
[...]
Belden ze je daarvoor op trouwens? Heb namelijk 3 onbekende oproepen gemist, misschien is er ook iets met mijn bestelling
Ik had in eerste instantie niet gezien dat ze het scherm hadden vervangen, dus Sony even opgebeld. Zonder enige wachttijd werd er gelijk opgenomen en hebben ze me even uitgelegd hoe het precies zat. Vervolgens kon ik gewoon op de website bijhouden wanneer de productie plaats zou vinden en vervolgens wanneer die geleverd zou worden.
Verder wil ik graag nog de externe accu kopen maar die is nergens te krijgen zo te zien. Amazon Duitsland heeft ze wel maar die sturen niet naar Nederland dus dat moet dan weer via een omweg...
Net pas zag ik respons op dit forum, dankjewel daarvoor! Als ik powercfg lastwake doe, krijg ik geen resultaat, maar daarbij moet ik aangeven dat de feitelijke lastwake komt doordat ik de laptop open deed, en niet 'zomaar'.
De andere tip van de sleep timer heb ik opgevolgd. On battery & plugged in stonden beide op enabled.
Nu maar kijken of het niet weer gebeurt!
Voordeel van deze laptop is dat hij, met de extra batterij, zo achterlijk lang meegaat op een lading. Ik neem dus niet de lader mee. Vandaag is m'n accu voor meer dan de helft leeggelopen terwijl ik vaavond nog een hele avond op school door moet. Daarnaast is Windows vanmiddag vastgelopen, waarschijnlijk omdat de laptop in m'n tas veel te heet is geworden!! Hij raakt er nog eens defect door!
In ieder geval bedankt voor de tips en ik laat over een week ofzo m'n bevindingen wel horen!