Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Echt ratel geluid heb ik niet maar hij wil wel eens opstijgen onder een klein beetje load.

• daangi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-07-2019
Dat opstijgen had ik inderdaad ook altijd al. Maar sinds kort is hij gaan ratelen en loopt de fan soms geheel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waar zijn de helden op sokken? :D

[ Voor 30% gewijzigd door Lip op 21-11-2015 12:40 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilamo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-08 00:08
Is er al iets bekend over de status van de windows 10 drivers? Ik dacht dat ze in november zouden verschijnen, maar de maand is nu al bijna voorbij. Mijn touchpad begint namelijk heel irritant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daangi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-07-2019
Lip, na het zien van die video heb ik dus ook een fan besteld. Inmiddels zit mijn nieuwe fan erin en kan de laptop weer gebruikt worden. Wel ook een nieuwe (andere) latop aangeschaft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-08 23:48
Ook ik heb het ratelende geluid met de fan (tweemaal) meegaakt, beiden keren RMA gestuurd en is dan ook vervangen. Scherm is ook twee keer vervangen en ook bij mij zijn er twee toetsen van af gevallen. Dit laatste viel niet onder de garantie (terwijl dit echt buiten mijn schuld is gebeurd) en ik heb hier dan ook flink voor moeten dokken om te laten repareren (220 euro)...

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
RienkK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:39:
Ook ik heb het ratelende geluid met de fan (tweemaal) meegaakt, beiden keren RMA gestuurd en is dan ook vervangen. Scherm is ook twee keer vervangen en ook bij mij zijn er twee toetsen van af gevallen. Dit laatste viel niet onder de garantie (terwijl dit echt buiten mijn schuld is gebeurd) en ik heb hier dan ook flink voor moeten dokken om te laten repareren (220 euro)...
Bij mij hebben ze de SVP13 teruggenomen na heel veel aandringen van mijn kant en een complete refund gegeven (oa. ook om het probleem met de fan).

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Bij mij blaast hij alleen vrij hard. Heb hem aan m'n werknemer gegeven na 2 jaar gebruikt te hebben en heb nu een Surface Pro 4. Qua prestaties was er echt niets mis met de Vaio, liep nog steeds snel en soepel. Touchpad was matig en het lawaai van de fan was irritant, voor de rest weinig spijt van gehad.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
nilamo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:05:
Is er al iets bekend over de status van de windows 10 drivers? Ik dacht dat ze in november zouden verschijnen, maar de maand is nu al bijna voorbij. Mijn touchpad begint namelijk heel irritant te worden.
Wat slecht, maar volgens mij gaan ze gewoon niet meer verschijnen? Bij mij staat op de compatibiliteitspagina echt een waslijst aan dingen die niet werken, waaronder het touchpad. Echt waardeloos. Er staat ook niet bij dat dit nog wordt opgelost. Heb vooralsnog mijn windows 10 upgrade uitgesteld, pas van de zomer ga ik uiterlijk over dan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• GKW
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10-2024

GKW

Ik ben meteen overgegaan naar W10 en alles werkt gewoon.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Hetzelfde geldt voor mij.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Voor mij ook. Sterker nog, hij draait super snel onder W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Heeft niemand dan last van touchpad die raar doet na ontwaken? Ik heb dat minstens 2x per week voor. Echt irritant.

Ook is de batterij niet zo super als in Win8(.1), maar goed, daar kan ik nog wel mee leven.

[ Voor 29% gewijzigd door Dima_2005 op 25-12-2015 17:13 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10-2024

GKW

Nee, geen last van de touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 23:07
Ik heb zo nu en dan ook problemen met de touchpad. Aan de ene kant ben ik nog altijd erg tevreden met de laptop als hij doet wat hij moet doen, maar hij heeft toch ook wel vaak problemen. Zo nu en dan krijg ik de melding dat hij de harde schijf niet kan vinden of hij is de accu kwijt. Dan hang je hem even aan de adapter en alle problemen zijn weer verdwenen. Helaas sinds deze week ook door de garantie heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

De fan ging hier de afgelopen maanden steeds sneller aan en met hogere toeren draaien. Vandaag ook met een boel herrie zoals in het voorbeeldfilmpje hierboven, vermoedelijk door disbalans/onvoldoende smering.

Vaio opengemaakt volgens het filmpje en de fan losgekoppeld. De rotor was vrij eenvoudig van het asje te halen zodat ik het asje kon schoonmaken en er een druppeltje olie op kon doen.

Het viel me op dat de thermopasta op de CPU behoorlijk was uitgedroogd en dat kan wel verklaren waarom de fan steeds sneller aansloeg, aangezien de warmteoverdracht niet meer optimaal was. Dus ook even nieuwe pasta aangebracht en de boel weer in elkaar gezet. Het draait vooralsnog weer als een zonnetje, zonder iets te hoeven vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33
Eind vorig jaar begon de ventilator ook hier licht te ratelen. Gelukkig nog net binnen de garantieperiode dus een reparatie aangevraagd. 't Was even wachten op het juiste onderdeel maar begin februari de doos ontvangen, Vaio Pro verzonden en precies een week later terug ontvangen.

Ben verder nog steeds erg tevreden. Dun en licht, inclusief battery-sheet hele werkdag doorkomen zonder opladen en snelheidsbeleving is ook dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Iemand nog toevallig ergens Windows 10 drivers gevonden die geschikt zijn voor onze Europese modellen? Want ik denk dat die hier echt niet gaan uitkomen.

Ik heb wat Vaio zooi geinstalleerd die bestemd was voor een random Australische laptop, maar dat leidde enkel tot 90% constante CPU-load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Welke drivers zoek je? Bij mij doet alles het (behalve de assist knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

In het algemeen: drivers & software. Bv. die 30hz modus op batterij. Maar ook wat andere drivers zodat het allemaal wat efficienter zou werken.
Batterij is aanzienlijk minder onder Windows 10 tov Win 8.1... Vermoed schuld van de drivers en andere software. Maar Win10 werk zo veel makkelijker dan Win8.1 dat ik eigenlijk weiger terug te gaan.

Heb trouwens ook opeens sinds deze ochtend een licht ratelende ventilator. Tot vanochtend was alles perfect en ik hoorde die wel soms hard blazen, maar voor de rest niks...
Ik wil hem wel terugsturen, maar alweer kunnen ze niet op voorhand zeggen hoe lang het gaat duren. Vorige 2 keren hebben ze me ook 1 week beloofd, wat uiteindelijk bijna 2 maand werd. En ik heb mijn laptop echt wel nodig in 2 weken. Was er soms ook toevallig een quick fix?
Nuja, hij moet toch binnen voor een gebrekkige touchpad (die na de vorige herstelling zo was). Maar het was niet ernstig genoeg om hem weer kwijt te raken.

[ Voor 17% gewijzigd door Dima_2005 op 06-03-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Wat betreft het blazen van de CPU fan.. zelf ook maar eens de koelpasta vervangen(Gelid Extreme) en wat een verschil zeg! Weer zoals het 2 jaar geleden was! Binnenkort ook nog maar eens doen bij mijn Vaio Z :+

Update naar Windows 10 heb ik nog niet geinstalleerd, wat moet ik mij voorstellen bij 30 hz modus op de batterij!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ja, vermoed ook dat koelpasta wat droog is (aangezien laatste 2 maanden de fan echt duidelijk aanwezig is), maar zolang het onder garantie is, ga ik het niet zelf vervangen (om garantie niet kwijt te raken). En de fan heeft sinds vanochtend zo'n ratel waarbij het duidelijk te horen is alsof die tegen de behuising aan zit.

30Hz modus, is dat je display refresh rate op 30Hz staat ipv 60Hz terwijl je op batterij werkt. Bij gewoon gebruik merk ik absoluut geen verschil, maar zie wel serieus betere batterij. Ook in het algemeen vind ik Win10 echt niet zuinig draaien. Waar ik bij gewoon verbruik vroeger (incl. sheet batterij) 20u office-gebruik en 10u filmgebruik kon hebben, is het op Win10 respectievelijk 13u (!) en 4-5u.
En het is niet dat de batterij dood aan het gaan is, had nog clean install recent gedaan met tijdelijk even Win8.1 en alle Win8.1 drivers, en het was terug op de originele cijfers. Dus ofwel is Win10 zo'n power hog, ofwel ligt het aan de drivers en software. Ik vermoed de 2de want bij meeste laptops is Win10 net zuiniger.

Het is eigenlijk wel een laptop met belachelijk veel problemen. Ik heb nog andere problemen (bv. power jack die er niet 100% in gaat - ook het geval na de herstelling), maar er zijn ook duidelijke design flaws. Ik kan duidelijk zien dat er lichte spots op het scherm zitten waar de toetsen F en J zitten, want die hebben kleine verhogingen en die drukken dus vaak op het scherm.

Maar dan heb je het verhaal van geen beter alternatief. Stel dat ze pak maar me mijn geld teruggeven: ik ga geen beter alternatief kunnen kopen... Nuja, misschien voor dubbel bedrag, maar dan nog...

[ Voor 26% gewijzigd door Dima_2005 op 06-03-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Dima_2005 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:06:
Iemand nog toevallig ergens Windows 10 drivers gevonden die geschikt zijn voor onze Europese modellen? Want ik denk dat die hier echt niet gaan uitkomen.

Ik heb wat Vaio zooi geinstalleerd die bestemd was voor een random Australische laptop, maar dat leidde enkel tot 90% constante CPU-load.
Bij mij is alles zonder problemen geinstalleerd. Tegen de verwachting in overigens.

Heb wel het idee dat windows 10 wat trager loopt, vooral het browsen dan, maar misschien gevoel.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Boobybandit schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:18:
[...]

Bij mij is alles zonder problemen geinstalleerd. Tegen de verwachting in overigens.

Heb wel het idee dat windows 10 wat trager loopt, vooral het browsen dan, maar misschien gevoel.
Het loopt goed en zonder problemen, maar had liever correcte drivers gezien met identieke functionaliteit als Win8.1 |:(
Nuja, morgen eens bellen want ratelgeluid wordt enkel erger. Ik voel zelfs vibratie door behuizing heen. Echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 08:11
Hoi Allemaal,

Inmiddels heb ik mijn 12" Vaio Pro 2,5 jaar. Ben direct overgegaan op Windows 10 toen het uitkwam. Ik ben nog steeds erg tevreden, geen enkele storing meegemaakt. Moet ik wel bij vermelden dat ik hem casual, dat is circa 10 uur per week, gebruik. Ik doe er alles op met behulp van een gigabit verbinding, toetsenbord, muis en beeldscherm, fantastisch snel. Onderweg gebruik ik die 870 gram dan wel op schoot met een fantastisch scherm met diepe kleuren.

Zo kan het ook!

Veel groeten, Cees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Dames, Heren, ik zit met een probleem op mijn Vaio Pro 13.

Sinds ongeveer een week heeft de laptop geregeld last van het volgende symptoom:

Ongeveer eens per uur reageert niet meer op acties: programma's wisselen niet (alt-tab), geen tabs wisselen, ctrl-alt-del reageert niet, standby knop indrukken doet niks, maar de muis beweegt wel, iconen lichten op bij hover, maar er gebeurt niets verder niets.

Na 30 seconden, tot 2 minuten (of soms helemaal niet) doet hij het weer en worden alle acties die ik gedaan had spontaan uitgevoerd, venster sluit, ctrl-alt-del komt tevoorschijn, laptop gaat op standby, en ik kan weer doorwerken.

Ik heb een cleane W10 install gedaan van USB stick, maar het probleem is er nog steeds, wat me aan een foutieve driver doet denken. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Verwijderd

Zelfde model, alleen gaat daarbij ook nog de ventilator hard draaien en daarna weer zacht, dan weer snel en dan weer zacht. Dan weer snel dan weer zacht... Enz.

Windows 8 updraded naar 10.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Beide problemen herken ik niet in ieder geval...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waffle
Hier beginnen ook problemen te komen. Ik ontvang steeds BSOD's nadat eerst alle programma's uitvallen, bureaublad zwart en alle pictogrammen verdwenen zijn. Kan dit door een te warme laptop komen?

Helaas heb ik net geprobeerd de laptop open te draaien, maar zit er een schroef in die er niet uit wil :(

Edit: Inmiddels nieuwe koelpasta aangebracht en van binnen schoongemaakt en de laptop werkt weer als een trein. Was al bang dat ik op zoek moest gaan naar een vervangende laptop, maar kan gelukkig weer een tijdje vooruit.

[ Voor 26% gewijzigd door Waffle op 08-10-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

Waffle schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:06:
Hier beginnen ook problemen te komen. Ik ontvang steeds BSOD's nadat eerst alle programma's uitvallen, bureaublad zwart en alle pictogrammen verdwenen zijn. Kan dit door een te warme laptop komen?

Helaas heb ik net geprobeerd de laptop open te draaien, maar zit er een schroef in die er niet uit wil :(

Edit: Inmiddels nieuwe koelpasta aangebracht en van binnen schoongemaakt en de laptop werkt weer als een trein. Was al bang dat ik op zoek moest gaan naar een vervangende laptop, maar kan gelukkig weer een tijdje vooruit.
Welke tutorial heb je gebruikt om de laptop open te maken en de koelpasta te vervangen? Zit er namelijk zelf ook aan te denken om dat te doen, nu dus na een jaartje of 3 gebruik.

Ook vind ik nog steeds dat de oplader adapter zo'n irritante hoge piep soms maakt... Maar dat hoor je alleen maar soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Goed.. ik hoopte dat ik mij niet hoefde te melden met een probleem maar helaas.. zojuist kwam ik erachter dat mijn Vaio niet meer geladen wil worden. Het lampje van de lader gaat uit zodra ik de stekker in de laptop steek. Ook bij een andere lader + opzetstukje gebeurd hetzelfde. Enkel het laden van een telefoon via de USB aansluiting gaat prima. Bekend probleem?

Gelukkig heb ik een uitgebreide service(nog 3 maanden geldig....) maar ik ben bang dat ik daarvoor de laptop de nodige tijd kwijt ben en dan is nog maar de vraag wat er met mijn data gaat gebeuren. Ik verwacht namelijk dat de connector volledig onderdeel is van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon

Salmon

.NET developer

la_fusion schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:49:
Goed.. ik hoopte dat ik mij niet hoefde te melden met een probleem maar helaas.. zojuist kwam ik erachter dat mijn Vaio niet meer geladen wil worden. Het lampje van de lader gaat uit zodra ik de stekker in de laptop steek. Ook bij een andere lader + opzetstukje gebeurd hetzelfde. Enkel het laden van een telefoon via de USB aansluiting gaat prima. Bekend probleem?

Gelukkig heb ik een uitgebreide service(nog 3 maanden geldig....) maar ik ben bang dat ik daarvoor de laptop de nodige tijd kwijt ben en dan is nog maar de vraag wat er met mijn data gaat gebeuren. Ik verwacht namelijk dat de connector volledig onderdeel is van het moederbord.
Ik heb hem in het eerste jaar een keer opgestuurd wegens loslaten schermen (kwam ook bij anderen voor). De laptop opgestuurd en Hij was volgens mij binnen twee weken terug van Sony. Alles geregeld via de email, ze hielpen goed.
Ik had wel eerst alle persoonlijke data eraf gehaald en een factory reset gedaan, maar misschien kan jij dat dus niet meer.. Zo ver ik zag had Sony zelf ook nog is een reset gedaan, dan ben je dus je data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Salmon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:27:
[...]

Ik heb hem in het eerste jaar een keer opgestuurd wegens loslaten schermen (kwam ook bij anderen voor). De laptop opgestuurd en Hij was volgens mij binnen twee weken terug van Sony. Alles geregeld via de email, ze hielpen goed.
Ik had wel eerst alle persoonlijke data eraf gehaald en een factory reset gedaan, maar misschien kan jij dat dus niet meer.. Zo ver ik zag had Sony zelf ook nog is een reset gedaan, dan ben je dus je data kwijt.
Dat is fijn om te weten.. gisteren met wat moeite de laptop open kunnen maken(blijkbaar had ik dat al eens eerder gedaan) en zonder de onderkant werkte de lader wel. Afhankelijk van hoe ver ik een van de schroefjes van het klepscharnier vastschroefde werkte de lader wel/niet. Ik hou het even in de gaten..

Hoe is het met garantie als de laptop al eens open is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waffle
Salmon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Welke tutorial heb je gebruikt om de laptop open te maken en de koelpasta te vervangen? Zit er namelijk zelf ook aan te denken om dat te doen, nu dus na een jaartje of 3 gebruik.

Ook vind ik nog steeds dat de oplader adapter zo'n irritante hoge piep soms maakt... Maar dat hoor je alleen maar soms :+
Ik heb het niet zelf gedaan, maar laten doen. Ik kreeg namelijk een van de schroeven niet los omdat die afbrak.

Bij mijn vorige laptop was het zo dat toen mijn adapter een hoge piep gaf dat hij binnen een korte tijd kapot ging. Hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar in ieder geval een waarschuwing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een Vaio 13" pro met een i3 en 8GB intern.

Eigenlijk een miskoop 1e klas, want vanaf dag 1 blaast het ding zo hard dat ik er bijna niet normaal op kan werken. Heb via Sony de upgrade naar W10 gemaakt, maar die problemen met de loeiende fan waren ervoor ook al. Het is duidelijk bij activiteit, maar begint ook echt meteen te loeien als ik na niksdoen even een browserschermpje open.

Ik heb als desktop een i5 met 8gb en die is loeisnel zonder issues. De laptop i3 is stroperig en haperend.

Het ding is natuurlijk al 'oud' en ik zal er vast geen garantie op hebben. Wat kan ik nu verder doen? Kan ik bv zelf de processor upgraden van een i3 naar een i5? Welke processor moet ik dat precies hebben?

Ik heb het apparaat ergens in maart 2014 gekocht voor zo'n €1000. Het ding is nog zo goed als nieuw (en erg dun). Ik zie een nieuwe laptop eigenlijk niet zo zitten, maar deze herrie slaat nergens op. Zal een i5 uit die tijd nog gewoon verkocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Ik ben er vrij zeker van dat je CPU op je moederbord zit gesoldeerd, dus alleen de CPU vervangen is geen optie.

Wat betreft de fan: er zijn een aantal opties in Power Management (kijk onder Vaio Tools) waarmee je de snelheid van de fan kunt instellen. Sowieso helpt het om het 'Balanced' power profile te kiezen in Windows.

Ten slotte kun je ervoor kiezen om de fan te vervangen: YouTube: Sony VAIO Pro13, svp132 fan replacement, case removal

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
dxta schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:52:
Ik ben er vrij zeker van dat je CPU op je moederbord zit gesoldeerd, dus alleen de CPU vervangen is geen optie.

Wat betreft de fan: er zijn een aantal opties in Power Management (kijk onder Vaio Tools) waarmee je de snelheid van de fan kunt instellen. Sowieso helpt het om het 'Balanced' power profile te kiezen in Windows.

Ten slotte kun je ervoor kiezen om de fan te vervangen: YouTube: Sony VAIO Pro13, svp132 fan replacement, case removal
Dank voor je input. Ik denk dat het een replacement wordt. Handig filmpje ook, hopelijk helpt het. Power Management is het volgens mij niet. Ik merk ook dat de snelheid echt duidelijk hapert, dat mij bekend voorkomt als iets dat mogelijk met onvoldoende koeling te maken heeft, ook tevens de reden dat die fan zo maximaal aan staat bij iets simpels als 1 chrome browsertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 23:43
GustavSan schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:45:
Ik heb een Vaio 13" pro met een i3 en 8GB intern.

Eigenlijk een miskoop 1e klas, want vanaf dag 1 blaast het ding zo hard dat ik er bijna niet normaal op kan werken. Heb via Sony de upgrade naar W10 gemaakt, maar die problemen met de loeiende fan waren ervoor ook al. Het is duidelijk bij activiteit, maar begint ook echt meteen te loeien als ik na niksdoen even een browserschermpje open.

Ik heb als desktop een i5 met 8gb en die is loeisnel zonder issues. De laptop i3 is stroperig en haperend.

Het ding is natuurlijk al 'oud' en ik zal er vast geen garantie op hebben. Wat kan ik nu verder doen? Kan ik bv zelf de processor upgraden van een i3 naar een i5? Welke processor moet ik dat precies hebben?

Ik heb het apparaat ergens in maart 2014 gekocht voor zo'n €1000. Het ding is nog zo goed als nieuw (en erg dun). Ik zie een nieuwe laptop eigenlijk niet zo zitten, maar deze herrie slaat nergens op. Zal een i5 uit die tijd nog gewoon verkocht worden?
Ik kan een clean installatie met Windows 10 zonder de Sony rommel zeker aanraden. Heeft hier de i3,non Touch met 8gb ram (2013 model) stukken vlotter en ook stiller gemaakt. Nadien vaio care en vaio control er weer opgezet. De service knop werkt weer, alleen updates via dat vaio programma niet. Dus zelf de overige drivers erbij gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
HBSVDK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:43:
[...]

Ik kan een clean installatie met Windows 10 zonder de Sony rommel zeker aanraden. Heeft hier de i3,non Touch met 8gb ram (2013 model) stukken vlotter en ook stiller gemaakt. Nadien vaio care en vaio control er weer opgezet. De service knop werkt weer, alleen updates via dat vaio programma niet. Dus zelf de overige drivers erbij gezocht.
Heb je ook fan control? Dat mis ik als enige in windows 10...Aan de andere moet ik zeggen dat de fan bij mij meevalt. Enkel in Hoge Prestatiemodus loeit ie als een malle, maar dan is ie ook echt snel.
GustavSan schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:45:
Desktop en mobile unit vergelijken is appels en peren. Ik heb een i5 en vond dat ding altijd retetraag. Sinds kort staat hij op hoge prestatiemodus en opeens hapert er niks meer maar blaast de fan wel keihard. Dat gezegd hebbende lijk jij last te hebben van een combinatie van trage prestaties en harde fan. Een clean install lijkt mij dan de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
HBSVDK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:43:
[...]

Wat functioneerde er bij jou niet, zodat het nodig was om er drivers bij te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 23:43
Luapper schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:04:
[...]

Wat functioneerde er bij jou niet, zodat het nodig was om er drivers bij te zoeken?
In principe alles wel. Maar het leek mij goed om een synaptics Driver te installeren. Daarnaast heb ik chipset, wlan Driver, vaio contol Center en vaio care erop gezet. Vanwege energiebeheerschemas, toetsenbord verlichting en ik geloof ook fan instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:32

Matjan

:D

Nieuwe fan met heatsink is onderweg uit China, juiste tools en koelpasta zijn al binnen:D

Na 3,5 jaar gebruik begon de fan mechanische herrie te maken zoals in deze video: https://youtu.be/VCdss_9Ek-4

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Matjan schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:42:
Nieuwe fan met heatsink is onderweg uit China, juiste tools en koelpasta zijn al binnen:D

Na 3,5 jaar gebruik begon de fan mechanische herrie te maken zoals in deze video: https://youtu.be/VCdss_9Ek-4
Klinkt interessant! Aantal jaar geleden wel al de koelpasta vervangen en ventilator goed schoon gemaakt maar heeft maar eventjes gezorgd voor minder lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon

Salmon

.NET developer

Matjan schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:42:

Welke heb je besteld? Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd om mijn fan binnekort te vervangen.

Laat maar weten hoe het ging! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:32

Matjan

:D

la_fusion schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:51:
[...]

Klinkt interessant! Aantal jaar geleden wel al de koelpasta vervangen en ventilator goed schoon gemaakt maar heeft maar eventjes gezorgd voor minder lawaai.
Dat heb ik nooit geprobeerd, de fan draaide wel loeihard, maar ik vond dat niet storend. Een paar weken geleden veranderde het "harde ventilatie" geluid in een hard mechanisch geluid.
Salmon schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:41:
[...]

Welke heb je besteld? Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd om mijn fan binnekort te vervangen.

Laat maar weten hoe het ging! :*)
FAN: http://www.ebay.nl/itm/Ne...2b620e:g:CxAAAOSwvgdW6nxs
Gereedschap: https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch

Ik heb de VAIO pro al even open gemaakt om te proberen of het moeilijk is, maar het valt wel heel erg mee. Ik heb dit aan de hand van het Youtube filmpje dat hier voorbij is gekomen. Ik zal wel updaten wanneer mijn VAIO weer als een zonnetje loopt :)

Nieuwe fan net geïnstalleerd :D Half uurtje werk omdat ik het heel voorzichtig heb gedaan. Volgens mij kan mijn Vaio weer een paar jaartjes mee!

[ Voor 4% gewijzigd door Matjan op 11-06-2017 19:24 ]

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste