Razr schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:53:
[...]
Ik heb ook het 4-jarig serviceplan (was onderdeel van de aanbieding destijds). Volgens mij moet of Sony die afhandeling blijven doen of er is iets geregeld met de nieuwe partij.
Het lijkt me dat het gewoon via Sony blijft lopen, die zullen wel contracten hebben met reparatiecentra (zoals dat nu ook is). Alleen als er een onderdeel niet meer op voorraad is moeten ze misschien een alternatieve regeling treffen.
Het zal eraan liggen.
De 2 jaarsgarantie waarop je sowieso recht hebt is iets anders dan de contractueel overeengekomen extra garantie.
Wat betreft de contractueel overeengekomen garantie is het zo dat de contractspartijen in beginsel dezelfde blijven, tenzij er een clausule is die een overdracht van de overeenkomst bij overname van Sony regelt.
De standaardgarantie zal naar verwachting meegaan met de onderneming, dus naar de nieuwe eigenaar.
Ik zou hoe dan ook me gewoon tot Sony richten als er iets mis is: daar weet men wel wie je moet hebben.
Verder is er nog de "conformiteit bij consumentenkoop" (art. 7:17 BW e.v.), waar je recht op hebt.
De wet spreekt daarbij over de verkoper, dan zal het er dus vanaf hangen van wie je gekocht hebt (Sony? In een winkel?). Kort samengevat: van een laptop mag je bepaalde dingen in redelijkheid verwachten, dus niet dat deze binnen het jaar uit elkaar valt. Je kunt jegens de verkoper in dat geval actie ondernemen en wat de uitkomst zal zijn zal er dan wel vanaf hangen (je moet in de gelegenheid stellen om het gebrek te herstellen, de verkoper mag vervangen, pas als de verkoper in gebreke blijft om het gebrek weg te nemen kun je vernietigen of de koopprijs verminderen).
Overigens, de juiste volgorde zou volgens mij zijn:
1) naar de partij waarmee je een servicecontract hebt gesloten gaan;
2) naar de verkoper gaan i.v.m. conformiteit;
3) naar de producent i.v.m. de productgarantie.