Onbekend schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:45:
Dit kan toch heel eenvoudig?
Je kunt met een ov-chipkaart toch zien waar je hebt ingecheckt en uitgecheckt? Als dat niet in plaats A of B was kunnen daar gewoon kosten voor worden doorberekend en zou geheel automatisch kunnen.
Maar aangezien vele bedrijven aan de ov-chipkaart zelf willen verdienen, zal dat waarschijnlijk weinig opleveren.
Maar waarom bezuinigen op subsidies en andere uitgaven? Waarom niet gewoon de overhead voor allerlei diensten verminderen zodat je ook sneller iets voor elkaar hebt?
Waarom moet bijvoorbeeld de aanvraag van een Uittreksel Gemeentelijke Basisadministratie minimaal 3 werkdagen duren? Elk gemeentehuis heeft een printer staan, en binnen 5 minuten zou je dat papiertje in je handen kunnen hebben.
Ik zie dit nog het liefst online waardoor ik helemaal geen papier meer heb. Gewoon een unieke inlogcode kunnen doorsturen aan de gene dit mijn gegevens wil weten. Waarom kan dat nog niet?
Huidige fictieve situatie:
Er woont één student in Lutjebroek, en die moeten elke dag naar stad X naar school toe. Een vrij reizenproduct van de NS kost 350 euro. Ik heb geen idee wat een vrij reizen product kost van de bus, maar laten we 150 euro aannemen. Dan zou de daadwerkelijke waarde 500 euro zijn, om vrij te kunnen reizen met bus en trein.
Lutjebroek en stad X kost 210 euro per maand om met de bus en trein te reizen. De OV bedrijven (NS en Arriva bv) krijgen 210 euro van het rijk om die ene student te vervoeren naar school toe.
Nieuwe fictieve situatie die jullie zo graag willen hebben:
Zelfde stad maar ander reisproduct. Busvervoerder Arriva zegt dat het 60 euro per maand kost aan buskaartjes. NS zegt dat het 150 euro per maand nodig heeft om de student te vervoer. Totale kosten: 210 euro.
Enig verschil, je moet nu een nieuw systeem gaan schrijven die woonplaatsen van studenten gaat registreren, bepalen vanaf welke plek de student mag opstappen enz. Het systeem kost 10 miljoen euro. Het is een ICT project door de overheid, dus kost het toch opeens 20 miljoen euro (als het dan al niet geflopt is). Daarnaast moet je extra controles houden dat er niet gefraudeerd wordt met opgegeven woonplaatsen (want in GBA heb je ook spookburgers en mensen die zeggen dat ze in plaats X in geschreven zijn maar in plaats Y wonen). Laten we zeggen er 20 man fraude gaan bestrijden a 50.000 euro per persoon. Dat is dan ook weer 1 miljoen euro extra. Softwarepakket gaat zeg 5 jaar mee. Totale extra kosten is 5 miljoen euro per jaar. Laat dit alles verspreid worden over 650.000 studenten, dus dat je zo'n 8 euro per persoon per jaar extra kwijt bent waardoor jullie plan 210,75 euro per reiziger uit Lutjebroek kost en het huidige plan 210 euro per persoon.
Ergo, jullie plan is duurder en riskanter. Het enige waar je dan nog op zou kunnen verdienen is het extra gereis van een student als ze de kaart niet gebruiken voor het studeren. Nu zijn er mensen die heel het land afreizen met de studentenkaart, maar er zullen ook zat mensen zijn die dat niet doen. De vraag die je moet stellen is of dat meer of minder dan 5 miljoen euro aan kosten zijn per jaar. Want dan pas halen jullie je investering eruit. Stel dat er voor vijf miljoen en één euro extra gereisd wordt, dan moet er dus een heel risicovol pad belopen worden om één euro te besparen.
Daarnaast ben ik van mening dat het ook wel goed is voor de ontwikkeling van de student. Ze zullen het vrij reizen misschien ook gebruiken voor leuke dingen als een keer een avondje kroegen in een andere stad of vakantie. Maar ze kunnen ook eens een keer naar het Rijksmuseum gaan, een theater bezoeken of naar Lowlands gaan. Dan is het een verrijking van cultuur en is ook iets waard. Ook zouden anders studenten meer met de auto gaan rijden, ik weet niet of dat wenselijk is.
Al met al moet je dus verschrikkelijk veel moeite doen om een paar miljoen euro te bezuinigen waar serieuze risico's aan vast zitten door een complex systeem te ontwikkelen, de ontwikkeling van de student die beperkt wordt en meer auto's op de weg komen. Ik zie de voordelen niet zo ervan in.