Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:56:
[...]
Jep.. gezien de context van mijn post snap ik je opmerking. Ik bedoelde desondanks met mijn opmerking inzake de verhouding uitgaven uitkeringen en BBP meer in algemene context om te belichten hoeveel NL uitgeeft aan uitkeringen. 
Die 25% is overigens speculatief doch mijns inziens realistisch gezien de stijgende trend in het absolute aantal uitkeringen. Maar goed, wie weet wat de tijd brengt 
Maar wat als ik je vertel dat het - heel erg kort door de bocht gezegd - juist een heel goed iets is om veel mensen in de bijstand te hebben? Of in ieder geval om er veel geld aan uit te geven. Er wordt vaak vergeten dat het economisch erg efficiënt is om zeker aan de onderkant een zo vlak mogelijk inkomensverloop te hebben. Je wil absoluut niet dat mensen om wat voor reden dan ook opeens van de ene op de andere dag niet aan verplichtingen kunnen voldoen. Heel erg macro-economisch gezegd:
- Je wil niet dat mensen betalingsachterstanden krijgen, want het is extreem inefficiënt (vaak meer kosten dan uiteindelijke baten) om deurwaarders, het gerechtelijk bestel, etc. in te zetten om geld uit mensen te trekken
- Je wil al helemaal niet dat mensen in de criminaliteit belanden. Om een idee te geven: een gemiddelde inbraak levert de inbereker in de orde van tientjes op, en kost in de orde van duizenden euro's aan directe schade en gevolgschade. Het is letterlijk (en ja, hier is wel eens mee geëxperimenteerd) goedkoper om een inbreker bij elke inbraak die hij doet geld te geven, dan om hem zijn gang te laten gaan. Het werkt, en het is goedkoper voor iedereen.
- Armoedeval leidt tot het aangaan van leningen en andere schulden, die zeker aan de onderkant van de maatschappij aanzienlijk meer kosten dan de nominale waarde
- Onderhoud van zaken is veel beter dan totaal afleven van half functionerende zooi. Het eerste dat eruit gaat bij armoedeval is onderhoud.
- Besparingen op gezondheidszorg (zelfs als deze gratis is!) zorgt voor veel hogere zorgkosten in een later stadium. Mensen onder het bestaansminimum zijn (veel) zieker en veel vaker ziek.
- Bij het wegvallen van inkomen moet - behalve illegale inkomstenbronnen - worden gezocht naar elk willekeurig betalend werk, waardoor je vrijwel altijd de verkeerde persoon op de verkeerde plek krijgt. De bekende Iranese ingenieur die in de Albert Heijn moet vakkenvullen omdat zijn opleiding niet wordt erkend. Het is véél efficiënter om iemand meer tijd te gunnen om zo op de goede plek te komen, wat véél hogere productiviteit en betere toekomstperspectieven geeft.
Dit is de functie van bijstand (en nivellering, en andere sociale constructies, etc.). Door mensen een soort minimuminkomen - of in ieder geval meer dan het bestaansminimum - te geven voorkóm je een veel grotere belasting op de maatschappij als deze mensen in criminaliteit of schulden vervallen. Het is goedkoper - zogezegd - om meer bijstand te betalen, dan om bijstand voor delen van de bevolking af te schaffen. Zelfs als deze mensen lui zijn en niks zitten te doen de hele dag.
Uiteraard is dit allemaal ontzettend macro-economisch en ongenuanceerd, er zijn best manieren om een significante hoeveelheid mensen uit de bijstand te trekken in het werkende leven, en zo aan twee kanten te bezuinigen. Dit komt vooral neer op het snel signaleren van probleemgevallen vóórdat mensen in de bijstand geraken, investeren in openbaar onderwijs (ook voor volwassenen!) en hogere doorvoersnelheden bij UWV enzo. En nog veel meer detailzaken, zoals bij sollicitatie niet hoeven aangeven hoe lang/waarom je in de bijstand zit als die informatie niet relevant is voor het werk, etc. Maar deze post ging me eigenlijk alleen om het macro-economische verhaal, om niet uit het oog te verliezen waarom bijstand belangrijk is in onze economie.