Je moet mensen ook positief belonen wanneer ze daadwerkelijk moeite doen: cursussen aanbieden, ondersteuning geven, counseling etc. etc. (wat nu ook al gebeurd)gambieter schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:36:
[...]
Je blijft hangen in de theorie en negeert de praktijk. Het zijn geen pionnen op een schaakbord, je hebt het hier over mensen, en over heel veel meer variabelen die mee spelen. Willen bedrijven iemand wel hebben? En vergeet de vooroordelen ook niet die je nu uitstraalt, je veroordeelt mensen zonder te weten wat de omstandigheden zijn of wat de context is. Als het simpel was, was het allang gedaan. En de ervaring leert dat het niet simpel is.
Je klinkt nu erg als Iain Duncan Smith, de minister voor Werk en Pensioenen in het VK. Een typische rechtse politicus die alleen in ideologie denkt en met maatregelen als de "bedroom tax" is gekomen. Als je een uitkering hebt en er is een slaapkamer teveel in je huis, dan wordt je gekort op je uitkering. Want volgens de onderbuik wonen die mensen te ruim en dat "van onze belastingcenten".
Het is echt niet zo dat men graag geld geeft aan hen die niet willen werken, maar die worden nu in je redeneringen misbruikt om iedereen te straffen die werkeloos is. Belangrijk is om pragmatisch te zijn en het menselijke/sociale/maatschappelijke aspect niet uit het oog te verliezen.
Ik krijg bij veel van dergelijke redeneringen het gevoel dat men eerst de keuze maakt om welk systeem men graag wil hebben, en dan de realiteit gaat vervormen om die in die vooraf gekozen dwangbuis te stoppen. Het heeft veel weg van een religie.
Het enige verschil wat ik wil maken t.o.v. van nu is dat er strenger wordt opgetreden tegen heren/dames die er misbruik van maken. Zie ook dat filmpje waarin 1 heer zich te goed voelt voor een x salaris, en een stelletje het wel best vindt zo. Ik zie geen incentives voor beide gevallen.
En ja ik heb ook de andere gevallen gezien, waarin het geheel terecht is dat die mensen een uitkering/wajong/wia etc. ontvangen.
http://www.hollanddoc.nl/...lland-doc-sta-me-bij.html
Ik ben benieuwd waar ik heb gezegd dat werkelozen gestraft moeten worden? Ik ben zelf ook bijna 1jr werkloos geweest, dat doe ik en de meesten ook niet voor de lol.
Je bepaald je eigen lot; zoek je hulp kun je in NL op veel plaatsen terecht, maar zoals in veel gevallen een kleine groep verpest het voor de rest.
Wat Katsunami aangeeft is natuurlijk te triest voor woorden, helaas wordt er soms zo naar mensen gekeken.
Voorbeeld uit de praktijk: voor 1 vacature 150 sollicitaties ontvangen.
Tsja dan kun je als werkgever iemand weigeren, omdat zijn schoenen niet gepoetst waren.

[ Voor 5% gewijzigd door josshem op 12-11-2013 20:24 ]